Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Problematisk element i lovforslag Skatteministeriet J.nr. 2024-1687
07-07-2024 19:17
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Hej Jeppe
Jeg skriver til i kraft af din post som skatteminister. Jeg kontakter dig, på grund af et særdeles problematisk
punkt (2.10) i nedenstående udkast til lovforslag. Punktet vedrører eksportgodtgørelse for brugte køretøjer.
Beklager på forhånd det længere skriv.
Lovforslag.pdf (prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net)
Side:
10
25
Pkt. 2.10
52 – 53
127-128
Vi eksporterer årligt mellem 400 og 600 brugte køretøjer, fortrinsvis dieselbiler man ønsker udfaset af den
danske bilpark. Jeg er modparten i den Landsskatteret sag, som der henvises til i lovforslaget pkt. 2.10.
Forslaget er, for os at se, reelt uden indhold. Man ønsker, at der indsættes følgende i lovgivningen: ”I
forbindelse med udbetaling af eksportgodtgørelse for køretøjer, der udføres af landet, foreslås der indsat et krav om,
at køretøjet skal udføres med henblik på varig anvendelse i udlandet. Forslaget skal sikre, at godtgørelsesordningen
lever op til formålet om at undgå dobbeltbeskatning, og at der ikke unødigt spildes ressourcer.”
Godtgørelsesordningen blev indført i 2002 for at undgå dobbeltbeskatning af køretøjer som udføres fra anvendelse i
et EU-land til et andet. De to grundlæggende dokumentationskrav for udbetaling af eksportgodtgørelse har været
uændret fra ordningens indførsel i 2002 frem til i dag. Dokumentationskravet for at få udbetalt eksportgodtgørelse
er at køretøjet er afmeldt og udført af Danmark, har altså været gældende i nu 22 år. Omkring 2020, begynder
Motorstyrelsen pludseligt og uden varsel, at ændrer deres dokumentationskrav på eksportsager. De indfører bl.a.
krav om salg i forbindelse med eksport, pengestrøm på samtlige køb- og salgsfaktura, nægter at udbetale
godtgørelse hvis køber tidligere har haft adresse i Danmark osv. osv. Motorstyrelsen har tabt
samtlige
af disse sager i
Landsskatteretten. Den sag som der henvises til i det kommende lovforslag, går helt tilbage til netop 2020. Det
anføres i lovforslaget, at det er skatteforvaltningens hidtidige praksis som underkendes i Landsskatteretten. Det er
ikke korrekt, fra 2002 til 2020 havde skatteforvaltningen en helt anden fortolkning og praksis, end den af
Motorstyrelsen anlagte fortolkning i 2020.
Det skal bemærkes, at der fra 2002 til 2020 ingen problemer var, da man her administrerede efter lovgivningen og
ikke af egen drift opfandt dokumentationskrav uden lovhjemmel. Lovændringen vil netop medføre det modsatte af,
hvad godtgørelsesordningen er sat i verden for at undgå. Nemlig dobbeltbeskatning. I den aktuelle Landsskatteret
sag, havde vi selv udført en række køretøjer til Sverige, som så senere blev videresolgt til andre europæiske lande.
Køretøjet blev efterfølgende solgt og indregistreret i Polen, hvor der blev betalt de lokale motor/registreringsafgifter.
Hvis Motorstyrelsens fortolkning (som man nu forsøger at tilvejebringe hjemmel for) havde været gyldig, ville det
helt faktuelt have medført netop dobbeltbeskatning af køretøjet. Hvis denne lovændring træder i kraft, ville vi i
denne sag bliver nægtet eksportgodtgørelse, da vi ikke i forbindelse med udførslen har dokumenteret ”hensigt om
varig anvendelse i udlandet”. Det på trods af, at køretøjet senere blev indregistreret, og betalt afgift i Polen. Der vil
altså være en dobbeltbeskatning, det som selve ordningen skulle undgå
Der ses intet formål med denne ønskede lovændring, andet end forringelse af betalingsbalancen, tab af
arbejdspladser og faldende bilpriser. Loven er som nævnt indført for at undgå dobbeltbeskatning, ved at et
køretøj bliver afgiftspålagt i flere EU-lande. En række lande med godtgørelsesordninger har alene krav om,