Retsudvalget 2024-25
L 21 Bilag 6
Offentligt
2940055_0001.png
Til lovforslag nr.
L 21
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [21. november 2024]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om flagning
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et <>tal (...):
Til § 1
1)
Paragraffen
affattes således:
Ȥ 1.
Danmarks nationalflag er Dannebrog som stutflag
efter de for stutflaget fastlagte proportioner. Nationalflagets
farve er dannebrogsrød.
Stk. 2.
Danmarks statsflag er Dannebrog som splitflag
efter de for splitflaget fastlagte proportioner. Statsflaget fø-
res af Kongehuset, Folketinget, statslige myndigheder og
domstolene samt institutioner m.v., der har særlig tilladelse
hertil.
Stk. 3.
Statsflaget i orlogsrødt føres alene af Søværnet
efter Forsvarets nærmere bestemmelser.««
[Danmarks nationalflag og statsflag m.v.]
2)
Efter kapitel 1 indsættes:
»Kapitel 01
Officielle flagdage
§ 01.
Justitsministeren bestemmer, hvilke dage der er
officielle flagdage, herunder ekstraordinære flagdage, hvor
statslige myndigheder flager med Dannebrog som splitflag,
det færøske flag Merkið eller det grønlandske flag Erfalasor-
put.«
[Officielle flagdage]
Til § 2
3)
I
stk. 2,
ændres », svenske og tyske flag« til: »og svens-
ke nationalflag«.
[Tyske flag fjernes fra undtagelsen]
Til § 5
4)
Som
2. pkt.
indsættes:
»Politiet kan som vilkår efter 1. pkt. bestemme, at der
ikke må flages med et flag omfattet af § 2, stk. 1, på danske
mærkedage eller flagdage.«
[Præcisering af, at politiet kan fastsætte vilkår om, at der ik-
ke må flages med et udenlandsk flag på danske mærkedage
eller flagdage. ]
5)
Som
stk. 2
indsættes:
DokumentId
Journalnummer
L 21 - 2024-25 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2940055_0002.png
2
»Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om politiets
behandling af sager efter stk. 1.«
[Mulighed for fastsættelse af regler om politiets behandling
af sager om flagning med udenlandske flag. ]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af lovforslagets § 1, stk. 1, at Danmarks Riges
nationalflag er Dannebrog. Dette indebærer bl.a. en lovfæs-
telse af, at Dannebrog er Danmarks Riges nationalflag. Den
foreslåede bestemmelse vil omfatte både Dannebrog som
stutflag og splitflag. Det bemærkes i den forbindelse, at
Dannebrog som stutflag fortsat skal anses som nationalflag,
mens Dannebrog som splitflag anses som statsflaget. I den-
ne sammenhæng vil både Dannebrog som stutflag og split-
flag dog skulle anses som Danmarks Riges nationalflag. Det
følger af lovforslagets § 1, stk. 2, at Dannebrog som split-
flag føres af Kongehuset, Folketinget, domstolene og statsli-
ge myndigheder samt institutioner mv., der har særlig tilla-
delse hertil. Dette indebærer en tydeliggørelse af gældende
ret, hvorefter splitflaget alene føres af Kongehuset, Folke-
tinget, statslige myndigheder, domstolene samt fysiske og
juridiske personer, der ved kongelig resolution er meddelt
særlig tilladelse til at føre splitflag. Disse vil således fortsat
kunne føre splitflag. Det foreslås med ændringsforslaget,
at § 1, stk. 1, affattes således, at Danmarks nationalflag
er Dannebrog som stutflag. Nationalflagets farve er danne-
brogsrød. Side 5/6 Det foreslåede vil indebære, at Danne-
brog som stutflag er Danmarks nationalflag, og at national-
