Retsudvalget 2024-25
L 199 Bilag 1
Offentligt
3004948_0001.png
Dato:
Kontor:
11. april 2025
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Cecilie Brandt Opstrup
Sagsnr.: 2024-08982
Dok.:
3668582
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af værgemålsloven og lov
om social service (Initiativer med henblik på at nedbringe sagsbe-
handlingstiderne hos Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse
af øvre grænse for antal værgemål m.v.)
I. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til lovforslag om ændring af værgemålsloven og lov om social
service (Initiativer med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos
Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for antal
værgemål m.v.) har i perioden fra den 31. januar 2025 til den 28. februar
2025 (28 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder, organisati-
oner m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 3. februar 2025 endvidere sendt til Retsud-
valget til orientering.
Herudover er udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
31. januar 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisa-
tioner m.v.
Side 1/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3004948_0002.png
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten
markeret med *.
Høringspart
Hørings- Bemærk-
svar
ninger
modtaget
Ingen
bemærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive hø-
ringssvar
Højesteret
Østre Landsret
Vestre Landsret
Sø- og Handelsretten
Byretterne
*2
Advokatrådet
Advokatnævnet
Advokatsamfundet
Alzheimerforeningen
Dansk Ejendoms-
mæglerforening
Dansk Socialrådgiver-
forening
Danske Advokater
Danske Arveretsadvo-
kater
Danske Bank Forvalt-
ning
Danske Dødsboadvo-
kater
Danske Familieadvo-
kater
Danske Handicaporga-
nisationer
Danske Patienter
Danske Regioner
Den Danske Dommer-
forening
Dommerfuldmægtig-
foreningen
Esbjerg Kommune,
Udviklingscenter
Vest*
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 2/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3004948_0003.png
Faglige Seniorer
Finans Danmark
Finansforbundet
Folketingets Ombuds-
mand
Foreningen af Familie-
retsadvokater
Foreningen af Faste
Værger i Danmark
Foreningen Danske
Revisorer
Foreningen Svær Au-
tisme*
Forvaltningsinstituttet
for Lokale Pengeinsti-
tutter
Forsikring & Pension
FSR – danske revisorer
Henrik Grønning, fast
værge*
Helle Christensen,
værge*
Institut for Menneske-
rettigheder
Justitia
Jyske Forvaltning
KL
Kommunale Velfærds-
chefer*
Københavns Universi-
tet (Juridisk Fakultet)
LEV*
Nordea Forvaltning*
3
Nykredit Forvaltning
Pårørende i Danmark
Spar Nord Bank, for-
valtningsafdelingen
Sydbank, forvaltnings-
afdelingen
Syddansk Universitet
(Juridisk Institut)
Søren Stagis, fast
værge*
Udbetaling Danmark
ULF (Udviklingshæm-
medes Landsforbund)
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 3/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3004948_0004.png
Ældre Sagen
x
x
Aalborg Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Universitet (Ju-
ridisk Institut)
*
2
) Høringsparten kan tilslutte sig Østre Landsrets høringssvar
*
3
) Høringssvar afgivet via Finans Danmark.
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag. Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er fo-
retaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danske Regioner
har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Den Danske Dommerforening
og
Folketingets Ombudsmand
ønsker
ikke at udtale sig om forslaget.
Advokatrådet
bemærker, at der siden oprettelsen af Familieretshuset har
været store udfordringer med sagsbehandlingstiden inden for stort set alle
ressortområder. Rådet bemærker videre, at det derfor er af stor retssikker-
hedsmæssig betydning, at Justitsministeriet tager initiativ til at nedbringe de
lange sagsbehandlingstider, og rådet derfor umiddelbart er positivt indstillet
over for tiltag, som kan medvirke dertil.
Alzheimerforeningen
finder, at lovforslaget har potentiale til at skabe væ-
sentlige forbedringer for såvel dem, der er under værgemål, og deres pårø-
rende som de ansatte i Familieretshuset, men støtter ikke forslaget om etab-
lering af en ny attestordning og anbefaler i stedet, at der tilføres flere res-
sourcer til Familieretshuset. Derudover bemærker foreningen, at foreningen
længe har gjort opmærksom på, at sagsbehandlingstiden på området er alt
for lang, at det er bekymrende, at lovforslaget angiveligt kun er fokuseret på
at nedbringe sagsbehandlingstiderne, og at retssikkerheden for det enkelte
menneske altid bør være det primære fokus.
Side 4/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Danske Advokater
og
Danske Arveretsadvokater
bakker i deres fælles
høringssvar op om, at der tages politiske initiativer til at nedbringe sagsbe-
handlingstiden i Familieretshuset. Dog er det organisationernes vurdering,
at lovforslaget vil dog medføre betydelige negative konsekvenser for frem-
tidsfuldmagtssystemet og derfor bør genovervejes for at undgå skade på sy-
stemets integritet.
Danske Handicaporganisationer (DH)
er generelt positive overfor lov-
forslaget, der vil bidrage til at nedbringe de lange sagsbehandlingstider i
Familieretshuset, ligesom der er elementer i lovforslaget, der giver øget
fleksibilitet og flere frihedsgrader i forvaltningen af borgerens liv. Organi-
sationen støtter indførelse af en attestordning for pårørende såvel som ind-
førelse af en grænse for antallet af værgemål, en professionel værge kan
have.
Danske Patienter
mener, at ændringerne overordnet set kan føre til forbed-
ringer for både den, der er under værgemål, deres pårørende og de myndig-
heder, der administrerer reglerne. Danske Patienter ser positivt på flere af
initiativerne, herunder det sænkede krav om formuebevarelse og den nye
sanktionsbestemmelse. Danske Patienter savner dog et overordnet fokus på
retssikkerheden.
Finans Danmark
finder formålet med lovforslaget anerkendelsesværdigt,
men finder dog, at den foreslåede erklæringsmodel har en række væsentlige
udfordringer.
Foreningen af Faste Værger i Danmark (FFVD)
finder overordnet, at de
fleste ændringsforslag er hensigtsmæssige og relevante, og fremhæver især
forslaget om udvidet adgang til formueforbrug. FFVD er dog bekymret for,
om det samlede forslag i tilstrækkeligt omfang vil bidrage til at nedbringe
Familieretshusets sagsbehandlingstider til et acceptabelt niveau. FFVD hen-
stiller derfor til, at foreningens forslag om omplacering af opgaven med at
behandle sager om etablering af værgemål for demente og senhjerneskadede
til kommunerne overvejes.
Foreningen Svær Autisme
er i udgangspunktet positive over for de fore-
slåede ændringer.
Side 5/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Helle Christensen, værge, Henrik Grønning, fast værge,
og
Søren Sta-
gis, fast værge,
støtter lovforslaget, da ændringerne, der lægges op til med
lovforslaget, vil komme den, der er under værgemål, til gode.
Institut for Menneskerettigheder
anser det for positivt, at der iværksættes
initiativer for at øge borgere under værgemåls indflydelse på eget liv og
nedbringe sagsbehandlingstiderne i værgemålssager hos Familieretshuset.
Kommunale Velfærdschefer
støtter lovforslaget og de tiltag, der kan ned-
bringe sagsbehandlingstiden for værgemålsager i Familieretshuset.
KL
bakker op om intentionen med lovforslaget, men finder ikke, at initiati-
verne i lovforslaget vil bidrage til at nedbringe sagsbehandlingstiden i bety-
deligt omfang. KL bemærker i den forbindelse, at det særligt på demensom-
rådet er væsentligt, at en nær pårørende med attestordningen får mulighed
for at kunne tiltræde en afgørelse om at flytte en borger, som ikke er i stand
til at samtykke, da det særligt er med henblik på dette, at kommunerne i dag
søger om værgemål.
LEV
er overordnet positive over for lovforslaget, og foreningen vurderer,
at flere af elementerne vil bidrage til at nedbringe Familieretshusets sagsbe-
handlingstider på værgemålsområdet, samtidig med at det i et vist omfang
giver borgere under værgemål øget mulighed for at forbruge egne midler på
linje med alle andre borgere.
Ældre Sagen
finder det overordnet set yderst hensigtsmæssigt at indføre
initiativer til nedbringelse af de meget lange sagsbehandlingstider i Fami-
lieretshuset, men finder det dog tvivlsomt, om de foreslåede ændringer kan
bidrage dertil i nævneværdig grad, hvorfor foreningen har en række forslag
til ændringer til lovudkastet.
