Skatteudvalget 2024-25
L 23 Bilag 2
Offentligt
2925852_0001.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected]
[email protected]
Johanne Berner Hansen ([email protected])
Høring - 2024-1687
23-09-2024 13:23
image001.jpg; image002.jpg; image003.png;
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Dansk Bilbrancheråd har modtaget ovenstående høring, men har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Johanne Berner Hansen
Vicedirektør, advokat (L)
Mobil +45 2241 5103
Mail
[email protected]
Dansk Bilbrancheråd
Kirkevej 1-3
2630 Taastrup
Tel +45 4399 6633
www.dbr.dk
Sikker e-mail kan
sendes til cvr. nr. 53
38 44 12
For vores
privatlivspolitik se
her.
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0002.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected]
[email protected], [email protected], [email protected] (Helle Midskov)
Helle Midskov ([email protected])
Høringssvar fra Dansk Camping Union
10-10-2024 10:07
image001.png; Høringssvar fra DCU.docx;
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Til rette vedkommende
Mail sendt til
[email protected]
med
[email protected]
og
[email protected]
på i kopi.
Høringssvar fra Dansk Camping Union vedrørende journal nr. 2024-1687 .
Jeg sender vedhæftet høringssvar fra Dansk Camping Union og landsformand Anne-Vibeke
Isaksen.
Vil I bekræfte modtagelsen af høringssvaret.
Er der spørgsmål – så vend endelig tilbage til mig.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Helle Midskov
Teknisk redaktør
DANSK CAMPING UNION
Korsdalsvej 134
DK - 2605 Brøndby
+45 9215 4047
[email protected]
dcu.dk
facebook | Instagram
Find DCU-Campingplads - her
Tilmeld nyhedsbrev om camping – her
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0003.png
Til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
på i kopi.
Høringssvar fra Dansk Camping Union vedrørende journal nr. 2024-1687
Høringssvar til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love. Vedrørende forslag om ny
standardsats for brændstof med 7,6 % biobrændstof.
Hermed høringssvar fra Dansk Camping Union (DCU) – campingbranchen.
Dansk Camping Union (DCU) vil gerne udtrykke bekymring over forslaget om indførelsen af en ny
afgiftssats/standardsats for dieselolie med 7,6 % biobrændstof. På vegne af vores medlemmer, hvor
mange benytter diesel- og benzinbiler til deres campingrejser, er vi bekymrede for, at en stigning i
brændstofpriserne vil gøre det dyrere at campere.
Camping er en ferieform, som er både grønnere og mere bæredygtig end mange andre rejseformer
som f.eks. charter- og krydstogtsferier. At gøre denne ferieform dyrere kan få mange af vores
medlemmer til at fravælge camping, hvilket vil være et tilbageskridt i forhold til den bæredygtige
turisme.
Vi anerkender og støtter den grønne omstilling, men opfordrer til, at der tages hensyn til
fritidsbrugere som campister, så de ikke straffes økonomisk for deres valg af ferieform.
Vi foreslår derfor, at der overvejes en mere gradvis indfasning af de nye brændstofafgifter, eller at
der laves særlige hensyn til fritidsbrugere, som har et mindre omfattende brændstofforbrug end
erhvervslivet.
Venlig hilsen
Anne-Vibeke Isaksen
Landsformand, Dansk Camping Union
DANSK CAMPING UNION
Korsdalsvej 134
DK - 2605 Brøndby
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0004.png
[email protected]
[email protected], [email protected] (Høringssager)
Esben Thietje Mortensen ([email protected])
Dansk Erhverv: Høringsvar: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov
om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v j.: 2024-1687
Sendt:
11-10-2024 12:36
Bilag:
Dansk Erhverv høringssvar vedr lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven mm.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Til rette vedkommende
Hermed høringssvar fra DE. Der henvises til j. nr.: 2024-1687.
Med venlig hilsen
Esben Thietje Mortensen
Fagchef for energi
M.: +4541870863
T.: +4533746486
[email protected]
DE.logo.jpg
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for et af verdens mest handlekraftige erhvervsliv.
Vi handler på vegne af 18.000 medlemsvirksomheder og 100 brancheforeninger.
Det er vores vision, at Danmark skal være verdens bedste land at drive virksomhed i. Det starter med erhvervslivets rammevilkår.
DANSK ERHVERV
Børsgade 4
DK-1215 København K
CVR nr. 43232010
[email protected]
T. +45 3374 6000
www.danskerhverv.dk
Dansk Erhverv - Læs mere
Læs vores persondatapolitik online
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0005.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
J. nr.: 2022-1687
Den 11. oktober 2024
Dansk Erhvervs høringssvar til lovforslag om ændring af emissionsafgiftslo-
ven
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende lovforslag om ændring
af emissionsafgiftsloven
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv mener, at CO2-afgifter skal være et centralt virkemiddel til at indfri Danmarks kli-
mapolitiske målsætninger. Indrettet rigtigt giver en afgiftsløsning et klart og omkostningseffektivt
incitament til klimavenlig produktion. Det gælder på tværs af samfundets sektorer.
I forlængelse heraf bakker Dansk Erhverv op om den generelle intention i de fremlagte lovforslag
der implementerer aftalen om grøn skatteform for industri, der blev indgået i 2022. Dansk Er-
hverv bemærker dog, at der er udfordringer ved det præsenterede lovforslag, som risikerer at
medføre unødigt høje administrative byrder for virksomhederne. For en uddybning af disse ud-
fordringer henviser Dansk Erhverv til sit høringssvar, der blev afsendt i marts 2024 i forbindelse
med høring af lovforslag, der implementerer aftalen om grøn skattereform for industri mm.
Dansk Erhvervs specifikke bemærkninger til ændringer i afgiftssatserne for blandet motorbrænd-
stof og til rutebillet til vejafgift for lastbiler fremgår nedenfor.
Specifikke bemærkninger
E-fuels bør også kunne opfylde iblandingskravet
E-fuels forventes at udgøre en stor del af fremtidens grønne brændstof. Derfor bør det fremgå ek-
splicit af lovgivningen, at iblandingskravet også kan opfyldes af E-fuels og ikke kun af biobrænd-
stoffer.
Der er inkonsistens mellem naturgas/biogas og CO2-gas muligheder for oprindelsesgarantier
Ved brug af biogas fra et naturgasrør kan en gasforbruger
købe en oprindelsesgaranti og derved ”
undgå at betale CO2-afgifter. Dette er ikke muligt for en forbruger, der benytter CO2-gas fra et
CO2-rør, idet det her er påkrævet, at
brugerne anvender ”mixet” mellem fossilt og biogent CO2
i
Side 1/2
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DANSK ERHVERV
afgiftsopgørelsen. Det skyldes, at lovgivningen ikke tillader
”mass
balancing” og oprindelsesga-
rantier for CO2-gas.
Det skaber en inkonsistens mellem naturgas/biogas og CO2-gas og stiller de facto først nævnte
bedre. Dansk Erhverv opfordrer til, at myndighederne adresserer problemstillingen.
