Retsudvalget 2024-25
L 21 Bilag 7
Offentligt
2944011_0001.png
Til lovforslag nr.
L 21
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 21. november 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om flagning
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, M og SP) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL, RV, ALT og SIU) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretal-
let vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag og vil stemme
imod de under nr. 3-5 stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de under nr. 1, 2, 4 og 5 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under nr.
3 stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget anerken-
der, at flagloven liberaliseres endda en hel del med forslaget,
idet det ikke tidligere har været lovligt at flage med andre
flag end det danske, mens det nu tillades alle andre steder
end i toppen af en flagstang. Det er godt, ligesom SF bakker
det tyske mindretals mulighed for at flage op, men SF me-
ner, loven burde være blevet fuldt liberaliseret.
Da SF i sagen om koranafbrændingsloven mente, at en
afbrænding kan være en ytring og dermed hører under
ytringsfriheden, kan flagning ligeledes anses for at være en
ytring og bør derfor ikke være begrænset. Dette anerkender
Justitsministeriet også, da det foreslåede forbud, fordi det
kan udgøre et indgreb i ytringsfriheden, skal kunne begrun-
des i et legitimt hensyn og være nødvendigt i et demokratisk
samfund, jf. EMRK artikel 10, stk. 2.
SF mener, at det danske flag er et af de smukkeste natio-
nale symboler, og at det står meget stærkt, fordi vi bruger
det i så mange sammenhænge. Vi flager glad og gerne ved
mange nationale højtider, og SF finder, at vores flag og
kultur sagtens kan holde til, at der også flages med andre
flag end det danske.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget støtter
behovet for at indføre et flagforbud i Danmark, efter at
Højesteret ved dom af 22. juni 2023 fastslog, at det davæ-
rende forbud mod at flage med andre landes nationalflag
ikke havde tilstrækkelig hjemmel i dansk lov. Højesterets-
dommen medførte derfor, at der ikke længere var hjemmel
i lovgivning i Danmark, som forbød flagning med andre
landes nationalflag, områdeflag og flag, der kan sidestilles
hermed. På den baggrund fremsatte DD i sidste folketingsår
beslutningsforslag nr. B 9 (folketingsåret 2023-24), der hav-
de til formål at forbyde flagning med fremmede nationers
flag i det offentlige rum i Danmark. Forslaget blev støttet
af et flertal i Folketinget, idet regeringen (S, V og M),
KF og DF sammen med DD stemte for forslaget. DD er
derfor meget tilfreds med, at regeringen nu har fremsat et
lovforslag, der indfører en lovhjemmel, som i udgangspunk-
tet gør det forbudt at flage med andre landes nationalflag,
områdeflag og flag, der kan sidestilles hermed. Lovforsla-
AX030587
L 21 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 21. november 2024
2944011_0002.png
2
get indeholder en række undtagelser, som DD støtter, da
disse bl.a. tager hensyn til Danmarks relationer til vores
nabolande. Derudover bakker DD op om, at lovforslaget
lovfæster, at Dannebrog er Danmarks Riges nationalflag og
dermed nationalsymbol, hvilket cementerer Dannebrog som
nationalsymbol og Dannebrogs særstatus.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(LA og KF):
Til § 1
1)
Paragraffen
affattes således:
Ȥ 1.
Danmarks nationalflag er Dannebrog som stutflag
efter de for stutflaget fastlagte proportioner. Nationalflagets
røde farve er dannebrogsrødt.
Stk. 2.
Danmarks statsflag er Dannebrog som splitflag
efter de for splitflaget fastlagte proportioner. Statsflaget fø-
res af Kongehuset, Folketinget, statslige myndigheder og
domstolene samt institutioner m.v., der har særlig tilladelse
hertil.
Stk. 3.
Statsflaget i orlogsrødt føres alene af Søværnet
efter Forsvarets nærmere bestemmelser.«
[Danmarks nationalflag og statsflag m.v.]
2)
Efter kapitel 1 indsættes:
»Kapitel 01
Officielle flagdage
§ 01.