Justitsministeriet deler Danske Advokaters og Danske Arveretsadvokaters
opfattelse af, at fremtidsfuldmagtsordningen generelt er mere velegnet end
tiltagene i lovforslaget til at sikre, at en borger, der ikke længere har evne
til at varetage sine forhold, kan få varetaget disse af en betroet person i
overensstemmelse med borgerens ønsker. Justitsministeriet ser derfor også
meget gerne, at fremtidsfuldmagtsordningen kommer til at nyde endnu
større udbredelse end i dag. Som det fremgår af afsnittet om attestordnin-
gen, jf. afsnit 2.1.5 herunder, vurderer Justitsministeriet dog, at denne vil
have
et
relevant
anvendelsesområde
ved
siden
af
Side 6/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
fremtidsfuldmagtsordningen. Som det fremgår af samme afsnit, har ministe-
riet indsat som betingelse for udstedelse af attesten, at der ikke er en frem-
tidsfuldmagt vedrørende samme forhold sat i kraft, og at attesten tilbage-
kaldes, såfremt en sådan fremtudsfuldmagt på et senere tidspunkt sættes i
kraft, ligesom Familieretshuset, såfremt der anmodes om udstedelse af at-
test for en person, der har, oprettet en fremtidsfuldmagt, som ikke er ikraft-
sat, skal vejlede fremtidsfuldmægtigen(e) om muligheden for ikraftsættelse
af fremtidsfuldmagten. På den baggrund deler ministeriet ikke bekymringen
om, at tiltagene i lovforslaget vil medføre betydelige negative konsekvenser
for fremtidsfuldmagtsordningen.
2.1.1. Egnethed
DH
foreslår, at det i vurderingen af en værges egnethed skal indgå, om vær-
gen reelt har tid til at opnå nærmere kendskab til borgeren og kan varetage
dennes interesser på en aktiv måde.
Finans Danmark
finder, at det bør være en forudsætning for at kunne be-
stride hvervet, at værgen kan udarbejde et regnskab, arbejde digitalt, herun-
der benytte elektronisk post og netbank, ligesom værgen skal kunne kom-
munikere på dansk, norsk, svensk eller engelsk og være bosat i Danmark.
Endelig bør værgens egen økonomi være sund.
FFVD
kan som udgangspunkt tilslutte sig forslaget om, at en værge skal
være egnet til at varetage hvervet, men så gerne, at det konkretiseres, hvil-
ken uddannelsesmæssig baggrund eller livserfaring der forudsættes, ligesom
foreningen ønsker et decorumkrav for faste værger. Endelig vurderer for-
eningen, at der for at reducere misbrugsrisikoen bør etableres en ordning,
hvorefter Familieretshuset løbende orienteres om sigtelser og strafferetlige
afgørelser mod faste værger samt om værgers forfaldne gæld.
LEV
finder, at fokus på egnethed i forhold til de økonomiske anliggender
er for snæver, og at der også bør ske en tydeliggørelse i forhold til vareta-
gelse af personlige anliggender.
Justitsministeriet har noteret sig høringssvarene, men finder henset til lov-
forslagets formål om at lette Familieretshusets administration af området
ikke anledning til på nuværende tidspunkt at indføre yderligere krav til eg-
nethedsvurderingen.
Side 7/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
2.1.2. Værgemålsgrænse
Alzheimerforeningen
hilser forslaget om en øvre grænse for, hvor mange
værgemål den enkelte værge kan varetage, velkommen. Foreningen finder
dog, at den øvre grænse for værgemål bør være væsentlig lavere, for at et
værgemål kan forvaltes ordentligt og med den tilstrækkelige viden om per-
sonen under værgemåls præferencer.
Byretterne
bemærker, at det i bemærkningerne til lovforslaget bør anføres,
hvorledes retterne i praksis forventes at kunne påse overholdelsen af de fo-
reslåede grænser.
Danske Advokater
og
Danske Arveretsadvokater
anfører, at hensynet til
den, der er under værgemål, skal balanceres med hensynet til den faste vær-
ges mulighed for at fungere som fast værge som den primære beskæftigelse.
Det er en forudsætning for at tiltrække professionelle værger og sikre øko-
nomisk bæredygtighed. Dette vil også sikre, at værgerne har de nødvendige
kompetencer og rutiner til at håndtere opgaverne effektivt. Foreningerne op-
fordrer derfor til, at der i stedet for at fastlægge en fast lav grænse, som
gælder for alle, fastsættes et antal værgemål for den enkelte værge ud fra
værgernes individuelle kompetencer, kapacitet og erfaring. Foreningerne
bemærker bl.a., at den øgede erfaring, en værge opnår ved at håndtere flere
sager, forbedrer kvaliteten af værgemålene og sikrer, at værgerne er dygtige
til at håndtere komplekse situationer. Derudover bemærker foreningerne, at
der er afsat ca. 1�½ time pr. værgemål pr. måned, og den nødvendige kontakt
med den, der er under værgemål, derfor også vil være tilstede for de værger,
der har mere end 50 værgemål.
DH
støtter, at der fastsættes en værgegrænse.
Danske Patienter
og
LEV
er ligeledes positive over at indføre en sådan
grænse, men anbefaler, at grænsen sættes lavere end det foreslåede for at
sikre en forsvarlig varetagelse af værgemålene. LEV foreslår en grænse på
25 værgemål.
FFVD
er uenige i, at det tidligere skøn udøvet af Familieretshuset bør er-
stattes af en generel regel. FFVD anfører i den forbindelse, at en fast værges
vederlag ved 50 værgemål med en almindelig sammensætning i 2025 vil
udgøre 475.000 kr., hvilket i praksis vil afholde højtuddannede og højtløn-
nede personer fra at fokusere udelukkende på værgemålsgerningen, da ve-
derlaget ikke vil stå mål med den løn, de giver afkald på. Foreningen
Side 8/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
påpeger i den forbindelse, at der er mange fordele ved at have fuldtidsbe-
skæftigede faste værger, og finder, at der burde skelnes mellem faste værger,
der har hvervet som fuldtidsarbejde eller en integreret del af deres erhverv,
og dem, der har det som et deltidsarbejde ved siden af andet lønnet arbejde
uden mulighed for integration. Samlet set finder foreningen, at der er en
betydelig risiko for, at forslaget vil afskrække højtuddannede og vellønnede
fra at fokusere fuldt ud på værgemålsgerningen. Endelig bemærker forenin-
gen, at det bør vurderes konkret og individuelt af i første omgang værgen og
i anden række tilsynet med denne, hvor mange værgemål den pågældende
kan håndtere.
Søren Stagis, fast værge,
er bekymret over forslaget om at fastsætte en
grænse på i udgangspunktet 50 værgemål for den enkelte faste værge. Søren
Stagis peger i den forbindelse på bl.a., at Familieretshuset anslår, at en
værge bruger 1�½-2 timer månedligt på et økonomisk værgemål, hvilket vil
svare til 75-100 timer ved 50 værgemål og dermed være en del under den
gennemsnitlige arbejdstid i Danmark. Søren Stagis påpeger, at det med den
foreslåede grænse ikke længere vil være muligt at fungere som fast værge
som fuldtidsbeskæftigelse, hvilket vil gå ud over kvaliteten og medføre
mangel på kvalificerede værger. Søren Stagis foreslår derfor, at den hidti-
dige praksis, hvor Familieretshuset tildeler værger ud fra et konkret skønt,
videreføres, at grænsen sættes væsentligt højere, eller at der for faste værger,
hvor dette er deres primære beskæftigelse, kan beskikkes i op til 75 værge-
mål.
Ældre Sagen
støtter forslaget om at fastsætte en grænse for antallet af vær-
gemål. Ældre Sagen undres dog over, at Familieretshuset ikke fører over-
sigter over antallet af tildelte værgemål, og at det derfor er nødvendigt at
pålægge værgen af oplyse Familieretshuset det. Ifølge Ældre Sagen fore-
kommer det mest hensigtsmæssigt, at Familieretshuset har dette overblik.
Social- og Boligministeriet har noteret sig Ældre Sagens bemærkning om,
at Familieretshuset ikke fører oversigter over antallet af tildelte værgemål.
Justitsministeriet har noteret sig høringsparternes synspunkter om fastsæt-
telse af værgemålsgrænser men har ikke fundet anledning til at ændre på de
foreslåede grænser. Justitsministeriet henviser i den forbindelse til ministe-
riets overvejelser om fastsættelse af grænserne i lovforslagets pkt. 2.1.2.2.
Side 9/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Justitsministeriet har på baggrund af byretternes bemærkning om, hvorle-
des retterne forventes at kunne påse overholdelsens af værgemålsgræn-
serne, i lovforslagets pkt. 2.1.3.3 præciseret, at ministeriet i bekendtgørelse
nr. 1444 af 13. december 2013 om værgemål (værgemålsbekendtgørelsen),
som ændret ved bekendtgørelse nr. 246 af 12. marts 2019, vil indføre en
pligt for faste værger til, såfremt værgen modtager en beskikkelse, som med-
fører at vedkommende kommer over den absolutte grænse på 75 værgemål,
at anmode om ikke at blive beskikket i det pågældende værgemål, hvorefter
det vil kunne undlades at beskikke den pågældende efter § 10 i bekendtgø-
relse nr. 1075 af 11. december 2003 om behandling af værgemåls- og vær-
gesager samt om faste værger og værgens vederlag m.v. (sagsbehandlings-
bekendtgørelsens) som ændret ved bekendtgørelse nr. 766 af 24. juni 2013.
2.1.3. Oplysning af værgemålssager
Alzheimerforeningen
og
Danske Patienter
finder, at forslaget om at på-
lægge ansøgeren at indhente en udtalelse, hvis den pågældende har bopæl
på en institution, kan skabe problemer i forhold til tavshedspligten.
