Skatteudvalget 2024-25
L 23 Bilag 2
Offentligt
2925851_0001.png
25. oktober 2024
J.nr. 2024 - 1687
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt de modtagne hø-
ringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af aftale om deludmønt-
ning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om Grøn skattereform for indu-
stri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestem-
melsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet
m.v.).
Høringsskemaet er udarbejdet for den del af lovforslaget, der har været i høring i perio-
den 13. september til 11. oktober 2024.
Høringssvar og høringsskema for den del af lovforslaget, der var i høring i perioden 28.
juni 2024 til 22. august 2024, blev oversendt til Skatteudvalget den 2. oktober 2024.
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925851_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd
Ingen bemærkninger.
Dansk Camping Union
Dansk Camping Union (DCU) ud-
trykker bekymring over forslaget
om at indføre en ny standardsats
for dieselolie iblandet 7,6 pct. bio-
brændstof, da en stigning i brænd-
stofprisen vil gøre det dyrere at
campere. DCU foreslår derfor en
mere gradvis indfasning.
Forslaget om en ny standardsats
på diesel iblandet en højere
mængde biobrændstof er en følge
af, at det såkaldte CO
2
e-fortræng-
ningskrav stiger fra 2024 til 2025.
Når der tankes diesel, der er iblan-
det mere biobrændstof, falder den
samlede afgift. Det skyldes, at bio-
brændstof ikke pålægges CO
2
-af-
gift. Der er derfor ikke tale om, at
brændstofprisen bliver dyrere som
følge af lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bakker generelt op
om implementeringen af
Aftale om
grøn skattereform for industri mv.
fra
2022, men bemærker, at der er ud-
fordringer i forhold til de admini-
strative byrder, der er forbundet
hermed. For en uddybning heraf
henviser Dansk Erhverv til sit hø-
ringssvar, der blev afgivet ifm. hø-
ring af lovforslag, der implemente-
rer aftalen.
Lovforslaget indebærer forslag til
justeringer af emissionsafgiftsloven
og lov nr. 683 af 11. juni 2024, der
gennemfører dele af
Aftale om grøn
skattereform for industri mv.
af 24. juni
2022. Der er alene tale om juste-
ringer af teknisk karakter.
Af høringsskemaet af 29. april
2024, der blev afgivet ifm. behand-
lingen af de lovforslag, der gen-
nemfører dele af aftalen, og hvortil
der kan henvises, fremgår bl.a., at
der med en afgift på kvotegrundla-
get er søgt at indføre en admini-
strerbar løsning på grundlag af en
regulering, som virksomhederne
allerede har kendskab til.
Dansk Erhverv anfører, at E-fuels
også bør kunne opfylde iblan-
dingskravet.
Det er allerede muligt at benytte
E-fuels og andre syntetiske brænd-
stoffer på lige fod med biobrænd-
stoffer til opfyldelse af CO
2
e-for-
trængningskravet. Ligeledes er
Side 2 af 9
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925851_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
syntetiske brændstoffer fritaget for
CO
2
-afgift.
Dansk Erhverv anfører, at der er
inkonsistens mellem naturgas og
biogas og CO
2
-gas i forhold til
muligheder for oprindelsesgaran-
tier.
Det er udenfor rammerne af lov-
forslaget at regulere afgiftsfritagel-
ser ved oprindelsesgarantier.
Dansk Erhverv har ikke bemærk-
ninger til den foreslåede ændring
om, at en rutebillet skal kunne æn-
dres i 72 timer efter starttidstids-
punktet i stedet for 48 timer efter
udløbet af gyldighedsperioden.
Dansk Erhverv bemærker, at
håndhævelse af vejafgiften, herun-
der brug af rutebillet, er afgørende
for vejafgiftssystemet og lige kon-
kurrence.
Regeringen foreslår med finans-
lovsforslaget for 2025 at afsætte
ekstra 5,7 millioner kroner i 2025
og 3,8 millioner kroner årligt i
2026-2028 til mere kontrol med
vejafgiftsordningen.
