Skatteudvalget 2024-25
L 23 Bilag 1
Offentligt
2913858_0001.png
2. oktober 2024
J.nr. 2024 - 1687
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og
forskellige andre love (Gennemførelse af dele af aftale om deludmøntning af Grøn Fond,
tilpasning af gennemførelse af aftale om Grøn skattereform for industri m.v., tekniske
ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestemmelsen m.v., ændrin-
ger med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet m.v.)
Høringsskemaet er udarbejdet for den del af lovforslaget, der har været i høring i perio-
den fra den 28. juni 2024 til den 22. august 2024.
Der er efter høringsperioden tilføjet yderligere forslag, herunder vedrørende tilpasning af
gennemførelse af
Aftale om Grøn skattereform for industri m.v.
fra juni 2022, indsættelse af ny
standardsats for iblandet biobrændstof, justering af blandingsbestemmelsen m.v., som er
sendt i høring fra den 13. september til den 11. oktober 2024. Høringssvar og hørings-
skema vil blive eftersendt inden 1. behandlingen.
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Autofair
Autofair foreslår, at den del af lov-
forslaget, der vedrører krav om
udførsel med henblik på varig an-
vendelse i udlandet ved udbetaling
af eksportgodtgørelse, udgår, da
det vil få store konsekvenser for
bilbranchen og bringe dansk lov-
givning i konklift med EU’s regler
om varernes frie bevægelighed.
På baggrund af det indkomne hø-
ringssvar og yderligere undersø-
gelser er lovforslaget justeret. For-
slaget om, at udførsel skal ske
med henblik på varig anvendelse i
udlandet ved udbetaling af ek-
sportgodtgørelse, er således ud-
gået, henset bl.a. til omkostnin-
gerne for virksomhederne.
Autofair henviser til, at reglerne
om eksportgodtgørelse allerede in-
deholder et økonomisk værn, da
godtgørelsen nedsættes med 15
pct. i forhold til registreringsafgif-
ten. Der er derfor ikke incitament
til at søge om eksportgodtgørelse
for et køretøj, hvis hensigten er, at
det skal anvendes i Danmark.
Autofair anfører, at bileksportører
ikke har kontrol over, hvad en kø-
ber anvender et køretøj til, og at
anvendelsen ikke er varig, hvis kø-
retøjet genimporteres.
Autofair foreslår, at forslaget om
ændring af indgangsværdi ved vær-
ditabsberegning revideres, så det
også omfatter køretøjer på fuld re-
gistreringsafgift. Dette begrundes
med, at hvis det ved en senere ek-
sportsag konstateres, at den indbe-
talte registreringsafgift ved tidli-
gere import af samme køretøj er
mistænkelig lav, vil der kunne gen-
nemføres et pristjek på køretøjet,
så det kan sikres, at der bliver
Med lovforslaget foreslås en særlig
adgang til genoptagelse af det tidli-
gere afgiftstilsvar, som er knyttet
til den værditabsberegning, som et
leasingselskab kan anmode om ef-
ter leasingperiodens udløb. Det er
således alene leasingvirksomhe-
dens egen efterfølgende handling,
der med den foreslåede ændring
vil kunne give den særlige adgang
til ekstraordinær genoptagelse af
det oprindelig afgiftstilsvar, når
skatteforvaltningslovens ordinære
Side 2 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
betalt korrekt registreringsafgift på
køretøjet.
genoptagelsesfrist på 3 år i skatte-
forvaltningslovens § 31 er udløbet,
og betingelserne for ekstraordinær
genoptagelse i § 32, stk. 1, nr. 1-4,
ikke er opfyldt.
Autofair stiller forslag om, at an-
modningen om eksportgodtgørelse
også skal kunne give særlig adgang
til genoptagelse af den tidligere
værdifastsættelse og afgiftstilsvar.
En sådan adgang til genoptagelse
vil imidlertid være meget vidtgå-
ende, da det i så fald ikke kun vil
være den, som oprindeligt har af-
regnet afgiften, som ved sin efter-
følgende handling kan give adgang
til at genoptagelse, men også andre
senere ejere af køretøjet, der måtte
ønske at anmode om eksportgodt-
gørelse. Skatteministeriet vurderer
således, at en sådan udvidelse af
adgangen til genoptagelse ikke ville
være hensigtsmæssig.
Bileksport Danmark
ApS
Bileksport Danmark anfører, at lov-
forslagets § 4, nr. 2 om tilføjelse af
et krav om varig anvendelse i udlan-
det ved eksportgodtgørelse vil få
store negative konsekvenser for
virksomheder og privatpersoner,
der ønsker at eksportere et køretøj
til udlandet og få udbetalt eksport-
godtgørelse. Sælger har således ikke
kontrol over, hvad en udenlandsk
køber anvender køretøjet til.
Den del af lovforslaget, der angår
krav om udførsel med henblik på
varig anvendelse i udlandet ved
udbetaling af eksportgodtgørelse,
udgår af lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
Autofair.
Bileksport Danmark oplister 13
punkter hvorved de mener, at for-
slaget vil få utilsigtede og negative
konsekvenser. Af disse punkter
Side 3 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fremgår bl.a. at gennemførelsen af
forslaget vil betyde, at eksporten af
ældre fossilbiler vil falde betydeligt,
og at der vil blive solgt og impor-
teret færre nyere og mere miljø-
venlige, samt trafiksikre køretøjer,
som vil forsinke den grønne om-
stilling. Forslaget er desuden i kon-
flikt med EU’s regler om varernes
frie bevægelighed. Bileksport Dan-
mark, foreslår på baggrund af
ovenstående, at pkt. 2.10 helt ud-
går fra lovforslaget.
Bileksport Danmark tilslutter sig
lovforslagets 2.8 om ændring af
indgangsværdi ved værditabsbereg-
ning, men bemærker, at ændringen
ikke kun skal omfatte leasingbiler
eller andre køretøjer på forholds-
mæssig afgift, men bør omfatte
alle former for køretøjer, hvor der
er indbetalt registreringsafgift.
Der henvises til kommentaren til
Autofair.
Biogas Danmark
Biogas Danmark er forundret
over, at den i
aftale om deludmøntning
af Grøn Fond
aftalte kompensation
til biogaslastbiler ikke indgår i ud-
kastet til lovforslaget. Biogas Dan-
mark bemærker, at det er afgø-
rende, at kompensationen til bio-
gaslastbiler bliver udmøntet paral-
lelt med ikrafttrædelsen af vejafgif-
ten den 1. januar 2025. kompensa-
tionsmidlerne på samlet 161 mio.
kr. bør efter Biogas Danmark op-
fattelse anvendes til at fjerne CO
2
-
afgiften og sænke energiafgiftsbe-
skatningen for ustøttet biogas an-
vendt i den tunge transport.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv om ramme til last-
biler, der kører på biogas.
Side 4 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I relation til den foreslåede forhø-
jelse af dieselafgiften med 50 øre,
ønsker Biogas Danmark bekræftet,
at afgiften på gas ikke forhøjes.
Dette kan bekræftes. Der foreslås
ikke en forhøjelse af gasafgiften.
Camping Outdoor Dan-
mark
Camping Outdoor Danmark (her-
efter COD) bemærker, at det er en
fordel, at Skatteministeriet kan af-
gøre hvilke køretøjskategorier, der
kan omfattes af roadpricing, så det
ikke kræver en lovændring for at
blive omfattet.
Det indgår ikke i lovforslaget, at
Skatteministeriet kan fastsætte
hvilke køretøjskategorier, der kan
omfattes af roadpricing. En æn-
dring af, hvilke køretøjskategorier,
der skal være omfattet, vil kræve
lovændring.
COD bemærker, at afgiften på die-
selolie forhøjes med 50 øre pr. liter
den 1. januar 2025, mens udlig-
ningsafgiften nedsættes med 30
pct. (personbiler). COD anser det
for at være en skævvridning, at de
autocampere, som registreres ind
på CO
2
afgift efter COC, får en
langt højere halvårlig opkrævning,
idet de 30 pct. kan kun fratrækkes
ca. halvdelen af det samlede beløb
som opkræves.