Rutebillet til vejafgift for lastbiler
Det foreslås, at den oplyste rute i en rutebillet skal kunne ændres i 72 timer efter starttidspunktet
i stedet for senest 48 timer efter udløbet af rutebillettens gyldighedsperiode. Dansk Erhverv har
ikke bemærkninger til ændringen, men bemærker, at håndhævelse af vejafgiften, herunder brug
af rutebillet, er afgørende for vejafgiftssystemet og lige konkurrence.
Med venlig hilsen,
Esben Thietje Mortensen
Fagchef for energi
Side 2/2
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0007.png
[email protected]
[email protected], [email protected]
Camilla Saager Steensig ([email protected])
SV: Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Sendt:
11-10-2024 13:49
Bilag:
InlineImage 1.png; Outlook-Et billede.png; Outlook-Et billede.png; Outlook-Et billede.png; Outlook-Et billede.png;
Outlook-Et billede.png; Outlook-Et billede.png; Outlook-Et billede.png; 241011 DFPO høringssvar LF CO2
mfl.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til rette vedkommende
Vedhæftet findes høringssvar fra Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation til høring over udkast til forslag
til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige
andre (Sagsnr. 2024 - 1687).
Med venlig hilsen
Camilla Saager Steensig
Juridisk konsulent
+45 27 11 49 51
[email protected]
Nordensvej 3, Taulov, 7000 Fredericia
Danskernes Fiskere – et fællesskab til gavn for dansk fiskeri. Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation (DFPO) samler de danske fiskere. Vi repræsenterer mere end 600 fiskefartøjer, som
fanger fisk og skaldyr, og vi samarbejder med 29 lokale fiskeriforeninger landet over. Vores
medlemmer leverer sunde, klimavenlige og velsmagende fødevarer, de sikrer op mod 16.000
arbejdspladser særligt omkring havnesamfundene, og så bidrager de med store eksportindtægter til
gavn for dansk økonomi. Alt sammen med bæredygtighed for øje – Danskernes fiskere stræber
hele tiden på at blive bedre i forhold til social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. For mere info:
E-mail, cookie- og privatlivspolitik
Cvr.nr. 45 81 25 10
www.dkfisk.dk
Fra:
Pia M Nielsen <[email protected]> på vegne af Hovedmail <[email protected]>
Sendt:
16. september 2024 08:27
Til:
Camilla Saager Steensig <[email protected]>
Emne:
VS: Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Mvh Pia
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
13. september 2024 17:30
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Brintbranchen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0008.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; mail-dkfisk <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Danmarks Restauranter og
Cafeer <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Søren Jakobsen (Dansk Energi <[email protected]>;
Dansk Erhverv <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske
Advokater <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Danske Regioner <[email protected]>; Danske Speditører
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; DI <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Energistyrelsen Effektivitet, int. samarbejde <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Team Effektiv Regulering (Erhvervsstyrelsen
<[email protected]>; FDL <[email protected]>; [email protected]; Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet TÆNK
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Foreningen af
Rådgivende Ingeniører <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Foreningen Danske Kraftvarmeværker
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Landbrug & Førevarer <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Skatteankestyrelsen <[email protected]>; Søfartens Ledere
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Miljøstyrelsen <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Jesper Buhl (Postnord <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; RAD FP Sikker <[email protected]>; kos-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Rådet for Sikker
Trafik <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Skatteankestyrelsen
<[email protected]>; SMV Danmark <[email protected]>; Specialforeningen for logistik og distribution
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Fie Møller Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Til høringsparter
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.
Udkast til lovforslag, resumé, høringsbrev og høringsliste er vedlagt.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til udkast til lovforslaget sendes senest
fredag
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0009.png
den 11. oktober 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til j.nr. 2024-1687 og
med
[email protected]
på i kopi.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen og Folketingets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, Energi og Motor [MEM]
Mobil72371092 | Mobil 72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0010.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402, København K
Mail:
[email protected]
Nordensvej 3, Taulov
DK - 7000 Fredericia
Platanvej 12, 1.,
DK – 1810 Frederiksberg
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
cvr.nr. 45 81 25 10
[email protected]
www.dkfisk.dk
Kopi:
[email protected]
Kopi:
[email protected]
11. oktober 2024
Ref.: CSS/OLL
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven,
lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v.,
lov
om
energiafgift
af
mineralolieprodukter
m.v.,
lov
om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre (Sagsnr. 2024
- 1687)
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (herefter benævnt ”DFPO”) har den 13.
september 2024 modtaget ovennævnte høring.
Lovforslaget indebærer justeringer af lovene, der gennemfører dele af Aftale om grøn
skattereform for industri mv. af 24. juni 2022.
DFPO skal indledningsvis henvise til DFPOs bemærkninger af 8. marts 2024, som blev
indsendt i forbindelse med Skatteministeriets tidligere høring af udkast til lov om ændring
af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter mv.
Vi finder fortsat at disse indsigelser er relevante og gældende:
Opsummering af bemærkninger af 8. marts:
1.
Energibeskatningsdirektivet
CO2-afgiftsbeskatning
af
inden-
og
udenrigsfiskeriaktiviteter
anses
for
at
være
i
strid
med
energibeskatningsdirektivets hensigt (sikre lige konkurrence) og direktivets
ufravigelige krav om afgiftsfritagelse for international transport og transport
mellem EU-lande.
Konkurrenceforvridning/udskubning af fiskerierhvervet til udlandet - CO2-
lækage
Beskatning af alt brændstofforbrug på fiskefartøjer der tanker i Danmark,
medfører konkurrenceforvridning til udlandet og mellem små/store aktører i
branchen, udskubning af fiskeri- og afledt erhverv til udlandet og der sker derved
CO2-lækage.
CO2-afgiftsbeskatning vil medføre øget brændstofforbrug i fiskeriet
Omstillingsteknologi ikke til rådighed for fiskerierhvervet pt., den foreslået øget
beskatning vil derfor medføre en ændret adfærd, der medfører øget
2.
3.
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0011.png
4.
brændstofforbrug i branchen. Fiskefartøjer vil tilpasse deres sejlrutiner med
henblik på at opnå tankning i udlandet.
Ingen satsimplementering – i modstrid med politisk aftale
Afgiftsbeskatning
med 2030-sats fra 1. januar 2025 er ikke en del af den politiske aftale fra 24. juni
2022
Det skal understreges, at siden vort høringssvar den 8. marts har det desværre med
stigende styrke vist sig at relevante brændstofalternativer for fiskerifartøjer ikke uden videre
vil være tilgængelige i nær fremtid. Senest har Klimaminister Lars Aagard i forbindelse med
udskydelse af bygning af brintrør konstateret at det kan være nødvendigt at
tage
virkeligheden til efterretning”
1
DFPO skal derfor benytte lejligheden til at gentage vore anbefalinger om CO2-
afgiftsbeskatning af brændstofforbrug på fiskerifartøjer udskydes til den nødvendige
teknologi for grøn omstilling er til rådighed.
