Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 196 Bilag 1
Offentligt
3004318_0001.png
Notat
Kommenteret høringsoversigt
vedrørende
Lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og danskuddannelseslo-
ven (Ændring af regler om bevarelse af opholdstilladelse som følge af partner-
vold m.v., undtagelse af statsudsendte og deres medfølgende familie fra bort-
faldsreglerne, kodificering af EU-retspraksis på familiesammenføringsområdet,
gennemførelse af EES-forordningen om gradvis idriftsættelse af ind- og udrejse-
systemet og API-forordningen, m.v.)
7. april 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Emilie Sloth Ølgaard
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
De dele af lovforslaget, der omhandler ændring af regler om bevarelse af opholds-
tilladelse som følge af partnervold m.v., undtagelse af statsudsendte og deres med-
følgende familie fra bortfaldsreglerne og kodificering af EU-retspraksis på familie-
sammenføringsområdet har i perioden fra den 20. januar 2025 til den 17. februar
2025 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), AC Akademikerne, Amnesti NU, Amnesty Inter-
national, Asylret, Barnets Tarv Nu, Bedsteforældre for Asyl, Beskæftigelsesrådet,
Bryd Tavsheden, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Børns Vilkår, Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Dan-
marks Rejsebureau, Danner, DA
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dan-
ske Rederier, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, DFUNK
Dansk Flygtninge-
hjælp Ungdom, Dansk Kvindesamfund, Dansk Landbrug, Dansk Metal, Dansk PEN,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Univer-
siteter, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i
Danmark, Det Nationale Integrationsråd, DI
Dansk Industri, DIGNITY
Dansk In-
stitut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Exitcirklen, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Finanssek-
torens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, GLS-A, Naalakkersuisut (Grøn-
lands Selvstyre), HK/Danmark, HK/Kommunal, HK/Privat, Håndværksrådet, Indvan-
drermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut
Side
1/26
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 34 79
[email protected]
2024 - 17771
3115297
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
for Menneskerettigheder, International Community/Erhverv Aarhus, Kirkernes In-
tegrationstjeneste, KL
Kommunernes Landsforening, Knud Vilby (på vegne af
Fredsfonden), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kvindernes
Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Kvinderådet, KVINFO,
Københavns Byret, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen for Voldsramte Kvinder og
børn, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Ledernes Hovedorganisation,
Mellemfolkeligt Samvirke, Mødrehjælpen, Plums Fond for fred, økologi og bære-
dygtighed (tidl. Fredsfonden), PROSA
Forbundet af It-professionelle, PRO-Vest,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, RED
Rådgivning, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Røde Kors, Sex & Samfund,
SOS Racisme, Søstre mod vold og kontrol, Trykkefrihedsselskabet, Udlændingenæv-
net, United Nations Women, Work-live-stay southern Denmark, Ældresagen, Ægte-
skab uden grænser og 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger til lovforslaget fra:
Bedsteforældre for Asyl, Danes Worldwide, Danner, Den Katolske Kirke i Danmark,
Institut for Menneskerettigheder, KVINFO, Kvinderådet, Landsorganisation af kvin-
dekrisecentre (LOKK), Peter Jensen, Refugees Welcome, SOS Racisme, Søstre mod
Vold og Kontrol og Udlændingenævnet.
Følgende har oplyst ikke at have bemærkninger til lovforslaget:
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Færøernes Landsstyre, Naalakkersui-
sut (Grønlands Selvstyre), KL (Kommunernes Landsforening), Københavns Byret,
Præsidenten for Vestre Landsret og Præsidenten for Østre Landsret.
Høringssvarene er vedlagt.
Nedenfor gengives høringssvarene i hovedtræk samt Udlændinge- og Integrations-
ministeriets kommentarer hertil (anført i
kursiv).
Bemærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige synspunkter henvise til de vedlagte høringssvar.
Høringssvar og bemærkninger til de dele af lovforslaget, der omhandler gennemfø-
relse af EES-forordningen og API-forordningen, vil blive oversendt til henholdsvis
Udlændinge- og Integrationsudvalget og Retsudvalget særskilt.
2. Indkomne høringssvar
2.1. Udvidelse af persongruppen, der har mulighed for at bevare opholdstilladel-
sen som følge af partnervold eller partnerens død
Side
2/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2.1.1. Generelle bemærkninger
Bedsteforældre for Asyl
takker for indblik i lovudkastet og læser en hel del deri med
glæde men er dog stødt på et par knaster under løsningen.
Danner
takker for, at det i udkastet fremstår tydeligt, at man fra politisk side har
lyttet til aktørerne på feltet. Danner bemærker hertil, at når organisationen kom-
mer med anbefalinger til politikerne, bygger de på mange års erfaring med at ud-
vikle og drive indsatser til voldsudsatte, et omfattende datagrundlag fra egne ind-
satser samt grundig research af forskning og undersøgelser på området, hvorfor det
har stor betydning for Danner, når deres anbefalinger inddrages i lovarbejdet.
Den Katolske Kirke i Danmark
glæder sig over, at personer, der er kommet til Dan-
mark som medfølgende familie og efterfølgende har fået opløst deres ægteskab
pga. vold eller social kontrol eller har mistet en ægtefælle ved dødsfald, nu kan be-
vare deres opholdstilladelse i Danmark.
Kvinderådet og Søstre mod Vold og Kontrol
sætter stor pris på regeringens ønske
om at tage det videre skridt i forhold til at styrke indsatsen for beskyttelse mod
partnervold og partnerdrab og bakker op om tilstræbelsen om at styrke muligheden
for at sikre bevarelsen af en opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem til
en udenlandsk arbejdstager eller studerende eller til en udlandsdansker, som har
ophævet samlivet som følge af, at udlændingen selv eller udlændingens barn er
blevet udsat for fysisk eller psykisk vold, herunder (negativ) social kontrol.
KVINFO
bemærker, at de understøtter intentionen om at sikre bedre beskyttelse
af ofre for vold i nære relationer, herunder negativ social kontrol, som risikerer at
blive fastholdt i voldelige forhold af frygt for at miste deres opholdstilladelse.
KVINFO bemærker endvidere, at der med lovforslaget tages et stridt i den rigtige
retning.
SOS Racisme
er glad for lovforslaget og finder, at regeringen har lyttet til meget af
den kritik, som bl.a. Institut for Menneskerettigheder og
NGO’er har fremsat om,
at kravene til dokumentation af vold har været for store, hvilket har forhindret en
ønsket skilsmisse. SOS Racisme bemærker, at dette har medført, at
oftest kvinden
og eventuelle børn
har måttet forblive i et voldeligt ægteskab og ikke har kunnet
slippe væk fra volden. SOS Racisme oplyser hertil, at de har været kritiske over for,
at voldsudsatte ægtefæller, der flyttede fra ægteskabet, ofte fik ophævet deres op-
holdstilladelse og måtte rejse tilbage til oprindelseslandet, hvor de kunne være ud-
sat for trusler, vold, æresdrab eller evt. blive frosset ude af deres familie og sam-
fundet.
Hvad angår bortfald af opholdstilladelse ved en ægtefælles/partners død, finder
SOS Racisme,
at det hidtil har været ekstremt hårdt og uretfærdigt, at den overle-
vende ægtefælle ikke kun skulle miste sin mand eller hustru og evt. blive enefor-
sørger, men også skulle rejse til hjemlandet hurtigst muligt, medmindre der var
mindreårige børn i en bestemt alder, hun/han kunne blive familiesammenført til.
Side
3/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
SOS Racisme oplyser, at de kender eksempler fra folk, der har skullet opholde sig
på udrejsecentre i flere år, fordi deres ægtefælle døde, og de ikke turde tage tilbage
til oprindelseslandet.
SOS Racisme
anfører, at selv om vi i 24 år næsten udelukkende har set strammer-
lovforslag og symbolpolitiske lovforslag på udlændingeområdet, er her et forslag,
der vil kunne betyde meget for udlændinge i sårbare situationer. SOS Racisme be-
mærker, at der hermed er taget livtag med nogle af de skøreste paragraffer i dansk
udlændingelovgivning, som ofte har givet store overskrifter i aviserne. SOS Racisme
håber, at den nye lovgivning kommer til at gavne de voldsudsatte kvinder og mænd,
og også vil være til gavn for de ægtefæller og deres børn, der har mistet deres kære.
Udlændingenævnet
anfører, at de i perioden fra lovforslagets fremsættelse og til
lovens forventede ikrafttræden agter at stille verserende sager om inddragelse og
nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1
og 2, og § 9 n, stk. 1, som indeholder oplysninger om, at udlændingen eller udlæn-
dingens barn kan have været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v.,
herunder negativ social kontrol, her i landet, eller at den herboende ægtefælle eller
samlever er afgået ved døden, i bero, medmindre afgørelsen skal omgøres eller
hjemvises af andre grunde. Formålet hermed vil være at sikre ligebehandling i for-
hold til udlændinge, der har en sag under behandling i SIRI og i Udlændingenævnet
på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse. Udlændingenævnet oplyser, at når
loven træder i kraft, vil de, i overensstemmelse med det anførte, sende sagerne
retur til SIRI, således at sagerne kan blive behandlet efter de nye regler.
Danes Worldwide
hilser forslaget om udvidelse af persongruppen, der har mulig-
hed for at bevare opholdstilladelsen som følge af partnervold eller partnerens død
velkommen, da det vil bidrage til at sikre tryghed for udenlandske familiemedlem-
mer i særligt vanskelige livssituationer.
KVINFO
bemærker, at det er hensigtsmæssigt at tage hensyn til, om opholds-
grundlaget ikke længere er til stede, fordi den herboende ægtefælle eller samle-
ver, som udlændingen har opholdstilladelse på baggrund af, afgår ved døden.
