Skatteudvalget 2024-25
L 195 Bilag 1
Offentligt
3003703_0001.png
9. april 2025
J.nr. 2023 - 1141
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven
(Midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Aktive Ejere
Aktive Ejere har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Erhverv (DE)
DE fremhæver, at de generelt er
positivt stemt over for lavere sel-
skabsskat. DE konstaterer samti-
dig, at der imidlertid ikke er poli-
tisk flertal for at sænke skatten di-
rekte, hvorfor skattelettelser til sel-
skaber ofte får en indirekte form
via fx forbedrede afskrivningsmu-
ligheder, som i nærværende lov-
forslag.
DE mener, at man skal undgå at
komplicere skattelovgivningen for
meget og primært bruge skattesy-
stemet til at skabe vækst og ind-
drive provenu. DE mener ikke, at
skattesystemet bør benyttes til at
drive klimapolitik, og DE er derfor
skeptisk over for afskrivningsreg-
ler, der er for snævre. Jo snævrere
afskrivningsregler, jo større død-
vægtstab og som udgangspunkt
mindre grøn omstilling for pen-
gene. DE mener derfor også, at
lovforslaget kan blive mere ambiti-
øst.
Det er uden for rammerne af lov-
forslaget af indføre generelle sel-
skabsskattelettelser.
Der er i øvrigt tale om en midlerti-
dig ordning, som ikke vil kunne er-
stattes af en generel selskabsskatte-
lettelse, da den ikke ville kunne
rummes inden for den afsatte
ramme på 1,1 mia. kr. (2025-ni-
veau).
Det bemærkes, at forslaget inde-
bærer en skattelettelse for virk-
somhederne, som både kan bi-
drage til at skabe vækst og til en
række investeringer i en grønnere
retning. Lovforslaget indsnævrer
ikke afskrivningsreglerne. Tværti-
mod er der tale om en udvidelse af
virksomhedernes mulighed for at
foretage skattemæssige afskrivnin-
ger.
DE indstiller, at ordningen forlæn-
ges eller gøres permanent. DE be-
grunder det med, at der er tilfælde,
særligt når driftsmidlet speciallaves
og tilpasses til den enkelte virk-
somhed, hvor investeringsvinduet
kan blive for snævert. Der kan gå
lang tid fra, at et nyt driftsmiddel
bliver bestilt, til det er færdigt og
klar til brug. DE mener, at det er
vigtigt, at virksomhederne kan
Det ligger uden for rammerne af
lovforslaget at indføre et vindue af
længere varighed, end det, der ind-
går i
Aftale om udformningen af grønt
investeringsvindue af 30. januar 2025.
Det bemærkes desuden, at en for-
længelse af investeringsvinduet vil
indebære, at forhøjelsen af afskriv-
ningsgrundlaget enten vil blive
Side 2 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
regne med at kunne benytte sig af
det forhøjede afskrivningsgrund-
lag, når de planlægger deres inve-
steringer. DE bemærker, at stop
og go politik generelt er gift for in-
vesteringer, og at det er de stabile
og langsigtede rammevilkår for
grønne investeringer, der fremmer
investeringslysten.
lavere, eller at der vil være behov
for yderligere finansiering.
DE mener, at det er uhensigts-
mæssigt, hvis ikke også anskaffel-
sen af brugte driftsmidler indgår.
Det er vigtigt, at virksomheder
med færre ressourcer også har mu-
lighed for at omstille sig. Dette kan
fremmes ved, at investeringsvin-
duet også omfatter anskaffelsen af
brugte driftsmidler.
Det er en betingelse for, at drifts-
midler kan afskrives med det for-
højede afskrivningsgrundlag, at der
er tale om fabriksnye driftsmidler.
Der skal dermed være tale om
driftsmidler, der ikke tidligere har
indgået i en igangværende virk-
somhed. Baggrunden for at stille
denne betingelse er at forhindre
omgåelse ved, at fx to virksomhe-
der bytter aktiver, eller at koncer-
ner flytter rundt på aktiver mellem
koncernens selskaber for derved at
opnå forhøjet afskrivningsgrundlag
på allerede erhvervede aktiver.
Dansk Gartneri
Dansk Gartneri er generelt positiv
over for det grønne investerings-
vindue og mener, at det øgede af-
skrivningsgrundlag på driftsmidler,
som fremmer erhvervets grønne
omstilling, er brugbart.