Aftale om
Deludmøntning af Grøn
Fond
af 15. april 2024, der blev
indgået mellem regeringen og So-
cialistisk Folkeparti, Det Konser-
vative Folkeparti, Enhedslisten og
Radikale Venstre indebærer, at die-
selafgiften forhøjes med 50 øre pr.
liter ekskl. moms fra 1. januar
2025. Udligningsafgiften nedsættes
forholdsmæssigt. For at kompen-
sere husstande og erhverv indebæ-
rer aftalen desuden, at udlignings-
afgiften lempes yderligere i 2025-
2026. Alle, der betaler udlignings-
afgift, vil være omfattet af den for-
holdsmæssige nedsættelse og af
den midlertidige yderligere nedsæt-
telse af udligningsafgiften i 2025-
2026, herunder også autocampere.
COD foreslår, at der indføres et
permanent fritids-/rekreationsfra-
drag på fx 25 pct. for autocampe-
res diesel-udledningsafgift ud over
de 30 pct. i overgangsperioden.
COD bemærker, at det så eventu-
elt kun kunne omfatte vogne på
Det ligger uden for rammerne af
dette lovforslag at ændre på udlig-
ningsafgiften for særlige køretøjs-
kategorier.
Side 5 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
CO
2
udledningsafgift (nye fra 1/7-
2021 og frem), hvilket vil tilskynde
til fornyelse af vognparken, som
fører til en renere bestand af auto-
campere.
COOP Danmark A/S
I forlængelse af lovforslagets initia-
tiv om indførsel af en varemodta-
gerregistrering i spiritusafgiftslo-
ven, forslår COOP, at der indføres
mulighed for mellemhandlerregi-
strering i chokoladeafgiftslovens
kapitel 3 om dækningsafgift.
Det fremgår af lovforslagets afsnit
2.6.2., at formålet med tilpasnin-
gen af spiritusafgiftsloven er at ef-
terleve reglerne i cirkulationsdirek-
tivet.
Cirkulationsdirektivet vedrører de
EU-harmoniserede afgiftslove.
Chokoladeafgiftsloven er ikke en
EU-harmoniseret afgiftslov, og
derfor er den ikke er omfattet af
cirkulationsdirektivet.
Skatteministeriet har derfor ikke
inddraget chokoladeafgiftsloven i
forbindelse med implementeringen
af cirkulationsdirektivet.
Mellemhandlerregistreringen er en
undtagelse fra det afgiftsretlige ud-
gangspunkt om, at det alene er
virksomheder, der fremstiller eller
importerer afgiftspligtige varer, der
skal registreres. Der vurderes ikke,
at der er behov for at udvide
denne undtagelse til chokoladeaf-
giftslovens kapitel 3.
COOP anfører, at den nuværende
registreringsbestemmelse giver an-
ledning til unødvendig administra-
tion ift. skattekontoen og lagerbe-
holdningen, for virksomheder, der
som COOP, er registreret som
mellemhandler efter
Side 6 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
chokoladeafgiftslovens kapitel 1 og
varemodtager efter kapitel 3.
COOP opfordrer til en ændring til
chokoladeafgiftslovens bestem-
melser, så det fremover bliver mu-
ligt som importør af dækningsplig-
tige varer at blive registreret som
mellemhandler efter chokoladeaf-
giftslovens kapitel 3.
COOP har ikke bemærkninger til
lovforslagets øvrige dele.
DA
dansk arbejdsgi-
verforening
Ingen bemærkninger.
DAB- Dansk Automat
Brancheforening
Ingen bemærkninger.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd frygter, at
forslaget om varig anvendelse i ud-
landet som betingelse for eksport-
godtgørelse vil medføre admini-
strativt tunge dokumentationskrav
og opfordrer til, at disse ikke over-
stiger, hvad der er absolut nødven-
digt for, at kontrolmyndigheden
kan udføre den nødvendige kon-
trol. Dansk Bilbrancheråd opfor-
drer til, at kontrolmyndigheden
melder klart og transparent ud om-
kring praksis for dokumentation.
Den del af lovforslaget, der angår
krav om udførsel med henblik på
varig anvendelse i udlandet ved
udbetaling af eksportgodtgørelse,
udgår af lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
Autofair.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at lov-
forslaget ikke indeholder udmønt-
ning af aftale om
Deludmøntning af
Grøn Fond af 15. april 2024,
for så
Den nærmere udmøntning af den
økonomiske ramme på 161 mio.
kr. til lastbiler, der kører på biogas,
aftales blandt aftalepartierne på
Side 7 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vidt angår den del af aftalen, der
vedrører kompensation på 161
mio. kr. fra og med 2025 til 2030
til gaslastbiler. Dansk Erhverv
imødeser, at der snarest muligt
skabes klarhed om udmøntningen.
baggrund af oplæg fra regeringen.
Udmøntningen henhører under
Transportministeriet.
Dansk Erhverv bemærker, at af-
giftssatserne (vejafgiften) har stor
betydning for erhvervet, så der
forretningsmæssigt kan planlægges
og investeres langsigtet, hvorfor
det er vigtigt at få klarhed over af-
giftssatserne i 2028 samt de æn-
dringer, der planlægges for køretø-
jer mellem 3,5- 12 tons.
Det følger af
Aftale om Kilometerba-
seret vejafgift for lastbiler
af 29. marts
2023, at lastbiler med en tilladt to-
talvægt mellem 3,5 og 12 ton til
godstransport skal omfattes af vej-
afgiftsordningen fra 1. januar
2027. Satsstrukturen for 2028 og
frem fremgår af aftalens
tabel 2.
Satserne vil blive udmøntet i et
kommende lovforslag.
Dansk Erhverv anfører, at en el-
varebil, der pga. øget vægt af batte-
rier får en totalvægt på 4.250 kg el-
ler mere, definitorisk bliver til en
lastbil, hvilket har den uheldige og
muligvis utilsigtede konsekvens, at
køretøjet bliver omfattet af vejaf-
giften for lastbiler fra 2027, hvilket
kan hæmme udbredelsen heraf.
Det følger af
Aftale om Kilometerba-
seret vejafgift for lastbiler
af 29. marts
2023, at lastbiler med en tilladt to-
talvægt mellem 3,5 og 12 ton til
godstransport skal omfattes af vej-
afgiftsordningen fra 1. januar
2027. Dette vil som udgangspunkt
omfatte varebiler inden for denne
vægtklasse. Det indgår ikke i dette
lovforslag at fastsætte regler for
varebiler, der omfattes fra 2027.
Dansk Erhverv bemærker, at beta-
lingsfrister har stor betydning for
virksomhederne og deres likviditet.
Med vejafgifter kommer afgiftsbe-
talingerne til at stige, hvorfor det
kan presse likviditeten yderligere.
EETS-udbydere fastsætter selv be-
talingsfrister over for deres kunder
og kan anvende længere betalings-
frister som konkurrenceparameter.
Det er indregnet i Sund & Bælt
Holding A/S’ godtgørelse til
EETS-udbyderne, at de har kredit-
risikoen, og at de stiller likviditet til
rådighed med længere kredittid til
deres kunder.
Side 8 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv bemærker, at der
ikke indgår yderligere initiativer
vedrørende håndhævelse af vejaf-
giftsloven. Dansk Erhverv er be-
kymret for, at det vedtagne kon-
troltryk og inddrivelsesmodel ikke
er tilstrækkeligt til at sikre lige kon-
kurrencevilkår og henviser til det
fælles branchebrev af 3. september
2023 til skatteministeren, justitsmi-
nisteren og transportministeren
om problemstillingen, idet regerin-
gen opfordres til at agere i sagen.
Regeringen foreslår med finans-
lovsforslaget for 2025 at afsætte
ekstra 5,7 millioner kroner i 2025
og 3,8 millioner kroner årligt i
2026-2028 til mere kontrol med
vejafgiftsordningen.
Midlerne vil gå til at indkøbe eks-
tra kameraudstyr til de mobile
kontrolpunkter og sikre ekstra be-
manding af de mobile kontrol-
punkter, så der kan føres bedre
kontrol med de afgiftspligtige vej-
strækninger. Derudover vil Sund
& Bælt Holding A/S arbejde på at
implementere en løsning ved beta-
lingsanlægget ved Storebæltsbroen,
så det bliver muligt at stoppe
udenlandske lastbiler med ubetalte
bøder for manglende betaling af
vejafgift. Der er i dag allerede tiltag
for at sikre betaling af bøder fra
danske lastbiler hos Gældsstyrel-
sen.
