Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25
L 22 Bilag 1, L 22 A Bilag 1, L 22 B Bilag 1, L 22 C Bilag 1
Offentligt
2918064_0001.png
Advokatrådet
Justitsministeriet
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 21. august 2024
SAGSNR.: 2024 - 2102
ID NR.: 1024056
[email protected]
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om
skifte af dødsboer og arveloven m.v.
- J.nr. 2024-07872
Ved e-mail af 04. juli 2024 har Justitsministeriet
anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte
lovforslag.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Ad 2.1 Forhøjelse af antallet af byretsdommere
Advokatrådet hilser med tilfredshed
velkommen, at antallet af byretsdommere
forhøjes væsentligt i
overensstemmelse med den brede politiske aftale om at
styrke domstolenes økonomi.
Advokatrådet er enigt
i, at der er behov for at udvikle en ny model for, hvorledes
antallet af byretsdommere fordeles på de enkelte byretter. Advokatrådet kan
derfor tiltræde en foreslået
model, hvorefter antallet af
de såkaldte puljedommere
i en overgangsperiode forhøjes væsentligt, men Advokatrådet er også enigt
i, at en
permanent model for fordeling af dommere på byretsniveau bør munde ud i, at der
alene ansættes 25 puljedommere, medens de øvrige dommerstillinger fordeles på
de enkelte byretter på grundlag af en ny sagsvægtningsmodel. I fordelingen af
permanente dommerstillinger bør der endvidere tages hensyn til den forventede
befolkningsudvikling
i
de
enkelte
retskredse,
forventet
udvikling
i
erhvervsaktivitet og endelig også i den forventede udvikling i kriminel adfærd i de
enkelte retskredse, således at antallet af permanente dommere i den enkelte
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
1
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0002.png
Advokatrådet
byretskreds i videst muligt omfang kommer til at afspejle den reelle, aktuelle og
forventede belastning af de enkelte byretsembeder.
Den nye sagsvægtningsmodel må antages at få central betydning både for
fordeling af dommerstillinger og øvrige ressourcer.
Modellen
bør
i videst muligt
omfang afspejle det reelle forbrug af forskellige personaleressourcer i de
forskellige sagstyper,
som omfattes af sagsvægtningsmodellen.
Modellen bør derfor ikke bygge på et skøn over,
hvor meget de enkelte sagstyper
belaster systemet, men
på faktisk dokumenterbar registrering af tidsforbrug af de
enkelte sagsskridt ved forskellige sagstyper ved en flerhed af embeder, således at
der dannes et så retvisende billede som muligt af belastningen af dommere,
dommerfuldmægtige og kontorfunktionærer.
Ad 2.2.1 Arbejdsretten
Som følge af de senere års fald i antallet af civile sager har det for alle advokater i
de senere år været vanskeligere at opnå møderet for landsretterne og Sø-
og
Handelsretten.
På den baggrund kan Advokatrådet tiltræde forslaget om, at møderet også skal
kunne opnås på baggrund af en gennemført hovedforhandling i Arbejdsretten på
lige fod med en byretssag med kollegial behandling eller under medvirken af
sagkyndige dommere.
Samtidig foreslår Advokatrådet,
at bestemmelsen i samme omgang udvides,
således at det bliver muligt også at gennemføre den ene prøvesag for
at
opnå
møderet for landsretterne
som
en gennemført hovedforhandling i
en voldgiftssag
omfattet af voldgiftsloven
under forudsætning af, at voldgiftsretten består af
mindst tre voldgiftsdommere og formanden for voldgiftsretten er lands- eller
højesteretsdommer.
Forslaget giver i det hele yderligere anledning til at overveje, hvordan det sikres,
at også advokater, der beskæftiger sig med
familieretlige sager og straffesager,
en hensigtsmæssigt måde kan opnå møderet for landsretten helt eller delvis på
baggrund af disse sagstyper.
Advokatrådet
vil gerne opfordre til, at
Justitsministeriet tager initiativ til en drøftelse
med landsretterne og
Advokatrådet
herom i lyset af dette lovforslag.
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
2
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0003.png
Advokatrådet
Ad 2.3 Værgers betaling af sagsomkostninger
Med lovforslagets forslag til en ny bestemmelse i retsplejelovens § 319 a tilsigtes
det at skabe mulighed for,
at retten kan pålægge en værge for en mindreårig,
der
har anlagt eller appelleret en retssag, at betale sagens omkostninger helt eller
delvist. Efter lovforslagets bemærkninger må det antages, at anvendelsesområdet
for den foreslåede bestemmelse er meget snævert, og det må bemærkes, at der
ikke er nogen from for empiri,
som understøtter,
at der overhovedet er behov for
en sådan bestemmelse.
Kriterierne for overhovedet at anvende bestemmelsen er efter lovforslagets
bemærkninger vage og upræcise og synes primært at støtte sig på
rimelighedsbetragtninger, herunder den umyndiges indflydelse på sagens førelse
og den umyndiges alder.
Der er derfor ikke, som i den gældende bestemmelse i § 319 om
procesfuldmægtige,
tale om, at den,
der har repræsenteret den mindreårige
umyndige,
skal
have
tilsidesat
sine
pligter.
Derimod
skal
der
efter
bemærkningerne lægges vægt på sagens karakter og værgens økonomiske forhold,
uden at disse kriterier nærmere uddybes. Der kan endvidere lægges vægt på den
mindreåriges alder, således at det taler for at pålægge
en
værge en betalingspligt,
hvis den mindreårige er yngre end 15 år. Ved afgørelsen kan retten efter
forarbejderne inddrage de oplysninger om sagen og den mindreårige part,
der
fremgår af sagens dokumenter, eller som i øvrigt er kommet frem i retten. Også
her savnes angivelse af hvilke oplysninger bemærkningerne henviser til,
og
hvorledes disse oplysninger skal vægtes i rettens afgørelse.
Advokatrådet har endvidere noteret sig, at hverken selve lovteksten eller
bemærkningerne hertil indeholder nogen anvisning på, hvorledes det sikres,
at
den værge, retten overvejer at pålægge helt eller delvist at betale sagens
omkostninger, kommer til orde,
inden rettens afgørelse træffes.
Endelig må det bemærkes, at det formentlig må antages, at reglerne
om
begrænsning i adgangen til at påkære omkostningsafgørelser fra byret til landsret
også vil omfatte afgørelser efter forslagets § 319
a, uagtet der er tale om et tvunget
debitorskifte alene baseret på rettens frie skøn.
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
3
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0004.png
Advokatrådet
Samlet set finder
Advokatrådet, at afgørende hensyn til værgers retssikkerhed
taler imod at gennemføre denne del af lovforslaget i den foreliggende form.
Ad 2.4 Forenklinger i den civile retspleje
Ad ændringen i retsplejelovens § 353
a
Advokatrådet kan tiltræde, at der med forslaget til ændring af ordlyden indføres
adgang for retten til at bestemme, at hovedforhandlingen skal foregå i tilknytning
til et forberedende møde,
hvis
sagen findes tilstrækkeligt oplyst og er egnet til
staks at hovedforhandles under forudsætning af, at parterne har tilstrækkelig
mulighed for at varetage deres interesser.
