Skatteudvalget 2024-25
L 25 Bilag 11
Offentligt
2934272_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
[email protected]
Direkte tlf. 32 42 83 34
Dato: 11. november 2024
Høringssvar til forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov
om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto (L 25, folketingssamling 2024
25)
Grant Thornton har med interesse læst Skatteministeriets lovforslag L 25 af 2. oktober 2024 om ændring af
afskrivningsloven mv., hvori det bl.a. foreslås, at adgangen til straksafskrivning på software og know-how
afskaffes, jf. forslagets § 1.
Grant Thornton servicerer en del virksomheder inden for SMV-segmentet, og en væsentlig del af dette
segment er særligt sårbar overfor afskaffelsen af adgangen til straksafskrivning på software.
Vi henstiller derfor til, at denne del af lovforslaget genovervejes.
Efter vores opfattelse vil afskaffelsen af den fuldstændige mulighed for straksafskrivning af udgifter knyttet
til software ramme mindre og mellemstore virksomhed uforholdsmæssigt hårdt i et gennemdigitaliseret
samfund som det danske.
Dette gælder især for iværksættervirksomheder, der befinder sig i en opstartsfase, og som derfor har brug for
at etablere virksomhedens grundlæggende it-infrastruktur fra bunden, men samtidig er følsomme overfor den
likviditetsbelastning, der følger af ikke kunne afskrive udgifterne hertil på én gang.
Det er vores opfattelse, at det overordnede formål med lovforslaget godt kan varetages, selv hvis retten til
straksafskrivning bevares i en modereret og målrettet udgave.
1.
Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget bygger ifølge de almindelige bemærkninger på anbefalingerne i ”Fremtidens erhvervsstøtte” fra
februar 2024. I denne rapport foreslog ekspertgruppen bag bl.a., at adgangen til straksafskrivning på software
skulle ”saneres” som led i en større gennemgang af en række erhvervsstøtteordninger.
Ekspertgruppen behandlede adgangen til straksafskrivning på software under rapportens afsnit om
”Forskning og Innovation” og konkluderede bl.a.,
at det oprindelige hensyn med ordningen om støtte til
L 25 - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 11/11-24 fra Grant Thornton
2934272_0002.png
investering i ny teknologi og digitalisering ikke længere kan begrunde den skattebegunstigelse, der følger af
retten til straksafskrivning.
Ekspertgruppen fandt endvidere, at der ikke kan peges på positive afledte virkninger for andre end den
pågældende virksomhed, der har anskaffet computersoftware. Denne opfattelse har Skatteministeriet tilsluttet
sig som begrundelse for afskaffelsen af adgangen til straksafskrivning på software.
Efter vores opfattelse er denne tilgang til spørgsmålet om adgangen til straksafskrivning på softwareudgifter
for snæver, idet der ikke i tilstrækkelig grad henses til den samfundsgavnlige effekt, som især de mellemstore
nystartede virksomheder har på beskæftigelsen.
2.
Formålet med straksafskrivning
Det er klart, at der siden ordningens indførsel i 1991 er sket en udvikling i retningen af en langt større
digitalisering af virksomhedernes infrastruktur, således at formålet med ordningen isoleret set kan anses for
opnået i dag som følge af den høje grad af digitalisering generelt.
Dette er imidlertid ikke ensbetydende med, at ordningen ikke
eventuelt i tilpasset form
kan være
velbegrundet ud fra andre hensyn.
Denne øgede digitalisering i virksomheder er blot et udtryk for den tilsvarende øgede digitalisering i det
omgivende samfund. Denne udvikling bliver ikke mindre i de kommende år og stiller store krav til, at
virksomhederne følger med den digitale udvikling og løbende vedligeholder og forbedrer deres digitale
infrastruktur.
Særligt iværksætter-
og ”start-up”-virksomheder
af vis størrelse kan have behov i forbindelse med etableringen
at få skræddersyet og specialudviklet software til brug for virksomhedens drift og styring, som ikke kan
rummes indenfor bundgrænsen for småanskaffelser på kr. 34.000, og som heller ikke anses benyttet til forsøgs-
og forskningsvirksomhed.