Vestre
og Østre Landsret
opfordrer til, at det i lovbemærkninger skrives tydeligere
frem, i hvilket omfang det i praksis vil være muligt for f.eks. et familiemed-
lem at indhente sådanne erklæringer indenfor rammerne af de gældende reg-
ler om beskyttelse af personoplysninger m.v.
Justitsministeriet bemærker, at et botilbud eller et plejehjem vil kunne afgive
en udtalelse til en nær pårørende på baggrund af et samtykke fra beboeren,
ligesom en læge på tilsvarende vis vil kunne afgive en lægeerklæring til en
nær pårørende på baggrund af et samtykke fra patienten. I den forbindelse
vil et botilbud eller et plejehjem også kunne lægge vægt på, om der er tale
om en nær pårørende, der løbende besøger den pågældende og generelt har
indsigt i den pågældendes forhold. Som det fremgår af lovforslagets pkt.
2.1.3.3, fraviges udgangspunktet om, at ansøgeren skal indhente dokumen-
terne, hvis det dokumenteres, at det ikke har været muligt for den pågæl-
dende at få udleveret disse.
Alzheimerforeningen
og
Danske Patienter
foreslår, at der indføres et stan-
dardiseret honorar for indhentelse af lægeerklæringer.
Foreningen Svær Autisme
anfører, at den nære pårørende/ansøgeren bør
informeres, hvis myndighederne indhenter oplysninger om en borger, idet
dette ellers kan skabe uhensigtsmæssige gnidninger.
Side 10/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Kommunale Velfærdschefer
påpeger, at når det foreslås at ændre værge-
målslovens § 18 således, at ansøger fremover skal oplyse sagen, vil det på-
lægge kommuner yderligere sagsbehandling og udgifter i sager, hvor kom-
munen ansøger.
Ældre Sagen
kan ikke støtte forslaget om, at ansøgeren som udgangspunkt
får ansvaret for sagsoplysning. Dette er en fravigelse af det grundlæggende
forvaltningsretlige princip, hvor myndighederne har pligt til at foretage
sagsoplysning.
Justitsministeriet er opmærksom på, at den foreslåede ordning, hvorefter
oplysningspligten flyttes fra myndigheden til ansøgeren, vil pålægge kom-
munerne yderligere sagsbehandling og udgifter. Det er dog Justitsministe-
riets vurdering, at sagsbehandlingen i etableringssager vil blive kortere.
2.1.4. Bemyndigelse til afbeskikkelse
Danske Advokater
og
Danske Arveretsadvokater
anbefaler, at afbeskik-
kelsesregler udarbejdes, så det præcist fremgår, hvordan reglerne vil blive
praktiseret.
KL
anbefaler, at bemyndigelsesbestemmelsen ændres, så det også er muligt
at foretage afbeskikkelse i tilfælde, hvor en pårørende er indsat som værge,
men hvor der er behov for at beskikke en ny, eventuelt fast, værge.
Ældre Sagen
bakker op om en lettere adgang til værgeskifte.
Justitsministeriet har noteret sig høringssvarene.
2.1.5. Attestordning
Advokatrådet
bemærker, at det vil være i strid med almindelige retsprin-
cipper, hvis en person fratages sin retlige handleevne alene på baggrund af
en lægeerklæring.
Alzheimerforeningen
og
Danske Patienter
støtter ikke forslaget om den
nye attestordning. Foreningerne peger på, at ordningen kan erstattes af min-
dre omfattende ordninger, såsom fuldmagter, og at attesten ikke er omfat-
tende nok til at imødekomme borgerens behov. Alzheimerforeningen og
KL
påpeger endvidere, at såfremt personen er i stand til at give samtykke, burde
en anden fuldmagtsløsning eller en kommunal administrationsaftale være en
mulighed.
Advokatrådet
bemærker tilsvarende, at en person, der er i stand
Side 11/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
til at samtykke til indsendelse af en erklæring, må antages også at være i
stand til løbende at samtykke til, at den nære pårørende varetager personlige
forhold, eller til at udstede en fuldmagt derom.
Finans Danmark
bemærker
i samme retning, at borgeren bør være i stand til at udstede en fuldmagt eller
oprette en fremtidsfuldmagt, såfremt borgeren kun har brug for hjælp til at
betale de udgifter, der er omfattet af ordningen. Alzheimerforeningen og
Danske Patienter finder det endvidere problematisk, at der ikke er krav om
at spørge den person, der har behov for bistand, om dennes ønske. KL fore-
slår, at der af hensyn til borgerens retssikkerhed i lovforslaget medtages reg-
ler om, hvordan sagsbehandlingen skal foregå, hvis borgeren protesterer
mod, at en nær pårørende indsender erklæring efter ordningen.
Danske Advokater
og
Danske Arveretsadvokater
stiller sig tvivlende
over for, om den foreslåede ordning vil føre til, at sagsbehandlingstiderne i
Familieretshuset bliver mærkbart kortere. Hertil bemærkes, at der allerede
findes en velfungerende ordning for borgere, som ikke ønsker at blive un-
derlagt et værgemål i tilfælde af svækkelse, i form af fremtidsfuldmagtsord-
ningen.
Ældre Sagen
er bekymret for, om endnu en ordning vil medvirke til uover-
skuelighed i sagsbehandlingen og dermed modvirke formålet med at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne i Familieretshuset, og det fremgår for for-
eningen ikke åbenbart, at dette forslag vil kunne medvirke nævneværdigt til
nedbringelse af sagsbehandlingstiderne.
Justitsministeriet bemærker, at en borger uanset forslaget fortsat vil kunne
vælge et af de eksisterende alternativer, såfremt den pågældende er i stand
til at anvende dette. Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede ord-
ning modsat et løbende samtykke til at varetage personlige forhold m.v. også
vil kunne anvendes efter det tidspunkt, hvor borgeren ikke længere måtte
være i stand til at samtykke, hvis adgangen er etableret, mens det var tilfæl-
det, ligesom den efter dette tidspunkt også kan etableres på baggrund af en
lægeerklæring. Attestordningen vil på baggrund af en lægeerklæring kunne
etableres i tilfælde, hvor den, der har behov for bistand, er blevet ude af
stand til selv at varetage sine anliggender. I medfør af attestordningen vil
der modsat ved et samtykke eller en almindelig fuldmagt blive udstedt en
attest fra en offentlig myndighed (Familieretshuset), som den nære pårø-
rende kan fremvise, når denne ønsker at disponere i overensstemmelse med
attesten. I forhold til fremtidsfuldmagter deler Justitsministeriet den opfat-
telse,
flere
høringsparter
giver
udtryk
for,
af,
at
Side 12/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
fremtidsfuldmagtsordningen generelt er et mere hensigtsmæssigt alternativ
til værgemål end den foreslåede attestordning, og ministeriet så gerne, at
relevansen af den foreslåede attestordning var mindre som følge af, at frem-
tidsfuldmagter nød endnu større udbredelse, end det er tilfældet. Attestord-
ningen vil dog dels kunne anvendes til at bistå en nær pårørende, inden
denne mangler evnen til at varetage sine forhold, dels vil den kunne etable-
res på baggrund af en lægeerklæring i tilfælde, hvor den borger, der ikke
længere har evne til at varetage sine forhold, ikke har oprettet en fremtids-
fuldmagt. Endelig vil den kunne anvendes i visse tilfælde, hvor der efter
ikraftsættelsen af en fremtidsfuldmagt viser sig at være forhold, borgeren
har behov for bistand til, fremtidsfuldmagten ikke dækker. Justitsministeriet
har dog for at tydeliggøre samspillet mellem fremtidsfuldmagter, værgemål
og den foreslåede attestordning præciseret i et nyt stk. 4 i den foreslåede
bestemmelse i værgemålslovens § 25 a, at en attest ikke kan udstedes, så-
fremt en fremtidsfuldmagt eller et værgemål, der vedrører de samme forhold
som attesten, er sat i kraft. Det er endvidere præciseret i et nyt stk. 5 i den
foreslåede bestemmelse i værgemålslovens § 25 a, at Familieretshuset til-
bagekalder en attest, såfremt en fremtidsfuldmagt sættes i kraft, eller et vær-
gemål iværksættes, der omfatter samme forhold som attesten. I tråd hermed
er det endvidere tilføjet i lovforslagets pkt. 2.3.3, at hvis der anmodes om
udstedelse af attest for en person, der har, oprettet en fremtidsfuldmagt, som
ikke er ikraftsat, skal Familieretshuset desuden vejlede fremtidsfuldmægti-
gen(e) om muligheden for ikraftsættelse af fremtidsfuldmagten.
