Skatteudvalget 2024-25
L 194 Bilag 2
Offentligt
3004723_0001.png
Notat – Kommenteret høringsnotat
Høring over forslag til lov om ændring af lov om kollektiv forvaltning af
ophavsret
Kulturministeriet sendte d. 28. april 2025 udkast til lov om ændring af lov om kol-
lektiv forvaltning af ophavsret i høring. Lovforslaget indebærer, at Kulturministe-
ren bemyndiges til at lade Copydan Verdens TV varetage udbetalingen af tilskud-
det til rettighedshaverne efter en fordelingsnøgle, der aftales med de øvrige rele-
vante kollektive forvaltningsorganisationer.
Høringsfristen var den 4. april 2025. Der er indkommet 20 høringssvar.
Kulturministeriet har nedenfor udarbejdet et resume over de modtagne hørings-
svar. Bemærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, er ikke medtaget i resumeet.
Kulturministeriets kommentarer til bemærkningerne er indsat i slutningen af
hvert afsnit.
Der henvises i øvrigt til høringssvarene. Det bemærkes, at der fra visse høringspar-
ter er modtaget forslag til præciseringer og øvrige ændringer, herunder lovtekni-
ske, som ikke er omtalt i dette notat. Forslagene er indarbejdet i det reviderede
lovudkast i det omfang, det er fundet relevant.
Nedenfor redegøres der i hovedtræk for bemærkningerne i de indkommende hø-
ringssvar samt Kulturministeriets kommentarer dertil. Høringsnotat er inddelt i
følgende afsnit:
Indhold
Generelle bemærkninger ......................................................................................... 2
Specifikke bemærkninger ....................................................................................... 3
1. Modtagere af tilskuddet ...................................................................................... 3
2. Nævnskompetence ............................................................................................... 4
3. Indeksregulering .................................................................................................. 4
4. Fordelingsnøglen .................................................................................................. 4
5. Bemyndigelse af Copydan Verdens TV .............................................................. 6
6. Konsekvenser for andre områder ........................................................................ 6
7. Tilskudsperiode .................................................................................................... 7
Jour. nr. 216846
L 194 - 2024-25 - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra kulturministeren
3004723_0002.png
Generelle bemærkninger
Dansk Kunstnerråd hilser det velkomment, at der er afsat penge til at kompensere
kulturlivet for det forventede faldende forbrug, når der pålægges moms på betaling
for brug af ophavsretsbeskyttet materiale i bl.a. tv-pakker, og at Copydan Verdens
TV står for forvaltningen af midlerne efter nærmere aftale med Koda og Gramex.
Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, SAML, har ingen bemærkninger
til, at den foreslåede tilskudsforvaltning delegeres til Copydan Verdens TV for så
vidt angår kompensation til kunstnerne, der rammes af loven om moms på kunst-
neriske rettigheder.
Samrådet for ophavsret støtter at Copydan Verdens TV efter lovforslaget får mulig-
hed for at varetage udbetalingen af tilskuddet, som blev vedtaget politisk i forbin-
delse med ændring af momsloven ved lov nr. 1695 af 30. december 2024. Samrådet
for Ophavsrets medlemsorganisationer føler sig trygge ved udsigten til, at Copydan
Verdens TV varetager udbetalingen af tilskuddet til rettighedshaverne. Copydan
Verdens TV repræsenterer et stort antal danske og udenlandske rettighedshaver
og har mange års erfaring med kollektiv forvaltning af ophavsrettigheder og udbe-
taling af vederlag til medlemsorganisationerne.
Create Denmark støtter forslaget i lovudkastet om, at Copydan Verdens TV vareta-
ger udbetalingsopgaven af midlerne. Copydan Verdens TV repræsenterer et stort
antal danske og udenlandske rettighedshaver og har mange års erfaring med kol-
lektiv forvaltning af ophavsrettigheder og udbetaling af vederlag til medlemsorga-
nisationerne. Forankring af opgaven hos Copydan Verdens TV vil derfor være vel-
kendt for rettighedshaverne og kunstnerorganisationerne.
Danske Scenografer vil gerne understrege, at kompensationsordningen værdsættes
højt, da ændringer af momspligten på kunstneriske licenser, vil have betydelige
økonomiske konsekvenser for kunstnerne, herunder mange af Danske Scenografers
medlemmer. Danske Scenografer er positive over for forslaget om at lade en alle-
rede eksisterende kollektiv forvaltningsorganisation, Copydan Verdens TV, få be-
myndigelse til at forestå udbetalingen af det fastsatte tilskud med afsæt i en aftalt
fordelingsnøgle. Det er vurderingen fra Danske Scenografer, at dette er en praktisk
og hensigtsmæssig løsning, da Copydan allerede er en velkendt og veletableret ak-
tør for mange kunstnerorganisationer i forbindelse med kollektiv rettighedsforvalt-
ning.
