Retsudvalget 2024-25
L 198 Bilag 1
Offentligt
Indholdsfortegnelse
Høringssvar fra Datatilsynet
..............................................................................................................................
1
Høringssvar fra Dommerforeningen
.................................................................................................................
4
Høringssvar fra Forsete
......................................................................................................................................
6
Høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder
...........................................................................................
9
Høringssvar fra Rigsombudsmanden på Færøerne
........................................................................................
18
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0002.png
Justitsministeriet, Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
21. februar 2025
J.nr. 2025-11-0263
Dok.nr. 695216
Sagsbehandler
Kamilla Bay
Christensen
Sendt til [email protected] og [email protected]
Høring over udkast til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf
m.v. og lov om samarbejde med Finland, Island, Norge og Sverige
angående fuldbyrdelse af straf m.v. (Etablering af særlig afdeling for
terrordømte m.v. i Enner Mark Fængsel, styrkelse af
kriminalforsorgens indsats over for ekstremisme og radikalisering
m.v.)
1.
Justitsministeriet har den 24. januar 2025 anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærk-
ninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Det fremgår af lovforslaget, at dets overordnede formål bl.a. er at sikre, at kriminalforsorgen
har de nødvendige redskaber i deres efterretnings- og sikkerhedsarbejde.
2.
Nærmere bestemt omfatter lovforslagets § 1, nr. 7 – 10 samt 14 bl.a., at kriminalforsorgs-
området får mulighed for at optage foto af indsattes brevveksling samt af breve og andre op-
tagelser fundet i de indsattes besiddelse af hensyn til orden- eller sikkerhedsmæssige hensyn,
kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ekstremisme samt for at forebygge krimina-
litet.
Det fremgår af Justitsministeriets bemærkninger, at kriminalforsorgen efter gældende ret har
mulighed for at gengive indholdet af brevveksling mv. i et notat eller en rapport, men at denne
fremgangsmåde ikke i alle tilfælde er tilstrækkelig, og at gengivelser i notater eller rapporter er
forbundet med risiko for fejl, mangelfuld gengivelse eller misforståelser. Justitsministeriet har
endvidere bemærket, at breve, hvor der er sket gennemlæsning, ikke nødvendigvis kan tilba-
geholdes. På den baggrund finder Justitsministeriet, at det er nødvendigt for kriminalforsorgen
at have mulighed for at optage fotos af breve med henblik på at effektivisere kriminalforsorgens
eksisterende efterretnings- og sikkerhedsarbejde.
I forbindelse med ovennævnte ændringer foreslås det desuden fastsat, at orientering om foto-
optagelse kan undlades af hensyn til indsatsen mod radikalisering og ekstremisme.
Datatilsynet skal indledningsvist bemærke, at databeskyttelsesreglerne efter tilsynets opfat-
telse finder anvendelse for kriminalforsorgens optagelse af fotos af breve og andre fortegnel-
ser, i det omfang de indeholder personoplysninger, hvis behandling helt eller delvis foretages
ved hjælp af automatisk databehandling, og for anden ikkeautomatisk behandling af perso-
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
1
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0003.png
noplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register, jf. retshåndhævelseslovens
1
§ 1, stk.
1, og, hvis omfattet, databeskyttelsesforordningens
2
artikel 2, stk. 1.
Datatilsynet kan imidlertid ikke umiddelbart læse ud fra lovforslaget, at Justitsministeriet kon-
kret har forholdt sig til de foreslåede ændringers forhold til databeskyttelsesreglerne, foruden
at det er blevet bemærket under afsnit 3.3.3. og 3.4.3. om den foreslåede ordning, at ”krimi-
nalforsorgens eventuelle behandling af personoplysninger som led i den foreslåede ordning
vil skulle ske inden for rammerne af retshåndhævelsesloven.” Det er på den baggrund uklart
for Datatilsynet bl.a., om den foreslåede tilføjelse af § 55, stk. 8, 3. pkt., har betydning for den
dataansvarliges oplysningspligt efter reglerne i retshåndhævelseslovens §§ 13 og 14. Såfremt
det er tilfældet, finder Datatilsynet, at det med fordel kan præciseres i lovforslaget.
I tilknytning hertil bemærkes det i øvrigt, at der med dette lovforslag umiddelbart alene synes
at blive indført hjemmel til at undlade at orientere om fotooptagelse for så vidt angår reglerne
for brevveksling efter lovens kapitel 9, jf. den foreslåede § 55, stk. 8, 3. pkt., men derimod ikke
for så vidt angår reglerne i lovens kapitel 10 om indgreb over for den indsatte, hvor der med
lovforslaget indføres mulighed for at optage foto af breve og andre fortegnelser, som er i den
indsattes besiddelse.
Datatilsynet bemærker desuden, at afsnittene om sletning i lovforslagets punkt 3.3.3. og 3.4.3.
samt de specielle bemærkninger ikke ses at være formuleret helt enslydende, og at det med
fordel kan ske, hvis det er hensigten, at retstilstanden skal være ens i de to situationer.
3.
Det fremgår endvidere af lovforslagets § 1, nr. 16, at Justitsministeriet foreslår at ændre
straffuldbyrdelseslovens § 66 b således, at det fremover vil være muligt for kriminalforsorgen
at behandle, herunder indsamle og videregive, oplysninger om indsatte og andre personer,
herunder personer som den indsatte ikke er i direkte kontakt med, når det vurderes nødvendigt
af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til kriminalforsorgens eller andre myn-
digheders indsats mod radikalisering og ekstremisme eller af hensyn til at bekæmpe og fore-
bygge kriminalitet. Det fremgår endvidere, at det foreslås tilføjet, at kriminalforsorgen som led
i denne opgavevaretagelse kan gøre brug af fiktive profiler på sociale medieplatforme, hvortil
der i de almindelige bemærkninger specificeres, at kriminalforsorgen bl.a. kan søge om med-
lemskab af lukkede og hemmelige grupper på sociale medieplatforme. Det oplyses, at formålet
med brugen af fiktive profiler er at foretage søgninger på platformene blandt andet med henblik
på at verificere oplysninger, når det vurderes nødvendigt som led i kriminalforsorgens og andre
myndigheders efterretnings- og sikkerhedsarbejde.