Dansk Erhverv opfordrer til, at
det bliver prioriteret højt, at lastbi-
lernes CO
2
-emissionsklasser hur-
tigst muligt bliver lagt ind i Motor-
registeret.
Registreringen af køretøjernes
CO
2
-emissionsklasser prioriteres
højt. Motorstyrelsen har imple-
menteret de nødvendige ændringer
i Motorregisteret (DMR) til brug
for indplaceringen af lastbilers
CO
2
-emissionsklasse.
Motorstyrelsen har ligeledes påbe-
gyndt processen med at indplacere
de eksisterende lastbiler i CO
2
-
emissionsklasser.
I forbindelse med forslaget om at
forlænge den ordinære frist for
genoptagelse af køretøjers
Det vurderes, at det er hensigts-
mæssigt, at fristen for genopta-
gelse af køretøjsregistreringen
Side 9 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
registrering fra 6 måneder til 3 år i
skatteforvaltningsloven, støtter
Dansk Erhverv, at Køretøjsregiste-
ret udviser korrekte oplysninger,
og at der opkræves korrekt afgift,
men bemærker, at en fristforlæn-
gelse fra 6 mdr. til 3 år er lang tid
og anfører at dette bør kunne ske
inden for en kortere frist end 3 år.
flugter med fristerne for de afgifts-
sager, hvor køretøjsregistreringen
kan have betydning. Derved und-
gås det, at fristen for at rette køre-
tøjsregistreringen er til hinder for,
at der blive truffet den korrekt af-
gørelse om genoptagelse og ansæt-
telse af det korrekte afgiftstilsvar.
Dansk Erhverv bakker op om for-
slaget om at ophæve kravet om, at
deltidsbrandmænd skal betale af-
gift ved køb af dagsbeviser for pri-
vatbenyttelsestillæg ved tilkald til
udrykningskørsel og støtter gene-
relt enklere regler og afbureaukra-
tisering, der gør det lettere for bor-
gere og erhvervslivet.
Danske Advokater
Danske Advokater anfører, at for-
slaget om ekstraordinær genopta-
gelse for ændring af en værdifast-
sættelse bør udgå. Danske Advo-
kater bemærker, at der ikke er
grundlag for at udvide genoptagel-
sesadgangen for sager om afgifts-
og værdifastsættelser på motorom-
rådet og anfører i den anledning, at
Skatteforvaltningen allerede efter
de gældende regler har mulighed
for genoptagelse inden for 3 år, og
at ekstraordinær genoptagelse
alene bør ske efter skatteforvalt-
ningslovens § 32, stk. 1. Danske
Advokater bemærker, at kunstigt
lave indgangsværdier i sig selv bør
være grund til ekstraordinær gen-
optagelse efter skatteforvaltnings-
lovens § 32, stk. 1.
Da en værdifastsættelse af et køre-
tøj beror på et skøn, er det ofte
yderst vanskeligt for Skatteforvalt-
ningen at godtgøre, at virksomhe-
den har handlet groft uagtsomt.
I disse situationer er det derfor
ofte ikke muligt for Skatteforvalt-
ningen at genoptage det oprinde-
lige afgiftstilsvar efter udløbet af
den ordinære frist på 3 år, selv om
Skatteforvaltningen måtte konsta-
tere, at den oprindelige værdifast-
sættelse var forkert, og selv om
den har afgørende betydning for
udfaldet af værditabsberegningen.
Det bemærkes i øvrigt, at det alene
er leasingvirksomhedens egen ef-
terfølgende handling, der med den
foreslåede ændring vil kunne give
den særlige adgang til
Side 10 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ekstraordinær genoptagelse af det
oprindelig afgiftstilsvar, når skatte-
forvaltningslovens ordinære gen-
optagelsesfrist på 3 år i skattefor-
valtningslovens § 31 er udløbet, og
betingelserne for ekstraordinær
genoptagelse i § 32, stk. 1, nr. 1-4,
ikke er opfyldt.
Danske Advokater bemærker, at
Motorstyrelsen har adgang til en-
kelte køretøjers værdi, som de ind-
registreres til. Hvis køretøjer, der
anses for at være afgiftsberettiget
til kunstigt lave værdier, ikke kan
udtages til et pristjek inden for den
ordinære frist på 3 år, må Motor-
styrelsens ressourceprioritering
være anvendt forkert. Det er Dan-
ske Advokaters vurdering, at der
alene bør være adgang til ekstraor-
dinær genoptagelse i de tilfælde,
hvor virksomheden har handlet
forsætligt eller groft uagtsomt ved
opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det bemærkes, at der gælder et
kontroltryk på 15 procent for alle
værdifastsættelser. Det vil således
ikke være muligt for Skatteforvalt-
ningen i alle tilfælde at identificere
den forkerte værdifastsættelse in-
den for den ordinære frist på 3 år.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Autofair.
Danske Advokater bemærker, at
begrebet ”varig” i forslaget om
indførelse af et krav om udførsel
med henblik på varig anvendelse i
udlandet ved udbetaling af ek-
sportgodtgørelse er uklar.
Den del af lovforslaget, der angår
krav om udførsel med henblik på
varig anvendelse i udlandet ved
udbetaling af eksportgodtgørelse,
udgår af lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
Autofair.
Danske Advokater bemærker, at et
dokumentationskrav, hvor det
kræves, at køretøjet har været ind-
registreret i udlandet, er i strid med
Der henvises til kommentaren
ovenfor fsva. bemærkningerne til
forslaget om krav om udførsel
med henblik på varig anvendelse i
Side 11 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
EU-rettens bestemmelser om va-
rers fri bevægelighed.
udlandet ved udbetaling af ek-
sportgodtgørelse.
Danske Advokater bemærker, at
registreringsafgiftsloven ikke inde-
holder økonomisk incitament for
at udføre køretøjer, hvis man agter
at anvende dem i Danmark.
Danske regioner
Danske regioner deler ikke vurde-
ringen af, at lovforslaget ikke har
økonomiske konsekvenser for re-
gionerne og efterspørger, at der
for busser indføres kompense-
rende tiltag.
De foreslåede afgiftsændringer
vurderes ikke at medføre en æn-
dring i udgifts- eller opgaveforde-
lingen mellem staten og regio-
nerne. Der indgår ikke kompensa-
tion af køretøjer, som ikke betaler
vejafgift eller udligningsafgift, i
Af-
tale om Deludmøntning af Grøn Fond,
som lovforslaget bl.a. implemente-
rer.
Danske regioner bemærker, at de
har modtaget et estimat på ekstra-
omkostninger for de regionale tra-
fikselskaber i 2025 på 30 mio. kr.,
hvoraf regionerne skønsmæssigt
afholder 1/3 af udgiften. Mhp. på
at sikre, at den økonomiske ramme
for grøn omstilling fortsat er til
stede, foreslår Danske Regioner, at
regionerne kompenseres for den
ekstra dieselafgift på 50 øre/l die-
sel svarende til 10 mio. kr. i 2025,
der hvert år reduceres med 25 pct.
til og med 2030.
Danske Speditører
Danske Speditører ønsker, at CO
2
-
emissionsklasserne hurtigst muligt
bliver lagt ind i Motorregisteret.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
Side 12 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Speditører vurderer, at
transparens i afgiftssammensæt-
ningen er nyttig, og derfor er tyde-
liggørelsen af vejafgiftens enkelte
komponenter vigtig. Offentliggø-
relse af fakturaen bør derfor være
identisk med lovens ikrafttræden.
Som det fremgår af lovforslagets
pkt. 2.2.2.3 kræver det systemmæs-
sige ændringer at indføre oplysnin-
ger om den samlede vejafgift og de
enkelte afgiftskomponenter direkte
på faktura eller kvittering til
EETS-brugeren. Disse ændringer
kan ikke nås gennemført til den 1.
januar 2025. Det er dog et krav fra
1. januar 2025, at fordelingen af
den samlede afgift mellem afgifts-
komponenterne kan tilgås via et
link på fakturaen eller kvitteringen.
