Skatteudvalget 2024-25
L 25 Bilag 1
Offentligt
2913884_0001.png
2. oktober 2024
J.nr. 2023 - 8046
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov om indskud på
etableringskonto og iværksætterkonto (Afskaffelse af muligheden for at straksafskrive på
edb-software og knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af fradraget for udgif-
ter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Aktive Ejere
Brancheforeningen Aktive Ejere
støtter generelt den brede aftale
om et stærkere erhvervsliv, som
blev indgået den 27. juni 2024,
herunder det foreslåede kryds mel-
lem på den ene side at afskaffe
muligheden for at straksafskrive på
edb-software mv. og på den anden
side at forhøje virksomhedernes
fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed fra 110 pct.
til 120 pct. gradvist frem mod
2028 (med et loft på 1 mia. kr.).
Aktive Ejere anfører, at forsk-
nings- og udviklingsaktiviteter i re-
lation til det forhøjede fradrag bør
fortolkes og administreres bredere
end i dag, hvor store dele af det
brede erhvervsliv utilsigtet udeluk-
kes fra at kunne anvende den aktu-
elle snævre fortolkning af fradra-
get.
Af aftalen mellem regeringen (So-
cialdemokratiet, Venstre og Mode-
raterne), Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Radikale Venstre og
Dansk Folkeparti om Iværksætter-
pakken af 21. juni 2024 (”Iværk-
sætterpakken”) fremgår, at der
igangsættes en undersøgelse for at
afdække, om den nuværende af-
grænsning af forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter er tidssvarende. Ini-
tiativet er nævnt i forbindelse med
forhøjelse af loftet over skattekre-
ditter for udgifter til forskning og
udvikling fra 25 mio. kr. til 35 mio.
kr., så virksomheder kan få udbe-
talt skatteværdien af underskud,
der stammer fra udgifter til forsk-
ning og udvikling, på op til 35 mio.
kr. årligt.
En udvidelse af de omfattede ud-
gifter vil skulle finansieres. Der er
ikke i forbindelse med aftalen afsat
midler til udvidelse af de omfat-
tede aktiviteter.
Side 2 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Corit Advisory
Corit Advisory hilser forslaget om
at forhøje virksomhedernes fra-
drag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed fra 110 pct.
til 120 pct. velkommen.
Corit Advisory finder det kritisa-
belt, at Skatteministeriet i bemærk-
ningerne ukritisk gengiver Skatte-
styrelsens fortolkning af reglerne
som udtryk for gældende ret. Corit
Advisory anfører, at der er tale om
lovgivning i forarbejderne, hvilket
strider imod god lovgivningsskik,
jf. Justitsministeriets vejledning om
lovkvalitet.
Skattestyrelsen fortolker som myn-
dighed lovgivning og retspraksis
på skatteområdet og beskriver i
bl.a. Den juridiske vejledning,
hvad der anses for gældende ret.
Den anførte beskrivelse er i over-
ensstemmelse hermed. Afsnittet er
flyttet til beskrivelsen af gældende
ret i lovforslagets almindelige be-
mærkninger. Det er desuden tilfø-
jet, at der for øjeblikket verserer en
række sager ved domstolene om
afgrænsningen. Der er i tilknytning
hertil tilføjet en omtale af en afgø-
relse fra Østre Landsret fra 2023,
der illustrerer, hvad der efter
landsrettens opfattelse skal lægges
vægt på ved afgrænsningen af ud-
gifter omfattet af ligningslovens §
8 B. Afgørelsen er ikke indbragt
for Højesteret.
Corit Advisory anfører, at uklar-
hed om, hvornår der er tale om
forsøgs- og forskningsvirksomhed,
modvirker de incitamenter til at in-
vestere i forskning og udvikling,
som reglerne tilsigter. Risikoen for
at påføre sig selv betydelige pro-
cesomkostninger fører til, at
mange virksomheder på forhånd
afstår fra at anvende de incitamen-
ter, reglerne tilsigter at give.
Formålet med at forhøje fradraget
for udgifter til forskning og udvik-
ling er, at det er virksomhedernes
arbejde med forskning og udvik-
ling, der skal være medvirkende til
at sikre de danske virksomheders
produktivitet og styrke konkurren-
ceevnen. Derfor er det også vig-
tigt, at de udgifter, der giver anled-
ning til det forhøjede fradrag,
netop er de udgifter, som kan være
medvirkende til at opfylde dette
formål.
Side 3 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
En forhøjelse af en konkret fra-
dragsmulighed, som fx det forhø-
jede fradrag, skaber naturligt et
pres på afgrænsningen af, hvilke
konkrete udgifter der er omfattet.
Det anerkendes, at virksomhe-
derne har behov for så stor klar-
hed som muligt, og at der kan
være tale om en vanskelig son-
dring. Virksomhederne må fore-
tage denne vurdering, og afgræns-
ningen er undergivet skattemyn-
dighedernes kontrol. Hvis en virk-
somhed er i tvivl om, hvorvidt
konkrete udgifter kvalificerer til at
udgøre udgifter omfattet af reg-
lerne, er der mulighed for at an-
mode om bindende svar. Dette vil
kunne sikre, at virksomheden på
forhånd ved, hvordan en udgift vil
blive vurderet.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har desværre ikke
modtaget lovforslaget i høring.
Dansk Erhverv går ud fra, at det er
en beklagelig fejl, men bemærker,
at det desværre har gjort, at Dansk
Erhverv ikke har haft tid til at ind-
samle kommentarer fra medlems-
virksomheder.
Skatteministeriet skal beklage, at
udkastet til lovforslag ikke har væ-
ret sendt i høring hos Dansk Er-
hverv. Der er tale om en fejl, og
Skatteministeriet stiller sig til rådig-
hed for de spørgsmål, der måtte
være under folketingsbehandlin-
gen.
Dansk Erhverv havde foretrukket,
at man havde råderumsfinansieret
skattelettelserne. Dansk Erhverv
havde overordnet betragtet gerne
set, at man havde skåret endnu dy-
bere i erhvervsstøtten, hvis man
Lovforslaget udmønter dele af Af-
tale om Et stærkere erhvervsliv af
27. juni 2024 mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokra-
terne, Liberal Alliance, Det Kon-
servative Folkeparti, Radikale Ven-
stre og Dansk Folkeparti.
Side 4 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
havde brugt pengene på at sænke
selskabsskatten.
Dansk Erhverv er meget positiv
over for forhøjelsen af F&U-fra-
draget til 120 pct. Dansk Erhverv
havde dog gerne set, at fradraget
var kommet helt op på 130 pct., da
man dermed havde lagt sig tættere
på niveauet i de lande, som vi nor-
malt sammenligner os med, og
som vi er i konkurrence med om
at tiltrække forskning og udvikling.
Lovforslaget udmønter dele af Af-
tale om Et stærkere erhvervsliv af
27. juni 2024.
