Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25
L 22 Bilag 1, L 22 A Bilag 1, L 22 B Bilag 1, L 22 C Bilag 1
Offentligt
2918063_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. oktober 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Astrid Knigge
2024-07872
3369152
Høringsnotat over L 22 om ændring af om ændring af
retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, arveloven og
databeskyttelsesloven
Indholdsfortegnelse
1. Høringen .........................................................................................2
1.1. Høringsperiode .........................................................................2
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v ..............................2
2. Høringssvarene .............................................................................12
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ...............................12
2.2.2 Arbejdsretten ........................................................................13
2.2.3 Advokatinteressentskaber som ansvarssubjekt ....................17
2.2.4 Omstrukturering af Advokatsamfundets organer.................18
2.2.5 Værgers betaling af sagsomkostninger for en mindreårig part
.......................................................................................................19
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet ...........................................25
Side 1/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0002.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, arveloven og
dødsboskifteloven har i perioden fra den 4. juli 2024 til den 22. august 2024
(49 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer
m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 4. juli 2024 endvidere sendt til Folketingets
Retsudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
5. juli 2024.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til
udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt
bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i
oversigten markeret med *.
Høringspart
Hørings
svar
modtage
t
X
X
Bemærkni
nger
Ingen
bemærkni
nger
Ønsker
ikke at
afgive
høringss
var
Advokatrådet
Advokatnævnet
Ankenævnet
for
Forsikring
Ankenævnet
for
Patienterstatningen
Ankestyrelsen
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
X
X
X
X
Side 2/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0003.png
ASE
Association of Danish
Intellectual Property
Attorneys
ATP
Auktionslederforenin
gen
BDO Statsautoriseret
Revisionsaktieselskab
Beskæftigelsesrådet
BL
Danmarks
Almene Boliger
Brancheforeningen
Aktive Ejere
Business Danmark
Bygherreforeningen
Børsmæglerforening
Danmark
Centralorganisationer
nes Fællesudvalg
CEPOS
Cevea
Civilstyrelsen
Copenhagen Business
School (CBS)
Dansk
Arbejdsgiverforening
Danish
Venture
Capital and Private
Equity Association
Danmarks
Automobilforhandler
Forening
Danmarks
Fiskerforening
Danmarks
Fiskeindustri-
og
Eksportforening
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0004.png
Danmarks Jurist- og
Økonomforbund
(DJØF)
Danmarks
Nationalbank
Danmarks
Rederiforening
Dansk
Aktionærforening
Dansk
Arbejdsgiverforening
Dansk Detail
Dansk
Ejendomskredit
Dansk
Ejendomsmæglerfore
ning
Dansk Erhverv
Dansk
Gallerisammenslutnin
g
Dansk Industri
Dansk
InkassoBrancheforeni
ng
Dansk
Investor
Relations Forening –
DIRF
Dansk Kredit Råd
Dansk
Socialrådgiverforenin
g
Dansk
Told
og
Skatteforbund
Dansk Transport og
Logistik
Danske Advokater
Danske
Arveretsadvokater
X
X
X
X
Side 4/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0005.png
Danske Bedemænd
Danske
Dødsboadvokater
Danske
Familieadvokater
Danske Guldsmede og
Urmagere
Danske
Inkassoadvokater
Danske
Insolvensadvokater
Danske Patienter
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Seniorer
Danske Speditører
Datatilsynet
Den
Danske
Akkrediteringsfond
Den
Danske
Aktuarforening
Den
Danske
Dommerforening
Den
Danske
Finansanalytikerforen
ing
Den
Danske
Fondsmæglerforening
Den
Europæiske
Centralbank (ECB)
Det
Danske
Advokatsamfund
Det Faglige Hus
Det
Kriminalpræventive
Råd
Digitaliseringsstyrelse
n
X
X
X
X
Side 5/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0006.png
Direktoratet
for
Kriminalforsorgen
Djøf Advokat
Dommerfuldmægtigf
oreningen
Domstolsstyrelsen
Domstolenes
Tjenestemandsforenin
g
EjendomDanmark
Eksportkreditfonden
Erhvervslejernes
Landsorganisation
Erhvervsministeriet
Erhvervsstyrelsen
Fagbevægelsens
Hovedorganisation
Faglige Seniorer
Finans Danmark
Finans og Leasing
Finansforbundet
Finansforeningen/CF
A Society Denmark
Finansiel
Stabilitet
A/S
Finansrådet
Finanssektorens
Arbejdsgiverforening
Finanstilsynet
FOA – Fag og Arbejde
Folketingets
Ombudsmand
Forbrugerklagenævne
t
Forbrugerrådet Tænk
Forenede
Danske
Motorejere
Foreningen
af
Familieretsadvokater
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 6/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0007.png
Foreningen af J.A.K.
