Retsudvalget 2024-25
L 21 Bilag 2
Offentligt
Pressemeddelelse
- 22-08-2024 10:04:00
Dannebrogs-Samfundet hilser nyt lovforslag
velkommen men finder det utilstrækkeligt
Lovforslaget vækker stor bekymring hos Dannebrogs-Samfundet.
Dannebrogs-Samfundet (tidligere Danmarks-Samfundet), der arbejder for udbredelsen af
kendskabet til Dannebrog, og dets brug, har igennem en årrække efterlyst en egentlig flaglov,
der samlede de forskellige bestemmelser, bekendtgørelser og sædvaner, som gennem årene
har hobet sig op i forbindelse med vores brug af Dannebrog, og som efterhånden virker
uoverskuelige. Generelt hilser Dannebrogs-Samfundet derfor lovforslaget velkommen, og at
dets udgangspunkt er, at "Dannebrog er det vigtigste nationale symbol i Danmark. Et symbol,
der binder danskerne sammen som folk", men det er en skuffelse og bekymring for
Dannebrogs-Samfundet, at regeringen ikke har benyttet lejligheden til at gennemarbejde
emnet og udarbejde en samlet lov.
Det fremsatte lovforslag indeholder stort set kun regulativer for flagning med udenlandske flag
(eller forbud mod) samt hvilke sanktioner der skal være. I sin nuværende form vækker
forslaget stor bekymkring hos Dannebrogs-Samfundet.
Der er ikke nogen flaglov i Danmark. Der er ikke nogen lov, som fastlægger forhold omkring
Dannebrog som Danmarks nationalsymbol. Hvorfor ikke indarbejde nuværende sædvaner,
skikke og regler i en Lov om Dannebrog, spørger Dannebrogs-Samfundet?
"Hvis det fremsatte lovforslag vedtages, har man helt forpasset chancen for at gøre noget
godt for Dannebrog", udtaler Ernst A Jønsson, Sekretariatsleder hos Dannebrogs-Samfundet.
Der skelnes ikke mellem privat og offentligt flagning
Den største mangel i lovforslaget er, at der ikke skelnes mellem privat og offentlig flagning.
Den valgte formulering indebærer f.eks., at Udenrigsministeriet nu vil kunne flage med
piratflag og regnbueflag uden at overtræde loven. I lovforslaget bør det præciseres, at der fra
flagstænger tilhørende offentlige myndigheder, folketinget, stat og kommuner, udelukkende
L 21 - 2024-25 - Bilag 2: Henvendelse af 17/10-24 fra Dannebrogs-Samfundet om Dannebrog som Danmarks nationalsymbol
kun må flages med Dannebrog, samt det grønlandske og færøske flag efter de gældende
bestemmelser. Derved sikres vores flags eksklusivitet i forhold til brugen af andre flag.
Flagning med det tyske flag på linje med de nordiske
Som noget nyt fremgår det af lovforslaget, at der fremover må flages med det tyske flag på
linje med de nordiske. Dette forslag virker ejendommeligt, da den hidtil ligelige benyttelse af
de nordiske flag bygger på en lang kulturel tradition mellem de nordiske lande. Begrundelsen
skulle være det gode naboskab til Tyskland, men er det nok til at legitimere benyttelse af det
tyske flag i forhold til andre nabolande? Det tyske mindretal, der udgør omkring 15.000, har
tidligere arbejdet for, at dette måtte benytte det tyske flag i fuldt omfang. Dette ønske kunne
imidlertid være imødekommet i lovforslaget med en speciel tilladelse, uden at det ville være
nødvendigt at give los med hensyn til benyttelsen af det tyske flag over alt i Danmark.
Der savnes også en nærmere definition på flagdage, og hvorledes de er lovhjemlede.
Endvidere beklager Dannebrogs-Samfundet, at der ikke er taget stilling til en regulering af den
udstrakte brug af mærker i flaget. Et forhold, der burde påbegyndes en afvikling af.
Faktaboks:
Dannebrogs-Samfundets krav til flaglov
Dannebrog som splitflag bør i højere grad defineres som et stats- og
suverænitetsmærke og ikke som en ytring
Flagning med nationale flag andre end Dannebrog bør fortsat kræve
myndighedsgodkendelse
Bestemmelserne bør primært vedrøre flagning fra officielle flagstænger
Brugen af det grønlandske og det færøske flag bør indgå i en samlet lov om flagning
Flagning med det tyske flag bør ikke ligestilles med den hidtidige praksis hvad angår de
nordiske flag
De traditionelle flagdage bør defineres og indgå i lovgivningen
Brugen af mærker og inskriptioner i såvel split- som stutflag bør begrænses og
nyreguleres