Det foreslås på den baggrund at
forhøje virksomhedernes fradrag
for udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed fra 110 pct. til
120 pct. fra og med indkomståret
2028 med en indfasning i ind-
komståret 2026 på 114 pct. og i
indkomståret 2027 på 116 pct., og
at fradraget skal gælde for udgifter
op til 1 mia. kr. (2024-niveau).
Ophævelse af straksafskrivning på
knowhow og patentrettigheder
Dansk Erhverv anfører, at ophæ-
velsen af straksafskrivningen fører
til færre opkøb og færre rettighe-
der og patenter, der bliver ført til
Danmark.
Dansk Erhverv anfører derudover,
at vi dermed på længere sigt vil få
mindre forskning i Danmark og til
danske virksomheder.
Forslaget om at afskaffe mulighe-
den at straksafskrive på knowhow
og patentrettigheder mv. er et fi-
nansieringselement i Aftale om Et
stærkere erhvervsliv og skal således
ses i sammenhæng med bl.a. den
foreslåede forhøjelse af fradraget
for udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed.
Ekspertgruppen for fremtidens er-
hvervsstøtte har desuden anbefalet
at sanere ordningen, og med afta-
len følges der således også op på
denne anbefaling.
Ophævelse af straksafskrivning på soft-
ware
Dansk Erhverv bemærker, at i
henhold til gældende dansk skatte-
praksis kan udgifter til
Afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive på software vil be-
tyde, at software som
Side 5 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vedligeholdelse af anlægsaktiver
fradrages i den skattepligtige ind-
komst efter bl.a. statsskattelovens
§ 6, hvorimod udgifter til forbed-
ringer af anlægsaktiver skal afskri-
ves efter afskrivningslovens regler.
Dansk Erhverv anfører, at en son-
dring mellem vedligeholdelse og
forbedring af software vil være
forbundet med mange usikkerhe-
der og vil bero på skøn, da det ofte
vil være en gråzone afhængig af
softwarens karakter og anvendel-
sesmuligheder.
udgangspunkt vil skulle afskrives
efter de samme regler som andre
driftsmidler.
Det indebærer, at anskaffelsesud-
gifterne
inkl. omkostninger til fx
opsætning eller klargøring, herun-
der i nogle tilfælde løn til egne
medarbejdere i forbindelse hermed
vil skulle afskrives efter saldo-
princippet sammen med øvrige
driftsmidler. Samtidig indebærer
det, at der vil skulle skelnes mel-
lem fradragsberettigede driftsud-
gifter og anskaffelsesudgifter, der
skal afskrives efter afskrivningslo-
vens regler, i tilfælde hvor det i dag
i praksis ikke er nødvendigt.
Efter praksis anses udgifter til at
sætte aktivet i samme stand som
ved anskaffelsen for at være vedli-
geholdelsesudgifter, mens udgifter,
der går til at sætte et aktiv i en
bedre stand, end det var i ved an-
skaffelsen, behandles som forbed-
ringsudgifter.
Skatteministeriet anerkender, at
der kan være tale om vanskelige
sondringer. Hvis en virksomhed er
i tvivl om, om konkrete udgifter
skal anses for fx vedligeholdelses-
udgifter, er der dog mulighed for
at anmode om bindende svar, hvil-
ket vil kunne sikre, at virksomhe-
den på forhånd ved, hvordan en
udgift vil blive vurderet.
Dansk Erhverv anfører, at opdate-
ring af salgsplatforme bl.a. kan be-
stå af udvidelse af produktkatalo-
get, som sælges på platformen,
Som det også er tilfældet for andre
driftsmidler, beror det på en kon-
kret vurdering, om der er tale om
Side 6 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forbedring af brugeroplevelsen og
designet, forbedrede betalingsmu-
ligheder mv., og spørger, om så-
danne opdateringer er forbedring
eller vedligeholdelse, samt om der
vil skulle sondres mellem forskel-
lige eksempler på opdateringer, så-
dan at nogle vil være en forbedring
og andre vedligeholdelse.
Dansk Erhverv spørger derudover,
om det gør en forskel, hvis soft-
waren, der anvendes til at forbedre
platformssoftwaren, allerede er ak-
tiveret som et anlægsaktiv.
Dansk Erhverv anfører, at løbende
forbedring af cybersecurity-soft-
ware netop er vedligeholdelse som
at reparere et hul i et hegn. Dansk
Erhverv spørger, om den drifts-
mæssige anvendelse (evt. lønudgif-
ter) ikke vil kunne fradrages efter
statsskattelovens § 6 i et eksempel,
hvor anvendelsen af et softwareba-
seret sikkerhedssystem hele tiden
hjælper med til at udvikle systemet
til at blive bedre.
vedligeholdelses- eller forbedrings-
udgifter.
Løbende sikkerhedsopdateringer
og andre mindre opdateringer og
tilpasninger, fx af virksomhedens
hjemmeside, anses som udgangs-
punkt for at være vedligeholdelses-
udgifter.
Det bemærkes også, at der kan
være tale om vedligeholdelsesud-
gifter, selv om der er tale om
større tilpasninger og nye funktio-
naliteter, hvis disse indgår naturligt
i det eksisterende system.
Er der derimod tale om anskaf-
felse af et egentligt nyt modul i et
system, hvor enkelte moduler kan
fungere selvstændigt, vil der som
udgangspunkt ikke være tale om
fradragsberettigede driftsudgifter.
Dansk Erhverv bemærker, at im-
plementering af ny software, fx et
nyt regnskabssystem mv., ofte er
en væsentlig opgave for virksom-
heder, som kræver adskillige in-
terne og eksterne ressourcer og
kan tage adskillige år. Implemente-
ringen af nye systemer kræver, an-
fører Dansk Erhverv, bl.a., at de
bliver forbundet med andre eksi-
sterende systemer, som anvendes
af virksomheden, systemtilretnin-
ger, så det passer til virksomhe-
dens behov, lokale behov og krav,
Som det også er tilfældet for andre
driftsmidler, beror det på en kon-
kret vurdering, om fx en lønudgift
skal afskrives som anskaffelsesud-
gift.
Udgifter til udvikling, implemente-
ring og test af software, og i visse
tilfælde løn til egne medarbejdere,
skal som udgangspunkt afskrives
efter saldoprincippet som anskaf-
felsesudgifter.
Side 7 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
træning af medarbejdere i brugen
af det nye system, sikre, at over-
gangen fra det gamle til det nye sy-
stem sker på en sikker måde, mv.
Dansk Erhverv bemærker, at disse
udgifter kommer i tillæg til udgif-
ten til selve licensen for software,
og at i nogle tilfælde vil en integra-
tion aldrig blive endelig, i den for-
stand at forretningens løbende ud-
vikling vil kræve, at systemeksper-
ter er til rådighed for at sikre og til-
passe for korrekt anvendelse af sy-
stemet ved nye opgaver og kunder.
Dansk Erhverv spørger, om en så-
dan funktion vil være driftsmæssig
brug af softwaren til forretnings-
mæssige formål eller en tilpasning,
der kan anses som en forbedring
af softwaren.