Og under hensyn til aftalen under den grønne trepart – hvor det er beslutte at indfasning af
CO2 afgift for landbrug først skal påbegyndes i 2030 vil vi her benytte lejligheden til at
opfordre til at indfasning for Fiskerisektoren tilsvarende påbegyndes i 2030. Fiskeri er et
fødevareproducerende erhverv på linje med landbrug, og med den eksisterende usikkerhed
om mulige teknologier til at reducere brændstofforbruget på eksisterende fiskefartøjer vil det
være oplagt også at udsætte indfasningen af CO2 afgiften for fiskerisektoren til 2030.
Hvis ikke udfasning kan udsættes til 2030 – så vil vi opfordre til man venter med at
påbegynde indfasningen til 2026, så der kan tages de nødvendige beslutninger om
anvendelse af de 350 mio. dkk (nu 380 mio. dkk) der er afsat i aftalen om grøn omstilling til
at kompensere fiskerisektoren inden indfasning af CO2-afgiften påbegyndes.
DFPOs klare anbefaling er således, at CO2-afgiftsbeskatning af brændstofforbrug på
fiskerifartøjer udskydes til den nødvendige teknologi for grøn omstilling er til rådighed.
Nedenfor fremgår DFPOs bemærkninger til denne supplerende høring.
DFPOs bemærkninger
Forslag til ændring af mineralafgiftslovens § 9, stk. 6: indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
”2) varer, der anvendes til erhvervsmæssig sejlads med fartøjer nævnt i stk. 1, nr. 3, når
varerne ikke er leveret uden afgift efter stk. 1, nr. 3,”.
Skatteministeriet beskriver i bemærkningerne til lovforslaget, afsnit 2.4. ”Godtgørelse for
motorbrændstof til fiskerifartøjer, der ellers ville have været berettiget til afgiftsfritagelse”,
at der er tale om en præcisering, således at fiskerifartøjer med en bruttotonnage på 5 t og
derover fremover vil kunne godtgøres, når brændstoffet ikke er leveret afgiftsfrit. Der er
Udtalt til Ritzau, gengivet bl.a. på dr.dk i artikel ”Dansk
brintrør til Tyskland forsinkes i flere
år”
Link:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/dansk-brintroer-til-tyskland-forsinkes-i-flere-aar
1
2
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0012.png
således tale om indførsel af en hjemmel til at fiskerifartøjer kan anmode om godtgørelse,
da der hidtil udelukkende har været hjemmel til fritagelse for afgift.
DFPO har ingen bemærkninger til denne ændring.
Forslag til ændring af CO
2
-afgiftsloven: Efter 9 d indsættes:
”§ 9 e. Momsregistrerede virksomheder kan for perioden 2025-2029 få tilbagebetalt
afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer og varme, når anvendelsen af varerne og
varmen er tilbagebetalingsberettiget efter reglerne i § 11, stk. 1-4 og stk. 5, nr. 1-8, i lov
om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., jf. dog den nævnte lovs § 11, stk. 13, § 8, stk.
1-3 og stk. 4, nr. 1-8, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., jf. dog den nævnte
lovs § 8, stk. 13, eller § 10, stk. 1-4 og stk. 5, nr. 1-8, i lov om afgift af naturgas og bygas
m.v., jf. dog den nævnte lovs § 10, stk. 13.
Stk. 2. Virksomheder med bevilling, jf. 2. pkt., kan for perioden 2025-2029 få tilbagebetalt
afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer, der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når
varerne anvendes til brug for indenrigserhvervs-flyvninger, indenrigsfærgefart og
erhvervsmæssigt fiskeri. Virksomheder, der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i
1. pkt., kan anmode told- og skatteforvaltningen om bevilling til afgiftsgodtgørelse efter § 8.
Stk. 3. Tilbagebetalingen efter stk. 1 og 2 reduceres med afgiften efter eventuel
tilbagebetaling efter § 9 f ganget med 350/750 i 2025, 430/750 i 2026, 510/750 i 2027,
590/750 i 2028 og 670/750 i 2029”.
CO
2
-afgiftslovens § 9 e, stk. 2, indebærer, at CO
2
-afgiften indfases for motorbrændstof
anvendt til blandt andet erhvervsmæssigt fiskeri. Indfasningen indebærer i udgangspunktet
en godtgørelse i virksomhedens momsangivelse, og såfremt man ikke er momspligtig,
foreslås det at indføre en mulighed for at anmode Skatteforvaltningen om bevilling til
godtgørelse.
DFPO har ingen bemærkninger til denne ændring.
Med venlig hilsen
Camilla Saager Steensig
Juridisk Konsulent
Danmarks Fiskeriforening PO
3
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0013.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] ('[email protected]')
[email protected] (Emma Sommer Degn), [email protected], [email protected] (Lene Nielsen), [email protected] (Jacob Bræstrup)
Morten Munch Jespersen ([email protected])
Høringssvar vedr. j.nr. 2024-1687
11-10-2024 16:03
image001.png; DI's høringssvar vedr. j.nr. 2024-1687.pdf;
You don't often get email from [email protected].
Learn why this is important
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Kære alle
Vedlagt fremsendes DI’s høringssvar vedr. lovudkastet med j.nr. 2024-1687.
Skulle I have spørgsmål eller kommentarer til fremsendte, er I meget velkomne til at kontakte mig.
Og god weekend / efterårsferie!
Med venlig hilsen
Morten Munch Jespersen
Skattepolitik
Chefkonsulent
(+45) 3377 3929
(+45) 5213 2357 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0014.png
10. oktober 2024
DI’s sagsnr.2024-00949
Skatteministeriets sagsnr.: 2024-1687
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og
forskellige andre love
Den 13. september 2024 har Skatteministeriet udbedt sig Dansk Industris bemærkninger til et
forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas mv. og en række andre
love.
DI kvitterer for forslagene og har nedenstående bemærkninger til lovudkastet;
Fsva. lovforslagets § 1 stk. 4
er DI umiddelbart uforstående overfor behovet for at definere
bæredygtig bionaturgas i dette lovudkast da det dels ikke vil have nævneværdig afgiftsmæssig
betydning for beskatningen af bionaturgas under den nuværende lovgivning og dels sker inden
udgivelsen af den analyse om beskatning af biogas, der blev aftalt foretaget ifm.
Aftale om Grøn
Skattereform for Industri mv.
af 24. juni 2022. Idet det af aftaleteskten bl.a. følger, at analysen skal
belyse ”mulige modeller for at biogas afgiftsfritages ved køb af oprindelsesgarantier” virker det
utidigt at introducere ny definitioner og skillelinjer i afgiftsbehandlingen af biogas inden analysens
konklussioner er blevet offentliggjort.
Fsva. lovforslagets § 1 stk. 12
støtter DI den foreslåede præcisering, som understreger, at der ikke
skal svares emissionsafgift af kvotepligtig CO2-udledning, der opfanges ved hjælp af CO2-fangst og
lagring (CCS). Det medfører i praksis, at kvotesektoren får den størst mulige afgiftsmæssige
tilskyndelse til at anvende CCS-teknologi, hvilket DI støtter ubetinget.
Fsva. lovforslagts § 2 stk. 1 og § 4 stk. 1
er DI meget tilfredse med, at lovforslaget vil ændre den
fortolkningspraksis af blandingsreglerne ifm. brug af ledningsført gas, der følger af SKM2006.728.SR.