Pengeinstitutter
Foreningen
af
Offentlige Anklagere
Foreningen
af
Statsadvokater
Foreningen Danske
Revisorer
Foreningen for Faste
Værger i Danmark
Forsikring & Pension
Forsikringsmæglerfor
eningen i Danmark
Forsikringsmæglernes
Brancheforening
Forsvarerforeningen i
Grønland
FRIE
FSR
danske
revisorer
Funktionærernes og
Tjenestemændenes
Fællesråd
Garantifonden
for
indskydere
og
investorer
Gartneri-, Land- og
Skovbrugets
Arbejdsgivere
Grundejernes
Landsforening
Grønlands Landsret
Grønlands
Politiforening
Grønlands Selvstyre
Grønlandske
Advokater
Handelshøjskolen –
Aarhus Universitet
Side 7/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0008.png
HK Danmark
HK
Landsklubben
Danmarks Domstole
HORESTA
Højesteret
Håndværksrådet
Institut
for
Menneskerettigheder
International
Transport Danmark
InvesteringsForenings
Rådet
ISOBRO
IT-Branchen
IT-Politisk Forening
Justitia
KL
KMD
Kraka
Kommunale
tjenestemænd
og
Overenskomstansatte
Konkurrence-
og
Forbrugerstyrelsen*
Kooperation – Den
Kooperative
Arbejdsgiver-
og
Interesseorganisation i
Danmark
Kredsdommerforenin
gen
Kristelig
Arbejdsgiverforening
Kristelig
Fagbevægelse
Kuratorforeningen
Københavns
Retshjælp
X
X
X
X
Side 8/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0009.png
Københavns
Universitet (Juridisk
Fakultet)
Landbrug
og
Fødevarer
Landsdækkende
Banker
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Landsforeningen
KRIM
Landsforsvareren for
Grønland
Landsskatteretten
LD Fonde
Lederne
Lejernes
Landsorganisation
Liberale Erhvervs Råd
Lokale
Pengeinstitutter
Lønmodtagernes
Garantifond
Mødrehjælpen
Nasdaq Copenhagen
A/S
Patienterstatningen
Patientforeningen
Pengeinstitutankenæv
net
Pension Danmark
Politidirektørforening
en
Politiforbundet
i
Danmark
Politimesteren
i
Grønland
Procesbevillingsnævn
et
X
X
X
X
X
X
Side 9/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0010.png
PROSA
Retspolitisk Forening
Retssikkerhedsfonden
Retten i Grønland
Rigsadvokaten
Rigsombudsmanden i
Grønland
Rigsombudsmanden
på Færøerne
Rigspolitiet
Rådet for Digital
Sikkerhed
Samtlige byretter
Skatteankestyrelsen
Skatteministeriet
SMVdanmark
Social-
og
Ældreministeriet
SRF
Skattefaglig
Forening
Stats og Kommunalt
Ansattes
Forhandlingsfællessk
ab*
Styrelsen
for
Patientklager*
Syddansk Universitet
(Juridisk Institut)
Sø- og Handelsretten
Tekniq
Arbejdsgiverne
Udbetaling Danmark
Vestre Landsret
Voldgiftinstituttet
Voldgiftsnævnet for
Bygge-
og
Anlægsvirksomhed
VP Securities A/S
Western Union
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 10/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2918063_0011.png
Ældre Sagen
Østre Landsret
Aalborg Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Retshjælp
Aarhus
Universitet
(Juridisk Institut)
3F Fagligt Fælles
Forbund
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er
foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold
til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også ændringer,
som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget på
Justitsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Datatilsynet
anfører i relation til afsnit 3 om lovforslagets forhold til
databeskyttelsesloven og -forordningen, at reglerne om dødsboskifte i sig
selv udgør hjemmel til af behandle oplysninger om personnummer i relation
til skifteretternes entydige identifikation. Tilsynet er derfor af den
opfattelse, at henvisningen til databeskyttelseslovens § 11 i lovforslagets
generelle bemærkninger bør rettes, idet regler om behandling af
personoplysninger i anden lovgivning, som ligger inden for
databeskyttelsesforordningens rammer for særregler om behandling af
personoplysninger, går forud for reglerne i databeskyttelsesloven.
Datatilsynet henviser endvidere til, at databeskyttelsesforordningens artikel
6, stk. 1, litra e, ikke i sig selv udgør behandlingsgrundlaget, hvorfor
reglerne om dødsboskifte må anses for at være supplerende retsgrundlag, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3.
Datatilsynets bemærkninger er taget til efterretning, og lovforslagets afsnit
om databeskyttelsesreglerne vedrørende digitalisering af dødsboskiftesager
Side 11/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
er tilrettet, herunder er henvisningerne til databeskyttelseslovens § 11
fjernet.
Det vurderes, at skifteretternes myndighedsudøvelse følger af reglerne i
dødsboskifteloven. Behandling af personoplysninger i de foreslåede
bestemmelser i dødsboskiftelovens § 3 a, stk. 8 og 10, § 42, stk. 2, § 52, stk.
2, 1. pkt., § 68, stk. 3, og § 69, stk. 1, kan derfor ske i medfør af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. stk. 2 og 3, idet
skifterettens indsamling og videregivelse af oplysninger i forbindelse med
skifte af dødsboer er en opgave, som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, at der er
mulighed for at opretholde og indføre mere specifikke bestemmelser for at
tilpasse anvendelsen af dele af artikel 6, stk. 1.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1 Forhøjelse af antallet af byretsdommere
Advokatrådet
støtter forslaget om at forhøje antallet af byretsdommere.