Dansk Erhverv spørger, om en IT-
funktion, der faciliterer løbende
opdateringer til et styresystem, vil
blive betragtet som en udgift til
forbedring af sådan et styresystem
og dermed skulle aktiveres skatte-
mæssigt, samt om udgifter til træ-
ning af medarbejdere i brug af
software vil blive betragtet som en
integrationsaktivitet og dermed
ikke vil kunne fradrages efter gæl-
dende praksis for afskrivninger.
Udgifter, der ligger forud herfor til
fx juridisk rådgivning, skal der-
imod som udgangspunkt ikke af-
skrives som anskaffelsesudgifter.
Det samme gælder udgifter til an-
satte, der i forbindelse med udvik-
lingen klarlægger krav og behov,
som softwaren skal kunne hånd-
tere.
Udgifter til fx løn til egne medar-
bejder, der alene anvender soft-
ware som led i deres normale op-
gaver i forbindelse med virksom-
hedens drift, skal som udgangs-
punkt heller ikke afskrives. Det
gælder også medarbejdere i en IT-
funktion, der yder support til virk-
somhedens øvrige medarbejdere,
herunder håndterer løbende opda-
teringer af eksisterende IT-syste-
mer.
Lønudgifter til oplæring i anven-
delsen af softwaren i virksomhe-
den vil alt andet lige være fradrags-
berettigede.
Dansk Erhverv anfører, at udvik-
lingen inden for lovgivningen, så-
som skatteretten, kræver nye og
større datatræk for at sikre compli-
ance, og at her bl.a. kan nævnes de
nye minimumsbeskatningsregler.
Det kræver udvikling af nye og ek-
sisterende systemer for at sikre, at
der kan trækkes relevant data til
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
Side 8 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
brug for compliance. Dansk Er-
hverv spørger, om interne såvel
som eksterne udgifter til juridisk
fortolkning til brug for design af
software til håndtering af eksem-
pelvis minimumsbeskatningsreg-
lerne vil skulle aktiveres som soft-
ware.
Dansk Erhverv spørger, hvordan
virksomheder skal sondre mellem
udvikling og vedligeholdelse af
software ved anvendelse og ar-
bejde med AI, som er kendetegnet
ved at udvikle og forbedre sig ved
brug.
Lønudgifter til tilpasninger til virk-
somhedens forhold gennem almin-
delig anvendelse af anskaffet soft-
ware vil som udgangspunkt være
fradragsberettigede driftsudgifter.
Dansk Erhverv anfører, at et krav
om opdeling af udgifterne til soft-
wareudvikling mellem vedligehol-
delse og forbedring påfører virk-
somhederne en væsentlig admini-
strativ byrde. Dertil vil det, anfører
Dansk Erhverv, skabe væsentlige
usikkerheder ved selvangivelsen og
en eventuel ligningsmæssig gen-
nemgang grundet det store skøns-
element.
Dansk Erhverv bemærker, at den
regnskabsmæssige sondring af,
hvorvidt udgifter til softwareud-
vikling skal aktiveres eller driftsfø-
res, ikke følger den skatteretlige
vurdering af forbedring og vedlige-
holdelse, og at denne vurdering
derfor ikke kan lægges til grund for
den skattemæssige behandling.
Det må forventes, at en langt hø-
jere grad af udgifter til udvikling af
software skal aktiveres skatteretligt
Der er tale om sondringer, der i
forvejen anvendes både i forbin-
delse med software og andre
driftsmidler. Hvis en virksomhed
er i tvivl om, om konkrete udgifter
skal anses for vedligeholdelsesud-
gifter, er der mulighed for at an-
mode om bindende svar. Dette vil
kunne sikre, at virksomheden på
forhånd ved, hvordan en udgift vil
blive vurderet.
Det er korrekt, at der ikke nødven-
digvis er overensstemmelse mel-
lem de skattemæssige og regn-
skabsmæssige regler for aktivering
af udgifter. Er der tale om en ud-
gift til softwareudvikling, der er ak-
tiveret regnskabsmæssigt, er der
imidlertid alt andet lige også tale
om en udgift, der skal aktiveres
skattemæssigt.
Side 9 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
i forhold til, hvad der er tilladt ef-
ter regnskabsreglerne, og det gør
ifølge Dansk Erhverv datahåndte-
ringen til en særskilt administrativ
byrde.
Dansk Erhverv understreger, at
det væsentlige skønselement i nær-
værende forslag udgør en retssik-
kerhedsmæssig udfordring for
dansk erhvervsliv. Baseret på
ovenstående anmoder Dansk Er-
hverv Skatteministeriet om at præ-
cisere lovforslaget, sådan at hånd-
teringen af udgifter til interne og
eksterne IT-ressourcer ikke vil
medføre i) nævneværdige admini-
strative konsekvenser for er-
hvervslivet som fremført i nærvæ-
rende lovforslag samt ii) forøgede
udgifter for det private
såvel
som det offentlige
for ressourcer
til skønsmæssige vurderinger.
En sådan præcisering kunne, anfø-
rer Dansk Erhverv, være i form af
indsættelse af en bestemmelse i af-
skrivningsloven eller ligningsloven,
som tillader skattemæssigt fradrag
for udgifter til interne og eksterne
IT-ressourcer afholdt i forbindelse
med softwareudvikling.
Det anerkendes, at virksomhe-
derne har behov for så stor klar-
hed som muligt, og at der kan
være tale om vanskelige sondrin-
ger. Hvis en virksomhed er i tvivl
om, om konkrete udgifter skal an-
ses for vedligeholdelsesudgifter, er
der mulighed for at anmode om
bindende svar. Dette vil kunne
sikre, at virksomheden på forhånd
ved, hvordan en udgift vil blive
vurderet.
En regel som foreslået af Dansk
Erhverv vil i realiteten indebære, at
straksfradraget for software kun
afskaffes delvist, hvilket ikke er i
overensstemmelse med aftalen om
Et stærkere erhvervsliv. En sådan
regel vil endvidere fortsat indebære
sondringer mellem fradragsberetti-
gede driftsudgifter og afskrivnings-
berettigede anskaffelsesudgifter.
Danske Advokater
Danske Advokater anfører, at den
eksisterende afgrænsning af for-
søgs- og forskningsudgifter er me-
get upræcis, og at afgrænsningen i
praksis har givet anledning til
mange skattesager. Det anføres, at
særligt kravet om nyhedselement
er problematisk og strider mod
ordningens formål, som er at
Det indgår i Aftale om iværksæt-
terpakken af 21. juni 2024, at der
igangsættes en undersøgelse for at
afdække, om den nuværende af-
grænsning af forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter er tidssvarende.
Side 10 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fremme danske virksomheders
konkurrenceevne og sikre, at vi-
denstunge jobs skabes og opret-
holdes i Danmark.
Danske Advokater foreslår, at be-
mærkningen om nyhedskriteriet
sløjfes, og at der indsættes en defi-
nition af forsøgs-, forsknings- og
udviklingsudgifter.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Corit.