flagets farve er dannebrogsrød. Dannebrog som stutflag er
et rektangulært flag, der deles af korset i fire retvinklede fel-
ter. Korsets bredde er 1/7 af flagets højde ved stangen. Fel-
terne ved stangen er kvadrater. Længden af de ydre felter er
1 ¾ gange de indre felter. Ved »Dannebrog som stutflag«
skal i denne sammenhæng forstås det danske nationalflag,
som består af et liggende hvidt kors, som når til kanten af
flaget, på en dannebrogsrød (farvekode Pantone 186C) bag-
grund. Det foreslås med ændringsforslaget, at § 1, stk. 2, at
Danmarks statsflag er Dannebrog som splitflag. Statsflaget
føres af Kongehuset, Folketinget, statslige myndigheder og
domstolene samt institutioner m.v., der har særlig tilladelse
hertil. Det foreslåede vil indebære, at Danmarks statsflag er
Dannebrog som splitflag. Dannebrog som splitflag er ikke et
rektangulært flag. Splitflagets indre felter er som stutflagets,
men den del af korset, som adskiller de ydre felter, er i læng-
den kun 1 ¼ gange de indres side, og de ydre felters hertil
svarende rektangulære del fortsættes i flagets længderetning
af spidse flige, der har form af retvinklede trekanter, og hvis
længde ved flagets øverste og nederste kant er 1 �½ gange
de rektangulære deles længde. Det foreslåede vil endvidere
tydeliggøre gældende ret, hvorefter splitflaget alene føres af
Kongehuset, Folketinget, statslige myndigheder, domstolene
samt fysiske og juridiske personer, der ved kongelig reso-
lution er meddelt særlig tilladelse til at føre splitflag. Dis-
se vil således fortsat kunne føre splitflag. Det bemærkes,
at der kræves særskilt særlig tilladelse til at føre splitflag
med særlige mærker eller kendetegn. Der kan eksempelvis
henvises til kongelig resolution af 4. november 2022, jf.
bekendtgørelse nr. 372 af 24. marts 2023 om godkendelse
af et nyt flag for DanPilot. Den foreslåede bestemmelse er
endvidere udtryk for en tydeliggørelse af, at der vil være tale
om en uberettiget og dermed retsstridig anvendelse af Side
6/6 Dannebrog som splitflag, hvis flaget føres af andre end
Kongehuset, Folketinget, statslige myndigheder, domstolene
samt fysiske og juridiske personer, der ved kongelig resolu-
tion har særlig tilladelse til at føre splitflag. Den foreslåede
tydeliggørelse skal ses i sammenhæng med, at retsstridig be-
nyttelse af Dannebrog i form af splitflag vil kunne indebære
en overtrædelse af straffelovens § 132, stk. 1, nr. 1, hvoref-
ter den, som forsætligt eller uagtsomt på retsstridig måde
benytter kendetegn eller dragt, som er forbeholdt dansk eller
fremmed offentlig myndighed eller militærpersoner, straffes
med bøde. Der er med det foreslåede ikke tale om en æn-
dring af den nuværende ordning i forhold til Dannebrog som
splitflag, ligesom det foreslåede ikke ændrer på de gældende
regler om benyttelse af det såkaldte ”yachtflag”, jf. bekendt-
gørelse nr. 249 af 11. oktober 1957. Det foreslås med æn-
dringsforslaget, at § 1, stk. 3, statsflaget i orlogsrødt føres
af Søværnet efter Forsvarets nærmere bestemmelser. Det
foreslåede vil indebære, at Søværnet fører splitflaget i form
af orlogsflaget, som har farvevarianten orlogsrød (Pantone
194C) som baggrund. Det foreslåede vil være en tydeliggø-
relse af gældende ret. Det foreslåede vil endvidere indebære,
at Forsvaret vil kunne fastsætte nærmere bestemmelser om
at statsflaget i orlogsrødt føres af Søværnet.