Derudover bemærker Justitsministeriet for så vidt angår inddragelse af den
person, der har behov for bistand til at varetage sine personlige anliggen-
der, at vedkommende skal samtykke i etablering af adgangen, hvis vedkom-
mende er i stand til det. Justitsministeriet har på baggrund af høringssva-
rene dog justeret lovforslaget, så det følger af den foreslåede § 25 a, at den
nære pårørende på tro og love skal erklære, at den nære pårørendes vare-
tagelse af opgaven vurderes at være i overensstemmelse med ønskerne fra
den, der har behov for bistand. Som det fremgår af det fremsatte lovforslags
pkt. 2.3.3 og bemærkningerne til § 1, nr. 10, forudsættes den nære pårøren-
des vurdering af, hvorvidt det er i overensstemmelse med ønskerne fra den,
der har behov for bistand, at ske på baggrund af en dialog med personen
eller, hvor en sådan dialog undtagelsesvis ikke er mulig på grund af perso-
nens betydelige og varigt nedsatte psykiske funktionsevne, på baggrund af
den nære pårørendes viden om, hvad der ville være bedst stemmende med
personens ønsker.
Side 13/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker endvidere, at det i tilfælde, hvor erklæringen
indgives på baggrund af et samtykke fra den person, der har behov for bi-
stand, vil være op til den nære pårørende at vurdere, om den pågældende
har en evne og fornøden dømmekraft til at forstå sin situation samt til at
træffe beslutningen. Som det fremgår af pkt. 2.3.3 og bemærkningerne til §
1, nr. 10, vil den nære pårørende på tro og love skulle erklære, at det er
tilfældet. Der vil således ikke ved en myndighed ske en efterprøvelse af, om
den, der har behov for bistand, har den fornødne dømmekraft. Tilsvarende
vil den pågældendes ønske om udstedelse af attesten – uagtet om erklærin-
gen indsendes på baggrund af et samtykke eller en lægeerklæring – ikke
blive søgt bekræftet ved en myndighed, som det er tilfældet ved etablering
af et økonomisk værgemål, hvor Familieretshuset i medfør af sagsbehand-
lingsbekendtgørelsens § 4, stk. 2, indkalder den, som sagen angår, til et
møde for at vejlede den pågældende om retsvirkningerne af værgemålet og
søge anmodningen om værgemålet bekræftet. Dette skal ses i lyset af formå-
let om at etablere et enkelt alternativ til værgemål, som ikke vil kræve mere
omfattende sagsbehandling ved Familieretshuset.
Yderligere bemærker Justitsministeriet, at den retlige handleevne for den
person, der har behov for bistand til at varetage sine personlige anliggen-
der, ikke fratages ved udstedelse af attesten.
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Danske Patienter, DH
og
KL
an-
fører, at det bør nærmere konkretiseres, hvad der forstås med personlige an-
liggender, og DH anfører bl.a., at det bør være muligt at ansøge om sociale
eller andre ydelser.
Danske Advokater
og
Danske Arveretsadvokater, DH, KL
og
Ældre
Sagen
anfører, at attestordningen i praksis vil få et begrænset anvendelses-
område, idet mange borgere har brug for hjælp til at betale andre typer af
udgifter til underhold end de løbende udgifter, der betales til en offentlig
myndighed eller private kreditorer, der opkræver bolig- eller forsyningsud-
gifter. På den baggrund anbefaler KL og Ældre Sagen, at attestordningen
ændres til at omfatte flere typer af udgifter til underhold, herunder udgifter
til fødevarer, receptpligtig medicin, frisør, tandlæge, sko og tøj, m.v. KL
foreslår endvidere, at udgifter til valgfri ydelser i forbindelse med ophold på
et botilbud eller plejehjem, som eksempelvis kostordning eller tøjvask, om-
fattes af ordningen. Ældre Sagen bemærker desuden, at det er uklart, hvor-
dan betalinger af ordningen forudsættes gennemført i praksis. Foreningen
finder, at det er et fint forslag at give pårørende med attest samme adgang
Side 14/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
som værger og fremtidsfuldmægtige til at modsætte sig brug af trygheds-
skabende velfærdsteknologi, men foreningen vurderer, at sidestillingen med
værger og fremtidsfuldmægtige med fordel kan udvides til at omfatte sam-
tykke til flytning efter servicelovens § 136 f, hvilket efter Ældre Sagens op-
fattelse kan bidrage til at lette sagsbehandlingstiderne i Familieretshuset.
Esbjerg Kommune, Udviklingscenter Vest,
anbefaler, at den nære pårø-
rende, der på baggrund af en attest har adgang til at varetage personlige an-
liggender m.v., såvel som en værge får mulighed for at indgå aftale om at
overlade midler til det personale, der har den daglige omsorg for borgeren,
da det er blevet en stor daglig udfordring for botilbud m.v. at hjælpe borge-
ren med økonomi til daglige fornødenheder.
Finans Danmark
finder, at modellen har en række væsentlige udfordringer,
herunder at den ikke er operationel for den måde, som bankerne arbejder på,
ligesom modellen findes at have et for snævert anvendelsesområde. Finans
Danmark bemærker, at modellen lægger til grund, at betalinger sker ved
personlig henvendelse i en filial, hvilket ikke svarer til den praktiske virke-
lighed, som langt overvejende er digital. Finans Danmark foreslår i stedet,
at erklæringen giver den pårørende en dispositionsfuldmagt (kontofuld-
magt) til en specifik angivet indtægtskonto i et pengeinstitut. For så vidt
angår attestordningens anvendelsesområde bemærker Finans Danmark bl.a.,
at det bør tydeliggøres i bemærkningerne, hvilke udgifter der kan henføres
under bolig- eller forsyningsudgifter, herunder om det omfatter f.eks. ydel-
ser på realkreditlån, ejendomsskatter m.v. i forhold til fast ejendom, telefon-
regninger samt tv- og avis-abonnementer, og at det bør præciseres, at det er
den nære pårørendes ansvar at vurdere, hvad der er almindelige og ualmin-
delige udgifter. Finans Danmark bemærker også, at borgerens behov for
hjælp forventeligt er langt mere omfattende end det, ordningen kan af-
hjælpe, og at borgeren derfor typisk vil ende med at komme under værge-
mål.
Forsikring & Pension
støtter den nye ordning som et alternativ til værge-
mål. Forsikring & Pension vurderer det hensigtsmæssigt, at betaling af for-
sikringer, herunder husforsikring, ulykkesforsikring og indboforsikring, er
udgifter, der er omfattet af ordningen på linje med lovforslagets øvrige for-
syningsudgifter.
Institut for Menneskerettigheder
anfører bl.a., at instituttet overordnet an-
ser det for positivt, at der indføres en attestordning, som vil være et enklere
Side 15/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
alternativ til et værgemål og et mindre indgreb i den pågældende borgers
rets- og handleevne. Instituttet anser det dog for nødvendigt, at det nærmere
konkretiseres, hvilket personlige anliggender den pårørende vil kunne vare-
tage, og anfører, at det bør præciseres for at sikre en klar differentiering i
forhold til et værgemål. Instituttet anfører videre, at oplistningen af de øko-
nomiske anliggender fremstår ganske snæver. Instituttet deler ministeriets
opfattelse af, at det er vigtigt, at attestordningen ikke må kunne misbruges,
særligt fordi den pårørende vil være underlagt et begrænset tilsyn. Imidlertid
bør ordningen heller ikke blive så restriktiv, at den bliver umulig at udnytte
i praksis. Instituttet anbefaler, at ministeriet i dialog med relevante handi-
caporganisationer og aktører nærmere afklarer, hvilke økonomiske anlig-
gender som nære pårørende bør kunne varetage, så det sikres, at ordningen
vil være anvendelig i praksis. Det anbefales endvidere, at ordningen evalu-
eres efter nogle år.
KL
anser det for meget problematisk og en stor mangel i lovforslaget, at
nære pårørende med en attest ikke generelt sidestilles med fremtidsfuld-
mægtige og værger i reglerne om servicelovens § 131, stk. 2, nr. 5, og stk.
4, samt § 136 f. KL påpeger i den forbindelse, at hvis denne borgergruppe
skal hjælpes tilstrækkeligt, er det nødvendigt at lade nære pårørende med
attest sidestille. Hertil anfører KL, at særligt på demensområdet er det væ-
sentligt, at ordningen også giver den nære pårørende mulighed for at kunne
tiltræde en afgørelse om af flytte en borger, som ikke er i stand til at give
samtykke fra f.eks. eget hjem til en plejebolig. KL vurderer endvidere, at
lovforslaget ikke vil medføre en nedgang i sager om etablering af værgemål,
og dermed en nedgang i sagsbehandlingstiden, hvis ikke denne justering fo-
retages. KL bemærker også, at reglen i servicelovens § 131, stk. 4, om, at
Familieretshuset skal have truffet afgørelse om værgebeskikkelse,
inden
kommunalbestyrelsen indstiller flytning uden samtykke efter § 129 er uhen-
sigtsmæssig, idet den har store personlige konsekvenser for de berørte bor-
gere og deres pårørende og for kommunernes muligheder for at yde den rette
indsats til borgerne. KL opfordrer til, at reglen ændres, så den bliver som før
lovændringen, som trådte i kraft 1. juli 2024, sådan at kommunalbestyrelsen,
når
der indstilles til flytning, skal anmode Familieretshuset om at beskikke
en værge efter værgemålsloven. KL bemærker, at samme hensyn gør sig
gældende ift. § 131 a, stk. 3.