Datatilsynet har noteret sig, at de foreslåede udvidelser af adgangen til at behandle personop-
lysninger efter § 66 b er blevet vurderet nødvendige af Justitsministeriet, idet kriminalforsorgen
efter de gældende regler ikke i tilstrækkelig grad kan verificere eller undersøge oplysninger af
relevans for kriminalforsorgens efterretnings- og sikkerhedsarbejde.
Datatilsynet finder på baggrund af det foreliggende ikke grundlag for at tilsidesætte Justitsmi-
nisteriets vurdering af, at de foreslåede ændringer kan rummes inden for retshåndhævelses-
lovens §§ 9 og 10 samt databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. stk. 2 og 3,
og artikel 9, stk. 2, litra g. Datatilsynet bemærker dog, at behandling af personoplysninger om
race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæs-
Side 2 af 3
1 Lov nr. 410 af 27. april 2017 med senere ændringer om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger
med senere ændringer (retshåndhævelsesloven).
2 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
2
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0004.png
sigt tilhørsforhold, genetiske data, biometriske data med det formål entydigt at identificere en
fysisk person, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold
eller seksuelle orientering skal være
strengt
nødvendigt, jf. ordlyden i retshåndhævelseslovens
§ 10, stk. 2.
Datatilsynet har endvidere bemærket, at det fremgår udtrykkeligt af ordlyden i den gældende
straffuldbyrdelseslovs § 66 b, stk. 1, at videregivelse kan ske ”til andre myndigheder”, og at
denne formulering ikke er medtaget i nærværende udkast. Det fremgår imidlertid af de speci-
elle bemærkninger til § 1, nr. 16, at bestemmelsen – foruden at den foreslåede § 66 b, stk. 1,
1. pkt., fremover også vil omfatte personer, som indsatte ikke har direkte kontakt til – derudover
ikke ændrer på den gældende retstilstand efter bestemmelsen, som derved videreføres.
Såfremt der ikke med dette forslag er tiltænkt en ændring i, hvem oplysninger kan videregives
til, henstiller Datatilsynet til, at formuleringen ”til andre myndigheder” fortsat vil fremgå, da det
fastsætter en vis begrænsning i modtagerkredsen.
Datatilsynet bemærker endvidere, at enhver behandling af personoplysninger udgør et indgreb
i den registrerede persons rettigheder og skal derfor være nødvendig og proportional i forhold
til de(t) formål, hvortil oplysningerne behandles. Det vil bl.a. indebære en passende balance
mellem på den ene side hensynet til kriminalforsorgens og andre myndigheders arbejde og på
den anden side hensynet til privatlivets fred, herunder hensynet til personer, der ikke er
mistænkt for at have begået eller have til hensigt at begå strafbare handlinger m.v.
4.
Afslutningsvist skal Datatilsynet henlede opmærksomheden på, at kriminalforsorgens be-
handling af personoplysninger – foruden de foreslåede regler – skal ske i overensstemmelse
med de generelle regler i retshåndhævelsesloven og – hvor relevant – databeskyttelsesfor-
ordningen. Det er efter Datatilsynets opfattelse væsentligt, at kriminalforsorgen i den forbin-
delse gennemfører de nødvendige og relevante tekniske og organisatoriske foranstaltninger,
der samlet set skal bidrage til at sikre, at personoplysninger behandles i overensstemmelse
med de foreslåede bestemmelser og retshåndhævelsesloven eller databeskyttelsesforordnin-
gen, herunder særligt princippet om dataminimering i retshåndhævelseslovens § 4, stk. 3 og
databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c, hvorefter oplysninger, som behandles,
skal være relevante og tilstrækkelige og ikke må omfatte mere, end hvad der kræves til opfyl-
delse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere
behandles (til dels en tilsvarende formulering i databeskyttelsesforordningen).
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål, er Justitsministeriet velkommen til at kon-
takte undertegnede via e-mail på
[email protected]
eller via telefon på 29 49 32 85.
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Kamilla Bay Christensen
3
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0005.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Anders Raagaard
£Straffuldbyrdelseskontoret (951s72); Signe Rikke Øster
Mette Lyster Knudsen
SV: Høringssvar - sagsnr. 2023-04656
22. februar 2025 15:28:12
Til Justitsministeriet
Nedenstående høringssvar genfremsendes – denne gang med korrekt afsender (Dommerforeningens
formand). Se venligst bort fra det tidligere fremsendte.
Med venlig hilsen
Anders Raagaard
Landsdommer
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.: + 45 99 68 80 00
www.VestreLandsret.dk
Vestre Landsret
_____________________________________________
Fra:
Anders Raagaard
Sendt:
22. februar 2025 15:24
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>
Cc:
Mette Lyster Knudsen <[email protected]>
Emne:
Høringssvar - sagsnr. 2023-04656
Til Justitsministeriet
Ved mail af 24. januar 2025 har Justitsministeriet hørt Dommerforeningen over udkast til forslag til lov
om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om samarbejde med Finland, Island, Norge og
Sverige angående fuldbyrdelse af straf m.v. (Etablering af særlig afdeling for terrordømte m.v. i Enner
Mark Fængsel, styrkelse af kriminalforsorgens indsats over for ekstremisme og radikalisering m.v.).
Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 66 b, stk. 1, kan kriminalforsorgen indsamle, behandle og videregive
oplysninger om indsatte og personer, som indsatte har kontakt til, til andre myndigheder, hvis hensyn
til orden og sikkerhed, hensyn til indsatsen mod ekstremisme og radikalisering eller hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse taler for det. Efter bekendtgørelse nr. 851 af 27. juni 2024 omfatter dette
følsomme personoplysninger fx om race eller etnisk oprindelse, om politisk, religiøs eller filosofisk
overbevisning og om seksuelle forhold og seksuel orientering. Denne ordning, som giver
kriminalforsorgen ganske vide rammer i efterretnings- og sikkerhedsarbejdet, omfatter således
personer med direkte tilknytning til kriminalforsorgens kerneområde, som er at fuldbyrde de straffe,
som domstolene har fastsat.
Med det nu fremlagte udkast lægges der op til at udvide denne personkreds meget betydeligt, så den
også kommer til at omfatte personer, som ikke er indsatte, og som indsatte ikke har kontakt til – det
vil i princippet sige alle andre.
