Skatteudvalget 2024-25
L 23 Bilag 10
Offentligt
2941869_0001.png
Til lovforslag nr.
L 23
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 20. november 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsafgiftsloven,
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
(Gennemførelse af dele af aftale om deludmøntning af grøn fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn skattereform
for industri m.v., tekniske ændringer af lov om vejafgift, tilpasning af regler for blandingsbestemmelsen m.v., ændringer med
henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet m.v.)
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 14 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, KF, EL og RV) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling af lovforslaget stemme for de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, at Danmarksdemokraterne indstiller lovforslaget til for-
kastelse. Danmarksdemokraterne er ikke med i de to aftaler:
Aftale om deludmøntning af grøn fond af 15. april 2024
og aftale om grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni
2022, der ligger til grund for lovforslaget. Lovforslaget in-
klusive høringssvar er på omkring 1.100 sider, hvilket i sig
selv er uoverskueligt. Danmarksdemokraterne er grundlæg-
gende imod forhøjelsen af dieselafgiften med 50 øre pr. liter
eksklusive moms fra den 1. januar 2025 og indførelse af en
kilometerbaseret vejafgift på lastbiler. Afgiften rammer dan-
ske familier og vognmandsbranchen i Produktionsdanmark
hårdt, og i sidste ende bliver det dyrere at være dansker. En
konsekvens af lovforslaget vil være, at Danmark skævvrides
endnu mere, end landet allerede er, da afgiften vil gøre det
dyrere at drive vognmandsforretning i landdistrikterne end i
de større byer.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at Alternati-
vet mener, at det er positivt med en justering af dieselafgif-
ten, men synes samtidig, at det er ærgerligt, at forslaget ved-
rørende vejafgift trækker i den langsomme og gale retning,
hvad angår CO
2
-udledning. Derfor undlader Alternativet at
stemme om dette samleforslag.
AX030555
L 23 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20. november 2024
2941869_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, LA, M,
KF, EL, RV og ALT):
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Overalt i loven ændres »Sund og Bælt Holding« til:
»Sund & Bælt Holding«.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 3
2)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 1,
litra A-D,
ændres i
litra A
»fremgår. Afgift pr. køretøj pr. 6
måneder, hvor andet ikke fremgår.« til: »fremgår.«
[Overflødige ord udgår]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 4,
indsættes i
2. pkt.
efter »beløb«: »for udligningsafgift«.
[Sproglig justering]
4)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 4, stk. 1,
ændres i
1. pkt.
»svares« til: »betales«.
[Sproglig justering]
5)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 4, stk. 4,
indsættes i
2. pkt.
efter »beløb«: »for udligningsafgift«.
[Sproglig justering]
6)
Nr. 8
affattes således:
»8.
§ 4 a, stk. 2
og
4,
ophæves.
Stk. 3 og 5 bliver herefter stk. 2 og 3.«
[Konsekvensændring]
Til § 4
7)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 1, stk. 1,
ændres i
nr. 13
»nr. 13« til: »nr. 14«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 10
8)
Efter nr. 3 indsættes:
»01.
I
§ 7, stk. 1, nr. 3,
ændres »koks m.v. Bestemmelserne«
til: »koks m.v., idet bestemmelserne«, og »anvendelse, og«
ændres til: »anvendelse,«.«
[Manglende konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 10, nr. 4, og sproglig justering]
9)
I de under
nr. 10
foreslåede
§§ 9 e
og
9 f
affattes
§ 9 e,
stk. 2,
således:
»Stk. 2.
Momsregistrerede virksomheder kan for perioden
2025-2029 få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgifts-
pligtige varer, der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når
varerne anvendes til brug for indenrigserhvervsflyvninger,
indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det samme
gælder virksomheder, der ikke er momsregistreret, og som
har en bevilling, jf. 3. pkt. Virksomheder omfattet af 2. pkt.,
der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i 1. pkt.,
kan anmode told- og skatteforvaltningen om bevilling til
afgiftsgodtgørelse.«
[Adgang til, at momspligtige virksomheder inden for inden-
rigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæs-
sigt fiskeri kan søge om tilbagebetaling for CO
2
afgift via
momsangivelsen]
Ny paragraf
10)
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 01
I lov om registrering af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr.
179 af 22. februar 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af
25. juni 2010, § 37 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 2 i lov
nr. 1796 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 17 a, nr. 4,
indsættes efter »afgifter«: »og sanktioner
ved manglende overholdelse af reglerne for afgiften«.«
[Teknisk justering af hjemmel til udveksling af oplysninger
ved manglende betaling af vejafgift m.v.]