KVINFO
er endvidere positive over, at det i udlændingelovens § 19, stk. 7, nu ty-
deliggøres, at bestemmelsen også omfatter negativ social kontrol, da dette kan
hjælpe ofre for negativ social kontrol til at bryde med volden og er på linje med
KVINFOs anbefalinger. KVINFO anbefaler i forlængelse af dette, at regeringen ud-
breder en anvendelsesorienteret socialfaglig definition på negativ social kontrol
med henblik på at give et fælles sprog til fagfolk på området og gøre det nemmere
at kategorisere sager og monitorere udviklingen. KVINFO anfører desuden, at defi-
nitionen bør have et intersektionelt perspektiv og betone den kollektive udøvelse,
som adskiller negativ social kontrol fra andre former for vold.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle bemærkninger
og skal herudover bemærke, at begrebet negativ social kontrol oftest anvendes om
handlinger, der udøves af et fællesskab, og at negativ social kontrol i relation til
æresrelaterede konflikter bl.a. er defineret ved kollektiv udøvelse. Denne definition
Side
4/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
og forståelse af fænomenet - herunder betoning af det kollektive element - udfoldes
og operationaliseres i Nationalt Center mod Æresrelaterede Konflikters (MÆRKs)
omfattende rådgivnings- og opkvalificeringsaktiviteter målrettet fagprofessionelle
og frontpersonale i kommuner, uddannelsessektoren, sundhedssektoren, politi, ci-
vilsamfund, krisecentre mv. MÆRKs rådgivning har fokus på krydsfeltet mellem det
integrationsfaglige og socialfaglige, hvor markører som køn, generation, etnicitet,
kultur og religion sammentænkes med forskellige udsathedsparametre.
2.1.2. Persongruppen
Danner
bemærker, at alt for mange kvinder i dag lever i forhold, hvor de udsættes
for vold af deres partner og når den voldsudsatte kvinde har afledt opholdsgrund-
lag, kan det være forhold, som de hverken kan eller tør forlade af frygt for at miste
deres opholdstilladelse. Danner anfører, at denne målgruppe ofte er udsat for vold,
isolation og negativ social kontrol, hvilket medfører, at deres integration i det dan-
ske samfund og deres mulighed for at leve et frit liv på egne præmisser besværlig-
gøres. Danner oplyser, at i indsatser arbejder rådgiverne og juristen med at under-
støtte kvindens muligheder for at opnå et selvstændigt opholdsgrundlag, når hun
ønsker at bryde med den voldelige partner. Danner oplyser endvidere, at de kvin-
der, de møder, der ikke har mulighed for selvstændigt ophold, som oftest bliver i
forholdet trods massiv vold, da konsekvenser ved hjemsendelse kan være fatale for
hende og hendes eventuelle børn, og at det derfor er meget positivt, at ministeriet
nu foreslår at udvide persongruppen, der har mulighed for at bevare opholdstilla-
delsen som følge af partnervold m.v., til også at omfatte medfølgende familiemed-
lemmer. Danner bemærker hertil, at det er noget, de sammen med øvrige volds-
faglige aktører, har arbejdet for længe, og at de er glade for, at man fra politisk side
har lyttet.
KVINFO
anfører, at de længe har anbefalet regeringen at udvide persongruppen,
der har mulighed for at bevare opholdstilladelse som følge af partnervold. KVINFO
bemærker med tilfredshed, at denne nu udvides til også at omfatte medfølgende
familiemedlemmer
på denne måde gives blandt andre medfølgende ægtefæller
lige vilkår som sammenførte ægtefæller.
KVINFO
oplyser, at de tidligere har anbefalet regeringen, at udlændingelovens §
19, stk. 7, ændres, så voldsudsatte, der er i Danmark i kraft af deres partners op-
holdstilladelse, får lettere adgang til at opnå egen opholdstilladelse, når de forla-
der den voldelige partner.
LOKK
bemærker, at kvinder med afledt ret til ophold, der udsættes for partner-
vold, ofte står i en situation, hvor frygten for at miste deres opholdstilladelse tvin-
ger dem til at forblive i voldelige forhold og for disse kvinder er risikoen ved at for-
lade forholdet ikke kun social og økonomisk, men også juridisk
en hjemsendelse
kan have massive konsekvenser, både for dem selv og deres børn. LOKK oplyser
endvidere, at mange af disse kvinder oplever at blive isoleret, hvilket begrænser
deres muligheder for at integrere sig og skabe et selvstændigt liv i Danmark. LOKK
hilser det derfor velkomment, at ministeriet nu foreslår at udvide persongruppen,
Side
5/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
der har mulighed for at opnå et selvstændigt opholdsgrundlag efter en samlivsop-
hævelse, som følge af vold som følge af vold i nære relationer. LOKK finder, at det
er en vigtig forbedring af voldsudsattes rettigheder, som de i LOKK
sammen med
andre voldsfaglige aktører
længe har arbejdet for.
Bedsteforældre for Asyl
finder, at hensynet til børns stilling, når den ene forælder
dør, bør nævnes både tydeligt og tillægges afgørende vægt. Bedsteforældre for Asyl
bemærker, at der, så vidt de kan se, kun nævnes børn, der har været udsat for vold.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle bemærkninger
og skal herudover bemærke, at det med lovforslaget foreslås at udvide udlændin-
gelovens § 19, stk. 7, om fortsat ophold til voldsramte og § 19, stk. 8, om fortsat
ophold ved den i Danmark fastboende persons død, således at også medfølgende
familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere og studerende samt til udlands-
danskere omfattes af bestemmelserne.
Medfølgende familiemedlemmer til udenlandske arbejdstagere og udlandsdan-
skere meddeles opholdstilladelse efter henholdsvis udlændingelovens § 9 m, stk. 1
og 2, og omfatter efter Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
praksis ægtefælle/fast samlever samt hjemmeboende børn under 18 år. Herudover
kan der i helt særlige tilfælde efter styrelsens praksis også gives tilladelse til et hjem-
meboende barn over 18 år eller en forælder. Efter Styrelsen for International Rekrut-
tering og Integrations praksis omfatter medfølgende familiemedlemmer til uden-
landske studerende ægtefælle/fast samlever og hjemmeboende børn under 18 år.
Opholdstilladelse meddeles efter udlændingelovens § 9 n, stk. 1.
De nævnte grupper, herunder børn, vil med den foreslåede udvidelse af § 19, stk. 7
og 8, selvstændigt kunne bevare deres opholdstilladelse, hvis betingelserne i udlæn-
dingelovens § 19, stk. 7 eller 8, er opfyldt.
2.1.3. Kravet om, at volden skal være dokumenteret
Danner
bemærker, at det er en vigtig betingelse for at få forlænget sin opholdstil-
ladelse efter den særlige voldsbestemmelse, at partnervolden kan godtgøres. Dan-
ner bemærker endvidere, at det som udgangspunkt er positivt, at formuleringen
fra gældende lov om, at denne vold kan godtgøres på baggrund af krisecenterer-
klæringer, skadestuerapporter, sms-korrespondancer og lignende, ligesom det er
positivt, at volden ikke kræves politianmeldt.
Danner
anfører, at det bør påpeges, at nogle kvinder i denne målgruppe har levet i
en sådan grad af negativ social kontrol og isolation, at det fortsat er særdeles van-
skeligt for dem at løfte bevisbyrden, hvorfor der i forlængelse heraf bør rettes et
blik mod myndighedernes formidling af dokumentationskravet. Danner bemærker,
at der i henhold til Institut for Menneskerettigheders rapport, og i tråd med deres
egen erfaring, stemmer den tilgængelige information om, hvornår volden er godt-
gjort jf. Lov nr. 433 af 1. maj 2013 om ændring af udlændingeloven (Ret til fortsat
ophold for voldsramte ægtefællesammenførte) i mindre grad overens med det do-
kumentationskrav, der stilles i praksis. Danner bemærker derved, at en vurdering
Side
6/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
af volden bør tage højde for de muligheder, kvinden har for at bevise den vold, hun
har været udsat for, herunder hendes egen forklaring, at kontrolmønstret kan være
svært at gennemskue for udenforstående, og at dette kan kræve en grundig volds-
faglig kortlægning af de mønstre, som har været på spil.
Danner
påpeger, at man med fordel kan kaste et blik på Norges lovgivning, hvor
man som udgangspunkt finder den voldsudsattes forklaring tilstrækkelig, medmin-
dre konkrete beviser det modsatte. Danner bemærker desuden, at jo mere ekstrem
volden og den negative sociale kontrol er, jo sværere er det for kvinden at forstå,
beskrive og dermed bevise volden, i og med hendes manglende adgang til hjælpe-
og informationskilder, ligesom hendes systemkendskab kan være svært begrænset,
og at dette - uden fagprofessionel hjælp - kan resultere i lovgivning, der ikke formår
at finde anvendelse i praksis.
Danner
anbefaler på baggrund af deres erfaringer med netop denne problematik,
at der bliver et fokus på adgang til specialiseret, voldsfaglig retshjælp, så den volds-
udsatte reelt kan gøre brug af rettigheden. Danner påpeger i forlængelse heraf, at
kvinder, der har dokumentation for ophold på krisecenter, som udgangspunkt bør
opfylde betingelsen om godtgørelse af volden, eftersom kun personer der er udsat
for partnervold, kan få tildelt ophold på krisecenter jf. § 109 i social- og servicelo-
ven, hvorfor volden må antages godtgjort i forbindelse hermed. Dette gælder også
for kvinder indskrevet i ambulante indsatser rettet mod voldsudsatte drevet af
voldsfaglige aktører, f.eks. krisecentrene.
Danner
anfører, at en mere tværgående pointe, som ikke er en del af lovudkastet,
men som har betydning for voldsudsattes reelle muligheder for at gøre brug af den
rettighed, som ministeren ønsker for persongruppen, handler om oplysning af sa-
gen. Danner anfører, at det er dybt problematisk, at den voldsudsatte selv har pligt
til at oplyse sagen jf. udlændingelovens § 40, og i praksis betyder det, at en stor del
af persongruppen ikke har mulighed for at gøre brug af deres lovgivningssikrede
rettigheder.
Danner
oplyser, at de i deres specialiserede indsats til voldsudsatte kvinder med
migrantbaggrund har tilknyttet juridisk støtte med speciale i netop udlændinge- og
opholdsret, hvilket understøtter retssikkerheden for de kvinder, Danner møder,
men at langt de fleste voldsudsatte kvinder ikke har adgang til denne form for
hjælp. Danner anfører, at partnervold er en kompleks størrelse, og der er tale om
en persongruppe, som har dårligt systemkendskab grundet isolation og negativ so-
cial kontrol, og at kvinder, der har været udsat for traumer i en sådan grad, at de
har udviklet PTSD, derfor ikke kan forventes at have mulighed for alene at imøde-
komme beviskravet.