Denne fortolkning gjorde det tæt på umuligt for mange virksomheder at opnå afgiftsfritagelse af
biogas i lukkede kredsløb, sådan som lovgivningen ellers tillader. DI er derfor meget tilfreds med, at
der ændres i denne uhensigtsmæssige praksis ved, at biogas i lukkede kredsløb nukan blandes med
ledningsført (bio)naturgas så længe det sker på virksomhedens eget område og til virksomhedens
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
eget forbrug. En sådan ændring vil efter DI’s vurdering bringe
den gældende forvaltningspraksis
tættere på ånden i de lovbestemmelser, der oprindeligt gav afgiftsfritagelse for biogas i lukkede
kredsløb. En sådan ændringer er derudover til gavn for virksomhedernes grønne omstilling.
Fsva. lovforslagets § 5
støtter DI, at der udarbejdes nye standardiserede satser for iblanding af
bæredygtig og/eller biogent brændstof, da DI forventer, at ændringerne vil gøre lovgivningen mere
administrerbar for såvel de virksomheder som udbyder brændstof, som de virksomheder og
borgere, som aftager den.
Fsva. lovforslagets § 8
støtter DI også, at der gives større fleksibilitet ift. at foretage ændringer i de
oplyste ruter, der danner grundlag for den kommende vejafgift. Således er det isoleret set til gavn
for transportudbyddere, at de nu kan ændre i den oplyste rute i op til 72 timer efter starttidspunktet,
snarere end de nuværende regler, hvor ændringernes skal foretages senest 48 timer efter udløbet
af rutebilletens gyldighedsperiode. Det ændrer dog ikke på, at DI generelt er meget kritiske over
den meget omfattende administrative byrde, som pålægges virksomhederne på baggrund af den
kommende vejafgift.
DI har ikke yderligere kommentarer til lovudkastets øvrige bestemmelser.
Såfremt ovenstående skulle give anledning til spørgsmål mv., står DI naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Morten Munch Jespersen
Chefkonsulent
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0016.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected]
[email protected], [email protected] (Emma Sommer Degn)
Michael Mücke Jensen ([email protected])
Høringssvar - Lov om emissionsafgifter med mere - SKM journal nummer 2024-1687
11-10-2024 15:57
image001.png; Høringssvar Forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven med flere 2024-10-11.docx;
Spørgsmål til håndtering af CO2-afgift fra 2025 i forhold til fiskefartøjer.eml;
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Til Skatteministeriet
Vedhæftet vores høringssvar til lovforslaget om emissionsafgifter med mere.
Med venlig hilsen
Michael Mücke Jensen
Teknik- og miljøchef
T: +45 3345 6514
M: +45 2042 2636
www.drivkraftdanmark.dk
Twitter LinkedIn Facebook Instagram YouTube
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0017.png
Høringssvar Forslag til lov om ændring af emissi-
onsafgiftsloven med flere. Journal nummer 2024-
1687
Drivkraft Danmark skal indledningsvis takke for muligheden for at kommentere
på forslaget til lov om ændring af emissionsafgiftsloven med flere. Skatteministe-
riets journalnummer 2024-1687.
Vores kommentarer knytter sig til tre specifikke dele af lovforslaget:
-
Emissionsafgiftslovens konsekvenser for raffinaderierne, og hvordan
provenuet for CO2-afgiften kan understøtte raffinaderiernes omstilling
og deres bidrag til regeringens klimaambitioner
Den praktiske håndtering og afgrænsning i forhold til CO2-afgiften på
brændstoffer til fiskefartøjer
Problemstillingen ved den faste sats for energi- og CO2-afgift på diesel
med 7,6 % biobrændstoffer og behovet for en langtidsholdbar løsning i
forhold til CO2-fotrængningskravet fra 2025 og frem. Og at denne kom-
mer på plads inden 1. januar 2025
Den 11. oktober 2024
Ref.
mmj
-
-
Vi har i det efterfølgende uddybet ovenstående.
Vi står til rådighed for en uddybning af vores kommentarer.
Emissionsafgiftsloven
Vi skal endnu engang understrege de urimelige konsekvenser emissionsafgiftslo-
ven medfører i forhold til raffinaderiernes mulighed for at omstille deres produk-
tion og dermed understøtte regeringens klimaambitioner, den grønne omstilling
og samtidig fastholde en høj grad af forsyningssikkerhed med flydende brænd-
stoffer.
Det er derfor afgørende, at provenuet for emissionsafgiften på raffinaderierne og
den øvrige industri 1-1 føres tilbage til erhvervet og ikke bruges til for eksempel
at understøtte omstillingen i landbruget, som det tyder på, at regeringen overveje
ved at overføre 1,5 milliarder kroner af provenuet fra industriens CO2-afgift til
implementeringen af den grønne trepartsaftale.
Derfor er det også vigtigt, at afskrivningsmulighederne for nye grønne driftsmid-
ler i det grønne investeringsvindue ikke begrænses, så de massive investeringer
raffinaderierne står over for udelukkes, som det var tilfældet med det tidligere
grønne investeringsvindue fra 2020.
CO2-afgift på brændstoffer til fiskerfartøjer
Lovforslaget indeholder en række bestemmelser i forhold til CO2-afgiften på
brændstoffer til fiskerfartøjer. Vi har i forbindelse med den tidligere høring af
Esplanaden 34A, 1. sal th.
1263 København K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/3
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0018.png
lovforslaget, kommenteret på selve forslaget om en CO2-afgift på brændstoffer til
fiskefartøjer. Vi har ikke yderligere kommentarer til de foreslåede ændringer i re-
lation til CO2-afgiften på brændstoffer til fiskerfartøjer. Men CO2-afgiften rejser
en række spørgsmål omkring forståelsen af disse bestemmelser, og hvordan de
skal håndteres i praksis af brændstofleverandørerne til fiskerfartøjer.
Vi har allerede rejst en række spørgsmål overfor Skatteministeriet i den forbin-
delse.
Det er vigtigt at disse spørgsmål afklares hurtigst muligt, så den enkelte leveran-
dør af brændstoffer til fiskerfartøjer kan tilpasse sine systemer tids nok, inden lo-
ven træder i kraft 1. januar. Vores spørgsmål er vedhæftet dette høringssvar.
Energi- og CO2-afgifter på brændstoffer og CO2-fortrængningskrav
Med lovforslaget indføres der i Mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven en ny
standardsats for diesel iblandet 7,6 % biobrændstof.
Vi anerkender Skatteministeriets intention om med denne faste afgiftssats at
imødegå de afgiftsmæssige udfordringer, som det stigende CO2-fortrængnings-
krav fra 2025 og frem udgør, jf. bekendtgørelse 1150 af 5. september 2023. Men
vi stiller os meget uforstående overfor den valgte løsning. Den foreslåede afgifts-
sats vil på ingen måde tage hånd om de afgiftsmæssige problemstillinger, som
det stigende CO2-fortrængningskrav rejser.