Dansk Musiker Forbund (DMF) er enig i sigtet med lovændringen om, at opgaven
omkring udbetalingen af kompensationen placeres i Copydan Verdens-TV, som i
forvejen fordeler og udbetaler en lang række vederlagstyper m.v. til kunstnerorga-
nisationerne.
Gramex ser frem til at påtage sig opgaven med at fordele tilskuddet i samarbejde
med Copydan Verdens TV og Koda. Afslutningsvis nævnes, at fordelingen af veder-
lag vil ske skønsmæssigt og på baggrund af den rapporteringsdata, som modtages
Side 2
L 194 - 2024-25 - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra kulturministeren
3004723_0003.png
fra kunderne, indsigten i markedet og under hensyntagen til de områder, som må
antages at blive berørt af momsændringen.
Danske Mediedistributører finder anledning til at beklage den særdeles korte
høringsfrist på kun én uge, hvilket besværliggør en grundig behandling af
lovforslaget og begrænser muligheden for en bredere inddragelse af
relevante interessenter.
Koda, Dansk Komponistforening, Musikforlæggerne, Autor og NCB kan tilslutte
sig, at Kulturministeriet ønsker at overlade den praktiske fordeling af beløbet til
Copydan Verdens TV.
Dansk Komponistforening, Musikforlæggerne, Autor og NCB støtter op om Kodas
høringssvar.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådet anfører, at udgøre en
samlet uafhængig konkurrencemyndighed, hvorfor bemærkningerne udelukkende
afgives som dette. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gør opmærksom på, at til-
skudsordninger som den foreslåede, herunder den konkrete udformning af forde-
lingsnøglen til at fordele tilskuddene, potentielt kan medføre en skævvridning af
konkurrencen på markedet, hvis tildelingen ikke sker på objektive, gennemsigtige
og ikke-diskriminerende vilkår.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konsekvenser i form af omkostninger for erhvervslivet. De
administrative konsekvenser består i, at Copydan Verdens TV årligt skal afrappor-
tere til Kulturministeriet om udbetalingen af tilskud, jf. § 35 a, stk. 3. De admini-
strative omkostninger forventes ikke at overstige bagatelgrænsen for forelæggelse
for Regeringens økonomiudvalg på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nær-
mere. OBR bemærker, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørel-
ser, som indebærer administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf. lovforslagets
§ 35 a, stk. 4. De administrative konsekvenser vil blive vurderet, når bemyndigel-
sesbestemmelserne udmøntes på bekendtgørelsesniveau.
Specifikke bemærkninger
1. Modtagere af tilskuddet
Create Denmark angiver, at det er deres opfattelse at skadevirkningerne ved mom-
sen på kunstnerlicenser i praksis vil være størst hvor vederlagsrettigheder tidli-
gere har været viderefaktureret momsfrit. På den baggrund foreslår Create Den-
mark, at det understreges, at tilskuddet primært er rettet mod individuelle rettig-
hedshavere.
Autor, Dansk Komponistforening, Koda, Musikforlæggerne, og NCB finder, at Kul-
turministeriet med fordel kan overveje at udskifte ”kunstnere og forfattere” i den
forslåede § 35 a, stk. 1, med ”skabende og udøvende kunstnere” for ikke at gentage
den forvirrende beskrivelse af personkredsen, som momsloven opererer med.
Side 3
L 194 - 2024-25 - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra kulturministeren
3004723_0004.png
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig ønsket om ændre begrebet ”kunstnere og forfattere”
til ”skabende og udøvende kunstnere” for at undgå forvirring. Kulturministeriet
har valgt at justere i lovforslaget, så ”kunstnere og forfattere” ændres til ”skabende
og udøvende kunstnere” for at bruge dem samme beskrivelse af personkredsen som
anvendes i ophavsretsloven.
2. Nævnskompetence
Autor, Dansk Komponistforening, Koda, Musikforlæggerne og NCB foreslår, at der
i selve lovteksten gives mulighed for, at en tvist om fordelingen kan indbringes for
Ophavsretslicensnævnet. Eftersom fordelingsnøglen bør afspejle de gældende, for-
trolige fordelingsnøgler på de berørte områder, bør det understreges, at der ikke vil
kunne søges aktindsigt i de sagsoplysninger, herunder i nævnets afgørelse, der
vedrører de konkrete nøgler, jf. herved offentlighedslovens § 30, nr. 2, der fra akt-
indsigt bl.a. undtager oplysninger om forretningsforhold af væsentlig økonomisk
betydning for den virksomhed, oplysningerne angår.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig ønsket om, at der gives adgang til Ophavsretslicens-
nævnet, såfremt der opstår tvister om fordelingen af tilskuddet. Kulturministeriet
finder ikke anledning til at tilføje denne adgang, da det ikke er et område, der er
omfattet af Ophavsretslicensnævnets kompetence.
