Skatteudvalget 2024-25
L 25 Bilag 18
Offentligt
2937700_0001.png
Fra.
Morten Høgh-Petersen
Statsautoriseret Revisor
Partner
Grant Thornton
Til Folketingets skatteudvalg
Jeg har kontaktet skatteudvalget da jeg har en væsentligt bekymring ifht. de kommende L25 lov, og betydningen for især
tidlige udviklings- og opfinderselskaber.
Jeg har arbejdet som revisor i 22 år, de sidste 13 år har jeg specialiseret mig i tidlige Tech startups, (fx Hardware, Software,
Biotech mv.), og både meget videnskabelige/innovative men også rent kommercielle udviklingsselskaber. Jeg har således
fulgt mange vækstvirksomheder fra deres tidlige udviklingsfase i flere år,og set hvilken betydning statsstøtte fra bla.
Innovationsfonden og EU har - samt de gavnlige effekter af bla. ll8b og ll8x i iværksættermiljøet.
I løbet af september-november 2024, har jeg drøftet den praktiske konsekvens af Iværksætterpakken - L25, med en række
skattespecialister fra andre revisionshuse og min egen skatteafdeling i Grant Thornton.
Jeg har en stor bekymring for, at der sandsynligvis vil blive en meget negativ konsekvens af fjernelsen af straksfradraget for
udviklingsomkostninger til software og knowhow. L25 vil, afhængigt af den praksis og fortolkning som skal anlægges, kunne
slå hårdt i hele det tidlige danske tech-iværksættermiljø.
Jeg har lavet et taleksempel nedenfor som illustrerer skatteeffekten af at meget udviklingsarbejde reelt skaber IP (immaterielle
anlægsaktiver), og at hvis disse ikke kan straksfradrages, men skal afskrives over 7 år, så vil den softfunding som mange
bruger til at finansiere de første udviklings år (før de får investeringer), skabe en situation hvor deres statsstøtte beskattes
”hårdt”, og i 2025 kan vi have selskaber som bruger hele bevillingen og derfor ikke kan betale skatten, med risiko for at de går
konkurs i 2026. Se beregningseksempel her:
L 25 - 2024-25 - Bilag 18: Henvendelse af 15/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen om foretræde
2937700_0002.png
Mit kernespørgsmål forud for vedtagelsen af L25 er:
Kan et udviklings- / opfinderselskab, (hvis primære aktivitet er nyudvikling), og som alene bruger egne timer og
eksterne ressourcer til at udvikle nye løsninger (hardware prototype, software beta, biotech løsning el. lign) -
fremover tage fuldt fradrag for disse omkostninger i afholdelsesåret (fx 2025), eller skal dette skattemæssigt
aktiveres og afskrives over fx 7 år som er reglen for immaterielle anlægsaktiver?
Regnskabsfagligt er det min vurdering at der vil være tale om immaterielle anlægsaktiver i deres substans – uagtet om der
aktiveres regnskabsmæssigt eller ej. I praksis vil det ikke gøre en stor forskel om udviklingsomkostninger kan afskrives som et
driftsmiddel med 25% saldometode.
Undertegnede har forsøgt at forstå vurderingen af L25, fra andre revisionsselskaber, og kan bla. henvise til EY’s offentliggjorte
vurdering, som i undertegnedes øjne kun bestyrker min bekymring.
Afskaffelse af straksafskrivning på software, patentrettigheder mv | EY - Danmark
Grant Thornton har indsendt vedlagte høringssvar til Folketinget, om L25, der delvist ville kunne løse en eventuel
problemstilling, idet vi forslog at man bibeholdt et ”bundfradrag” på udvikling af Knowhow og software på 5 mio. kr. pr år.
Dette bundfradrag ville også i praksis beskytte alle tidlige iværksættere da de fleste har et årligt udviklingsbudget under 5 mio.
kr. pr år. Grant Thornton forslog dette finansieret ved at harmonisere LL8b (som er et ekstra fradrag på 8% i 2025 men vil stige
til +20%), nedsat fra en årlig udviklingssum på 1 milliard kr. til niveauet for ll8x, 25 mio. kr.
Sammenfatning:
Undertegnede er bekymret for at de faktiske konsekvenser for tidlige iværksættere, især de mange der finansieres af danske
og EU softfunding, vil blive beskattet meget tidligt (hårdt), af midler som skulle anvendes til udviklingsarbejde.
Derudover er det min vurdering at denne praksis efter L25, vil være anderledes end tilsvarende regler i vores nabolande, og at
investorer ydermere vil opleve at investering i danske udviklingsselskaber bliver betydeligt mindre attraktivt. Investorer vil i alle
år med udviklingsarbejde kontinuerligt vil blive meget tidligt beskattet, og dermed vil investorernes pengestrømme og likviditet
ved investering i et dansk tech selskab vil blive betydeligt mindre attraktivt, end med de nuværende regler, som vil være en
yderligere negativ effekt, og måske vil få techselskaber til alternativt at etablere sig i nabolande frem for Danmark.
Undertegnede håber, hvis L25 vedtages i nuværende form at der allerede inden januar 2025 kan være en klarhed over praksis
således at vi kan rådgive Tidlige Techstartups på et klart grundlag – det er ikke tilstrækkeligt at sige at det vil ”afhænge” af
konkrete vurderinger” og bindende svar.
Alternativt – uagtet at loven er tæt på at blive vedtaget, at skatteudvalget overvejer Grant Thorntons forslag, som vil afhjælpe
en betydelig del af den bekymring som undertegnede har på vegne af danske udviklingsselskaber.
Med venlig hilsen
Morten Høgh-Petersen
Statsautoriseret Revisor
Partner
Grant Thornton