Advokatrådet er enig i, at anvendelsen af bestemmelsen normalt bør forudsætte,
at sagen er forholdsvis ukompliceret, at der ikke skal afgives vidneforklaringer
eller afgørende vigtige
partsforklaringer,
og at der i øvrigt er afsat den fornødne
tid til at gennemføre hovedforhandlingen i tilknytning til det forberedende møde.
Lovforslaget giver i øvrigt ikke Advokatrådet anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær
www.advokatsamfundet.dk
· [email protected]
4
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0005.png
From:
Kim Sparlund <[email protected]>
Sent:
04-07-2024 10:39:35 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Cc:
Kim Sparlund <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Til Justitsministeriet
Vi har modtaget dette lovforslag i høring.
Vi kan oplyse, at vi ikke har bemærkninger til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Kim Sparlund
Direktør
Ankenævnet
for
Forsikring
Østergade 18, 2. sal
1100 København K
Direkte 33 43 58 04
Mobil 21 67 81 51
[email protected]
Tænk på miljøet, før du printer denne mail og/eller de vedhæftede dokumenter.
Fra
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:45
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0006.png
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0007.png
Justitsministeriet,
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
9. august 2024
Ankestyrelsens svar på høring over udkast til lovforslag om
ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og arveloven
m.v.
jeres j.nr. 2024-07872
Justitsministeriet har ved mail af 4. juli 2024 bedt Ankestyrelsen om
eventuelle bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
Ankestyrelsens bemærkninger
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
Venlig hilsen
Stine Tolstrup Christensen
J.nr. 24-67129
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0008.png
From:
Sandra Leidersdorff - SLE <[email protected]>
Sent:
22-08-2024 15:54:51 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
Svar på høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte
af dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Kære JM
Tak for den fremsendte høring.
ATP, herunder Udbetaling Danmark, har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Sandra Leidersdorff - SLE
Juridisk senior specialkonsulent og Teamlead · Juridisk Afd. - Tværgående Jura
Direkte nummer 2056 7117 · Mobil 20567117
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon 70 11 12 13 ·
www.atp.dk
· CVR-nr. 43405810
Følg ATP på
Facebook
·
LinkedIn
For information om, hvordan ATP Koncernen behandler dine personoplysninger, se
atp.dk/behandling-af-personoplysninger
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør opmærksom på, at
udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det
til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0009.png
From:
Bo Sandberg <[email protected]>
Sent:
02-08-2024 16:47:37 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Cc:
Maria Rask Hetoft Larsen <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Til Justitsministeriet!
Brancheforeningen Aktive Ejere takker for det fremsendte høringsmateriale.
Vi har for nuværende ingen bemærkninger i sagen.
Med venlig hilsen
Bo Sandberg
Cheføkonom
Løngangstræde 20 4. sal
1468 København K – Danmark
E-mail:
[email protected]
+45 28 50 38 19
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 08:37
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0010.png
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0011.png
From:
£Staben (957s30) <>
Sent:
10-07-2024 11:34:21 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Kære Astrid
Civilstyrelsen har ingen bemærkninger til nærværende høring.
Med venlig hilsen
Louise Machon Jensen
Chefkonsulent
Toldboden 2, 2. sal
8800 Viborg
Tlf.: 72688359
Direkte: 21396273
[email protected]
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:45
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0012.png
From:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
Sent:
04-07-2024 09:00:57 (UTC +02)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jeanet Danneberg Jepsen
Ledelsessekretær
Vester Voldgade 113
1552 København V
Direkte +45 33 38 92 76
Mobil
+45 29 20 02 76
Mail
[email protected]
Web
da.dk
Denne mail er tilsigtet en bestemt modtager og kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke den rette modtager, beder vi dig om at orientere os ved at besvare
denne mail og derefter slette den. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere, videresende eller bruge oplysninger fra denne mail, hvis du ikke er den rette modtager.
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:47
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0013.png
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0014.png
29. juli 2024
2024-07872
Proces- og Insolvensretskontoret
Att.: Astrid Knigge
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov
om skifte af dødsboer og arveloven (Forhøjelse af antallet af dommere,
revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse af adgangen
til at opnå møderet for landsret, værgers betaling af sagsomkostninger,
digital behandling af sager om skifte af dødsboer m.v.)
Dansk Industri (DI) har følgende bemærkning til den fremsendte høring:
2.2.1. Arbejdsretten
Udvidelse af adgangen til at opnå møderet for landsret:
Kravene til at møde i en hovedforhandling ved Arbejdsretten er sammenlignelige med kravene ved
landsretterne, hvorfor DI er enig med FH og DA i, at hovedforhandlinger ved Arbejdsretten bør
kunne udgøre en af de to prøvesager for at opnå møderet for landsret og Sø- og Handelsretten, jf.
pkt. 2.2.1.2.
Endvidere vil DI gerne bemærke, at de samme forhold gør sig gældende for faglige voldgiftssager
med udvidet formandskab, jf. Arbejdsretslovens § 25, stk.3, hvorfor der indstilles til, at disse sager
også bør kunne udgøre en af de to prøvesager for at opnå møderet for landsret og Sø- og
Handelsretten, jf. pkt. 2.2.1.2.
DI står naturligvis til rådighed for afklarende spørgsmål.
Med venlig hilsen
Malene Dall Sørensen
Konsulent
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0015.png
Justitsministeriet
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
[email protected]
22. august 2024
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om
skifte af dødsboer og arveloven
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Dette høringssvar
er udarbejdet med input fra vores fagudvalg med henblik på at inddrage faglig og
praktisk ekspertise.
Vores bemærkninger er inddelt i følgende emner:
1.
Digitalisering af dødsboskiftesager
2. Interessentskaber som ansvarssubjekt
3. Omstrukturering af Advokatsamfundets organer
4. Udvidelse af adgangen til at opnå møderet for landsret
1. Digitalisering af dødsboskiftesager
Vi bakker grundlæggende op om den yderligere digitalisering af dødsboskiftesager,
som lovforslaget lægger op til.
Bobestyrerens oplysninger
Det følger af den foreslåede bestemmelse i dødsboskiftelovens § 3 a, stk. 10, at
bobestyrer får pligt til at oplyse sit personnummer og give andre nærmere bestemte
oplysninger til brug for udpegelsen som bobestyrer.
Vi anser det for uproblematisk at stille krav om, at bobestyrer skal oplyse sit
personnummer til skifteretten. Imidlertid står det ikke klart, hvad der nærmere
ligger i begrebet ”andre nærmere bestemte oplysninger til brug for udpegelsen som
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
bobestyrer”. Det følger ikke af bemærkningerne til bestemmelsen, hvilke øvrige
oplysninger ministeriet forestiller sig, at det kunne være relevant at kræve udleveret
fra bobestyrer.
Vi opfordrer derfor til, at der i bemærkningerne medtages et par eksempler på
bestemmelsens anvendelse, således at det fremgår tydeligere, hvad der er tanken bag
og rækkevidden af formuleringen
”andre nærmere bestemte oplysninger til brug for
udpegelsen som bobestyrer”.
Samtidig fremsendelse
Det følger af den foreslåede ændring til dødsboskiftelovens § 68, stk. 3, at bobestyrer
skal sende boopgørelsen til skifteretten, som derefter videresender boopgørelsen til
Skatteforvaltningen. Hvis boet er et selvstændigt skattesubjekt, og boet ikke er
skattefritaget, indsender bobestyrer en boselvangivelse senest samtidig med
boopgørelsen, jf. dødsboskatteloven § 85, stk. 2.