Danner
bemærker, at med henblik på kompleksitet af sagen samt persongruppens
handlemuligheder bør det i overensstemmelse med officialprincippet være myn-
dighedernes ansvar at oplyse sagen tilstrækkeligt, inden de træffer afgørelse, og at
dette grundlæggende princip i forvaltningsretten også bør være gældende her, hvis
man reelt ønsker at hjælpe persongruppen.
Side
7/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Kvinderådet og Søstre mod Vold og Kontrol
ønsker flere oplysninger om den spe-
cifikke paragraf og lovgivning, der skal kunne bruges ift. familiesammenførte kvin-
der og mænd, der udsættes for vold i parforhold, da der pt. er udfordringer ift. pa-
ragraffens praktiske anvendelse i lyset af, at det er en meget udsat gruppe, den har
til formål at beskytte. Kvinderådet og Søstre mod Vold og Kontrol bemærker end-
videre, at målgruppen kan have manglende tillid til systemet, systemangst, og/eller
være isoleret fra samfundet og arbejdsmarkedet af den voldelige partner, og der er
derfor behov for mere viden om, hvordan lovgivningen konkret vil tilgodese denne
målgruppe.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at betingelsen om at kvinden skal
godtgøre, hun har været udsat for vold, kan være en vanskelig og urimelig bevis-
byrde at løfte. Samtidig er det Institut for Menneskerettigheders vurdering, at kra-
vet risikerer at fastholde disse kvinder i voldelige forhold.
Institut for Menneskerettigheder
påpeger, at Danmark har tiltrådt Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjem-
met (Istanbulkonventionen), og at det følger af konventionens artikel 4, stk. 1, at
staterne er forpligtet til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at fremme og
beskytte retten for alle mennesker, i særdeleshed kvinder, til at leve et liv uden
vold i såvel den offentlige som den private sfære. Institut for Menneskerettighe-
der oplyser, at det er deres vurdering, at det er nødvendigt at ændre beviskravene
om godtgørelse for den begåede vold for at sikre effektiv beskyttelse efter Istan-
bulkonventionen.
Institut for Menneskerettigheder
oplyser, at de har undersøgt denne problemstil-
ling i en rapport fra oktober 2023, hvor instituttet blandt andet fik indblik i ca. 60
sager fra henholdsvis Udlændingestyrelsen og Udlændingenævnet. Institut for
Menneskerettigheder oplyser endvidere, at de samtidig gennemførte 13 ekspert-
interviews med professionelle aktører, der i kraft af deres arbejde er i berøring
med voldsudsatte kvinder, som risikerer at miste deres opholdsgrundlag, hvis de
går fra deres samlever/ægtefælle. Institut for Menneskerettigheder anfører, at
det fremgår af rapporten, at det er instituttets vurdering, at de krav, der stilles til
godtgørelse af den begåede vold, er uforholdsmæssigt vanskelige at løfte for
mange voldsudsatte kvinder med afledt opholdsgrundlag. Institut for Menneske-
rettigheder oplyser, at en kvinde, der som et led i voldsudøvelsen lever mere eller
mindre indespærret, for eksempel vanskeligt vil kunne fremskaffe dokumentation
af volden i form af en skadestuerapport, lægeerklæring, politianmeldelse eller lig-
nende
og er der tale om indlejret psykisk partnervold, har vi at gøre med en
voldsform, der per definition er svær at bevise.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at beskrivelsen af udlændingemyn-
dighedernes praksis indikerer, at det kan være svært at løfte beviskravene i den
særlige voldsbestemmelse i § 19, stk. 7, idet kravene er strenge, og udlændinge-
myndighedernes praksis synes uigennemsigtig. Institut for Menneskerettigheder
anfører endvidere, at dette bakkes op af de interviewede fagfolk, der tydeligt gi-
ver udtryk for, at kvinderne ofte står i en ekstremt vanskelig situation, der medfø-
Side
8/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
rer, at det kan være næsten umuligt at løfte beviskravene. Institut for Menneske-
rettigheder finder, at det overordnede billede, der tegner sig i interviewene, er, at
kvinden ved fysisk vold typisk ikke har opsøgt skadestue, politi, læge eller andre
instanser, fordi det ikke har været en mulighed for hende. Institut for Menneske-
rettigheder anfører, at dette imidlertid medfører, at volden ikke er dokumenteret
noget sted, og at der heller ikke er foretaget en objektiv vurdering af voldens ska-
devirkninger. Institut for Menneskerettigheder pointerer, at når der er tale om
psykisk vold, vil volden per definition være vanskelig at godtgøre i kraft af dens
komplekse natur. Institut for Menneskerettigheder bemærker, at manglende bevi-
ser for at volden har fundet sted, imidlertid betyder, at kvinden står svagt over for
de myndigheder, der skal vurdere hendes sag.
Institut for Menneskerettigheder
er af den opfattelse, at beviskravene i udlæn-
dingelovens § 19, stk. 7, bør ændres, så kvindens forklaring lægges til grund, med-
mindre der er grund til at tro, at forklaringen er utroværdig. Institut for Menne-
skerettigheder bemærker, at dette konkret vil betyde, at der i alle sager efter ud-
lændingelovens § 19, stk. 7, skal være en formodning for, at kvinden har været
udsat for vold, medmindre der er grundlag for at tro andet. Institut for Menneske-
rettigheder påpeger, at denne vurdering, bakkes op af Kommissionen for den
glemte kvindekamp, som den 29. januar 2025 offentliggjorde deres anbefalinger.
Institut for Menneskerettigheder anfører, at Kommissionen i deres anbefaling nr.
9 direkte henviser
til instituttets rapport og foreslår, ”at regeringen og Folketinget
tager initiativ til at justere dokumentationskravene, sådan at man fremadrettet vil
lægge kvindens forklaring om vold i hjemmet til grund, medmindre der er klare
grunde til at antage, at
forklaringen er utroværdig.” Institut for Menneskeret-
tigheder anfører endvidere, at Kommissionen i et af deres løsningsforslag foreslår,
at ”regeringen bør sikre, at dokumentationskravene, som knytter sig til udlændin-
gelovens § 19, stk. 7, justeres, sådan at ingen kvinder, som reelt bliver udsat for
vold eller undertrykkelse, mister deres ophold.”
Institut for Menneskerettigheder
anfører, at det er deres klare vurdering, at be-
tingelsen om, at kvinden skal godtgøre, at hun har været udsat for vold i sit par-
forhold/ægteskab, er den største barriere i forhold til at forhindre, at kvinden
fastholdes i parforholdet/ægteskabet og dermed volden. Institut for Menneske-
rettigheder bemærker samtidig, at interviews med fagpersoner viser, at de
strenge krav om godtgørelse kan bidrage til at afholde voldsudsatte kvinder fra at
søge om beskyttelse efter voldsbestemmelsen ud fra en forventning om, at det
ikke vil lykkes.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet tager initiativ til at ændre praksis i sager om vold efter udlændingelovens §
19 stk. 7, så kvindens forklaring om vold lægges til grund, medmindre forklaringen
fremstår utroværdig.
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
finder det problematisk, at det på-
lægges kvinderne selv at indsamle beviser, da det stiller urimelige og urealistiske
krav til kvinder i sårbare livssituationer, der ofte ikke er bekendt med eller har til-
lid til rettigheder og myndigheder. Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
Side
9/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
anfører, at såfremt hun som et led i voldsudøvelsen lever isoleret eller egentlig in-
despærret, vil hun have vanskeligt ved at kunne fremskaffe dokumentation for
volden i form af skadestuerapport, lægeerklæring, politianmeldelse eller lignende.
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
anfører, at i tilfælde hvor der er
tale om psykisk partnervold, forekommer kravet ligeledes urimeligt, da psykisk
vold er en voldsform, der per definition er svær at bevise grundet dens (ofte) sub-
tile karakter, og at det særligt er migrant kvinder, der desuden oplever at være i
en underlegen position i et voldeligt parhold, både socialt og økonomisk, hvorfor
det kan være endnu sværere og risikabelt at søge hjælp fra myndighederne.
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
anbefaler derfor, at vi i Danmark
lader os inspirere af Norge, som anvender interview af kvinderne som bevismate-
riale. Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol påpeger, at den voldsudsatte
kvinde står med en tung bevisbyrde, som hun skal løfte, hvorfor de gerne ser, at
myndighederne lemper beviskravene og lægger kvindens forklaring om vold i
hjemmet til grund, medmindre der er klare grunde til at antage, at forklaringen er
utroværdig. Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol oplyser, at man i Norge
har valgt at lægge kvindens forklaring om vold i hjemmet til grund, medmindre
der er klare grunde til at antage, at forklaringen er utroværdig. Kvinderådet og Sø-
strene mod Vold og Kontrol henviser i den sammenhæng til, at mange af de kvin-
der, som søger om ophold efter mishandlingsbestemmelsen, hverken har opsøgt
krisecentre eller anmeldt forholdet til politiet, samt at dette ikke er særegent for
udenlandske kvinder men et velkendt fænomen fra generelle undersøgelser om
vold i nære relationer.
LOKK
bemærker, at man med fordel kunne have hentet inspiration fra Norge,
hvor der i højere grad lægges vægt på den voldsudsattes forklaring. LOKK bemær-
ker endvidere, at i Norge lægges voldsudsattes beretninger om vold i nære relati-
oner til grund, medmindre der er klare grunde til at anse dem for utroværdige, og
at denne tilgang anerkender de komplekse dynamikker i voldelige relationer.
LOKK bemærker, at en lempelse af kravene, så kvindens forklaring tillægges større
vægt, ville sikre bedre beskyttelse af voldsudsatte, der på grund af isolation og
manglende systemkendskab har svært ved at dokumentere deres situation. LOKK
mener, at dette ikke blot ville øge retssikkerheden, men også sikre, at lovgivnin-
gen faktisk kan anvendes i praksis af de kvinder, den er tiltænkt at beskytte.
