Tak. Det var egentlig min plan i dagens anledning at slæbe 1.100 sider herop på Folketingets talerstol, men omvendt tænker jeg også lidt på arbejdsmiljøet. Jeg har jo lidt dårlige ben osv., så måske skulle jeg lade være med det. Sæt nu, jeg kom til at tabe dem ud over talerstolens kant. Men ikke desto mindre er det jo den skinbarlige sandhed, at det her lovforslag godt nok er omfattende. Selve lovforslaget er på lige knap 1.000 sider, og hvis man tæller høringssvar med osv., runder man 1.100 sider. Det er en rigtig kilden sag for regeringen, især for regeringspartiet Venstre, at man nu indfører nye afgifter for næsten 1 mia. kr. og lægger regningen ude hos den enkelte forbruger og hos de danske virksomheder, specielt inden for transporterhvervet.
Det er derfor måske også meget naturligt, at regeringen sådan strategisk har valgt at sætte det her til behandling en fredag som det allersidste punkt her i Folketingssalen. Jeg er helt med på, at noget skal være det sidste, men det er da lidt pudsigt, at noget af det, der virkelig har fyldt meget uden for Christiansborgs mure helt tilbage sidste efterår, nemlig L 74, også blev behandlet på en fredag, sammenholdt med tidspunktet for at sparke den her nye godskørselsafgift i gang. Men nu er det så i dag, vi debatterer det, og det tager vi selvfølgelig også imod.
Oven i det kan man jo sige, at regeringen lægger hårdt fra land ved at sætte det til behandling i dag, hvor det jo er J-dag. Det er dagen, hvor alle vores dejlige juleøl skal ud i butikkerne og ud på værtshusene, og jeg skal ikke lave reklame for dem, der producerer dem, men jeg vil nu have lov til at sige, at det i hvert fald ikke bliver billigere at få leveret juleøl ud til vores værtshuse i Danmark med det lovforslag, som vi behandler her i dag. Det bliver dyrere.
Det bliver også dyrere at få Eccosko til Grenaa og badesandaler til Humlebæk. Sådan er det. Det bliver generelt dyrere at være dansker. Det er også derfor, vi i Danmarksdemokraterne har været noget lorne ved, at man overhovedet har kunnet finde på at lave den her politiske aftale, som jo, når den er fuldt indfaset, lægger en ekstra regning hos danske forbrugere på over 850 mio. kr. om året.
Det er da rigtigt, at vi i 2025 lægger lidt blødt ud. Herregud, dieselolieafgiften stiger bare med 50 øre plus moms, og så kommer der lige en godskørselsafgift oveni, der bliver implementeret for næsten 11.000 km vejnet her i Danmark. Det er da rigtigt, at vi skal lidt længere frem i tiden, nemlig frem til 2027, før vi så er oppe på 75.000 km af vores vejnet, der bliver underlagt bestemmelsen om den her nye godskørselsafgift. Det er også først i 2027, at alle biler på helt ned til 3,5 t bliver omfattet, og det er altså dem med biler på under 12 t, som er den nuværende grænse, som kommer til at stå med regningen for at levere varer ud til provinsen, ud til byer rundtomkring i Danmark. Det er sådan set bare sådan, det er.
Da vi tidligere på året havde behandlingen af forløberen for det lovforslag, som vi behandler her, var der jo også stor kritik af, at man sådan set lagde nogle store regninger ud til forskellige borgere her i landet. Det kan man have en forskellig tilgang til, men det ændrer bare ikke på, at vi fra Danmarksdemokraternes side synes, det er underligt, at man lægger en ny afgift, en rigid og meget tung administrativ byrde, ned over vores godskørsel i Danmark. For godskørsel er altså nødvendig kørsel. Hvis der skal bo folk i vores provinser og der skal være virksomheder i vores provinser, skal der også være mulighed for at få nogenlunde transparente priser, hvad enten man driver virksomhed i Grenaa eller inde på Kongens Nytorv. Sådan er det bare ikke, og det bliver endnu værre med det lovforslag, som vi behandler her i dag.
Som sagt er lovforslaget på 1.100 sider inklusive høringssvar. Det er ganske omfattende, og jeg har da noteret mig, at regeringen har været ude i pressen at sige, at man er så glad for, at Danmark er blevet modtagerland for en af de her nye supercomputere. Der er kommet sådan en computer ved navn Gefion til Danmark, og den vejer næsten 30 t. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre, om regeringen måske har overvejet at bruge den nye supercomputer til at beregne de ting, der ligger inden for det her lovforslag. For det har altså omfattende og vidtrækkende konsekvenser.
Hvis man er vognmand i Grenaa og man typisk har sine kunder inde omkring E 45 – det kunne være i Aarhusområdet – bliver man altså pålagt en ny ekstra afgift for at køre hver dag fra Grenaa og ind til sine kunder i Aarhus. Det kan altså ikke være en fordel, hverken for den ene eller den anden. Så på den baggrund er vi nødt til at sige, at det her er en ommer. Vi kan ikke støtte lovforslaget.