Dansk Gartneri opfordrer til, at
anskaffelsen af software til klima-
styringssystemer i bl.a. væksthus-
gartnerier også omfattes af investe-
ringsvinduet. Dansk Gartneri me-
ner, at klimastyringssystemer bl.a.
kan energioptimere brug af vækst-
lys, isoleringsgardinger, energi-
Lovforslaget udmønter
Aftalen om
udformningen af grønt investeringsvindue
af 30. januar 2025.
Heraf fremgår
det, at software ikke skal være om-
fattet af investeringsvinduet.
Det bemærkes, at hvis software
omfattes af investeringsvinduet, vil
Side 3 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kilder og temperatur i væksthuse
samt registrere, hvilket muliggør
løbende analyse og forbedring af
energiforbrug.
det indebære, at det forhøjede af-
skrivningsgrundlag bliver markant
mindre end 8 pct. Alternativt ville
der skulle tilvejebringes yderligere
finansiering.
Dansk Industri (DI)
DI ville have foretrukket et inve-
steringsvindue, som frem for for-
højet afskrivningsgrundlag i stedet
opererer med accelereret afskriv-
ning.
DI fremfører et konkret eksempel
på et forslag, hvorefter der umid-
delbart ved driftsmidlets anskaf-
felse kan straksafskrives 10, 20 el-
ler 30 pct. af anskaffelsessummen,
inden de resterende 90, 80 eller 70
pct. af anskaffelsessummen tillæg-
ges den almindelige driftsmiddel-
saldo (og yderligere 25 pct. afskri-
ves sammen med resten af sal-
doen). DI bemærker, at
”Straksaf-
skrivningsprocenten” kan afstem-
mes, så økonomien i det samlede
forslag er i tråd med den politisk
aftalte.
DI bemærker desuden, at de me-
ner, at en sådan udformning af in-
vesteringsvinduet i højere grad end
den af regeringen foreslåede, vil
forkorte tilbagebetalingstiden på
grønne investeringer, som på sigt
kan betale sig, men som på den
korte bane sætter virksomhedens
likviditet under pres. DI fremfører,
at ordningen også vil eliminere be-
hovet for at afskrive på en separat
saldo, og at statskassens tab på en
sådan ordning alene vil være likvi-
ditetsmæssig (afskrivningsgrundla-
get er fortsat 100 pct., der blot
Lovforslaget udmønter
Aftale om
udformningen af grønt investeringsvindue
af 30. januar 2025,
som udmønter
dele af
Aftale om Grøn skattereform
for industri mv. af 24. juni 2022
(GSR).
I GSR blev der afsat 1,1
mia. kr. (2025-niveau) til udform-
ningen af et nyt grønt investerings-
vindue. En mulighed for generelt
at straksafskrive de omfattede
driftsmidler, vil ikke kunne rum-
mes inden for den ramme, der er
afsat til investeringsvinduet i GSR.
Det bemærkes, at aftalepartierne
bag
Aftale og grønt investeringsvindue
er enige om den foreslåede model,
som bl.a. er valgt, fordi det er en
kendt model, som - med enkelte
undtagelser - holdes inden for de
gældende kategorier i afskrivnings-
loven. Det er på den baggrund
vurderingen, at de administrative
byrder for både Skattestyrelsen og
erhvervslivet er relativt lave. Dette
også henset til, at der er tale om en
midlertidig model af kortere varig-
hed.
Det er vurderingen, at en model
som beskrevet af DI, hvor dele af
anskaffelsessummen kan straksaf-
skrives i anskaffelsesåret, forment-
lig ikke vil kunne implementeres,
uden at der stilles betingelser om,
at anskaffelsessummen opgøres på
en separat saldo i anskaffelsesåret,
Side 4 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afskrives hurtigere end vanligt).
Det er
DI’s opfattelse,
at man vil
kunne få mere investeringsvindue
for pengene.
i stil med det, der i dag fx er gæl-
dende ved afskrivning på udlej-
ningsdriftsmidler.
DI anbefaler desuden, at investe-
ringsvinduet udvides til også at
gælde softwareinvesteringer. Det
er korrekt, at softwareinvesteringer
ikke var omfattet af det investe-
ringsvindue, der var gældende i pe-
rioden fra november 2020 til ud-
gangen af 2022; med det fulgte na-
turligt af, at softwareinvesteringer
den gang kunne straksafskrives.
Dette er ikke længere tilfældet,
hvorfor softwareinvesteringer, der
afskrives som driftsmidler efter
saldometoden, selvfølgelig bør
medtages under investeringsvin-
duet. DI anfører slutteligt, at hvis
investeringsvinduet samtidig æn-
dres som foreslået ovenfor, vil
dette kunne rummes inden for det
afsatte råderum.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Gartneri.