Fra den 1. december 2025 vil op-
lysningerne være at finde på
EETS-udbyderens faktura eller
kvittering. For så vidt angår køb af
rutebilletter vil den samlede vejaf-
gift og de enkelte afgiftskompo-
nenter være specificeret direkte på
kvitteringen fra 1. januar 2025,
hvor ordningen træder i kraft.
Danske Speditører bemærker, at
der i lovforslaget ikke er medtaget
yderligere initiativer om håndhæ-
velse af vejafgiftsloven. Danske
Speditører har tidligere sammen
med en række transportorganisati-
oner påpeget, at det vedtagne kon-
troltryk og inddrivelsesmodellen
formentlig ikke er tilstrækkelig til
at sikre lige konkurrencevilkår.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
DBFU
Dansk Bilfor-
handler Union
DBFU bemærker, at kravet om
udførsel med henblik på varig an-
vendelse i udlandet som betingel-
ser for at få udbetalt eksportgodt-
gørelse, er uklart. DBFU anfører,
at konsekvensen kan blive, at det
kan blive for usikkert at drive
Den del af lovforslaget, der angår
krav om udførsel med henblik på
varig anvendelse i udlandet ved
udbetaling af eksportgodtgørelse,
udgår af lovforslaget.
Side 13 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
erhverv med eksport af ældre
brugte biler, hvilket vil ramme dele
af bilbranchen hårdt, herunder
særligt medlemmerne hos DBFU
og de danske forbrugere, hvorfor
DBFU opfordrer til at forslaget
udgår af lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
Autofair.
DBFU bemærker, at godtgørelses-
ordningen allerede opfylder formå-
let om at undgå dobbeltbeskatning
og unødigt ressourcespild.
DBFU bemærker, at der ikke er et
økonomisk incitament til at udføre
et køretøj og herefter indføre det
igen, da eksportgodtgørelsen ned-
sættes med 15 pct. ift. registre-
ringsafgiften.
DBFU bemærker, at hvis lov-
forslaget indebærer en begræns-
ning af eksporten af køretøjer, vil
det være en handelshindring.
DBFU bemærker, at værnsreglerne
allerede er tilstrækkelige, og at for-
målet med eksportgodtgørelses-
ordningen er, at der ikke opstår
dobbeltbeskatning på køretøjer,
når køretøjet først er indregistreret
i et land og efterfølgende indregi-
streres i et andet land.
DI Bilbranchen
DI Bilbranchen har bemærkninger
til forslaget om ændringen af regi-
strering afgiftslovens § 7b og § 7c
om eksportgodtgørelse.
Den del af lovforslaget, der angår
krav om udførsel med henblik på
varig anvendelse i udlandet ved
udbetaling af eksportgodtgørelse,
udgår af lovforslaget.
Side 14 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI Bilbranchen anfører, at borgere
og virksomheder risikerer at få af-
slag på afgiftsgodtgørelse, hvis der
ikke kan skaffes dokumentation
for, at køretøjet er udført med
henblik på varig anvendelse i ud-
landet, uanset om dette reelt måtte
være tilfældet.
Der henvises til kommentaren til
Autofair.
DI Bilbranchen bemærker, at bor-
geren eller virksomheden som ud-
gangspunkt ikke har adgang til op-
lysninger om ejerforhold i udlan-
det.
DI Bilbranchen anfører, at der
ikke er et økonomisk incitament
for at anmode om eksportgodtgø-
relse, hvis man fortsat ønsker at
anvende køretøjet i Danmark, da
godtgørelsesafgiften bliver fratruk-
ket 15 pct., dog min. 8.500 kr., li-
gesom der tilkommer udgifter til
obligatorisk toldsyn samt gebyr for
anmodning om eksportgodtgø-
relse.
DI Bilbranchen indstiller, at forsla-
get trækkes tilbage, da det medfø-
rer urealistiske dokumentations-
krav og lukker op for nye fortolk-
ninger og domstolsprøvelser af,
hvad ”varig anvendelse” indebærer
og, hvordan man dokumenterer en
hensigt.
DI
DI vil for den del af lovudkastet,
der gennemfører dele af Aftale om
Deludmøntning af Grønd Fond af
15. april 2024, indledningsvis
Side 15 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
henvise til sit høringssvar til lov nr.
763 af 13. juni 2023 om vejafgift.
DI bakker op om ændringen fra
”den tilladte totalvægt” til ”den
teknisk tilladte totalvægt” i vejaf-
giftsloven, som vil bidrage til at
sikre en ensartet fortolkning på
tværs af EU.
DI kvitterer isoleret set for, at re-
geringen nu har besluttet sig for at
følge transportbranchens forslag
om at forhøje dieselafgiften. Det
bør dog ifølge DI, afklares, hvor-
dan en sådan model tager højde
for, at fossilt motorbrændstof vil
blive omfattet af det udvidede eu-
ropæiske CO
2
-kvotesystem (ETS2)
fra 2027.
Samspillet mellem implementerin-
gen af ETS2 og afgifterne på mo-
torbrændstof ligger uden for ram-
merne af dette lovforslag. Det for-
ventes, at samspillet mellem det
kommende kvotesystem og afgif-
terne vil blive vurderet nærmere på
et senere tidspunkt.
DI havde gerne set, at regeringen
havde droppet kilometerafgiften
for lastbiler samtidig med forhøjel-
sen af dieselafgiften, da kilometer-
afgiften stort set ingen effekt har
på transportsektorens udledning af
drivhusgasser. Kilometerafgiften
og dieselafgiften vil samlet set øge
beskatningen på lastbiltransport,
som vil øge transportomkostnin-
gerne for dansk erhvervsliv og
dansk eksport. Derfor er DI til-
freds med, at kilometerafgiften
trods alt reduceres, når dieselafgif-
ten stiger.
Det bemærkes, at vejafgiften ikke
alene indebærer incitamenter til
den grønne omstilling af den tunge
vejtransport, men at den også in-
debærer en mere præcis beskatning
af lastbiltrafikkens andre påvirk-
ninger af omgivelserne - herunder
slid på vejnettet, ulykker, støj, luft-
forurening og bidrag til trængsel.
DI kvitterer for, at regeringen fo-
reslår at nedsætte udligningsafgif-
ten, men bemærker, at der udestår
Der indgår ikke kompensation af
køretøjer, som ikke betaler vejaf-
gift eller udligningsafgift, i
Aftale
Side 16 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en kompensation til turistbusser
og fjerbusser, der får øgede udgif-
ter til diesel. DI bemærker, at dette
er problematisk, da det giver en
konkurrencefordel til udenlandske
busser, der kan tanke billigere i ud-
landet på vej ind i DK.
om Deludmøntning af Grøn Fond,
som
lovforslaget bl.a. implementerer.
I relation til kravet om dokumen-
tation for, at et køretøj er udført
mhp. varig anvendelse i udlandet,
gør DI opmærksom på, at et tilsva-
rende dokumentationsproblem ek-
sisterer på momsområdet ved salg
af nye både til et andet EU-land.
Branchen har udarbejdet et udkast
til standarderklæring og har fore-
spurgt Skattestyrelsen om, hvor-
vidt dokumentationen er tilstræk-
kelig for, at båden kan sælges uden
moms. Branchen afventer fortsat
svar på spørgsmålet.
Det bemærkes, at den del af lov-
forslaget, der angår krav om ud-
førsel med henblik på varig anven-
delse i udlandet ved udbetaling af
eksportgodtgørelse, udgår af lov-
forslaget.
Der henvises til kommentaren til
Autofair.
Det ligger uden for rammerne af
dette lovforslag at ændre på regler
på momsområdet.
Drivkraft Danmark
Drivkraft Danmark bemærker, at
forhøjelsen af energiafgiften vil få
den afledte effekt, at energiafgiften
på VE-baserede dieselækvivalente
produkter, som f.eks. HVO, vil
stige tilsvarende. Drivkraft Dan-
mark anerkender, at energiafgif-
terne ligestilles på produkter med
samme anvendelse, men anfører,
at den foreslåede tilpasning af Mi-
neralolieafgiftslovens § 1, stk. 8,
ikke understøtter målet med at re-
ducere grænsehandlen med diesel
og understøtte de nationale kli-
mamål, da 100 pct. VE-baserede
”diesel-produkter” ikke udgør et
grænsehandelsproblem og ingen
Gas- og dieselolieprodukterne ta-
ger udgangspunkt i den såkaldte
dieselækvivalent, hvorfor denne
forhøjes, når standardsatsen på
diesel forhøjes. Det vil principielt
derfor også medføre en forhøjelse
af 100 pct. biobrændstoffer, som
kan erstatte diesel.