Justitsministeren bestemmer, hvilke dage der er
officielle flagdage, herunder ekstraordinære flagdage, hvor
statslige myndigheder flager med Dannebrog som splitflag,
det færøske flag Merkið eller det grønlandske flag Erfalasor-
put.«
[Officielle flagdage]
Af et
mindretal
(DF):
Til § 2
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke det finske, det
færøske, det grønlandske, det islandske, det norske og det
svenske nationalflag.«
[Tyske flag og andre landes områdeflag og flag, der kan
sidestilles hermed, omfattes ikke af undtagelsesmuligheden]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(KF):
Til § 5
4)
Som
2. pkt.
indsættes:
»Politiet kan som vilkår efter 1. pkt. bestemme, at der
ikke må flages med et flag omfattet af § 2, stk. 1, på danske
mærkedage eller flagdage.«
[Præcisering af, at politiet kan fastsætte vilkår om, at der ik-
ke må flages med et udenlandsk flag på danske mærkedage
eller flagdage]
5)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om politiets
behandling af sager efter stk. 1.«
[Mulighed for fastsættelse af regler om politiets behandling
af sager om flagning med udenlandske flag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af lovforslagets § 1, stk. 1, at Danmarks Riges
nationalflag er Dannebrog. Dette indebærer bl.a. en lovfæs-
telse af, at Dannebrog er Danmarks Riges nationalflag. Den
foreslåede bestemmelse vil omfatte Dannebrog både som
stutflag og som splitflag. Det bemærkes i den forbindelse, at
Dannebrog som stutflag fortsat skal anses som nationalflag,
mens Dannebrog som splitflag anses som statsflaget. I den-
ne sammenhæng vil Dannebrog både som stutflag og som
splitflag dog skulle anses som Danmarks Riges nationalflag.
Det følger af lovforslagets § 1, stk. 2, at Dannebrog som
splitflag føres af Kongehuset, Folketinget, domstolene og
statslige myndigheder samt institutioner m.v., der har særlig
tilladelse hertil. Dette indebærer en tydeliggørelse af gæl-
dende ret, hvorefter splitflaget alene føres af Kongehuset,
Folketinget, statslige myndigheder, domstolene og fysiske
og juridiske personer, der ved kongelig resolution er med-
delt særlig tilladelse til at føre splitflag. Disse vil således
fortsat kunne føre splitflag.
Det foreslås med ændringsforslaget, at § 1, stk. 1, affattes
således, at Danmarks nationalflag er Dannebrog som stut-
flag. Nationalflagets røde farve er dannebrogsrød.
Det foreslåede vil indebære, at Dannebrog som stutflag
er Danmarks nationalflag, og at nationalflagets røde farve er
dannebrogsrød. Dannebrog som stutflag er et rektangulært
flag, der deles af korset i fire retvinklede felter. Korsets
bredde er 1/7 af flagets højde ved stangen. Felterne ved
stangen er kvadrater. Længden af de ydre felter er 1 3/4
gange de indre felter.
Ved »Dannebrog som stutflag« skal i denne sammen-
hæng forstås det danske nationalflag, som består af et lig-
gende hvidt kors, som når til kanten af flaget, på en danne-
brogsrød (farvekode Pantone 186C) baggrund.
Det foreslås med ændringsforslaget, at § 1, stk. 2, affat-
tes således, at Danmarks statsflag er Dannebrog som split-
flag. Statsflaget føres af Kongehuset, Folketinget, statslige
myndigheder og domstolene samt institutioner m.v., der har
særlig tilladelse hertil. Det foreslåede vil indebære, at Dan-
marks statsflag er Dannebrog som splitflag. Dannebrog som
splitflag er ikke et rektangulært flag. Splitflagets indre felter
er som stutflagets, men den del af korset, som adskiller de
ydre felter, er i længden kun 1 ¼ gange de indres side, og
de ydre felters hertil svarende rektangulære del fortsættes
i flagets længderetning af spidse flige, der har form af re-
tvinklede trekanter, og hvis længde ved flagets øverste og
nederste kant er 1 �½ gange de rektangulære deles længde.
L 21 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 21. november 2024
2944011_0003.png
3
Det foreslåede vil endvidere tydeliggøre gældende ret,
hvorefter splitflaget alene føres af Kongehuset, Folketinget,
statslige myndigheder, domstolene og fysiske og juridiske
personer, der ved kongelig resolution er meddelt særlig tilla-
delse til at føre splitflag. Disse vil således fortsat kunne føre
splitflag.
Det bemærkes, at der kræves særskilt tilladelse til at fø-
re splitflag med særlige mærker eller kendetegn. Der kan
eksempelvis henvises til kongelig resolution af 4. november
2022, jf. bekendtgørelse nr. 372 af 24. marts 2023 om god-
kendelse af et nyt flag for DanPilot.