Danske Metal
Dansk Metal er generelt positiv
over for lovforslaget. Det er
Dansk Metals forventning, at de
grønne investeringer i virksomhe-
derne vil bidrage til at fastholde og
styrke produktionen i Danmark og
dermed skabe fundamentet for
fremtidens grønne arbejdspladser.
Dansk Metal finder det desuden
positivt, at lovforslaget øger de
økonomiske incitamenter til at fo-
retage de grønne investeringer ude
i virksomhederne hurtigst muligt
og senest ved udgangen af 2026.
Det betyder, at virksomhederne
Side 5 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fortsat har tid til at tilpasse deres
produktion og tage nye maskiner i
anvendelse i rimelig tid til, at den
nye CO2-afgift på industriens om-
råde er fuldt indfaset i 2030.
Dansk Metal finder det uheldigt, at
den politiske og lovgivningsmæs-
sige proces for lovforslaget har væ-
ret stærkt forsinket siden aftalen
om en CO2-afgift i industrien blev
besluttet i juni 2022, da forudsige-
lige rammer er afgørende for inve-
steringslysten og investeringsmu-
lighederne i produktionsvirksom-
hederne. Dansk Metal finder det
dog positivt, at lovforslaget indfø-
res med effekt fra 1. januar 2025.
Det indgår som en del af
Aftale om
Grøn skattereform for industri mv. af
24. juni 2022,
at der skal indføres
et nyt grønt investeringsvindue, og
at det nye grønne investeringsvin-
due indføres tidligst fra 2024. I
Af-
tale om udformningen af grønt investe-
ringsvindue af 30. januar 2025,
indgår
det, at der indføres et grønt inve-
steringsvindue, der omfatter virk-
somheders investeringer foretaget i
perioden fra 1. januar 2025 til og
med 31. december 2026. Investe-
ringsvinduet har virkning tilbage i
tid fra 1. januar 2025 netop for at
undgå, at investeringer i de omfat-
tede driftsmidler udskydes.
Dansk Metal opfordrer regeringen
til allerede nu at overveje en mulig
forlængelse af investeringsvinduets
varighed for at imødekomme det
forventede tidspres, som danske
virksomheder kommer under, idet
investeringshorisonten for produk-
tionsvirksomheder ofte er fler-
årige.
En forlængelse af investeringsvin-
duet med den foreslåede udform-
ning kræver, at der tilvejebringes
yderligere finansiering. Det ligger
uden for rammerne af lovforslaget
at indføre et vindue af længere va-
righed, end det, der indgår i
Aftale
om udformningen af grønt investerings-
vindue af 30. januar 2025.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen tilslutter sig
vurderingen af, at lovforslaget er
udmøntet i overensstemmelse med
de syv principper for digitalise-
ringsklar lovgivning.
Side 6 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DTL-Danske Vogn-
mænd
DTL kvitterer for lovforslaget,
som de bl.a. er enige i vil styrke
virksomhedernes incitament til at
investere i de omfattede aktiver.
DTL anser lovforslaget som rigtigt
godt, meget fornuftigt og tiltrængt,
og de hilser generelt tiltag, som
kan gavne og stimulere virksomhe-
dernes - heriblandt transporteskto-
rens
mulighed for at investere i
omstillingen, velkomne.
DTL bemærker, at der på nuvæ-
rende tidspunkt forekommer bety-
delige forhindringer, der vanskelig-
gør omstillingen i transportsekto-
ren, da det bl.a. koster mindst 2-4
gange så meget at anskaffe en ikke-
fossilt drevet lastbil som at an-
skaffe en fossilt drevet lastbil (die-
sel).
DTL er særdeles tilfreds med, at
Skatteministeriet tidligere har be-
kræftet over for DTL, at elektriske
varebiler, elektriske lastbiler og el-
ladestandere som udgangspunkt er
omfattet af forslaget, i det omfang
de øvrige betingelser herfor er op-
fyldt.
DTL bemærker, at man bør være
opmærksom på, at investeringsvin-
duets virkningsperiode kan være
for snævert for mange vognmænd,
da adgangen til forhøjet anskaffel-
sessum ifølge lovforslaget alene
finder anvendelse for driftsmidler,
der er anskaffet i perioden fra og
med den 1. januar 2025 til og med
den 31. december 2026, og at
driftsmidler anses for anskaffet,
Den foreslåede længde på investe-
ringsvinduet er fastsat ud fra hen-
synet til den økonomiske ramme,
der er afsat til investeringsvinduet.
