Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 189 Bilag 1
Offentligt
3000728_0001.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 1 -- [ SYNERGI høringssvar vedr. afskaffelse af prisloftet på overskudsvarme ] --
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
20. februar 2025
SYNERGIs høringssvar til afskaffelse af prisloftet
Att.: Nicoline Ahmt og Line Skou Hauschildt, Energistyrelsen
SYNERGI takker for muligheden for at afgive svar vedr. høring over ændring af lov om varmeforsyning,
der ophæver prisloftet på overskudsvarme.
SYNERGI er meget tilfredse med, at prisloftet på overskudsvarme med lovændringen ophæves.
Prisloftet på overskudsvarme har været en stor barriere for overskudsvarmeprojekter på tværs af landet,
og derfor er det positivt, at en større del af det tilgængelige overskudsvarmepotentiale nu kan udnyttes.
SYNERGI regner med hurtig implementering fra 1. juli jf. lovforslaget.
Med ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme ser SYNERGI frem til, at kravene om udnyttelse af
overskudsvarme fra datacentre fra
EU’s energieffektivitetsdirektiv
kan implementeres ambitiøst.
SYNERGI opfordrer derudover til, at der politisk gøres endnu mere for at understøtte og fremme
overskudsvarmeudnyttelsen, fx bedre planlægning og samtænkning af store overskudsvarmeproducenter
og -aftagere. Stærke rammer for overskudsvarmeudnyttelse i Danmark åbner muligheder for et kæmpe
eksporteventyr for danske virksomheder i EU, hvor overskudsvarmepotentialet svarer til næsten Europas
samlede efterspørgsel på varme i boliger og servicebygninger.
1
SYNERGI har derudover ingen bemærkninger til høringen, men står til rådighed for eventuelle
spørgsmål, som høringssvaret måtte afføde.
Med venlig hilsen,
Katrine Bjerre M. Eriksen
Direktør, SYNERGI
[email protected]
Vesterbrogade 1C, 5. sal, København V
1
Danfoss 2023: The world's largest untapped energy source. Excess heat
1
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0002.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar vedr. prisloft på overskudsvarme j.nr. 2025-663 ] --
20. februar 2025
CHGR
DI: 2025-00166
ENS: 2025-663
Til Energistyrelsen
Sendt på mail til
[email protected]
og med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar: Forslag til Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på over-
skudsvarme)
DI takker for muligheden for at kommentere på lovforslag om ændring af lov om varmeforsyning. Vi
bakker fuldt op om lovforslagets indhold og den politiske
Aftale om afskaffelse af prisloft på over-
skudsvarme,
indgået d. 17. januar 2025, som afskaffer prisloftet over de omkostninger, som varmefor-
syningsvirksomheder kan opkræve hos forbrugerne for udnyttelse af overskudsvarme.
Prisloftet på overskudsvarme har skabt usikkerhed hos overskudsvarmeleverandører og fjernvarmesel-
skaber og sat en stopper for mange gode projekter. Det skyldes bl.a., at prisloftet skifter fra år til år
med store udsving samt den generelle risiko for at overskride prisloftet, og at omkostningerne således
ikke kan opkræves hos forbrugerne.
Der er et stort uudnyttet potentiale i brugen af overskudsvarme i bl.a. fjernvarmesystemet. Derfor er
det rigtig positivt, at prisloftet nu afskaffes, hvilket vil skabe bedre forudsætninger og mere stabile ram-
mer for investeringer i overskudsvarmeprojekter, som kan bidrage med mere vedvarende energi i ener-
gisystemet samt fremme en mere effektiv udnyttelse af energien.
I forhold til forbrugerpriser bemærker DI, at den generelle fjernvarmeregulering vil finde anvendelse,
herunder princip om, at fjernvarmevirksomhederne kun må indregne nødvendige omkostninger i for-
brugerpriserne. Dertil skal overskudsvarmeprojekter, ligesom andre varmeprojekter, godkendes af
kommunen i henhold til projektbekendtgørelsen. Her har regeringen senest taget initiativ til, at besty-
relsen eller tilsvarende ledelse skal bestå af mindst to uafhængige medlemmer, som vil bidrage til en
professionalisering af fjernvarmesektoren, til gavn for forbrugerne.