Med hensyn til fordeling af byretsdommerne kan Advokatrådet tiltræde en
model, hvorefter antallet af de såkaldte puljedommere i en
overgangsperiode forhøjes væsentligt, men at den permanente model bør
munde ud i, at der alene ansættes 25 puljedommere, medens de øvrige
dommerstillinger fordeles på baggrund af en ny særvægtningsmodel, hvor
der tages hensyn til den forventede befolkningsudvikling i de enkelte
retskredse, forventet udvikling i erhvervsaktivitet samt forventet udvikling
i kriminel adfærd. Med en sådan model skal fordelingen af de permanente
dommere afspejle den reelle, aktuelle og forventede belastning af de enkelte
retsembeder i videst muligt omfang.
Den foreslåede særvægtningsmodel må antages at få central betydning både
for fordeling af dommerstillinger og øvrige ressourcer. Modellen bør derfor
ikke bygge på et skøn over, hvor meget de enkelte sagstyper belaster
systemet, men på faktisk dokumenterbar registrering af tidsforbrug af de
enkelte sagsskridt ved forskellige sagstyper ved en flerhed af embeder,
således at der dannes et så retvisende billede som muligt af belastningen af
dommere, dommerfuldmægtige og kontorfunktionærer.
Justitsministeriet har noteret Advokatrådets bemærkninger.
Side 12/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Domstolsstyrelsen
påpeger, at forhøjelsen af antallet af byretsdommere i
udkast til retsplejelovens § 9, stk. 12, 1. pkt., skal korrigeres til 42 frem for
44, idet det forventes at to af de syv dommere skal tilgå landsretterne. Denne
justering vil således kræve en korrigering af retsplejelovens § 5, stk. 2, om
landsretterne, som reflekterer fordelingen af dommere efter en eventuel
lovændring.
Justitsministeriet har ændret de nævnte bestemmelser i overensstemmelse
med Domsstolsstyrelsens bemærkninger.
2.2.2 Arbejdsretten
Dansk Industri (DI)
tilslutter sig forslaget om at lade hovedforhandlinger
i Arbejdsretten udgøre en af de to prøvesager for at opnå møderet for
landsret og Sø- og Handelsretten, idet kravene til at møde i en
hovedforhandling ved Arbejdsretten er sammenlignelige med de krav, der
stilles for at møde ved hovedforhandlinger i landsret.
DI indstiller dog til, at førelsen af faglige voldgiftssager med udvidet
formandskab efter arbejdsretslovens § 25, stk. 3, også skal kunne udgøre en
af de to prøvesager for at opnå møderet for landsret og Sø- og Handelsretten.
Det skyldes, at kravene til at føre disse sager tillige anses for at være
sammenlignelige med de krav, der stilles for at opnå møderet for landsret.
Advokatrådet
tiltræder forslaget om, at sager for Arbejdsretten, der
indeholder en hovedforhandling, skal kunne udgøre den ene af de to
prøvesager for at opnå møderet for landsret og Sø- og Handelsretten. Det
skyldes, at det pga. fald i antallet af civile sager har været sværere for
advokater at opnå møderet for landsret og Sø-og Handelsretten. Det foreslås
dog, at det også skal være muligt at gennemføre den ene prøvesag for at
opnå møderet for landsret og Sø- og Handelsretten som en hovedforhandling
i en voldgiftssag omfattet af voldgiftsloven under forudsætning af, at
voldgiftsretten består af mindst tre voldgiftsdommere og formanden for
voldgiftsretten er lands- eller højesteretsdommer.
Lovforslaget giver derudover Advokatrådet anledning til at overveje,
hvordan det sikres, at også advokater, der beskæftiger sig med familieretlige
sager og straffesager, på en hensigtsmæssig måde kan opnå møderet for
landsret og Sø- og Handelsretten helt eller delvist på baggrund af de nævnte
Side 13/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
sagstyper. På den baggrund opfordres Justitsministeriet til at tage initiativ
til at indlede drøftelser herom med landsretterne og Advokatrådet.
Voldgiftsinstituttet
opfordrer Justitsministeriet til at overveje, om
voldgiftssager også skal kunne udgøre én af de to prøvesager, der er
nødvendige for at opnå møderet for landsret og Sø-og Handelsretten. Dette
skyldes, at voldgiftssager efter Voldgiftsinstituttets opfattelse generelt er
egnede som prøvesager bedømt på sagernes karakter og omfang. Det anføres
i den forbindelse, at der ikke er tvivl om, at voldgift betragtes som et
almindeligt og effektivt alternativ til almindelig domstolsbehandling, og at
voldgiftskendelser kan fuldbyrdes på lige fod som domme.
Voldgiftsinstituttet bemærker, at den gældende voldgiftslov fra 2006
regulerer alle væsentlige led i voldgiftsprocessen, og at loven bygger på
fundamentale retsplejeprincipper, navnlig grundsætningen om parternes
adgang til at gøre sig bekendt med processtoffet (partsoffentlighed) og til at
svare på de påstande og anbringender, som modparten fremfører
(kontradiktion).
Derudover anføres det, at der løbende verserer omkring 100 voldgiftssager
ved instituttet, og at der afholdes forhandlinger i 50-60 af sagerne, som i vidt
omfang udføres på samme måde som i civile sager ved domstolene,
herunder med forelæggelse, afhøring af vidner og sagkyndige, afholdelse af
procedure mv.
Det bemærkes endvidere, at det er almindeligt at udpege en dommer ved
enten Højesteret eller landsretterne som enten voldgiftsrettens formand eller
som ene voldgiftsdommer, hvorimod byretsdommere kun meget sjældent er
udpeget i sager ved instituttet.