Peter Jensen
noterer sig, at det ikke er et krav efter den foreslåede ordning, at der
foreligger en domfældelse, eller at påståede overgreb og social kontrol er anmeldt
til politiet. Peter Jensen finder, at det er helt afgørende i et retssamfund og i be-
kæmpelsen af parallelsamfund og social kontrol, at vold, overgreb og andre straf-
bare forhold anmeldes til politiet. Peter Jensen finder således, at lovforslaget bør
indeholde et klart krav om, at påstande om vold, social kontrol og andre strafbare
forhold er anmeldt til politiet.
Refugees Welcome
hilser forslaget til ændring velkomment, men efterlyser, at
man samtidig tager fat i de to andre krav
navnlig kravet om at kunne dokumen-
tere volden og kravet om at have udvist tilstrækkelig vilje og evne til integration.
Refugees Welcome anfører, at ifølge flere undersøgelser og rapporter, hvor især
Side
10/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
3004318_0011.png
Institut for Menneskerettigheders rapport fra 2023 skal fremhæves, har mange
voldsofre svært ved at leve op til alle tre krav, men især bevisbyrden for at doku-
mentere volden er svær at løfte, og at en af de netop udsendte anbefalinger fra
regeringens Kommissionen for den glemte kvindekamp
går netop på at ”justere
dokumentationskravene”.
Refugees Welcome oplyser endvidere, at de også selv
har beskrevet problemet i deres
rapport ”De ved ikke, hvor meget stress, vi har”
fra 2023 og i den efterfølgende høring på Christianborg i 2024.
SOS Racisme
glæder sig især over de mere lempelige krav til dokumentation af
volden ift., at partneren eller ægtefællen, og tilsvarende et evt. barn, fortsat kan
blive i Danmark, og at der ikke nødvendigvis kræves, at ægtefællen er dømt for
volden, men at den blot skal være godtgjort af den voldsudsatte.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det følger af udlæn-
dingelovens § 19, stk. 7, at der ved afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse
skal tages særligt hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som
følge af samlivsophør, der skyldes, at udlændingen eller udlændingens barn har væ-
ret udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet. Dette gælder
uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet.
Det er en betingelse for at kunne bevare opholdstilladelsen efter § 19, stk. 7, at ud-
lændingen godtgør, at der har været tale om voldsudøvelse m.v. Det er ikke et krav,
at ægtefællen er dømt for fysisk eller psykisk vold, herunder psykisk vold i form af
negativ social kontrol, eller andre overgreb mod udlændingen eller udlændingens
barn. Det er heller ikke et krav, at volden m.v. er meldt til politiet. Volden vil eksem-
pelvis også kunne godtgøres ved skadestuerapporter eller lægeerklæringer, erklæ-
ringer fra krisecentre og samtaler med socialrådgivere m.v. Det bemærkes, at det
således hverken er et krav for at bevare opholdstilladelsen efter § 19, stk. 7, at den
pågældende har taget ophold på et krisecenter eller har anmeldt forholdet til poli-
tiet.
Ud over dokumentation, der stammer fra den pågældendes kontakt med politi,
kommune eller andre offentlige myndigheder, krisecentre eller lign., kan kopi af
SMS-beskeder eller beskeder på sociale medier m.v., der underbygger forklaringen
om vold m.v., indgå i vurderingen af, om volden kan anses for godtgjort.
Der er tale om en konkret og individuel vurdering.
Udlændingemyndighedernes vejledning om voldsbestemmelsen er opdateret og ud-
dybet i december 2024 og kan findes på
www.nyidanmark.dk.
Herudover har Ud-
lændingestyrelsen en vejledningsordning (hotline) for udlændinge, som er udsat for
negativ social kontrol i deres ægteskab/samliv og som har spørgsmål til deres op-
holdstilladelse. Man kan f.eks. kontakte hotlinen, hvis man er udsat for vold eller
negativ social kontrol, eller hvis man er i tvivl om, hvordan samlivsophør påvirker
ens opholdstilladelse.
Side
11/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig, at flere høringsparter frem-
hæver de norske regler og anfører, at udgangspunktet for disse er, at den voldsud-
sattes forklaring lægges til grund, medmindre der er grund til at tro, at forklaringen
er utroværdig. Det er dog ministeriets vurdering, at den danske voldsbestemmelse
er udtryk for en balance, hvor muligheden for at godtgøre volden uden strenge do-
kumentationskrav beskytter ofre for vold, samtidig med at der er en sikring mod
misbrug af systemet.
Det skal hertil bemærkes, at en udlænding, der ønsker opholdstilladelse i Danmark
og eventuelt forlængelse af en sådan i sagens natur vil skulle oplyse sin sag, så ud-
lændingemyndighederne kan træffe afgørelse om, hvorvidt betingelserne for med-
delelse, forlængelse eller bevarelse af den ønskede opholdstilladelse er opfyldt.
Dette følger af udlændingelovens § 40, stk. 1, og stemmer efter ministeriets opfat-
telse i øvrigt overens med det almindelige forvaltningsretlige officialprincip, hvoref-
ter offentlige myndigheder på den ene side har ansvaret for at oplyse en sag til-
strækkeligt, inden de træffer afgørelse, men hvor sagsoplysningsreglerne i medfør
af officialprincippet på den anden side også forudsætter (i hvert fald et vist omfang
af) partsmedvirken og indsats i forbindelse med tilvejebringelse af oplysningsgrund-
laget (se f.eks. 368 i Steen Rønsholdts Forvaltningsret, Retssikkerhed, Proces, Sags-
behandling).
Ministeriet vurderer i øvrigt, at voldsbestemmelsens krav om, at udlændingen skal
godtgøre volden, er inden for rammerne af Istanbulkonventionen.
Der ændres ikke med lovforslaget på tilbud om rådgivning og støtte m.v. til volds-
udsatte.
2.1.4. Lempelse af kravet om årsagssammenhæng
Institut for Menneskerettigheder
finder det positivt, at ministeriet foreslår at æn-
dre gældende praksis om, at der skal være årsagssammenhæng mellem ophævelse
af samliv og vold, før kvinden kan beskyttes af voldsbestemmelsen. Institut for
Menneskerettigheder oplyser, at det er af deres opfattelse, at udlændingemyndig-
hederne altid bør lægge til grund, at volden er årsag til ægteskabets eller samlivets
ophør, når volden er godtgjort.
Danner
bemærker, at de anser det som positivt, at man nu fra ministeriets side vil
godtage en formodning om, at volden er årsag til samlivsophøret uanfægtet en ude-
fraset ulogisk kronologi i bruddet, samt hvem der begærer skilsmissen/forlader par-
forholdet. Danner anfører, at det i praksis kommer til at betyde, at dokumentati-
onsbyrden for den voldsudsatte bliver mindre
også når årsagssammenhængen
ikke kan dokumenteres, f.eks. hvis der ikke foreligger skriftlig kommunikation, eller
hvis kvinden grundet kontrollen ikke har reageret direkte i forbindelse med en kon-
kret voldsepisode eller har levet i volden i mange år.
Side
12/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
bemærker, at kravet om årsags-
sammenhæng
det vil sige, at volden er årsag til ægteskabets eller samlivets op-
hør
udfordres af det faktum, at kvinden kan have levet med volden i årevis og
reelt ikke have haft andre valg, før omstændighederne har muliggjort, at hun
kunne handle.
KVINFO
anfører, at med lovforslaget vil vurderingen af årsagssammenhængen for
samlevernes brud fremadrettet skulle gælde en formodning om frem for doku-
mentation af, at det er overgreb, misbrug eller anden overlast, herunder negativ
social kontrol, der er årsag til samlivsophævelsen. KVINFO konstaterer hertil, at
udlændingemyndighederne fremadrettet kun vil foretage nærmere vurdering af
årsagssammenhængen, hvis konkrete holdepunkter i sagen peger på, at samliv er
ophørt på grund af andet end vold. KVINFO anbefaler, at kravet om, at fjerne vur-
deringen af årsagssammenhængen fjernes helt, således at det bliver tilstrækkeligt
at dokumentere volden.
LOKK
hilser det velkomment, at man anerkender en formodning om, at vold er år-
sagen til samlivsophør, da LOKK fra praksis ved, at vold eskalerer over tid. LOKK
oplyser, at gennem manipulation og trusler skaber voldsudøveren ofte en af-
hængighed, der gør det svært at bryde ud, og at mange voldsudsatte tvivler på de-
res egne oplevelser, føler skam og frygter konsekvenserne af at forlade forholdet
både følelsesmæssigt, økonomisk og sikkerhedsmæssigt. LOKK anfører, at denne
komplekse dynamik gør det vanskeligt at bevise en direkte årsagssammenhæng
mellem vold og samlivsophør, og de ser det derfor som en vigtig anerkendelse, at
en formodning godtages.
Refugees Welcome
oplyser, at de i deres rapport bl.a. har en case, hvor en kvin-
der har fået afslag, jf. § 19, stk. 7, fordi det var hendes voldelige mand og ikke
hende selv, der havde begæret skilsmisse
et andet aspekt loven ikke tager højde
for. Refugees Welcome bemærker hertil, at samlivet skal ophøre på offerets initia-
tiv, og dermed kan voldsudøveren stadig true med skilsmisse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at der ikke med lov-
forslaget ændres på, at det skal være volden m.v., der er årsag til samlivsophævel-
sen. Det er dog indgået i ministeriets overvejelser, at det for nogle udlændinge kan
være vanskeligt at godtgøre, at det er volden, der er årsag til samlivsophævelsen.
Det gælder især for udlændinge, der har levet med vold i en længere periode og ikke
tidligere har set en reel mulighed for at ophæve samlivet.