Side 17 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
negativ effekt har på de danske kli-
mamål.
Drivkraft Danmark opfordrer til at
fjerne den foreslåede tilpasning af
mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 8.
Dieselækvivalenten er lavere end
EU’s minimumssatser for motor-
brændstoffer også efter forhøjel-
sen. Derfor vil forhøjelsen af die-
selækvivalenten i praksis ikke lede
til en højere afgift på 100 pct. bio-
brændstoffer, som kan erstatte die-
sel.
Drivkraft Danmark henviser til i
sit høringssvar vedrørende L 183
(nuværende L 683 af 11/06/2024)
at have gjort opmærksom på ud-
fordringerne, som de faste afgifts-
satser på blandinger af benzin/die-
sel og biobrændstoffer (E5, E10
og B7-satserne) udgør ift. brænd-
stofselskabernes fleksibilitet ift.
opfyldelse af CO
2
-fortrængnings-
kravet i CO
2
-fortrængningsbe-
kendtgørelsen.
Det ligger uden for rammerne af
dette lovforslag at ændre på de fa-
ste afgiftssatser om opfyldelse af
CO
2
-fortrængningskravet.
Drivkraft Danmark bemærker, at
det fremgår af lovforslaget, som
skal implementere VE-III direkti-
vet, at regeringen fastholder stig-
ningen i CO
2
-fortrængningskravet
til 5,2 pct. i 2025 og understreger
derfor igen behovet for, at der
kommer en afklaring af problem-
stillingen ved et stigende CO
2
-for-
træningskrav og omlægningen af
energi- og CO
2
-afgifterne fra 2025,
jf. L 683 af 11/06/2024.
DTL
DTL er tilfreds med, at betalings-
fristen i vejafgiftsloven ændres fra
Som det fremgår af de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1,
Side 18 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
»20. i måneden« til » sidste hverdag
i måneden«.
nr. 8, har de foreslåede ændringer
til formål at give Sund & Bælt
Holding A/S mere tid til at af-
regne til Skatteforvaltningen.
DTL bemærker at ændringen fra
”den tilladte totalvægt” til
den
”teknisk tilladte totalvægt” vil få
ulogiske og uhensigtsmæssige kon-
sekvenser og beskriver, at en last-
bil med fx 3 aksler og en tekniske
totalvægt på 26 ton, der kører med
et 4-aklet påhængskøretøj vil opnå
en lavere vejafgift, end en lastbil
med 4 aksler og en tekniske total-
vægt på 34 ton, der kører med et
3- akslet påhængskøretøj. Begge
kombinationer vil være vogntog
med 7 aksler og en vogntogsvægt
på 56 ton.
Eurovignetdirektivet fastsætter
regler om vejafgifter med udgangs-
punkt i det trækkende køretøjs tek-
nisk tilladte totalvægt eller det
samlede akselantal for det træk-
kende køretøj. I vejafgiftsordnin-
gen er det valgt at anvende teknisk
tilladte totalvægt.
Kommissionen er opmærksom på,
at påhængskøretøjer har betydning
for vogntogets samlede eksterne
omkostninger. På den baggrund
har Kommissionen den 4. maj
2023 fremsat forslag om at ændre
eurovignetdirektivet ved at tilføje
CO
2
-emissionsklasser for tunge
køretøjer med påhængskøretøj til
anvendelsesområdet. Formålet
med forslaget er at fastsætte regler
for at medtage påhængskøretøjers
indvirkning på vogntogets samlede
CO
2
-udledning i vejafgiftsordnin-
ger. Forslaget afventer behandling
i Rådet.
DTL noterer, at forhøjelsen af
energiaften på diesel med 50 øre
pr. liter er i 2024-niveau, og at det
svarer til 52 øre pr liter i 2025-ni-
veau og går ud fra, at reduktionen i
kilometersatsen modsvares af de
52 øre/liter og ikke kun de 50
øre/liter.
Afgiftsforhøjelsen af dieselafgiften
og nedsættelsen af vejafgiften er
balanceret efter at neutralisere er-
hvervsbelastningen for lastbiler
mv. Dette er beregnet i samme
prisniveau, hvorfor der er taget
højde for udviklingen i priser og
BNP.
Side 19 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DTL bemærker en særlig udfor-
dring for de varebiler, som omstil-
les til batteri-elektrisk drift og pga.
øget vægt af batterierne får øget
deres totalvægt til 4.250 kg og der-
med definitorisk bliver til en last-
bil. Hvis disse batteri-elektriske va-
rebiler/lastbiler bliver omfattet af
vejafgiften fra 2027, vil det være en
hindring for udbredelsen af disse.
DTL skal anbefale, at disse køretø-
jer ikke bliver omfattet af vejafgif-
ten for små lastbiler fra 2027.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv om omfattede va-
rebiler.
DTL er tilfreds med, at Skattemi-
nisteriet har fremlagt de bagvedlig-
gende elementer, som indgår i vej-
afgiften, nemlig infrastruktur og
eksterne omkostninger for CO
2
samt luftforurening og støj, men
finder det beklageligt, at denne
specifikation ikke vil fremgå af do-
kumentationen før 1. december
2025.
Der henvises til kommentaren til
Danske Speditører om de system-
mæssige ændringsbehov.
DTL bemærker, at det bør priori-
teres meget højt, at CO
2
-emissi-
onsklasserne for de eksisterende
køretøjer hurtigt muligt bliver lagt
ind i Motorregisteret (DMR)
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv om registreringen
af køretøjernes CO
2
-emissions-
klasse.
DTL er kritisk over for den svage
håndhævelse af den nuværende
vejbenyttelsesafgift i forhold til
udenlandske lastbiler. Dette gælder
også efter, at politiet har fået
ANPG-værktøjer, og der er kom-
met mulighed for trinvist højere
bøder ved gentagne manglende be-
talinger. DTL bemærker, at det
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv om håndhævelse.
Det bemærkes, at kontrollen af
den kilometerbaserede vejafgift
udføres af Sund & Bælt Holding
A/S og bliver automatiseret, hvil-
ket indebærer, at der fra 1. januar
2025 bliver kontrolleret langt flere
Side 20 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
særligt er bekymrende, at politiet
ikke er en integreret del af hånd-
hævelsen.
lastbiler, end muligt i den nuvæ-
rende vejbenyttelsesafgift. Dertil
arbejdes der for en mulighed for at
stoppe udenlandske lastbiler ved
Storebæltsforbindelsen.
DTL bemærker, at det er vigtigt at
udenlandske lastbiler, der gentagne
gange unddrager sig betaling af
vejafgiften, registreres, og at poli-
tiet eller andre myndigheder an-
vender ressourcer på at få disse
standset og retsforfulgt. Ved gen-
tagne overtrædelser og/eller mang-
lende betaling bør de danske myn-
digheder kunne standse og fx
klampe med hjullås og tilbage-
holde eller konfiskere et køretøj.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv om håndhævelse.
DTL bemærker, at det er en helt
afgørende forudsætning for en ef-
fektiv håndhævelse, at de danske
myndigheder, der står for udste-
delse og opkrævning af bøder, har
adgang til retvisende motorregistre
i de lande, hvis lastbiler befærder
de afgiftsbelagte danske veje, hvil-
ket ikke er tilfælde for nuværende.
DTL anfører, at det er dybt skuf-
fende og utilfredsstillende, at lov-
forslaget ikke indeholder initiativer
i forhold til håndhævelse af vejaf-
giften og inddrivelse af bøder for
udenlandske lastbiler og bemærker,
at vejafgiften ikke bør sættes i
værk, før der er sikkerhed for en
troværdig og effektiv håndhævelse
af vejafgiften og inddrivelse af bø-
der for udenlandske lastbiler.
