Skatteudvalget 2024-25
L 25
Offentligt
2942418_0001.png
Skatteudvalget 2024-25
L 25 - endeligt svar på spørgsmål 25
Offentligt
19. november 2024
J.nr. 2023 - 8046
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov
om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. (Afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive på edb-software, knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af fra-
draget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 25 af 15. november 2024.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen, om præsentation til foretræde den 20. november 2024
2942418_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. november 2024 fra Grant Thornton,
Morten Høgh-Petersen vedrørende foretræde, jf. L 25 - bilag 18.
Svar
I henvendelsen fra Grant Thornton, der vedrører forslaget om at afskaffe muligheden for
at straksafskrive på edb-software og forslaget om at afskaffe muligheden for at straksaf-
skrive på knowhow, spørges der, om et udviklings-/opfinderselskab, hvis primære aktivi-
tet er nyudvikling, og som alene bruger egne timer og eksterne ressourcer til at udvikle
nye løsninger, fremover kan tage fuldt fradrag for disse omkostninger i afholdelsesåret (fx
2025), eller omkostningerne skal aktiveres skattemæssigt og afskrives over fx 7 år, som er
reglen for immaterielle anlægsaktiver.
Der er i henvendelsen udtrykt bekymring for, at de faktiske konsekvenser af lovforslaget
for tidlige iværksættere, der finansieres af skattepligtige tilskud, vil være, at de kommer til
at betale skat af midler til udviklingsarbejde.
Der er henvist til en tidligere henvendelse fra Grant Thornton (SAU L 25
bilag 11),
hvor det foreslås alene delvist at afskaffe muligheden for at straksafskrive på edb-soft-
ware, således at det fortsat vil være muligt at straksafskrive anskaffelses- og forbedrings-
udgifter for op til fx 5 mio. kr.
Kommentar:
Formålet med nærværende lovforslag er at udmønte dele af Aftale om Et stærkere er-
hvervsliv fra juni 2024. Det er således foreslået at afskaffe muligheden for at straksaf-
skrive på edb-software, knowhow og patentrettigheder mv. og at forhøje fradraget for ud-
gifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Afskaffelse af muligheden for at straksafskrive på edb-software vil betyde, at edb-soft-
ware vil skulle afskrives efter de samme regler som andre driftsmidler, dvs. som udgangs-
punkt efter saldoprincippet sammen med virksomhedens øvrige driftsmidler.
Er der tale om driftsmidler til forsøgs- og forskningsvirksomhed, der ikke anvendes til ef-
terforskning efter råstoffer, kan der fortsat straksafskrives, og det vil efter forslaget fra
indkomståret 2028 kunne ske med 120 pct. Forslaget om at afskaffe adgangen til at
straksafskrive på edb-software vil således alene have betydning for de virksomheder, der
selv udvikler software, i det omfang der ikke er tale om anskaffelsesudgifter for driftsmid-
ler til forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Det er med nærværende lovforslag ikke foreslået at ændre på, hvilke udgifter der skal af-
skrives. Det er således de udgifter, der i dag straksafskrives
herunder i nogle tilfælde
lønudgifter
der fremover også for edb-software, som udgangspunkt, vil skulle afskrives
efter saldoprincippet.
Side 2 af 3
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen, om præsentation til foretræde den 20. november 2024
2942418_0003.png
Forslaget om at afskaffe muligheden for at straksafskrive på edb-software indgår som et
finansieringselement i Aftale om Et stærkere erhvervsliv, og forslaget vil have økonomi-
ske konsekvenser for alle virksomheder, i det omfang udgifter til anskaffelse af software
fremover ikke vil kunne straksafskrives.
Lønudgifter vil være en del af anskaffelsessummen, hvis de har den fornødne direkte til-
knytning til anskaffelsen af det pågældende aktiv. I sådanne tilfælde kan der også være tale
om, at de pågældende lønudgifter er aktiveret i virksomhedens regnskab. Der henvises i
øvrigt til svaret på L 25
spm. 6, der omhandler skattemæssig aktivering af lønudgifter.
Det, at lønudgifter, der udgør en del af anskaffelsesudgifterne, fremover som udgangs-
punkt ikke vil kunne straksafskrives, kan have betydning for virksomheder, der selv ud-
vikler software.
Det bemærkes, at udgangspunktet for tilskud er, at de behandles som øvrige indtægter.
Det gælder således generelt, at der vil opstå en skattepligtig indkomst, hvis et skattepligtigt
tilskud ikke anvendes til udgifter, der kan fradrages i samme indkomstår, men i stedet en-
ten til udgifter, som ikke er fradragsberettigede, eller som skal fradrages/afskrives over en
årrække.
Som også anført i svaret på SAU L 25
spm. 18 vil Grant Thorntons forslag om, at det
for edb-software fortsat skal være muligt at straksafskrive anskaffelses- og forbedringsud-
gifter for op til fx 5 mio. kr., alene indebære en delvis afskaffelse, og det er således ikke i
overensstemmelse med aftalen om et stærkere erhvervsliv.
Den foreslåede afskaffelse af muligheden for at straksafskrive anskaffelsessummen for er-
hvervet knowhow og patentrettigheder mv. vil betyde, at sådan knowhow og sådanne pa-
tentrettigheder mv. vil skulle afskrives efter de almindelige regler for immaterielle aktiver.
Side 3 af 3