Danske Rederier
Danske Rederier anerkender beho-
vet for ophævelse af muligheden
for straksfradrag for køb af licens
til eksisterende software, men øn-
sker at understrege problematik-
ken ved at lade fradragsmulighe-
den bortfalde for driftsaktiviteter
herudover.
Danske Rederier bemærker, at i
henhold til gældende dansk skatte-
praksis kan udgifter til vedligehol-
delse af anlægsaktiver fradrages i
den skattepligtige indkomst efter
bl.a. statsskattelovens § 6, hvor-
imod udgifter til forbedringer af
anlægsaktiver skal afskrives efter
afskrivningslovens regler.
Danske Rederier anfører, at en
sondring mellem vedligeholdelse
og forbedring af software vil være
forbundet med mange usikkerhe-
der og vil bero på skøn, da det ofte
vil være en gråzone afhængig af
softwarens karakter og anvendel-
sesmuligheder.
Formålet med lovforslaget er at
udmønte dele af Aftale om Et
stærkere erhvervsliv, hvormed det
er aftalt at afskaffe muligheden for
at straksafskrive på software.
Det vil betyde, at software som
udgangspunkt vil skulle afskrives
efter de samme regler som andre
driftsmidler, hvilket indebærer, at
anskaffelsesudgifterne
inkl. om-
kostninger til fx opsætning eller
klargøring, herunder i nogle til-
fælde løn til egne medarbejdere i
forbindelse hermed
vil skulle af-
skrives efter saldoprincippet sam-
men med øvrige driftsmidler.
Samtidig indebærer det, at der vil
skulle skelnes mellem fradragsbe-
rettigede driftsudgifter og anskaf-
felsesudgifter, der skal afskrives ef-
ter afskrivningslovens regler, i til-
fælde hvor det i dag i praksis ikke
er nødvendigt.
Skatteministeriet anerkender, at
der kan være tale om vanskelige
sondringer. Hvis en virksomhed er
i tvivl om, om konkrete udgifter
skal anses for fx vedligeholdelses-
udgifter, er der dog mulighed for
Side 11 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at anmode om bindende svar, hvil-
ket vil kunne sikre, at virksomhe-
den på forhånd ved, hvordan en
udgift vil blive vurderet.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Danske Rederier anfører, at opda-
tering af salgsplatforme bl.a. kan
bestå af udvidelse af produktkata-
loget, som sælges på platformen,
forbedring af brugeroplevelsen og
designet, forbedrede betalingsmu-
ligheder mv., og spørger, om så-
danne opdateringer er forbedring
eller vedligeholdelse, samt om der
vil skulle sondres mellem forskel-
lige eksempler på opdateringer, så-
dan at nogle vil være en forbedring
og andre vedligeholdelse.
Danske Rederier spørger derud-
over, om det gør en forskel, hvis
softwaren, der anvendes til at for-
bedre platformssoftwaren, allerede
er aktiveret som et anlægsaktiv.
Danske Rederier anfører, at lø-
bende forbedring af cybersecurity-
software netop er vedligeholdelse
som at reparere et hul i et hegn.
Danske Rederier spørger, om den
driftsmæssige anvendelse (evt. løn-
udgifter) ikke vil kunne fradrages
efter statsskattelovens § 6 i et ek-
sempel, hvor anvendelsen af et
softwarebaseret sikkerhedssystem
hele tiden hjælper med til at ud-
vikle systemet til at blive bedre.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv,
hvor afgrænsningen er uddybet.
Bemærkningerne til lovforslaget er
også uddybet.
Side 12 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Rederier bemærker, at im-
plementering af ny software, fx et
nyt regnskabssystem mv., ofte er
en væsentlig opgave for virksom-
heder, som kræver adskillige in-
terne og eksterne ressourcer og
kan tage adskillige år. Implemente-
ringen af nye systemer kræver, an-
fører Danske Rederier, bl.a., at de
bliver forbundet med andre eksi-
sterende systemer, som anvendes
af virksomheden, systemtilretnin-
ger, så det passer til virksomhe-
dens behov, lokale behov og krav,
træning af medarbejdere i brugen
af det nye system, sikre, at over-
gangen fra det gamle til det nye sy-
stem sker på en sikker måde, mv.
Danske Rederier bemærker, at
disse udgifter kommer i tillæg til
udgiften til selve licensen for soft-
ware, og at i nogle tilfælde vil en
integration aldrig blive endelig, i
den forstand at forretningens lø-
bende udvikling vil kræve, at sy-
stemeksperter er til rådighed for at
sikre og tilpasse for korrekt anven-
delse af systemet ved nye opgaver
og kunder. Danske Rederier spør-
ger, om en sådan funktion vil være
driftsmæssig brug af softwaren til
forretningsmæssige formål eller en
tilpasning, der kan anses som en
forbedring af softwaren.
Danske Rederier spørger, om en
IT-funktion, der faciliterer løbende
opdateringer til et styresystem, vil
blive betragtet som en udgift til
forbedring af sådan et styresystem
og dermed skulle aktiveres skatte-
mæssigt, samt om udgifter til træ-
ning af medarbejdere i brug af
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv,
hvor afgrænsningen er uddybet.
Bemærkningerne til lovforslaget er
også uddybet.
Side 13 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
software vil blive betragtet som en
integrationsaktivitet og dermed
ikke vil kunne fradrages efter gæl-
dende praksis for afskrivninger.
Danske Rederier anfører, at udvik-
lingen inden for lovgivningen, så-
som skatteretten, kræver nye og
større datatræk for at sikre compli-
ance, og at her bl.a. kan nævnes de
nye minimumsbeskatningsregler.
Det kræver udvikling af nye og ek-
sisterende systemer for at sikre, at
der kan trækkes relevant data til
brug for compliance. Danske Re-
derier spørger, om interne såvel
som eksterne udgifter til juridisk
fortolkning til brug for design af
software til håndtering af eksem-
pelvis minimumsbeskatningsreg-
lerne vil skulle aktiveres som soft-
ware.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Danske Rederier spørger, hvordan
virksomheder skal sondre mellem
udvikling og vedligeholdelse af
software ved anvendelse og ar-
bejde med AI, som er kendetegnet
ved at udvikle og forbedre sig ved
brug.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Danske Rederier anfører, at et
krav om opdeling af udgifterne til
softwareudvikling mellem vedlige-
holdelse og forbedring påfører
virksomhederne en væsentlig ad-
ministrativ byrde. Dertil vil det,
anfører Danske Rederier, skabe
væsentlige usikkerheder ved selv-
angivelsen og en eventuel
Der er tale om sondringer, der i
forvejen anvendes både i forbin-
delse med software og andre
driftsmidler. Hvis en virksomhed
er i tvivl om, om konkrete udgifter
skal anses for vedligeholdelsesud-
gifter, er der mulighed for at an-
mode om bindende svar. Dette vil
kunne sikre, at virksomheden på
Side 14 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ligningsmæssig gennemgang grun-
det det store skønselement.