3. Indeksregulering
Copydan Verdens TV,
Create Denmark,
Dansk Kunstnerråd,
Danske Scenografer,
Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund og Samrådet for Ophavsret finder
at tilskuddet på 45 mio. kr. årligt bør indekseres, da kompensationen ellers vil
blive udhulet med tiden på grund af inflation.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer den brede enighed om, at tilskuddet årligt bør indekse-
res. Kulturministeriet bemærker hertil, at finanslovens bevillinger efter fast prak-
sis reguleres én gang årligt i forhold til det forventede pris- og lønniveau ifm. udar-
bejdelsen af forslaget til finanslov, der skal fremsættes inden 1. september. Kultur-
ministeriet finder derfor ikke anledning til at præcisere dette i lovteksten.
4. Fordelingsnøglen
Copydan Verdens TV og Danske Scenografer, angiver, at der bør sker en teknisk
præcisering i lovforslaget, så det tydeliggøres, at indgåelse af aftale om fordelings-
nøglen ikke er et anliggende for Copydan Verdens TV, Koda og Gramex, men rette-
ligt for de kunstnerorganisationer, der indgår i Copydan Verdens TV, Koda og
Gramex.
Create Denmark bemærker, at det vil gå bedst i tråd med sædvanlig fordelings-
praksis, at fordelingsnøglen for midlerne aftales mellem kunstnerorganisationerne,
hvor rettighedshaverne er medlemmer. På den måde bliver det samtidigt mere
Side 4
L 194 - 2024-25 - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra kulturministeren
3004723_0005.png
sandsynligt, at fordelingsnøglerne afspejler de egentlige økonomiske skadevirknin-
ger hos rettighedshaverne.
Autor, Dansk Komponistforening, Koda, Musikforlæggerne og NCB finder, at det
vil være hjælpsomt at indføje nogle mere uddybende formuleringer om kriterierne
for fordelingen, der skal indgå i de kommende forhandlinger om fordelingsnøglen
mellem Copydan Verdens TV, Koda og Gramex, jf. lovudkastets § 35 a, stk. 2.
Danske Mediedistributører bemærker, at mht. fordeling af støttemidlerne fremgår
det hverken af lovforslaget eller den offentliggjorte aftaletekst (Kulturministeriets
pressemeddelelse af 19/12-2024) hvilke rettighedshavere, der konkret er tiltænkt
som modtagere. Fordelingen af midlerne overlades ifølge forslaget til Copydan
Verdens TV i samarbejde med hhv. Koda og Gramex
Generelt må det antages, at de negative konsekvenser af ændringerne af momslo-
ven i form af færre tv-kunder, vil ramme hele tv-markedets økosystem. Danske
Mediedistributører noterer os, at man politisk alene har besluttet at kompensere
rettighedshaverne, men vi konstaterer samtidig, at der politisk ikke er taget stil-
ling til, hvilke rettighedshavere, der i givet fald skal kompenseres, men blot at for-
delingen skal afspejle ’… den negative økonomiske påvirkning af de skabende og
udøvende kunstnere…’. Erfaringsmæssigt ved Danske Mediedistributører, at tv-
distributørernes rettighedsbetaling til Copydan Verdens TV fordeles på mellem 20
og 30 forskellige rettighedsgrupper. Tre grupper, komponister (Koda), broadcastere
og producenter, skiller sig markant ud og modtager op mod 80 pct. af den samlede
rettighedsbetaling gennem Copydan Verdens TV. Det er uklart, om det med lov-
forslaget er lagt op til, at nøglen skal afspejle den hidtidige fordeling, eller om der
er grupper, der skal tilgodeses i særlig grad. Lovforslaget, og/eller ministeriet, kan
med fordel sætte nærmere rammer for denne fordeling.
Dertil må Danske Mediedistributører bemærke, at Copydan Verdens TV ifølge se-
neste regnskab har en henstående formue på 479 mio. kr. i form af rettighedsbeta-
ling fra tvmarkedet, som ikke er blevet fordelt til de retmæssige modtagere. Der er
tale om midler, der for en dels vedkommende er indbetalt for over fem år siden,
men som organisationerne bag Copydan Verdens TV ikke kan blive enige om, hvor-
dan skal fordeles. Dette på trods af, at fordelingen af rettighedsmidlerne jf. § 15,
stk. 2 i lov om kollektiv forvaltning af ophavsret, skal ske senest ni måneder efter
beløbet er opkrævet. På denne baggrund mener Danske Mediedistributører at det
forekommer tvivlsomt, hvorvidt de tre navngivne organisationer vil kunne opnå
enighed om en retmæssig fordelingsnøgle inden for en realistisk tidsramme. Hertil
kommer en risiko for, at en eventuel ekstraordinær udbetaling af henstående mid-
ler på baggrund af det seneste regnskab – men forud for nærværende lovs ikraft-
træden – kan føre til en skævvridning af fordelingsnøglen.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig ønsket om præcisering af, at indgåelse af aftalen om
fordelingsnøglen er et anliggende for de kunstnerorganisationer, der indgår i Copy-
dan Verdens TV, Koda og Gramex.
