Skatteudvalget 2024-25, Skatteudvalget 2024-25, Skatteudvalget 2024-25
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
2930569_0001.png
5. november 2024
J.nr. 2024 - 32
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 24 - Forslag til Lov om ændring af ejendomsskatteloven, lov om kommu-
nal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne,
ejendomsvurderingsloven, skattekontrolloven og kildeskatteloven.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 14. oktober 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
L 24b - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om de fordelingsmæssige konsekvenser af forslaget vedrørende stigningsbegrænsningerne i dækningsafgiften
2930569_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af forslaget vedrørende
stigningsbegrænsningerne i dækningsafgiften? Herunder bedes ministeren redegøre for
hvilke typer virksomheder, der særligt vil have gavn af forslaget og dertil bedes redegjort
for hvor stor en andel af mindreprovenuet forbundet med den foreslåede stigningsbe-
grænsningsordning, der kan henføres til henholdsvis små, mellemstore og store virksom-
heder?
Svar
Skatteministeriets beregninger af provenuvirkningerne foregår på lovmodellen og kan
sammenkøres med oplysninger om de ejerforhold. Af ejerregisteret, der er tilgængelig på
lovmodellen, fremgår udelukkende fysiske ejere og formelle juridiske ejere, men ikke re-
elle ejere
1
. Det er således kun muligt at beregne fordelingsvirkningerne af ejendommenes
formelle ejere.
Overordnet set vil skatteændringerne målrettet erhvervsvirksomheder være omtrent for-
delingsmæssigt neutralt. Det skyldes, at skatteændringerne antages at nedvæltes i lønnin-
gerne. Ændringerne i lønningerne påvirker desuden satsreguleringen, hvilket påvirker
overførslerne.
Lovmodellen har hovedsageligt personoplysninger, men kan dog tilknytte lønmodtagere
på de virksomheder, som de er ansat af. Det skal dog bemærkes, at der kan være selskabs-
konstruktioner der gør, at store virksomheder med mange ansatte ikke nødvendigvis ejer
ejendomme selv, men gør dette gennem datterselskaber. Der findes på lovmodellen ikke
oplysninger om ejerforhold af virksomheder, hvorfor datterselskaber af større selskaber
ikke kan identificeres.
Derudover er visse ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme virksomheder eller perso-
ner, der udlejer ejendommene til andre virksomheder. Dermed er ejeren (udlejeren) ikke
den reelle skattebetaler og dermed ej heller modtageren af skattelettelsen.
På baggrund af ovenstående er det ikke muligt at lave et tilstrækkeligt retvisende skøn
over, hvilke typer virksomheder, der oplever en skattelettelse som følge af lovforslaget.
1
Reelle ejere er fysiske person, der i sidste ende direkte eller indirekte ejer eller kontrollerer en tilstrækkelig del af ejerande-
lene eller stemmerettighederne i en virksomhed, eller som udøver kontrol ved hjælp af andre midler.
Side 2 af 2