Til § 19
11)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
§ 13, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1, 3, 4 og 6-10, § 2, nr. 1, 3, 4 og 6-10, og
§ 3, nr. 2, 4, 5 og 7-11, træder i kraft den 1. januar 2025.««
[Manglende konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 19, nr. 1]
Til § 21
12)
I
stk. 2
ændres »§§ 11-20« til: »§§ 01 og 11-20«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for den foreslåede § 01, jf. æn-
dringsforslag nr. 10]
13)
I
stk. 3
ændres »nr. 4« til: »nr. 01 og 4«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for det foreslåede § 10, nr. 01, jf.
ændringsforslag nr. 8]
14)
I
stk. 8
ændres »§ 4 a, stk. 4« til: »§ 4 a, stk. 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at overalt i
lov om vejafgift (herefter vejafgiftsloven) ændres »Sund og
Bælt Holding A/S« til »Sund & Bælt Holding A/S«.
Der foreslås med ændringsforslag nr. 1 en lovteknisk ret-
telse heraf, så det sikres, at navnet ændres alle de relevante
steder.
L 23 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20. november 2024
2941869_0003.png
3
Til nr. 2-5
Med ændringsforslag nr. 2-5 foreslås det at lade nogle
overflødige ord udgå i lovforslagets § 3, nr. 2, og at fore-
tage mindre, sproglige justeringer i lovforslagets § 3, nr.
3-5. Ændringsforslagene har således ikke indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 6
Det fremgår af § 4 a, stk. 4, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., at grundlaget for regulering efter stk.
2 er de afgiftssatser i euro, som fremgår af bilag I til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni
1999.
Det foreslås med lovforslagets § 3, nr. 8, at ophæve § 4
a, stk. 2, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. Hermed
bliver stk. 4 overflødig.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 6 at nyaffatte
§ 3, nr. 8, således at også stk. 4 i § 4 a i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. ophæves.
Til nr. 7
I den i lovforslagets § 4, nr. 1, foreslåede affattelse af § 1,
stk. 1, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. er
der i nr. 13 ved en fejl en henvisning til »nr. 13« i stedet for
til »nr. 14«.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 7 at rette denne
henvisningsfejl.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 10, nr. 4, foreslås det i § 7, stk. 1, i
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter at indsætte
to nye numre.
Som følge heraf er der behov for en sproglig konsekvens-
ændring i § 7, stk. 1, nr. 3. Dette indgik ved en fejl ikke i
lovforslaget og foreslås derfor gjort med ændringsforslag nr.
8. Samtidigt foreslås der en yderligere sproglig korrektion i
bestemmelsen, så der ikke er et punktum midt i opregningen
i numrene under stk. 1, der er udformet som en sætningskæ-
de.
Ændringsforslag nr. 8 har således ikke indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 9
Det foreslås med lovforslagets § 10, nr. 10, at indsætte to
nye paragraffer (§§ 9 e og 9 f) i lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter.
Det fremgår af det foreslåede § 9 e, stk. 2, 1. pkt., at virk-
somheder med bevilling, jf. 2. pkt., for perioden 2025-2029
kan få tilbagebetalt CO
2
-afgiften af afgiftspligtige varer, der
ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes til
brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og
erhvervsmæssigt fiskeri. Det fremgår af det foreslåede § 9 e,
stk. 2, 2. pkt., at virksomheder, der anvender afgiftspligtige
varer til formål nævnt i 1. pkt., kan anmode Skatteforvalt-
ningen om bevilling til afgiftsgodtgørelse efter § 8.
Det foreslås i de under lovforslagets § 10, nr. 10, foreslå-
ede §§ 9 e og 9 f at nyaffatte § 9 e, stk. 2.
Det foreslås i § 9 e, stk. 2, 1. pkt., at momsregistrerede
virksomheder for perioden 2025-2029 kan få tilbagebetalt
afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer, der ikke er
omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes til brug for in-
denrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervs-
mæssigt fiskeri.
Det svarer til den i lovforslaget foreslåede § 9 e, stk.