Til nr. 2
De officielle flagdage meddeles af Justitsministeriet i cir-
kulæreskrivelse om officielle flagdage. På disse dage flager
statslige myndigheder med Dannebrog som splitflag fra sta-
tens bygninger og skibe. Dog flages der den 21. juni med
det grønlandske flag, Erfalasorput, og den 29. juli med det
færøske flag, Merkið. Den seneste Side 4/5 cirkulæreskri-
velse er cirkulæreskrivelse nr. 9010 af 15. januar 2024 fra
den 15. januar 2024. Justitsministeriet kan i visse tilfælde
iværksætte ekstraordinær flagning i anledning af særlige be-
givenheder, som f.eks. statsbesøg, særlige begivenheder i
Kongehuset, for at markere større katastrofer eller terrorang-
reb mv. i udlandet. Det foreslås med ændringsforslaget, at
der indsættes et nyt kapitel om officielle flagdage, hvori
der indføres en bestemmelse, hvorefter justitsministeren be-
stemmer, hvilke dage der er officielle flagdage, herunder
ekstraordinære flagdage, hvor statslige myndigheder flager
med Dannebrog som splitflag, det færøske flag Merkið eller
det grønlandske flag Erfalasorput. Det foreslåede vil inde-
bære, at justitsministeren vil kunne bestemme, hvilke dage
der er officielle flagdage, hvor statslige myndigheder flager
med Dannebrog som splitflag, det færøske flag Merkið eller
det grønlandske flag Erfalasorput. Dette vil indebære, at
statslige myndigheder på de officielle flagdage flager med
Dannebrog som splitflag fra statens bygninger og skibe. Det
forudsættes dog, at det bestemmes, at der den 21. juni fla-
ges med det grønlandske flag, Erfalasorput, og den 29. juli
flages med det færøske flag, Merkið. Private personer, insti-
tutioner, kommuner mv. vil ikke have pligt til at flage på
L 21 - 2024-25 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2940055_0003.png
3
de fastsatte flagdage. Det forudsættes, at Justitsministeriets
praksis for meddelelse af officielle flagdage videreføres med
den foreslåede ordning, hvorefter justitsministeren bestem-
mer, hvilke dage der er officielle flagdage. Det forudsættes i
den forbindelse, at de officielle flagdage er dage, som har en
særlig national betydning, herunder kirkelige helligdage og
kongelige fødselsdage. Det bemærkes, at de kirkelige hellig-
dage kan forskydes fra år til år, og derfor forudsættes det, at
der hvert år på Justitsministeriets hjemmeside offentliggøres
en liste over datoerne for flagdagene i det kommende år. Si-
de 5/5 Det foreslåede vil endvidere indebære, at justitsmini-
steren vil kunne iværksætte ekstraordinær flagning på enten
hel eller halv stang i forbindelse med f.eks. statsbesøg eller
i ganske særlige tilfælde ved øvrige begivenheder af særlig
national betydning samt i anledning af f.eks. terrorangreb
eller naturkatastrofer i Danmark eller i udlandet. Det forud-
sættes, at Justitsministeriets praksis for anordning af ekstra-
ordinær flagning videreføres med den foreslåede ordning,
hvorefter justitsministeren anordner sådan flagning.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 2, at forbuddet i
stk. 1 ikke omfatter finske, færøske, grønlandske, islandske,
norske, svenske og tyske flag. Dette vil indebære, at flag-
ning med finske, færøske, grønlandske, islandske, norske,
svenske og tyske nationalflag og områdeflag mv. ikke vil
være omfattet af det foreslåede forbud mod at flage med
andre landes nationalflag og områdeflag samt flag, der må
sidestilles hermed. Det vil således være tilladt at flage med
f.eks. det skånske flag, det samiske flag, det ålandske flag
samt Slesvig-Holstens eller Bayerns flag.
Det foreslås med ændringsforslaget til
stk. 2
at ændre »,
svenske og tyske flag« til »og svenske nationalflag«.
Det foreslåede vil indebære, at det tyske flag samt områ-
deflag i Tyskland, herunder Slesvig-Holstens eller Bayerns
flag vil være omfattet af det foreslåede forbud mod flagning
med andre landes nationalflag og områdeflag samt flag, der
må sidestilles hermed.
Det foreslåede vil ligeledes indebære, at finske, færøske,
grøndlandske, islandske, norske og svenske områdeflag m.v.
vil være omfattet af det foreslåede forbud mod flagning.