Længden af investeringsvinduet
skal således ses i sammenhæng
med, at det har været et ønske, at
forhøjelsen af afskrivningsgrundla-
get får en vis størrelse. En forlæn-
gelse af investeringsvinduet frem
Side 7 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
når driftsmidler er leveret til en
igangværende virksomhed, be-
stemt til at indgå i virksomhedens
drift og færdiggjort i et sådant om-
fang, at det kan indgå i driften.
DTL så derfor gerne, at den mid-
lertidige forhøjelse blev perma-
nent, da det bl.a. ville kunne frem-
skynde processen med den grønne
omstilling blandt vognmandsvirk-
somhederne, så de politiske mål
hurtigere opnås.
til fx 31. december 2027 vil inde-
bære, at det forhøjede afskriv-
ningsgrundlag, hvis det skal rum-
mes inden for den afsatte ramme
på 1,1 mia. kr. (2025-niveau), vil
blive mindre. Alternativt vil der
skulle afsættes yderligere finansie-
ring til forslaget. Det samme vil
være gældende, hvis vinduet blev
permanent.
DTL foreslår at der som et alterna-
tiv til en permanent ordning, etab-
leres en ordning for driftsmidler
omfattet af det grønne investe-
ringsvindue som den, der er gæl-
dende for driftsmidler til forsøgs-
og forskningsvirksomhed, hvor
anskaffelsessummen som udgangs-
punkt forhøjes, så afskrivnings-
grundlaget udgør 108 pct. af an-
skaffelsessummen for driftsmidler,
der anskaffes i 2023-2025, 114 pct.
for indkomståret 2026, 116 pct.
for indkomståret 2027, og fra og
med indkomståret 2028 udgør af-
skrivningsgrundlaget 120 pct. af
anskaffelsessummen.
DTL henviser i den forbindelse til,
at vognmandsvirksomhedernes
mulighed for et forhøjet afskriv-
ningsgrundlag fjernes i forhold til
gældende ret, når det kommer til
investering i fossilt drevne lastbi-
ler, som på nuværende tidspunkt
har en komparativ fordel i forhold
til de eldrevne lastbiler, hvad angår
pris, kapacitet og rækkevidde.
En ordning som beskrevet falder
uden for rammerne af lovforslaget.
Dertil kommer, at det er vurderin-
gen, at mindreprovenuet til en så-
dan ordning ikke ville kunne rum-
mes inden for de 1,1 mia. kr.
(2025-niveau), som der med
Aftale
om Grøn skattereform for industri mv.
af 24. juni 2022
blev afsat til inve-
steringsvinduet.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
mindsker mulighederne for at af-
skrive på de driftsmidler, som ikke
omfattes af investeringsvinduet.
Side 8 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DTL bemærker bl.a., at de ser med
tilfredshed på, at specifikt varebiler
også omfattes, som anført i de al-
mindelige bemærkninger til lov-
forslaget.
DTL finder det ikke uproblema-
tisk, at adgangen for fx hybridvare-
biler og hybridkraner afskæres fra
det forhøjede afskrivningsgrund-
lag, jf. bemærkningerne til lov-
forslagets enkelte bestemmelser,
hvori det fremgår, at nogle drifts-
midler har flere indbyggede energi-
kilder, fx både et batteri og en tank
til brændstof. I så fald vil der efter
forslaget være tale om et driftsmid-
del, der ikke omfattes af investe-
ringsvinduet, jf. ordlyden »drives
eller kan drives« af fossile brænds-
ler.
DTL bemærker, at dette begrænser
de grønne omstillingsmuligheder
for dels de vognmænd, der opere-
rer med transporter over længere
strækninger, dels de vognmands-
virksomheder, der er aktive på for-
retningsområder, der fordrer brug
af lastbilmonteret kran eller mobil-
kran, hvor virksomhedernes ud-
skiftning af ældre kraner og an-
skaffelse af nye, mere klimavenlige
generationer, hæmmes og dermed
deres bestræbelser på at reducere
deres CO2e-emissioner.
Det fremgår af
Aftale om udformnin-
gen af grønt investeringsvindue af 30. ja-
nuar 2025,
at det nye grønne inve-
steringsvindue, ikke skal omfatte
udgifter til anskaffelse af maskiner,
der via egen energiforsyning drives
eller kan drives af fossile brænds-
ler. Lovforslaget er derfor udfor-
met i overensstemmelse hermed.
Det bemærkes samtidig, at investe-
ringsvinduet omfatter investerin-
ger i driftsmidler uden en indbyg-
get energikilde, som kan tilsluttes
en ekstern energikilde som elnettet
eller en dieselgenerator.
