Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 190 Bilag 1
Offentligt
3003603_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024
86088 / 2024 -
6639
9. april 2025
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Den 9. april 2025 fremsætter jeg forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven
(Ophævelse af Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt ved samtykke).
Lovforslaget har været i høring i perioden fra den 17. januar 2025 til den 14. fe-
bruar 2025.
Der er generelt opbakning til lovforslaget. Dog er der organisationer på arbejdsgi-
versiden, der er bekymrede for, at kravene til Arbejdstilsynets oplysning af sager
og dokumentation for en overtrædelse af arbejdsmiljøloven bliver svækket med
lovforslaget. Her bemærker Beskæftigelsesministeriet, at Arbejdstilsynet som myn-
dighed er underlagt officialprincippet. Det betyder, at Arbejdstilsynet har ansvaret
for at oplyse en sag tilstrækkeligt, inden der træffes en afgørelse. Dette grundlæg-
gende princip ændrer lovforslaget ikke på.
Høringssvarene har ikke givet anledning til væsentlige ændringer i lovforslaget.
Efter høringen har Arbejdstilsynet foretaget en ændring i lovforslaget, der indebæ-
rer, at enhver, der klager over arbejdsmiljøet til Arbejdstilsynet, kan give samtykke
til ophævelse af tavshedspligten om arbejdsmiljøklagen. I første udkast af lov-
forslaget var det kun fysiske personer, der havde denne mulighed. Arbejdstilsynet
er efterfølgende blevet opmærksom på, at andre klagere også skal kunne give sam-
tykke til at ophæve tavshedspligten for dem selv, når de klager over arbejdsmiljø-
forhold. Andre klagere kunne fx være virksomheder eller fagforeninger.
Jeg vedlægger til jeres orientering høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurde-
ring.
Lovforslaget har baggrund i Samråd A af 25. oktober 2023 om Arbejdstilsynets til-
syn pba. asbestklager og sanktionering af asbestovertrædelser. Samrådet fandt sted
på baggrund en række artikler fra Fagbladet 3F, hvor Arbejdstilsynet blev kritiseret
for ikke at have grebet ind i en konkret asbestsag, hvor en privat borger havde fil-
met en virksomhed i færd med at højtryksspule naboens asbesttag. Arbejdstilsynet
havde i den konkrete sag ikke mulighed for at forelægge den til Arbejdstilsynet
indsendte videooptagelse for virksomheden, da dette ville være et brud på Arbejds-
tilsynets absolutte tavshedspligt om arbejdsmiljøklager. Formålet med lovændrin-
gen er at skabe mulighed for, at oplysninger i arbejdsmiljøklager også kan indgå i
Arbejdstilsynets oplysning af arbejdsmiljøovertrædelser.
L 190 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2