Skatteudvalget 2024-25
L 194 Bilag 3
Offentligt
SKL § 39, stk. 2, nr. 3
1.
Kan det bekræftes, at et
indirekte
lån fra en deltager til et underliggende datterselskab
gennem en mellemliggende transparent kapitalfond, og at et
direkte
lån fra en deltager
til et underliggende datterselskab, som ydes som led i aftalegrundlaget for den fælles
investering, ikke er omfattet af undtagelsen for dokumentationspligten for deltageren?
Hvis spørgsmål 1 besvares bekræftende, kan det da bekræftes, at den administrative
praksis, der fremgår af Den Juridiske Vejledning, 2025-1, C.D.11.13.1.2.2.3.3,
hvorefter den skattepligtige kan nøjes med at beskrive investeringen, opretholdes?
Denne praksis er bl.a. udviklet med henblik på direkte og indirekte lån fra deltagerne til
de underliggende datterselskaber, som i praksis udgør et af de største
dokumentationsproblemer for skattepligtige investorer i kapitalfonde.
2.
SKL § 39, stk. 2, nr. 4
3.
Det følger af forslag til SKL § 39, stk. 2, nr. 4, at pensionskasser,
arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber m.v., der beskattes efter PAL § 14, er
omfattet af dokumentationspligten i SKL § 39.
Hvordan kan sådanne enheder være omfattet af dokumentationspligten i SKL § 39?
For det første er de nævnte enheder objektivt skattefritaget efter SEL § 3, stk. 1, hvorfor
de ikke skal opgøre en ”skatte- eller udlodningspligtig indkomst”. De er derfor ikke
omfattet af jf. LL § 2, stk. 1. På baggrund heraf er de heller ikke omfattet af SKL § 39, da
anvendelsesområdet for SKL § 39 og LL § 2 er identisk.
For det andet gælder oplysningspligten efter SKL § 38 ifølge lovens ordlyd kun for
skattepligtige, der skal indgive et oplysningsskema efter SKL § 2. Anvendelsesområdet
for SKL §§ 38 og 39 er identisk, hvilket følger af henvisningen i SKL § 39, stk. 1, til SKL
§ 38. Oplysningspligten efter SKL § 2 gælder kun for fysiske og juridiske personer, der er
fuldt eller begrænset skattepligtige, jf. KSL §§ 1 og 2, SEL §§ 1 og 2, henholdsvis FBL §
1. Pensionskasser, arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber m.v., der er
objektivt skattefritaget efter SEL § 3, er ikke omfattet af oplysningspligten i SKL § 2. På
baggrund heraf er disse enheder ikke omfattet af SKL §§ 38 og 39.
Dette resultat følger også af Den Juridiske Vejledning, 2025-1, C.D.11.1.2.1, hvor der
anføres følgende:
”Det er kun de skattepligtige, der er omfattet af SKL § 2, som er omfattet af
begrebet skattepligtige i LL § 2, SKL § 38 og SKL § 39.
Pensionskasser, der alene er PAL-skattepligtige, er efter lex specialis princippet
ikke omfattet af oplysningspligten i SKL § 2, jf. § 5 og § 12, og er derfor ikke
L 194 - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 14/4-25 fra EY
omfattet af begrebet skattepligtige i SKL § 38 og 39. Det bemærkes, at sådanne
enheder anses for skattepligtige i andre relationer.”
Endelig har Skatteministeren ved behandling af L 46, 2015-16, i bilag 1 over for
Forsikring & Pension bekræftet, at følgende enheder ikke var omfattet af oplysnings- og
dokumentationspligten efter den dagældende Skattekontrollovens § 3 B, stk. 1 og 5, der
svarer til de nugældende SKL §§ 38 og 39:
Tværgående pensionskasser, jf. lov om
finansiel
virksomhed § 304, og
Arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber, jf. lov om
finansielvirksomhed
§ 307.
Det forhold, at pensionskasser, arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber m.v.
ikke kvalificerer som »skattepligtige« efter SKL § 39, er ikke ensbetydende med, at disse
enheder ikke udgør »juridiske personer« efter bestemmelsen, jf. SKL § 37, nr. 3. Et
underliggende datterselskab kan derfor være dokumentationspligtig af kontrollerede
transaktioner med pensionskasser m.v., der ikke er omfattet af loven.
På baggrund af ovenstående er forslaget til SKL § 39, stk. 2, nr. 4, i strid gældende ret,
da pensionskasser, arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber m.v. ikke er
omfattet af dokumentationspligten i SKL § 39.