Danske Rederier bemærker, at den
regnskabsmæssige sondring af,
hvorvidt udgifter til softwareud-
vikling skal aktiveres eller driftsfø-
res, ikke følger den skatteretlige
vurdering af forbedring og vedlige-
holdelse, og at denne vurdering
derfor ikke kan lægges til grund for
den skattemæssige behandling.
Med andre ord må det forventes,
at en langt højere grad af udgifter
til udvikling af software skal akti-
veres skatteretligt i forhold til,
hvad der er tilladt efter regnskabs-
reglerne, og det gør ifølge Danske
Rederier datahåndteringen til en
særskilt administrativ byrde.
forhånd ved, hvordan en udgift vil
blive vurderet.
Det er korrekt, at der ikke nødven-
digvis er overensstemmelse mel-
lem de skattemæssige og regn-
skabsmæssige regler for aktivering
af udgifter. Er der tale om en ud-
gift til softwareudvikling, der er ak-
tiveret regnskabsmæssigt, er der
imidlertid alt andet lige også tale
om en udgift, der skal aktiveres
skattemæssigt.
Danske Rederier understreger, at
det væsentlige skønselement i nær-
værende forslag udgør en retssik-
kerhedsmæssig udfordring for
dansk erhvervsliv. Baseret på
ovenstående anmoder Danske Re-
derier Skatteministeriet om at præ-
cisere lovforslaget, sådan at hånd-
teringen af udgifter til interne og
eksterne IT-ressourcer ikke vil
medføre i) nævneværdige admini-
strative konsekvenser for er-
hvervslivet som fremført i nærvæ-
rende lovforslag samt ii) forøgede
udgifter for det private
såvel
som det offentlige
for ressourcer
til skønsmæssige vurderinger.
En sådan præcisering kunne, anfø-
rer Danske Rederier, være i form
af indsættelse af en bestemmelse i
Det anerkendes, at virksomhe-
derne har behov for så stor klar-
hed som muligt, og at der kan
være tale om vanskelige sondrin-
ger. Hvis en virksomhed er i tvivl
om, om konkrete udgifter skal an-
ses for vedligeholdelsesudgifter, er
der mulighed for at anmode om
bindende svar. Dette vil kunne
sikre, at virksomheden på forhånd
ved, hvordan en udgift vil blive
vurderet.
En regel som foreslået af Danske
Rederier vil i realiteten indebære,
at straksfradraget for software kun
afskaffes delvist, hvilket ikke er i
overensstemmelse med aftalen om
Et stærkere erhvervsliv. En sådan
regel vil endvidere fortsat indebære
sondringer mellem fradrags-
Side 15 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afskrivningsloven eller ligningslo-
ven, som tillader skattemæssigt fra-
drag for udgifter til interne og eks-
terne IT-ressourcer afholdt i for-
bindelse med softwareudvikling.
berettigede driftsudgifter og af-
skrivningsberettigede anskaffelses-
udgifter.
DI
Afskaffelse af muligheden for at straks-
afskrive på edb-software og knowhow og
patentrettigheder mv.
I relation til forslaget om afskaf-
felse af muligheden for at straksaf-
skrive på software bemærker DI,
at forslagets rækkevidde giver an-
ledning til usikkerhed og derfor
bør præciseres.
Afskaffelsen af muligheden for
straksafskrivning/skattemæssigt
fradrag bør ifølge DI udelukkende
omfatte selve softwaren (primært
licenser etc.), men ikke udgifter til
fx løn og eksterne konsulenter for
at integrere, implementere, op-
sætte, klargøre, opdatere mv. soft-
waren til brug i virksomheden. Ta-
ges softwares typiske karakteristika
i betragtning, må de, anfører DI,
nævnte aktiviteter anerkendes i lo-
vens ordlyd som værende en del af
den kommercielle brug og vedlige-
holdelse af software.
Afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive på software vil be-
tyde, at software som udgangs-
punkt vil skulle afskrives efter de
samme regler som andre driftsmid-
ler.
Det indebærer, at anskaffelsesud-
gifterne
inkl. omkostninger til fx
opsætning eller klargøring, herun-
der i nogle tilfælde løn til egne
medarbejdere i forbindelse hermed
vil skulle afskrives efter saldo-
princippet sammen med øvrige
driftsmidler.
En regel som foreslået af DI vil i
realiteten indebære, at straksfradra-
get for software kun afskaffes del-
vist, hvilket ikke er i overensstem-
melse med aftalen om Et stærkere
erhvervsliv.
DI anfører, at denne afgrænsning
bør fremgå klart af lovændringen
for at undgå tvivl, herunder navn-
lig, at lønomkostninger mv., som
medgår til udvikling, integrering og
anskaffelse af software, fortsat er
fradragsberettiget.
En bred definition af ”udgifter til
software” vil
ifølge DI betyde
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv,
hvor afgrænsningen er uddybet.
Bemærkningerne til lovforslaget er
også uddybet.
Side 16 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
betragtelige administrative byrder
for virksomhederne med hensyn til
skønsmæssige vurderinger af,
hvilke lønomkostninger mv., som
skulle kvalificeres som henholdsvis
forbedring/anskaffelse (aktiveres
til afskrivning) eller vedligehol-
delse (fradragsberettiget) af soft-
ware.
Forhøjelse af fradrag for udgifter til for-
søgs- og forskningsvirksomhed
DI kvitterer for, at der med lovud-
kastet leveres på regeringsgrundla-
gets formulering om at sikre et
permanent forbedret FoU-fradrag.
DI finder det beklageligt, at det
permanente og forhøjede FoU-fra-
drag bliver på maksimalt 120 pct.
af den FoU-relaterede omkostning
i stedet for 130 pct., og at 120 pct.-
fradraget kun gælder op til forsk-
ningsudgifter på i alt 1 mia. kr.
(samlet for hele koncernen).
Endvidere finder DI det beklage-
ligt, at regeringen ikke har fundet
anledning til at prioritere en del af
det økonomiske råderum til at
kunne levere på ovenstående to
forhold i stedet for at afskaffe mu-
ligheden for at straksafskrive på
edb-software og knowhow og pa-
tentrettigheder mv.
DI foreslår, at den allerede ved-
tagne forhøjelse af det generelle
FoU-fradrag (fra 108 pct. til 110
pct.) fremrykkes med ét år fra
2026 til 2025, samt at indfasningen
af det forhøjede fradrag (120 pct.
med loft) fremrykkes, så
Lovforslaget udmønter dele af Af-
tale om Et stærkere erhvervsliv af
27. juni 2024 mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokra-
terne, Liberal Alliance, Det Kon-
servative Folkeparti, Radikale Ven-
stre og Dansk Folkeparti.
DI’s forslag vil kræve, at der anvi-
ses yderligere finansiering i forhold
til aftalen.
Side 17 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indfasningen påbegyndes i 2025
frem for i 2026.