Med udkastet lægges der desuden op til at give kriminalforsorgen mulighed for på sociale
medieplatforme at anvende fiktive profiler bl.a. med henblik på at kunne verificere oplysninger i
4
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0006.png
forbindelse med ikke kun kriminalforsorgens, men også andre myndigheders efterretnings- og
sikkerhedsarbejde. Der henvises i den forbindelse til, at politiet som led i deres almindelige
efterforskningskompetence kan foretage infiltration og som led heri videregive urigtige og vildledende
oplysninger, hvis der er tale om et sagligt og proportionalt efterforskningsskridt.
Under hensyn til karakteren af de oplysninger, som kriminalforsorgen har mulighed for at indhente,
behandle og videregive, finder Dommerforeningen anledning til at bemærke, at udkastet må forstås
således, at den foreslåede ordning forudsættes fortsat alene at skulle anvendes inden for rammerne
af kriminalforsorgens kerneområde, og at der i den forbindelse vil være et særligt fokus på
afgrænsningen mellem på den ene siden kriminalforsorgens egne efterretnings- og
sikkerhedsopgaver og på den anden side de efterforskningsmæssige opgaver mv., som hører
hjemme bl.a. i politiet og hos PET.
Udkastet giver ikke i øvrigt Dommerforeningen anledning til bemærkninger.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2023-04656.
På vegne af
Mette Lyster Knudsen
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Med venlig hilsen
Anders Raagaard
Landsdommer
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.: + 45 99 68 80 00
www.VestreLandsret.dk
Vestre Landsret
5
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0007.png
24. februar 2025
Justitsministeriet
Straffuldbyrdelseskontoret
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
Vedr. sagsnr. 2023-04656
Rev.
Den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsetes bemærkninger til forslag
om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf mv
I skr. af 24. januar 2025 har Justitsministeriets Straffuldbyrdelseskontor anmodet om en udtalelse om et
udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf mv.
Den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete fremsender neden for alene bemærkninger til forslag om
etablering af særlige afdelinger målrettet terrordømte og radikaliserede indsatte, udvidet adgang til
person- og cellevisitation samt fotografering af breve mm (udkastets afs. 3.1) samt udvidelse af
kriminalforsorgens mulighed for behandling af personoplysninger om indsatte og andre personer
(udkastets afs. 3.6.)
Forsete har taget udgangspunkt i kriminalforsorgens grundprincip, at intet indgreb må være mere
indgribende, end formålet tilsiger.
Forsete skal derfor helt generelt anbefale, at begrundelser for beslutninger om indgrebskal være
konkrete, og at der skal gøres notat om dem. Dette bør fremgå af lovbemærkningerne.
Formålet med forslaget er at sikre, at indgreb, der er tænkt som muligheder ikke bliver rutine.
1. Etablering af særlige afdelinger målrettet terrordømte og radikaliserede
indsatte.
Forsete anerkender, at der findes indsatte, der er behov for at beskytte andre indsatte imod og ser gerne,
at man drager nytte af andre landes erfaringer. Forsete kan derfor støtte oprettelsen af en
vurderingsafdeling for terrordømte og en specialiseret afdeling til placering af særligt farlige terrordømte
og radikaliserede.
6
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Vurderingsafdelingen
Det oplyses, at vurderingsafdelingen som hovedregel skal modtage
alle
terrordømte umiddelbart efter
domfældelsen bortset fra de 15-17 årige, der kun undtagelsesvis skal anbringes her.
Der er ikke mange oplysninger om, hvilket regime vurderingsafdelingen tænkes at få, udover at der er tale
om en højsikkerhedsafdeling målrettet terrordømte, og at fællesskabet som udgangspunkt skal
gennemføres som almindeligt fællesskab.
Under henvisning til kriminalforsorgens grundprincip om at intet indgreb må være mere indgribende, end
formålet tilsiger, skal det
anbefales, at alle indsatte vurderes inden anbringelsen.
Anbefalingen skyldes, at
terrordømte iht Bjelkegruppens oplysninger dækker over en bred gruppe af indsatte med meget forskellige
profiler. Forsete er opmærksom på, at det netop er afdelingens formål, at vurdere den enkelte indsattes
ressourcer, men finder, at der bør være opmærksomhed på, at nogle indsatte er senmodne og sårbare,
trods det, at de har begået alvorlig kriminalitet og kan være særligt modtagelige overfor de mere hardcore
kriminelle
Terrordømte kvinder omtales ikke i lovforslagets bemærkninger. Forsete anerkender, at der også blandt
kvinder kan være terrordømte, som andre indsatte skal beskyttes imod, men finder,
at der må arbejdes på
løsninger, der ikke i praksis betyder, at disse kvinder pga deres køn og lille antal i praksis bliver dårligere
behandlet end mændene og risikerer at blive langvarigt de-facto isolerede.
Særlige afdelinger målrettet terrordømte og radikaliserede indsatte
Særligt farlige terrordømte og radikaliserede foreslås anbragt på særlige afdelinger. Hermed udvides
målgruppen i forhold til vurderingsafdelingernes målgruppe med en gruppe, der ikke er vurderet, og som
det er vanskeligt at afgrænse. Oplysningerne om regimet på den særlige afdeling er i realiteten kun
beskrevet gennem ønsket om meget høj sikkerhed, om mulighed for sektionering og et ønske om en
udvidelse af hjemlen til alene at etablere fællesskab som cellefællesskab med en anden indsat. Derudover
søges der om hjemmel til øget person- og cellevisitation. Se neden for.
Forsete er som tidligere nævnt enig i, at der er behov for en specialiseret afdeling til placering af særligt
farlige terrordømte og radikaliserede. Forsete finder dog,
at
det forhold at der ikke er nogen
tidsbegrænsning på opholdet udover straffens længde,
at
afdelingens målgruppe især fsva de
radikaliserede er vanskelig at afgrænse og
at
placering er begrundet i frygt for radikalisering af medindsatte
bør medføre særligt stærke retsgarantier, for at opholdet ikke bliver længere end nødvendigt.
Forsete skal derfor anbefale, at beslutning om anbringelse i en sådan afdeling undergives
domstolsprøvelse efter straffuldbyrdelseslovens § 112. Endvidere anbefales, at kriminalforsorgen
pålægges pligt til at påse, at anbringelsen ikke opretholdes i længere tid end nødvendigt, og at den
dømte får lejlighed til at kræve spørgsmålet om fortsat anbringelse på afdelingen forelagt for retten
hvert halve år, jf. det princip der gælder for forvarede m. fl. efter straffelovens § 72.