Der lægges derfor med lovforslaget op til, at der ved vurderingen af årsagssammen-
hængen fremadrettet vil skulle gælde en formodning for, at det er overgreb, mis-
brug eller anden overlast m.v., herunder negativ social kontrol, der er årsag til sam-
livsophævelsen, når først volden m.v. er godtgjort. Dette vil også gælde, selvom der
er forløbet længere tid mellem volden m.v. og samlivsophævelsen. Hvem der even-
tuelt måtte have indgivet formel skilsmisseansøgning vil
ligesom det følger af de
gældende regler
ikke være afgørende. Kun hvis konkrete holdepunkter i sagen pe-
ger i retning af, at samlivsophævelsen skyldes noget andet end vold m.v., vil udlæn-
Side
13/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
dingemyndighederne skulle foretage en nærmere vurdering af kravet om årsags-
sammenhæng. Det kan f.eks. være, hvis udlændingen oplyser at have forelsket sig i
en anden, som vedkommende ønsker at bosætte sig med.
2.1.5. Vilje og evne til integration
Bedsteforældre for Asyl
spørger, hvem der afgør, hvordan personen i den givne
situation viser sin vilje til aktivt medborgerskab i dagens Danmark, samt om viljen
og evnen
er tilstrækkelig, og om det skal være fortid, at et herboende menneske
(måske tilmed født her i landet) med udenlandsk baggrund kan sige “jeg har gjort
alt, hvad jeg er blevet bedt om, men alligevel ønskes
jeg sendt ud af landet”.
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
bemærker, at de er stærkt bekym-
rede over kravet om, at en voldsudsat kvinde i et voldeligt forhold skal have udvist
vilje og evne til at lade sig integrere, hvorfor de anbefaler, at kravet om vurdering
af kvindens evne og vilje til integration bør fjernes, da det er et urimeligt krav at
stille til personer, som har været udsat for partnervold. Kvinderådet og Søstrene
mod Vold og Kontrol anfører, at det vidner om en manglende forståelse fra myn-
digheders side og manglende viden om vold. Kvinderådet og Søstrene mod Vold
og Kontrol påpeger endvidere, at voldsfaglige aktører og vidensgrundlaget på om-
rådet netop peger på, at det kan være svært at bryde med volden og at vise vilje
til ’integration’ såsom at søge job og deltage i det lokale foreningsliv, hvis man le-
ver i et voldeligt forhold, hvor partneren netop tilstræber isolation.
KVINFO
anbefaler, at bestemmelserne om, hvorvidt udlændingen har udvist vilje
og evne til at lade sig integrere i det danske samfund, samtidig præciseres.
KVINFO henviser i den forbindelse til, at de i en omfattende analyse konkluderer,
at de grupper borgere i Danmark, som anses for mest udsat eller i størst risiko for
negativ social kontrol er voksne familiesammenførte kvinder, som for nylig er
kommet til landet, eller som har levet isoleret i landet i en årrække, og som er
langtidsledige. KVINFO oplyser hertil, at ofre for negativ social kontrol kan have
begrænsede muligheder for at vise vilje til integration. KVINFO mener, at det skal
præciseres i lovens bemærkninger, at det ikke skal lægges ofret til last, hvis man
som følge af volden har været isoleret og ikke haft mulighed for at udvise ”vilje og
evne til at lade sig integrere i det danske samfund”.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at der med lovforsla-
get ikke ændres på, at det er en forudsætning for at bevare en opholdstilladelse
efter voldsbestemmelsen i udlændingelovens § 19, stk. 7, at udlændingen har udvist
vilje og evne til integration i det danske samfund.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.1.4. om gældende ret er der en formod-
ning for, at den pågældende har udvist vilje og evne til integration, hvis den pågæl-
dende har opholdt sig i mindst 2 år i Danmark frem til samlivsophævelsen, og den
pågældende er eller har været i job, er eller har været jobsøgende eller har modta-
get danskundervisning. Voldsbestemmelsen gælder også, hvis den pågældende har
opholdt sig i mindre end 2 år i Danmark frem til samlivsophøret, men den pågæl-
dende skal i så fald i højere grad have vist vilje og evne til integration i det danske
Side
14/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
samfund, f.eks. ved, at den pågældende har arbejdet eller er begyndt på en uddan-
nelse her i landet, eller at den pågældende har været aktivt jobsøgende, deltaget i
danskuddannelse eller taget aktivt del i foreningsliv eller lokalsamfundet m.v.
Det indgår bl.a. i vurderingen af, om udlændingen har udvist vilje og evne til inte-
gration, hvis udlændingens integration har været vanskeliggjort af ægtefællen eller
samleveren, f.eks. hvis ægtefællen/samleveren som led i volden m.v. har begrænset
den pågældendes bevægelsesfrihed, nægtet den pågældende at søge arbejde, iso-
leret den pågældende fra adgangen til uddannelse eller taget kontrol over den på-
gældendes dagligdag ved at beslutte, hvilke sociale sammenhænge den pågæl-
dende må indgå i.
Der er tale om en konkret og individuel vurdering.
2.1.6. Krav om selvforsørgelse efter 5 år
Danner
bemærker, at de i deres efterværnsindsatser følger voldsudsatte kvinder
med migrantbaggrund efter deres brud med volden, og at selvom der er tale om en
gruppe, der ofte er meget motiverede for at opnå selvforsørgelse og et frit liv, har
volden for en del af dem haft så negative konsekvenser, at fem år er kort tid til at
komme på fode igen. Danner anfører, at dette skyldes, at længere varig udsathed
for vold, isolation og kontrol er tæt forbundet med psykiske belastningslidelser som
PTSD, depression og angst, og i nogle tilfælde er der tale om kvinder, der er rykket
direkte fra sin families hjem ind til en voldsudøvende ægtefælle, samt at hun grun-
det den negative sociale kontrol måske aldrig har lært sproget og ikke kender sy-
stemet, hvilket skal ses sammenholdt med de
for nogen massive
traumereakti-
oner, der er en konsekvens af volden.
Danner
anfører, at det er deres erfaring fra praksis, at nogle kvinder bruger mange
år efter volden på at blive raske igen og etablere sig i ny bolig og bygge et liv op her.
Danner bemærker hertil, at børnene, der også har levet i vold i mange år og derfor,
for nogens vedkommende, har brug for meget støtte til at komme i trivsel igen, er
det vigtigste fokus i de første år for de allerfleste kvinder. Danner bemærker endvi-
dere, at utrygheden ved et potentielt usikkert opholdsgrundlag efter fem år kan
være en yderlig belastning for kvinden, hvorfor de anbefaler, at beslutningen om
inddragelse af opholdsgrundlag efter fem år også bygger på en konkret og indivi-
duel vurdering af intensiteten og påvirkningen af de negative konsekvenser af vol-
den, samt kvindens konkrete livssituation, der kan stå i vejen for kravet om selvfor-
sørgelse de første fem år.
Bedsteforældre for Asyl
bemærker, at fremtidsudsigten for de personer det forslås
vil få deres opholdstilladelse forlænget, fordunkles af, at forlængelsen de facto har
en frist på fem år, selvom det ikke set fra danske myndigheders side er urimeligt at
forvente en, for personen måske helt ny, aktiv tilgang til at bo i Danmark. Bedste-
forældre for Asyl spørger dog i den forbindelse, hvorvidt tilbuddene om at kunne
komme til at leve op til myndighedernes forventninger ved siden af blot at overleve,
findes.
Side
15/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at forslaget om selvforsørgelse efter
fem år adskiller sig betragteligt fra gældende ret, hvorefter kvinder, der har fået
bevaret deres opholdstilladelse pga. vold eller hvor samleveren er død, alene skal
fremvise et gyldigt pas ved spørgsmålet om forlængelse (lovudkastets almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.1.2). Institut for Menneskerettigheder anfører, at der der-
for ikke i dag er et krav til, at voldsudsatte kvinder er selvforsørgende efter de har
fået bevaret deres opholdstilladelse. Institut for Menneskerettigheder oplyser, at
efter deres vurdering, udvises der i dag en forståelse for kvindernes sårbare situa-
tion ved ikke at stille krav til deres selvforsørgelse efter bevaret opholdstilladelse,
hvorfor kravet om selvforsørgelse efter fem år gør op med denne forståelse.
Institut for Menneskerettigheder
påpeger, at det følger af Istanbulkonventionens
artikel 20, litra a, at medlemsstaterne skal træffe lovgivningsmæssige og andre for-
anstaltninger, der er nødvendige for at sikre, at ofre har adgang til tilbud, der letter
deres restitution efter udsættelsen for vold, og at sådanne foranstaltninger om
nødvendigt bør omfatte juridisk og psykologisk rådgivning, økonomisk bistand og
hjælp med bolig, uddannelse, undervisning og beskæftigelse. Institut for Menne-
skerettigheder oplyser, at artikel 20, litra b fastslår, at medlemsstaterne skal træffe
de lovgivningsmæssige eller andre foranstaltninger, der er nødvendige for at sikre,
at ofre har adgang til sundhedsydelser og sociale tilbud og ydelser, at disse tilbud
og ydelser har tilstrækkeligt med ressourcer, og at de fagfolk, der hjælper ofrene
og henviser dem til passende tilbud, er uddannet dertil.
Institut for Menneskerettigheder
vurderer, at kravet om selvforsørgelse efter fem
år ikke i tilstrækkeligt omfang tager hensyn til, at nogle kvinder befinder sig i en
særligt sårbar og udsat position, som vanskeliggør efterlevelse af kravet
nogle
kvinder kan således have meget få ressourcer på tidspunktet, hvor de forlader en
voldelig partner. Institut for Menneskerettigheder vurderer endvidere, at forslaget
i praksis vil ramme de mest sårbare kvinder, og at det kan være kvinder, der pga.
volden i årevis ikke har haft kontakt med omverdenen, ikke har netværk eller fami-
lie i Danmark, og som måske ikke behersker det danske sprog.
Institut for Menneskerettigheder
oplyser, at de i deres rapport fra 2023 har forsøgt
at beskrive, hvem den typiske voldsudsatte ægtefællesammenførte kvinde er, og,
som det fremgår af rapporten, beskrives den typiske kvinde som meget isoleret,
alene og ofte helt uden et relevant netværk. Institut for Menneskerettigheder op-
lyser, at det fremgår heraf, at hun hverken kender sine rettigheder eller
‘systemlo-
gikkerne’, og hun
ej heller mestrer det danske sprog på et niveau, der muliggør, at
hun kan klare sig uden hjælp fra andre
hendes handlekompetencer kan således
være meget begrænsede. Institut for Menneskerettigheder beskriver endvidere i
deres rapport, at det at leve med en voldelig ægtefælle kan modvirke den voldsud-
sattes mulighed for at opfylde f.eks. sprogkrav og krav til beskæftigelse, hvilket kan
bidrage til at fastholde kvinden i et afhængighedsforhold. Institut for Menneskeret-
tigheder understreger ud fra ovenstående beskrivelse vigtigheden af, at voldsud-
satte kvinder med afledt opholdsgrundlag ‘gribes’
af systemet, når de rækker ud,
hvilket f.eks. kan være sagsbehandlere eller andre fagpersoner, som hjælper dem
med at komme videre.