Vi går ud fra, at det vil være absolut mest enkelt for både skifteretternes og
Skatteforvaltningens sagsbehandling, hvis boopgørelsen og boselvangivelsen ”følges
ad”.
Vi opfordrer derfor til, at det præciseres, (1) at bobestyrer kan opfylde sin
oplysningsforpligtelse efter dødsboskattelovens § 85 ved at indsende
boselvangivelsen til skifteretten via domstolenes skifteportal senest samtidig med
boopgørelsen, og (2) at skifteretten videregiver boselvangivelsen til
Skatteforvaltningen senest samtidig med, at skifteretten videregiver boopgørelsen i
medfør af dødsboskiftelovens § 68, stk. 3.
2. Interessentskaber som ansvarssubjekt
Vi anser det samlet set for hensigtsmæssigt, at advokatvirksomheder, der drives i form
af interessentskaber, med forslaget vil blive sidestillet med advokatselskaber i form af
A/S’er, ApS ‘er og P/S’er i forhold til reglerne om Advokatrådets tilsynsmuligheder og
sanktioner.
Med de foreslåede regler kan der imidlertid opstå situationer, hvor en interessent i
kraft af den personlige hæftelse for interessentskabets forpligtelser, kan komme til at
lide tab, hvis interessentskabet pålægges en sanktion, f.eks. i form af bøde, også selv
om den pågældende interessent ikke er ansvarlig for den konkrete overtrædelse. Vi
anbefaler, at denne risiko beskrives i bemærkningerne til lovforslaget af hensyn til
forudsigelighed og transparens.
3. Omstrukturering af Advokatsamfundets organer
Vi anser det for positivt, at der indføres decorumkrav for medlemmer af Advokatrådet
og Advokatnævnet. At Advokatnævnet tildeles kompetence til at træffe afgørelse i
sager om valgbarhed til Advokatrådet og Advokatnævnet, vurderes i udgangspunktet
at være hensigtsmæssigt. Ved tilpasning af processen anbefaler vi, at distancen mellem
den afdeling, der skal træffe afgørelse i sagen, og den anden afdeling, som den
indklagede advokat tilhører, sikres med henblik på at opretholde tillid og respekt.
2/5
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0017.png
4. Udvidelse af adgangen til at opnå møderet for landsret
Danske Advokater anerkender og genkender, at det er vanskeligt for en stor gruppe af
advokater, særligt familierets- og strafferetsadvokater, at finde egnede prøvesager ved
domstolene, der kvalificerer sig som prøvesager til opnåelse af møderet for landsret.
Problemstillingen indebærer på sigt, at specialister i strafferet/strafferetsproces og
familieret/familieretsproces med møderet for henholdsvis landsret og Højesteret
bliver færre og færre, hvilket i yderste konsekvens kan have væsentlige negative
konsekvenser for klienter i familie- og strafferetlige sager
og derved for
retssikkerheden.
Vi anser det derfor for både nødvendigt og positivt, at problemstillingen løftes med
henblik på at sikre, at flere advokater kan opnå møderet for landsret. Danske
Advokater har derfor også bidraget til
Rapport fra arbejdsgruppe om møderet for
landsret,
der udkom i juli 2024. Arbejdsgruppen har arbejdet med forskellige
løsningsforslag, og på denne baggrund udarbejdet et idékatalog, hvori blandt andet en
fiktiv møderetsprøve, begrænset møderet og anvendelse af voldgiftssager indgår.
Arbejdsgruppen bag rapporten finder, at etablering af en fiktiv prøve forekommer at
være den løsning, der er enklest at etablere, samt at en sådan ordning i højere grad end
de øvrige forslag vil imødekomme problemstillingen uden at gå på kompromis med
retssikkerheden.
Danske Advokater anser særligt forslag om anvendelse af Arbejdsretten som forum for
en af de to prøvesager for bekymrende og retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.
Det gør vi fordi, det forekommer både uhensigtsmæssigt og besynderligt, at en
overordnet og bred problemstilling med dette forslag ikke løses. Forslaget tilgodeser
alene en meget snæver og særlig udvalgt (hovedorganisationernes ansatte advokater)
gruppe. Det er således kun hovedorganisationernes advokater, som møder i
Arbejdsretten. En gennemførelse af forslaget vil, medmindre der opstår en praksis,
hvor arbejdsretslovens partsbegreb omgås, skabe særlige forhold for kun noget nær en
håndfuld advokater, mens den overordnede problemstilling ikke løses. Løsningen får
derfor karakter af konkurrenceforvridende særlovgivning.
Vi finder det desuden bekymrende, at der med forslaget er risiko for tab af både
retssikkerhed, kvalitet og kompetencer, idet Arbejdsretten - med al respekt for dens
dommere - ikke er egnet som prøvesags-platform.
Helt overordnet skal det fremhæves, at det ikke opstilles nogen som helst krav til
parternes rettergangsfuldmægtiges baggrund jf. arbejdsretslovens § 13, stk. 2, hvilket
i sig selv siger noget om Arbejdsrettens procesform og sagstyper. Arbejdsretslovens §
13, stk. 2 siger således, at der ikke gælder nogen indskrænkning i parternes adgang til
at lade møde for sig i Arbejdsretten ved rettergangsfuldmægtig. Historisk er det også
først inden for de sidste årtier, at hovedorganisationerne har anvendt advokater til at
møde i Arbejdsretten.
3/5
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Arbejdsretten er en specialdomstol udenfor det almindelige domstolssystem. Flertallet
i dommerkollegiet er i de fleste sager netop med henvisning til sagernes særlige
karakter i udgangspunktet tænkt at være ikke-jurister, hvilket i sig selv viser, at
sagsførelse for Arbejdsretten er tænkt og organiseret så anderledes, at sager for
Arbejdsretten grundlæggende ikke er egnet til at udgøre den ene at de to prøvesager
for at opnå møderet for landsret og Sø- og Handelsretten.
Tilsvarende gælder det, at selve sagsførelsen ved Arbejdsretten, herunder forberedelse
og gennemførelse af hovedforhandling, adskiller sig fra sagsførelse ved Sø- og
Handelsretten og landsretterne i dens helhed jf. bl.a. arbejdsretslovens § 17, som
udtrykkeligt forskriver, at der for så vidt angår hovedforhandlingen, sker en fornøden
tilpasning af retsplejelovens regler om hovedforhandling af borgerlige sager i 1.
instans.
I vurderingen af Arbejdsrettens egnethed bør det videre tillægges vægt, at sager ved
Arbejdsretten ofte ikke indeholder tilstrækkelig kompleksitet rent processuelt og
proces-teknisk. Tilsvarende gælder det, at retsgrundlag og retskilder er af en helt
anden og mindre egnet karakter som grundlag for vurdering af prøvekandidatens
procestilrettelæggende og lovbehandlende kompetencer. Ved Arbejdsretten er
retsgrundlaget således som udgangspunktet kollektive overenskomster, og der er ikke
de samme retskilder i form af forarbejder.