For så vidt angår kontrol og hånd-
hævelse henvises til kommentaren
til Dansk Erhverv om håndhæ-
velse.
Der er adgang til indhentelse af
ejeroplysninger på køretøjer for
vejafgiftssager. Ved EETS-direkti-
vet (direktiv 2019/520 af 19. marts
2019) har Sund & Bælt Holding
A/S via Motorstyrelsen fået ad-
gang til at foretage automatiske
søgninger i EUCARIS med hen-
blik på at identificere ejeren af et
udenlandsk køretøj, med hvilket
der er foretaget en overtrædelse af
vejafgiftsbestemmelserne.
EETS-direktivet forpligter med-
lemsstaterne i EU til at udveksle
oplysningerne om et køretøjs ejer-
forhold, der er tilgængelige i en
medlemsstats nationale
Side 21 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
køretøjsregister. EUCARIS-samar-
bejdet omfatter alene EU-med-
lemsstaterne.
DTL undrer sig over fraværet af et
forslag, der udmønter den del af
den politiske aftale om Delud-
møntning af Grøn Fond fra 15.
april 2024, der vedrører en kom-
pensation af lastbiler, der kører på
biogas, på samlet 161 mio. fra og
med 2025 til 2030. DTL bemær-
ker, at der er behov for denne
kompensation, idet vejafgiften ikke
tager højde for, om det anvendte
drivmiddel måtte have et lavere
CO
2
-udslip end fx diesel.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv om ramme til last-
biler, der kører på biogas.
FDM
FDM hilser det velkommen, at re-
geringen vælger at indfri CO
2
-re-
duktion på vejtransport ved at for-
høje dieselafgiften fremfor at øge
iblandingen af biobrændstof. FDM
vil også gerne kvittere for, at udlig-
ningsafgiften nedsættes.
FDM bemærker dog, at nyere bi-
ler, der er typegodkendt under
WLTP-normen, ikke afviger meget
mellem det typegodkendte forbrug
og det reelle forbrug, mens ældre
biler, godkendt efter NEDC, har
en større afvigelse, hvorfor disse
vil blive systematisk underkom-
penseret. FDM opfordrer til, at
den midlertidige ekstra kompensa-
tion målrettes ældre NEDC-type-
godkendte biler og forlænges til
2030.
Udligningsafgiften nedsættes med
30 pct. i 2025 og 2026, og herefter
med 21 pct. i forhold til gældende
satser. Nedsættelsen gælder alle
køretøjer, som er omfattet af ud-
ligningsafgiften.
Køretøjer, godkendt under
NEDC-normen, har i udgangs-
punktet en bedre brændstoføko-
nomi end tilsvarende køretøjer
godkendt under WLTP-normen.
For at neutralisere virkningen
heraf afgiftsmæssigt i relation til
ejer- og udligningsafgift blev der
Side 22 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med lov nr. 1130 af 11. september
2018 fastsat regler om omregning
af brændstofforbruget fra WLTP
til NEDC. I forbindelse med om-
lægningen af bilafgifterne i 2020
blev omregningen af WLTP-målte
biler afskaffet, og i stedet blev de
CO
2
-baserede satser i brændstof-
forbrugsafgiftsloven omregnet, så
de omtrent svarede til de kilome-
terbaserede satser.
Uanset, at biler er målt efter
WLTP-metoden betaler de altså
udligningsafgift, som om de var
målt efter NEDC, og NEDC
målte biler vil derfor ikke blive sy-
stematisk underkompenseret i for-
hold til WLTP-målte biler.
Finans og Leasing
Finans og Leasing ønsker ift. den
foreslåede ændring af registrerings-
afgiftslovens § 9a, stk. 3, om vær-
ditabsberegning, oplyst, om DMR
er gearet til denne justering, så lea-
singselskabet ved at aktivere den
eksisterende ”knap” i DMR ved
genberegning om, at der ønskes en
værditabsberegning for den for-
løbne periode har opfyldt 7-dages
fristen. Hvis ikke det er tilfældet,
ønsker Finans og Leasing det be-
kræftet, at DMR vil blive tilrettet
inden lovens ikrafttræden.
Det bemærkes, at forslaget til æn-
dringen af registreringsafgiftslo-
vens § 9a, stk. 3, foreslås at træde i
kraft 1. januar 2026. Systemunder-
støttelse vil derfor skulle udvikles i
løbet af 2025.
FRI- Forening af Rådgi-
vende Ingeniører
Ingen bemærkninger.
Frie Danske Vogn-
mænd- FDL
I forbindelse med de foreslåede
ændringer i vejafgiftslovens § 1,
stk. 1, og § 5, stk. 1, har FDL den
Som det fremgår af lovforslagets
pkt. 2.2. følger det af direktiv
1999/62, med senere ændringer,
Side 23 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
klare holdning, at det altid er den
faktiske totalvægt, som bruges som
beregningsgrundlag for opkræv-
ning af afgift. FDL har ligeledes
den klare holdning, at det altid skal
være lastbilens faktiske køretøj-
kombination, der danner grundlag
for afgiftsstørrelsen og kan derfor
ikke godtage den foreslåede æn-
dring af vejafgiftslovens § 5.
(eurovignetdirektivet), at hvis en
medlemsstat indfører en vejafgifts-
ordning, skal dette ske efter reg-
lerne fastsat i dette direktiv. I di-
rektivets Bilag IIIb og IIIc fastsæt-
tes, at afgiftssatser, der inddrager
eksterne omkostninger efter refe-
rencesatserne, skal medføre ind-
placering af lastbiler i vægtklasser
på baggrund af teknisk tilladt total-
vægt eller antal aksler. Teknisk til-
ladt totalvægt er den maksimale to-
talvægt, som angives af producen-
ten til brug for godkendelse af det
trækkende køretøj. Den tekniske
tilladte totalvægt for et køretøj kan
ikke ændres, og den er identisk på
tværs af EU. Med ændringen sik-
res det, at direktivet overholdes.
Europa-Kommissionen er op-
mærksom på, at påhængskøretøjer
har betydning for vogntogets sam-
lede eksterne omkostninger. På
den baggrund har Europa-Kom-
missionen den 4. maj 2023 fremsat
forslag om at ændre eurovignetdi-
rektivet ved at tilføje CO
2
-emissi-
onsklasser for tunge køretøjer med
påhængskøretøj til anvendelsesom-
rådet. Formålet med forslaget er at
fastsætte regler for at medtage på-
hængskøretøjers indvirkning på
vogntogets samlede CO
2
-udled-
ning i vejafgiftsordninger. Forsla-
get afventer behandling i Rådet.
FDL bemærker, at de ikke kan til-
slutte sig forslaget om mulighed
for køb af rutebillet 14 dage før
kørsel på afgiftspålagt vejnet i vej-
afgiftsordningen. FDL anfører, at
man ikke skal tvinges til at købe en
Med forslaget om muligheden for
at købe rutebillet 14 dage før kør-
sel tvinges afgiftspligtige ikke til at
købe en billet 14 dage før kørsel.
Der indføres en mulighed for, at
dette kan gøres i op til 14 dage før.
Side 24 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
rutebillet 14 dage før, man skal
køre ind i Danmark, men at det
skal være muligt på grænsen. FDL
anfører endvidere, at løsningen
kunne være en AP (Access Point),
hvilket er det netværk, hvor com-
putere, telefoner m.v. får adgang til
internettet, så vognmanden, ved-
kommendes kontor eller en privat
selv kan klare opgaven.
Afgiftspligtige vil fortsat have mu-
lighed for at købe en rutebillet
umiddelbart inden påbegyndelsen
af en rute.
ITD
ITD støtter de foreslåede præcise-
ringer i vejafgiftslovens § 1 og § 5,
om ændringen af ”lastbiler og
kø-
retøjskombinationer” til ”motor-
køretøjer”.
ITD støtter præciseringen i vejaf-
giftslovens § 4, stk. 6, hvorefter
motorveje eller dele af det transeu-
ropæiske vejnet ikke omfattes af
tillægget med miljøzoner.
