1
Fra.
Morten Høgh-Petersen
Statsautoriseret Revisor
Partner
Grant Thornton
Til Folketingets skatteudvalg og Skatteministeren
Jeg har grundigt læst og genlæst skatteministerens brev af 19. november 2024, som blev modtaget dagen før mit foretræde
for Skatteudvalget d. 20. november kl. 10.15. Skatteministerens svar virker klart og vil få store konsekvenser for Techstartups.
Vedlagte brev opsummerer analyser og konstruktive løsningsforslag til skatteudvalget i følgende punkter:
1)
2)
3)
4)
5)
Behov for skattepraksis der skelner mellem køb af færdig knowhow/software, eller selv at udvikle den
Beskatning af softfunding bør undgås som i Sverige, (fx fra innovationsfonden eller EU)
Samfundsmæssige effekter, grundlaget og beregningerne bag L25, virker ikke præcise
Brev til skatteministeren om præcisering af ll8b, 108% eller 8% fradrag på udvikling?
Afslutning
1.
Behov for skattepraksis der skelner mellem køb af færdig knowhow/software, eller selv at udvikle den
Skatteministerens brev d. 19/11:
” Lønudgifter vil være en del af anskaffelsessummen, hvis de har den fornødne
direkte tilknytning til anskaffelsen af det pågældende aktiv.”
(Altså egenudvikling skal aktiveres og afskrives).
Behov for at skelne mellem købt software/knowhow (modne købere og sælgere)
og egen nyudvikling af software/knowhow (Startups)
Det er meget mere risikofyldt at udvikle sin egen software/knowhow som startup, end det er at købe en velafprøvet
software. Derudover vil købt knowhow/software, være klar til brug og kan afskrives fra anskaffelsesåret, fx hvis
Mærsk køber en færdig software løsning fra SAP eller Microsoft vil denne typisk være klar til brug samme år.
Udviklingsvirksomheden der selv udvikler knowhow/software, vil ud fra svarene fra skatteministeriet, først kunne
afskrive fra det år hvor software/knowhow tages i brug (skaber indtægter) – dette vil ofte første være 3-5 år efter at
udviklingen påbegyndes – og i nogle tilfælde først efter 10 år!
De to selskaber jeg fremlagde som eksempler, under mit foretræde for skatteudvalget d. 20. november, havde brugt
hhv.150 mio. kr. og 120 mio. kr. på udvikling af knowhow siden 2015. Deres udvikling er så kompleks at de begge
ikke på markedet endnu. De har altså tidligst fradrag fra det tiende år, og kan først derefter afskrive på knowhow over
7 år, altså tidligst fra år 10 til år 17! (dermed stilles udviklingsvirksomheder meget ringere en modne profitable
virksomheder – for der tages ikke højde for de særlige forhold, som gælder risikofyldte udviklingsselskaber).
De to selskaber laver innovativ udvikling under ll8b, og har begge fået skattekredit af udviklingen, hhv. 33 og 26 mio.
kr over de sidste 9 år (fra 2015-2023). Som det fremgik af samrådet, er det uklart om selskaberne ville have overlevet
de første 3-5 år uden skattekreditterne hvilket Skatteministerens svar ikke tyder på.
Derudover har begge selskaber i de tidlige år fået betydelige EU midler pga. deres store innovationshøjde i
teknologien. Hvis de skulle have betalt skat af disse EU midler i den tidlige fase, er det yderligere usikkert om de ville
have kunnet overlevet, et tilskud på 10 mio. kr. ville betyde yderligere skatteomkostninger 2,2 mio. kr. i de tidlige år.
Begge selskaber har i de sidste 3-4 år fået store investeringer og lader nu til at være på vej til kommercielle
gennembrud – som vil skabe betydelig vækst og arbejdspladser i Danmark. Men ville det være sket under de nye
regler? Min egen erfaring om hvor skrøbelig likviditeten er i de tidlige år tilsiger, at de nok ikke havde klaret sig.
[1]