Så vidt Voldgiftsinstituttet ved, er der allerede praksis for, at førelse af
voldgiftssager kan indgå ved landsretternes vurdering af, om der kan
udstedes en øvethedserklæring til brug for at opnå møderet for Højesteret.
Voldgiftsinstituttet finder på baggrund af det ovenfor anførte, at der er
vægtige grunde, der taler for også at lade voldgiftssager – evt. kun sager,
hvor en lands- eller højesteretsdommer er formand for voldgiftsretten –
indgå som prøvesager, idet dette vil forbedre mulighederne for at løse
problemet med at opnå møderet for landsret og Sø- og Handelsretten.
Side 14/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Danske Advokater
anerkender og genkender, at det er vanskeligt for en
stor gruppe advokater, særligt familie- og strafferetsadvokater, at finde
egnede prøvesager ved domstolene, der kvalificerer sig som prøvesager til
opnåelse af møderet for landsret. Det anføres i den forbindelse, at
problemstillingen på sigt indebærer, at specialister med speciale i
strafferet/straffeprocesret og familieret/familieprocesret med møderet for
bl.a. landsret bliver færre, hvilket er retssikkerhedsmæssigt problematisk.
Ifølge Danske Advokater er det nødvendigt og positivt, at problemstillingen
løftes med henblik på at sikre, at flere advokater kan opnå møderet for
landsret. Der henvises i den forbindelse til en rapport fra juli 2024 fra
Advokatrådets arbejdsgruppe om møderet for landsret, som Danske
Advokater har deltaget i udarbejdelsen af. Det fremgår bl.a. af rapporten, at
arbejdsgruppen finder, at etablering af en fiktiv prøvesag er den enkleste
løsning at etablere, og at løsningen i højere grad end andre vil imødekomme
problemstillingen uden at gå på kompromis med retssikkerheden.
Dansker Advokater anser dog forslaget om, at hovedforhandlinger for
Arbejdsretten skal kunne udgøre den ene af de to prøvesager for at opnå
møderet for landsret og Sø- og Handelsretten, for bekymrende og
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. Dette skyldes, at forslaget udelukkende
tilgodeser en meget snæver og særligt udvalgt gruppe
(hovedorganisationernes ansatte advokater), som møder i Arbejdsretten,
hvilket har karakter af konkurrenceforvridende særlovgivning. Der peges i
den forbindelse på, at det er uhensigtsmæssigt og besynderligt, at den
overordnede problemstilling ikke løses. Forslaget vil, medmindre der opstår
en praksis, hvor arbejdsretslovens partsbegreb omgås, skabe særlige forhold
for kun noget nær en håndfuld advokater. Samtidig findes det bekymrende,
at forslaget giver en risiko for tab af både retssikkerhed, kvalitet og
kompetencer, idet Arbejdsretten – efter Advokatrådets opfattelse – ikke er
egnet som prøvesags-platform. Dette skyldes, at der ikke opstilles konkrete
krav til parternes rettergangsfuldmægtiges baggrund, samt at det
forudsætningsvist er tiltænkt, at dommerstanden skal være ikke-jurister.
Sagsførelsen ved Arbejdsretten, hvor der efter loven sker en fornøden
tilpasning af retsplejelovens regler om hovedforhandling af borgerlige sager
i 1. instans, er væsentlig anderledes end den, der sker for landsretterne og
Sø- og Handelsretten. Derudover er sagerne ofte ikke komplekse nok rent
processuelt og proces-teknisk, herunder fordi retsgrundlaget som
udgangspunkt udgøres af kollektive overenskomster, hvorved der ikke er de
samme retskilder som ved de almindelige domstole.
Side 15/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Derudover beklædes Arbejdsretten normalt kun af én juridisk dommer, der
som regel er Højesteretsdommer, og kun meget sjældent af tre.
Bedømmelsen af de, der aflægger prøve i Arbejdsretten, sker således af
færre dommere end ellers, hvilket medfører en ulig prøvelse.
Det bemærkes endvidere, at, at der som følge af dommernes øvrige virke og
fagområde, vil være en risiko for et betydeligt kendskab mellem dommeren
og de fuldmægtige og advokater, der ville skulle aflægge prøve ved
Arbejdsretten, hvilket kan medføre inddragelse af generelle betragtninger
om den pågældende kandidats performance og ikke den konkrete
performance til retssagsprøven. Danske Advokater kan derfor ikke tiltræde,
at forslaget i den fremlagte form fremmes. Det forslås i stedet, at
spørgsmålet om møderet for landsret gøres til genstand for en mere grundig
og struktureret dialog mellem Justitsministeriet, domstolene og
advokatorganisationerne.
Det fremgår af pkt. 2.2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
Justitsministeriet er enig med Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og
Dansk Arbejdsgiverforening (DA ) i, at hovedforhandlinger for
Arbejdsretten, der er en specialdomstol, egner sig til at udgøre den ene af
de to prøvesager for at opnå møderet for landsret og Sø- og Handelsretten,
idet de krav, der stilles til at møde i en hovedforhandling i Arbejdsretten, er
sammenlignelige med kravene for hovedforhandlinger i landsretterne.