Side
16/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Institut for Menneskerettigheder
vurderer med lovudkastet og ministeriets be-
tragtninger, at der ikke er taget højde for netop målgruppens diversitet, og at for-
slaget kan ramme de kvinder, der er allermest udsatte og har behov for ekstra un-
derstøttelse.
Institut for Menneskerettigheder
påpeger, at regeringen
som beskrevet i lovud-
kastet
på den ene side anfører, at alle i Danmark, der kan, skal arbejde og forsørge
sig selv, da det ifølge regeringen, både er rimeligt for samfundet og værdigt for den
enkelte, men på den anden side, skriver ministeriet, at voldsudsatte skal have en
periode til at komme på fode igen (lovudkastets almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.2.2.).
Institut for Menneskerettigheder
er enig med regeringen i, at der er behov for at
tænke i langsigtede løsninger for personer underlagt negativ social kontrol, og at
netop faglig og social understøttelse er afgørende for kvindernes fremtid og inte-
gration. Institut for Menneskerettigheder bemærker hertil, at ægtefællesammen-
førte kvinder, som har været udsat for vold i mange tilfælde kan have samme behov
for understøttelse og hjælp til at komme videre efter at have forladt et voldeligt
forhold. Institut for Menneskerettigheder mener derfor, at det bør indgå i udlæn-
dingemyndighedernes vurdering, om en kvinde, der har bevaret sin opholdstilla-
delse efter § 19, stk. 7, har fået tilbudt den nødvendige støtte til at sikre hendes
restitution efter udsættelsen for vold, som forudsat i Istanbulkonventionens artikel
20 og i modsat fald, bør hendes opholdstilladelse ikke inddrages.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet tager initiativ til at sikre, at der indføres en undtagelsesbestemmelse i ud-
lændingeloven, så de kvinder, der ikke har fået den nødvendige støtte til at forsørge
sig selv efter fem år, alligevel kan bevare opholdstilladelsen.
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
bemærker, at de er bekymrede for
kravet om selvforsørgelse efter fem år og henviser til praksiserfaring og viden fra
vores voldsfaglige medlemmer, hvortil der peges på, at voldsudsatte kvinder ofte
primært har fokus på børnene og sætter sig selv til side i perioden efter det volde-
lige forhold. Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol oplyser yderligere, at
kvinderne ofte har psykiske belastninger som følge af at være i et forhold med iso-
lation og vold så som f.eks. PTSD, angst og depression, hvorfor processen mod
selvforsørgelse for nogen varer længere end fem år.
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
anbefaler derfor af hensyn til be-
skyttelse af både kvinderne og børnene, at det skal være baseret på konkrete og
individuelle vurderinger frem for et generelt fem års krav. Kvinderådet og Sø-
strene mod Vold og Kontrol anfører i den forbindelse at kun sådan kan det reelt
sikre beskyttelse af ofre for partnervold, som ofte lever med alvorlige følger af
volden både på kort og længere sigt.
KVINFO
konstaterer, at det med lovforslaget foreslås, at en opholdstilladelse be-
varet på grund af vold efter fem år kan blive inddraget, såfremt udlændingen
modtager for eksempel kontanthjælp. KVINFO påpeger, at der ikke stilles krav om
selvforsørgelse over for udlændinge, der i dag bevarer opholdstilladelsen under
Side
17/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
henvisning til udlændingelovens § 19, stk. 7. KVINFO oplyser, at de er enige med
regeringen i, at denne gruppe særligt udsatte udlændinge har brug for mere tid til
at komme på fode igen.
KVINFO
mener ikke, at kravet om selvforsørgelse er hensigtsmæssigt i formålet
med den særlige adgang til at bevare en opholdstilladelse på grund af vold, da ne-
gativ social kontrol og andre former for vold kan være barrierer for beskæftigelse,
og det kan tage lang tid at bryde med volden. KVINFO mener, at regeringen bør
sikre helhedsorienterede beskæftigelsesindsatser, der tager udgangspunkt i den
enkelte kvindes situation og støtter hende i at overvinde barrierer for beskæfti-
gelse.
Refugees Welcome
undrer sig over, at man vil stille et krav til denne sårbare
gruppe, som ikke stilles til andre, f.eks. en person, der bevarer sin opholdstilla-
delse pga. stærk familiemæssig tilknytning. Refugees Welcome anfører, at en del
af mønsteret i voldelige ægteskaber ofte er at isolere offeret og fratage hende
muligheden for at lære dansk, forsørge sig selv og opbygge sit eget netværk, hvor-
for hun logisk nok vil være bagud på point i forhold til at kunne blive selvforsør-
gende. Refugees Welcome påpeger desuden, at volden kan have langvarige men-
tale effekter, som kan gøre det svært at koncentrere sig, lære nyt og tro på egne
evne, hvorfor der oftest er brug for en særlig indsats for at få disse kvinder gjort til
selvforsørgende, og i nogle tilfælde vil det lykkes.
Refugees Welcome
bemærker, at 5 år ikke altid vil være tilstrækkelig lang tid til at
komme i arbejde, og at uddannelse desuden bør tælle med, eftersom forskningen
viser, at uddannelse er den sikreste vej til en stabil og langvarig tilknytning til ar-
bejdsmarkedet. Refugees Welcome anfører endvidere, at kvinder generelt har en
lavere tilknytning til arbejdsmarkedet end mænd, og det gælder i endnu højere
grad for kvinder, som er født og opvokset uden for EU. Refugees Welcome påpe-
ger, at arbejdsmarkedet indeholder en række veldokumenterede barrierer for
disse kvinder, som bør afhjælpes inden man opsætter et rigidt krav til dem.
Refugees Welcome
mener derfor ikke, at der bør være et krav om selvforsørgelse
efter 5 år, men tværtimod et særligt krav til kommunen om støttetilbud og uddan-
nelsesplan for denne gruppe.
Danner
bemærker, at der i forbindelse med vurderingen om ophævelse af opholds-
tilladelse efter fem år i tråd med gældende lov kigges på tilknytning jf. § 26 og Dan-
marks internationale forpligtelse. Danner bemærker endvidere, at jf. § 31 i udlæn-
dingeloven må personer ikke udsendes til et land, hvor den pågældende risikerer
dødsstraf, at blive underkastet tortur, umenneskelig eller nedværdigende behand-
ling eller straf, eller hvor udlændingen ikke er beskyttet mod videresendelse til et
sådant land, og at dette også afspejles i den europæiske menneskerettighedskon-
vention artikel 3.
Danner
påpeger, de har en klar holdning til, at en vurdering af inddragelse af op-
holdstilladelse således bør bygge på en helhedsvurdering af kvindens risiko for vi-
dere udsættelse for vold, drab eller fængsling i hjemlandet, hvis hun sendes hjem
Side
18/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
som fraskilt, og at dette kræver en grundig risikovurdering ift. den vold, hun er ble-
vet udsat for i Danmark samt en vurdering af de familiemæssige (og statslige i øv-
rigt) forhold i hjemlandet. Danner anfører, at dette bør fremgå særskilt i forbindelse
med beskrivelsen af de internationale forpligtelser i loven.
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
ønsker at fremhæve gældende lov
om tilknytning jf. § 26 og Danmarks internationale forpligtelser. Kvinderådet og
Søstrene mod Vold og Kontrol henviser i den forbindelse til § 31 i udlændingelo-
ven om, at personer ikke må udsendes til et land, hvor den pågældende risikerer
dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf, eller hvor udlændingen ikke er beskyttet mod videresen-
delse til et sådant land, og at dette også afspejler Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention artikel 3.
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
anbefaler på den baggrund en
fremhævelse af kravet om, at en vurdering af inddragelse af opholdstilladelse altid
bør bygge på en helhedsvurdering af kvindens risiko for videre udsættelse for
vold, drab eller fængsling i hjemlandet, hvis hun sendes hjem som fraskilt.
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol påpeger, at dette kræver en grun-
dig risikovurdering ift. den vold, hun er blevet udsat for i Danmark samt en vurde-
ring af de familiemæssige (og statslige i øvrigt) forhold i hjemlandet. Kvinderådet
og Søstrene mod Vold og Kontrol mener ligesom deres medlemsorganisationer, at
dette bør fremgå særskilt i forbindelse med beskrivelsen af de internationale for-
pligtelser i loven.
SOS Racisme
ser positivt på, at der i begge tilfælde tages hensyn til enken eller en-
kemanden og den voldsudsatte ægtefælle, og at det accepteres, at vedkommende
måske ikke kan blive helt selvforsørgende lige nu, men bør blive det inden fem år
eller at vedkommende skal have fået permanent opholdstilladelse inden de fem år
er gået. SOS Racisme bemærker dog, at det sidste kan være svært at opnå.
SOS Racisme
bemærker, at den foreslåede ordning indebærer, at udlændinge, der
bevarer opholdstilladelsen pga. udsættelse for vold m.v., eller i forbindelse med,
at den herboende ægtefælle eller samlever afgår ved døden, vil have en periode
på 5 år til at komme på fode igen, inden der vil blive stillet krav om 100% selvfor-
sørgelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at en opholdstilladelse
som medfølgende familiemedlem til en udenlandsk arbejdstager og studerende er
betinget af, at udlændingen ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik,
f.eks. kontanthjælp. Endvidere er opholdstilladelse som ægtefællesammenført,
medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgø-
rende taler derimod, betinget af, at udlændingen ikke modtager hjælp efter lov om
aktiv socialpolitik eller integrationsloven, i tiden indtil ansøgeren meddeles tidsube-
grænset opholdstilladelse.