Som vi forstår det, baserer den pågældende afgiftssats sig på et gennemsnitlig
forventeligt behov for biobrændstoffer for samtlige brændstofleverandører til at
opfylde CO2-fortrængningsbekendtgørelsen CO2-reduktionskrav på 5,2 % i
2025. Men dette krav er individuelt for den enkelte brændstofleverandør. Den
enkelte brændstofleverandørs behov for iblanding af biobrændstoffer vil derfor
også være individuelt, som vi også har illustreret overfor Skatteministeriet, og af-
hænge af en lang række individuelle faktorer, i forhold til miks af brændstoffer
og biobrændstoffer omfattet af reduktionskravet, depotstruktur, distributionssy-
stem med mere.
Derfor har vi gentagne gange gennem de seneste år været i kontakt med Skatte-
ministeriet og opfordret til, at der findes en løsning, der netop håndterer den af-
giftsmæssige kompleksitet, som det stigende CO2-fortrængningskrav udgør. Des-
værre er det vores oplevelse, at Skatteministeriet har udskudt en konkret stilling-
tagen til problemstilling og først meget sent i processen har erkendt og vist for-
ståelse for problemstillingen. Resultater er, at vi, kort tid før CO2-fortrængnings-
kravet stiger til 5,2 %, ser ud til at ende med en hovsaløsning, der på ingen måde
tager hånd om problemstillingen.
Vi anerkender selvfølgelig, at der er indledt en konstruktiv dialog med Skattemi-
nisteriet om at finde en langsigtet løsning, som kan håndtere de afgiftsmæssige
udfordringer, som de stigende CO2-fortrængningskrav medfører. Men en sådan
løsning, forstår vi, kan ikke være på plads inden 1. januar 2025.
Det er fuldstændigt uholdbart, at samtlige brændstofleverandører, få måneder
før kravet træder i kraft, ikke ved, hvordan de skal håndtere den afgiftsmæssige
kompleksitet, som det stigende CO2-fortrængningskrav udgør
når den
2/3
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0019.png
foreslåede faste afgiftssats ikke svarer til det behov for iblanding af biobrænd-
stoffer, de individuelt vil have behov for.
Af samme grund stiller vi også uforstående overfor, at lovforslaget, som anført i
blandt andet resumeet til lovforslaget og lovbemærkningerne anfører, at det ikke
vil være nævneværdige økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser
for erhvervslivet.
Vi skal derfor på det kraftigste opfordrer Skatteministeriet til at fremskynde ar-
bejdet med en løsning, så brændstofleverandørerne ved, hvordan de skal hånd-
tere den afgiftsmæssige kompleksitet, som det stigende CO2-fortrængningskrav
udgør.
3/3
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0020.png
[email protected], [email protected] (Fie Møller Jensen)
[email protected] (Rasmus Pedersen), [email protected] (Johan Juul-Andersen), [email protected] (Kristian Søger
Nielsen), [email protected] (Sofie Amalie Anderskov Riis), [email protected] (Sebastian Alexander Jacobsen),
[email protected] (Emilie Hansen Foley), [email protected] (Ulver Baunsgaard Christensen)
Ulver Baunsgaard Christensen ([email protected])
Fra:
Titel:
OBR høringssvar - Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Sendt:
02-10-2024 13:25
Til:
Cc:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Kære Fie
Hermed OBR's høringssvar vedr. nedenstående høring. I er meget velkomne til at kontakte OBR, hvis I har
spørgsmål.
Med venlig hilsen
Ulver Baunsgaard Christensen
Høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
OBR har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet samt bemærkninger til
Skatteministeriets vurdering af Innovations- og Iværksættertjekket.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser i form af omkostninger for erhvervslivet, som
ikke overstiger bagatelgrænsen for forelæggelse for Regeringens økonomiudvalg på 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
Innovations- og Iværksættertjekket
Skatteministeriet har i forbindelse med præhøringen af lovforslaget vurderet, at Innovations- og
Iværksættertjekket ikke er relevant for de konkrete ændringer i lovforslaget. OBR har ingen yderligere
bemærkninger hertil.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
UIver Baunsgaard Christensen
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291849
E-post
[email protected]
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0021.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected]
[email protected], [email protected] (Frederikke Vorborg)
Mikkeline Bernbom ([email protected])
Journalnr. 2024-1687 Høringssvar Foreningen af Rådgivende Ingeniører
19-09-2024 14:58
Outlook-kb1oygb3.png; Outlook-td21jkvk.png;
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Journalnummer: 2024-1687
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas
m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov
om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, takker for muligheden for at afgive høringssvar til ovenstående
høring.
Arbejdet med energi- og klimapolitik og implementeringen af denne samt sammentænkning af energi- og
klimasektoren varetages af FRI’s Energi- og Klimaudvalg. FRI har ingen bemærkninger til vedlagte høring, da
den ikke direkte omhandler eller modarbejder udvalgets og FRI’s formål om at bidrage til, at den grønne
omstilling af energi- og klimasektoren i Danmark foretages på et velfunderet teknisk og
samfundsøkonomisk grundlag.
FRI står for uafhængig rådgivning.
FRI står for en bæredygtig samfundsudvikling.
FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen.
Med venlig hilsen,
Mikkeline Lysberg Bernbom
Juniorkonsulent
M: +45 35 25 37 31
T: +45 35 25 37 37
E-mail:
[email protected]
Besøgsadresse Postadresse
Industriens Hus Vesterbrogade 1E, 3. sal
København V
1620 København V
FRI’s Branchetopmøde 2024: State of the Nation 2024|Byggeri
Kom med, når vi lancerer State of the Nation 2024|Byggeri og samtidig får et økonomisk
perspektiv på byggeaktiviteten i Danmark. Vi runder af med et spændende oplæg om
cybersikkerhed og rådgivende ingeniørvirksomheder.
Onsdag den 2. oktober 2024 på Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus.
/fri-branchetopmøde2024
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0022.png
[email protected]
[email protected]
Jon Reinhold Jensen ([email protected])
FSR - danske revisorers høringssvar til - Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og
bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. (j.nr.
2024-1687)
Sendt:
11-10-2024 20:18
Bilag:
FSR- danske revisorer høringssvar (H250-24 ) til skm 2024-1687.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Til rette vedkommende
På vegne af FSR – danske revisorer fremsendes hermed høringssvar til lovforslag med SKM j.nr. 2024-
1687.
Venlig hilsen
Jon Reinhold Jensen
Chefkonsulent
M. +4531398349
E [email protected]
FSR–danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
1216 København K
T +45 7225 5703
www.fsr.dk
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0023.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Sendt digitalt til:
[email protected]
og
[email protected]
11.10.2024
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Høringssvar til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov
om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om kuldioxidafgift af
visseenergiprodukter og forskellige andre love
FSR
danske revisorer
(”FSR”)
takker for modtagelse af nærværende
”forslag
til lov om
ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om
kuldioxidafgift af visseenergiprodukter og forskellige andre love” som Skatteministeriet
har sendt i høring den 13. september 2024 med høringsfrist den 11. oktober 2024.