Der er ingen oplysninger om, hvorvidt der planlægges rutinemæssige person- og cellevisitationer, mulighed
for selvforplejning, besøg, gårdtur, fritid mm Områder der har stor betydning for de indsatte.
Forsete skal anbefale, at man i forbindelse med fastlæggelsen af regimet er opmærksom på, at selv små
forandringer kan have stor betydning for miljøet og skal i den forbindelse henvise til lektor Julie Laursen,
7
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Københavns Universitets forskning. Julie Laursen har bl.a. forsket i miljøet på Herstedvester og to
højsikkerhedsafdelinger i to fængsler i
Norge.
Udvidet adgang til person- og cellevisitation samt gennemlæsning af breve
mm
Kriminalforsorgen har hidtil haft hjemmel til at undersøge indsattes person og opholdsrum samt
gennemlæse breve og andre optegnelser af ordens- og sikkerhedsmæssige grunde. Disse tilladelser ønskes
udvidet til også at omfatte undersøgelser som led i kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og
ekstremisme. Udvidelserne skal omfatte alle indsatte, men forventes hovedsagelig anvendt på
specialafdelingerne. Udover en udvidet hjemmel til at foretage undersøgelser ønskes der også en hjemmel
til at undlade at orientere den indsatte om, at en undersøgelse har fundet sted, såfremt særlige
omstændigheder taler herfor.
Fsva gennemlæsning og tilbageholdelse af breve og andre optegnelser udvides formålet også til at omfatte
hensynet til at forebygge kriminalitet.
Forsete finder, at tilbageholdelse af breve og andre optegnelser er en væsentlig indskrænkning i de
indsattes privatliv og kun bør ske efter en konkret vurdering med angivelse af formålet og med
tilhørende notat, jf. forslaget i indledningen.
Forsete anbefaler at et sådant krav indføres i bemærkningerne.
2. Udvidelse af kriminalforsorgens mulighed for behandling af
personoplysninger om indsatte og andre personer
Kriminalforsorgen kan i dag indsamle, behandle og videregive oplysninger om indsatte og personer, som
indsatte har kontakt til, til andre myndigheder, hvis ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, hensyn til
kriminalforsorgens eller andre myndigheders indsats mod radikalisering og ekstremisme eller hensyn til at
bekæmpe og forebygge kriminalitet taler herfor.
I lovforslaget foreslås denne bemyndigelse udvidet til ved brug af fiktive profiler
også at omfatte ”andre
personer”, dvs i praksis alle borgere. Kravet om kontakt til indsatte ophæves hermed.
Forsete finder, at en så kraftig udvidelse, der her er tale om, kræver, at det nærmere præciseres og
afgrænses hvem
disse ”andre personer” er.
Forsete er opmærksom på, at gennemførelse af lovforslaget forudsætter, at kriminalforsorgen udarbejder
retningslinjer for brug af fiktive profiler, men finder at gruppen ”andre personer” nærmere bør afgrænses
og præciseres i bemærkningerne.
På Forsetes vegne
Bodil Philip
Tidl. fængselsinspektør og medlem af Forsetes bestyrelse
8
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0010.png
Straffuldbyrdelseskontoret
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
Wilders Plads 8K
1403 København K
Telefon 3269 8888
Mobil Tel.: 91325701|
[email protected]
menneskeret.dk
Dok. nr. 25/00272-2
21. februar 2025
Høring over lovudkast om etablering af særlig afdeling for terrordømte m.v.
Justitsministeriet har ved e-mail af 24. januar 2025 anmodet om Institut for
Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om samarbejde med Finland,
Island, Norge og Sverige angående fuldbyrdelse af straf m.v. (Etablering af særlige
afdelinger for terrordømte m.v. samt styrkelse af kriminalforsorgens indsats over for
ekstremisme og radikalisering m.v.).
1. Sammenfatning
Justitsministeriet foreslår med lovudkastet hovedsageligt en række ændringer i
straffuldbyrdelsesloven med henblik på bl.a. gennemførelse af initiativet om
styrkelse af indsatsen overfor terrordømte og radikaliserede indsatte i flerårsaftalen
for kriminalforsorgens økonomi 2022-2025.
Instituttet har bemærkninger til de dele af forslaget, der vedrører etablering af en
vurderingsafdeling for terrordømte og den specialiserede afdeling for særligt farlige
terrordømte og radikaliserede indsatte, udvidelse af kriminalforsorgens mulighed
for behandling af personoplysninger samt præcisering af magtanvendelse overfor
indsatte i kriminalforsorgens institutioner.
Etablering af særlig afdeling for terrordømte m.v.
De foreslåede ændringer skal understøtte etablering af en vurderingsafdeling til
personer
dømt efter straffelovens §§ 114-114 j,
og en specialiseret afdeling til
placering af særligt farlige terrordømte og radikaliserede indsatte.
Instituttet anerkender, at de indsatte, forslaget er tiltænkt, udgør en helt særlig
gruppe af indsatte. Ikke desto mindre har myndighederne en positiv forpligtelse til
at sikre indsattes rettigheder desuagtet, hvilket regime de placeres i.
9
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Således skal myndighederne sikre, at personer ikke udsættes for tortur,
umenneskelig eller nedværdigende behandling, og tage positive skridt til at sikre
retten til privat og familieliv.
Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet:
i bemærkningerne præciserer, hvordan regimerne på afdelingerne kommer til at
være, fx hvor ofte og hvor intensivt der kan (nøgen)visiteres, rammerne for de
indsattes mulighed for besøg, mv.
at placering i den specialiserede afdeling for særligt farlige terrordømte og
radikaliserede indsatte underlægges en regelmæssig (fx hver �½ år) prøvelse til
en uafhængig instans (fx domstolsprøvelse) af, om placeringen på den særlige
afdeling er korrekt og kan opretholdes.
præciserer, at Kriminalforsorgen skal foretages en løbende konkret vurdering af,
om forholdene for den enkelte indsatte forud for – og under – placering i
vurderingsafdelingen er i strid med EMRK.