DI bemærker, at der siden den op-
rindelige indførelse af det forhø-
jede fradrag for udgifter til forsk-
ning og udvikling har været vok-
sende frustration i erhvervslivet
over det, der opleves som en sta-
dig mere snæver og utidssvarende
praksis for, hvilke omkostninger
der kvalificerer til fradraget både i
forhold til FoU-fradraget, som
nærværende lovudkast omhandler,
samt i forhold til de såkaldte skat-
tekreditter (udbetalt skatteværdi af
FoU-relaterede underskud), som
bygger på samme afgrænsning.
DI noterer sig derfor med tilfreds-
hed, at regeringen i forbindelse
med aftalen om Iværksætterpakken
af 21. juni 2024 forpligtede sig til
at igangsætte en undersøgelse
netop med det formål at afdække,
om den nuværende afgrænsning af
forsknings- og udviklingsaktivite-
ter er tidssvarende.
DI bidrager meget gerne til dette
arbejde, som forhåbentlig kan af-
sluttes hurtigt.
Skatteministeriet vil i forbindelse
med den kommende undersøgelse
inddrage relevante interessenter.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Corit
Advisory.
Efter lovudkastet indføres der et
loft over de årlige udgifter til for-
søgs- og forskningsvirksomhed,
der kan fradrages til den forhøjede
sats (120 pct. fuldt indfaset). Dette
svarer til vilkårene for det midlerti-
digt forhøjede fradrag, som gjaldt i
årene 2020-22.
Begrænsningen over virksomhe-
dernes fradragsberettigede udgifter
til forsøg- og forskningsvirksom-
hed finder anvendelse for selska-
ber, der indgår i en sambeskatning
efter reglerne i selskabsskattelo-
vens §§ 31 og 31 A.
Side 18 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI foreslår, at lovudkastet justeres,
så flere danske koncerner med
samme ejer (fx en fond) ikke vil
blive anset for én samlet koncern
med den konsekvens, at de skal
deles om samme loft
trods det
faktum, at de opererer helt uaf-
hængigt af hinanden.
Lovforslaget har ikke til hensigt at
ændre på denne afgrænsning, der
generelt skal sikre, at mulighederne
for fradraget ikke afhænger af,
hvordan koncernen er opdelt.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ikke bemærknin-
ger.
Foreningen Danske Re-
visorer
Foreningen Danske Revisorer an-
befaler, at forslaget om at afskaffe
muligheden for at straksafskrive på
edb-software droppes.
Foreningen Danske Revisorer an-
fører, at hvis man vil styrke er-
hvervslivet, er det ikke en god idé
at fjerne fordele ved straksafskriv-
ning, og at edb-software har en
meget kort levetid, da udviklingen
går meget stærkt.
Forslaget om at afskaffe mulighe-
den at straksafskrive på software
er et finansieringselement i Aftale
om Et stærkere erhvervsliv og skal
således ses i sammenhæng med
bl.a. den foreslåede forhøjelse af
fradraget for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed.
Ekspertgruppen for fremtidens er-
hvervsstøtte har desuden anbefalet
at sanere ordningen, og med afta-
len følges der således også op på
denne anbefaling.
I forhold til forslaget om at af-
skaffe muligheden for at straksaf-
skrive på knowhow og patentret-
tigheder kan Foreningen Danske
Revisorer ikke forstå, at det fore-
slås at ændre regler, der fungerer
perfekt og gavner erhvervslivet.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Foreningen Danske Revisorer er
derudover af den opfattelse, at for-
højelse af fradraget for udgifter til
forsøgs- og udviklingsvirksomhe-
der ikke har den store indflydelse
Det er vigtigt for dansk økonomi,
at de danske virksomheder er in-
ternationalt konkurrencedygtige.
Formålet med forslaget er på den
baggrund at styrke
Side 19 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på, om virksomhederne investerer
mere eller mindre, og at det virker
meget forvirrende, at ændringen af
satsen stiger og falder.
Foreningen Danske Revisorer fo-
reslår at vedtage en forhøjet sats
og bibeholde denne sats i fremti-
den. Det vil også forhindre virk-
somhederne i spekulation i fra-
dragsårene.
virksomhedernes incitament til at
investere i forskning og udvikling
og derved sikre, at der også frem-
adrettet er gode rammevilkår.
Med forslaget forhøjes fradraget
for udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed, så det fra og
med indkomståret 2028 udgør 120
pct. af anskaffelsessummen med
en indfasning i indkomståret 2026
på 114 pct. og i indkomståret 2027
på 116 pct.
FSR
Danske Reviso-
rer (FSR)
FSR er positivt indstillet over for,
at det forhøjede fradrag for udgif-
ter til forsøgs- og forskningsvirk-
somhed gøres permanent, men øn-
sker dog, at der skabes mere klar-
hed over mulighederne for anven-
delsen af regelsættet.
FSR hilser den undersøgelse af af-
grænsningen, der skal igangsættes
som led i aftalen om Iværksætter-
pakken, meget velkommen. FSR
havde dog gerne set, at forslaget af
lovtekniske hensyn var indført i
forbindelse med et permanent for-
højet fradrag for forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed
i ”Aftale om Et
stærkere erhvervsliv” af 27. juni
2024.
Det ville udskyde forhøjelsen af
fradraget, hvis gennemførelsen af
lovgivningen skulle afvente resul-
tatet af undersøgelsen af afgræns-
ningen af de omfattede forsknings-
og udviklingsaktiviteter.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til høringssvarene fra Ak-
tive Ejere og Corit Advisory.
FSR savner en klar politisk medde-
lelse om, hvornår og hvordan un-
dersøgelsen af den nuværende af-
grænsning af forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter finder sted. FSR fo-
reslår, at der hurtigst muligt ned-
sættes en ekspertgruppe med re-
præsentanter fra erhvervslivet,
Det er endnu ikke endeligt fastlagt,
hvordan undersøgelsen af afgræns-
ningen af forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter konkret skal gen-
nemføres. Arbejdet med undersø-
gelsen forventes igangsat i løbet af
efteråret 2024.
Side 20 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
herunder gerne fra revisorbran-
chen, der kan supportere afgræns-
ningsarbejdet med henblik på at
gøre det så tidssvarende som mu-
ligt i tråd med det politiske ønske.
FSR finder behovet for afklaring
af afgrænsningen vigtigere end
permanentgørelse af hensyn til den
enkeltes retssikkerhed og transpa-
rens i skattelovgivningen.
Der vil være tale om en undersø-
gelse, der foretages af Skattemini-
steriet med inddragelse af de rele-
vante myndigheder, og centrale ak-
tører vil blive inviteret til at bi-
drage med konkret input til mini-
steriets arbejde.
I bemærkningerne fremhæves kri-
terierne for, hvornår der er tale om
en forsøgs- og forskningsvirksom-
hed med henvisning til Den Juridi-
ske Vejledning. Skatteministeriet
bedes redegøre for, om de tre opli-
stede kriterier (nyhedselementet,
kreativitetselementet og usikker-
hedselementet) alle altid skal
kunne opfyldes (og dokumenteres)
i lige høj grad, og hvorvidt kriteri-
erne for anvendelse af ligningslo-
vens § 8 B og afskrivningslovens §
6, stk. 1, nr. 3, kan opfyldes på an-
den vis.