Midlerne vil gå til at indkøbe eks-
tra kameraudstyr til de mobile
kontrolpunkter og sikre ekstra be-
manding af de mobile kontrol-
punkter, så der kan føres bedre
kontrol med de afgiftspligtige vej-
strækninger. Derudover vil Sund &
Bælt Holding A/S arbejde på at
implementere en løsning ved beta-
lingsanlægget ved Storebæltsbroen,
så det bliver muligt at stoppe
udenlandske lastbiler med ubetalte
bøder for manglende betaling af
vejafgift. Der er i dag allerede tiltag
for at sikre betaling af bøder fra
danske lastbiler hos Gældsstyrel-
sen.
Danmarks Fiskerifor-
ening
Dansk Fiskeriforening henviser ge-
nerelt til sit høringssvar af 8. marts
2024 i forbindelse med høringen af
det lovforslag, der i foråret 2024
blev fremsat for at implementere
Lovforslaget indebærer forslag til
justeringer af emissionsafgiftsloven
og lov nr. 683 af 11. juni 2024, der
gennemfører dele af
Aftale om grøn
skattereform for industri mv.
af 24. juni
2022. Der er alene tale om juste-
ringer af teknisk karakter.
Side 3 af 9
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925851_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Aftale om grøn skattereform for industri
mv.
Der kan i øvrigt henvises til det
høringsskema af 29. april 2024, der
blev afgivet ifm. behandlingen af
de lovforslag, der gennemfører
dele af aftalen.
Dansk Fiskeriforening bemærker,
at i forlængelse af aftalen under
den grønne trepart, hvor det blev
besluttet at indfase en CO
2
-afgift
for landbruget fra 2030, bør ind-
fasningen for fiskerisektoren til-
svarende ændres og påbegyndes i
2030.
Ændring af indfasningsprofilen for
en CO
2
-afgift for fiskerisektoren
ligger uden for rammerne af dette
lovforslag.
Dansk Industri (DI)
DI er uforstående over for beho-
vet for at definere bæredygtig bio-
naturgas i lovforslaget, idet det
ikke vil have nævneværdig afgifts-
mæssig betydning, og fordi det
sker inden udgivelsen af den ana-
lyse om beskatning af biogas, der
blev aftalt foretaget ifm.
Aftale om
Grøn Skattereform for Industri mv.
DI
henviser til aftaleteksten, hvoraf
bl.a. fremgår, at analysen skal be-
lyse ”mulige modeller for,
at bio-
gas afgiftsfritages ved køb af op-
rindelsesgarantier”.
DI finder, at
det virker utidigt at introducere
nye definitioner og skillelinjer i af-
giftsbehandlingen af biogas, inden
analysens konklusioner er blevet
offentliggjort.
Forslaget om at definere bæredyg-
tig bionaturgas skyldes et behov
for at sondre mellem biogas med
oprindelsesgarantier (bæredygtig
bionaturgas) og andet biogas (ikke-
bæredygtig bionaturgas). Bæredyg-
tig bionaturgas er fritaget for kvo-
tereturneringspligt, men der skal
betales emissionsafgift heraf. For
andet biogas gælder en kvoteretur-
neringspligt, og der skal også beta-
les emissionsafgift.
Analysen om afgiftsfritagelse af
biogas ved køb af oprindelsesga-
rantier forventes offentliggjort i
andet halvår 2024. Mulige tiltag på
området drøftes blandt aftaleparti-
erne på baggrund af oplæg fra re-
geringen. Analysen har derfor ikke
umiddelbart sammenhæng til dette
lovforslag.
DI støtter en række af de i lov-
forslaget foreslåede præciseringer,
der bl.a. sikrer til at gøre
Side 4 af 9
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925851_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lovgivningen mere administrerbar
samt virksomhedernes muligheder
for grøn omstilling.
DI støtter, at der gives større flek-
sibilitet i forhold til at ændre i de
oplyste ruter. Således er det isole-
ret set til gavn for transportudby-
dere, at de nu kan ændre i den op-
lyste rute i op til 72 timer efter
starttidspunktet snarere end de nu-
værende regler, hvor ændringerne
skal foretages senest 48 timer efter
udløbet af rutebillettens gyldig-
hedsperiode. DI er dog generelt
meget kritisk over den meget om-
fattende administrative byrde, som
pålægges virksomhederne pålægges
med den kommende vejafgift.
