Grønlandsudvalget 2024-25
L 20 Bilag 2
Offentligt
20.05.24
BETÆNKNING
Afgivet af Lovudvalget
vedrørende
FM2024/28
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til Lov
om ændring af retsplejelov for Grønland og forvaltningsloven (Aktindsigt,
kriminalprocessuelle tvangsindgreb, anonyme vidner og digital og forenklet digital
forkyndelse)
Fremsat af Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling
Afgivet til forslagets 2. behandling
Udvalget har under behandlingen bestået af:
Medlem af Inatsisartut Anders Olsen, Siumut, formand
Medlem af Inatsisartut Mette Arqe-Hammeken, Naleraq, næstformand
Medlem af Inatsisartut Harald Bianco, Inuit Ataqatigiit
Medlem af Inatsisartut Asii Chemnitz Narup, Inuit Ataqatigiit
Medlem af Inatsisartut Kuno Fencker, Siumut
Udvalget har efter 1. behandlingen den 10. april under FM2024 gennemgået forslaget.
Forslagets indhold og formål
Forslaget vedrører en række ændringer og tilføjelser i retsplejeloven for Grønland samt
forvaltningsloven. Formålet med forslaget er at sikre, at lovgivningen er tidssvarende i forhold
til det kriminalitets- og trusselsbillede, der er og kan forventes i Grønland fremover, samt at
optimere kriminalsagsbehandlingen.
Med forslaget indføres følgende:
Offentlighedens adgang til aktindsigt i domme udvides.
Politiets efterforskningsmuligheder forbedres, og der sikres bedre beskyttelse af vidner.
Hjemmel til, at politiet kan anvende teleobservation i forbindelse med efterforskning.
Reglerne om edition (pligt til at fremføre dokumenter) effektiviseres.
1
____________
FM2024/28
J.nr.: 01.33.03-00188
J.nr.: 01.25.01/24FM-LABU-00028
L 20 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
20.05.24
FM2024/28
Øget mulighed for tvangsindgreb i meddelelseshemmeligheden ved efterforskning af
forsætlige overtrædelser af kriminallovens kapitel 7 og 8.
Regler til effektivisering af opfølgningen på modtagne indberetninger om uberettigede
tvangsindgreb.
Mulighed for at undlade underretning om afsluttede tvangsindgreb.
Mulighed for at politiet kan blokere hjemmesider, hvor der foregår nærmere angivne
former for it-kriminalitet.
Mulighed for at politiet kan forstyrre eller afbryde radio- og telekommunikation eller
overtage tv-overvågning i ekstraordinære tilfælde.
Regler om anonyme vidner.
Regler om digital forkyndelse og forenklet digital forkyndelse.
Førstebehandling af forslaget i Inatsisartut
Forslaget modtog generel opbakning fra Inatsisartut under førstebehandlingen. Debatten bar
præg af et generelt ønske om at nedbringe kriminalitet. Det blev fremført, at nærværende forslag
bidrager hertil ved at sikre en mere effektiv efterforskning og sagsbehandling. Hertil blev den
enkeltes ret til privatliv i forbindelse med den foreslåede adgang til brug af teleobservation
drøftet.
Høringssvar
Justitsministeriet har stået for høringsprocessen, hvor relevante grønlandske myndigheder har
været inddraget. Forslaget har været i høring i perioden fra den 14. december 2023 til den 18.
januar 2024 samt været offentliggjort på den danske høringsportal. Herudover er forslaget
blevet sendt til Folketingets Grønlandsudvalg og Folketingets Retsudvalg til orientering.
Udvalgets behandling af forslaget
Udvalget finder det vigtigt, at lovgivningen til enhver tid er tidssvarende og afspejler behovet
og den udvikling, der finder sted. Kriminalitet kan aldrig helt undgås, men udvalget værdsætter
Naalakkersuisuts fokus på at sikre de bedste betingelser for efterforskningen af kriminalitet,
herunder behovet for tilpasning til den konstante udvikling af nye kriminalitetsformer.
Til dette konkrete forslag bemærker udvalget, at Retten i Grønland og Domstolsstyrelsen
udtrykker behov for, at der afsættes midler til undervisning af personalet ved kredsretterne i
brugen af de foreslåede nye bestemmelser om aktindsigt. Udvalget finder det vigtigt, at der
sikres den bedst mulige implementering af ny lovgivning, således at denne kan få den ønskede
effekt. Udvalget forventer derfor, at Naalakkersuisut lytter til rettens bekymring og træffer de
fornødne foranstaltninger til imødekommelse heraf.
Forslagets økonomiske konsekvenser
2
____________
FM2024/28
J.nr.: 01.33.03-00188
J.nr.: 01.25.01/24FM-LABU-00028
L 20 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2914511_0003.png
20.05.24
FM2024/28
Det fremgår af § 33, stk. 1, i Inatsisartuts forretningsorden, at de økonomiske og administrative
konsekvenser ved realiseringen af beslutningsforslag skal beskrives i forslagets begrundelse.
Udvalget har noteret sig, at forslaget i overensstemmelse hermed angiver de økonomiske
konsekvenser ved forslagets realisering, således at det fremgår, at der vil være et vist merarbejde
forbundet med behandlingen af aktindsigtsanmodninger hos domstolene og
anklagemyndigheden. Det forudsættes, at dette merarbejde kan blive afholdt inden for de
eksisterende bevillinger.
Hertil er det fremført, at der kan være mindre administrative og økonomiske konsekvenser for
internetudbydere, i forbindelse med den praktiske gennemførelse af blokering af hjemmesider.
Udvalgets indstillinger
Et flertal i udvalget bestående af Inuit Ataqatigiit og Siumut
indstiller på denne
baggrund beslutningsforslaget til vedtagelse.
Med disse bemærkninger, og med den i betænkningen anførte forståelse, skal udvalget overgive
forslaget til 2. behandling.
Anders Olsen
Formand
Mette Arqe-Hammeken
Næstformand
Kuno Fencker
Asii Chemnitz Narup
Harald Bianco
3
____________
FM2024/28
J.nr.: 01.33.03-00188
J.nr.: 01.25.01/24FM-LABU-00028