Nystartede virksomheder med behov for softwareinvestering, der overstiger bundgrænsen for
småanskaffelser, kan efter de foreslåede regler alene afskrive softwareinvesteringer på lige fod med andre
driftsmidler. Denne beløbsmæssige grænse tillader alene straksafskrivning af udgifter til helt standardiserede
hyldeprodukter.
Dette kan medføre en uhensigtsmæssig likviditetsbelastning i den nystartede virksomhed ved, at fradraget i
den skattepligtige indkomst gives over en årrække og ikke på én gang i anskaffelsesåret. Da nystartede
virksomheder generelt har brug for den bedst mulige likviditet i opstartsfasen, hvor virksomheden løbes i
gang, vil denne likviditetsbelastning, som de forslåede regler lægger op til, ramme de nystartede virksomheder
relativt hårdere end allerede etablerede virksomheder.
De foreslåede regler differentierer ikke mellem nystartede og etablerede virksomheder.
Efter vores opfattelse burde lovforslaget genovervejes i lyset af ekspertgruppens 4. anbefaling, hvorefter
opstarts- og omstillingsstøtteordninger kan være samfundsøkonomisk velbegrundet navnlig, hvis de er
midlertidige og fx netop afgrænset til virksomhedernes opstartsfase.
3.
Bundgrænse for straksafskrivning
Efter vores opfattelse bør adgangen til straksafskrivning af anskaffelses- og forbedringsudgifter til software
være større end den foreslåede.
En løsning kunne være at indføre et samlet beløbsmæssigt loft for straksafskrivning. De fx første 5 millioner,
som virksomheden har afholdt i anskaffelses- og forbedringsudgifter til software skulle herefter kunne
L 25 - 2024-25 - Bilag 11: Henvendelse af 11/11-24 fra Grant Thornton
2934272_0003.png
straksafskrives i indkomståret for anskaffelsen, mens efterfølgende anskaffelsesudgifter udover det
beløbsmæssige loft ville skulle behandles efter de almindelige regler for afskrivning af driftsmidler.
Denne løsning ville kunne implementeres ved en kortere tilføjelse til den gældende bestemmelse i
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 4.
Med en bundgrænse sikres, at virksomheder i SMV-segmentet, herunder virksomheder der er i
etableringsfasen, får fuldt fradrag for deres omkostninger på tidspunktet for afholdelsen og dermed bliver der
skabt et bedre likviditetsmæssigt fundament for disse.
Med en bundgrænse på 5 millioner kr. fjernes erhvervsstøtten væsentligt, og mange store virksomheder får
fortsat reduceret deres skattefordel, da de som regel har årlige omkostninger til software, der væsentligt
overstiger de 5 millioner kr.
4.
Finansiering
Finansieringen af det ovennævnte forslag kan fx findes ved, at ligningslovens § 8 B bliver beløbsmæssigt
tilpasset til ligningslovens § 8 X om skattekredit for underskud hidrørende fra afholdte forsøgs- og
forskningsudgifter.
De foreslåede lofter over fradrag og afskrivninger af forsøgs- og forskningsudgifter i indkomstårene fra
2026 til 2028 på 793 mio.kr. (2010-niveau), jf. de foreslåede bestemmelser i afskrivningslovens § 6, stk. nr. 3,
6. pkt. og ligningslovens § 8 B, stk. 4, 5. pkt., kunne således reduceres til 25 mio.kr. svarende til det
beløbsmæssige loft for udbetaling skatteværdien af underskud, jf. ligningslovens § 8 X, stk. 1, 4. pkt.
Herefter vil der tillige være kongruens mellem de to bestemmelser.
5.
Udvikling af software med henblik på salg eller udlicensering
Skatteministeriet bedes bekræfte, at nærværende lovforslag ikke ændrer mulighederne efter gældende ret for
fradrag for udgifter til udvikling af software, som virksomheden vil anvende til salg eller udlicensering til
tredjemand.
Med venlig hilsen
Grant Thornton
Godkendt Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ebbe Melchior
Partner, Head of Tax
Joakim Beierholm Jensen
Senior Tax Manager