Det er således som udgangspunkt en forudsætning for, at de pågældende kan opnå
opholdstilladelse og få forlænget en opholdstilladelse, at de ikke modtager hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik.
Side
19/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
De udlændinge, der i dag bevarer opholdstilladelsen pga. vold m.v., eller i forbin-
delse med, at den herboende ægtefælle eller samlever er afgået ved døden, bliver
derimod ikke mødt af et krav om selvforsørgelse som betingelse for ret til fortsat
ophold.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.2.2., er det regeringens opfattelse, at der
også bør gælde et selvforsørgelseskrav for denne gruppe, men at der samtidig bør
tages hensyn til, at der er tale om udlændinge, der bevarer opholdstilladelsen pga.
vold m.v., eller i forbindelse med, at den herboende ægtefælle eller samlever er af-
gået ved døden. Den beskyttelse af udlændinge, der ligger i adgangen til under visse
betingelser at kunne bevare opholdstilladelsen pga. vold m.v., eller i forbindelse
med, at den herboende ægtefælle eller samlever er afgået ved døden, vil således
efter regeringens opfattelse ikke tjene sit formål, hvis de pågældende udlændinge
kontinuerligt skal opfylde det selvforsørgelseskrav, som de blev mødt med, da de
opnåede opholdstilladelse.
Regeringen finder således på den ene side, at alle i Danmark, der kan, skal arbejde
og forsørge sig selv. Det er både rimeligt for samfundet og værdigt for den enkelte.
Det enkelte menneske bør mødes med tillid og en forventning om, at man ønsker at
forsørge sig selv og at være en integreret del af det danske samfund, uanset den
baggrund, som vedkommende har. Det gælder også de udlændinge, der bevarer
opholdstilladelsen pga. vold m.v., eller i forbindelse med, at den herboende ægte-
fælle eller samlever er afgået ved døden.
På den anden side finder regeringen, at det med henblik på at understøtte formålet
med den særlige adgang til at bevare en opholdstilladelse pga. vold m.v., eller i for-
bindelse med, at den herboende ægtefælle eller samlever er afgået ved døden, er
nødvendigt, at de pågældende udlændinge får en periode til at komme på fode igen,
inden der stilles krav om selvforsørgelse.
Det er i den forbindelse Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at en
periode på 5 år er en rimelig periode i forhold til at skabe sig en selvstændig tilvæ-
relse, hvor man er selvforsørgelse.
Det bemærkes, at modtagelse af ydelser efter anden lovgivning end lov om aktiv
socialpolitik ikke vil have betydning for opholdsretten. Lovbemærkningerne er på
baggrund af høringssvarene uddybet med oplysning om, at dette udover eksempel-
vis modtagelsen af boligsikring og børne- og ungeydelse betyder, at det vil være
uden betydning for opholdsretten at modtage f.eks. SU.
Der ændres ikke med lovforslaget på tilbud om rådgivning og støtte m.v. til volds-
udsatte.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig, at flere høringsparter frem-
hæver, at der konkret bør kunne undtages fra 5 års kravet.
Side
20/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
3004318_0021.png
Ministeriet skal hertil bemærke, at der kan være tilfælde, hvor en udlænding, som
kan bevare opholdstilladelsen pga. vold m.v. eller i forbindelse med, at den herbo-
ende ægtefælle eller samlever afgår ved døden, også kan bevare opholdstilladelsen
som følge af Danmarks internationale forpligtelser eller udlændingelovens § 26, stk.
1 (hvorefter der ved spørgsmålet om bevarelse skal tages særligt hensyn til, om ind-
dragelse eller nægtelse af forlængelse må antages at virke særligt belastende for
den pågældende bl.a. som følge af udlændingens tilknytning til det danske samfund
og herboende personer). Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærknin-
ger pkt. 2.1.2.3., vil der således i visse sager skulle foretages en konkret og individuel
vurdering af, om udlændingen vil få en bedre retsstilling hvis vedkommendes op-
holdstilladelse også kan bevares med henvisning til § 26, stk. 1, eller Danmarks in-
ternationale forpligtelser. I så fald vil udlændingen skulle bevare opholdstilladelsen
på denne baggrund. Stilles udlændingen ikke bedre, vil pågældende bevare opholds-
tilladelsen med henvisning til vold m.v. eller den herboendes død.
Ministeriet skal endvidere bemærke, at de foreslåede bestemmelser i udlændinge-
lovens § 19 a, stk. 4 og 5, fastsætter, hvornår en opholdstilladelse uanset modta-
gelse af hjælp efter lov om aktiv socialpolitik vil blive forlænget eller undladt inddra-
get.
De foreslåede bestemmelser indebærer, at en udlænding, der ikke opfylder 5 års
kravet, vil få vurderet spørgsmålet om besvarelse af opholdstilladelsen (trods mod-
tagelsen af ydelser) efter de regler, som i en inddragelses- eller forlængelsessitua-
tion ville have fundet anvendelse for udlændingen, hvis ikke opholdstilladelsen var
bevaret pga. vold m.v. eller i forbindelse med, at den herboende ægtefælle eller
samlever afgik ved døden. Der er således tale om tilfælde, hvor internationale for-
pligtelser tilsiger, at den pågældende skal have ret til fortsat ophold her i landet,
eller
for de persongrupper, hvor udlændingelovens § 26, stk. 1, finder anvendelse
efter de almindelige regler om inddragelse og forlængelse
hvor en vurdering efter
§ 26, stk. 1, fører til, at opholdstilladesen kan bevares.
Det bemærkes i den forbindelse, at enhver udlænding, der opholder sig i Danmark,
kan indgive en ansøgning om asyl. Dette gælder uanset, om vedkommende er rejst
ind i Danmark uden et opholdsgrundlag, eller om pågældende er i besiddelse af en
opholdstilladelse eller visum.
2.1.7. Yderligere bemærkninger
Kvinderådet og Søstrene mod Vold og Kontrol
oplyser, at i Norge gælder det, at
en udlænding kan søge og opnå opholdstilladelse på selvstændigt grundlag, hvis
ægteskabet eller samlivet ophører, og der er grund til at antage, at udlændingen
eller eventuelle børn er blevet mishandlet af manden eller af andre medlemmer
af husstanden eller svigerfamilien.
Refugees Welcome
anfører, at igennem deres mangeårige juridiske rådgivning og
gennem interviews til rapporten har de erfaret, at mange kvinder bliver i voldelige
ægteskaber, enten fordi de ikke kender deres rettigheder og muligheder, eller fordi
de ikke kan leve op til kravene i lovgivningen, hvorfor Refugees Welcome anbefaler,
Side
21/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
at man i langt højere grad sikrer kvinders eget opholdsgrundlag, så færre er af-
hængige af deres mand eller deres barn for at kunne være i Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at en opholdstilla-
delse, der bevares pga. vold m.v., eller fordi den herboende ægtefælle eller samlever
afgår ved døden, giver udlændingen ret til ophold i Danmark uafhængig af ægte-
fællen/samleveren.
Bedsteforældre for Asyl
finder, at sætningen "Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration meddeler ikke opholdstilladelse med henvisning til internatio-
nale forpligtelser” (pkt. 2.1.1.1. i lovforslagets hovedpunkter)
forekommer forvir-
rende. Bedsteforældre for Asyl bemærker, at der efterfølgende henvises til at vide-
resende sager til Udlændingestyrelsen. Bedsteforældre for Asyl finder, at det virker
foruroligende, at ikke alle i nævn, styrelser og ministerier til hver en tid kan og skal
gøre opmærksom på en grænse i de internationale konventioner, som Danmark
faktisk har underskrevet. Bedsteforældre for Asyl fremhæver, at retsfølelsen og til-
liden til folkestyret aktuelt lider alvorligt under en fritagelse for hensyn til under-
skrevne, internationale konventioner, og spørger, hvorfor dette ekstra bureaukra-
tiske, fordyrende og forsinkende led i en sagsbehandling er nødvendigt, hvis det
allerede i første instans er klart, hvor grænsen går mht. de beskyttende, af Danmark
underskrevne, internationale konventioner.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at i sager hvor Styrel-
sen for International Rekruttering og Integration afslår at forlænge en opholdstilla-
delse, og hvor styrelsen efter en umiddelbar vurdering finder, at udlændingen even-
tuelt kan have ret til fortsat ophold som følge af internationale forpligtelser, herun-
der Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, sender styrelsen sa-
gen til Udlændingestyrelsen som en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 9 c, stk. 1 (ganske særlige grunde), med henblik på, at Udlændingesty-
relsen kan tage stilling til, om Danmarks internationale forpligtelser kan begrunde
opholdstilladelse. Det bemærkes i den forbindelse, at ansøgninger om opholdstilla-
delse efter § 9 c, stk. 1, behandles af Udlændingestyrelsen. Dette følger af udlæn-
dingelovens § 46, stk. 1.
Udlændingenævnet
bemærker, at der i udkastets § 1, nr. 21, foreslås nye punk-
tummer til udlændingelovens § 19, stk. 7, og at der i det foreslåede 4. pkt. er be-
nyttet følgende formulering: ”3. pkt. finder tilsvarende anvendelse for en udlæn-
ding, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, efter ophør af opholdsret
efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 29, stk. 1, jf. § 17,
stk. 3, jf. stk. 2, nr. 3.”
Ud-
lændingenævnet oplyser, at der er deres umiddelbare vurdering, at den foreslåede
henvisning til ophør af opholdsret efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 29, stk. 1,
jf. § 17, stk. 3, jf. stk. 2, nr. 3, begrænser anvendelsen af § 19, stk. 7, 3. pkt., til sager,
hvori en udlænding er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c som
følge af ophør af en opholdsret, der allerede var bevaret efter EU-opholdsbekendt-
gørelsens § 17, stk. 2, nr. 3. Udlændingenævnet vurderer, at dette betyder, at sager
hvori en udlænding er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c som
følge af ophør af en opholdsret som medfølgende familiemedlem efter EU-opholds-
bekendtgørelsens §§ 10-15, fordi udlændingen ikke opfyldte betingelsen i § 17, stk.