I lovforslaget bemærkes det i den forbindelse, at rettens formand og
næstformand alle skal opfylde de almindelige betingelser for at være
dommer, jf. arbejdsretslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., og at retsplejelovens
inhabilitetsregler for dommere også gælder for Arbejdsrettens dommere og
suppleanter samt for formandskabet og sekretariatslederen, jf.
arbejdsretslovens § 6, stk. 1. Derudover er Arbejdsretten nedsat ved lov, og
Arbejdsrettens sager kan som udgangspunkt ikke anlægges ved byretten.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at ministeriet har inddraget
relevante parter, herunder repræsentanter fra domstolene, i udarbejdelsen
af lovforslaget.
Derudover er Justitsministeriet bekendt med rapporten fra Advokatrådets
arbejdsgruppe om møderet for landsret og anbefalingerne deri. Eventuelle
yderligere ændringer af reglerne om opnåelse af møderet for landsret og
Side 16/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Sø-og Handelsretten forudsætter grundige overvejelser, og ministeriet vil
derfor drøfte problemstillingen nærmere med navnlig advokatstanden og
landsretterne.
2.2.3 Advokatinteressentskaber som ansvarssubjekt
Danske Advokater
er positivt indstillet overfor forslaget om at sidestille
advokatvirksomheder, der drives som interessentskaber, med
advokatselskaber i form af A/S’er, ApS’er og P/S’er i forhold til
Advokatrådets tilsynsmuligheder og sanktioner. Af hensyn til
forudsigelighed og transparens anbefales det dog, at risikoen for, at en
interessent i kraft af den personlige hæftelse for interessentskabets
forpligtelser, kan komme til at lide tab, hvis interessentskabet pålægges en
sanktion, selvom den pågældende interessent ikke er ansvarlig for
overtrædelsen, beskrives i lovforslaget.
Det fremgår af pkt. 2.2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
Advokatrådets tilsyn og den disciplinære forfølgning i dag retter sig mod de
enkelte interessenter fremfor interessentskabet i situationer, hvor man ved
andre advokatselskaber har rettet tilsynet og den disciplinære forfølgning
mod virksomheden og ikke de enkelte advokater.
Med lovforslaget lægges der op til, at tilsynet og den disciplinære
forfølgning fremover rettes mod interessentskaberne frem for de enkelte
interessenter i situationer, hvor Advokatrådet ved andre advokatselskaber
retter tilsynet og den disciplinære forfølgning mod virksomheden og ikke de
enkelte advokater. Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at
lovforslaget ikke øger interessenternes risiko for at lide tab, idet den enkelte
interessent efter gældende ret kan blive pålagt en sanktion, selvom den
pågældende interessent ikke er ansvarlig for overtrædelsen.
2.2.4 Omstrukturering af Advokatsamfundets organer
Danske Advokater
anser forslaget om, at der indføres et decorumkrav for
medlemmer af Advokatrådet og Advokatnævnet for positivt.
Med henblik på at opretholde tillid og respekt anbefales det dog, at man ved
tilpasning af processen sikrer distance mellem den afdeling, der skal træffe
afgørelse i sager om valgbarhed til Advokatrådet og Advokatnævnet, og den
anden afdeling, som en indklaget advokat tilhører.
Side 17/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Justitsministeriet forstår Danske Advokaters bemærkning således, at i en
situation, hvor en advokat er medlem af Advokatnævnet eller stedfortræder
for et sådant medlem, skal der sikres distance mellem denne afdeling og den
afdeling, der skal træffe afgørelse om den pågældende advokats valgbarhed.
Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.2.5.3.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, hvoraf det fremgår, at det bemærkes i Advokatrådets
strukturudvalgs rapport, at Advokatnævnet allerede træffer afgørelser i
disciplinærsager mod advokater, som er medlemmer af Advokatnævnet eller
stedfortræder for et medlem i Advokatnævnet. Sådanne afgørelser træffes
som udgangspunkt af en anden afdeling end den, som den indklagede
advokat tilhører.
Der henvises endvidere til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1,
nr. 27, hvoraf det fremgår, at Advokatnævnet vil have kompetence til at
træffe afgørelse om valgbarhed, uanset om den pågældende advokat er
medlem af Advokatnævnet eller er stedfortræder for et sådant medlem. I
situationer, hvor nævnet har kendskab til, hvilken afdeling den pågældende
indklagede advokat tilhører, forudsættes det, at det er en anden afdeling end
den, som den indklagede advokat tilhører, der behandler sagen.
2.2.5 Værgers betaling af sagsomkostninger for en mindreårig part
Advokatrådet
anfører, at afgørende hensyn til værgers retssikkerhed taler
imod at gennemføre denne del af lovforslaget i den foreliggende form. Det
begrundes med, at anvendelsesområdet for den foreslåede nye bestemmelse
i retsplejelovens § 319 a på grundlag af lovforslagets bemærkninger må
antages at være meget snævert. Det bemærkes, at der ikke er nogen form for
empiri, som understøtter, at der overhovedet er behov for en bestemmelse
som den foreslåede.
