Skatteudvalget 2024-25
L 25
Offentligt
2942417_0001.png
25. november 2024
J.nr. 2023 - 8046
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov
om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. (Afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive på edb-software, knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af fra-
draget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 20. november 2024.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen, om præsentation til foretræde den 20. november 2024
2942417_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. november 2024 fra Grant Thornton,
Morten Høgh-Petersen om præsentation til foretræde den 20. november 2024, jf. L 25 -
bilag 21.
Svar
Som bilag 21 er vedlagt præsentation fra Grant Thorntons foretræde for Skatteudvalget
den 20. november 2024. Præsentationen vedrører forslaget om at afskaffe muligheden for
at straksafskrive på edb-software og forslaget om at afskaffe muligheden for at straksaf-
skrive på knowhow.
Grant Thornton foreslår, at det for edb-software fortsat skal være muligt at straksafskrive
anskaffelses- og forbedringsudgifter for op til fx 5 mio. kr.
Alternativt foreslår Grant Thornton, at Skatteforvaltningen klarlægger en praksis, hvoref-
ter rene udviklingsselskaber/selskaber i en udviklingsfase (før omsætning) kan fradrage
alle udviklingsomkostninger, eller at det overvejes at gøre støtte fra den danske stat og
EU til en skattefri indtægt for udviklingsselskaber/startups.
Kommentar:
Der henvises til svaret på L 25
spm. 25, hvor den henvendelse, Grant Thornton sendte
til Skatteudvalget forud for foretrædet den 20. november 2024, er kommenteret. Det
fremgår bl.a. af dette svar, at Grant Thorntons forslag om, at det for edb-software fortsat
skal være muligt at straksafskrive anskaffelses- og forbedringsudgifter for op til fx 5 mio.
kr., ikke ville være i overensstemmelse med aftalen om et stærkere erhvervsliv.
De to alternative forslag er heller ikke i overensstemmelse med aftalen, og det vurderes
ikke umiddelbart at være muligt at indføre en særlig fradragshjemmel eller særlig skattefri-
hed for rene udviklingsselskaber/selskaber i en udviklingsfase. I begge tilfælde vurderes
der at være tale om statsstøtte, som ikke kan forventes godkendt.
Det er korrekt, som det anføres i Grant Thorntons præsentation, at software efter af-
skrivningslovens § 3 bl.a. skal være færdiggjort i et sådant omfang, at den kan indgå i drif-
ten, for at der kan afskrives på den. Det gælder også i dag i forhold til straksafskrivning,
herunder straksafskrivning på software.
Dette har betydning for, fra hvornår anskaffelsesudgifterne
herunder evt. lønudgifter,
der skal aktiveres
kan afskrives henholdsvis straksafskrives. Der er ikke med nærvæ-
rende lovforslag foreslået at ændre herpå.
Det bemærkes, at hvor der er tale om egentlig erhvervsmæssig opfindervirksomhed, kan
udgifter forbundet med fremstilling af opfindelser, herunder udgifter til patentering mv.,
løbende fradrages som en driftsudgift ved den skattepligtige indkomstopgørelse, allerede
mens den pågældende arbejder med opfindelserne mv., jf. SKMD 1980.16 og Den juridi-
ske vejledning 2024-2, afsnit C.C.2.2.2.19.
Side 2 af 2