Det bør desuden tillægges vægt, at når Arbejdsretten normalt kun beklædes af én
juridisk dommer, der som regel er Højesteretsdommer, og kun i meget sjældne tilfælde
sættes med tre juridiske dommere, så vil bedømmelsen af den, der aflægger prøve i en
sag ved Arbejdsretten, være foretaget af et færre antal dommere end ellers. Prøvelsen
af kandidatens kompetence til at varetage procedure for landsret vil derved blive
anderledes og ikke for alle lige. Det vil ikke være en løsning på dette problem at lade
de ordinære dommere i Arbejdsretten deltage i bedømmelsen af prøvekandidaten, idet
disse i forhold til prøvekandidaterne ofte vil være inhabile som følge af tilknytning til
prøvekandidaternes arbejdsgiver eller modpart. Opmærksomheden henledes i den
forbindelse på arbejdsretslovens §§ 2 og 13.
I forlængelse heraf bør man være opmærksom på, at Arbejdsrettens juridiske
dommere som følge af deres øvrige virke og fagområde ofte vil have et betydeligt
kendskab til de fuldmægtige og advokater, der kan tænkes at aflægge prøve ved
Arbejdsretten. Dette indebærer en risiko for, at muligheden for at bestå prøven til
opnåelse af møderet ved at aflægge prøven i sager ved Arbejdsretten kan påvirkes af
indsigt i en generel performance og ikke performance i den eksamenslignende prøve,
som kendes fra prøveaflæggelse i landsretterne og ved Sø- og Handelsretten.
Vi fraråder på baggrund af ovenstående, at der gives mulighed for, at advokater kan
opnå møderet for landsret ved at aflægge prøve i sager ved Arbejdsretten.
Vi anbefaler på baggrund af ovenstående, at forslaget i den fremlagte form ikke
fremmes.
4/5
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Vi foreslår, at hele spørgsmålet om møderet for landsret gøres til genstand for en mere
grundig og struktureret dialog mellem Justitsministeriet, domstolene og
advokatorganisationerne med udgangspunkt i arbejdsgruppens initiativer. Vi
bidrager gerne til en dialog og proces omkring, hvorledes det sikres, at flere advokater
kan opnå møderet for landsret - uden at det sker på bekostning af hverken
retssikkerhed eller kvalitet.
Afsluttende bemærkninger
Danske Advokater står altid gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Danielle Løw
Juridisk konsulent
Danske Advokater
5/5
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0020.png
Justitsministeriet, Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til: [email protected]
20. august 2024
J.nr. 2024-11-0150
Dok.nr.
Sagsbehandler
Louise Lunddahl
Nielsen
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven,
lov om skifte af dødsboer og arveloven (Forhøjelse af antallet af
dommere, revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, ud-
videlse af adgangen til at opnå møderet for landsret, værgers beta-
ling af sagsomkostninger, digital behandling af sager om skifte af
dødsboer m.v.)
Justitsministeriet har den 4. juli 2024 anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til
ovennævnte udkast til lovforslag.
Følgende fremgår af de almindelige bemærkninger afsnit 3 om forholdet til databeskyttelses-
loven og databeskyttelsesforordningen:
”Det er Justitsministeriets vurdering, at skifteretterne har hjemmel i databeskyttelseslovens §
11, stk. 1, til at behandle oplysninger om personnummer med henblik på en entydig identifika-
tion. Justitsministeriet vurderer desuden, at skifteretterne har hjemmel i databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, litra e, til at behandle almindelige personoplysninger. Det er såle-
des ikke hensigten med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i dødsboskiftelovens § 3
a, stk. 10, at der vil skulle fastsættes regler om skifterettens behandlingshjemmel, da skifteret-
ten allerede har hjemmel i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven til behand-
ling af personoplysninger. Formålet med bemyndigelsesbestemmelsen er således, at Dom-
stolsstyrelsen vil kunne fastsætte regler, hvorefter bobestyreren har pligt til at give en række
oplysninger, som er nødvendige for skifterettens og bobestyrerens behandling af dødsboskif-
tesager.”
Det er Datatilsynets opfattelse, at reglerne om dødsboskifte vil udgøre hjemlen til at behandle
oplysninger om personnummer, jf. også databeskyttelseslovens § 1, stk. 3, hvoraf det fremgår,
at regler om behandling af personoplysninger i anden lovgivning, som ligger inden for databe-
skyttelsesforordningens rammer for særregler om behandling af personoplysninger, går forud
for reglerne i databeskyttelsesloven. I det omfang, der er hjemmel til behandling af oplysninger
om personnummer i anden lovgivning, skal der således efter Datatilsynets opfattelse ikke tillige
være hjemmel i databeskyttelseslovens § 11.
Datatilsynet mener derfor, at henvisningerne til databeskyttelseslovens § 11, bør fjernes fra
bemærkningerne til lovforslaget.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Datatilsynet henviser endvidere til, at databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,
ikke i sig selv kan udgøre behandlingsgrundlaget, og at reglerne om dødsboskifte må anses
for at udgøre det supplerende retsgrundlag, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3.
Datatilsynet mener derfor, at bemærkningerne til lovforslaget må rettes i overensstemmelse
hermed.
3.
Såfremt Datatilsynets bemærkninger giver anledning til spørgsmål, er Justitsministeriet vel-
kommen til at kontakte undertegnede på telefon 29 49 32 57.
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Louise Lunddahl Nielsen
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
Anders Raagaard <[email protected]>
21-08-2024 08:48:27 (UTC +02)
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Mikael Sjöberg <[email protected]>
Høringssvar - sagsnr. 2024-07872
Til Justitsministeriet – Insolvensretskontoret
Ved mail af 4. juli 2024 har Justitsministeriet hørt Dommerforeningen over et udkast til forslag til lov om
ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og arveloven (Forhøjelse af antallet af dommere,
revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse af adgangen til at opnå møderet for landsret,
værgers betaling af sagsomkostninger, digital behandling af sager om skifte af dødsboer m.v.).
Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.
Der lægges med udkastets § 1, nr. 26, op til en ny bestemmelse i retsplejeloven (§ 319 a), hvorefter retten i
en civil sag, som er anlagt (eller appelleret) af værgen for en mindreårig part, skal kunne pålægge værgen at
betale sagsomkostninger, som den mindreårige ellers skulle have betalt til modparten. Denne mulighed skal
kunne anvendes, hvis den mindreårige
”ikke har haft indflydelse på sagsanlægget eller de beslutninger, der
er truffet om sagens førelse, eller hvor der er tale om børn under 15 år”.
Retten vil i den forbindelse skulle
lægge vægt på
”sagens karakter og den mindreåriges og værgens økonomiske forhold”.
Dommerforeningen forstår forslaget således, at man ønsker at værne den mindreårige sagspart mod de
omkostningsmæssige konsekvenser, som værgens unødige eller udsigtsløse sagsanlæg (eller appel) kan
medføre. Foreningen skal i den anledning bemærke, at almindelige civile retssager oplyses af de
involverede parter og partsrepræsentanter, og at dette sjældent omfatter parternes og
partsrepræsentanternes indbyrdes personlige forhold eller deres interne overvejelser og drøftelser om
sagen. Det må derfor forventes, at retten kun sjældent vil have en sådan viden om en mindreårig parts
eventuelle indflydelse på sagens førelse eller om den mindreårige eller værgens økonomiske forhold, at der
vil være det fornødne grundlag for at træffe afgørelse efter den foreslåede bestemmelse. Retten vil i den
forbindelse ikke af egen drift kunne søge sådanne forhold oplyst nærmere, uden derved – forud for sagens
afgørelse – at signalere en klar stillingtagen til sagens endelige udfald. Dertil kommer, at værgemålslovens
regler om værgens pligter og erstatningsansvar umiddelbart må anses for at udgøre et tilstrækkeligt og mere
hensigtsmæssigt værn mod værgers anlæggelse af udsigtsløse sager.