Side
22/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
3, for bevarelse efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 17, stk. 2, nr. 3, ikke vil være
omfattet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det er ministeriets
opfattelse, at den refererede henvisning både omfatter situationen, hvor en udlæn-
ding aldrig har opfyldt selvforsørgelseskravet og situationen, hvor udlændingen op-
rindeligt opfyldte selvforsørgelseskravet (og dermed bevarede efter EU-reglerne) og
efterfølgende ikke længere opfylder selvforsørgelseskravet. Ministeriet har således
ikke fundet anledning til at ændre i den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 19, stk. 7, 4. pkt., men har på baggrund af Udlændingenævnets høringssvar tyde-
liggjort bemærkningerne til de foreslåede bestemmelser i udlændingelovens § 19,
stk. 7, 3.-5. pkt.
Institut for Menneskerettigheder
henviser til, at regeringen i januar 2025 har of-
fentliggjort 22 initiativer til at bekæmpe negativ social kontrol, og at et af regerin-
gens indsatsområder (indsatsområde nr. 2) er et fokus på støtte til og sikkerhed for
ofre underlagt negativ social kontrol. Institut for Menneskerettigheder påpeger, at
regeringen i deres udspil skriver, at det er helt afgørende, at der er relevante tilbud
for personer udsat for vold, som også indbefatter langsigtede tilbud f.eks. efter et
krisecenterophold, og at regeringen samtidig skriver, at vi som samfund skal række
ud til ofrene, skabe tillid og give reelle muligheder.
Udlændinge-
og Integrationsministeriet kan hertil bemærke, at der med ’Et frit liv i
Danmark - Regeringens styrkede indsats mod negativ social kontrol og parallelsam-
fund’ igangsættes en række initiativer i 2025, der skal støtte personer underlagt ne-
gativ social kontrol. Initiativerne omfatter etablering af en ordning med frivillige
netværksvenner til unge over 18 år, der oplever ensomhed som følge af negativ so-
cial kontrol eller en æresrelateret konflikt og har brudt helt eller delvist med deres
familie. Initiativerne omfatter endvidere etablering af efterværn til voksne (herun-
der voksne med børn), der har været på krisecenter som følge af æresrelaterede
konflikter samt en videreførelse af RED Centers psykologstøtte og terapi til unge,
der har oplevet vold og kontrol fra deres familie. Regeringsinitiativerne omfatter
også en opnormering af det nationale korps af sikkerhedskonsulenter, så der sikres
ressourcer til at følge og støtte udvalgte borgere med komplekse problemstillinger
i en længere periode.
2.2. Forslag om at statsudsendte og medfølgende familie undtages fra bortfalds-
reglerne
Danes Worldwide
anfører, at deres medlemmer oplever, at bortfaldsreglerne for
den udenlandske partner kan være problematiske, da der løbende skal søges om
dispensation for bortfald af opholdstilladelsen, når parret udstationeres til udlan-
det, hvorfor de hilser det velkomment, at det foreslås, at statsudsendte og deres
medfølgende familie undtages fra bortfaldsreglerne. Danes Worldwide bemærker,
at mens lovforslaget er et skridt på vejen hen mod mere retfærdige regler for de
statsudsendte medarbejdere og deres familier, tager forslaget desværre ikke højde
Side
23/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
for de privatudsendte medarbejderes familiemedlemmer, som på samme måde er
ramt af bortfaldsreglerne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det er ministeriets
opfattelse, at det grundlæggende princip om, at en opholdstilladelse i Danmark for-
udsætter, at udlændingen har fast ophold her i landet, generelt bør fastholdes.
Der er i visse tilfælde mulighed for at opnå dispensation fra bortfald af opholdstilla-
delse, hvis udlandsopholdet har et velbegrundet formål. Det kan f.eks. være ansø-
gerens eller ansøgerens ægtefælles eller faste samlevers udstationering eller udsen-
delse for en dansk myndighed eller for en organisation, forening eller virksomhed.
Endvidere er visse grupper på erhvervs- og studieområdet undtaget fra bortfalds-
reglerne.
Der gælder i dag en særlig dispensationspraksis i forhold til statsudsendte og deres
medfølgende familie, og Udlændinge- og Integrationsministeriet finder derfor, at
denne gruppe kan undtages fra bortfaldsreglerne, således at de ikke længere skal
ansøge om dispensation fra bortfald.
Danes Worldwide
finder endvidere, at forslaget også bør gælde udlændinge om-
fattet af EU-retten, dvs. hvis den udsendtes familiemedlem har opholdsret i Dan-
mark som EU-borger eller som familiesammenført efter EU-retten (sekundærreg-
lerne).
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at opholdsret og bortfald af op-
holdsret for denne persongruppe reguleres i EU-opholdsbekendtgørelsen, og at
statsudsendte unionsborgere ved hjemvenden til Danmark på ny vil kunne tage op-
hold sammen med deres familiemedlemmer i henhold til EU-reglerne om fri bevæ-
gelighed. Ministeriet vil ved en kommende revision af EU-opholdsbekendtgørelsen
undtage statsudsendte danske statsborgeres medfølgende familiemedlemmer, der
har opholdsret i Danmark på baggrund af sekundær fri bevægelighed, fra bortfalds-
reglerne, svarende til den foreslåede ændring af udlændingeloven.
Danes Worldwide
ønsker at gøre opmærksom på, at reglerne for permanent op-
holdstilladelse i Danmark stadig spænder ben for stats- og privatudsendte og deres
familier, da det for at opnå permanent opholdstilladelse er et krav, at det uden-
landske familiemedlem har haft uafbrudt ophold i Danmark i 8 år, hvoraf maksimalt
2 år som udstationeret kan medregnes. Danes Worldwide oplyser, at idet de fleste
udsendte medarbejdere udstationeres for 4 år ad gangen, oplever mange familier,
at det udenlandske familiemedlem ikke kan komme op på de 8 uafbrudte år på
trods af, at familien har boet i Danmark i eksempelvis årtier.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan hertil oplyse, at tidsubegrænset op-
holdstilladelse normalt forudsætter bl.a., at udlændingen har boet lovligt i Danmark
i mindst 8 år. Formålet med opholdskravet er hensynet til den pågældendes inte-
gration her i landet.
Side
24/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Hvis udlændingens opholdstilladelse er gyldig, fradrages perioder i udlandet som
udgangspunkt ved beregningen af kravet om 8 års ophold i Danmark, medmindre
der er tale om korte ophold, f.eks. ferie, men det tidligere ophold i Danmark kan
tælle med ved beregningen. Hvis opholdstilladelsen inddrages, bortfalder eller ud-
løber, vil et tidligere ophold derimod ikke indgå i beregningen.
Beregningen af 8-årskravet starter således ikke forfra, forudsat at den pågældende
ansøger om forlængelse af opholdstilladelsen, før opholdstilladelsen udløber eller
bortfalder. Hvis der er meddelt dispensation fra bortfald af opholdstilladelse
eller
hvis udlændingen er undtaget fra bortfaldsreglerne
bortfalder opholdstilladelsen
ikke.
Herudover kan udlændingens ophold i udlandet indgå ved beregning af opholdskra-
vet med op til 2 år, hvis udlandsopholdet skyldes, at udlændingen eller udlændin-
gens ægtefælle har været udstationeret eller udsendt til udlandet af en dansk of-
fentlig myndighed, en privat virksomhed, en forening eller en organisation.
2.3. Forslag vedr. familiesammenføring i henhold til artikel 20 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
Danes Worldwide
hilser dette forslag velkommen, da kodificering af den gældende
praksis bidrager til en højere grad af transparens på familiesammenføringsområ-
det.
SOS Racisme
synes det er positivt, at Danmark vil kodificere TEUF artikel 20
altså
indføre traktatbestemmelsen i Opholdsdirektivet i dansk lov og behandle danske
statsborgere og deres familie lige så godt som andre EU-borgere. SOS Racisme spør-
ger i den forbindelse ind til, om man ikke helt skulle af med de meget specielle og
vidtgående regler for familiesammenføring, vi har her i Danmark?
SOS Racisme
bemærker, at man normalt i EU vil mene, at en familie bestående af
en dansk ægtefælle og en ægtefælle fra et tredjeland, der er gift af egen fri vilje,
burde kunne slå sig ned i det af de to hjemlande, de synes bedst om. SOS Racisme
synes hertil, at det er det, vi skal stræbe henimod igen: at anerkende, at borgerne
selv må bestemme, hvem de vil gifte sig med, når ægteskabet er indgået frivilligt
med begges accept, og i hvilket af de to lande
eller evt. i et tredje EU-land
de
vil bo
–så
længe de bare kan forsørge sig selv. SOS Racisme mener generelt, at
grundlæggende rettigheder skal gælde for alle og håber, at disse lovændringer
også vil komme til at gælde for flygtninge og familiesammenførte til flygtninge.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle bemærkninger.
3. Ændringer af lovforslaget
Ud over en række sproglige, strukturelle og lovtekniske ændringer samt de præci-
seringer og uddybninger, der er indarbejdet på baggrund af høringssvarene, er lov-
udkastet uddybet med et afsnit om ligestillingsmæssige konsekvenser, et afsnit om
Side
25/26
L 196 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige og
et afsnit om økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Herudover er der indsat forslag om en ny bestemmelse i udlændingelovens § 33 b,
stk. 1, nr. 6, hvorefter der tillægges opsættende virkning ved ansøgning om op-
holdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, som følge af Danmarks internationale forpligtelser,
som sendes af Styrelsen for International Rekruttering og Integration til Udlændin-
gestyrelsen i forlængelse af en afgørelse om afslag på forlængelse af en opholdstil-
ladelse eller ophør af opholdsret efter EU-reglerne. Der henvises til bemærknin-
gerne til lovforslagets § 1, nr. 31.
Der er endvidere indsat afsnit om forholdet til associeringsaftalekomplekset mel-
lem EU og Tyrkiet. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
2.1.2.2.
Endelig er der indarbejdet ændringer med henblik gennemførelse af EES-forordnin-
gen om gradvis idriftsættelse af ind- og udrejsesystemet samt API-forordningen om
indsamling og overførsel af forhåndsoplysninger om passagerer med henblik på at
forbedre og lette ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser.
Side
26/26