Der skønnes i lovforslaget ikke CO
2
-reduktioner i fjernvarmesektoren, såfremt udnyttelsen af over-
skudsvarme stiger. DI mener imidlertid, at overskudsvarme udgør en betydelig ressource i bestræbel-
serne på at udvikle et grønt varmesystem, hvor overskudsvarme kan fortrænge fossile energikilder og
understøtte forsyningssikkerheden.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger (s. 5 – 6), at der er enighed om at arbejde for at udligne
merudledningerne i industrisektoren, såfremt det viser sig nødvendigt. Hertil bemærker DI, at det er en
meget bred formulering, som kan læses til at pålægge industrien at opveje alle udsving i forhold til en-
keltsager i forhold til en eventuel 2030-manko. Det er DI’s forståelse, at det alene kan dreje sig om mer-
udledningen på ca. 0,1 mio. tons CO
2
i 2030, der med betydelig usikkerhed kan følge af den politiske
aftale, og alene såfremt de eventuelle merudledninger ikke udlignes ved andre mindre udledninger i
det samlede regnestykke. DI foreslår, at formuleringen præciseres i lovforslaget.
Vi har ikke yderligere kommenterer og står til rådighed for besvarelse af eventuelle spørgsmål.
Med venlig hilsen
Christina Graaskov Ravn
Sekretariatsleder Bioenergy Denmark
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0003.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar - Høring over Lov om ændring af lov om varmeforsyning - ophævelse af prisl
Att: Klima- Energi og - Forsyningsministeriet
Fredericia den 20. februar 2025
Vedr.
Høringsvar til
Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på
overskudsvarme)
journalnummer 2025 - 663.
Det er positivt, at der er indgået politisk forlig om ophævelse af prisloft på overskudsvarme gældende
fra 1. juli 2025. Det var efter Datacenterindustriens (DDI) holdning en lov, der aldrig burde have været
indført, og det har i perioden siden loven trådte i kraft været en unødvendig og uforståelig barriere for
anvendelse af overskudsvarme, bl.a. fra datacentre. Det har forhindret og udskudt igangsættelsen af
projekter, og det har konkret kostet fjernvarmeforbrugere en dyrere og mere klimabelastende
varmeforsyning i en længere periode end nødvendigt bl.a. påpeget af Viborg Varme i forbindelse med
overskudsvarmeprojekt i Viborg Kommune.
Det har også i andre projekter forsinket og kompliceret aftaler, der både kunne have været af
økonomisk gavn for forbrugere og mere klimavenligt for samfundet.
Samtidig har det timingmæssigt været uforståeligt, når Danmark på samme tid har fremlagt forslag om
implementering af EU's energieffektiviseringsdirektiv (EED) i dansk lovgivning. Dette direktiv pålægger
specifikt datacentre, herunder datacentre i Danmark, at udnytte overskudsvarmen til bl.a. fjernvarme.
De to ting lovgivninger har således direkte modarbejdet hinanden.
Derfor hilser DDI fjernelse af prisloftet velkommen, og det bør ske så hurtigt som muligt – også gerne
inden den 1. juli 2025.
Der er dele af lovforslaget, som vi gerne vil kommentere specifikt:
Afsnit 6 på side 9: Klimamæssige konsekvenser og Afsnit 7: Miljø- og Naturmæssige konsekvenser
Det påpeges, at ophævelse af prisloftet vil øge CO2 udledningerne i industrien, da det vil modvirke den
strukturelle nedgang, der forventes ved indførelsen af CO2 afgift på industrien, der følger af Grøn
Skattereform. Samtidig fremføres, at det ikke vil medføre reduktion i udledning fra fjernvarmesektoren,
da overskudsvarmen forventes at fortrænge anden fjernvarmeproduktion baseret på vedvarende
energi.
Det er dog væsentligt at påpege, at overskudsvarme fra datacentre giver mulighed for at anvende den
samme grønne energi to gange, først som strøm til drift og køling af datacentret, og dernæst som
overskudsvarme til fjernvarme eller andre aftagere med varmebehov. Det er også værd at bemærke, at
i de kommende år vil grøn overskudsvarme kunne fortrænge varme baseret på fossile energikilder, da
Datacenter Industrien, Vendersgade 74, 7000 Fredericia
www.datacenterindustrien.dk
E-mail: [email protected]
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0004.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar - Høring over Lov om ændring af lov om varmeforsyning - ophævelse af prisl
Dansk Fjernvarme i 2024 estimerer, at kun 78% af fjernvarmen er baseret på vedvarende energi, så der
er stadig muligheder.
Der bør også være en gevinst både økonomisk og klimamæssigt ved at anvende den samme grønne
energi to gange, frem for at skulle producere mere energi – også selv om den er vedvarende.
