Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25
L 22 , L 22 A , L 22 B , L 22 C
Offentligt
2932439_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2024
Databeskyttelseskontoret
Signe Hovmøller Ellemose
2024-13740
3486693
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer,
arveloven og databeskyttelsesloven (Forhøjelse af antallet af dommere,
revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse af
adgangen til at opnå møderet for landsret, værgers betaling af
sagsomkostninger, digital behandling af sager om skifte af dødsboer og
ophævelse af krav om tilladelse fra Datatilsynet til visse behandlinger)
(L 22)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, arveloven og
databeskyttelsesloven (Forhøjelse af antallet af dommere, revision af
reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse af adgangen til at opnå
møderet for landsret, værgers betaling af sagsomkostninger, digital
behandling af sager om skifte af dødsboer og ophævelse af krav om
tilladelse fra Datatilsynet til visse behandlinger) (L 22), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. oktober 2024.
Peter Hummelgaard
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 22 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvordan vi beskytter borgernes rettigheder, når et tilladelseskrav bortfalder, og alle og enhver så kan oprette registre f.eks. med kreditoplysninger?
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, arveloven og
databeskyttelsesloven (Forhøjelse af antallet af dommere, revision af
reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse af adgangen til at
opnå møderet for landsret, værgers betaling af sagsomkostninger,
digital behandling af sager om skifte af dødsboer og ophævelse af krav
om tilladelse fra Datatilsynet til visse behandlinger) (L 22):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan vi beskytter borgernes
rettigheder, når et tilladelseskrav bortfalder, og alle og enhver
så kan oprette registre f.eks. med kreditoplysninger?”
Svar:
Justitsministeriet
kan
indledningsvist
oplyse,
at
der
efter
databeskyttelsesforordningen som udgangspunkt ikke gælder et
anmeldelseskrav til Datatilsynet, og at reglen i databeskyttelseslovens § 26
er en fravigelse af dette udgangspunkt. Justitsministeriet bemærker
endvidere, at forslaget om at ophæve tilladelseskravet i
databeskyttelseslovens § 26 ikke ændrer på, at enhver behandling af
personoplysninger som hidtil vil skulle leve op til de databeskyttelsesretlige
regler i øvrigt.
Justitsministeriet kan dernæst oplyse, at den dataansvarlige i henhold til
databeskyttelsesforordningens artikel 35, stk. 1, skal udarbejde en
konsekvensanalyse, hvis en type behandling sandsynligvis vil indebære en
høj risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder. Ifølge
databeskyttelsesforordningens artikel 36, stk. 1, skal den dataansvarlige
høre tilsynsmyndigheden inden behandling, såfremt en sådan
konsekvensanalyse viser, at behandlingen vil føre til høj risiko i mangel af
foranstaltninger truffet af den dataansvarlige for at begrænse risikoen. Det
betyder, at hvis en dataansvarlig ønsker at oprette et register, og den
dataansvarlige vurderer, at dette indebærer en høj risiko for de pågældende
personers rettigheder, vil den dataansvarlige skulle foretage en
konsekvensanalyse og i visse tilfælde også høre Datatilsynet over den.
Endelig henvises der til Justitsministeriets samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 6 (L 22) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 2/2