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
FSR
danske revisorer har for nuværende ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Jon Reinhold Jensen
Chefkonsulent, Skat & Afgifter
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0024.png
[email protected]
[email protected]
Caroline Fynbo Carlsson ([email protected])
SV: j.nr. 2024-1687: Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov
om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Sendt:
07-10-2024 08:49
Bilag:
image001.png; image002.png;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 13. september 2024 modtaget Skatteministeriets høring vedr. Høring:
Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og
koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uafhængig konkurrencemyndighed.
De følgende høringsbemærkninger afgives udelukkende som konkurrencemyndighed.
På det foreliggende grundlag har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Caroline Fynbo Carlsson
Studentermedhjælper
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Direkte +45 4171 5062
E-mail
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende
markeder
Se vores privatlivspolitik og
tilgængelighedserklæring for kfst.dk.
Fra:
1 - KFST Forkontor <[email protected]>
Sendt:
16. september 2024 08:35
Til:
Caroline Fynbo Carlsson <[email protected]>
Cc:
Jeanette Nielsen <[email protected]>; EVM DL KFST Chefgruppehøring (KFST) <[email protected]>; 1 – KFST
Chefsekretærer <[email protected]>
Emne:
VS: Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Fra:
Emma Sommer Degn
Sendt:
13. september 2024 17:30:03 (UTC+01:00) Bruxelles, København, Madrid, Paris
Til:
Faglig Fælles Forbund 3F;
[email protected];
Advoksamfundet;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd;
[email protected]; [email protected];
Arbejdstilsynet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Brintbranchen;
Danske Læskedrik Fabrikanter (info);
[email protected]; [email protected]; [email protected]; post@cat-
taxi.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Fiskeriforening (mail);
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Danmarks Naturfredningsforening;
[email protected];
Danmarks Restauranter
og Cafeer;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi; Dansk Erhverv (høring);
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Planteværn;
[email protected]; info@dansk-
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0025.png
retursystem.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Danske Advokater;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Danske Regioner; Danske Speditører;
[email protected]; in-
[email protected]; [email protected];
Dataetiskraad; Datatilsynet;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Det Økologiske Råd
og Selskab;
[email protected];
Emballageindustrien;
[email protected];
Digitaliseringsklar lovgivning - høring;
[email protected]; [email protected];
Dansk Transport og Logistik (DTL); Dansk Transport og Logistik
(DTL);
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Energistyrelsens officielle postkasse; 1 - FSTS Forsyningstilsynet;
[email protected];
Erhvervsstyrelsen CKR;
FDL;
[email protected];
Fagbevægelsens Hovedorganisation;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Forbrugerrådet;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Foreningen af Rådgivende Ingeniører;
[email protected]; [email protected];
Foreningen Danske
Kraftvarmeværker;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
1 - FSTS Forsyningstilsynet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Horesta;
[email protected];
International Transport Danmark;
[email protected];
International
Transport Danmark;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening; 1 - KFST
Officiel hovedpostkasse;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Landbrug & Førevarer; Landsforeningen
for Bæredygtigt Landbrug;
[email protected];
Skatteankestyrelsen; Søfartens Ledere;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
NST - Naturstyrelsens
hovedpostkasse;
[email protected]; [email protected];
Nærbutikkernes Landsforening; EM NH Ministerbetjening;
[email protected];
Plastindustrien i Danmark;
[email protected];
Jesper Buhl (Postnord;
[email protected]; [email protected];
RAD FP Sikker;
[email protected]; pol-
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Rådet for Sikker Trafik;
[email protected]; [email protected];
SEGES;
[email protected];
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK);
[email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen; SMV Danmark; Specialforeningen for logistik og distribution;
[email protected];
[email protected];
Søfartsstyrelsen Hovedpostkasse;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Økonomistyrelsen; Økologisk Landsforening;
[email protected]
Cc:
Fie Møller Jensen
Emne:
Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre, medmindre du
stoler på afsenderen.
Til høringsparter
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.
Udkast til lovforslag, resumé, høringsbrev og høringsliste er vedlagt.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til udkast til lovforslaget sendes senest
fredag
den 11. oktober 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til j.nr. 2024-1687 og
med
[email protected]
på i kopi.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen og Folketingets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, Energi og Motor [MEM]
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0026.png
Mobil72371092 | Mobil 72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0027.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected]
[email protected] (Emma Sommer Degn), [email protected]
Trine Rex Christensen ([email protected])
L&F høringssvar 2024-1687
11-10-2024 10:40
L&F høringssvar 2024-1687.pdf;
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Til Skatteministeriet
Vedhæftet er høringssvar fra Landbrug & Fødevarer til høring over udkast til forslag til lov om ændring af
emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift
af mineralolieprodukter m.v., lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love, j.nr. 2024-1687.
Har I spørgsmål, er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Venlig hilsen
Trine Rex Christensen
Chefkonsulent
Erhverv & Viden
M +45 4024 9064 | E [email protected]
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
Meldahlsgade 1 · DK-1613 København V
www.lf.dk
Det danske fødevareerhverv har en vision om at være klimaneutralt i 2050. Sammen med vores medlemmer fra
landbruget, fødevare- og agroindustrien, vil vi vise, at der findes en økonomisk bæredygtig vej til en klimaneutral
fødevareproduktion. Som repræsentant for hele fødevareklyngen, der understøtter 180.000 arbejdspladser og en årlig
eksport på 196 milliarder kroner, repræsenterer vi en værdikæde med tyngde og vilje til at finde løsninger på verdens
klimaudfordringer i tæt samspil med resten af Danmark.
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0028.png
Dato
Side
11. oktober 2024
1 af 3
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Høringssvaret er sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og
bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige
andre love, j.nr. 2024-1687
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter og forskellige andre love.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelle bemærkninger
Landbrug & Fødevarer kan overordnet bakke op om lovforslaget. Landbrug & Fødevarer ønsker
dog, at virksomheder kan anvende anden opgørelsesmetode end direkte måling ved defekte
målere af forbrug af varmt vand til ikke-godtgørelsesberettiget forbrug, når virksomheden kan
godtgøre, at direkte måling ville medføre en større tilbagebetaling.
Landbrug & Fødevarer havde også gerne set, at der var en afklaring på problemstillingen om CO2-
afgift på ustøttet biogas i gasnettet.
Specifikke bemærkninger
Biogas og blandinger
Lovforslaget justerer en smule på de eksisterende blandingsbestemmelser, så virksomheder
fremover på området for virksomheden kan foretage en blanding af afgiftspligtige produkter, inden
produkterne indfyres i en kedel eller stationær motor uden at skulle svare afgift af hele blandingen
efter satsen for produktet med den højeste afgiftssats.
Landbrug & Fødevarer finder det fortsat problematisk, at der endnu ikke er taget stilling til brugen af
oprindelsesgarantier til at fritage ustøttet biogas i gasnettet for CO2-afgift. I gasnettet blandes
biogassen med naturgas, og hele blandingen afgiftspålægges efter satsen for produktet med den
højeste afgiftssats, hvilket er naturgas.
I lovforslagets bemærkninger i afsnit 2.3.2 fremgår det, at ”reglerne om afgift af blandinger bør
ændres af hensyn til at understøtte udbredelsen af grønne brændsler.” Landbrug & Fødevarer
finder, at samme formulering kan anvendes, hvis ustøttet biogas i gasnettet fritages for CO2-afgift
ved brug af oprindelsesgarantier.