Kommunale Velfærdschefer
bemærker, at kommunerne ansøger om vær-
gemål for borgere i de tilfælde, hvor borgeren ingen pårørende har, pårø-
rende ikke ønsker at påtage sig ansvaret, eller pårørende ikke findes egnede.
Side 16/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
I de sager, hvor kommunerne ansøger, vil den foreslåede attestordning såle-
des ikke kunne benyttes. Det ses dog som et positivt tiltag, hvis den nye
ordning kan medvirke til en samlet hurtigere sagsbehandlingstid. Kommu-
nale Velfærdschefer bemærker dog, at det kan være forskelsbehandling, at
ikke alle borgere har mulighed for at blive omfattet af denne ordning. Kom-
munale Velfærdschefer anfører også, at kommunernes største udfordringer
er lang sagsbehandlingstid ved servicelovens § 129, stk. 1, jf. § 131, stk. 4,
og § 136 f, der vedrører flytning af borgere, og at lang sagsbehandlingstid
for værgemål har både driftsmæssige og økonomiske påvirkninger.
LEV
bemærker, at attestordningen er en markant forenkling og som ud-
gangspunkt vil være en fordel for mange borgere i LEV’s målgruppe og for
de pårørende, som ønsker at påtage sig opgaven med at bistå i forbindelse
med håndteringen af personlige og økonomiske anliggender. LEV bemær-
ker dog samtidig bl.a., at afgrænsningen af, hvilke økonomiske dispositioner
der kan foretages inden for rammerne af attestordningen, er meget snæver,
og at ordningen derfor kun i beskedent omfang vil imødekomme borgernes
behov for bistand. Foreningen opfordrer derfor til at overveje en væsentlig
udvidelse af dispositionsmulighederne, uanset foreningen anerkender balan-
cen mellem dispositionsmuligheder og behovet for beskyttelse mod mis-
brug.
Vestre og Østre Landsret
foreslår, at det beskrives nærmere, hvordan pen-
geinstitutter m.v. i praksis forventes at kunne påse, at en betaling falder in-
denfor de økonomiske dispositioner, som den nære pårørende kan varetage.
Østre Landsret anfører endvidere, at det fremstår uklart, hvorvidt den nye
ordning giver pårørende mulighed for, f.eks. at samtykke til flytning til ple-
jehjem eller beskyttet bolig m.v., herunder underskrive de nødvendige kon-
trakter herom. Endelig anfører Østre Landsret, at overskriften i værgemåls-
lovens 3. kapitel bør ændres, idet overskriften i dag alene omhandler vær-
gemål- og værgesager.
Ældre Sagen
opfordrer til, at attestindehaveren sidestilles med værger og
fremtidsfuldmægtige for så vidt angår flytning uden samtykke efter service-
lovens §§ 129 og 136 f.
Justitsministeriet bemærker, at begrebet ”personlige anliggender”, som det
fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 10, skal forstås i overensstemmelse
med samme begreb i værgemålslovens § 5, stk. 3. Som det fremgår samme
sted, omfatter det bl.a. kontakt med sociale myndigheder, herunder
Side 17/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
vedrørende sociale ydelser. Justitsministeriet har dog i anledning af hø-
ringsparternes bemærkninger fundet anledning til at tilføje en række eksem-
pler på, hvad der er omfattet af begrebet, i bemærkningerne til § 1, nr. 10.
Social- og Boligministeriet har på baggrund af høringssvarene justeret lov-
forslaget, således at der nu lægges op til, at den nære pårørende med attest
får kompetence i sager om optagelse i et bestemt botilbud efter servicelovens
§ 136 f, stk. 1, som værger og fremtidsfuldmægtige har det. Der henvises i
den forbindelse til lovforslagets § 2, nr. 4 og 5, samt bemærkningerne hertil.
Social- og Boligministeriet bemærker i forlængelse heraf, at i serviceloven
forudsætter flytning uden samtykke til eller mellem bestemte botilbud for
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, jf. service-
lovens §§ 129 og 129 a, at der er beskikket værge (i sager efter § 129, jf. §
131, stk. 4), eller at det vurderes, om der er behov for en værge (i sager efter
§ 129 a, jf. § 131 a, stk. 3). Social- og Boligministeriet vurderer i modsæt-
ning til, hvad angår servicelovens § 136 f, ikke, at en nær pårørende med
attest bør gives kompetence i denne type sager. Karakteren af afgørelserne
er meget indgribende, og de gældende proceskrav er af hensyn til den på-
gældendes retssikkerhed, og disse bør efter ministeriets vurdering fasthol-
des uændrede. Efter ministeriets vurdering bør bestemmelsen om, at værgen
skal være udpeget, inden kommunalbestyrelsen indstiller flytning uden sam-
tykke, fastholdes. Bestemmelsen har til formål at undgå, at der behandles
spørgsmål om værgebeskikkelse under behandlingen af en sag om optagelse
i et særligt botilbud uden samtykke, idet spørgsmål om værgebeskikkelse vil
skulle være afklaret, inden indstillingen afgives. Personer, der har behov
for en værge, vil dermed have fået beskikket en værge, der vil kunne vare-
tage den pågældendes interesser i relation til spørgsmål om optagelse i et
særligt botilbud, og kommunalbestyrelsens indstilling vil kunne indeholde
en redegørelse for værgens bemærkninger til sagen.
Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede ordning for så vidt angår de
omfattede økonomiske dispositioner forudsættes benyttet ved, at den nære
pårørende ved fremvisning af attesten i en bankfilial kan anmode om, at et
indbetalingskort fra de omfattede kreditorer betales fra den person, der har
behov for bistands, konto, og at de løbende betalinger til de omfattede kre-
ditorer tilmeldes betalingsservice. Ordningen er af samme årsag og for at
minimere risikoen for misbrug afgrænset til en kreds af kreditorer, der er
let identificerbar. I lyset heraf finder Justitsministeriet, uagtet ministeriet er
opmærksom på de af høringsparterne anførte begrænsninger, ikke
Side 18/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
anledning til at udvide ordningen for at gøre det muligt at betale andre for-
mer for underhold. Henset til formålet om at etablere et enkelt alternativ til
værgemål, som ikke vil kræve mere omfattende sagsbehandling ved Fami-
lieretshuset, har ministeriet heller ikke fundet anledning til grundlæggende
at ændre ordningen således, at den nære pårørende i medfør af attesten kan
gives adgang til at disponere over en konto i et pengeinstitut. Dette henset
til at Justitsministeriet finder, at en sådan ordning vil medføre en for høj
misbrugsrisiko, hvis den på tilsvarende vis skulle etableres på baggrund af
minimal sagsbehandling hos Familieretshuset, ikke være genstand for kon-
trol og alene omfattet af et reaktivt tilsyn. Den foreslåede ordning vil således
ikke for alle være et egnet alternativ til iværksættelse af et værgemål, men
vil for nogle personer i hvert fald i en periode kunne medvirke til, at de
lettere kan få den bistand, de har behov for. På baggrund af høringssvaret
fra Forsikring & Pension har Justitsministeriet dog tilrettet den foreslåede
bestemmelse i værgemålslovens § 17 a sådan, at den nære pårørende efter
den foreslåede ordning også vil kunne varetage økonomiske dispositioner
til underhold, der betales til private kreditorer, der opkræver forsikrings-
præmier. Som anført i bemærkningerne til § 1, nr. 10, vil adgangen dog
alene kunne anvendes til at betale præmien på forsikringer, der allerede er
tegnet. Derudover har Justitsministeriet i bemærkningerne til § 1, nr. 10,
præciseret, at teleselskaber og internetudbydere er omfattet af begrebet pri-
vate kreditorer, der opkræver bolig- eller forsyningsudgifter, og en nær på-
rørende med attest således på baggrund af ordningen vil kunne betale for
telefon- eller internetabonnementer, den person, der har behov for bistand,
har etableret. Tilsvarende er det på baggrund af høringssvaret fra Finans
Danmark samme sted præciseret, at skatter og ydelser på realkreditlån er
omfattet. Endelig er det på baggrund af høringssvaret fra KL tilføjet, at ud-
gifter til kostordning og tøjvask, der udbetales til det botilbud eller pleje-
hjem, hvor den pågældende måtte have bopæl, er omfattet af ordningen.
Justitsministeriet finder dog anledning til at bemærke, at der ikke er tale om
en udtømmende opregning men en række retningsgivende eksempler, som
skal bidrage til den konkrete vurdering af, om en given udgift er omfattet af
ordningen. Endvidere bemærker Justitsministeriet, at det tillige på bag-
grund af Finans Danmarks høringssvar er præciseret, at vurderingen af,
hvad der udgør almindelige og rimelige udgifter, skal foretages af den nære
pårørende.
Endelig bemærker Justitsministeriet, at bestemmelserne vedrørende den fo-
reslåede attestordning i lovforslaget siden høringsversionen er rykket til et
nyt selvstændigt kapitel 4 a.
Side 19/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Udbetaling Danmark
ser positivt på den foreslåede attestordning, idet at-
testen forventes at hjælpe de borgere, der i dag i længere perioder er afskåret
fra at varetage deres sager ved Udbetaling Danmark grundet Familieretshu-
sets lange sagsbehandlingstider ved etableringssager. Udbetaling Danmark
ønsker dog afklaret, om attestindehaveren kan udstede fuldmagter til tredje-
mand, og om en attest annullerer eventuelle tidligere udstedte fuldmagter.