Udkastet giver derudover ikke foreningen anledning til bemærkninger.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2024-07872.
På vegne af
Mikael Sjöberg
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Med venlig hilsen
Anders Raagaard
Landsdommer
Vestre Landsret
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.: + 45 99 68 80 00
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0023.png
www.VestreLandsret.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0024.png
Justitsministeriet
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt via mail til
[email protected]
23. august 2024
Dok.nr.: 24/17794-21
Sagsbehandler: Mette Lilje
Mail: [email protected]
Domstolsstyrelsens høringssvar
Justitsministeriet har ved mail af 4. juli 2024 anmodet Domstolsstyrelsen om en udtalelse om
udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og arveloven
(Forhøjelse af antallet af dommere, revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, udvi-
delse af adgangen til at opnå møderet for landsret, værgers betaling af sagsomkostninger, digital
behandling af sager om skifte af dødsboer m.v.) (Justitsministeriets sagsnr. 2024-07872)
Domstolsstyrelsen har i den anledning følgende bemærkninger:
Det fremgår af udkast til retsplejelovens § 9, stk. 12, 1. pkt. om forhøjelse af antallet af byrets-
dommere, at ”37” ændres til ”44”, men at det endelige antal byretsdommere afventer Domstols-
styrelsen.
Domstolsstyrelsen forventer at kunne give Justitsministeriet endeligt svar om vores ønsker til den
præcise udmøntning af dommere i 2025 – og fordelingen mellem byretterne og landsretterne –
umiddelbart efter et møde den 23. september 2024 i Domstolsstyrelsens bestyrelse.
Vi forventer, at der i udkast til retsplejelovens § 9, stk. 12, 1. pkt. skal stå ”42”, idet to af de syv
nye dommere i 2025 skal tilgå landsretterne.
Der er derfor samtidig behov for en ændring af retsplejelovens § 5 om landsretterne.
I 2025 forventes der at komme to nye udnævnte dommere i Østre Landsret, ligesom der forventes
at komme to nye udnævnte dommere i Vestre Landsret i 2026. Derudover har Østre Landsret for
tiden fire udnævnte dommere, hvor hjemlen er tekstanmærkning nr. 103, stk. 3, ligesom Vestre
Landsret har to udnævnte dommere efter samme hjemmel. Da disse seks landsdommere anses
for at være en del af den faste normering, der skal være med til at sikre balance mellem antallet
af modtagne og afsluttede sager, bør de i stedet være hjemlet efter retsplejelovens § 5.
DOMSTOLSSTYRELSEN • AMAGERFÆLLEDVEJ 56 • 2300 KØBENHAVN S • TELEFON 70 10 33 22 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN.NR. 5798000161184
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Retsplejelovens § 5, stk. 2, 1. pkt., skal således have følgende ordlyd: ”Stk.
2. Østre Landsret,
der har sit sæde i København, består af en præsident og mindst
62
andre landsdommere. Vestre
Landsret, der har sit sæde i Viborg, består af en præsident og mindst
40
andre landsdommere.”
For Vestre Landsret forventes to af stillingerne som nævnt først at komme i 2026, hvilket enten
bør afspejles i ikrafttrædelsesbestemmelsen eller ved en trinvis forhøjelse fra først 36 til 38 lands-
dommere i 2025 og dernæst fra 38 til 40 landsdommere ved en senere ændring af retsplejeloven.
Domstolsstyrelsen har ikke yderligere bemærkninger til lovudkastet.
Med venlig hilsen
Mette Lilje
2
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0026.png
From:
DEP Høringer <[email protected]>
Sent:
21-08-2024 13:17:22 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
EMs høringsvar til Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven,
lov om skifte af dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872 (EM Id nr.: 902672)
Til Justitsministeriet
Erhvervsministeriet har følgende bemærkninger til den fremsendte høring: Høring over udkast til lovforslag
om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og arveloven m.v.
ERST har bidraget til nedenstående del af ministeriets høringssvar:
Fra ERST
Høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer
og arveloven m.v.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), takker for fremsendte høring af lovforslaget.
OBR henviser til de tidligere afgivede høringssvar, afsendt
d. 26 marts 2024 og d. 21 maj 2024
og har
dermed ikke yderligere kommentarer.
Såfremt ovenstående skulle give anledning til yderligere spørgsmål, er i velkomne til at
kontakte
[email protected]
Med venlig hilsen
Sofie Amalie Anderskov Riis
Studentermedhjælper
ERHVERVSSTYRELSEN
Bedre Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie
Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291228
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
Det noteres, at høringen også er blevet sendt til følgende af Erhvervsministeriets styrelser: ERST og FTnet.
Med venlig hilsen
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0027.png
ANJA SOFIA HANSEN (EM-DEP)
Direktionssekretær
DEP Høringer
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Mobil
+45 91 33 70 25
EAN
5798000026001
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede
modtager, bedes du straks underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne
e-mail ved en fejl, skal vi gøre klart, at enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:45
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0028.png
Høringssvar til ændring af lov om skifte
af dødsboer
Finans Danmark takker for muligheden for at give bemærkninger til ud-
kast til forslag til lov om ændring af lov om skifte af dødsboer.
Vi støtter overordnet en digitalisering og en standardisering af behandlin-
gen af sager ved domstolene, der også kan medvirke til en effektivise-
ring til gavn for brugerne af systemet.
Høringssvar
Adgang til skifteportalen
For at sikre en hensigtsmæssig implementering er det afgørende, at der
for brugerne af skifteportalen er tilstrækkelig tid til at gennemføre system-
tilpasninger til API-indberetning og heraf afledt procesomlægning.
Vi afventer derfor udfaldet af den konstruktive dialog mellem Domstols-
styrelsen og sektoren om, hvornår bankerne skal overgå til API indberet-
ning. Bankerne forventer at være klar til at overgå til API indberetning
ved udgangen af 2025 eller primo 2026. I overgangsperioden indberettes
fortsat ved
brug af automatisk genererede PDF’er.
Adgang til oplysninger om skifteretsattest, kontaktperson og bobestyrer
Finans Danmark har gennem hele processen gjort opmærksom på, at
det vil have meget stor værdi for alle arvinger og virksomheder, at kunne
få adgang til skifteretsattesten efter samtykke. Der anvendes i dag rigtig
mange ressourcer på at fremskaffe den fra de pårørende, som ikke for-
står, hvorfor den ikke automatisk udleveres til banken og andre relevante
virksomheder efter samtykke.
Vi vil der opfordre til, at der indsættes en hjemmel til, at bankerne kan få
adgang til skifteretsattesten via skifteportalen efter samtykke fra bobesty-
ren. En digital adgang vil kunne spare mange administrative ressourcer,
og det vil også give mulighed for, at boet hurtigere kan udleveres.