Den foreslåede bestemmelse er endvidere udtryk for en
tydeliggørelse af, at der vil være tale om en uberettiget
og dermed retsstridig anvendelse af Dannebrog som split-
flag, hvis flaget føres af andre end Kongehuset, Folketinget,
statslige myndigheder, domstolene eller fysiske og juridiske
personer, der ved kongelig resolution har særlig tilladelse
til at føre splitflag. Den foreslåede tydeliggørelse skal ses
i sammenhæng med, at retsstridig benyttelse af Dannebrog
i form af splitflag vil kunne indebære en overtrædelse af
straffelovens § 132, stk. 1, nr. 1, hvorefter den, som forsæt-
ligt eller uagtsomt på retsstridig måde benytter kendetegn
eller dragt, som er forbeholdt dansk eller fremmed offentlig
myndighed eller militærpersoner, straffes med bøde.
Der er med det foreslåede ikke tale om en ændring af den
nuværende ordning i forhold til Dannebrog som splitflag,
ligesom det foreslåede ikke ændrer på de gældende regler
om benyttelse af det såkaldte yachtflag, jf. bekendtgørelse
nr. 249 af 11. oktober 1957.
Det foreslås med ændringsforslaget, at § 1, stk. 3, affattes
således, at statsflaget i orlogsrødt føres af Søværnet efter
Forsvarets nærmere bestemmelser. Det foreslåede vil inde-
bære, at Søværnet fører splitflaget i form af orlogsflaget,
som har farvevarianten orlogsrød (Pantone 194C) som bag-
grund. Det foreslåede vil være en tydeliggørelse af gælden-
de ret. Det foreslåede vil endvidere indebære, at Forsvaret
vil kunne fastsætte nærmere bestemmelser om at statsflaget i
orlogsrødt føres af Søværnet.
Til nr. 2
De officielle flagdage meddeles af Justitsministeriet i
cirkulæreskrivelse om officielle flagdage. På disse dage fla-
ger statslige myndigheder med Dannebrog som splitflag fra
statens bygninger og skibe. Dog flages der den 21. juni
med det grønlandske flag, Erfalasorput, og den 29. juli med
det færøske flag, Merkið. Den seneste cirkulæreskrivelse er
cirkulæreskrivelse nr. 9010 af 15. januar 2024 fra den 15.
januar 2024.
Justitsministeriet kan i visse tilfælde iværksætte ekstra-
ordinær flagning i anledning af særlige begivenheder som
f.eks. statsbesøg og særlige begivenheder i Kongehuset for
at markere større katastrofer eller terrorangreb m.v. i udlan-
det.
Det foreslås med ændringsforslaget, at der indsættes et
nyt kapitel om officielle flagdage, hvori der indføres en
bestemmelse, hvorefter justitsministeren bestemmer, hvilke
dage der er officielle flagdage, herunder ekstraordinære
flagdage, hvor statslige myndigheder flager med Dannebrog
som splitflag, det færøske flag, Merkið, eller det grønland-
ske flag, Erfalasorput.
Det foreslåede vil indebære, at justitsministeren vil kun-
ne bestemme, hvilke dage der er officielle flagdage, hvor
statslige myndigheder flager med Dannebrog som splitflag,
det færøske flag, Merkið, eller det grønlandske flag, Erfa-
lasorput. Dette vil indebære, at statslige myndigheder på
de officielle flagdage flager med Dannebrog som splitflag
fra statens bygninger og skibe. Det forudsættes dog, at det
bestemmes, at der den 21. juni flages med det grønlandske
flag, Erfalasorput, og den 29. juli flages med det færøske
flag, Merkið.
Private personer, institutioner, kommuner m.v. vil ikke
have pligt til at flage på de fastsatte flagdage. Det forudsæt-
tes, at Justitsministeriets praksis for meddelelse af officielle
flagdage videreføres med den foreslåede ordning, hvorefter
justitsministeren bestemmer, hvilke dage der er officielle
flagdage. Det forudsættes i den forbindelse, at de officielle
flagdage er dage, som har en særlig national betydning,
herunder kirkelige helligdage og kongelige fødselsdage.
Det bemærkes, at de kirkelige helligdage kan forskydes
fra år til år, og derfor forudsættes det, at der hvert år på
Justitsministeriets hjemmeside offentliggøres en liste over
datoerne for flagdagene i det kommende år.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at justitsministe-
ren vil kunne iværksætte ekstraordinær flagning på enten hel
eller halv stang i forbindelse med f.eks. statsbesøg eller i
ganske særlige tilfælde ved øvrige begivenheder af særlig
national betydning og i anledning af f.eks. terrorangreb eller
naturkatastrofer i Danmark eller i udlandet.