DTL kvitterer for, at lovforslaget i
et vist omfang også omfatter an-
skaffelse af udlejningsdriftsmidler,
og at lovforslaget, lægger op til, at
Side 9 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tab på salg af driftsmidler med for-
højet afskrivningsgrundlag også
kan fradrages i det indkomstår,
hvori driftsmidlet er solgt.
DTL har fuld forståelse for, at lov-
forslaget for at undgå misbrug bl.a.
ved koncerninterne overdragelser
(bytte) af brugte driftsmidler kun
omfatter fabriksnye driftsmidler.
DTL bemærker dog, at det efter
deres vurdering ville være hensigts-
mæssigt for vognmandserhvervet,
hvis også anskaffelsen af brugte el-
lastbiler og el-varebiler blev omfat-
tet af det forhøjede afskrivnings-
grundlag med tanke på de aktuelle
høje nyanskaffelsespriser på el-
drevne lastbiler og varebiler. Dette
ville give flere
og særligt de min-
dre
vognmandsvirksomheder,
som har færre kapitalressourcer,
mulighed for også at foretage om-
stillingen.
Som DTL henviser til, er det en
betingelse for, at driftsmidler kan
afskrives med det forhøjede af-
skrivningsgrundlag, at der er tale
om fabriksnye driftsmidler. Der
skal dermed være tale om drifts-
midler, der ikke tidligere har ind-
gået i en igangværende virksom-
hed. Baggrunden for at stille denne
betingelse er at forhindre omgåelse
ved, at fx to virksomheder bytter
aktiver, eller at koncerner flytter
rundt på aktiver mellem koncer-
nens selskaber for derved at opnå
forhøjet afskrivningsgrundlag på
allerede erhvervede aktiver.
DTL noterer sig, at det foreslås, at
anskaffelsessummer til software
ikke omfattes af investeringsvin-
duet.
Efter DTLs vurdering er der abso-
lut et behov for en øget digitalise-
ring blandt de små og mellemstore
vognmandsvirksomheder, så kon-
kurrenceevnen bevares, men res-
sourcerne til investering heri er
knappe pga. den hårde konkur-
rence i erhvervet.
DTL mener bl.a., at der også bør
være gode afskrivningsmuligheder
på investeringer i software, da
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Gartneri.
Side 10 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dette er et område, som er og i sti-
gende grad vil være et essentielt
værktøj for vognmandsvirksomhe-
derne i deres løbende arbejde for
en grøn omstilling af vejgodstrans-
porten. En øget teknologisk avan-
ceringsgrad i vognmandsvirksom-
hederne er et godt og effektivt in-
strument til at hjælpe erhvervet
med at sikre en så hurtig og smidig
omstilling som overhovedet mu-
ligt, og der vil derfor være positive
afledte virkninger på klimaet og
samfundet af gode investerings- og
afskrivningsmuligheder for soft-
ware for vognmandsvirksomhe-
derne.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for bedre regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
Finans og Leasing (FL)
FL støtter hensigten bag forslaget
om at fremme den grønne omstil-
ling.
FL foreslår, at ordningen vedrø-
rende leasing indrettes således, at
det er leasingtager, som får den
forhøjede afskrivningsret på sin
leasingydelse, for at sikre at denne
fordel i alle tilfælde kommer lea-
singtager til gode. FL bemærker, at
det desuden vil betyde at leasinggi-
ver, som ellers ønsker at give deres
kunder denne fordel, undgår admi-
nistrativt bøvl i den forbindelse.
Det er det klare udgangspunkt ef-
ter gældende ret, at det er ejeren af
det afskrivningsberettige aktiv, der
kan afskrive herpå. Dette er også
tilfældet, hvor aktivet er anskaffet
med henblik på udlejning eller lea-
sing. Det er vurderingen, at det
ikke er hensigtsmæssigt at ændre
på de grundlæggende betingelser
for afskrivning i et investeringsvin-
due, der skal gælde i en midlertidig
periode.
Det bemærkes hertil, det er en be-
tingelse for det forhøjede
Side 11 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afskrivningsgrundlag, at driftsmid-
ler udelukkende er erhvervsmæs-
sigt benyttet. Undtagelsen vil der-
for kun skulle være gældende i de
tilfælde, hvor leasingtager udeluk-
kende anvender aktivet erhvervs-
mæssigt.
FL har noteret, at personbiler her-
under elbiler ikke er omfattet af
forslaget, men at varevogne og
lastbiler, og dermed el-lastvogne
og elvarevogne, er omfattet. FL
bemærker i den forbindelse, at for-
målet med ændringen er at fremme
grønne investeringer. FL opfordrer
til at dette genovervejes, og at der
åbnes for, at forslaget også omfat-
ter elpersonbiler.