Side 5
L 194 - 2024-25 - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra kulturministeren
3004723_0006.png
Kulturministeriet har på den baggrund valgt at justere den foreslåede stk. 2, så det
fremgår, at ”Tilskud
efter stk. 1 skal udbetales efter en fordelingsnøgle, som aftales
mellem Koda, Gramex og de kunstnerorganisationer, der indgår i Copydan Verdens
TV”.
5. Bemyndigelse af Copydan Verdens TV
Danske Mediedistributører bemærker, at der i lovudkastet udpeges tre specifikke
rettighedsorganisationer, jf. forslaget til en ny § 35 a, til at varetage fordelingen af
støttemidlerne. Danske Mediedistributører finder det i den anledning nødvendigt
at påpege, at de pågældende organisationer opererer på baggrund af en tidsbe-
grænset godkendelse af Kulturministeriet. Det forekommer derfor usædvanligt, at
man vælger at skrive dem ind i loven. Danske Mediedistributører mener ikke at
det kan udelukkes, at en eller flere af de nævne organisationer på et tidspunkt un-
dergår ændringer i rolle og organisation, ligesom det ikke kan afvises, at de på et
fremtidigt tidspunkt måske ikke vil kunne godkendes, hvilket i så fald vil nødven-
diggøre en lovændring.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig kommentaren om, at det ikke er hensigtsmæssigt at
udpege tre specifikke rettighedsorganisationer. Kulturministeriet bemærker, at
Copydan Verdens TV er en kollektiv forvaltningsorganisation, der repræsenterer et
stort antal danske og udenlandske rettighedshavere og har mange års erfaring
med kollektiv forvaltning af rettigheder og udbetaling af vederlag til medlemsorga-
nisationerne.
Kulturministeriet finder derfor ikke anledning til at foretage en ændring af lovud-
kastet, men vil følge forvaltningsorganisationernes udvikling.
6. Konsekvenser for andre områder
SAML fremhæver, at de ikke-kommercielle radio- og TV-stationer rammes hårdt af
moms på kunstneriske rettigheder, da disse medier ikke kan afløfte momsen.
Autor, Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund, Dansk Komponistforening,
Koda, Musikforlæggerne og NCB opfordrer til, at det i lovbemærkningerne også
italesættes, at indførelse af moms kan få konsekvenser for andre områder end tv-
pakker. Særligt vil indførelsen af moms på Koda-betalingen medføre et tab for mu-
sikaktører inden for koncertområdet (fx spillesteder, festivaler mv.).
Autor, Dansk Artist Forbund, Dansk Musiker Forbund, Dansk Komponistforening,
Gramex, Koda, Musikforlæggerne og NCB vil gerne opfordre til, at det i bemærk-
ningerne også italesættes, at indførelse af moms kan få konsekvenser for andre
områder end tv-pakker. F.eks. vil det ikke-kommercielle radio- og tv-marked og
Gramex’ og Kodas kunder inden for bl.a. undervisnings- og behandlingsområdet
mv. opleve en væsentlig omkostningsstigning, da de ikke nødvendigvis kan afløfte
momsen, hvilket betyder, at Gramex' og Kodas tariffer vil blive 25 % højere for
disse kunder.
Side 6
L 194 - 2024-25 - Bilag 2: Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra kulturministeren
3004723_0007.png
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig, at der bred opbakning til at specificere, at momsæn-
dringen også kan få konsekvenser for de skabende og udøvende kunstnere via an-
dre områder end salget af tv-pakker. Kulturministeet har på den baggrund tilføjet
til lovbemærkningerne, at der i fordelingsnøglen også bør tages hensyn til hvordan
kunstnerne påvirkes via andre områder end via salg af tv-pakker, herunder via un-
dervisningsområdet, behandlerområdet, visse aktører inden for koncertområdet
samt ikke-kommercielle lokalradioer og tv-stationer.
7. Tilskudsperiode
Samrådet for Ophavsret og Create Denmark angiver, at momsprovenuet er perma-
nent, hvorfor bør det præciseres, at de årlige tilskud udbetales så længe der er
moms på kunstneriske licenser.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig ønsket om, at angive at momsprovenuet er perma-
nent. Kulturministeriet bemærker, at det er forventningen, at momsforpligtelsen
er varig, men det er uklart, hvor længe momsforpligtelsen vil påvirke markedet.
Kulturministeriet finder ikke anledning til foretage den ønsket ændring, men vil
følge udviklingen på markedet.
Side 7