Notat
Høringsnotat
vedr. forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2028 (L 2)
Forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2028 (L 2) har været sendt i høring hos Beskæftigelsesministeriet, Børne-
og Undervisningsministeriet, Danske regioner, Dansk Industri, Danmarks Natio-
nalbank, Digitaliseringsministeriet, Kommunernes Landsforening, Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet, Erhvervsministeriet, Formandskabet for De Økonomi-
ske Råd, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet,
By-, Land- og Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljø- og Ligestillingsministeriet,
Ministeriet for Grøn Trepart, Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Rigsrevisionen, Skatteministeriet, So-
cial- og Boligministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministe-
riet, Ældreministeriet og Økonomiministeriet.
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra Dansk Industri.
En kopi af det modtagne høringssvar vedlægges.
De væsentligste punkter fra det modtagne høringssvar og Finansministeriets be-
mærkninger hertil er sammenfattet i følgende oversigt:
02. oktober 2024
Høringspart
Dansk Industri
Høringssvar
DI mener ikke, at opgørel-
sesmetoden, hvor det fi-
nanspolitiske råderum læg-
ges på det statslige delloft,
giver et retvisende billede af
regeringens prioriteter frem
mod 2028. Det skyldes ek-
sempelvis, at regeringen i
sin 2030-plan har valgt at
prioritere udgifter til at
dække det demografiske
træk, hvilket betyder, at det
statslige delloft automatisk
vil blive omlagt til kommu-
Finansministeriets bemærk-
ninger hertil
Det følger gængs praksis, at
det finanspolitiske råderum
indregnes under det stats-
lige delloft for drift.
Udgiftslofterne korrigeres
årligt i forlængelse af blok-
tilskudsaktstykket, hvormed
udgiftslofterne afspejler de
aftalte økonomiske rammer
for kommuner og regioner.
Korrektionerne af udgifts-
lofterne sker således i over-