Kriterierne for at anvende bestemmelsen efter lovforslagets bemærkninger
er vage og upræcise og synes primært at støtte sig på
rimelighedsbetragtninger, herunder den umyndiges indflydelse på sagens
førelse og den umyndiges alder. Derved er der ikke krav om, at en værge
skal have tilsidesat sine forpligtelser, som i den gældende bestemmelse i §
319 om procesfuldmægtige. Udover at der skal lægges vægt på sagens
karakter og værgens økonomiske forhold uden nærmere uddybning, kan der
ifølge bemærkningerne lægges vægt på den mindreåriges alder. Ved
afgørelsen kan retten inddrage oplysninger om sagen og den mindreårige
Side 18/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
part, men også her savnes angivelse af, hvilke oplysninger bemærkningerne
henviser til, og hvorledes disse skal vægtes i rettens afgørelse.
Advokatrådet påpeger, at der hverken i selve lovteksten eller
bemærkningerne hertil er nogen anvisning på, hvorledes det sikres, at den
værge, retten overvejer at pålægge helt eller delvist at betale sagens
omkostninger, kommer til orde, inden rettens afgørelse træffes.
Endeligt påpeges det, at reglerne om begrænsning i adgangen til at påkære
omkostningsafgørelser fra byret til landsret også vil omfatte afgørelser efter
forslagets § 319 a, uagtet at der er tale om et tvungent debitorskifte alene
baseret på rettens frie skøn.
Dommerforeningen
forstår forslaget således, at man ønsker at værne den
mindreårige sagspart mod de omkostningsmæssige konsekvenser, som
værgens unødige eller udsigtsløse sagsanlæg (eller appel) kan medføre.
Foreningen skal i den anledning bemærke, at almindelige civile retssager
oplyses af de involverede parter og partsrepræsentanter, og at sagens
oplysning derved sjældent omfatter parternes og partsrepræsentanternes
indbyrdes personlige forhold eller deres interne overvejelser og drøftelser
om sagen. Det kan derfor kun sjældent forventes, at retten vil have en sådan
viden om en mindreårig parts eventuelle indflydelse på sagens førelse eller
om den mindreårige eller værgens økonomiske forhold, at der vil være det
fornødne grundlag for at træffe afgørelse efter den foreslåede bestemmelse.
Retten vil i den forbindelse ikke af egen drift kunne søge sådanne forhold
oplyst, uden derved – forud for sagens afgørelse – at signalere en klar
stillingtagen til sagens endelige udfald. Det er foreningens opfattelse, at
værgemålslovens regler om værgens pligter og erstatningsansvar
umiddelbart må anses for at udgøre et tilstrækkeligt og mere
hensigtsmæssigt værn mod værgers anlæggelse af udsigtsløse sager.
Justitsministeriet har noteret Advokatrådet og Dommerforeningens
bemærkninger. Det bemærkes, at bestemmelsen forventes at have et snævert
sigte. Det er af samme årsag tilføjet til bemærkningerne, at reglen alene vil
gælde i helt særlige tilfælde, hvor retten på baggrund af sagens oplysninger
og sagens karakter finder, at det er åbenbart urimeligt at lade den
mindreårige betale sagens omkostninger. Formålet med bestemmelsen er
således at give retten mulighed for at pålægge værgen at betale
sagsomkostningerne, hvis den enkelte sag konkret giver anledning til det.
Side 19/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2.2.6 Hovedforhandling i tilknytning til et forberedende møde
Styrelsen for Patientklager
bemærker, at det vil være hensigtsmæssigt,
hvis domstolene om muligt varsler, at der er mulighed for, at sagen
hovedforhandles i forlængelse af det telefoniske retsmøde. Et sådant varsel
vil give parterne en bedre mulighed for at forberede sig, idet parterne i
modsat fald altid skal være forberedt på en hovedforhandling.
Justitsministeriet har noteret Styrelsen for Patientklagers bemærkning. Det
bemærkes i denne sammenhæng, at det er anført i bemærkningerne afsnit
2.4.1., at retten kan bestemme, at hovedforhandlingen skal foregå i
tilslutning til et forberedende møde, enten hvis parterne samtykker heri,
eller hvis sagen findes tilstrækkeligt oplyst og også i øvrigt er egnet til straks
at hovedforhandles, herunder at begge parter af retten skønnes at have
tilstrækkelig mulighed for at varetage deres interesser.
Advokatsamfundet
støtter forslaget. Advokatsamfundet er enige i, at
anvendelsen af bestemmelsen normalt bør forudsætte, at sagen er
forholdsvis ukompliceret, at der ikke skal afgives vidneforklaringer eller
afgørende vigtige partsforklaringer, og at der i øvrigt er afsat den fornødne
tid til at gennemføre hovedforhandlingen i tilknytning til det forberedende
retsmøde.
Justitsministeriet noterer sig, at Advokatsamfundet er enige i de beskrevne
bemærkninger til lovforslaget.
2.2.7 Digitalisering af dødsboskiftebehandlingen
Ældre Sagen
giver udtryk for en positiv indstilling til, at klager over
bobestyrer både kan gives via skifteportalen samt til bobestyreren, jf.
lovforslagets § 2, nr. 15. Efter Ældre Sagens opfattelse sikres de ikke-
digitale borgeres retssikkerhed, idet et krav om digital klage kunne få ikke-
digitale borgere til at opgive deres klage.
