Fra:
Sendt:
25. november 2024 09:35
Til:
Emne:
Ang. brev L25, til skatteudvalget og skatteministeren, med praksis forslag, uden at ændre L25
Kære Thea og Jette
Jeg har over weekenden modtaget mange input fra Iværksættermiljøet som desværre er stærkt bekymrede
for effekterne af de nye regler som forklaret af skatteministeren.
I vedlagte brev har jeg analyseret og opsummeret disse, idet jeg accepterer at der for det store erhvervsliv
(ca. 98% af alle selskaber), der køber færdigudviklet software og knowhow,
Fremover vil være en markant og anderledes skattepraksis som giver staten tidligere skatteindtægter.
Men mit primære fokus i brevet er de estimeret 2% af erhvervslivet (antal selskaber) – som I økonomisk
omfang sikkert udgør en promille af det samlede danske erhvervsliv,
som egenudvikler software og knowhow, og som har en helt anden situation og vil blive påvirket helt
anderledes end de modne virksomheder.
For iværksætterne som er de få og relativt små bemærkes det at:
•
De vil have langt senere fradrag end SKM forudså - som følge af at deres løsninger først efter en del
års udvikling må afskrives (dette indgik ikke i beregningerne fra skatteministeriet af de økonomiske
effekter).
•
De har ikke mulighed for at låne penge til at betale skatterne (som SKM forudsatte, i
effektberegningerne som er renterne på de yderligere skatter) – da de ikke har nogle aktiver at
belåne eller stille sikkerhed med. Den forudsatte basis rente på 4% fra skatteministeriet er for disse
virksomheder ikke relevant, de er reelt slet ikke kreditværdige, og skatteministeriet vurderer selv i
notatet om forøgelse af skattekreditten at 40% af disse opstartsvirksomheder vi gå konkurs og aldrig
evne at tilbagebetale skattekreditten.
De vil have betydelige incitamenter til at rellokere ud af Danmark, da andre lande har meget
lempeligere regler end Danmark får, og i modsætning til ejendomme og maskiner der fysisk er i
Danmark.
Techselskaber (software og knowhow), vil meget enkelt kunne placere ejerskabet af deres IP
rettigheder fra starten i andre lande – og dermed vil Danmark på sigt gå glip af afkastet af alle de
penge vi lægger i forskning, fordi selve udviklingen i den næste fase måske fremover i større omfang
vil flytte til fx svenske selskaber.
Husk på at danske medarbejdere i et dansk datterselskab kan sælge deres timer til Sverige hver
måned, og således opbygge Software og knowhow – i en svensk modervirksomhed.
•
Ud fra disse bekymringer har jeg i vedlagte brev også kommet med konkrete forslag til dels at klarlægge en
allerede eksisterende dansk praksis, bla. ud fra en dom i den juridiske vejledning fra 1980 (før indførelsen af
straksfradraget i 1991),
som har været gældende ret i 44 år i Danmark om at ”opfinder selskaber” har fradrag for deres ”opfinder
omkostninger” i de tidlige år. Dette vil løse stort set hele min bekymring, og Skat kan begrænse dette på
forskellige måder så det
kun rammer de mindre virksomheder mv.
Endeligt selvom softfundingen er et absolut lille hjørne at effekterne af L25 så vil de ramme vores mest
skrøbelige iværksættere meget hårdt. Derfor har jeg forslået en tilføjelse til den danske juridiske vejledning
ud fra den svenske, som vil beskytte vores allertidligste iværksættere mod at blive beskattet af deres
softfunding fra Innovationsfonden og EU. Dette vil alene fra Januar 2025 ramme ca. 400-500 danske
opstarts Tech iværksættere som er i gang med en Innofounder/innobooster.
Jeg står til rådighed når som helst hvis nogen fra Skatteudvalget eller ministeriet ønsker yderligere
information