Forslaget om at omfatte personbi-
ler ligger uden for rammerne af
dette lovforslag. Forslaget til det
nye investeringsvindue er udfor-
met med udgangspunkt i det tidli-
gere investeringsvindue, som
havde virkning fra og med den 23.
november 2020 til og med 31. de-
cember 2022. Dette vindue, som
var lidt bredere end det foreslåede
investeringsvindue, idet bl.a. trak-
torer og blokvogne drevet af fos-
sile brændsler var omfattet, omfat-
tede dog heller ikke personbiler.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
FSR
danske revisorer
FSR bemærker indledningsvist, at
lovforslaget formodentlig vil have
en større effekt på incitamentet til
at investere i grønne aktiver, hvis
enten afskrivningsgrundlaget øges
til 16 pct., som det tidligere inve-
steringsvindue, eller hvis virksom-
hederne opnår straksfradrag for de
8 pct. i investerings-/anskaffelses-
året.
FSR anbefaler en model, hvor der
opnås straksfradrag i anskaffelses-
året, idet de henviser til, at det
En forhøjelse af afskrivnings-
grundlaget til 16 pct. eller en mu-
lighed for at straksafskrive de om-
fattede driftsmidler vil ikke kunne
rummes inden for den økonomi-
ske ramme, der er afsat til investe-
ringsvinduet i
Aftale om Grøn skatte-
reform for industri mv. af 24. juni
2022.
Det bemærkes desuden, at en ord-
ning med straksfradrag rigtigt nok
vil give virksomhederne en større
skattebesparelse det første år, men
Side 12 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
synes mere hensigtsmæssig, idet
den likviditetsmæssige fordel ved
investeringerne fremrykkes, og er-
hvervslivets og skattemyndighe-
dernes administrative byrder ligele-
des reduceres, idet behovet for en
særskilt driftsmiddelsaldo undgås.
FSR bemærker, at Skattestyrelsens
bekymring om, at der købes drifts-
midler, som hurtigt sælges igen,
alene med henblik på at opnå et
forhøjet afskrivningsgrundlag sy-
nes ubegrundet, idet afskrivnings-
lovens § 3 allerede indeholder en
værnsregel om, at der alene kan af-
skrives på aktiver anskaffet med
henblik på at indgå i driften og fx
ikke i den hensigt straks at skulle
videreoverdrages.
til gengæld en tilsvarende mindre
besparelse de kommende år.
Aftalepartierne bag
Aftale og grønt
investeringsvindue af 30. januar 2025
er enige om den foreslåede model,
som bl.a. er valgt af hensyn til, at
det er en simpel model, som med
enkelte undtagelser holdes inden
for de gældende kategorier i af-
skrivningsloven. Det er på den
baggrund vurderingen, at de admi-
nistrative byrder for både Skatte-
styrelsen og erhvervslivet er rela-
tivt lave. Dette også af hensyn til,
at der er tale om en midlertidig
model af kortere varighed.
FSR bemærker, at udformningen
af afskrivningslovens § 5 E i lov-
forslaget, stort set er identisk
med afskrivningslovens § 5 D,
med undtagelse af procenten og
omfanget af driftsmidler, der kan
indgå på saldoen. Det ses bl.a., at
alle driftsmidler, der drives af fos-
sile brændsler samt software nu er
ekskluderet fra bestemmelsen, da
disse aktiver ikke fremmer den
grønne omstilling. På den bag-
grund og såfremt det skal gøres at-
traktivt for virksomheder at om-
stille sig ved at foretage nye inve-
steringer i grønne aktiver, foreslår
FSR, at det bør overvejes at udvide
omfanget af driftsmidler til ligele-
des at omfatte vindmøller og andre
VE-anlæg med en kapacitet på
over 1 MW.
Forslaget om at omfatte vindmøl-
ler og andre VE-anlæg med en ka-
pacitet over 1 MW ligger udenfor
rammerne af dette lovforslag.
Vindmøller og VE-anlæg med en
kapacitet på over 1 MW afskrives
med højst 15 pct. årligt ligesom
andre varme- og el-anlæg med en
kapacitet over 1 MW og er, i lig-
hed med det tidligere investerings-
vindue, ikke omfattet af forslaget
om nyt grønt investeringsvindue.
Det bemærkes, at hvis vindmøller
og andre VE-anlæg omfattes af in-
vesteringsvinduet, vil det indebære,
at den foreslåede forhøjelse af af-
skrivningsgrundlaget på 8 pct. ville
blive mindre. Hertil kommer evt.
yderligere administrative omkost-
ninger for skattemyndighederne og
Side 13 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
erhvervslivet, da vinduet også ville
omfatte investeringer, der afskrives
med 15 pct. og ikke kun 25 pct.
