Fra:
Sendt:
26. november 2024 17:08
Til:
Emne:
SV: Vedlagt skatteministerens kommentar til dine henvendelser af 25. november 2024
Hej Jette
Tak for svaret fra skatteministeren, det har besvaret og klarlagt den kommende praksis.
Jeg vil bede dig dele denne mail med Skatteudvalget, med det vedhæftet dokument. Dette er mit svar på et
spørgsmål fra mit foretræde for skatteudvalget -
hvor et af medlemmerne bad om at få forklaret ”forskellen
på de nye og de gamle regler”.
Dette er ikke et spørgsmål til ministeren og jeg forventer ikke noget svar. Min mail og vedlagte bilag må
gerne offentliggøres.
Danske startups bliver med L25 meget opdelt mellem dem der kan og dem der ikke kan blive omfattet af
LL8b.
Startups der tror de kan få LL8b men bliver underkendt, vil risikere konkurs og afklaring selskab for selskab
bliver meget vigtigt!
For LL8B omfattede selskaber bliver der stort set ikke nogen forskel og fremover, en lille upside da LL8b
afskrivningerne øges fra 108% til 120%.
Disse selskaber er generelt de videnskabelige startups der primært laver elektronik, medtech og biotech mv.,
Skat’s praksis generelt har været at afvise de fleste software startups, så de ikke kan være omfattet af LL8b.
Ud fra de samlede svar vi har modtaget, er vedlagt et eksempel til skatteudvalget som viser forskellen på
følgende:
1.
Startup omfattet af LL8B,
som har en uændret situation og vil få en yderligere fradragsfordel i de
kommende år (og kan anvende Skattekreditordningen LL8x)
2.
Startup som ikke er omfattet af LL8B, efter de nye L25 regler
Dette er en ”kommerciel Startup”, fx de fleste software, fintech osv. Det er min vurdering at dette er
ca. 80% af alle startups der får innofounder/Innobooster i 2025, ca. 400 af de 500 der ikke er i LL8B.
3.
Startup som ikke er omfattet af LL8B, efter de nuværende regler der gælder i 2024 og før
(hvor der er straksfradrag)
Dette er en ”kommerciel Startup”, fx de fleste software, fintech osv. Det er min vurdering at dette er
ca. 80% af alle startups der får innofounder/Innobooster i 2025, ca. 400 af de 500 der ikke er i LL8B.
Det er mit afsluttende input til Skatteudvalget, at man uden af bryde nogle statsstøtteregler
–
sagtens ville
kunne lave en regulering som den Svenske
–
hvor
der sker en ”netting” af statsstøtten med aktivet –
fordi det
drejer sig alene om timing af beskatningen. Selve innofounder og innobooster bevillingerne har indbyggede
mekanismer som sikrer at der er egenfinansiering rent juridisk (og ikke ulovlig statsstøtte) - (så statsstøtte
ved den svenske løsning er ikke skattemæssigt relevant).
Det store problem med de nye regler er den meget tidlige timing af beskatning, og det bliver særligt
problematisk for Startups i deres første år at blive beskattet så tidligt. Dette er markeret med Blå i vedlagte
ark.
Jeg håber derfor skatteudvalget
–
hvis L25 ikke kan ændres, vil se på at få løst dette specifikke problem, så
hurtigt som muligt.
Finansieringsmæssigt er det ubetydeligt (nok omkring 50 mio. kr. pr. år i selskabsskat), men vil være til stor
skade for de ca. 80%, ca. 400 tidlige startups der får penge fra innovationsfonden, men ikke er omfattet af
LL8B.