Justitsministeriet bemærker, at en nær pårørende med attest ikke efter den
foreslåede ordning vil kunne udstede fuldmagter til tredjemand, så denne
kan handle på den nære pårørendes vegne. Dette skyldes bl.a., at Familie-
retshuset har foretaget en vurdering af den nære pårørende, ligesom denne
er underlagt erstatnings- og straffeansvar, hvis denne misbruger sin stilling.
For så vidt angår tidligere udstede fuldmagter bemærker Justitsministeriet,
at de uanset udstedelsen af en attest fortsat vil være gyldige, medmindre de
tilbagekaldes, uagtet om de angår samme forhold som attesten. Justitsmini-
steriet bemærker, at attestordningen i denne sammenhæng ikke kan sidestil-
les med værgemål.
Advokatrådet
bemærker, at der henset til, der er tale om indførelse af en
ny ordning, efter rådets opfattelse som minimum bør udføres en stikprøve-
kontrol med de nære pårørende, så det sikres, at ordningen fungerer som
tilsigtet, og den nære pårørende ikke misbruger ordningen i strid med inte-
resserne for den person, der har behov for bistand.
LEV
anfører, at foreningen finder det meget vidtgående og ikke betryg-
gende, at ordningen alene er omfattet af et reaktivt tilsyn, og henviser i den
forbindelse til, at en del af målgruppen ikke har forudsætninger for på egen
hånd at rette henvendelse til Familieretshuset om eventuelle problematiske
forhold eller utilfredshed med den pårørendes varetagelse af deres anliggen-
der. LEV foreslår i stedet, at tilsynet får karakter af et aktivt og tilbageven-
dende tilsyn med eksempelvis en frekvens på 4-5 år.
Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede ordning er afgrænset på en
sådan måde, at der efter ministeriets vurdering er en begrænset risiko. Hen-
set hertil og til formålet om at etablere et enkelt alternativ til værgemål, som
ikke vil kræve mere omfattende sagsbehandling ved Familieretshuset, har
Justitsministeriet ikke fundet anledning til at ændre på, at Familieretshuset
Side 20/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
efter den foreslåede ordning skal have et reaktivt tilsyn med de nære pårø-
rende.
Danske Advokater
og
Danske Arveretsadvokater
og
Finans Danmark
bemærker, at der er en risiko for, at der kan opstå situationer, hvor en attest
bortfalder eller tilbagekaldes, men den nære pårørende fortsat anvender at-
testen til at fremstå som legitimeret til at råde.
Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede ordning som anført er af-
grænset på en sådan måde, at der efter ministeriets vurdering er en begræn-
set risiko. I lyset heraf finder ministeriet, at de nære pårørende som ud-
gangspunkt må kunne udvises den tillid, at de ikke forventes at legitimere
sig ved en bortfaldet eller tilbagekaldt attest. Såfremt en nær pårørende
skulle gøre dette, vil det kunne udgøre misbrug omfattet af straffeloven.
2.1.6. Sanktion
Alzheimerforeningen
og
Danske Patienter
er positive over den nye sank-
tionsmulighed.
Danske Advokater
og
Danske Arveretsadvokater
tager afstand fra vær-
ger, der misbruger deres stilling. Organisationerne finder det afgørende, at
reglerne er klare, og sanktionerne pålægges ud fra saglige kriterier.
Vestre og Østre Landsret
bemærker, at det følger af straffelovens § 19, at
overtrædelse af særlovgivning omfatter såvel grov som simpel uagtsomhed,
medmindre det modsatte har særlig hjemmel. På den baggrund bør tilreg-
nelseskravet for den foreslåede § 31 a præciseres. Endvidere bør den fore-
slåede § 31 a formuleres således, at der straffes med bøde, medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Justitsministeriet har på baggrund af Vestre og Østre Landsrets bemærk-
ninger justeret den foreslåede § 31 a, så det fremgår, at tilregnelseskravet
er grov uagtsomhed, og at der straffes med bøde, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.
2.1.7. Dispositioner og formueforbrug
Alzheimerforeningen, Danske Patienter
og
LEV
er positive over de sæn-
kede krav til formuebevarelse, som foreningerne finder kan modernisere
området, sikre retsstillingen og øge livskvaliteten hos den, der er under vær-
gemål.
Side 21/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Finans Danmark
bemærker i forhold til beregningen af beløbsgrænserne
for formueforbrug, at formue ikke er nærmere defineret i forslaget, og at det
er afgørende at få præciseret, hvad der indgår i beregningen af beløbsgræn-
serne. Finans Danmark finder også, at det er uklart, hvordan beløbsgræn-
serne for formueforbrug skal beregnes for personer, der sættes under vær-
gemål i løbet af et år. Derudover stiller Finans Danmark sig undrende over
for, at forvaltningsafdelingerne ikke har en kontrolopgave i forhold til, om
beløbsgrænserne overskrides. Yderligere finder Finans Danmark en mulig-
hed for at optage gæld på personen under værgemåls vegne problematisk og
kan derfor ikke støtte forslaget derom. Finans Danmark bemærker endelig,
at den foreslåede grænse for, hvornår midler skal anbringes i en forvalt-
ningsafdeling, ikke er operationel for hverken værger, forvaltningsafdelin-
ger eller Familieretshuset, da den ikke beror på et fast kriterie, men er relativ
i forhold til, hvor stort et beløb værgen har besluttet, der skal stå på ind-
tægtskontoen. Finans Danmark har i forhold til, at ophævelsen af kravet om
formuens bevarelse også omfatter midler fra mindreårige, der er under vær-
gemål, endvidere anført, at det bør beskrives nærmere i lovforslaget, hvilke
udgifter den mindreårige må afholde, og hvilke udgifter der vil være omfat-
tet af forsørgelsespligten, da forældres forsørgelsespligt må lægge begræns-
ninger på, hvordan en mindreårigs formue måtte anvendes.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at instituttet tidligere har af-
dækket, at kravet om bevarelse af formuen opleves som indgribende og be-
grænsende blandt de berørte borgere.
Ældre Sagen
bifalder forslaget om, at en eventuel formue fremover skal
anvendes til gavn for den, der er under værgemål, og finder dette naturligt,
også selvom forbruget har et præg af luksus. Foreningen finder det dog for
vidtgående at ophæve kravet om godkendelse af ethvert formueforbrug sam-
tidig med, at værgen ikke længere automatisk skal indsende regnskab. Ældre
Sagen bemærker, at forslaget medfører, at der ikke er en løbende kontrol
med værgens dispositioner og dermed heller ikke megen beskyttelse af den,
der er under værgemål. Indførelse af den foreslåede bødestraf kan efter for-
eningens opfattelse ikke opveje forringelsen for den, der er under værgemål.
Justitsministeriet vil på baggrund af Finans Danmarks bemærkninger i for-
bindelse med fastsættelsen af de nye regler i værgemålsbekendtgørelsen
præcisere, at formue i relation til beløbsgrænserne skal forstås som den
samlede aktivmasse for personen, der er under værgemål. Dette skal ses i
Side 22/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
lyset af, at det generelt vil være mindre betænkeligt at anvende en større del
af de likvide midler eller andre midler, der bestyres af værgen eller i en
forvaltningsafdeling, hvis en person under værgemål har en større pensi-
onsopsparing, som vil kunne finansiere dennes fortsatte underhold. Men det
vil selvsagt kunne indgå i vurderingen af, om formueforbruget er til gavn
for den pågældende, hvis værgen overvejer at bruge alle eller en stor del af
personens øvrige midler, og pensionsopsparingen samtidig må forventes at
skulle finansiere den pågældendes underhold i en længere årrække. For så
vidt angår værgemål, der etableres i løbet af et år, bemærker Justitsmini-
steriet, at beløbsgrænserne for formueforbrug forventes fastsat således, at
de principielt er uafhængige af, om den pågældende var under værgemål
ved årets begyndelse, eller værgemålet er etableret det pågældende år, uan-
set hvornår på året dette måtte være tilfældet.
Justitsministeriet har derudover på baggrund af Finans Danmarks bemærk-
ninger justeret lovforslagets pkt. 2.5.3.2 sådan, at det nu fremgår, at en for-
valtningsafdeling i forbindelse med udbetaling af beløb fra formuen i afde-
lingen fortsat må påse, at grænserne for forbrug af formuen overholdes. Be-
mærkningerne er samme sted justeret, så det nu fremgår, at beløbsgrænsen
i værgemålsbekendtgørelsens § 33, stk. 1, forudsættes hævet til 150.000 kr.
Det vil medføre, at der fortsat er en fast men sammenlignet med gældende
ret væsentligt forøget grænse for, hvornår midler skal anbringes i en for-
valtningsafdeling.