Endelig er det vigtigt for bankerne at få adgang til oplysninger om kon-
taktperson og bobestyrer på skifteportalen. På baggrund af tidligere ud-
21. august 2024
Dok: FIDA-1232191906-55240-v1
Kontakt Mette Stürup
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0029.png
meldinger fra Domstolsstyrelsen er det vores forståelse, at det bliver mu-
ligt, Vi forstår det dog således, at det ikke kommer til at være tilfældet i
boudlæg. Vi vil derfor opfordre til, at det også bliver muligt i disse sager.
Med venlig hilsen
Mette Stürup
Direkte: 27152020
Mail:[email protected]
Høringssvar
21. august 2024
Dok. nr.:
FIDA-1232191906-55240-v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Til rette vedkommende
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til denne høring.
Mvh Bente
Med venlig hilsen
Bente Irene Johansen
afdelingsleder,
Ledelsessekretariatet/
Kontoret for IT-sikkerhed, cyberrisici og DCIS
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0031.png
Justitsministeriet
Astrid Knigge
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høring over udkast til lovforslag om
ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. – ministeriets
j.nr. 2024-07872
20. august 2024
Jeg har modtaget ministeriets mail af 4. juli 2024 med bilag vedrørende
høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven (Forhøjelse af antallet af dommere, revision af
reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse af adgangen til at opnå
møderet for landsret, værgers betaling af sagsomkostninger, digital
behandling af sager om skifte af dødsboer mv.).
Af principielle grunde kommenterer ombudsmanden ikke forslag til lovgivning
mv., som måtte blive sendt i høring til ombudsmandsinstitutionen, medmindre
der er tale om forslag, som berører institutionens egne forhold.
Den aktuelle høring giver mig ikke grundlag for at fravige denne praksis. Jeg
foretager mig derfor ikke noget i anledning af ministeriets henvendelse.
Dok.nr. 24/03906-2/MVE
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Med venlig hilsen
for ombudsmanden
Side 1 | 1
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0032.png
From:
Martin Bruun-Houmølle <[email protected]>
Sent:
13-08-2024 10:20:49 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Cc:
Forbrugerrådet <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Fra:
Martin Bruun-Houmølle
Sendt:
13. august 2024 10:20
Til:
'[email protected].' <[email protected].>
Cc:
Forbrugerrådet Tænk Høringer <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Forbrugerrådet Tænk har ikke bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
Med venlig hilsen
Martin Bruun-Houmølle
SENIORJURIST / SENIOR LEGAL ADVISER
M +45 4132 5324
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:45
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0033.png
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0034.png
From:
Hanne Aaskov Paroli <[email protected]>
Sent:
30-07-2024 13:50:13 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
KL har ingen bemærkninger til Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte
af dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872.
Med venlig hilsen
Hanne Aaskov Paroli
Chefsekretær
Jura & EU
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3495
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Klik på banner for at læse mere og tilmelde dig.
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:45
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0035.png
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0036.png
From:
Isabel Louise Jacobsen <>
Sent:
31-07-2024 10:28:35 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v.- J.nr. 2024-07872
Til Proces- og Insolvensretskontoret, Justitsministeriet
I forbindelse med høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer
og arveloven m.v. vender Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hermed tilbage.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Isabel Louise Jacobsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Direkte +45 4171 5023
E-mail
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende
markeder
Se vores privatlivspolitik og
tilgængelighedserklæring for kfst.dk.
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0037.png
From:
Peter Jakobsen <[email protected]>
Sent:
23-07-2024 11:20:58 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Til Justitsministeriet
Patienterstatningen har ingen bemærkninger til det fremsendte lovforslag, der ikke indeholder
patienterstatningsretlige konsekvenser.
Med venlig hilsen
Peter Jakobsen
Chefkonsulent, cand.jur.
[email protected]
Direkte telefon 33 69 47 27
Patienterstatningen
Kalvebod Brygge 45
1560 København V
www.patienterstatningen.dk
Tlf: 33 12 43 43
Fra:
PEBL Indbakke <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 10:05
Til:
Dir <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:45
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0038.png
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0039.png
From:
Jan Hempel <[email protected]>
Sent:
04-07-2024 11:44:28 (UTC +02)
To:
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Til Justitsministeriet, Proces- og Insolvensretskontoret.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2024-00746.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-
politiforbundet/politiforbundets-databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-
mailen ved en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang
til at sende fra sikkermail.
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:45
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0040.png
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1sPFI0-00DtkH-
67&d=4%7Cmail%2F90%2F1720071600%2F1sPFI0-00DtkH-
67%7Cin12e%7C57e1b682%7C25933027%7C13345177%7C6686371000E655EAFED268B8C29119B3&o=t.w
wtusiwjensmistriikd.te&s=WZluotXGsitiDi_32w8NhSL9dXwhttps://url12.mailanyone.net/scanner?m=1sPFI
0-00DtkH-67&d=4%7Cmail%2F90%2F1720071600%2F1sPFI0-00DtkH-
67%7Cin12e%7C57e1b682%7C25933027%7C13345177%7C6686371000E655EAFED268B8C29119B3&o=t.w
wtusiwjensmistriikd.te&s=WZluotXGsitiDi_32w8NhSL9dXw
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0041.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
J.nr.
24/20761
Sagsbehandler:
Christian Sivert Brogaard
Den 22. august 2024
Jeres j.nr. 2024-07872
Høringssvar om udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven
Justitsministeriet har den 4. juli 2024 bedt om Procesbevillingsnævnets bemærkninger til et udkast
til lovforslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og arveloven
(Forhøjelse af antallet af dommere, revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse
af adgangen til at opnå møderet for landsret, værgers betaling af sagsomkostninger, digital
behandling af sager om skifte af dødsboer m.v.).
Procesbevillingsnævnet har noteret sig, at lovudkastet blandt andet indeholder en ændring af
appelbegrænsningsreglen i dødsboskiftelovens § 105, stk. 3, hvorefter det kræver tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet at kære skifterettens beslutninger om fritagelse for anvendelse af
domstolenes skifteportal eller afslag herpå. Efter forslaget indføres der et nyt kapitel 2 a om digital
behandling i dødsboskifteloven. Ændringen af dødsboskiftelovens § 105, stk. 3, er en
konsekvensrettelse som følge af, at indholdet af bestemmelsen i dødsboskiftelovens § 10 a, stk. 5,
2. pkt., foreslås flyttet til den foreslåede bestemmelse i § 3 a, stk. 3, 1. pkt. (lovforslaget § 2, nr. 1),
dog således at der samtidig tages højde for, at alle sagsskridt i dødsboskiftesager fremover vil
skulle foregå ved anvendelse af skifteportalen.