Imidlertid anfører Ældre Sagen, at lovforslaget ikke anerkender ikke-
digitale borgeres behov. Fritagelsesreglen i lovforslagets § 3 a, stk. 3, ændrer
ikke den hidtidige retsstilling for, hvornår en borger kan fritages for
anvendelsen af den digitale skifteportal. Ældre Sagen giver udtryk for, at
anmodninger om at blive fritaget for den digitale skifteportal sjældent
fremsættes blot for fritagelsens skyld. Det vækker bekymring, at
lovforslaget lægger op til, at Skifteretten skal vejlede borgere om at anskaffe
sig MitID, da dette kan lægge et pres på ikke-digitale borgere til at inddrage
Side 20/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
advokatbistand i skiftebehandlingen for at overskue den digitale
skifteportal.
Al skriftlig kommunikation mellem skifteretten og brugerne i en
dødsboskiftesag vil efter den foreslåede bestemmelse i dødsboskiftelovens §
3 a, stk. 1, fremover skulle ske via domstolenes skifteportal, medmindre
brugeren efter den foreslåede bestemmelse i dødsboskiftelovens § 3 a, stk.
3, bliver undtaget fra at anvende skifteportalen. En bruger kan efter denne
bestemmelse undtages, hvis der foreligger særlige forhold, som gør, at
vedkommende må forventes ikke at kunne anvende skifteportalen.
Skifteretten skal efter lovudkastet vejlede brugerne om muligheden for at
blive undtaget fra at anvende skifteportalen. I de almindelige bemærkninger
i lovudkastet er angivet, at hvis en bruger ikke har mulighed for at få MitID,
og den pågældende ikke kan eller bør lade sig repræsentere af en anden,
bør brugeren undtages fra at anvende domstolenes skifteportal. Skifteretten
vil skulle foretage en konkret vurdering af, om pågældende med vejledning
vil kunne være stand til at anvende domstolenes skifteportal.
Finans Danmark
støtter overordnet en digitalisering og en standardisering
af behandlingen af sager ved domstolene, der også kan medvirke til en
effektivisering til gavn for brugerne af systemet. Finans Danmark pointerer
dog, at det er afgørende for implementeringen af skifteportalen, at brugerne
af skifteportalen har tilstrækkelig tid til at gennemføre systemtilpasninger
til API-indberetning og heraf afledt procesomlægning.
Finans Danmark opfordrer endvidere til, at der indsættes hjemmel til, at
bankerne kan få adgang til skifteretsattester via skifteportalen efter
samtykke fra bobestyrer. En sådan digital adgang vil kunne spare mange
administrative ressourcer og bevirke, at udlevering af dødsboer kan ske
hurtigere. Samtidig opfordres der til, at bankerne kan få adgang til
oplysninger om kontaktperson og bobestyrer på skifteportalen også i
tilfældet af boudlæg, hvorfor der bør indsættes hjemmel herfor også.
Efter lovforslaget § 2, nr. 1, vil brugerne på samme måde som i dag kunne
tilgå domstolenes skifteportal enten via en brugergrænseflade på internettet
eller via en API-tilslutning, der gør det muligt for brugerne at overføre eller
hente data mellem deres eget system og skifteportalen. Det vil ikke være et
krav, at brugerne anvender en API-tilslutning.
Side 21/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Den praktiske udvidelse af domstolenes skifteportal med en ny it-løsning til
understøttelse af sagsbehandlingen i dødsboskiftesager foreslås at skulle
ske i etaper. It-løsningen forventes at blive udrullet til udvalgte pilotretter
den 30. september 2025 og fuldt udrullet til samtlige retter den 11.
november 2025. Udrulningen planlægges ud fra et ønske om, at it- løsningen
vil være umiddelbart værdiskabende for både skifteretterne og brugerne.
Der er fokus på, at brugerne har den fornødne tid til at gennemføre de
systemtilpasninger og procesomlæsninger, de måtte ønske.
Straffe- og skifteprogrammet forventes helt frem til udrulningen af it-
løsningen at være i dialog med bl.a. Finans Danmark om den tekniske
udformning for API-specifikationen og om adgang til f.eks.
kontaktoplysninger om kontaktperson og bobestyrer på domstolenes
skifteportal. Det forventes desuden afdækket, om skifteretsattesten bør være
tilgængelig via skifteportalen for andre, end den person eller de personer,
der legitimeres til at tegne boet. Skifteretten har i dag hjemmel til at
videregive skifteretsattesten til andre end den eller de legitimerede, hvis
skifteretten konkret har vurderet, at pågældende har den fornødne retlige
interesse i at få aktindsigt i skifteretsattesten. Dette følger af
dødsboskiftelovens § 114, stk. 3. Hvis oplysninger fra skifteretsattesten vil
skulle videregives automatisk via skifteportalen til bankerne, forudsætter
det en klar lovhjemmel, der efter grundige overvejelser og dialog mellem
Justitsministeriet, skifteretterne og Finans Danmark vil kunne foreslås
indsat i dødsboskifteloven på et senere tidspunkt.
Danske Advokater
anser det for uproblematisk, at det i forslaget til en ny
dødsboskiftelovsbestemmelse § 3 a, stk. 10, foreslås, at bobestyrer får pligt
til at oplyse sit personnummer og give andre nærmere bestemte oplysninger
til brug for udpegelsen som bobestyrer. Danske Advokater ønsker dog, at
der medtages eksempler i bemærkningerne til lovforslaget, hvilke øvrige
”nærmere bestemte oplysninger til brug for udpegelsen som bobestyrer”,
ministeriet forestiller sig, at det kunne være relevant at kræve udleveret fra
bobestyrer.