Nogle har argumenteret for, at prisloftet skulle beskytte forbrugerne mod unødvendige prisstigninger.
Det er dog vigtigt at gøre opmærksom på, at forbrugerne fortsat vil være beskyttet af
varmeforsyningsloven til rammer for drift og investeringer i fjernvarmeanlæg, herunder kravet om at
der skal udarbejdes et projektforslag som skal godkendes af kommunen.
Derudover er varmeforsyningslovens bestemmelser om, at det kun er nødvendige omkostninger, der
kan viderefaktureres til forbrugerne også fortsat gældende for overskudsvarme. Det er desuden den
klare forventning, at udnyttelse af overskudsvarme i fjernvarmesektoren vil bidrage til både lavere og
mere stabile priser til fjernvarmeforbrugere.
DDI og datacenteroperatørerne i Danmark ser frem til at udnytte mulighederne i overskudsvarme
fremover, når prisloftet er ophævet. Det bliver kun mere relevant de kommende år, med forventning
om flere og væsentlig større datacentre i Danmark. Dette vil øge mængden af overskudsvarme
markant, og dermed også behovet for et tæt samspil med mulige aftagere af varmen, hvor
fjernvarmesektoren skal spille en stor rolle.
Tak for muligheden for at blive hørt vedrørende denne lovgivning.
Venlig hilsen
Henrik Hansen, Direktør
Datacenter Industrien
Tlf: 4013 4474
Mail: [email protected]
Datacenter Industrien, Vendersgade 74, 7000 Fredericia
www.datacenterindustrien.dk
E-mail: [email protected]
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0005.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 4 -- [ PUBLISERET - Høringssvar - Prisloft på overskudsvarme journal nummer 2025 - 663 ] --
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Att.:
Mail:
[email protected], [email protected],
[email protected]
20. februar 2025
Fjernvarme Fyns høringssvar vedrørende
Høringssvar til j.nr. 2025 - 663
Fjernvarme Fyn takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende lovforslaget om
ophævelse af prisloftet på overskudsvarme.
Indledningsvis ønsker vi at fremhæve, at det er positivt, at en bagudrettet regulering for eksi-
sterende projekter nu ophæves, og vi understreger vigtigheden af, at lignende bagudrettede
reguleringer undgås fremover for at sikre investeringssikkerhed i fjernvarmesektoren
Vi ønsker at anerkende og rose lovændringen, som vi ser som et vigtigt skridt mod en mere
fleksibel og markedsdrevet udnyttelse af overskudsvarme. Ophævelsen af prisloftet under-
støtter en grønnere og mere effektiv varmeforsyning og giver os som fjernvarmevirksomhed
mulighed for at genbesøge projekter, som hidtil har været sat på standby eller afvist grundet
de tidligere økonomiske rammevilkår.
Vi ser lovændringen som en klar anerkendelse af fjernvarmesektoren og dens evne til at
sikre en stabil, bæredygtig og økonomisk ansvarlig varmeforsyning til forbrugerne. Tilliden til,
at fjernvarmevirksomhederne selv kan håndtere prissætningen på overskudsvarme, vil gøre
det lettere at etablere nye samarbejder og investeringer i varmeprojekter, der kan gavne
både miljøet og varmeforbrugerne.
Med den foreslåede lovændring får vi mulighed for frit at vælge at producere varme fra det
anlæg, som er billigst at producere på til gavn for vores kunder. Dette vil give os større fleksi-
bilitet i vores drift og sikre, at vi altid kan levere den mest økonomiske og bæredygtige varme
til vores forbrugere.
Derudover betyder øget produktion af varme fra overskudsvarme, at Fjernvarme Fyn sparer
ressourcer, da vi ikke behøver at producere den tilsvarende varme på flis, halm eller fossile
brændsler, hvilket gavner både naturen og den grønne omstilling.
Vi ser frem til at følge den videre proces og bidrage til en endnu stærkere fjernvarmesektor i
Danmark.