I de almindelige bemærkninger er
det gengivet, hvad Skattestyrelsen i
Den Juridiske Vejledning har be-
skrevet som kriterier, der efter
Skattestyrelsens opfattelse skal
være opfyldt, for at de til projektet
knyttede udgifter kan fradrages ef-
ter ligningslovens § 8 B. Som be-
skrevet i Den Juridiske Vejledning
er der tale om kriterier, der alle vil
skulle være opfyldt.
Skatteministeriet anmodes om at
bekræfte, hvorvidt en ansøgning
om patent kan anses for tilstrække-
ligt, eller om der skal være opnået
endeligt patent. Opmærksomhe-
den henledes i den forbindelse på
SKM2024.372.SR.
SKM2024.372.SR refererer en af-
gørelse fra Skatterådet, hvor der
ved afgørelsen bl.a. henses til pa-
tentlovens kriterier for et udvik-
lingsprojekts patenterbarhed. Der
er tale om et enkelt moment i en
konkret afgørelse, og det vil være
op til Skatteforvaltningen at vur-
dere, i hvilket omfang det tilsva-
rende kriterie kan tillægges vægt i
andre konkrete sager.
Side 21 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ophævelse af reglerne for straksafskriv-
ning på software
FSR anfører, at når reglerne for
straksafskrivning på software op-
hæves, skabes der fremover usik-
kerhed omkring en række forhold,
herunder hvornår software vedli-
geholdes eller forbedres, og hvor-
når softwaren tages i brug i virk-
somheden.
FSR beder Skatteministeriet rede-
gøre for, om der i forhold til ne-
denstående to eksempler er tale
om vedligeholdelse eller forbed-
ring af software:
Software vil som udgangspunkt
skulle afskrives efter de samme
regler som andre driftsmidler, hvil-
ket indebærer, at anskaffelsesudgif-
terne
inkl. omkostninger til fx
opsætning eller klargøring, herun-
der i nogle tilfælde løn til egne
medarbejdere i forbindelse hermed
vil skulle afskrives efter saldo-
princippet sammen med øvrige
driftsmidler.
Samtidig indebærer det, at der vil
skulle skelnes mellem fradragsbe-
rettigede driftsudgifter og anskaf-
felsesudgifter, der skal afskrives ef-
ter afskrivningslovens regler, i til-
fælde hvor det i dag i praksis ikke
er nødvendigt.
En virksomhed har over en år-
række anvendt ”Software version
1” og planlægger nu at opgradere
til ”Software version 2” til
en pris
på 1 mio. kr. Softwaren indeholder
naturligvis forbedringer af bruger-
oplevelsen og nye funktionaliteter,
samtidig med at softwaren sikrer
kompatibilitet med virksomhedens
aktuelle operativsystem og servere.
Der er minimalt med konsulentas-
sistance tilknyttet opgraderingen.
Som eksemplet beskrives af FSR
lægges det til grund, at der er tale
om anskaffelse af ny software, og
at den tidligere anvendte software
skrottes. I så fald vil udgifterne til
”version 2” skulle afskrives, mens
”version 1”
behandles som et ak-
tiv, der skrottes.
En virksomhed overvejer at vide-
reudvikle på deres eksisterende
softwareplatform. FSR spørger,
hvilke momenter der skal indgå i
overvejelserne omkring, hvorvidt
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv,
hvor afgrænsningen er uddybet.
Bemærkningerne til lovforslaget er
også uddybet.
Side 22 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der er tale om vedligeholdelse eller
forbedring.
FSR beder ligeledes skatteministe-
ren redegøre for, om der i forhold
til nedstående eksempel er tale om
software, der er klargjort til at
indgå i en igangværende virksom-
hed:
En virksomhed er i år 1 påbegyndt
udvikling af en ny softwareplat-
form med hjælp fra et eksternt
konsulentbureau. Inden årsskiftet
er softwareplatformen gjort tilgæn-
gelig for et mindre team i virksom-
heden, som skal teste softwareplat-
formen, inden softwareplatformen
lanceres i virksomheden i år 2.
FSR spørger, hvornår virksomhe-
den vil kunne påbegynde afskriv-
ning på softwareplatformen.
Efter afskrivningslovens § 3 skal
softwaren bl.a. være færdiggjort i
et sådant omfang, at den kan indgå
i driften, for at der kan afskrives
på den.
Softwaren skal således være i en
sådan færdiggjort og færdigmonte-
ret stand, at den vil kunne bruges i
virksomhedens drift efter sit for-
mål.
Det bemærkes, at dette også gæl-
der i forhold til straksafskrivning,
herunder straksafskrivning på soft-
ware.
FSR beder skatteministeren rede-
gøre for, om softwaren i nedenstå-
ende eksempel kan fradrages efter
reglerne i afskrivningslovens § 5 A,
stk. 1:
En virksomhed har igennem en
længere årrække anvendt et stykke
software, som er skattemæssigt ak-
tiveret som et driftsmiddel, jf. af-
skrivningslovens § 5. I år 4 skrot-
tes softwaren, da virksomheden
vælger at implementere en helt an-
den software. FSR spørger, om
Afskrivningslovens § 5 A gælder
også i tilfælde, hvor et aktiv skrot-
tes eller på anden måde udgår af
virksomhedens produktionsappa-
rat.
Det er således afgørende og skal
kunne dokumenteres, at softwaren
er udgået af virksomhedens pro-
duktionsapparat.
Side 23 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
softwaren i år 4 vil kunne fradra-
ges efter reglerne i afskrivningslo-
vens § 5 A, stk. 1, og hvilke krav til
evt. dokumentation herfor kræves.
FSR beder Skatteministeriet be-
kræfte, at software, der betales via
et abonnement fx et online bogfø-
ringsprogram, og hvor det årlige
abonnementsbeløb er over græn-
sen i afskrivningslovens § 6, stk. 1,
nr. 2, ikke skal aktiveres skatte-
mæssigt.
Udgifter til anskaffelse af software
afskrives efter reglerne i afskriv-
ningslovens kapitel 2, uanset om
der er tale om erhvervelse af en
tidsubegrænset brugsrettighed i
henhold til en softwarelicensaftale
eller lignende.
Er der tale om en abonnements-
ordning, vil der typisk ikke være
tale om software omfattet af af-
skrivningsloven.
Ophævelse af reglerne for straksafskriv-
ning på knowhow og patentrettigheder
FSR bemærker, at det følger af
SKM2021.473.SR, at en virksom-
hed kan opnå fradrag for forgæves
afholdte lønudgifter, jf. ligningslo-
vens § 8 N, på det tidspunkt, hvor
et byggeprojekt endeligt opgives.
FSR beder derfor Skatteministeriet
tage stilling til nedenstående to ek-
sempler både i forhold til software
samt knowhow og patentrettighe-
der.