Landbrug & Fødevarer
(LF)
L&F er glade for, at der nu er ind-
gået en politisk aftale om et grønt
investeringsvindue. L&F havde
gerne set, at investeringsvinduet
var trådt i kraft før afgiftsforhøjel-
serne, som trådte i kraft 1. januar
2025.
L&F finder det problematisk, at
aftalepartierne har valgt, at drifts-
midler, der kan drives af fossile
brændsler, ikke omfattes af det
forhøjede afskrivningsgrundlag, i
modsætning til det tidligere inve-
steringsvindue, hvor det var mu-
ligt, at anvende det forhøjede af-
skrivningsgrundlag på køretøjer,
bortset fra personbiler, der var for-
synet med nummerplader.
L&F bemærker i den forbindelse,
at der på nuværende tidspunkt ikke
er reelle alternativer til diesel til
landbrugsmaskiner, der anvendes
på marken. Med den nuværende
afgrænsning af investeringsvinduet
kan der fx ikke skiftes til en mere
energieffektiv landbrugsmaskine,
som drives af diesel. L&F forstår
intentionen om, at investeringsvin-
duet ikke skal understøtte yderli-
gere brug af fossile brændsler. Men
finder samtidig, at for de drifts-
midler, hvor der ikke er alternati-
ver til fossile brændsler, vil det
være hensigtsmæssigt at lade dem
indgå i investeringsvinduet for at
få mere energieffektive maskiner
Aftalepartierne bag
Aftale om ud-
formningen af grønt investeringsvindue af
30. januar 2025,
er enige om, at det
nye investeringsvindue skal øge in-
citamentet til virksomhederne til at
omstille sig til en grønne produk-
tion, og det er i den forbindelse af-
talt, at bl.a. alle investeringer i
driftsmidler drevet af fossile
brændsler undtages fra det forhø-
jede afskrivningsgrundlag.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
mindsker mulighederne for at af-
skrive på de driftsmidler, som ikke
omfattes af investeringsvinduet.
Regeringen har et fortsat fokus på
at understøtte den grønne omstil-
ling i landbruget. Det er også der-
for, at man bl.a. med
Aftale om Im-
plementering af et grønt Danmark
vil
sikre det langsigtede grundlag for
en historisk omlægning og omstil-
ling af bl.a. landbrugsproduktionen
i Danmark. Omstillingen af det
danske landbrugs- og fødevareer-
hverv skal ske på en måde, der un-
derstøtter en stadig mere bæredyg-
tig, højteknologisk og arealeffektiv
Side 14 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og dermed bidrage til CO2-reduk-
tion på den måde. L&F bemærker,
at når der ikke er mulighed for at
investere i en ny og mere effektiv
landbrugsmaskine med det forhø-
jede afskrivningsgrundlag, bliver
landbruget hårdere ramt end andre
erhverv.
L&F opfordrer derfor kraftigt til,
at aftalen genbesøges, så driftsmid-
ler med fossile brændsler omfattes
i de tilfælde, hvor der ikke er andre
omstillingsmuligheder.
landbrugsproduktion, så Danmark
også i fremtiden har et konkurren-
cedygtigt erhverv med attraktive
erhvervspotentialer og arbejds-
pladser.
L&F opfordrer til, at der også la-
ves et investeringsvindue med for-
bedrede afskrivningsmuligheder
for klimateknologier, der reducerer
CO2e-udledninger fra landbrugets
biologiske processer, hvor der
kommer afgift fra 2030. L&F be-
mærker, at en del af klimateknolo-
gierne, som reducerer CO2e-ud-
ledningerne fra husdyrenes fordø-
jelse, kræver bygning af ny stald el-
ler ombygning af eksisterende
stalde. L&F skal derfor opfordre
til, at Skatteministeriet ser på mu-
lighederne for et nyt investerings-
vindue, som vil forbedre afskriv-
ningsmulighederne for grønne tek-
nologier, der ikke kræver drifts-
midler, men fx bygninger.
Det ligger uden for rammerne af
dette lovforslag at indføre regler
der forbedrer afskrivningsmulighe-
der for klimateknologier, der redu-
cerer CO2e-udledninger fra land-
brugets biologiske processer. Der
henvises i øvrigt til kommentaren
ovenfor.