D25-38945/3.0
Fjernvarme Fyn Holding A/S
Havnegade 120
5000 Odense C
+45 65 47 30 00
[email protected]
www.fjernvarmefyn.dk
EAN nr.: 5798006616701
CVR nr.: 34466898
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0006.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 4 -- [ PUBLISERET - Høringssvar - Prisloft på overskudsvarme journal nummer 2025 - 663 ] --
Venlig hilsen
Kim Winther
Vicedirektør
Telefon: 40 23 64 32
[email protected]
Havnegade 120
5000 Odense C
Telefon: 65 47 30 00
www.fjernvarmefyn.dk
D25-38945/3.0
Fjernvarme Fyn Holding A/S
Havnegade 120
5000 Odense C
+45 65 47 30 00
[email protected]
www.fjernvarmefyn.dk
Side 2
CVR nr.: 34466898
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0007.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 5 -- [ Dansk Erhverv - Høring over forslag til Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophæv
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
J.nr.: 2025-663
Den 19. februar 2025
Dansk Erhverv høringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af lov om
varmeforsyning (Ophævelse af prisloftet på fjernvarme)
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende lovforslaget om ophævelse
af prisloftet på overskudsvarme.
Dansk Erhverv støtter entydigt lovforslaget, som vi ser som et vigtigt og nødvendigt skridt i retning af
en mere effektiv og bæredygtig udnyttelse af Danmarks energiressourcer.
Dansk Erhverv og en samlet branche har tidligere påpeget de udfordringer, som prisloftet har medført
for virksomheder, der ønsker at investere i overskudsvarmeprojekter. De store årlige variationer i pris-
loftets niveau har skabt betydelig usikkerhed og gjort det vanskeligt at planlægge langsigtede investe-
ringer i overskudsvarmeprojekter, hvilket har forhindret flere projekter i at blive realiseret. Med ophæ-
velsen af prisloftet skabes et mere stabilt og forudsigeligt investeringsgrundlag, der vil give virksomhe-
der bedre mulighed for at levere overskudsvarme til fjernvarmenettet, og dermed bidrage til at øge ud-
nyttelsen af Danmarks overskudsvarmeressourcer.
Dansk Erhverv noterer sig positivt, at ophævelsen af prisloftet sker under hensyntagen til forbrugerbe-
skyttelsen jf. varmeforsyningslovens grundlæggende principper. Det indebærer, at varmeforsynings-
virksomheder fortsat vil være forpligtet til at sikre, at forbrugerens varmepriser ikke overstiger, hvad
de nødvendige omkostninger kan begrunde eller at de vurderes som urimelige. Derudover skal varme-
forsyningsvirksomheder fortsat have overskudsvarmeprojekter godkendt af kommunen i henhold til
projektbekendtgørelsen. Herudover vil det i december 2024 vedtagne prisloft for fjernvarme styrke
forbrugerbeskyttelsen på tværs af sektoren, også for de fjernvarmeselskaber, der anvender overskuds-
varme i deres varmeproduktion.
Fsva. klimaeffekten skønner Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet at ophævelsen af prisloftet på
overskudsvarme medfører en merudledning på ca. 0,1 mio. tons CO2 i 2030. Dansk Erhverv bemær-
ker, at udregningen ikke tager højde for den betydelige fortrængning af naturgas- og biomasseressour-
cer i varmeproduktionen, som en øget udnyttelse af overskudsvarme vil medføre. Danmarks forbrug af
biomasse er i forvejen for højt og bør nedbringes, mens et mindre dansk forbrug af naturgas vil med-
føre en direkte CO2-reduktion og samtidig bidrage til at nedbringe det europæiske forbrug af naturgas,
som er en forudsætning for vores energiuafhængighed og forsyningssikkerhed i fremtiden.
Dansk Erhverv bemærker samtidig, at ophævelsen af prisloftet vil kunne bidrage til at styrke økono-
mien for nye grønne teknologier som power-to-x og CO2-fangst og -lagring, der nu får mulighed for at
sælge den overskudsvarme, de producerer, til nærliggende fjernvarmeselskaber.
Dansk Erhverv bakker helhjertet op om ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme, som vil bidrage
til et mere fleksibel og markedsdrevet udnyttelse af overskudsvarmen, understøtte den grønne omstil-
ling, og efter alt at dømme medføre lavere varmepriser for forbrugerne.
Deres ref.:
[email protected]
Side 1/2
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0008.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 5 -- [ Dansk Erhverv - Høring over forslag til Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophæv
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed, hvis høringssvaret giver anledning til spørgsmål eller be-
hov for afklaring.
Med venlig hilsen
Thøger Lautrup Knøss
Politisk konsulent
Side 2/2
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0009.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar - Ophævelse af prisloft på overskudsvarme - Dansk Fjernvarme ] --
Klima-, Energi- og forsyningsministeriet
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Att.:
[email protected]
Kopi:
[email protected]; [email protected]
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar vedrørende ophævelse af
prisloftet på overskudsvarme
På vegne af fjernvarmesektoren ønsker vi hermed at udtrykke vores fulde opbakning til
forslaget om at ophæve prisloftet på overskudsvarme, som det fremgår af det fremsatte
lovforslag om ændring af lov om varmeforsyning. Denne beslutning markerer et væsent-
ligt skridt fremad for både den grønne omstilling og for udnyttelsen af industriens over-
skudsvarme i fjernvarmesystemet.
