Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 190 Bilag 1
Offentligt
3003606_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om arbejds-
miljø (Ophævelse af Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt ved samtykke)
Marts 2025
J.nr. 2024
86088 / 2024 -
6639
JF
LKS
Baggrund
Lovforslaget fremsættes på baggrund af Beskæftigelsesministeriets ønske om, at
Arbejdstilsynet skal have bedre muligheder for at kunne oplyse og dokumentere ar-
bejdsmiljøovertrædelser, som Arbejdstilsynet ikke selv kan iagttage på tilsyn.
Arbejdstilsynet modtager hvert år tusindvis af arbejdsmiljøklager fra blandt andet
ansatte og private borgere, der indeholder oplysninger om arbejdsmiljøforhold, her-
under fotos og videooptagelser, der efter omstændighederne kan give Arbejdstilsy-
net en umiddelbar opfattelse af, hvordan et konkret arbejde er blevet udført. Ar-
bejdsmiljøklagerne giver Arbejdstilsynet nyttig information, som Arbejdstilsynet
bruger i sin prioritering af tilsyn. Med de nuværende regler har Arbejdstilsynet
imidlertid ikke mulighed for at forelægge oplysningerne i en arbejdsmiljøklage for
arbejdsgiveren eller ansatte i virksomheden som et led i at oplyse sagen, eftersom
Arbejdstilsynet efter arbejdsmiljøloven har en særlig tavshedspligt om arbejdsmil-
jøklager. Den særlige tavshedspligt indebærer, at Arbejdstilsynet aldrig over for ar-
bejdsgiveren eller andre må oplyse, at Arbejdstilsynet har modtaget en klage.
I praksis har det ført til sager, hvor Arbejdstilsynet ikke kunne oplyse en mulig
overtrædelse af arbejdsmiljøloven, idet arbejdet var afsluttet på tidspunktet for Ar-
bejdstilsynets besøg, selvom indholdet af en arbejdsmiljøklage gav Arbejdstilsynet
en konkret mistanke om en væsentlig overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
På baggrund af ovenstående fremsætter Beskæftigelsesministeren et lovforslag, der
vil give enhver, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, mulighed for at
give digitalt samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt om arbejdsmil-
jøklagen ophæves. Klageren vil fortsat have mulighed for at opretholde klagens
fortrolighed.
Muligheden for at give samtykke vil ikke gælde for personer under 18 år.
Formål
Formålet med lovforslaget er, at Arbejdstilsynet også skal kunne anvende oplysnin-
ger i en arbejdsmiljøklage, herunder fotos og videoer af arbejdsmiljøforhold, som
et led i at oplyse og dokumentere en eventuel overtrædelse af arbejdsmiljøloven,
når klageren frivilligt har givet samtykke til ophævelse af Arbejdstilsynets særlige
tavshedspligt om klagen.
L 190 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for lovforslaget er enhver, der klager over arbejdsmiljøet
til Arbejdstilsynet. Det kan fx være ansatte, private borgere, fagforeninger og virk-
somheder.
De sekundære målgrupper
En sekundær målgruppe for lovforslaget er de virksomheder, hvis arbejdsmiljø, der
bliver klaget over, da lovændringen kan betyde, at de får en reaktion fra Arbejdstil-
synet, som Arbejdstilsynet ellers ikke ville have haft et tilstrækkeligt oplyst grund-
lag for at give.
Arbejdstilsynet er endvidere en sekundær målgruppe for lovforslaget, idet Arbejds-
tilsynet vil kunne anvende oplysninger i en arbejdsmiljøklage som et led i at oplyse
og dokumentere en arbejdsmiljøovertrædelse, hvis klageren har givet afkald på kla-
gens fortrolighed.
Samlet vurdering
Lovforslaget vurderes at være kønsneutralt.
Muligheden for at give samtykke til, at Arbejdstilsynet særlige tavshedspligt om ar-
bejdsmiljøklagen ophæves, vil gælde og være relevant for alle, der klager over ar-
bejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, uanset køn.
Arbejdstilsynet modtager arbejdsmiljøklager fra personer med forskellige køn fra
alle brancher og fra både den offentlige og private sektor.
De arbejdsgivere, der kan få en reaktion fra Arbejdstilsynet, som Arbejdstilsynet
ellers ikke ville have haft et tilstrækkeligt oplyst grundlag for at give, kan være fra
alle brancher og fra både den private og offentlige sektor.
2