De administrative omkostninger
ved vejafgiftsordningen vurderes
at være på niveau med tilsvarende
ordninger i andre EU-lande.
Drivkraft Danmark
Drivkraft Danmark anfører, at
emissionsafgiftsloven medfører
urimelige konsekvenser for raffi-
naderiernes mulighed for at om-
stille deres produktion og dermed
understøtte regeringens klimaam-
bitioner. Det er derfor afgørende
for Drivkraft Danmark, at prove-
nuet for emissionsafgiften på raffi-
naderierne og den øvrige industri
tilbageføres 1:1 til erhvervet og
ikke til fx landbruget. Desuden er
det vigtigt for Drivkraft Danmark,
at afskrivningsmulighederne for
nye grønne driftsmidler i det
grønne investeringsvindue ikke be-
grænses, så de massive investerin-
ger raffinaderierne står over for
udelukkes, som det var tilfældet
med det tidligere grønne investe-
ringsvindue fra 2020.
Det ligger uden for rammerne af
dette lovforslag at ændre grund-
læggende på emissionsafgiftslo-
vens formål, herunder hvor stor en
del af provenuet, der tilbageføres
til industrien. Det samme gælder
afskrivningsmulighederne for nye
grønne driftsmidler i det grønne
investeringsvindue.
Side 5 af 9
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925851_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
For så vidt angår den foreslåede
nye standardsats for diesel iblandet
7,6 pct. biobrændstof, stiller Driv-
kraft Danmark sig uforstående
overfor den valgte løsning. Den
foreslåede afgiftssats vil efter
Drivkraft Danmarks opfattelse
ikke tage hånd om de afgiftsmæs-
sige problemstillinger, som det sti-
gende CO
2
-fortrængningskrav rej-
ser.
Rådet og Europa-Parlamentet ved-
tog i oktober 2023 et revideret di-
rektiv for vedvarende energi (VE-
III), som sætter krav til anvendelse
af vedvarende energi i form af
hhv. VE-brændstoffer og -elektri-
citet i 2025 og 2030. VEIII-direkti-
vet har implementeringsfrist den
21. maj 2025. Skatteministeriet un-
dersøger mulige justeringer af af-
giftssystemet parallelt med, at det
besluttes, hvordan direktivet im-
plementeres.
Erhvervsstyrelsens om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
Ingen bemærkninger.
Foreningen af rådgivende
ingeniører (FRI)
Ingen bemærkninger.
FSR
danske revisorer
Ingen bemærkninger.
Konkurrence- og forbru-
gerstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Landbrug- og Fødevarer
Landbrug & Fødevarer kan over-
ordnet bakke op om lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer finder det
dog fortsat problematisk, at der
endnu ikke er taget stilling til brug
af oprindelsesgarantier til at fritage
ustøttet biogas i gasnettet for CO
2
-
afgift. I gasnettet blandes
Analysen om afgiftsfritagelse af
biogas ved køb af oprindelsesga-
rantier forventes offentliggjort i
andet halvår af 2024. Mulige tiltag
på området drøftes blandt aftale-
partierne på baggrund af oplæg fra
regeringen.
Side 6 af 9
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925851_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
biogassen med naturgas, og hele
blandingen afgiftspålægges efter
satsen for produktet med den
højeste afgiftssats, hvilket er natur-
gas.
Landbrug & Fødevarer er positiv
over for, at kvadratmeterreglen
indføres i CO
2
-afgiftslovens § 9 e,
stk. 5-7 ved procesforbrug. Der-
med vil en defekt måler på forbru-
get af varme til rumvarme mv. ikke
hindre mulighed for at søge en del
af godtgørelsen retur for virksom-
heder, der måler deres procesfor-
brug.