ITD støtter, at satserne i vejafgifts-
loven nedsættes, men bemærker at
nedsættelse også skal være gæl-
dende efter 2027 og 2028. ITD be-
mærker, at det efter den politiske
aftale forventes, at afgiften vil om-
fatte hele vejnettet fra 2028, hvor-
for det er en væsentlig økonomisk
byrde for erhvervet.
Ift. satserne for miljøzoner bemær-
ker ITD, at de forhøjede satser gør
det vanskeligt at beregne omkost-
ninger ved delvis kørsel i disse om-
råder. ITD bemærker, at kørslen i
områderne alene foretages med
henblik på at levere gods og, at der
er en risiko for, at godset fordeles
på køretøjer, der ikke er omfattet
En forhøjelse af satserne i miljøzo-
nerne afspejler, at mange borgere i
disse områder er ekstra eksponeret
for luftforurening og støj fra last-
biltrafikken og færdselsuheld, hvor
den tunge trafik er involveret. Hø-
jere afgiftssatser i miljøzoner vil
både kunne øge vognmandsvirk-
somhedernes incitament til at
Side 25 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af vejafgift, hvilket giver øget
trængsel og mere CO
2
, da der skal
flere køretøjer til at foretage trans-
porten.
anvende grønne lastbiler i disse
områder, ligesom det giver incita-
ment til bedre udnyttelse af kapa-
citeten.
ITD bemærker, at der endnu ikke
er dato for, hvornår inddelingen i
CO
2
-emissionsklasser er tilgænge-
lig i Motorregistret, og at ITD har
bemærket flere fejl i angivelsen i
forbindelse med nyindregistrering
af køretøjer. ITD er tvivlsom over,
at de korrekte data er på plads i re-
gistret fra den 1. januar 2025.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv om registreringen
af køretøjernes CO
2
-emissions-
klasse.
I forhold til ændringen af vejaf-
giftslovens § 5, tk. 3, bemærker
ITD, at det er positivt, at sammen-
sætningen af vejafgiften fremgår
ift. gennemsigtigheden, men sav-
ner den konkrete baggrund for,
hvordan beregningerne er foreta-
get. Ift. omkostningen ifm. infra-
struktur undrer ITD sig over, at et
køretøj skulle slide mere eller min-
dre på selve infrastrukturen ift.,
hvad CO
2
-udslippet er på køretø-
jet. ITD undrer sig ligeledes over,
at satsen for eksterne omkostnin-
ger (CO
2
) er vægtafhængig, og sær-
ligt at tungere køretøjer skulle have
en større CO
2
-belastning end den,
der allerede er foretaget ift. indde-
lingen i CO
2
-emissionsklasser.
Fastsættelsen af afgiftssatserne føl-
ger eurovignetdirektivets sondring
mellem afgift for infrastruktur (ar-
tikel 7b) og afgift for eksterne om-
kostninger (artikel 7c). Infrastruk-
turafgiften er identisk for de tre
vægtklasser. Det foreslås dog som
et incitament til at støtte den
grønne omstilling, at Danmark be-
nytter muligheder i eurovignetdi-
rektivet (artikel 7ga) til at reducere
afgifterne for de lastbiler, der er i
CO
2
-emissionsklasse 2, 3, 4 og 5.
Der er dermed i praksis tale om en
rabat på infrastrukturafgiften, som
ydes til grønne lastbiler.
I forhold til ændringen af vejaf-
giftslovens § 6, stk. 1 og stk. 3,
støtter ITD en forlængelse af beta-
lingsfristen, men havde gerne set,
Der henvises til kommentaren til
DTL om formålet bag ændringen
af vejafgiftslovens § 6, stk. 1 og 3.
Side 26 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at man havde overvejet en længere
frist.
I forhold til ændringen af vejaf-
giftslovens § 8, støtter ITD, at bil-
letten kan købes i god tid, og ITD
opfordrer til, at værktøjet til køb af
rutebillet hurtigst muligt lægges på
vejafgifter.dk. ITD anfører, at ru-
tebilletten bør være intelligent såle-
des, at det ikke er muligt at vælge
strækninger, som køretøjet ikke
lovligt kan benytte og således, at
den mest naturlige rute foreslås.
Sund & Bælt Holding A/S, som er
den danske vejafgiftsopkræver, op-
lyser, at ved køb af en rutebillet fo-
reslår systemet den optimale rute
baseret på distance, varighed og
pris. Det er tænkt ind i løsningen,
at ruteopbygningsfunktionen tager
højde for informationer fra skilt-
ning, så der kun foreslås ruter,
som lastbiler lovligt kan benytte.
ITD bemærker, at det er uklart
hvilke køretøjer, der ikke omfattes,
idet der f.eks. er uoverensstem-
melse mellem lovforslagets be-
mærkninger og Skats juridiske vej-
ledning om vejbenyttelsesafgift.
Det bemærkes, at de henviste op-
lysninger om omfattede køretøjer i
den juridiske vejledning alene an-
går den nugældende vejebenyttel-
sesafgift, som ophæves med ud-
gangen af 2024. Den juridiske vej-
ledning vil blive opdateret i forbin-
delse med overgangen til den nye
kilometerbaserede vejafgift (vejaf-
giftsloven).
ITD bemærker, at det ift. uden-
landske køretøjer er vigtigt, at der
er en informationsudveksling til
Færdselsstyrelsen samt Sund &
Bælt mht. kontrollen, men ITD
stiller sig tvivlende over for, at
dette nås inden 1. januar 2025.
Der er et tæt samarbejde mellem
myndigheder og Sund & Bælt Hol-
ding A/S om vejafgiftsordningen,
herunder også kontrollen.
ITD støtter ikke de foreslåede æn-
dringer i mineralolieafgiftsloven
om en forhøjet dieselafgift samt en
vejafgift, der reduceres over en be-
grænset årrække.
Side 27 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ITD opfordrer til, at sanktionerin-
gen bør rettes efter dem, der om-
går reglerne og forsøger at undgå
at afregne vejskat, men ikke hvor
der alene foreligger en menneske-
lig fejl.
Der er med vejafgiftsloven indført
objektivt ansvar for manglende ak-
tivering af køretøjsudstyr under
kørsel, hvis køretøjet er registreret
som bruger hos en EETS-udby-
der. Det ventes at blive en konkur-
renceparameter for EETS-udby-
dere, at køretøjsudstyret er let at
betjene, og at det fungerer under
alle forhold. Hvis chaufføren kon-
staterer, at køretøjsudstyret ikke er
aktivt, kan der købes en rutebillet
for den påtænkte rute.
ITD opfordrer til, at der udføres
en tilstrækkelig kontrol og, at det
sikres, at bøder kan håndhæves
overfor udenlandske virksomhe-
der.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv om håndhævelse.
Konkurrence -og Forbru-
gerstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer
L&F er glade for, at vejafgiften
nedsættes, når dieselafgiften forhø-
jes. L&F havde dog gerne set, at
der var tale om en varig nedsæt-
telse af vejafgiften og ikke kun en
midlertidig nedsættelse.
L&F finder det problematisk, at
vejafgiften ikke differentieres efter,
om der anvendes fossile brænd-
stoffer eller biobrændstoffer som
biodiesel eller biogas.
Det følger af eurovignetdirektivet,
at medlemsstaterne kan indføre en
afgift for eksterne omkostninger,
der vedrører omkostninger ved
trafikbaseret luftforurening eller
støjforurening eller trafikbaserede
CO
2
-emissioner eller enhver kom-
bination heraf. Differentieringen
af afgiften efter eksterne
Side 28 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omkostninger sker på baggrund af
en indplacering af lastbilen i CO
2
-
emissionsklasser, som er bestemt i
EU-reguleringen. Her skelnes
imidlertid ikke mellem fossile
brændstoffer og biobrændstoffer.
I forhold til ændringen af definiti-
onen af køretøjer omfattet af vej-
afgiftsloven fra ”lastbiler og
køre-
tøjskombinationer” til ”motorkø-
retøjer” bemærker L&F, at det
ikke fremgår af bemærkningerne,
at det omfatter andre køretøjer
end lastbiler. L&F er bekymret for,
at traktorer med en påhængsvogn
på over 12 ton kan være omfattet
af afgiften som konsekvens af æn-
dringen. L&F forstår direktiv
1999/62 EF med senere ændringer
således, at traktorer kan undtages
vejafgiften, men bemærker, at
dette ikke behandles i bemærknin-
gerne.
