Tak for det, og tak for bemærkningerne fra ordførerne. Danmark sikrer via olieberedskabsordningen, at der fastholdes olieberedskabslagre, hvorfra der kan frigives olie i tilfælde af større forsyningsafbrydelser. Som andre har nævnt, indeholder olieberedskabslagrene olie nok til 81 dages forbrug.
Olieberedskabslagrene kan indeholde både råolie og olieprodukter såsom diesel, benzin og jetbrændstof. 70 pct. af olieberedskabslagrene holdes af den udpegede centrale lagerenhed, Danske Olieberedskabslagre. De resterende 30 pct. holdes af olievirksomhederne. Dette lovforslag vil styrke olieberedskabsordningen og vil give bedre mulighed for at sikre overholdelse af ordningen, således at de typer og mængder af olieprodukter, der bør være på lager, også rent faktisk er der.
Lovforslaget indeholder tre elementer: indførelse af en gebyrordning, hjemmel til udveksling af oplysninger med Europa-Kommissionen og andre EU-lande samt en justering af bødeniveauet.
Hvad angår gebyrerne, har lovforslaget til hovedformål at indføre en gebyrordning, der finansierer Energistyrelsens tilsyn og myndighedsopgaver relateret til olieberedskabsordningen. Gebyrerne pålægges de oplysnings- og lagringsforpligtede virksomheder samt den centrale lagerenhed. Det er lidt særligt her, at oliesektoren ikke hidtil har skullet betale for Energistyrelsens beredskabstilsyn, som det ellers er tilfældet med el- og gassektoren. Med dette lovforslag sikrer vi en ensretning i finansieringen på Energistyrelsens område.
Lovforslagets andet element er en hjemmel til udveksling af oplysninger med Europa-Kommissionen og andre EU-lande i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med internationale lagerdækningsaftaler. Det er sådan, at en lagerpligtig virksomhed kan opfylde en del af sin lagringspligt ved at indgå i en lagerdækningsaftale med en anden lagringspligtig virksomhed, som kan påtage sig at holde olien. Virksomheden har så en fordring på at købe den aftalte mængde olie, hvis det skulle blive aktuelt. Den handel kan foregå på tværs af grænser.
Europa-Kommissionen har udviklet et nyt it-system, der kan anvendes af myndigheder og centrale lagerenheder til at godkende og føre tilsyn med internationale lagerdækningsaftaler. It-systemet effektiviserer tilsyn med olieberedskabslagrene, da oplysninger om lagerdækningsaftaler samles ét sted. Det kan bl.a. medvirke til at forhindre, at den samme mængde olie sælges mere end én gang i forskellige lande.
Endelig indeholder lovforslaget en tilføjelse til bemærkningerne til straffebestemmelserne om manglende opfyldelse af lagringspligten. Som Enhedslistens ordfører rigtigt påpegede, går det ud på at justere bødeniveauet i opadgående retning til et niveau, der betyder, at den besparelse, virksomhederne kan opnå ved at overtræde reglerne, ikke er større end den bøde, de får. Det tydeliggøres derfor i bemærkningerne, at bødeniveauet som minimum skal svare til den potentielt meget høje besvarelse, virksomhederne kunne opnå ved ikke at opfylde deres forpligtigelser.
Jeg takker for interessen for lovforslaget, og jeg hører, at der er interesse for en drøftelse, ikke af anledningen til lovforslaget, men bredere politisk af brugen af gebyrer generelt og også af et tema, der handler om, om vi har det rette beredskabsniveau i Danmark. Begge diskussioner synes jeg er helt valide at tage. Vi kan tage dem i lovprocessen, eller vi kan tage dem ved siden af, så det imødeser jeg. Tak.