Procesbevillingsnævnet har endvidere noteret sig, at lovudkastet indfører en ny – og midlertidig –
appelbegrænsningsregel i ændringslovens ikrafttrædelsesbestemmelse i § 4, stk. 7, således at det
kræver Procesbevillingsnævnets tilladelse at kære skifterettens beslutning om, at en sag, hvor
dødsfaldet er sket før lovens ikrafttræden, eller som behandles efter de hidtil gældende regler, skal
behandles efter de foreslåede regler i lovforslaget. Efter forslaget kan Procesbevillingsnævnet
meddele kæretilladelse, hvis beslutningen angår spørgsmål af væsentlig betydning for sagens
St. Kongensgade 1-3, 2. sal - 1264 København K. - Tlf. 33 12 13 20
E-mail: [email protected] - www.procesbevillingsnaevnet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0042.png
forløb eller af afgørende betydning for den, der ansøger om kæretilladelse, og der i øvrigt er
anledning til at lade afgørelsen prøve af en højere ret. Ansøgning om kæretilladelse skal indgives
til Procesbevillingsnævnet, inden 2 uger efter beslutningen er truffet. Der er tale om en absolut
frist, og nævnet vil derfor ikke have mulighed for at meddele kæretilladelse, hvis ansøgningen
indgives efter ansøgningsfristen på 2 uger.
Procesbevillingsnævnet har derudover ikke bemærkninger til forslaget.
På nævnets vegne
Christian Sivert Brogaard
Souschef
St. Kongensgade 1-3, 2. sal - 1264 København K. - Tlf. 33 12 13 20
E-mail: [email protected] - www.procesbevillingsnaevnet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0043.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
09-07-2024 11:27:01 (UTC +02)
£Proces- og Insolvensretskontoret (951s16) <[email protected]>
[email protected] <[email protected]>;
Rigspolitiets bemærkninger: Høring over udkast til lovforslag om ændring af
retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Til Justitsministeriet
Det er Rigspolitiets umiddelbare vurdering, at lovforslaget ikke har relevans for politiet.
Rigspolitiets j.nr. er 2024-160108.
Med venlig hilsen
Michelle Tubek
fuldmægtig
Rigspolitiet
Koncernledelsessekretariatet
Ministerbetjening
Polititorvet
14
1780 København V
Web
www.politi.dk
Facebook
facebook.com/politi
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:45
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0044.png
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0045.png
Københavns Byret
Justitsministeriet
Præsidenten
Domhuset. Nytorv 25
1450 København K.
Tlf 9968 70 15
CVR2I 659509
adm.kbhh domsto]dk
J.nr. 24/18732
Den 22.
august 2024
Ved mail at 4. juli 2024 har Justitsministeriet anmodet om eventuelle bemærkninger over ud
kast til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte at dødsboer og arveloven (Forhøjelse at
antallet af dommere, revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse at ad
gangen til at opnå møderet for landsret, værgers betaling at sagsomkostninger, digital be
handling af sager om skifte at dødsboer mv.).
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretterne ikke har be
mærkninger til udkastet.
Der henvises til J.nr. 2024-07872.
Med venlig hilsen
/1/,
0
/)
N{kolâjÇarø-HariWen
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0046.png
From:
info cfu-net <[email protected]>
Sent:
04-07-2024 09:06:53 (UTC +02)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Til rette vedkommende
SKAF har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Mette Martens
Chefsekretær
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 6018 3613
Mail:
[email protected]
CFU
- Centralorganisationernes Fællesudvalg
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 07:45
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v. - J.nr. 2024-07872
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0047.png
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette
modtager, bedes du venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde
en kopi og uden at videregive oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0048.png
NOTAT
Dato
10-07-2024
Sagsbehandler
Maria Dalgaard
Høring over udkast til lovforslag om ændring af
retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og
arveloven m.v.
Bidrag fra Styrelsen for Patientklager (ISM)
Vi har ikke bemærkninger til de foreslåede ændringer.
Vi bemærker dog, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis domstolene om
muligt varsler, at der er mulighed for, at sagen hovedforhandles i forlængelse
af det telefoniske retsmøde. Det vedrører den foreslåede forenkling af den
civile retspleje om afholdelse af hovedforhandling i tilknytning til et
forberedende møde. Et sådant varsel vil give parterne en bedre mulighed for
at forberede sig herpå. I modsat fald skal parterne altid være forberedte på
en hovedforhandling, medmindre det er åbenlyst, at den ikke vil finde sted.
Vi har i øvrigt ikke bemærkninger i forhold til de øvrige foreslåede ændringer
af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og arveloven m.v. da de enten
ikke vil have betydning for vores praksis eller falder uden for vores
kompetenceområde.
Sag: [Sagsnr.]
Styrelsen for Patientklager
l Olof Palmes Allé 18 H l 8200 Aarhus N
Telefontider: Mandag, onsdag og fredag: 10-14 l Tirsdag: 8-14 l Torsdag: 12-18
+45 7233 0500 l www.stpk.dk l [email protected]
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0049.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Proces- og Insolvensretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
21. august 2024
J.nr.: 24/18268-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
Justitsministeriet har ved brev af 4. juli 2024 (sagsnr. 2024-07872) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af
dødsboer og arveloven (Forhøjelse af antallet af dommere, revision af reglerne om Advokatsamfundets
organer, udvidelse af adgangen til at opnå møderet for landsret, værgers betaling af sagsomkostninger,
digital behandling af sager om skifte af dødsboer m.v.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0050.png
VOLDGIFTSINSTITUTTET
Sendt pr. e-mail: [email protected]
Justitsministeriet
Slotsholmsgade10
1216 Kgbenhavn K
Deres j.nr.: 2024-07872
Midtermolen 1, 5. saI
2100 KabenhavnO
Telefon
+ 45 70265013
[email protected]
www.voldgiftsinstituttet.dk
22. august 2024
J .nr.
K-3615
K-3361- Haring over udkast til forslag til lov om andring af retsplejeloven,
lov om skifte af dadsboer og arveloven(Forhojelse af antallet af dommere,
revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse af
adgangentil at opna moderet for landsret, vargers betaling af
sagsomkostninger, digital behandlingaf sager om skifte af dadsboer m.v.)
VoIdgiftsinstituttet har modtaget Justitsministeriets e-mail af 4. juli 2024, hvori mi-
nisteriet anmoder om en udtalelse om ovennavnte udkast.
Det fremgar af udkastet, at lovandringen blandt andet har til formal at lose pro-
blemerne vedrgrende advokaters adgang til at opna maderet for tandsretog i alle
sager for So- og Handelsretten.
Sagsbehandler:
Cathrine Stampe
VoIdgiftsinstituttet skal i den anledning opfordre Justitsministeriet til at overveje,
om voldgiftssagerogsa kan udggreen af de to prgvesager, der er ngdvendige
for at fa maderet som anfgrt
Votdgiftssager er generelt egnede som pravesager bedgmt pa sagernes karakter
og omfang. Der hersker ikke tvivl om, at voldgift betragtes som et almindeligt og
effektivt alternativ til almindelig domstolsbehandling og voldgiftskendelser kan
som bekendt fuldbyrdes her i landet pa lige fod med domme. Ved vedtagelsen af
den galdende voldgiftslov i 2006 sikredes det, at der her i landet galder en ny,
moderne voldgiftslov, som indehotderen regulering af atle vasentlige led i voId-
giftsprocessen, og som i gvrigt bygger pa fundamentale retsplejeprincipper,
navnlig grundsatningen om parternes adgang til at gore sig bekendt med pro-
cesstoffet i sagen (partsoffentlighed) og til at svare pa de pastande og anbringen-
der, som modparten fremfarer (kontradiktion).