2, 1. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
med den ændring, at den med ændringsforslaget foreslåede
bestemmelse kun vil omfatte momsregistrerede virksomhe-
der, og at tilbagebetalingen for disse virksomheder ikke vil
være betinget af en bevilling til afgiftsgodtgørelse. De øvri-
ge virksomheder – dvs. ikkemomsregistrerede virksomheder
– vil i stedet være omfattet af de ved ændringsforslaget
foreslåede 2. og 3. pkt., jf. nedenfor, hvor tilbagebetalingen
fortsat vil være betinget af en bevilling til afgiftsgodtgørel-
se.
Det foreslås i § 9 e, stk. 2, 2. pkt., at det samme gælder
virksomheder, der ikke er momsregistreret, og som har en
bevilling, jf. 3. pkt. Det foreslås i 3. pkt., at virksomheder
omfattet af 2. pkt., der anvender afgiftspligtige varer til for-
mål nævnt i 1. pkt., kan anmode Skatteforvaltningen om
bevilling til afgiftsgodtgørelse.
Det svarer til det i lovforslaget foreslåede § 9 e, stk. 2,
med den ændring, at de med ændringsforslaget foreslåede
bestemmelser kun vil omfatte ikkemomsregistrerede virk-
somheder, idet momsregistrerede virksomheder i stedet vil
være omfattet af det foreslåede 1. pkt., jf. ovenfor. Herudo-
ver er der udgået en henvisning til mineralolieafgiftslovens
§ 8, som angår afgiftsgodtgørelse for leverancer af afgifts-
pligtige varer og ikke som det foreslåede § 9 e, stk. 2,
afgiftsgodtgørelse for anvendelsen af afgiftspligtige varer.
De foreslåede 2. og 3. pkt. vil således medføre, at ikke-
momsregistrerede virksomheder for perioden 2025-2029 vil
kunne få tilbagebetalt en del af CO
2
-afgiften for varer an-
vendt til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfær-
gefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Da der er tale om moms-
fri aktiviteter, kræver tilbagebetalingen, at disse virksomhe-
der har en bevilling for tilbagebetaling af afgiften. Virksom-
heden skal anmode Skatteforvaltningen om bevillingen.
Ændringsforslag nr. 9 skal ses, i lyset af at en generel
bevillingsbaseret tilbagebetalingsordning som i det foreslåe-
de § 9 e, stk. 2, jf. lovforslagets § 10, nr. 10, ville kræve,
at også momspligtige virksomheder skulle have en bevilling
for at få tilbagebetaling. Ved at bevillingskravet for de mom-
spligtige virksomheder fjernes, vil disse kunne søge om til-
bagebetaling via momsangivelsen, hvilket er administrativt
lettere for virksomhederne og Skatteforvaltningen.
Til nr. 10
Det fremgår af § 17 a i lov om registrering af køretøjer,
at Skatteforvaltningen kan udveksle oplysninger med kom-
petente myndigheder i stater, som deltager i det europæiske
køretøj- og kørekortinformationssystem, med henblik på at
foretage elektronisk søgning i oplysninger fra Køretøjsregi-
steret og tilsvarende udenlandske registre til brug for følgen-
de:
1) Efterforskning af mistanke om momssvig.
L 23 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20. november 2024
2941869_0004.png
4
Registrering af køretøjer.
Opkrævning af registreringsafgift.
Opkrævning af andre køretøjsrelaterede afgifter.
Bestemmelsen implementerer dele af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2019/520 af 19. marts 2019
om interoperabilitet mellem elektroniske vejafgiftssystemer
og fremme af udvekslingen på tværs af landegrænser af
oplysninger om manglende betaling af vejafgifter i Unionen
(European Electronic Toll Service (EETS)-direktivet), for
så vidt angår udveksling af oplysninger mellem EU-med-
lemsstater. Formålet med disse dele af direktivet er at lette
udvekslingen på tværs af landegrænser af oplysninger fra
køretøjsregistre vedrørende køretøjerne og ejerne eller inde-
haverne af køretøjer, for hvilke der er konstateret en mang-
lende betaling af enhver form for vejafgift. Det fremgår af
direktivets præambelbetragtning nr. 6, at direktivet bør finde
anvendelse, uanset om en overtrædelse af national ret ved
ikke at betale vejafgift klassificeres som et administrativt
anliggende eller som en strafbar handling.
