Skatteudvalget 2024-25
L 25
Offentligt
2935905_0001.png
Skatteudvalget 2024-25
L 25 - endeligt svar på spørgsmål 12
Offentligt
11. november 2024
J.nr. 2023 - 8046
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov
om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. (Afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive på edb-software, knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af fra-
draget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 28. oktober 2024.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-24 fra KPMG Acor Tax
2935905_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelse af 28. oktober 2024 fra KPMG Acor Tax, jf. L
25 - bilag 8?
Svar
I henvendelsen fra KPMG Acor Tax er der spurgt til, om en dansk virksomhed er afskå-
ret fra at opnå fradrag efter ligningslovens § 8 B for sine produktudviklingsomkostninger
som følge af, at en amerikansk virksomhed allerede har udviklet et tilsvarende produkt.
KPMG Acor Tax henviser til SKM2023.26, hvor Landsskatteretten fandt, at et selskab
ikke havde udviklet et nyt eller væsentligt forbedret produkt, da der fandtes lignende kon-
cepter i udlandet.
KPMG Acor Tax beskriver et eksempel, hvor en dansk virksomhed konkurrerer med en
amerikansk virksomhed om at blive den første til at udvikle et nyt produkt. Udviklingsar-
bejdet hos den danske virksomhed har stået på siden 2023, og den amerikanske virksom-
hed offentliggør primo 2025, at dens udviklingsarbejde er afsluttet ultimo 2024, og at or-
dreproduktion igangsættes sommeren 2025 med de første leveringer primo 2026.
KPMG Acor Tax spørger til periodisering af den danske virksomheds produktudviklings-
omkostninger og til, hvorvidt Skatteministeriet er enig i, at hvis den danske virksomhed
får fradrag efter ligningslovens § 8 B helt eller delvist beskåret, jf. eksemplet, så vil det
ikke være i overensstemmelse med formålet med det forhøjede fradrag.
Kommentar:
Indledningsvis bemærkes det, at det for regeringen er vigtigt at sikre, at der er et incita-
ment til forskning og udvikling i de danske virksomheder. Derfor er jeg som skattemini-
ster glad for, at vi med aftalen om et stærkere erhvervsliv har besluttet at forhøje fradraget
for forskning og udvikling - en forhøjelse, der udmøntes med nærværende forslag.
Jeg kan herudover henvise til, at det indgår i aftalen mellem regeringen (Socialdemokra-
tiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konserva-
tive Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om Iværksætterpakken, at der skal
igangsættes en undersøgelse for at afdække, om den nuværende afgrænsning af forsk-
nings- og udviklingsaktiviteter er tidssvarende.
Med hensyn til fradragsretten efter ligningslovens § 8 B i den konkrete situation, har jeg
fra Skattestyrelsen indhentet nedenstående bidrag, som jeg kan henholde mig til:
”Skattestyrelsen kan bekræfte, at det er en forudsætning for at opnå fradrag efter lignings-
lovens § 8 B, at det udviklede har en nyhedsværdi. Hvorvidt der er mulighed for at få fra-
drag i den konkrete skitserede situation, og hvilke konsekvenser det måtte have, såfremt
det ikke er tilfældet, beror på en konkret vurdering. Hvis man som virksomhed ønsker af-
klaring heraf, kan Skattestyrelsen henvise til muligheden for at få et bindende svar.”
Side 2 af 2