Ifalge voldgiftslovens S 7 kan tvister i retsforhold, som parterne har fri radtghed
over, afgares ved voldgift, medmindre andet er bestemt. I praksis omhandler
voldgiftssagerne, som indledes ved Voldgiftsinstituttet, alle afskygninger af kom-
merciel aktivitet. Der verserer Igbende 90-100 voldgiftssager ved instituttetog der
afholdes typisk forhandlinger i 50-60 af disse sager. Forhandlingerne udfares i
vidt omfang pa samme made som det ses i civile sager ved domstolene med fo-
relaggelse, afhgring af vidner og sagkyndige, procedure mv.
lsar i danske voldgiftssager er det almindeligt at udpege en dommer ved enten
Hgjesteret eller landsretterne. som enten voldgiftsrettens formand eller som erie-
voldgiftsdommer. Byretsdommere udpeges kun meget sjaldent i sager under in-
stituttet
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0051.png
VOLDGIFTSINSTITUTTET
Voldgiftssager kan som bekendt behandtesi enten ad hoc regi eller ved et insti-
tut, sa som Voldgiftsinstituttet. At sagerne behandles i institutionelt regi. er det
mest almindelige her i landet. Det pracise forhold mellem antallet af ad hoc og
institutionelle voldgiftssager kendes ikke, da det narmere antal ad hoc sager ikke
registreres.
sa vidt vides er der allerede praksis for, at fgrelse af voldgiftssager kan indga
ved landsretternes vurdering af, om der kan udstedes en gvethedserklaring til
brug for at opna mgderet for Hajesteret.
Pa det anfgrte grundlag er der efter VoIdgiftsinstituttets opfattelse vagtige
grunde, der taler for ogsa at lade voldgiftssager - evt. kun sager hvor en lands-
eller hgjesteretsdommer er formand for voldgiftsretten - indga som pravesager,
hvorved mulighederne for at lose problemet med at opna mgderet alt andet lige
kan forbedres
Med venlig hilsen
)
/
Steffen,FihlbJid
//
/
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0052.png
Justitsministeriet
[email protected]
31. juli 2024 • dbe
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven, lov om
skifte af dødsboer og arveloven m.v.
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med høring over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om skifte af dødsboer m.v.
Udkastet til lovforslaget lægger op til at fortsætte overgangen til, at dødsboskiftesager skal
behandles digitalt. Ældre Sagen har i forbindelse med præhøring af udkast til lovforslaget
afgivet høringssvar den 15. marts 2024:
https://www.aeldresagen.dk/maerkesager-og-
resultater/viden-og-tal/hoeringssvar/2024-hoeringssvar-domstolsstyrelsen-150324
Lovforslaget er blevet justeret efter præhøringen.
Positivt, at ikke-digitale også kan klage over en bobestyrer
Ældre Sagen kan konstatere, at lovforslagets § 2, nr. 15 med ændring af dødsboskiftelovens
§ 96, stk. 1 er ændret i forhold til præhøringen.
Vi påpegede i præhøringen det uhensigtsmæssige i, at alle klager skulle indgives via
skifteportalen. Vi frygtede, at ændringen vil medføre, at ikke-digitale arvinger ville opgive
at klage, og at der således ville ske en uhensigtsmæssig forringelse af ikke-digitale arvingers
retssikkerhed. Det er nu i det endelige udkast til lovforslag ændret til, at klager fortsat kan
indgives til bobestyreren, hvilket efter vores opfattelse er positivt for ikke-digitale arvingers
retssikkerhed.
Ældre Sagen vil derudover igen påpege følgende, som vi også har italesat i forbindelse med
præhøringen:
Ønske om fritagelse fra digitale løsninger skyldes oftest et reelt behov
Ældre Sagen bemærker, at ordlyden af den foreslåede bestemmelse i dødsboskiftelovens §
3a, stk. 3 er enslydende med den nugældende fritagelsesbestemmelse, som vi tidligere har
omtalt i vores høringssvar af 24. april 2023:
https://www.aeldresagen.dk/maerkesager-og-
resultater/viden-og-tal/hoeringssvar/2023-hoeringssvar-domsstolsstyrelsen-240423.
Vi må derfor igen understrege, at de samme problematikker, som er omtalt i høringssvaret
af 24. april 2024 og i præhøringen af 15. marts 2024, fortsat gør sig gældende. Vi skal
derfor igen fremhæve, at det er de færreste, der ønsker sig generelt fritaget fra at anvende
digitale løsninger alene for fritagelsens skyld. Det skyldes ikke mindst, at hverdagen bliver
udtalt besværliggjort, når man ikke har MitID. Det må derfor helt grundlæggende antages,
at et ønske om at blive generelt fritaget fra at anvende en digital løsning bunder i et reelt
behov, hvor den enkelte ikke ser sig i stand til at anvende digitale løsninger.
Ældre kan føle, at en advokat er nødvendig - og dermed få store udgifter
Det vækker fortsat som i præhøringssvaret bekymring hos os, når det af lovforslaget på side
128
fremgår, at ”Skifteretten
skal i så fald vejlede brugeren om at anskaffe sig MitID”.
I
Ældre Sagen kan vi nemt forestille os, at ældre (fx en efterlevende ægtefælle), der retter
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0053.png
henvendelse til skifteretten ”overtales” til at gå i borgerservice for at få oprettet MitID, fordi
pågældende efter vejledningen fra Skifteretten får indtryk af, at MitID er nødvendigt for at
behandle dødsboet. Det kan betyde, at nogle ældre vil føle sig nødsaget til at antage en
advokat, fordi det digitale er svært at overskue, selvom den enkelte godt ville kunne klare
sig uden advokat, hvis ikke Skifteportalen skulle anvendes.
Det skal til enhver tid være den enkelte ældres konkrete situation, der skal være anvisende
for den vejledning, som ydes fra Skifteretten. Retten skal efter vores opfattelse sikre den
nødvendige og tilstrækkelige hjælp og vejledning til ældre, som ikke kan overskue det
digitale.
Ældre Sagen mener stadig, at den offentlige digitalisering skal følge ældres behov. Der bør
derfor være udtalt opmærksomhed på at sikre digital inklusion for den samlede befolkning.
Ikke mindst fordi en ganske omfattende del af befolkningen i høj grad udfordres af pligten
til at anvende digitale løsninger i kontakten med offentlige myndigheder. Vi vil derfor igen
henlede opmærksomheden på de seks principper for digital inklusion, som er udarbejdet i
et fællesoffentligt samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner og
med inddragelse af civilsamfundsorganisationer, herunder Ældre Sagen.
Venlig hilsen
Michael Teit Nielsen
Vicedirektør
Side 2 af 2
L 22c - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918064_0054.png
Østre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Sendt til: [email protected]
21. august 2024
J.nr.: 24/18353-2
Sagsbehandler: Dorte Hansen
Justitsministeriet har ved brev af 4. juli 2024 (sagsnr. 2024-07872) anmodet om eventuelle
bemærkninger til lovudkast om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer og arveloven
(Forhøjelse af antallet af dommere, revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse af
adgangen til at opnå møderet for landsret, værgers betaling af sagsomkostninger, digital behandling af
sager om skifte af dødsboer m.v.).
Høringen har været behandlet på plenarmøde den 16. august 2024.
Jeg skal meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Ellen Busck Porsbo
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214