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0029.png
Side 2 af 3
Kvadratmeterreglen
Landbrug & Fødevarer er positive over for, at kvadratmeterreglen indføres i CO2-afgiftslovens § 9
e, stk. 5-7 ved procesforbrug. Dermed vil en defekt måler på forbruget af varme til rumvarme mv.
ikke hindre mulighed for at søge en del af godtgørelsen retur for virksomheder, der måler deres
procesforbrug.
For virksomheder, der gør brug af undtagelsen i bl.a. gasafgiftsloven § 10, stk. 4 og måler på sit
forbrug af varme til hhv. rumvarme og varmt vand (fremfor at måle procesforbruget) vil en defekt
måler på forbruget til varmt vand – og ingen mulighed for andet end direkte måling – betyde, at
virksomheden ikke vil være berettiget til godtgørelse, før en ny måler er installeret. Ved en defekt
måler på forbruget til rumvarme vil virksomhederne kunne gøre brug af kvadratmeterreglen.
Landbrug & Fødevarer ser derfor gerne, at der indføres en lignende bestemmelse for forbrug af
varmt vand i en virksomhed, hvor der anvendes en betydelig mængde varmt vand i produktionen.
Det gælder fx vaskemaskiner som rengør produktionsudstyr eller andre procesbetingende
rengøringsprocesser, der afgiftsmæssigt er defineret som rumvarme.
Indførelse af muligheden for midlertidigt at anvende andet end direkte måling ved forbrug af varmt
vand (uanset forbrug) vil betyde, at der kan opnås godtgørelse, indtil en ny måler installeres.
I lovforslaget foreslås i CO2-afgiftlovens § 9 e, stk. 7., 4. pkt., at virksomheden kan for forbrug af
varmt vand, der vil indebære måling af mindre end 50 GJ, fastsætte forbruget efter andet end
direkte måling, når virksomheden kan godtgøre, at en direkte måling vil medføre en større
tilbagebetaling. Virksomheden har dermed fortsat et incitament til at få udskiftet den defekte måler
og installeret en ny for at modtage den godtgørelse, som virksomheden er berettiget til uanset
forbrug.
Landbrug & Fødevarer foreslår på den baggrund at fjerne grænsen på 50 GJ i den foreslåede § 9
e, stk. 6, 4. pkt., da det fortsat er et krav, at virksomheden kan godtgøre, at en direkte måling ville
medføre en større tilbagebetaling.
Fangst og lagring af CO2
Det foreslås i CO2-afgiftslovens § 9 f, at afgiften tilbagebetales for afgiftspligtige produkter pr. ton
CO2, der er fanget og lagret.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger på s. 119, at virksomheder, der anvender ordningen, vil
i momsangivelsen i feltet for CO2-afgift skulle angive den samlede afgift, der kan tilbagebetales
(fradrages).
Landbrug & Fødevarer finder det vigtigt, at alle selskabsformer kan anvende muligheden for at
fradrage fanget og lagret CO2 i afgiften. Landbrug & Fødevarer skal derfor opfordre til, at det bliver
muligt at fradrage afgiften, når CO2-afgiften og CO2-lagringen håndteres af forskellige SE-numre
under samme CVR-nummer.
Præcisering i CO2-afgiftslovens § 9 e, stk. 3
Med lovforslaget foreslås det at indsætte § 9 e i CO2-afgiftsloven. I § 9 e, stk. 3, indføres
indfasningen af CO2-afgiften frem til 2030.
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0030.png
Side 3 af 3
Landbrug & Fødevarer skal bede Skatteministeriet overveje, om der i paragraffen skal henvises til
satserne i § 2 fremfor alene at skrive ”afgiften efter eventuel tilbagebetaling efter § 9 f ganget med
[…]”.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Trine Rex Christensen
Chefkonsulent
Erhverv
M +45 4024 9064
E [email protected]
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0031.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected]
[email protected]
Dataetiskraad ([email protected])
Dataetisk Råd høringssvar j.nr. 2024-1687
24-09-2024 14:22
image001.png; Dataetisk Råd høringssvar_ Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
emissionsafgiftsloven m.m..pdf;
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
På vegne af Dataetisk Råd fremsendes hermed relevante høringssvar vedr. j.nr. 2024-1687.
Tak.
Med venlig hilsen,
Asta Maria Jarner Bjerre
Stud.mag.
Enheden for Samfund og Etik
Sekretariatet for Dataetisk Råd
Nationalt Center for Etik
Ørestads Boulevard 5
Bygning 37K, st.
2300 København S
M: +45 72 21 67 22
[email protected]
www.nationaltcenterforetik.dk
Følg os LinkedIn
Følg os på instagram
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0032.png
[email protected]
[email protected]
Jan Hempel ([email protected])
VS: Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Sendt:
23-09-2024 11:03
Bilag:
InlineImage 1.png; image001.jpg; Høringsbrev.pdf; Resumé.pdf; Lovforslag.pdf; Høringsliste.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Til skatteministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2024-00984.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-
politiforbundet/politiforbundets-databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-
mailen ved en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang
til at sende fra sikkermail.
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
13. september 2024 17:30
Til:
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Brintbranchen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Fiskeriforening
(mail <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Restauranter og Cafeer <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi <[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Advokater
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Danske Regioner <[email protected]>; Danske Speditører <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0033.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
DI <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Energistyrelsen Effektivitet, int. samarbejde <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Team Effektiv Regulering (Erhvervsstyrelsen
<[email protected]>; FDL <[email protected]>;
[email protected];
Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Forbrugerrådet TÆNK
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Foreningen af
Rådgivende Ingeniører <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Foreningen Danske Kraftvarmeværker
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Landbrug & Førevarer <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; Søfartens Ledere
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Miljøstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Politiforbundet <[email protected]>; Jesper Buhl (Postnord
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
RAD FP Sikker
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; SMV Danmark <[email protected]>; Specialforeningen for logistik og
distribution <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Fie Møller Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Til høringsparter
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.
Udkast til lovforslag, resumé, høringsbrev og høringsliste er vedlagt.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til udkast til lovforslaget sendes senest
fredag
den 11. oktober 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til j.nr. 2024-1687 og
med
[email protected]
på i kopi.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen og Folketingets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, Energi og Motor [MEM]
Mobil72371092 | Mobil 72371092
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0034.png
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webhttps://url12.mailanyone.net/scanner?m=1sp8GH-00000005J9M-
3MaI&d=4%7Cmail%2F90%2F1726241400%2F1sp8GH-00000005J9M-
3MaI%7Cin12e%7C57e1b682%7C25933027%7C13345177%7C66E45AB97484FDA21A0A4C1EF56AC5EA&o=..wwkk
mdws&s=ywZDcmanGNceQ2kwSR8pz2UhVhU
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0035.png
[email protected]
[email protected] (Emma Sommer Degn), [email protected] (Anne Amstrup-Kappel), [email protected]
Christine Sylvest Hartmann-Svendsen ([email protected])
SV: Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Sendt:
25-09-2024 14:34
Bilag:
image001.png; image002.png;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Rigsadvokaten har ingen bemærkninger til lovforslaget
om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og
bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.