Udvidelse af kriminalforsorgens mulighed for behandling af personoplysninger
Ministeriet foreslår desuden en udvidelse af kriminalforsorgens mulighed for
behandling af personoplysninger om indsatte med og andre personer henblik på
brug af fiktive profiler på sociale medier. Instituttet finder, at udvidelsen i
personkredsen øger risikoen for uproportionale indgreb i retten til privatliv over for
andre personer, når denne gruppe ikke er nærmere afgrænset eller præciseret.
Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet:
i bemærkningerne til den foreslåede § 66 b i straffuldbyrdelsesloven
nærmere afgrænser og præciserer den gruppe af ’andre personer’, som
kriminalforsorgen kan behandle personoplysninger om gennem brug af
fiktive profiler.
Justering af reglerne for anvendelse af magtmidler i kriminalforsorgens institutioner
Endvidere foreslås en justering af reglerne for anvendelse af magtmidler i
kriminalforsorgens institutioner. Instituttet anser forslaget for positivt, men finder i
lyset af praksis fra Menneskerettighedsdomstolen, behov for en præcisering af
vurderingen af streng nødvendighed i forbindelse med magtanvendelse i
kriminalforsorgens institutioner.
Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet:
i bemærkningerne til den foreslåede ændring i § 62 i straffuldbyrdelsesloven
præciserer den vurdering om streng nødvendighed kriminalforsorgens
institutioner skal foretage i forbindelse med en magtanvendelse; og
udvider lovudkastet således at kravet om, at magtanvendelse skal være ’streng
nødvendighed’, finder anvendelse i forhold til al magtanvendelse efter
straffuldbyrdelsesloven, herunder straffuldbyrdelseslovens § 65 og 66.
10
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
2. Etablering af særlige afdelinger for terrordømte m.v.
2.1 Kort om forslaget
Med forslaget foreslås indsættelse af en ny bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens
§ 22 b (forslagets §1, nr. 1), hvorefter fuldbyrdelse af straf af fængsel eller forvaring
for overtrædelse af straffelovens §§ 114-114 j, skal ske i lukket fængsel.
Derudover foreslås en ny bestemmelse i § 23 a (forslagets §1, nr. 2), hvorefter
fuldbyrdelse af straf for overtrædelse af straffelovens §§ 114-114 j, skal ske ved
anbringelse i en afdeling målrettet terrordømte.
Kriminalforsorgen kan efter begge bestemmelsers stk. 2 undtagelsesvist bestemme,
at fuldbyrdelsen ikke skal ske i lukket fængsel (efter den foreslåede § 22 b, stk. 1),
eller ved anbringelse i en afdeling målrettet terrordømte (efter den foreslåede § 23
a, stk. 1), hvis den indsattes helbred eller andre særlige omstændigheder taler
herfor.
Det foreslås desuden, at der i straffuldbyrdelseslovens § 24 indføres et nyt stk. 3
(forslagets §1, nr. 3), hvorefter overførsel til åbent fængsel kan undlades. Ændringen
indebærer, at dømte, der er anbragt til indledende vurdering på
vurderingsafdelingen, ikke skal overføres til åbent fængsel, såfremt betingelserne
for anbringelse i lukket fængsel ikke længere er opfyldt. Ændringen betyder, at
kriminalforsorgsområdet ikke er forpligtet til af egen drift løbende at vurdere, om
betingelserne for placeringen på vurderingsafdelingen målrettet terrordømte
fortsat er opfyldt i løbet af de første seks måneders ophold i afdelingen.
Desuden foreslås det i § 33, stk. 2 (forslagets §1, nr. 4), bemyndigelse til, at
fællesskab i fængselsafdelinger eller arresthuse, som er udpeget til anbringelse af
særligt farlige terrordømte og radikaliserede indsatte, skal gennemføres som
cellefællesskab med en anden indsat i eget opholdsrum.
Den foreslåede ændring af § 60, stk. 8 (forslagets §1, nr. 13), indebærer, at
kriminalforsorgsområdet kan træffe bestemmelse om tilbageholdelse af eventuelle
effekter fundet i forbindelse med kriminalforsorgens undersøgelser af indsattes
person og opholdsrum som led i kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og
ekstremisme. Bestemmelsen forventes både anvendt til tilbageholdelse af effekter
fundet ved undersøgelser i de kommende afdelinger målrettet terrordømte og
radikaliserede indsatte, og ved undersøgelser foretaget på andre
fængselsafdelinger, hvis dette er sket som led i indsatsen mod radikalisering og
ekstremisme.
Endelig foreslås, at det i § 60, stk. 9, 1. pkt. (forslagets §1, nr. 14), kan
kriminalforsorgsområdet uden retskendelse træffe bestemmelse om
gennemlæsning og tilbageholdelse af breve og andre optegnelser, som findes i den
indsattes besiddelse, hvis det skønnes påkrævet af ordens- og sikkerhedsmæssige
hensyn, eller hvis det sker som led i kriminalforsorgens indsats mod radikalisering
og ekstremisme eller af hensyn til at forebygge kriminalitet. Den foreslåede
11
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
ændring af § 60, stk. 9, indebærer, at der indføres hjemmel til, at
kriminalforsorgsområdet kan træffe bestemmelse om gennemlæsning og
tilbageholdelse af breve og andre optegnelser fundet i forbindelse med
kriminalforsorgens undersøgelser af indsattes person og opholdsrum som led i
kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ekstremisme. Bestemmelsen
forventes bl.a. at blive anvendt til gennemlæsning og tilbageholdelse af breve mv.
fundet ved undersøgelser i de kommende afdelinger målrettet terrordømte og
radikaliserede indsatte. Bestemmelsen vil dog også kunne finde anvendelse til at
foretage gennemlæsning og tilbageholdelse af breve mv. fundet ved undersøgelser
foretaget på andre fængselsafdelinger, hvis dette sker som led i indsatsen mod
radikalisering og ekstremisme.
2.2.
Instituttets bemærkninger
Instituttet bemærker, at straffuldbyrdelsesloven bygger på det menneskeretlige
princip om, at frihedsberøvelse ikke må være mere indgribende, end formålet
tilsiger. Derfor er kriminalforsorgen blandt andet forpligtet til løbende at vurdere
om betingelserne for indsattes placering er opfyldte.