L&F bemærker, at når driftsmidler
sælges, og nye anskaffes, kan der
opstå en situation, hvor § 5 sal-
doen bliver negativ, og den nye § 5
E saldo er positiv. L&F beder
Skatteministeriet bekræfte, at skat-
teyder kan undlade at indtægtsføre
Efter de gældende regler i afskriv-
ningslovens § 8 kan den skatteplig-
tige ved opgørelsen af, om der fo-
religger en negativ saldo, vælge at
foretage opgørelsen på grundlag af
summen af saldiene efter afskriv-
ningslovens § 5 og afskrivnings-
Side 15 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den negative saldo, hvis der samlet
på de to saldi er et positivt beløb.
lovens § 5 D. Dette indebærer fx,
at en positiv saldo efter § 5 D kan
anvendes til at udligne en negativ
saldo efter § 5.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget § 1 nr. 2, fo-
reslås det, at afskrivningslovens §
8, stk. 2, ændres til også at omfatte
saldoen efter den foreslåede § 5 E,
stk. 4. Bemærkningerne i lovforsla-
get er præciseret mhp. at tydelig-
gøre dette.
L&F beder Skatteministeriet op-
lyse om, hvilken betydning det vil
have for skatteyders afskrivnings-
grundlag vedrørende § 5 E sal-
doen, hvor afskrivning højst kan
udgøre 25 pct. L&F har givet et
eksempel, hvorved driftsmiddelsal-
doen efter den foreslåede § 5 E ul-
timo udgør 4.000.000 kr. og drifts-
middelsaldoen efter § 5 ultimo ud-
gør
2.500.000 kr.
Der spørges dertil, om afskriv-
ningsgrundlaget efter anvendelse
af afskrivningslovens § 8, stk. 2, vil
udgøre 4.000.000 kr. eller
1.500.000 kr. (4.000.0000-
2.500.000).
I det angivne eksempel vil afskriv-
ningsrundlaget for saldoen efter
afskrivningslovens § 5 E, stk. 2,
udgøre 1.500.000 kr.
L&F beder Skatteministeriet be-
kræfte, at det er leveringstidspunk-
tet, der er afgørende ift. fastlæg-
gelse af, om et driftsmiddel er an-
skaffet i perioden 1. januar 2025 til
og med 31. december 2026.
Det er de almindelige gældende
regler i afskrivningslovens § 3, der
finder anvendelse ved afgørelse af,
hvornår et driftsmiddel anses for
anskaffet. Det afgørende for, om
et driftsmiddel anses for anskaffet
i perioden 1. januar 2025 til og
med 31. december 2026, er såle-
des, om driftsmidlet i den anførte
Side 16 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
periode er leveret til en igangvæ-
rende virksomhed i købelovens
forstand, er bestemt til at indgå i
virksomhedens drift og er færdig-
gjort i et sådant omfang, at det kan
indgå i driften.
L&F beder Skatteministeriet be-
kræfte, at et driftsmiddel, der er
købt ved endelig og bindende af-
tale i december måned 2024 og le-
veret i januar måned 2025, er om-
fattet af § 5 E saldoen under for-
udsætning af, at de øvrige betingel-
ser for at være omfattet er op-
fyldte.
Der henvises til kommentaren
ovenfor. I den forbindelse bemær-
kes det, at tidspunktet for indgå-
else af aftale ikke er afgørende for
anskaffelsestidspunktet efter af-
skrivningsloven.
L&F beder Skatteministeriet be-
kræfte, at fabriksnye driftsmidler,
som udelukkende er anvendt som
demomodeller af en forhandler
forud for en skatteyders køb, er at
betragte som ”fabriksnye drifts-
midler”,
og om demomodellen kan
anses for at have været en del af la-
gerbeholdningen hos forhandle-
ren.
Ved fabriksnye driftsmidler, for-
stås driftsmidler, der ikke tidligere
har indgået i en igangværende virk-
somhed. I det omfang en demo-
model lever op til denne betin-
gelse, og således bl.a. ikke tidligere
har været overdraget til en igang-
værende virksomhed, hvor demo-
modellen har indgået i driften, kan
dette bekræftes.
Det vil kunne tale herfor, hvis de-
momodellen har indgået i lagerbe-
holdningen hos forhandleren.
L&F finder det ikke begrundet i
lovforslaget, hvorfor software ikke
skal omfattes af investeringsvin-
duet. I lovforslagets bemærkninger
på s. 7 henvises til ekspertgruppen
for fremtidens erhvervsstøtte og
deres vurdering. Det må derfor
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Gartneri.
Side 17 af 18
L 195 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3003703_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lægges til grund, at Skatteministe-
riet er enige i den vurdering.
Side 18 af 18