Grønlandsudvalget 2024-25
L 20 Bilag 2
Offentligt
2914507_0001.png
FM 2024/28
10/4-2024
Anna Wangenheim
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til Lov om ændring af
retsplejelov for Grønland og forvaltningsloven (Aktindsigt, kriminalprocessuelle tvangsindgreb, anonyme
vidner og digital og forenklet digital forkyndelse)
(Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling)
(1. behandling)
Demokraatit ser med stor tilfredshed på, at der ønskes forbedring på en række af de områder, som den
danske stat har ansvaret for. I sidste uge gav vi i vores ordførerindlæg om retsplejeloven udtryk for, at vi
grundlæggende og helt principielt mener, at der indenfor et Rigsfællesskab bør være lige muligheder og
rettigheder. Derudover betragter vi tilslutning til den række tiltag, der er nævnt i dette forslag, som
naturlige tilrettelser indtil vi herfra beslutter noget andet. At vi kører med to forskellige systemer gør efter
vores opfattelse retssikkerheden ineffektiv for borgerne i Grønland.
Vi vil dog gerne fremhæve et tiltag indenfor dette forslag, som værende yderst væsentligt. Beskyttelse af
vidner er en rigtig god rettighed, idet vi bor i så lille et samfund, at der er en relativt stor risiko for, at et
vidne tilbageholder oplysninger omkring en potentiel kriminel handling. Dels på grund af frygt for at møde
gerningsmanden på gaden og/eller at blive opsøgt og blive truet på livet i værste tilfælde.
Naalakkersuisut beskriver i sine bemærkninger til udkastet, at kriminalitetsbilledet både øges og udvikler
sig. Med disse ændringer i retsplejeloven mener vi, at der derfor er tale om en driftsopgave, der skal gøre
det nemmere for det grønlandske politi og for domstolene. Vi vil gerne høre om politikken, herunder
hvorledes Naalakkersuisut helt konkret vil arbejde for at reducere ungdomskriminalitetsbilledet, og
hvordan det grønlandske kriminalpræventive råd kan sættes i spil?
Vores vedtagelse af Istanbulkonventionen fra tidligere samling, og vores forslag om konkret og målbar
antivold-kampagne synes at mangle i forhold til at Naalakkersuisut konstaterer en øget
ungdomskriminalitet og et kriminalitetsbillede, der udvikler sig. Det grønlandske kriminalpræventive råd
har udfærdiget en strategi gældende fra 2021-2024
1
med en ambition om at etablere partnerskabsaftaler,
etablere lokale samarbejdsrelationer og at have særligt fokus på forældreansvar for at blandt andet unge
kommer ud for kriminelle handlinger. Men får vi målt og vejet disse tiltag? Får vi brugt ressourcerne godt
nok? Det er det helt store spørgsmål. For hvis vi gjorde, hvorfor ser vi så fortsat en alt for høj
kriminalitetsrate?
Der er mange spørgsmål, som vi mener, at vi bør turde at spørge os selv om her i salen. I stedet for at vi
blot opdaterer og implementer en række love her i Grønland, som er besluttet i Danmark.
1
https://dkr.dk/Media/637569160642567496/PiSiu%20-%20Strategi%202021-2024.pdf
FM 2024/28
J.nr 00.00.00/24FM-LABU-00028
Side 1
L 20 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2914507_0002.png
Med disse ord, sender vi forslaget i udvalgsbehandling, hvor vi her ønsker at forholde os konkret til mulige
konsekvenser og afledte effekter ved at tilslutte os de fornyede tiltag.
Naalakkersuisut skriver i de økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv, at
internetudbydere vil skulle have omkostninger i forbindelse med den praktiske gennemførelse af blokering
af hjemmesider. Derfor bør der tages de nødvendige hensyn for at sikre, at det private erhvervsliv ikke
kvæles i krav om øgede udgifter, når vi er i et land med mange monopoler og en offentlig administration,
der tangerer til at vokse og udkonkurrere det private.
FM 2024/28
J.nr 00.00.00/24FM-LABU-00028
Side 2