Der lægges ikke op til en ændring
af hvilke køretøjer, der i dag er
omfattede af afgiftspligten.
En
traktor
er i færdselsloven defi-
neret som et motordrevet køretøj,
som hovedsageligt er indrettet til
at trække andet køretøj eller ar-
bejdsredskab, og som er konstrue-
ret til en hastighed af højst 40 km i
timen.
Et
motorkøretøj
er derimod i færd-
selsloven defineret som et motor-
drevet køretøj, der hovedsageligt
er indrettet til selvstændigt at be-
nyttes til personbefordring eller
godstransport. Motordrevet køre-
tøj, som er indrettet til andet for-
mål, og som er konstrueret til en
hastighed af over 40 km i timen,
anses ligeledes for motorkøretøj.
Motorkøretøjer inddeles i bil og
motorcykel.
Det bemærkes, at en traktor der er
EU-typegodkendt med en typeha-
stighed på mere end 40 km i ti-
men, og som vejer 12 ton, også i
dag er afgiftspligtig efter vejbenyt-
telsesafgiftsloven. Der lægges ikke
op til en ændring af dette.
L&F ønsker bekræftet, at det fort-
sat kun er lastbiler, der er omfattet
Med den foreslåede ændring af lov
om vejafgift pålægges vejafgift på
Side 29 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af vejafgiftsloven, selvom loven
ændres fra lastbiler og køretøjs-
kombinationer til motorkøretøjer.
L&F ønsker, at Skatteministeriet
forholder sig til, om en traktor og
et motorredskab med en hastighed
på højst 40 km/timen er omfattet
af vejafgiften ved kørsel på de om-
fattede veje. L&F opfordrer til at
dette præciseres i lovforslagets be-
mærkninger.
motorkøretøjer, som har en tek-
nisk tilladt totalvægt på 12.000 kg.
eller derover og som benyttes til
godstransport. Såfremt en traktor
kan kategoriseres som en lastbil og
lever op til disse betingelser, vil
den som udgangspunkt blive af-
giftspligtig efter vejafgiftsloven.
L&F bemærker, at det af lovforsla-
gets afsnit 2.1.1.2 og specielle be-
mærkninger til ændringen af vægt-
afgiftslovens § 3, stk. 1. fremgår at
traktorer er omfattet af vægtaf-
giftsloven, at det betales vægtafgift
af traktorer. L&F skal opfordre til,
at det præciseres, at der ikke beta-
les vægtafgift af godkendte trakto-
rer og påhængsvogne samt benzin-
drevne registreringspligtige trakto-
rer og påhængsvogne, jf. vægtaf-
giftslovens § 1, stk. 2
Lovforslagets almindelige og spe-
cielle bemærkninger er justeret i
overensstemmelse med L&F’s be-
mærkninger.
Mobility Danmark
Mobility Danmark (MD) finder
ændringen om, at den vægtbase-
rede beregning af afgiften for last-
biler skal ske på grundlag af køre-
tøjernes ”teknisk tilladte totalvægt”
fremfor ”tilladt totalvægt”
korrekt
og i overensstemmelse med det
bagvedliggende direktiv. MD fin-
der det ligeledes korrekt at ophæve
vejafgiftslovens § 5, stk. 3, så afgif-
ten i stedet sættes efter det træk-
kende køretøj, hvilket MD også
anser som en korrekt implemente-
ring af eurovignetdirektivet. MD
anfører dog, at den tekniske regu-
lering vedrørende lastbilers CO
2
-
Side 30 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udledning, der udgør grundlaget
for tilvejebringelsen af det data,
som vejafgiftssatsen skal beregnes
efter, ikke i alle tilfælde er til stede
i fuldt omfang.
MD bemærker, at grundlaget for
tildeling af CO
2
-emissionsklasse
for flere forskellige akselkombina-
tioner ikke vil være til stede, fordi
de nødvendige referenceemissio-
ner ikke er offentliggjort af Kom-
missionen, selvom de enkelte kø-
retøjer har fået fastsat deres CO
2
-
emissionsværdier ifølge VECTO.
Dette medfører, at de tildeles den
dårligste emissionsklasse uanset
deres CO
2
-emissionsværdier.
Det følger af eurovignetdirektivets
artikel 7 ga, stk. 2, litra a, at køre-
tøjer, som ikke tilhører nogen af
de CO
2
-emissionsklasser, der er
omhandlet i stk. 2, litra b-e, kate-
goriseres i CO
2
-emissionsklasse 1.
Tunge nulemissionskøretøjer skal
dog placeres i CO
2
-emissionsklasse
5.
MD bemærker, at loven i højere
grad bør afspejle den bagvedlig-
gende tekniske regulering om fast-
sættelse af CO
2
-emissioner for
lastbiler for så vidt angår hvilke ty-
per af køretøjer, der er omfattet
heraf. Dette gælder særligt visse
specialkøretøjer, der er undtaget
fra kravet om fastsættelse af CO
2
-
emission jf. artikel 2, nr. 3 i forord-
ning (EU) 2017/2400, hvorfor der
ikke foreligger oplysninger om de-
res CO
2
-udledning. Dette gælder
således ”terrængående køretøjer,
køretøjer til særlig anvendelse og
terrængående (off road) køretøjer
til særlig anvendelse. MD anfører,
at det ville være mest logisk, hvis
disse køretøjer også undtages fra
betalingen af vejafgiften.
I forhold til indsættelse af en be-
tingelse om udførsel med henblik
Det følger af eurovignetdirektivet
artikel 7 ga, stk. 2, litra a, at køre-
tøjer, som ikke tilhører nogen af
de CO
2
-emissionsklasser, der er
omhandlet i stk. 2, litra b-e, kate-
goriseres i CO
2
-emissionsklasse 1.
Tunge nulemissionskøretøjer skal
placeres i CO
2
-emissionsklasse 5.
Med den foreslåede ændring af lov
om vejafgift pålægges vejafgift på
motorkøretøjer, som har en tek-
nisk tilladt totalvægt på mindst 12
tons, og som benyttes til gods-
transport.
Den del af lovforslaget, der angår
krav om udførsel med henblik på
varig anvendelse i udlandet ved
udbetaling af eksportgodtgørelse,
udgår af lovforslaget.
Side 31 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på varig anvendelse i udlandet, før
der kan betales eksportgodtgø-
relse, bemærker MD, at forslaget
rejser en række spørgsmål, herun-
der om, hvordan den varige an-
vendelse i udlandet skal dokumen-
teres og kontrolleres. MD finder
forslaget kritisabelt i sig selv og
måske unødig komplicerende. MD
anfører også, at der kan være tvivl
om, hvorvidt det harmonerer med
det indre marked og den fri bevæ-
gelighed mv.
Der henvises til kommentaren til
Autofair.
Politiforbundet
Ingen bemærkninger.
Rigsrevisionen
Ingen bemærkninger.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
TUR- Transporterhver-
vets uddannelser
Ingen bemærkninger.
YUPEX Trading A/S
YUPEX Trading A/S bemærker,
at hvis forslaget vedtages i sin nu-
værende form, vil risikoen for flere
tilfælde af dobbeltbeskatning stige
betragteligt.
Den del af lovforslaget, der angår
krav om udførsel med henblik på
varig anvendelse i udlandet ved
udbetaling af eksportgodtgørelse,
udgår af lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
Autofair.
YUPEX Trading A/S bemærker,
at der allerede eksisterer et økono-
misk værn mod spekulation i ek-
sportgodtgørelsen ved, at der er et
eksportfradrag på 15 pct.
Side 32 af 33
L 23 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2913858_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
YUPEX Trading A/S bemærker,
at forslaget synes at være i strid
med principperne om arbejdskraf-
tens og varernes frie bevægelighed,
ligesom forslaget kan betragtes
som en teknisk handelshindring.
YUPEX Trading A/S anfører, at
begrebet “varig anvendelse” er
uklart og kan skabe betydelig usik-
kerhed, og at kravet om dokumen-
tation vil gøre det nærmest umuligt
at eksportere brugte køretøjer, da
eksportøren ikke har mulighed for
at skaffe denne.
Side 33 af 33