For så vidt angår Finans Danmarks opfordring til at præcisere i lovforsla-
get, hvilke udgifter en mindreårig må afholde, og hvilke udgifter der er om-
fattet af forsørgelsespligten, bemærker Justitsministeriet, som det fremgår
af lovforslagets pkt. 2.5.3.1, at der ved formueforbrug for mindreårige un-
der værgemål må tages hensyn til formuens bevarelse, hvis der er tale om
en mindreårig, der forventes at leve en længere årrække, og at en mindre-
årigs underhold, herunder almindelige dagligdagsfornødenheder, fortsat
ikke vil kunne dækkes af den mindreåriges formue, idet dette fortsat vil hører
under forældremyndighedsindehaverens forsørgelsespligten. Som det frem-
går samme sted, må der ved forbrug af formuen til andre formål tages hen-
syn til formuens bevarelse, hvis der er tale om en mindreårige, der forventes
at leve en længere årrække og senere vil skulle forsørge sig selv. Justitsmi-
nisteriet har dog i lyset af høringssvarene fundet anledning til samme sted
at præcisere, at den samme afvejning og de samme hensyn gør sig gældende
for andre borgere, der kommer under værgemål, og må forventes at leve en
Side 23/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
længere årrække, og i forhold til forsørgelsespligten at udgifter til f.eks. pri-
vatskole eller konfirmation fortsat vil høre under denne.
Endelig bemærker Justitsministeriet, som det fremgår af pkt. 2.5.3.2, at der
med forslaget om at ændre på, hvilke dispositioner fra formuen der kræver
Familieretshusets godkendelse og indførelsen af en risikobaseret stikprøve-
kontrol, ikke ændres på værgers pligt til at aflægge regnskab.
2.1.8. Risikobaseret stikprøvekontrol
Danske Advokater
og
Danske Arveretsadvokater
anfører, at idet det
fremgår af lovforslaget, at det forudsættes, at Familieretshuset fremadrettet
fastlægger et kontroltryk med regnskaberne, som vil kunne bidrage til at
frigøre ressourcer, der kan anvendes til at nedbringe sagsbehandlingsti-
derne, vil kontrolindsatsen risikere ikke at blive fastlagt efter, hvad de, der
er under værgemål, har behov for, men efter størst mulig frigørelse af res-
sourcer til andre formål. Dette ønske kan hurtigt føre til, at der i realiteten
ikke føres nogen form for kontrol med værgers dispositioner. Danske Ad-
vokater og Danske Arveretsadvokater opfordrer til, at der i bemærkningerne
medtages en redegørelse for ministeriets overvejelser om den forringelse af
borgere under værgemåls retssikkerhed, som kan blive en konsekvens af
lovændringerne.
DH
foreslår, at kontrollen fastlægges, så det sikres, at alle værger henover
en periode bliver kontrolleret, idet dette vil medvirke til at mindste mis-
brugsrisikoen. DH foreslår i øvrigt, at kontrollen ikke kun vedrører de øko-
nomiske anliggender, men også de personlige.
Finans Danmark
bemærker, at det forhold, at værgemålsregnskaber uden
for forvaltningsafdeling vil blive gennemgået i mindre omfang sammen-
holdt med forslagene om, at formueforbrug inden for visse grænser bliver
muligt uden forudgående tilladelse, og at værgen får adgang til at udbetale
en række standardiserede vederlagstakster til sig selv uden Familieretshu-
sets godkendelse, vil medføre, at risikoen for misbrug stiger. Finans Dan-
mark bemærker derudover, at det bør specificeres, om omlægningen til en
risikobaseret stikprøvekontrol også gælder for forvaltningsafdelingernes re-
vision af værgemålsregnskaber.
Institut for Menneskerettigheder
anser det for positivt, at værgen – i sam-
råd med borgeren – vil kunne foretage flere dispositioner uden Familierets-
husets godkendelse. Dette vil dog også øge misbrugsrisikoen, da det med
Side 24/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
lovforslaget samtidig lægges op til at overgå til en risikobaseret stikprøve-
kontrol af regnskaber. Instituttet anbefaler derfor, at tilsynet med værger
styrkes, så borgerne sikres en passende og effektiv beskyttelse mod misbrug,
og at ministeriet i dialog med relevante handicaporganisationer og aktører
afsøger mulighederne for at indføre et kvalitetsorienteret tilsyn med faste
værger.
KL
anfører, at det bør fremgå af lovforslaget, at en gennemgang af regnska-
ber også kan være relevant, hvor andre end personen under værgemål eller
dennes pårørende retter henvendelse, eksempelvis medarbejdere fra et bo-
sted eller plejecenter.
Ældre Sagen
er bekymrede for, at risikoen for misbrug vil stige som følge
af, at flere dispositioner fremover kan foretages uden Familieretshusets god-
kendelse, og tilsynet samtidig omlægges til at risikobaseret stikprøvekon-
trol. Foreningen er særligt bekymrede for, at der fremover alene skal foregå
tilsyn ved stikprøvekontrol, og frygter, at der bliver et meget lille antal tilsyn
om året for netop at frigive ressourcer til nedbringelse af sagsbehandlings-
tiden. Foreningen finder det afgørende for retssikkerheden, at der stilles
klare krav til stikprøvens størrelse, så samtlige værger gennemgås af tilsyn
med passende interval. Ældre Sagen mener også, at der skal sikres hurtig
opfølgning på alle typer af bekymringshenvendelser uanset afsender.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.4.2 deler Justitsministeriet den vur-
dering, flere høringsparter giver udtryk for, af, at bl.a. de udvidede rammer
for formueforbrug og den udvidede adgang til at disponere uden Familie-
retshusets godkendelse medfører en øget misbrugsrisiko. Som det fremgår
samme sted, har ministeriet på den baggrund fundet det hensigtsmæssigt at
styrke det strafferetlige værn mod misbrug ved at indsætte en selvstændig
sanktionsbestemmelse i værgemålsloven, hvorefter den, der misbruger sin
stilling, kan straffes med bøde. Justitsministeriet deler vurderingen af, at
dette ikke i sig selv fuldt ud imødegår den øgede misbrugsrisiko, men vur-
derer det fortsat hensigtsmæssigt at gennemføre ændringerne for at øge
selvbestemmelsen for personer under værgemål og lette Familieretshusets
administration af værgemålsområdet.
Justitsministeriet har ikke i forbindelse med nærværende lovforslag fundet
anledning til at overveje at indføre et kvalitetsorienteret tilsyn med værger,
da det vil være en ny opgave for Familieretshuset og dermed være i modstrid
med forslagets formål om at lette Familieretshusets administration af
Side 25/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
området. Af samme grund har ministeriet ikke fundet anledning til at ændre
på forslaget om, at Familieretshuset fremadrettet skal føre en risikobaseret
stikprøvekontrol, der, som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.5.2.2, bør fast-
lægges på et niveau, som kan bidrage til at frigøre ressourcer, der kan an-
vendes til at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Som anført samme sted vil
de nærmere rammer for stikprøvekontrollen blive fastsat i værgemålsbe-
kendtgørelsen. Justitsministeriet bemærker, at den nuværende regnskabs-
kontrol baserer sig på oplysninger indberettet fra værgerne, og at det ved
at ophæve kravet om gennemgang af samtlige regnskaber bliver muligt for
Familieretshuset at målrette kontrollen henimod sager, hvor der vurderes
at være størst risiko for misbrug eller betydelige fejl.
Justitsministeriet har på baggrund Finans Danmarks bemærkninger i pkt.
2.5.2.2 præciseret, at den kontrol, forvaltningsafdelingerne i dag foretager,
fastholdes, idet afdelingerne modtager regnskaberne fra de værger, der ad-
ministrerer de største formuer.
2.1.9. Klagefrist
Vestre og Østre Landsret
bemærker, at det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger, at den foreslåede klagefrist vil være identisk med bl.a. klage-
fristen efter værgemålslovens § 22 om domstolsprøvelse, ligesom landsret-
ten bemærker, at indbringelse for domstolene efter udløbet af en lovbestemt
frist uden dispositionsmulighed almindeligvis vil skulle medføre afvisning.
Østre Landsret anfører på den baggrund, at der i givet fald bør indsættes en
udtrykkelig hjemmel til, at retterne kan behandle en værgemålssag, der ind-
leveres efter udløbet af 4-ugersfristen, hvis fristoverskridelsen er undskyl-
delig.
Justitsministeriet bemærker, at det alene er tilsigtet, at lovforslagets pkt.
2.6.2 alene skal forstås sådan, at varigheden af de to klagefrister bliver
identiske, og at der ikke med lovforslaget er tilsigtet ændringer i fristerne
for domstolsprøvelse.
2.1.10. Vederlag
Henrik Grønning, fast værge,
har i sit høringssvar peget på en række uhen-
sigtsmæssigheder ved de faste værgers udbetaling af vederlag, herunder at
udbetalingen i flere tilfælde er betydeligt forsinket, og arbejdsgangene ved
kørselsafregning.
