Skatteudvalget 2024-25
L 25 Bilag 3
Offentligt
2918172_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
L25 2024 – vedrørende afskaffelse af muligheden for at straksaf-
skrive software
I forbindelse med førstebehandlingen på torsdag d. 10. oktober af
lov-
forslag om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov om indskud
på etableringskonto og iværksætterkonto
ønsker vi med dette brev at
følge op på vores høringssvar af 22. august 2024. Vi er særligt optagede
af afsnittet om afskaffelse af muligheden for at straksafskrive software,
da lovforslaget i sin nuværende form fortsat vil medføre betydelige admi-
nistrative byrder for erhvervslivet.
Vi værdsætter, at Skatteministeriet efter høringsprocessen har tilføjet
yderligere beskrivelse af lovforslagets formål i bemærkningerne. Dog er
vi fortsat bekymrede for, at virksomhederne vil stå over for betydelige
skønsmæssige udfordringer og administrative byrder ved indsamling af
operationel information til brug for korrekt skatteberegning af afskrivning
på software.
Ifølge lovforslaget er afskrivningsmulighederne for software afhængigt af,
om der er tale om vedligeholdelse eller forbedring. Det er afgørende, at
reglerne anerkender software som et særligt aktiv, der adskiller sig væ-
sentligt fra fysiske aktiver. Vi mener ikke, at denne forskel er tilstrække-
ligt reflekteret i den nuværende lovtekst.
Det er vores vurdering, at Skatteministeriet med lovforslaget opfylder in-
tentionen i den politiske aftale om at afskaffe straksafskrivning af soft-
ware. Imidlertid skaber lovforslaget samtidig uforholdsmæssigt store ad-
ministrative byrder for erhvervslivet, i strid med samme aftales grundlæg-
gende formål.
8. oktober 2024
1/4
L 25 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Danske Rederier
2918172_0002.png
Det skyldes, at det ofte er meget uklart, hvornår f.eks. en medarbejder
vedligeholder eller forbedrer software, da software er et dynamisk pro-
dukt. Lovforslagets uklare definitioner vil derfor i dets nuværende form
resultere i markante interne og eksterne omkostninger for at overholde
de nye krav.
Dertil kommer, at mange virksomheder vil skulle indsamle ny data til
brug for den skattemæssige beregning, som ikke anvendes i andre sam-
menhænge. Dette kræver, at processerne iværksættes før lovens ikraft-
trædelse for at kunne være på plads i tide til korrekt selvangivelse for
2025.
Vi henstiller derfor til, at definitionerne i lovforslaget præciseres. En så-
dan præcisering kunne være i form af indsættelse af en bestemmelse i
afskrivningsloven eller ligningsloven, som tillader skattemæssigt fradrag
for udgifter til internt og eksternt personale afholdt i forbindelse med soft-
wareudvikling og håndtering.
Bindende svar
Skatteministeriet henviser til muligheden for at indhente bindende svar i
tilfælde af tvivl. Som nævnt skal processer for dataindsamling igangsæt-
tes allerede inden lovens ikrafttrædelse. Det er vores erfaring, at virk-
somheder sjældent kan modtage bindende svar før lovens vedtagelse og
ikrafttræden, hvilket derfor ikke bidrager til at reducere usikkerheden.
Lønudgifter relateret til software
Forslaget i sin nuværende form medfører væsentlige administrative byr-
der og usikkerhed om den skattemæssige behandling af lønudgifter rela-
teret til softwarearbejde. En klarere og simplere skattehåndtering af løn-
omkostninger vil derfor være en væsentlig forbedring for virksomhe-
derne.
Opdeling af lønudgifter
Lovforslaget fastsætter, at software som udgangspunkt skal afskrives ef-
ter de samme regler som andre driftsmidler. Hvis vedtaget i sin nuvæ-
rende form, vil det med lovforslaget betyde, at virksomheder skal bruge
mange ressourcer på at afgøre, om lønudgifter relateret til
2/4
L 25 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Danske Rederier
2918172_0003.png
softwarearbejde er fradragsberettigede driftsudgifter eller skal afskrives
som en del af anskaffelsessummen for software.
I den forbindelse vil det være forbundet med betydelig usikkerhed at son-
dre mellem vedligeholdelse og forbedring af software. Fx arbejder in-
terne ressourcer ofte på både at vedligeholde og forbedre software, uden
at snitfladen mellem vedligeholdelse og forbedring er ganske klar. Soft-
ware er i modsætning til andre aktiver et meget dynamisk produkt, som
ofte ændrer karakter og opdateres.
Det foreslåede regelsæt vil medføre, at internt personale må foretage
meget detaljerede tidsregistreringer i forhold til forbrugt tid ved arbejde
med software. Dette er i sig selv en tung administrativ byrde, som med-
arbejdere ikke er underlagt i dag. Herudover vil det være en uproportio-
nel stor udfordring at træne og sikre, at medarbejdere med software fo-
kus – herunder også udenlandske – kan foretage korrekt sondring af,
hvad der er vedligehold og forbedring til brug for en korrekt dansk skatte-
beregning.
Henstilling
Danske Rederier vurderer, at det væsentlige skønselement i nærvæ-
rende forslag udgør en skattemæssig usikkerhed og en stor administrativ
byrde for dansk erhvervsliv. Vi henstiller derfor til, at L25 ændres, så ud-
gifter til interne og eksterne ressourcer ikke vil medføre
i)
nævneværdige
administrative konsekvenser for erhvervslivet samt
ii)
forøge udgifter for
det private - såvel som det offentlige - for ressourcer til skønsmæssige
vurderinger.
En sådan præcisering kunne være i form af indsættelse af en bestem-
melse i afskrivningsloven eller ligningsloven som tillader skattemæssigt
fradrag for udgifter til internt og eksternt personale afholdt i forbindelse
med softwareudvikling og håndtering.
Multinationale koncerner
For multinationale koncerner med hovedsæde i Danmark består soft-
warerelaterede udgifter ofte af både danske og udenlandske lønudgifter.
For eksempel kan en medarbejder fra et udenlandsk datterselskab
3/4
L 25 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 8/10-24 fra Danske Rederier
2918172_0004.png
arbejde på software ejet af det danske moderselskab, og denne udgift
skal faktureres til det danske selskab i henhold til OECD's transfer pri-
cing-regler.
For at undgå tvivl foreslår vi, at lønudgifter afholdt af et udenlandsk dat-
terselskab for arbejde på software ejet af danske koncernselskaber, og
som faktureres til det danske selskab efter OECD's transfer pricing-reg-
ler, også kan fratrækkes som en driftsudgift.
Vi håber, at vores input bliver taget i betragtning under den videre be-
handling af lovforslaget.
Danske Rederier står til rådighed for yderligere dialog og spørgsmål i
den videre behandling af lovforslaget.
Med Venlig Hilsen
Jacob K. Clasen
Viceadministrerende direktør
Danske Rederier
M: +45 3023 1973
[email protected]
4/4