Instituttet bemærker desuden, at en række af lovforslagets foreslåede ændringer, er
indgreb, der ikke alene retter sig mod de særlige afdelinger for terrordømte m.v.,
men, hvis de vedtages, også vil kunne finde anvendelse i andre fængsler og
arresthuse.
2.2.1.
Manglende afgrænsning af indgreb i indsattes rettigheder
Instituttet bemærker, at lovudkastet foreslår en række ændringer i
straffuldbyrdelsesloven, der vil muliggøre et meget indgribende og restriktivt
regime for den gruppe af indsatte, der placeres heri (navnlig lovforslagets § 1, nr. 1-
4 og 11-13).
Med udkastet foreslås, at indsatte både på vurderingsafdelingen for terrordømte og
den specialiserede afdeling til placering af særligt farlige terrordømte og
radikaliserede underlægges et regime, hvorved kriminalforsorgen bl.a. vil kunne
foretage undersøgelser af person og opholdsrum, herunder undlade at orientere
den indsatte om, at en undersøgelse har fundet sted. Eventuelle effekter vil kunne
tilbageholdes, breve og andre optegnelser i den indsattes besiddelse vil kunne
gennemlæses og blive tilbageholdt. For indsatte, der placeres på den specialiserede
afdeling for særligt farlige terrordømte og radikaliserede, vil adgangen til
fællesskab desuden begrænses til cellefællesskab.
Instituttet bemærker, at det vil bero på en konkret vurdering om
afsoningsforholdene i disse afdelinger bliver af så streng og indgribende karakter,
at der med etableringen af regimet i realiteten er tale om umenneskelig og
nedværdigende behandling i strid med artikel 3 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Menneskerettighedsdomstolen) har
forholdt sig til regimer i særligt sikrede afdelinger bl.a. i sagen Van der Ven mod
12
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0014.png
Holland, hvor Menneskerettighedsdomstolen fandt, at kombinationen af
rutinemæssig intensiv kropsvisitation en gang om ugen kombineret med øvrige
strenge sikkerhedsforanstaltninger i et særligt sikret fængsel var i strid med artikel 3
EMRK.
1
Højesteret har desuden i en dom fastslået, at en ordning, der indebar daglige
undersøgelser af en terrorsigtets celle og person, var i strid med retten til privatliv i
artikel 8 EMRK og umenneskelig eller nedværdigende behandling efter artikel 3, når
de foretages rutinemæssig og systematisk.
2
Det springende punkt for instituttet er således karakteren og omfanget af
indgrebene på afdelingerne sammenholdt med den indsattes forhold, fx alder og
køn. Hertil bør ministeriet i bemærkningerne nærmere præcisere grænserne for
indgrebenes hyppighed og varighed af fx personundersøgelser til
kriminalforsorgen, så de ikke bliver rutinemæssige og systematiske og dermed i
strid med artikel 3 og 8 i EMRK.
Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet i bemærkningerne præciserer, hvordan
regimerne på afdelingerne kommer til at være, fx, hvor ofte og hvor intensivt
der kan (nøgen)visiteres, rammerne for besøg, mv.
2.2.2.
Placering på den specialiserede afdeling bør kobles med stærkere
retsgarantier
Indsatte placeres som udgangspunkt på vurderingsafdelingen i seks måneder,
hvorimod kriminalforsorgen for så vidt angår den specialiserede afdeling for særligt
farlige terrordømte og radikaliserede indsatte løbende skal overveje den enkeltes
placering (de alm. bemærkninger til lovudkastet, pkt. 3.1.3.).
Det fremgår ikke nærmere af bemærkningerne, hvor ofte forpligtelsen for
kriminalforsorgen til løbende i hvert enkelt tilfælde at overveje, om formålet med
placeringen vil kunne tilgodeses ved mindre indgribende foranstaltninger, skal
finde sted.
Instituttet bemærker at indsatte, der placeres i den specialiserede afdeling for
særligt farlige terrordømte og radikaliserede med den foreslåede ordning vil være
underlagt en række indgreb i deres privatliv, herunder blandt andet med
indførelsen af cellefællesskab, mulighed for en række andre indgreb i blandt andet
opholdsrum og ejendele. Sammenholdt med, at indsatte på denne afdeling må
antages at skulle afsone lange domme. På den baggrund finder Instituttet, at den
foreslåede ordning om placering i den specialiserede afdeling for særligt farlige
terrordømte og radikaliserede indsatte, bør kobles med stærkere retsgarantier for
de indsatte i afdelingen, end blot den tiltænkte løbende vurdering af den enkeltes
placering.
1
2
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Van der Ven mod Holland, dom af 4. februar 2003, præmis 58-63.
H.D. afsagt onsdag den 22. juni 2022, 2. afd. BS-25262/2021-HJR og BS-25448/2021-HJR.
13
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0015.png
Instituttet anbefaler Justitsministeriet, at placering i den specialiserede afdeling
for særligt farlige terrordømte og radikaliserede indsatte underlægges en
regelmæssig (fx hver �½ år) prøvelse til en uafhængig instans (fx
domstolsprøvelse) af, om placeringen på den særlige afdeling er korrekt og kan
opretholdes.
2.2.3.
Manglende konkret vurdering ved placering i vurderingsafdelingen
Med de foreslåede ændringer af straffuldbyrdelsesloven (forslagets § 1, nr. 1, 2 og
3) vil kriminalforsorgen for så vidt angår personer dømt efter straffelovens §§ 114 -
114 j, som det altovervejende udgangspunkt, blive anbragt på en
vurderingsafdeling målrettet terrordømte i en periode på indtil seks måneder. Dette
uden, at kriminalforsorgen forpligtes til af egen drift løbende at vurdere om
betingelserne for placeringen på vurderingsafdelingen er opfyldt i løbet af de første
seks måneder. Først efter seks måneders placering i vurderingsafdelingen for
terrordømte personer
bør
kriminalforsorgen løbende vurdere om den indsatte er
egnet til overførsel.
Instituttet bemærker, at der i forhold til den berørte persongruppe er en stor
variation i fængselsstraffenes længde, og markante forskelle i danske terrordømtes
gerninger.
3
Dertil må det antages, at der også vil være variation i denne gruppe af
indsatte i forhold til både deres alder og køn.