Med venlig hilsen
Christine Hartmann-Svendsen
Anklager
Rigsadvokaten
Tlf.: + 45 3012 0102
E-mail:
[email protected]
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
13. september 2024 17:30
Til:
Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>; [email protected]; Advoksamfundet
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Arbejdstilsynet
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Brintbranchen
<[email protected]>; Danske Læskedrik Fabrikanter (info) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Danmarks Fiskeriforening (mail) <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>; [email protected];
Danmarks Restauranter og Cafeer <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi <[email protected]>; Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk
Planteværn <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Advokater
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Danske Regioner <[email protected]>; Danske Speditører <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Dataetiskraad
<[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0036.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Det Økologiske Råd og
Selskab <[email protected]>; [email protected]; Emballageindustrien <[email protected]>; [email protected];
Digitaliseringsklar lovgivning - høring <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; Dansk Transport og Logistik (DTL) <[email protected]>; Dansk Transport og Logistik (DTL)
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>; 1 - FSTS Forsyningstilsynet
<[email protected]>; [email protected]; Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; FDL
<[email protected]>; [email protected]; Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Foreningen af Rådgivende Ingeniører
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; 1 - FSTS
Forsyningstilsynet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Horesta <[email protected]>;
[email protected]; International Transport Danmark <[email protected]>; [email protected]; International Transport Danmark
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
1 - KFST Officiel hovedpostkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Landbrug &
Førevarer <[email protected]>; Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug <[email protected]>;
[email protected]; Skatteankestyrelsen <[email protected]>; Søfartens Ledere <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; MST
Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Nærbutikkernes Landsforening <[email protected]>; EM NH
Ministerbetjening <[email protected]>; [email protected]; Plastindustrien i Danmark
<[email protected]>; [email protected]; Jesper Buhl (Postnord <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; RAD FP Sikker <[email protected]>; kos-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Rådet for Sikker
Trafik <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; SEGES <[email protected]>;
[email protected]; Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; SMV Danmark <[email protected]>; Specialforeningen for logistik og
distribution <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Søfartsstyrelsen Hovedpostkasse
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Økonomistyrelsen <[email protected]>; Økologisk Landsforening <[email protected]>; [email protected]
Cc:
Fie Møller Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Til høringsparter
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.
Udkast til lovforslag, resumé, høringsbrev og høringsliste er vedlagt.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til udkast til lovforslaget sendes senest
fredag
den 11. oktober 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til j.nr. 2024-1687 og
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0037.png
med
[email protected]
på i kopi.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen og Folketingets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, Energi og Motor [MEM]
Mobil72371092 | Mobil 72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0038.png
[email protected]
[email protected]
3 - SIK Høringer (SIK) ([email protected])
Vedr. j.nr. 2024-1687 - Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Sendt:
17-09-2024 08:31
Bilag:
image008.png; image001.png; image002.png; image003.png; Høringsbrev.pdf; Resumé.pdf; Lovforslag.pdf;
Høringsliste.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Kære Skatteministeriet
Sikkerhedsstyrelsen har ingen bemærkninger til: Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v (SKM.: 291842).
Venlig hilsen
Lene Tellund Reis
Kontorfuldmægtig
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
www.sik.dk
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående kontakte os og derefter slette
e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
Fra:
Emma Sommer Degn <[email protected]>
Sendt:
13. september 2024 17:30
Til:
Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>;
[email protected];
Advoksamfundet
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; abf@abf-
rep.dk;
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Arbejdstilsynet
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Brintbranchen
<[email protected]>; Danske Læskedrik Fabrikanter (info) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Danmarks Fiskeriforening (mail) <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Danmarks Naturfredningsforening <[email protected]>;
[email protected];
Danmarks Restauranter og Cafeer <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Søren Jakobsen (Dansk Energi <[email protected]>; Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0039.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk
Planteværn <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Advokater
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Danske Regioner <[email protected]>; Danske Speditører <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Dataetiskraad
<[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Det Økologiske Råd og
Selskab <[email protected]>;
[email protected];
Emballageindustrien <[email protected]>;
[email protected];
Digitaliseringsklar lovgivning - høring <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Dansk Transport og Logistik (DTL) <[email protected]>; Dansk Transport og Logistik (DTL)
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Energistyrelsens officielle postkasse <[email protected]>; 1 - FSTS Forsyningstilsynet
<[email protected]>;
[email protected];
Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; FDL
<[email protected]>;
[email protected];
Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1 - FSTS
Forsyningstilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Horesta <[email protected]>;
[email protected];
International Transport Danmark <[email protected]>;
[email protected];
International Transport Danmark
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
1 - KFST Officiel hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Landbrug &
Førevarer <[email protected]>; Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug <[email protected]>;
[email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; Søfartens Ledere <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
MST
Miljøstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Nærbutikkernes Landsforening <[email protected]>; EM NH
Ministerbetjening <[email protected]>;
[email protected];
Plastindustrien i Danmark
<[email protected]>;
[email protected];
Jesper Buhl (Postnord <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
RAD FP Sikker <[email protected]>;
kos-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Rådet for Sikker
Trafik <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
SEGES <[email protected]>;
[email protected];
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; SMV Danmark <[email protected]>; Specialforeningen for logistik og
distribution <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Søfartsstyrelsen Hovedpostkasse
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Økonomistyrelsen <[email protected]>; Økologisk Landsforening <[email protected]>;
[email protected]
Cc:
Fie Møller Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre, medmindre du
stoler på afsenderen.
Til høringsparter
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0040.png
Udkast til lovforslag, resumé, høringsbrev og høringsliste er vedlagt.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til udkast til lovforslaget sendes senest
fredag
den 11. oktober 2024.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til j.nr. 2024-1687 og
med
[email protected]
på i kopi.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på høringsportalen og Folketingets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Emma Sommer Degn
Miljø, Energi og Motor [MEM]
Mobil72371092 | Mobil 72371092
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0041.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected]
[email protected]
Transporterhvervets Uddannelser ([email protected])
j.nr. 2024-1687
17-09-2024 07:51
image001.png; image002.png; image003.png; image004.png;
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
TUR har ingen bemærkninger til
Høring: Lovforslag om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v (SKM.: 291842)
Med venlig hilsen
Annette Arrild Toft
Uddannelsessekretær
Transporterhvervets Uddannelser
Tlf.:
Tlf. direkte:
E‑mail:
35878700
81454513
[email protected]
Personoplysninger - Sådan behandler vi dine oplysninger
Her
kan du læse om, hvordan vi behandler personoplysninger, hvilke oplysninger vi må bruge, og hvad dine rettigheder er.
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925852_0042.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
[email protected] (Lovgivning og Økonomi)
[email protected] (Fie Møller Jensen), [email protected] (Emma Sommer Degn)
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Høringssvar til forskellige love om energi
25-09-2024 17:54
image001.jpg;
Til Skatteministeriet
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af emissionsafgiftsloven, lov om naturgas og bygas m.v., lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter og forskellige andre love, j.nr. 2024-1687
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375