Side 26/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Justitsministeriet har noteret sig Henrik Grønnings synspunkter. Der henvi-
ses til pkt. 2.7.3 i lovforslaget, hvoraf fremgår, at der vil blive udarbejdet en
ny model for værgevederlag, som forudsættes at bero på flere standardise-
rede takser, som værgen kan udbetale til sig selv uden Familieretshusets
godkendelse, eksempelvis takster for etablering af værgemål, taksten for va-
retagelsen af værgemål og udgifter til kontorhold og kørsel. Modellen, der
vil fremgå af sagsbehandlingsbekendtgørelsen, vil blive sendt i høring i lø-
bet af foråret med henblik på i ikrafttræden den 1. juli 2025.
Danske Advokater
og
Danske Arveretsadvokater
er imødekommende
over for, at der skal udarbejdes en ny model for værgevederlag, som vil bero
på flere standardiserede takster, som værgen kan udbetale til sig selv uden
Familieretshusets godkendelse. Ved etablering af en ny model opfordres til,
at der skabes klare rammer for, hvornår værgen kan udbetale til sig selv, og
at det sikres, at taksterne er tidssvarende og opdateres løbende.
LEV
er skeptiske over for, at vederlag m.v. fremadrettet ikke vil blive fast-
sat af Familieretshuset. LEV anfører endvidere, at en del borgere pålægges
at betale relativt høje værgehonorarer i forbindelse med ad hoc-værgemål
relateret til flytning uden samtykke efter serviceloven. Foreningen finder det
urimeligt og betænkeligt, at borgere påføres høje udgifter, der i de fleste
tilfælde er en konsekvens af beslutninger hos en kommunal myndighed, ek-
sempelvis i forbindelse med nedlæggelse af et botilbud, omstrukturering i
kommunen m.v. LEV opfordrer derfor til, at sådanne udgifter altid afholdes
af kommunen.
For så vidt angår taksterne for værgevederlag bemærker Justitsministeriet,
at omlægningen af den nuværende ordning ikke har til hensigt at føre til, at
de samlede vederlag, der betales, skal hverken forøges eller formindskes.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.7.2, vil omlægningen have til hensigt
at fokusere Familieretshusets godkendelser på de tilfælde, hvor det vurderes
at være formålstjenligt.
For så vidt angår LEV’s bemærkninger om værgevederlag i forbindelse med
ad hoc-værgemål har Justitsministeriet noteret sig synspunktet, men har
med lovforslaget ikke fundet anledning til at ændre på reglerne om, hvem
der afholder udgifterne til faste værgers vederlag.
Side 27/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
2.1.11. Øvrigt
Alzheimerforeningen
anbefaler, at Familieretshuet tilføres flere ressourcer.
Danske Patienter
anbefaler, at der investeres i at styrke Familieretshusets,
så sagsbehandlingen for værgemål nedbringes, uden at det går ud over bor-
gernes rettigheder.
Social- og Boligministeriet bemærker, at formålet med lovforslaget er at
lette Familieretshusets administration af værgemålsområdet og dermed bi-
drage til at nedbringe sagsbehandlingstiden. De frigjorte ressourcer som
følge af lovforslaget vil derigennem skabe et grundlag for at kunne påvirke
sagsbehandlingstiden i Familieretshuset positivt. Social- og Boligministe-
riet vil fortsat følge udviklingen i sagsbehandlingstiden på værgemålsområ-
det tæt.
Dansk Ejendomsmæglerforening
anbefaler, at der i forbindelse med æn-
dring af værgemålsbekendtgørelsen sikres hjemmel for en alternativ og
mere smidig sagsgang for salg af fast ejendom. Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening foreslår i den forbindelse, at salg, der sker ved brug af ejendomsmæg-
ler eller i en fri handel, når denne er er omfattet af lov om formidling af fast
ejendom m.v., alene skal kræve Familieretshusets forhåndsgodkendelse af
salget, således af Familieretshuset ikke skal foretage sagsbehandling to
gange i forbindelse med et salg.
Justitsministeriet har noteret sig Dansk Ejendomsmæglerforenings syns-
punkt og forslag til smidiggørelse i forbindelse med salg af fast ejendom.
Justitsministeriet vil overveje dette forslag i forbindelse med ændring af
værgemålsbekendtgørelsen.
Ældre Sagen
og
Danske Patienter
påpeger, at ordlyden ”institutioner” er
en forældet terminologi, idet institutionsbegrebet blev ophævet i 1998.
Justitsministeriet har på baggrund af Danske Patienter og Ældre Sagens
bemærkninger ændret ordlyden af den nyaffattede § 18, således at ”institu-
tioner” er erstattet af ”botilbud eller plejehjem”.
Vestre og Østre Landsret
finder det hensigtsmæssigt, at der i lovudkastet
medtages en bestemmelse om, at retssager, der er anlagt ved domstolene før
ikrafttrædelsestidspunktet, behandles efter de hidtidige regler.
Side 28/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Justitsministeriet har på baggrund af Vestre og Østre Landsrets bemærk-
ninger tilføjet i lovforslagets § 3, stk. 2, at sager om værgemål anlagt ved
domstolene før lovens ikrafttræden behandles efter de hidtidige regler.
DH
og
Institut for Menneskerettigheder
foreslår, at loven evalueres efter
nogle år.
FFVD
opfordrer til, at der oprettes et obligatoriske introduktionskursus som
nye værger skal gennemføre forud for første beskikkelse. FFVD opfordrer
endvidere til, at der bevilliges et mindre årligt tilskud til foreningen med
henblik på at afholde juridiske og socialfaglige kurser for medlemmerne.
Helle Christensen, værge,
og
Henrik Grønning, fast værge,
foreslår i tråd
hermed, at man ved beskikkelse som værge modtager en form for introduk-
tion til opgaven som værge, formidlet af Familieretshuset.
Finans Danmark
opfordrer til, at der tilvejebringes en hjemmel i værge-
målsloven i relation til plejeforældres rettigheder til eksempelvis at kunne
oprette en bankkonto for plejebørn.
Justitsministeriet har noteret sig høringsparternes synspunkter, der ikke har
givet anledning til at justere lovforslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Nedenfor er opsummeret, hvilke væsentlige ændringer der er foretaget i for-
hold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også æn-
dringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar.
Den foreslåede attestordning er flyttet til et nyt, selvstændigt kapitel
i værgemålsloven, kapitel 4 a. Dette er gjort for bl.a. at tydeliggøre,
at den, der har fået udstedt en attest, ikke er underlagt samme kontrol
og tilsyn, som værger er. Herved er de i høringsversionen foreslåede
§§ 17 a og 17 b blevet til de foreslåede §§ 25 a og 25 b.
Der er tilføjet et nyt stk. 3 til den foreslåede § 25 a, hvorefter nære
pårørende, der ønsker at påtage sig opgaven med at bistå efter den
foreslåede attestordning, på tro og love skal erklære, at dette vurde-
res at være i overensstemmelse med ønskerne fra den, der har behov
for bistand, samt, hvis erklæringen er indgivet på baggrund af et
samtykke fra den pågældende, at vedkommende har fornøden døm-
mekraft til at forstå sin situation samt til at træffe beslutningen.
Side 29/30
L 199 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Der er tilføjet et nyt stk. 4 til den foreslåede § 25 a, hvorefter en attest
efter stk. 1 ikke kan udstedes, hvis der for den person, der har behov
for bistand, er sat en fremtidsfuldmagt i kraft eller etableret et vær-
gemål, der omfatter de samme forhold som attesten.
Der er tilføjet et nyt stk. 5 til den foreslåede § 25 a, hvorefter en attest
efter stk. 1 tilbagekaldes, hvis en fremtidsfuldmagt sættes i kraft, el-
ler et værgemål etableres, der omfatter de samme forhold som atte-
sten.
Samtidig er det i høringsversionen foreslåede § 31, stk. 2, hvorefter
der lægges op til, at værgemålslovens regel om erstatningsansvar
gælder på samme måde for den nære pårørende, der har fået udstedt
en attest, og det i høringsversionen foreslåede § 31 a, 2. pkt., hvor-
efter der lægges op til, at det foreslåede strafansvar i § 31 a gælder
på samme måde for den nære pårørende, der har fået udstedt en at-
test, flyttet til det foreslåede § 25 a, stk. 6.
Endvidere er til lovforslaget tilføjet en bemyndigelsesbestemmelse
som nyt § 30 a, hvorefter justitsministeren bemyndiges til at fast-
sætte regler om pligt til indberetning og adgang til Familieretshuset
til et centralt værgeregister.
Endelig er der tilføjet to ændringer i servicelovens § 136 f, som in-
debærer, at en nær pårørende med attest efter den foreslåede § 25 a
vil få kompetence i sager om optagelse i særlige botilbud for perso-
ner med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som er en
konsekvens af demens eller anden erhvervet og fremadskridende
mental svækkelse, som ikke modsætter sig flytning. En nær pårø-
rende med attest efter § 25 a vil dermed få samme kompetence i
denne type sager, som værger og fremtidsfuldmægtige har efter de
gældende regler.
Der er endvidere foretaget en række præciseringer samt justeringer i lovens
bemærkninger i forhold til det udkast, som har været sendt i høring.
Der er herudover foretaget enkelte ændringer af sproglig, redaktionel og lov-
teknisk karakter i forhold til det udkast, som har været sendt i høring.
Side 30/30