4
Ligeledes må det antages, at den
foreslåede ordning i praksis vil berøre en relativ lille andel af afsonere, samt at de
særligt farlige terrordømte vil kunne blive direkte placeret på den specialiserede
afdeling for særligt farlige terrordømte og radikaliserede indsatte.
Den foreslåede ordning må i praksis antages at ville berøre et relativt begrænset
antal indsatte. Denne gruppe af indsatte vil med forslaget fremover blive placereret
i et lukket fængsel under et foreslået indgribende regime med bl.a. udvidet adgang
til at foretage cellevisitationer m.m. Det er efter instituttets vurdering
uhensigtsmæssigt, at kriminalforsorgen ikke skal foretage en konkret vurdering af
den enkelte indsatte forud for placering – andet end den, der følger
forudsætningsvist af ’hensynet til den indsattes helbred eller andre særlige
omstændigheder’ forudsætningsvist for personer under 18 år og de indsatte der
placeres direkte i den specialiserede afdeling.
Det skærper efter instituttets vurdering den forpligtelse kriminalforsorgen skal
underlægges ikke mindst i lyset af, det må antages, at vurderingsafdelingen både
Den tværministerielle indsatsgruppe vedrørende løsladelser af terrordømte og radikaliserede indsatte, Indsatsen
over for terrordømte og radikaliserede indsatte under varetægt og afsoning, Rapport 1 - Før løsladelse,
september 2021, side 11, tilgængelig på:
https://www.justitsministeriet.dk/wp-
content/uploads/2021/10/Indsatsen-over-for-terrordoemte-og-radikaliserede-indsatte-under-varetaegt-og-
afsoning.pdf.
4
Den tværministerielle indsatsgruppe vedrørende løsladelser af terrordømte og radikaliserede indsatte, Indsatsen
over for terrordømte og radikaliserede indsatte under varetægt og afsoning, Rapport 1 - Før løsladelse,
september 2021, side 12, tilgængelig på:
https://www.justitsministeriet.dk/wp-
content/uploads/2021/10/Indsatsen-over-for-terrordoemte-og-radikaliserede-indsatte-under-varetaegt-og-
afsoning.pdf.
3
14
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0016.png
vil kunne huse personer under 18 år og kvinder. Instituttets vurdering understøttes
desuden af, at den foreslåede undtagelse (hensyn til indsattes helbred eller andre
særlige omstændigheder) forudsættes anvendt i meget begrænset omfang.
Indsatte er i statens varetægt, og fængselsmyndighederne skal kunne sikre, at de
ikke udsættes for brud på deres menneskerettigheder under afsoningen. Derfor er
det vigtigt, at Kriminalforsorgen forpligtes til at overvåge de indsattes
afsoningsforhold og sikre, at deres menneskerettigheder overholdes, navnlig når de
placeres i særlig sikrede regimer. Myndighederne er således forpligtet til at foretage
en løbende vurdering af, om forholdene for den indsatte forud for og under ophold
på vurderingsafdeling er i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions (”EMRK”) artikel 3 og 8.
Af de ovennævnte grunde bør kriminalforsorgen efter instituttets opfattelse
foretage en konkret vurdering af den indsatte forud for placering i
vurderingsafdelingen.
Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet præciserer, at Kriminalforsorgen skal
foretages en løbende konkret vurdering af, om forholdene for den enkelte
indsatte forud for – og under – placering i vurderingsafdelingen er i strid med
EMRK.
3. Udvidelse af kriminalforsorgens mulighed for behandling af
personoplysninger om indsatte og andre personer
Ministeriet foreslår desuden en udvidelse af straffuldbyrdelseslovens § 66 b, stk. 1,
1. pkt., således at kriminalforsorgen kan indsamle, behandle og videregive
oplysninger ’om andre personer’ end indsatte, når det vurderes nødvendigt af
ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, hensyn til kriminalforsorgens eller andre
myndigheders indsats mod radikalisering og ekstremisme eller af hensyn til at
bekæmpe og forebygge kriminalitet. Det foreslås desuden i § 66 b, stk. 1, 2. pkt., at
kriminalforsorgen som led i opgavevaretagelsen kan gøre brug af fiktive profiler på
sociale medieplatforme.
Instituttet skal indledningsvist bemærke, at denne efterretningsenhed i
kriminalforsorgen i forvejen har en meget bred og uklar hjemmel til at indsamle
personoplysninger, som anført i instituttets høringssvar ved enhedens oprettelse.
5
Med de foreslåede ændringer udvides adgangen for kriminalforsorgen til at
behandle personoplysninger indsamlet fra sociale medieplatforme ved brug af en
fiktiv profil, herunder oplysninger om personer, hvor der ikke nødvendigvis er en
5
Institut for Menneskerettigheder, høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af
straf m.v., retsplejeloven, straffeloven og lov om folkeskolen (Forhold for indsatte i kriminalforsorgens
institutioner, varetægtssurrogat m.v.), tilgængeligt på:
https://menneskeret.dk/files/09_september_18/11-09-
2018-
hoeringsvar_over_udkast_til_forslag_til_lov_om_aendring_af_lov_om_fuldbyrdelse_af_straf_m.v._retsplejeloven_straf
feloven_og_lov_om_folkeskolen_._002.pdf.
15
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0017.png
forbindelse til en indsat. Med den foreslåede ændring i § 66 b, stk. 1, 1. led, er der
således ikke længere en mindstetærskel for karakteren af relation eller tilknytning til
en indsat i kriminalforsorgen, som kan udløse kriminalforsorgens vide adgang til
indsamling af personoplysninger.
Instituttet finder, at bestemmelsen med sin brede udformning, herunder navnlig i
forhold til personkredsen, øger risikoen for uproportionale indgreb i retten til
respekt for privatliv overfor ’andre personer’. Instituttets vurdering understøttes af
den i forvejen brede adgang kriminalforsorgen har til indsamling af oplysninger,
nærmere hensynene til orden og sikkerhed, indsats mod radikalisering og
ekstremisme, bekæmpe og forebygge kriminalitet.
Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet i bemærkningerne til den foreslåede §
66 b i straffuldbyrdelsesloven nærmere afgrænser og præciserer den gruppe af
’andre personer’, som kriminalforsorgen kan behandle personoplysninger om
gennem brug af fiktive profiler.