Bobestyrer vil efter udvidelse af domstolenes skifteportal skulle have en
profil på skifteportalen med oplysninger om bobestyrer. Oplysningerne vil
skulle indgå i et register, hvorfra skifteretten kan udpege bobestyrer til at
varetage bobehandlingen i en dødsboskiftesag. Bobestyrer vil skulle oplyse
sit personnummer til skifteretten med henblik på en entydig identifikation af
bobestyrer. Det vil af hensyn til skifterettens sagsbehandling og udpegelsen
Side 22/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
af bobestyrer desuden være relevant for skifteretten at have f.eks.
bobestyrerens kontaktoplysninger i form af telefonnummer og mailadresse.
Danske Advokater
bemærker, at det vil være absolut mest enkelt for både
skifteretternes og Skatteforvaltningens sagsbehandling, hvis boopgørelse og
boselvangivelse kan ”følges ad”, når den foreslåede ændring af
dødsboskiftelovens § 68, stk. 3, forudsætter, at bobestyrer skal sende
boopgørelsen til skifteretten, som derefter videresender til
Skatteforvaltningen, idet bobestyrer, såfremt boet er et selvstændigt
skattesubjekt, og boet ikke er skattefritaget, tillige skal fremsende
boselvangivelse senest samtidig med boopgørelsen, jf. dødsboskattelovens
§ 85, stk. 2. Der opfordres derfor til, at det præciseres, at (1) bobestyrer kan
opfylde sin oplysningsforpligtelse efter dødsboskattelovens § 85 ved at
fremsende boselvangivelse med boopgørelsen til skifteretten via
skifteportalen, og at (2) skifteretten videregiver boselvangivelsen til
Skatteforvaltningen senest samtidig med, at skifteretten videregiver
boopgørelsen i medfør af den foreslåede dødsboskiftelovs § 68, stk. 3.
Baggrunden for forslaget om, at skifteretten efter udvidelsen af domstolenes
skifteportal med det nye it-system til understøttelse af behandling af
dødsboskiftesager
vil
skulle
videregive
boopgørelsen
til
Skatteforvaltningen, er, at bobestyrer efter dødsboskiftelovens § 68, stk. 3,
har pligt til at give boopgørelsen til skifteretten, der på en enkelt måde vil
kunne videregive boopgørelsen til Skatteforvaltningen. Det fremgår af
dødsboskattelovens § 85, stk. 1 og 2, at bobestyrer i nærmere angivne
tilfælde har pligt til at give oplysninger til Skatteforvaltningen, og at
oplysningerne skal afgives af bobestyrer til Skatteforvaltningen senest
samtidig med indsendelsen af boopgørelsen. Der påhviler hverken efter
dødsboskifteloven eller dødsboskatteloven bobestyrer en pligt til også at
give de pågældende oplysninger til skifteretten. Skifteretten er således ikke
rette modtager af oplysningerne og kan derfor ikke videregive
oplysningerne til andre myndigheder. Dette ville falde uden for formålet
med skifterettens myndighedsudøvelse.
Procesbevillingsnævnet
noterer sig, at lovudkastet indeholder ændring af
appelbegrænsningsreglen i dødsboskiftelovens § 105, stk. 3, hvorefter det
kræver tilladelse fra Procesbevillingsnævnet at kære skifterettens
beslutninger om fritagelse for anvendelse af domstolenes skifteportal eller
afslag herpå. Nævnet har desuden noteret sig, at lovudkastet indfører en ny
– og midlertidig – appelbegrænsningsregel i ændringslovens
Side 23/24
L 22 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
ikrafttrædelsesbestemmelse i § 4, stk. 7, således at det kræver
Procesbevillingsnævnets tilladelse til at kære skifterettens beslutning om, at
en sag, hvor dødsfaldet er sket før lovens ikrafttræden, eller som behandles
efter de hidtil gældende regler, skal behandles efter de foreslåede regler i
lovforslaget. Procesbevillingsnævnet kan meddele kæretilladelse, hvis
beslutningen angår spørgsmål af væsentlig betydning for sagens forløb eller
af afgørende betydning for den, der ansøger om kæretilladelse, og der i
øvrigt er anledning til at lade afgørelsen prøve af en højere ret. Der er
foreslået en absolut kærefrist på to uger efter, at beslutningen er truffet.
Justitsministeriet har noteret sig Procesbevillingsnævnets bemærkninger.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring,
indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
Der er foretaget en ændring i lovforslagets § 2, nr. 1, hvor § 3 a, stk.
3, 2. pkt., er blevet indsat. Skifteretten kan herefter beslutte at
udelukke en bruger fra at anvende domstolenes skifteportal, hvis
brugeren anvender skifteportalen til at fremsætte et stort antal
ensartede anmodninger. Bestemmelsen svarer til reglen i
retsplejelovens § 148 a, stk. 4, 2. pkt.
Der er foretaget ændringer i lovforslagets § 2, nr. 1, hvor der i § 3 a,
stk. 3, 4, 5 og 6, er tilføjet, at skifteretten/retspræsidenten, når
skifteretten/retspræsidenten træffer beslutning om, at skifteportalen
ikke skal anvendes, samtidig beslutter, hvordan sagen behandles.
Ændringen skal ses som en præcisering, der ikke ændrer
retstilstanden.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk
karakter.
Side 24/24