En virksomhed påbegynder intern
udvikling af et nyt internt soft-
waresystem/udvikling af know-
how og patentrettigheder, der dog
først skattemæssigt kan anses for
anskaffet i år 4. FSR spørger,
hvorledes egne lønudgifter til soft-
wareudviklingen/udvikling af
knowhow og patentrettigheder
Afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive på software vil bl.a.
indebære, at anskaffelsesudgifterne
inkl. omkostninger til fx opsætning
eller klargøring, herunder løn til
egne medarbejdere i forbindelse
hermed, vil skulle afskrives efter
saldoprincippet sammen med øv-
rige driftsmidler.
Side 24 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
håndteres i år 1, år 2, år 3 og år 4,
herunder henset til ligningslovens
§ 8 N.
Anskaffelsesudgifterne inkl. om-
kostninger til fx opsætning eller
klargøring kan
hvilket også er til-
fældet i forhold til straksafskriv-
ning
afskrives, når softwaren er
anskaffet, jf. afskrivningslovens §
3.
I tilfælde, hvor lønudgifterne skal
aktiveres, vil der ikke være fra-
dragsret for lønudgifterne efter lig-
ningslovens § 8 N.
En virksomhed påbegynder intern
udvikling af et nyt softwaresy-
stem/udvikling af knowhow og
patentrettigheder, der dog stop-
pes/opgives i år 3. FSR spørger,
hvorledes egne lønudgifter til soft-
wareudviklingen/udvikling af
knowhow og patentrettigheder
håndteres i år 1, år 2 og år 3, her-
under henset til ligningslovens § 8
N.
Aktiverede lønudgifter til egne
medarbejdere i forbindelse med
udvikling af knowhow og patent-
rettigheder kan fradrages efter lig-
ningslovens § 8 N i det ind-
komstår, hvori udviklingsprojektet
må anses for endeligt opgivet.
Lovtekniske bemærkninger til lovforsla-
gets § 2, nr. 1
FSR anfører, at i lovforslagets § 2,
nr. 1, om ændring af ligningslo-
vens § 8 B, stk. 4, bør ”anskaffel-
sessummen” så vidt ses ændres til
”den afholdte udgift” tre steder.
Bestemmelsen er ændret, så det
korrekt fremgår, at det er den af-
holdte udgift.
Landbrug og Fødevarer
(L&F)
L&F bakker op om Aftale om Et
stærkere erhvervsliv fra juni 2024,
som blandt andet forbedrer mulig-
hederne for generationsskifte.
L&F kan bakke op om
Side 25 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lovforslaget som en del af den
samlede aftale.
L&F bemærker, at det foreslås at
afskaffe muligheden for at straks-
afskrive på blandt andet edb-soft-
ware, og spørger, om Skattemini-
steriet kan bekræfte, at de nye reg-
ler ikke får betydning i de tilfælde,
hvor der betales en periodisk
ydelse for brug af en software, fx
for en Microsoft Office-pakke.
Det er L&F’s opfattelse, at tilfæl-
det ikke er omfattet af den nugæl-
dende bestemmelse i afskrivnings-
lovens § 2, stk. 2, da der er tale om
en tidsbegrænset brugsret og ikke
en tidsubegrænset brugsret. Li-
censaftaler til software vil i reglen
være tidsbegrænsede, hvor der be-
tales for en kortere periode ad gan-
gen. Betalingen må efter L&F’s
opfattelse derfor anses som en al-
mindelig lejebetaling, som ikke er
omfattet af lovforslaget.
Udgifter til anskaffelse af software
afskrives efter reglerne i afskriv-
ningslovens kapitel 2, uanset om
der er tale om erhvervelse af en
tidsubegrænset brugsrettighed i
henhold til en softwarelicensaftale
eller lignende.
Er der tale om en abonnements-
ordning, vil der alt andet lige være
tale om en tidsbegrænset ret til
software, således at udgiften ikke
skal afskrives efter afskrivningslo-
ven.
L&F bemærker, at det efter lov-
forslaget fortsat vil være muligt at
straksafskrive anskaffelsessummen
for software efter afskrivningslo-
vens § 6, stk. 1, nr. 2, hvis anskaf-
felsessummen ikke overstiger
33.100 kr. (2024-niveau).
L&F bemærker derudover, at
denne bestemmelse ikke tidligere i
praksis har været relevant at for-
holde sig til vedrørende software,
da udgiften hertil har kunnet
straksafskrives, og at det derfor
ikke tidligere har været relevant at
Det er afgørende, om de enkelte
aktiver efter deres konstruktion og
indretning må anses for at være
bestemt til at blive anvendt samlet.
Når det skal afgøres, om et aktiv
efter sin konstruktion og indret-
ning skal anses for at være bestemt
til at fungere sammen med et alle-
rede anskaffet aktiv, kan der, jf.
Den Juridiske Vejledning, lægges
vægt på, om aktivet svarer til et ak-
tiv, der allerede er anskaffet, om
aktivet funktionsmæssigt hører na-
turligt sammen med et allerede
Side 26 af 27
L 25 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913884_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
se på, om en samlet udgift til soft-
ware har været under eller over be-
løbsgrænsen.
L&F opfordrer Skatteministeriet til
gerne via eksempler
at be-
skrive, hvornår der er tale om et
samlet aktiv, og hvornår der ikke
er tale om et samlet aktiv i sam-
menhæng med beløbsopgørelsen.
anskaffet aktiv, og om aktiverne i
almindelighed vil blive anskaffet
samlet.
I forhold til software bemærkes
det, at kompatibilitet med virk-
somhedens øvrige systemer som
udgangspunkt ikke i sig selv bety-
der, at der er tale om ét driftsmid-
del, og at anskaffelse af et egentligt
nyt modul i et system, hvor enkelte
moduler kan fungere selvstændigt,
også kan anses for et nyt drifts-
middel.
L&F spørger, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at ikrafttrædelses-
tidspunktet gælder for aktiver, der
behandles efter afskrivningslovens
kapitel 2, leveret efter 1. januar
2025, så endelige og bindende afta-
ler indgået før 1. januar 2025, hvor
levering foretages efter 1. januar
2025, også vil være omfattet af de
nye regler.
Det vil som udgangspunkt ikke
være muligt at straksafskrive på
software, der er anskaffet fra den
1. januar 2025.
Software anses for anskaffet, når
den er leveret til en igangværende
virksomhed, bestemt til at indgå i
virksomhedens drift og færdiggjort
i et sådant omfang, at den kan
indgå i driften.
L&F spørger, om Skatteministeriet
kan bekræfte, at skatteydere med
forskudt indkomstår for 2025, fx
1. juli 2024 til 30. juni 2025, vil
være omfattet af de hidtidige regler
indtil 1. januar 2025 og omfattet af
de nye regler fra og med 1. januar
2025 i indkomståret 2025.
Det er afgørende, om softwaren
anskaffes, jf. afskrivningslovens §
3, før den 1. januar 2025 eller den
1. januar 2025 eller senere. Dette
gælder også, hvor indkomståret
2025 fx er påbegyndt den 1. juli
2024.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Side 27 af 27