4. Justering af reglerne for anvendelse af magtmidler i kriminalforsorgens
institutioner
På baggrund af sagen El-Asmar mod Danmark
6
foreslås en justering af reglerne for
anvendelse af magtmidler i kriminalforsorgens institutioner. Ministeriet foreslår en
ændring af ordlyden af straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1, således, at
bestemmelsen ensrettes med praksis Menneskerettighedsdomstolen. Instituttet
finder den foreslåede ændring af ordlyden i straffuldbyrdelseslovens § 62, stk. 1, for
positiv.
Instituttet bemærker, at Menneskerettighedsdomstolen har fastslået, at en
retshåndhævende myndigheds magtanvendelse (herunder både
fængselsmyndigheder og politiet), som ikke er strengt nødvendig på grund af
offerets egen opførsel, begrænser den menneskelige værdighed og udgør et brud
på artikel 3.
7
Derved er Menneskerettighedsdomstolen i sin undersøgelse af
magtanvendelser gået fra en vurdering af magtanvendelsens alvorlighed (”severity”)
til dens nødvendighed (”necessity”).
8
Den vurdering Menneskerettighedsdomstolen foretager er ikke begrænset i forhold
til kriminalforsorgens brug af peberspray eller til et magtmiddels særlige farlighed.
Menneskerettighedsdomstolen ser på de konkrete omstændigheder omkring
magtanvendelsen, herunder på myndighedernes planlægning og ageren, den
indsattes egen opførsel (navnlig om den indsatte gjorde modstand og på hvilken
måde), hvilket magtmiddel, der er anvendt, og hvordan det er anvendt.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, El-Asmar mod Danmark, dom af 3. oktober 2023.
Bouyid mod Belgien, dom af 28. september 2015, præmis 88, 100-101 og El-Asmar mod Denmark, præmis 46.
8
Perkov mod Kroatien dom af 20. september 2022, præmis 31.
6
7
16
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Det følger af Menneskerettighedsdomstolens praksis i forhold til artikel 3, at
myndighederne skal
iagttage principperne om omvendt bevisbyrde i sager, hvor
klager er kommet til skade i myndighedernes varetægt eller under deres kontrol.
I
disse sager påhviler det således fængselsmyndighederne at fremkomme med en
sandsynlig og acceptabel forklaring på magtanvendelsen, der viser,
at skaderne var
en følge af en legitim magtanvendelse, der var ”strengt nødvendig” som følge af
klagerens egen handlinger og opførsel.
På baggrund af sagen El-Asmar mod Danmark, og for at undgå fremtidige brud på
artikel 3, finder instituttet, at det bør fremgå klart af forarbejderne til den foreslåede
ændring af straffuldbyrdelseslovens § 62, at reglen om, at magtanvendelse skal
være strengt nødvendig skal fortolkes i overensstemmelse med
Menneskerettighedsdomstolens praksis. Der er således ikke alene tale om en
sproglig ensretning, som det anføres i de specielle bemærkninger til forslaget, men
også om en materiel tilpasning til Menneskerettighedsdomstolens praksis med
henblik på at sikre, at Danmark efterlever de materielle og processuelle krav i artikel
3 i EMRK.
Instituttet bemærker endvidere, at Menneskerettighedsdomstolens praksis om at
magtanvendelsen skal være strengt nødvendig på grund af den indsattes egen
opførsel ikke kun finder anvendelse i forhold til magtanvendelse efter § 62 i
straffuldbyrdelsesloven, men i forhold til al magtanvendelse, herunder også for
eksempel straffuldbyrdelseslovens § 65 (om anvendelse af håndjern) og § 66 (om
anbringelse i sikringscelle).
Instituttet anbefaler, at Justitsministeriet:
i bemærkningerne til den foreslåede ændring i § 62 i straffuldbyrdelsesloven
præciserer den vurdering om streng nødvendighed kriminalforsorgens
institutioner skal foretage i forbindelse med en magtanvendelse; og
udvider lovudkastet således at kravet om, at magtanvendelse skal være ’streng
nødvendighed’, finder anvendelse i forhold til al magtanvendelse efter
straffuldbyrdelsesloven, herunder straffuldbyrdelseslovens § 65 og 66.
Der henvises til sagsnr. 2023-04656.
Med venlig hilsen
Emilie Thage
Juridisk rådgiver
17
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0019.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Anne Dannerfjord
Justitsministeriet; Signe Rikke Øster; £Straffuldbyrdelseskontoret (951s72)
Svar vedrørende høring over udkast til forslag om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2023-
04656 (RIGS-FO Sagsnr.: 2015 - 836)
24. januar 2025 18:21:18
InlineImage 1.png
InlineImage 2.png
Til Justitsministeriet
Af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser fremgår vedrørende § 4:
"Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde. Det foreslås, at loven
ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men lovens § 2 kan dog ved kongelig anordning
sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de
henholdsvis færøske og grønlandske forhold tilsiger. Det vil indebære, at de foreslåede
ændringer af straffuldbyrdelsesloven, jf. lovforslagets § 1, ikke vil gælde for Færøerne og
Grønland.
Dette skyldes, at Færøerne har sin egen straffuldbyrdelseslov
[.....]".
Rigsombuddet skal gøre opmærksom på, at formuleringen kan lede til den misforståelse,
at Færøerne har overtaget sagsområdet vedr. straffuldbyrdelse. I lyset heraf anbefales en
ændret formulering i retning af: Dette skyldes, at der gælder en særlig lov for Færøerne
om straffuldbyrdelse [...].
Det kan i øvrigt oplyses, at Rigsombuddet har videresendt høringen over udkast til
lovforslaget
til Løgmálaráðið.
Med venlig hilsen
Juridisk chefkonsulent
Amtmansbrekkan 6
FO-110 Tórshavn
Tlf.: +298 201200
E-mail:
[email protected]
www.rigsomorbudsmanden.fo
Anne Dannerfjord
Til:
Fra:
Titel:
Rigsombudsmanden på Færøerne ([email protected])
Justitsministeriet ([email protected])
Høring over udkast til forslag om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf mv. - j.nr. 2023-
04656
Sendt:
24-01-2025 13:09
Se venligst vedhæftede filer
Med venlig hilsen
18
L 198 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
3005001_0020.png
Straffuldbyrdelseskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
19