Tak skal du have. Jeg vil egentlig gerne knytte et par ord til det lovforslag, som vi behandler nu her. Det drejer sig om nogle af de sidste sværdslag, der bliver i forhold til den nye vejafgiftslov med nye afgifter på godsbefordring her i Danmark. Grunden til, at vi har tre lovbehandlinger, både første, anden og tredje, er ikke kun, at det skal ligne et auktionshus her i Folketinget, det er også, at vi har mulighed for at stille spørgsmål og få svar. Og man har også som politiker faktisk mulighed for at blive klogere. Nogle vil så selvfølgelig være humoristiske og sige, at det så måske var på tide, at Danmarksdemokraterne blev klogere, og vi andre kunne så måske vende det om og sige, at man måske skulle prøve at kigge lidt indad. For hvis man kigger på de konsekvenser, der i hvert fald er på den korte bane i forhold til de her ret voluminøse afgifter på godskørsel og befordring her i Danmark nødvendighedskørsler, er de jo af en omfattende karakter. Det er jo en regning, hvor man i 2030 forventer, at der vil være et ekstra provenu på 850 mio. kr. til staten, og allerede her fra 2025 forventer man 350 mio. kr. Oven i det kan man så sige, at man med den her nye administration, der bliver, også skaffer nye administrative byrder for små 300 mio. kr. Der er folk, der skal kontrollere, og der er nogle revisorer, der skal kigge på det, der er nogle, der skal lave edb-programmer, og der er nogle, der skal lave tekniske løsninger osv., og det løber jo op.
Vi er i Danmarksdemokraterne udmærket klar over, at det er en del af den grønne fond, det er en aftale, som en række partier her i Folketinget har indgået, og vi er jo ikke en af dem. Men det ændrer ikke på, at når vi nu om lidt stemmer om den her lov, vil der på den korte bane, allerede til næste år, være næsten 11.000 km vejnet i Danmark, der vil være omfattet af den her nye afgift. Det er statsveje, og det er en række kommunale veje, og det er også nogle af de her omtalte miljøzoner. Hvis man så kigger på, hvad der sker løbende, kan man se, at der i 2027 vil være omkring 75.000 km vejnet i Danmark, der er omfattet af den her nye afgift.
Jeg har ikke lagt skjul på, at jeg selv har en fortid inden for transportbranchen, og derfor interesserer det mig utrolig meget. Men det gør det så sandelig også, når jeg er skatteordfører, for jeg synes, det er besynderligt – og vi har haft flere forhandlinger omkring det – al den stund at den effektueres allerede nu her fra 1. januar, og 97 pct. af vores lastbilbranche har ikke skyggen af chance for at omstille deres lastbiler til at komme under og dermed undgå de her nye afgifter. Der findes simpelt hen ikke materiel nok til at omstille vognparken. Der findes heller ikke nok kildefinansiering, for likviditeten er ikke belagt med guld og alt muligt andet hos de danske vognmænd, så der er simpelt hen ikke mulighed for at gøre det, heller ikke på den korte bane. Derfor har vi i Danmarksdemokraterne sagt fra starten af, at skal man indføre de modeller, skal det være i et tempo, hvor branchen kan følge med, og hvor branchen har en mulighed for at tilpasse sig. Det har den desværre ikke.
Om så en vognmand vandt i lotto og kunne købe en ny lastbil kontant med eldrift og hele moletjavsen, ville han stadig væk ikke kunne få den leveret. Men en ting, han kan være sikker på, er, at kunderne kommer til at betale, for ellers går vognmanden konkurs. Og han kan også være sikker på, at han kommer til at vente længe på at få leveret de nye ellastbiler, for produktionen kan slet ikke følge med den form for efterspørgsel. Det er nogle af de ting, som vi i Danmarksdemokraterne er betænkelige ved, og vi synes også, at man måske skulle genoverveje det. Vi ved udmærket, at det ikke har den helt store chance, men omvendt synes vi, det er rimeligt, at vi også tager diskussionen om det. Hvis man kigger på beregningerne af, hvad det kommer til at koste at få leveret nødvendighedsvarer ud i hele Danmark, forventer man en stigning på omkring 10-11 procent i driftsudgifter på godskørsel.
Jeg ved godt, at der er en midlertidig udligning i forbindelse med de beregninger, man tidligere har fået, men det har jo betydet, at hvis udgifterne i dag, i 2024, er omkring 10.000 kr. på en gennemsnitlig lastbil, vil de i 2025 stige til 88.000 kr. Det er faktisk en ottedobling af udgifterne. Og de regninger er der altså nogen der skal betale, og det er dem, der har behov for at få fragtet deres varer med lastbil. Hvis man er vognmand i Grenaa f.eks. og man har kørselskontrakter inde i Aarhus, skal man sende sine biler frem og tilbage hver dag og betale kørselsafgifter for at passe de kontrakter, som man har. Derimod er det selvfølgelig rigtigt, at hvis man har kørslen lige rundt om hjørnet, er der ikke de ekstra udgifter ved det. Det er derfor, at den desværre også rammer hamrende skævt i forhold til vores udligning mellem land og by, for dem, der driver virksomheder længere væk fra de store byer, kommer til at stå med en større regning end dem, der ikke gør det. Det mener vi i Danmarksdemokraterne er brandærgerligt.
Vi synes jo, det måske er almindeligt kendt, at man, når man kører med gods i Danmark, jo ikke gør det, bare fordi man skal køre julegaver og julenisser og alt mulig andet rundt i den her tid, man gør det faktisk, fordi man kører nødvendighedsvarer ud til danskerne. Man kører mælk ud i vores konsumbutikker, man kører sko ud i Ecco-butikker og alt muligt andet. Det er nødvendighedsvarer, der bliver transporteret rundt i Danmark. Derfor forstår vi ikke, at man er så forhippet på at indføre en afgift, som vi jo ved ikke letter nogen som helst steder i forhold til udledning af drivhusgasser på den korte bane overhovedet, for de pågældende vognmænd har jo ikke en jordisk chance for at omlægge deres godskørsel. Derfor stemmer vi nej til det her lovforslag, og det håber vi som sagt der vil være et flertal for her i Folketinget der er inde med os i. Tak for ordet.