CO
2
-afgiftslovens § 9 e indebærer,
at virksomheder med procesfor-
brug vil skulle fordele forbruget af
energiprodukter mellem proces og
rumvarme mv.
I det udkast til lovforslaget, der var
i offentlig høring, indgik et forslag
om at indføre den omtalte kvadrat-
meterregel i CO
2
-afgiftslovens § 9
e, stk. 5-7.
På baggrund af yderligere overve-
jelser om at anvende en standard-
sats baseret på kvadratmeter er
lovforslaget dog ændret, så det i
den foreslåede § 9 e nu foreslås at
anvende opgørelsen af energifor-
brug til opvarmning af rum efter
energiafgiftslovene. I forbindelse
med denne opgørelse vil der også
være mulighed for at anvende en
kvadratmetersats.
For virksomheder, der i henhold
til bl.a. gasafgiftsloven § 10, stk. 4,
måler forbrug af varme til hhv.
rumvarme og varmt vand, betyder
en defekt måler, at virksomheden
ikke vil være berettiget til godtgø-
relse, før en ny måler er installeret.
Ved en defekt måler på forbruget
til rumvarme vil virksomhederne
kunne gøre brug af kvadratmeter-
reglen. Landbrug & Fødevarer ser
Det ligger uden for rammerne af
dette lovforslag at indføre en stan-
dardsats for opgørelse af energi-
forbrug til opvarmning af vand.
Det bemærkes, at det er vanskeligt
at fastsætte en fast standardsats, da
forbruget af det omhandlede
varme vand, der ikke måles di-
rekte, kan variere meget.
Side 7 af 9
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925851_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gerne, at der indføres en sådan be-
stemmelse for forbrug af
varmt vand i en virksomhed, hvor
der anvendes en betydelig mængde
varmt vand i produktionen.
Indførelse af muligheden for mid-
lertidigt at anvende andet end di-
rekte måling ved forbrug af varmt
vand (uanset forbrug) vil betyde, at
der kan opnås godtgørelse, indtil
en ny måler installeres.
Landbrug & Fødevarer finder det
vigtigt, at alle selskabsformer kan
anvende muligheden for at
fradrage fanget og lagret CO
2
i af-
giften. Landbrug & Fødevarer skal
derfor opfordre til, at det bliver
muligt at fradrage afgiften, når
CO
2
-afgiften og CO
2
-lagringen
håndteres af forskellige SE-numre
under samme CVR-nummer.
Det er forudsat, at godtgørelse af
afgift kan ske, når CO
2
er fanget.
Det er ikke et krav, at lagring fore-
tages af samme virksomhed.
Med lovforslaget foreslås det at
indsætte § 9 e i CO
2
-afgiftsloven. I
§ 9 e, stk. 3, indføres
indfasningen af CO
2
-afgiften frem
til 2030. Landbrug & Fødevarer
ønsker, at Skatteministeriet over-
vejer, om der i paragraffen skal
henvises til satserne i § 2 fremfor
alene at skrive ”afgiften efter even-
tuel tilbagebetaling efter § 9 f gan-
get med
[…]”.
Tilbagebetaling af afgift efter § 9 e,
stk. 3, regulerer alene nettoafgifts-
belastningen, der er tilbage efter, at
der eventuelt er udbetalt godtgø-
relse for CCS efter det foreslåede §
9 f. En henvisning til satserne i § 2
vil således ikke give øget klarhed til
bestemmelsen. Dertil vil en hen-
visning direkte til § 2
i hvert fald
uden en klar tilkendegivelse af, at
det er nettoafgiftsbelastningen, der
kan godtgøres efter bestemmelsen
indebære en risiko for, at virk-
somheden ved anvendelse af CCS
modtager godtgørelse af en afgift,
som allerede er godtgjort.
Side 8 af 9
L 23 - 2024-25 - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2925851_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Nationalt center for etik
Ingen bemærkninger.
Politiforbundet
Ingen bemærkninger.
Rigsadvokaten
Ingen bemærkninger.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Skatterevisorforeningen
Ingen bemærkninger.
Transporterhvervets ud-
dannelser
Ingen bemærkninger.
Side 9 af 9