Finansudvalget 2024-25
L 2 Bilag 1
Offentligt
2914015_0001.png
Notat
Høringsnotat
vedr. forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2028 (L 2)
Forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2028 (L 2) har været sendt i høring hos Beskæftigelsesministeriet, Børne-
og Undervisningsministeriet, Danske regioner, Dansk Industri, Danmarks Natio-
nalbank, Digitaliseringsministeriet, Kommunernes Landsforening, Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet, Erhvervsministeriet, Formandskabet for De Økonomi-
ske Råd, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet,
By-, Land- og Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljø- og Ligestillingsministeriet,
Ministeriet for Grøn Trepart, Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Rigsrevisionen, Skatteministeriet, So-
cial- og Boligministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministe-
riet, Ældreministeriet og Økonomiministeriet.
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra Dansk Industri.
En kopi af det modtagne høringssvar vedlægges.
De væsentligste punkter fra det modtagne høringssvar og Finansministeriets be-
mærkninger hertil er sammenfattet i følgende oversigt:
02. oktober 2024
Høringspart
Dansk Industri
Høringssvar
DI mener ikke, at opgørel-
sesmetoden, hvor det fi-
nanspolitiske råderum læg-
ges på det statslige delloft,
giver et retvisende billede af
regeringens prioriteter frem
mod 2028. Det skyldes ek-
sempelvis, at regeringen i
sin 2030-plan har valgt at
prioritere udgifter til at
dække det demografiske
træk, hvilket betyder, at det
statslige delloft automatisk
vil blive omlagt til kommu-
Finansministeriets bemærk-
ninger hertil
Det følger gængs praksis, at
det finanspolitiske råderum
indregnes under det stats-
lige delloft for drift.
Udgiftslofterne korrigeres
årligt i forlængelse af blok-
tilskudsaktstykket, hvormed
udgiftslofterne afspejler de
aftalte økonomiske rammer
for kommuner og regioner.
Korrektionerne af udgifts-
lofterne sker således i over-
L 2 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
2914015_0002.png
Side 2 af 2
nernes og regionernes del-
loft i takt med, at det demo-
grafiske træk udmøntes. På
baggrund heraf anfører DI,
at det statslige delloft for
2026-28 allerede nu kan si-
ges at være overvurderet,
mens kommunernes og re-
gionernes delloft tilsva-
rende vil være undervurde-
ret.
DI mener i forlængelse
heraf, at det er problema-
tisk, at det finanspolitiske
råderum opgøres som den
højest mulige offentlige
forbrugsvækst.
DI anbefaler i stedet at der
opgøres et såkaldt ”frit fi-
nanspolitisk råderum”, der
tager højde for regeringens
løbende prioriteringer af
det offentlige forbrug og
således giver et mere retvi-
sende billede af den finan-
siering, der er til rådighed til
nye politiske disponeringer.
ensstemmelse med aftalesy-
stemet med kommuner og
regioner.
Finansministeriet opgør
som vanligt det finanspoli-
tiske råderum i forbindelse
med de mellemfristede
fremskrivninger. Det fi-
nanspolitiske råderum af-
spejler den højest mulige
offentlige forbrugsvækst set
i forhold til udgiftsniveauet
i basisåret. Opgørelsen
heraf følger tidligere opgø-
relser under denne og tidli-
gere regeringer. Finansmi-
nisteriet er ikke bekendt
med en entydig definition
af begrebet et
”frit finans-
politisk råderum”.
Det be-
mærkes, at udgiftslofterne
fastsættes på budgetform,
og at både allerede beslut-
tede udgifter, samt udgifter
der måtte træffes politisk
beslutning om på et senere
tidspunkt vil skulle afholdes
inden for de fastsatte ud-
giftslofter.
Høringssvaret fra Dansk
Industri giver ikke anled-
ning til ændringer i det
fremsatte lovforslag.