Til lovforslag nr.
L 21
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 21. november 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om flagning
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, M og SP) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL, RV, ALT og SIU) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretal-
let vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag og vil stemme
imod de under nr. 3-5 stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de under nr. 1, 2, 4 og 5 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under nr.
3 stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget anerken-
der, at flagloven liberaliseres endda en hel del med forslaget,
idet det ikke tidligere har været lovligt at flage med andre
flag end det danske, mens det nu tillades alle andre steder
end i toppen af en flagstang. Det er godt, ligesom SF bakker
det tyske mindretals mulighed for at flage op, men SF me-
ner, loven burde være blevet fuldt liberaliseret.
Da SF i sagen om koranafbrændingsloven mente, at en
afbrænding kan være en ytring og dermed hører under
ytringsfriheden, kan flagning ligeledes anses for at være en
ytring og bør derfor ikke være begrænset. Dette anerkender
Justitsministeriet også, da det foreslåede forbud, fordi det
kan udgøre et indgreb i ytringsfriheden, skal kunne begrun-
des i et legitimt hensyn og være nødvendigt i et demokratisk
samfund, jf. EMRK artikel 10, stk. 2.
SF mener, at det danske flag er et af de smukkeste natio-
nale symboler, og at det står meget stærkt, fordi vi bruger
det i så mange sammenhænge. Vi flager glad og gerne ved
mange nationale højtider, og SF finder, at vores flag og
kultur sagtens kan holde til, at der også flages med andre
flag end det danske.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget støtter
behovet for at indføre et flagforbud i Danmark, efter at
Højesteret ved dom af 22. juni 2023 fastslog, at det davæ-
rende forbud mod at flage med andre landes nationalflag
ikke havde tilstrækkelig hjemmel i dansk lov. Højesterets-
dommen medførte derfor, at der ikke længere var hjemmel
i lovgivning i Danmark, som forbød flagning med andre
landes nationalflag, områdeflag og flag, der kan sidestilles
hermed. På den baggrund fremsatte DD i sidste folketingsår
beslutningsforslag nr. B 9 (folketingsåret 2023-24), der hav-
de til formål at forbyde flagning med fremmede nationers
flag i det offentlige rum i Danmark. Forslaget blev støttet
af et flertal i Folketinget, idet regeringen (S, V og M),
KF og DF sammen med DD stemte for forslaget. DD er
derfor meget tilfreds med, at regeringen nu har fremsat et
lovforslag, der indfører en lovhjemmel, som i udgangspunk-
tet gør det forbudt at flage med andre landes nationalflag,
områdeflag og flag, der kan sidestilles hermed. Lovforsla-
AX030587