Skatteudvalget 2024-25
L 25 Bilag 21
Offentligt
2940481_0001.png
L25 konsekvenser for danske Tech
Startups ”udviklings- opfinderselskaber”
ved fjernelse af Straksfradrag –
for udvikling af software og knowhow
Morten Høgh-Petersen
Statsautoriseret Revisor
20. November 2024
L 25 - 2024-25 - Bilag 21: Henvendelse af 20/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen, om præsentation til foretræde den 20. november 2024
2940481_0002.png
I mange tidlige udviklings tech startups – er næsten alle omkostninger til “udvikling”
Pointe:
Da ”produktet” i eksemplet
først er færdigt til markedet
i år 4, er det uklart om der
overhovedet er fradrag for
udvikling i år 1-3 som vist.
Ellers vil afskrivning først ske
fra ibrugtagningstidspunktet,
og så vil skatten være 22%
i alle tre år, af softfundingen.
Danske udviklingsstartups har
fået en væsentlig del af 1 mia
EUR, i EU Horizon funding, der
er gået til DK siden 2022.
Innovationsfonden havde
knap 1 mia DKK igangværende
softfunding til danske
Tech iværksættere i 2023
2
L 25 - 2024-25 - Bilag 21: Henvendelse af 20/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen, om præsentation til foretræde den 20. november 2024
2940481_0003.png
Appendix – til orientering, gennemgås ikke.
Fradrag Udvikling vs. forskning; samt på software vs. knowhow før og efter L25
FSRs spørgsmål og
Skats var herpå til L25,
indiker at al udvikling
skal aktiveres og
afskrives, men typisk
må man skattemæssigt
først afskrive ved
ibrugtagning – som
kan være efter mange
års udvikling!!
3
L 25 - 2024-25 - Bilag 21: Henvendelse af 20/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen, om præsentation til foretræde den 20. november 2024
2940481_0004.png
Løsningsforslag - klarhed om fradragsret og/eller ændret L25
I)
I Grant Thorntons høringssvar til L25, forslog vi at bibeholde et straksfradrag på de første 5 mio. kr/år, til udvikling af ny
software og knowhow. Udviklingsselskaber blev så ”beskyttet” og SMV virksomheder tilskyndet til at investere i digitalisering mv.
Finansieringen forslog vi at løse indenfor L25, ved at nedsætte LL8b på forskning mv. fra 120% fradrag op til 1 mia kr/år,
til 120% fradrag på maks. 25 mio. pr. år (som 8x). *
II)
Alternativt hvis L25 fastholdes, er vores forslag at klarlægge en praksis fra Skat hvorved definitionen ”rene udviklingsselskaber”,
eller ”selskaber i en udviklingsfase” (før væsentlig omsætning), fortsat kan fradrage alle udviklingsomkostninger. **
III) Alternativt kunne man overveje at gøre dansk og EU statsstøtte til en skattefri indtægt for udviklingsselskaber/startups.
Iværksættermiljøet har behov for klarhed før 1/1 2025. Så iværksætterne kan disponere deres midler og forstå L25s betydning.
Især de helt tidlige startups, som kun finansieres af en innofounder/innobooster/EU midler fra Januar 2025. De skal vide, om ca. 20% af de
penge de har fået bevilliget til at udvikle ny teknologi - skal gemmes til at betale selskabsskatten for 2025 - i november 2026.
*Forslaget ville give staten et væsentligt provenu, da alle store Pharma koncerner mv., ellers bare får 44 mio. kr. hver i årlig skatterabat - på omkostninger de ikke har haft.
20% af 1 mia er 200 mio. og 22% heraf er 44 mio. kr – hvert år i skattebesparelse til profitable kæmpekoncerner. (ll8b er pt. på 108% men fases i L25 op til 120% over nogle år).
Altså en maks. skatterabat på 1,1 mio./år frem for 44 mio./år pr koncern – ll8b er en ”permanent” besparelse, og ikke et lån/periodisering af skat, som skattekreditordningen ll8x.
**Dette ville være i tråd med dom SKDM 1980.16. fra den Juridiske vejledning, som indikerer at fuldt fradrag tidligere blev anset for muligt i ”opfinderselskaber”.
4
L 25 - 2024-25 - Bilag 21: Henvendelse af 20/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen, om præsentation til foretræde den 20. november 2024
2940481_0005.png
Morten Høgh-Petersen
Statsautoriseret Revisor
Partner, Grant Thornton
[email protected]
2554 3608
|
5