Flagning med finske, færøske, grønlandske, islandske,
norske og svenske nationalflag vil fortsat ikke være omfattet
af det foreslåede forbud mod at flage med andre landes
nationalflag. Det vil således være tilladt at flage med f.eks.
det svenske flag, det skånske flag, det samiske flag samt det
ålandske flag.
Til nr. 4
Det følger af lovforslagets § 5, at politiet i særlige tilfæl-
de kan meddele tilladelse, herunder fastsætte vilkår, til flag-
ning med flag omfattet af § 2, stk. 1. Dette vil indebære, at
forbuddet, som efter de dagældende regler, ikke vil omfatte
flagning med udenlandske flag, hvis politiet har meddelt
tilladelse hertil, ligesom at politiet vil kunne fastsætte vilkår
for tilladelser om flagning med andre landes nationalflag og
områdeflag samt flag, der måtte sidestilles hermed. Side 5/6
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i § 5 som 2. pkt.
indsættes, at politiet som vilkår kan bestemme, at der ikke
må flages med et flag omfattet af § 2, stk. 1, på danske
mærkedage eller flagdage. Med forslaget præciseres det, at
politiet kan fastsætte vilkår om, at der ikke må flages med
et udenlandsk flag på danske mærkedage eller flagdage. Det
forudsættes i den forbindelse, at tilladelser til flagning med
udenlandske flag vil kunne indeholde vilkår om, at der ikke
flages med det pågældende flag på dage, hvor Justitsmini-
steriet – udover de ovennævnte officielle flagdage – har
bestemt, at statslige myndigheder skal flage ekstraordinært
på halv eller hel stang i anledning af særlige begivenheder,
som f.eks. statsbesøg eller særlige begivenheder i Kongehu-
set. Tilsvarende gælder, hvor Justitsministeriet i øvrigt har
iværksat ekstraordinær flagning, f.eks. for at markere større
katastrofer eller terrorangreb mv. i udlandet. Der henvises
i øvrigt til pkt. 2.1.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger om den dagældende tilladelsesordning, hvor bl.a. de
officielle flagdage mv. beskrives nærmere. Den foreslåede
præcisering ikke vil ændre på, hvilke vilkår politiet i øvrigt
vil kunne fastsætte for tilladelser om flagning med sådanne
flag.
Til nr. 5
Det følger af lovforslagets § 5, at politiet i særlige til-
fælde kan meddele tilladelse, herunder fastsætte vilkår, til
flagning med flag omfattet af § 2, stk. 1. Dette vil indebæ-
re, at forbuddet, som efter de dagældende regler, ikke vil
omfatte flagning med udenlandske flag, hvis politiet har
meddelt tilladelse hertil, ligesom at politiet vil kunne fast-
sætte vilkår for tilladelser om flagning med andre landes
nationalflag og områdeflag samt flag, der måtte sidestilles
hermed. Det foreslås med ændringsforslaget, at som stk. 2
til § 5 indsættes, at justitsministeren kan fastsætte regler
om politiets behandling af sager efter stk. 1. Forslaget vil
indebære, at justitsministeren kan fastsætte en standardiseret
procedure for behandling af sager om tilladelse til flagning
med flag omfattet af det foreslåede forbud til brug for alle
politikredse. Side 6/6 Det forudsættes i den forbindelse, at
ministeren vil kunne fastsætte regler om behandling af sager
om tilladelse til flagning med flag omfattet af det foreslåede
forbud, ligesom at ministeren vil kunne beslutte at sådanne
regler vil kunne gælde for alle politikredse. Det forudsættes,
at ansøgning om tilladelse til at flage med andre landes
nationalflag og områdeflag samt flag, der må sidestilles her-
med, herunder ansøgning om forlængelse eller fornyelse af
en tilladelse, behandles af Politiets Administrative Center
(PAC) ved Midt- og Vestjyllands Politi, medmindre ministe-
ren beslutter andet.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 22. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 21 - 2024-25 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2940055_0004.png
4
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 26. juni
2024 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
270 (20231) Den 2. oktober 2024 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <2> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> depu-
tation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <7> spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Serdal Benli (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV)
Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6