Det forudsættes, at Justitsministeriets praksis for anord-
ning af ekstraordinær flagning videreføres med den foreslå-
ede ordning, hvorefter justitsministeren anordner sådan flag-
ning.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 2, at forbuddet i
stk. 1 ikke omfatter finske, færøske, grønlandske, islandske,
norske, svenske og tyske flag. Dette vil indebære, at flag-
ning med finske, færøske, grønlandske, islandske, norske,
svenske og tyske nationalflag og områdeflag m.v. ikke vil
være omfattet af det foreslåede forbud mod at flage med
andre landes nationalflag og områdeflag og flag, der må
sidestilles hermed. Det vil således være tilladt at flage med
f.eks. det skånske flag, det samiske flag, det ålandske flag
og Slesvig-Holstens og Bayerns flag.
Det foreslås med ændringsforslaget bl.a. at ændre »,
svenske og tyske flag« til »og svenske nationalflag«.
Det foreslåede vil indebære, at det tyske flag og områ-
deflag i Tyskland, herunder Slesvig-Holstens eller Bayerns
flag, vil være omfattet af det foreslåede forbud mod flagning
med andre landes nationalflag og områdeflag og flag, der
må sidestilles hermed.
Det foreslåede vil ligeledes indebære, at finske, færøske,
grøndlandske, islandske, norske og svenske områdeflag m.v.
vil være omfattet af det foreslåede forbud mod flagning.
Flagning med finske, færøske, grønlandske, islandske,
norske og svenske nationalflag vil fortsat ikke være omfattet
L 21 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 21. november 2024
2944011_0004.png
4
af det foreslåede forbud mod at flage med andre landes
nationalflag.
Til nr. 4
Det følger af lovforslagets § 5, at politiet i særlige til-
fælde kan meddele tilladelse, herunder fastsætte vilkår, til
flagning med flag omfattet af § 2, stk. 1. Dette vil indebære,
at forbuddet ligessom efter de dagældende regler ikke vil
omfatte flagning med udenlandske flag, hvis politiet har
meddelt tilladelse hertil, ligesom politiet vil kunne fastsætte
vilkår for tilladelser til flagning med andre landes national-
flag og områdeflag og flag, der måtte sidestilles hermed.
Det foreslås med ændringsforslaget, at politiet som vilkår
kan bestemme, at der ikke må flages med et flag omfattet
af § 2, stk. 1, på danske mærkedage eller flagdage. Med
forslaget præciseres det, at politiet kan fastsætte vilkår om,
at der ikke må flages med et udenlandsk flag på danske
mærkedage eller flagdage.
Det forudsættes i den forbindelse, at tilladelser til flag-
ning med udenlandske flag vil kunne indeholde vilkår om,
at der ikke flages med det pågældende flag på dage, hvor
Justitsministeriet – ud over de ovennævnte officielle flagda-
ge – har bestemt, at statslige myndigheder skal flage eks-
traordinært på halv eller hel stang i anledning af særlige
begivenheder som f.eks. statsbesøg eller særlige begivenhe-
der i Kongehuset. Tilsvarende gælder, hvor Justitsministeriet
i øvrigt har iværksat ekstraordinær flagning, f.eks. for at
markere større katastrofer eller terrorangreb m.v. i udlandet.
Til nr. 5
Det følger af lovforslagets § 5, at politiet i særlige til-
fælde kan meddele tilladelse, herunder fastsætte vilkår, til
flagning med flag omfattet af § 2, stk. 1. Dette vil indebære,
at forbuddet ligesom efter de dagældende regler ikke vil
omfatte flagning med udenlandske flag, hvis politiet har
meddelt tilladelse hertil, ligesom politiet vil kunne fastsætte
vilkår for tilladelser til flagning med andre landes national-
flag og områdeflag og flag, der måtte sidestilles hermed.
Det foreslås med ændringsforslaget, at justitsministeren
kan fastsætte regler om politiets behandling af sager efter
stk. 1.
Forslaget vil indebære, at justitsministeren kan fastsætte
en standardiseret procedure for behandling af sager om tilla-
delse til flagning med flag omfattet af det foreslåede forbud
til brug for alle politikredse.
Det forudsættes i den forbindelse, at ministeren vil kunne
fastsætte regler om behandling af sager om tilladelse til
flagning med flag omfattet af det foreslåede forbud, ligesom
ministeren vil kunne beslutte, at sådanne regler vil kunne
gælde for alle politikredse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 22. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 26. juni 2024
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 270 (fol-
ketingsåret 2023-24) Den 2. oktober 2024 sendte justitsmi-
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Serdal Benli (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV)
Torsten Gejl (ALT)
L 21 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 21. november 2024
2944011_0005.png
5
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6