Reglen i § 17 a, nr. 4, i lov om registrering af køretøjer
omfatter bl.a. afgifter efter vejafgiftsloven, der opkræves
efter reglerne om køretøjsudstyr, jf. vejafgiftslovens § 7,
eller om rutebilletter, jf. vejafgiftslovens § 8. Manglende
overholdelse af disse regler for vejafgiften kan straffes med
bøde, jf. § 16, stk. 1 i lov om vejafgift. I sådanne sager kan
Færdselsstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen
kan afgøres uden retssag, hvis den afgiftspligtige erklærer
sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for
en nærmere angivet frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget, jf. § 17, stk. 1 i lov om vejafgift.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 10, at der efter lov-
forslagets § 10 indsættes en ny paragraf, hvorefter der i §
17 a, nr. 4, i lov om registrering af køretøjer efter »afgifter«
indsættes »og sanktioner ved manglende overholdelse af
reglerne for afgiften«.
Med ændringsforslaget vil der blive foretaget en teknisk
justering af bestemmelsen, så dens ordlyd bringes i overens-
stemmelse med direktivet, som den har til formål at imple-
mentere. Med ændringsforslaget tydliggøres det, at bestem-
melsen gælder, uanset om udvekslingen af oplysningerne er
til brug for opkrævning eller en sanktion, herunder straf,
som følge af manglende overholdelse af reglerne for bl.a.
vejafgift. Det betyder bl.a., at bestemmelsen vil omfatte
udveksling af oplysninger til brug for Færdselsstyrelsens
udstedelse af bødeforelæg efter vejafgiftslovens § 17, stk. 1.
Til nr. 11
Med lovforslagets § 19, nr. 1, foreslås det at ophæve §
1, nr. 5, § 2, nr. 5, og § 3, nr. 6, i lov nr. 329 af 28. marts
2023 om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v.,
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om ener-
giafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre
love (Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for
erhverv efter »Aftale om Grøn skattereform« af 8. december
2020 m.v.).
Bestemmelserne, der foreslås ophævet, er omfattet af
ikrafttrædelsesbestemmelsen i samme lovs § 13, stk. 2. Den-
ne vil derfor skulle konsekvensændres som følge af lovfor-
2)
3)
4)
slagets § 19, nr. 1. Dette indgik ved en fejl ikke i lovforsla-
get og foreslås derfor gjort med ændringsforslag nr. 11.
Til nr. 12
Det fremgår af lovforslagets § 21, stk. 1 og 2, at loven
træder i kraft den 18. december 2024, men at lovens § 1, nr.
1 og 3, §§ 2-9, § 10, nr. 1-3 og 5-10, og §§ 11-20 træder i
kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 12, at lovforslagets
§ 21, stk. 2, ændres, så den også omfatter den med æn-
dringsforslag nr. 10 foreslåede § 01.
Det betyder, at den med ændringsforslag nr. 10 foreslåede
§ 01 vil træde i kraft den 1. januar 2025, som også er
den dato, hvor vejafgiftsordningen i vejafgiftsloven vil få
virkning fra, jf. vejafgiftslovens § 18, stk. 3.
Til nr. 13
Det fremgår af lovforslagets § 21, stk. 3, at skatteministe-
ren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 10, nr. 4.
Som nævnt ovenfor foreslås der med ændringsforslag nr.
8 indsat en ny bestemmelse i lovforslagets § 10 (nr. 01),
hvorved der foreslås en sproglig konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 10, nr. 4.
Lovforslagets § 10, nr. 01 og 4, vil derfor skulle træde
i kraft samtidig, hvilket foreslås gennemført med ændrings-
forslag nr. 13 via en ændring af lovforslagets § 21, stk. 3.
Til nr. 14
Med lovforslagets § 21, stk. 8, foreslås det, at regler
udstedt i medfør af § 4 a, stk. 5, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2. juni
2021, som ændret ved § 40 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt i medfør af § 4 a, stk. 4, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. denne lovs § 3, nr. 8.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 6 vil ovennævnte
bemyndigelse i § 4 a, stk. 5, i lov om vægtafgift af motorkø-
retøjer m.v. blive til § 4 a, stk. 3 (og ikke stk. 4).
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 14 at ændre
»§ 4 a, stk. 4« til »§ 4 a, stk. 3«.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 1. november 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 28. juni 2024
og den 13. september 2024 dette udkast til udvalget, jf. SAU
alm. del – bilag 306 og 350, folketingsåret 2023-24. Den
L 23 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 20. november 2024
2941869_0005.png
5
2. oktober 2024, den 25. oktober 2024 og den 1. november
2024 sendte skatteministeren høringssvarene og høringsno-
tater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S)
fmd.
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA)
Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Serdal Benli (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6