Dansk Fjernvarme er bekendt med, at den politiske aftale om afskaffelse prisloftet på
overskudsvarme og det fremsatte lovforslag allerede har fået en række fjernvarmeselska-
ber og potentielle leverandører af overskudsvarme til at genbesøge projekter der ikke tid-
ligere kunne realiseres på grund af den usikkerhed prisloftsreguleringen udgjorde. Gen-
nemførelsen af disse projekter vil bidrage til den grønne omstilling i Danmark og bidrage
til at give fjernvarmeforbrugerne lavere priser.
Tidligere kritik af prisloftet
I vores tidligere høringssvar fra oktober 2024 udtrykte vi bekymring over de udfordringer,
som det daværende prisloft på overskudsvarme medførte. Vi påpegede, at de årlige vari-
ationer i prisloftet skabte betydelig usikkerhed for både producenter af overskudsvarme
og fjernvarmeselskaber. Siden 2022 havde prisloftet oplevet en stigning på over 40 %, ef-
terfulgt af et fald på 14 % ved årsskiftet til 2025. Disse udsving gjorde det vanskeligt at
planlægge og gennemføre langsigtede investeringer i overskudsvarmeprojekter, som ty-
pisk har en investeringshorisont på 15-25 år.
Vi fremhævede også, at prisloftet kunne medføre, at eksisterende projekter, der var etab-
leret i overensstemmelse med gældende lovgivning, risikerede at overskride det fastsatte
loft på grund af faktorer som stigende elpriser eller færre produktionstimer end forventet.
Dette kunne resultere i, at nødvendige omkostninger ikke kunne indregnes i tarifferne,
hvilket yderligere forøgede den økonomiske risiko for involverede parter.
Fordele ved ophævelse af prisloftet
Ophævelsen af prisloftet eliminerer den tidligere nævnte usikkerhed og skaber et stabilt
grundlag for investeringer i overskudsvarmeprojekter. Uden et fastsat prisloft kan
20. februar 2025
Side 1/3
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0010.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar - Ophævelse af prisloft på overskudsvarme - Dansk Fjernvarme ] --
fjernvarmeselskaber og industriaktører indgå aftaler baseret på reelle omkostninger og
markedsvilkår, hvilket fremmer økonomisk bæredygtige projekter.
Desuden vil fjernelsen af prisloftet bidrage til en mere effektiv udnyttelse af overskuds-
varme, hvilket er afgørende for at reducere energispild og fremme den grønne omstilling.
Industrien vil nu have et stærkere incitament til at levere overskudsvarme til fjernvarmesy-
stemet, da de økonomiske barrierer mindskes.
Dertil kommer en besparelse i administrationsomkostninger hos Forsyningstilsynet og
varmeselskaberne, som kommer varmeforbrugerne til gode.
Forbrugerbeskyttelse
De sidste par års prisudvikling på energimarkedet har tydeligt vist, at de fjernvarmesel-
skaber, der har flere forskellige varmeproduktionsanlæg, har formået at holde varmepri-
sen i ro; i den forbindelse vil overskudsvarme bidrage som et ekstra produktionsanlæg.
Forbrugerne vil fortsat være beskyttet af varmeforsyningsloven til rammer for drift og inve-
steringer i fjernvarmeanlæg, herunder kravet om, at der skal udarbejdes et projektforslag
som skal godkendes af kommunen.
Derudover er varmeforsyningslovens bestemmelser - at det kun er nødvendige omkost-
ninger, der kan viderefaktureres til forbrugerne - også fortsat gældende for overskuds-
varme.
Dansk Fjernvarme ønsker at slå fast, at udnyttelse af overskudsvarme i fjernvarmesekto-
ren samlet set vil bidrage til lavere og mere stabile priser for fjernvarmeforbrugerne.
Betydning for den grønne omstilling
Dansk Fjernvarme bemærker, at beregningen af de klimamæssige konsekvenser ved at
fjerne prisloftet for overskudsvarme er lille, og at beregningen er forbundet med usikker-
hed. Beregningen forholder sig tilsyneladende ikke til den klimagevinst, der opnås ved, at
overskudsvarmen kan erstatte en andel af forbruget af naturgas og biomasse frem mod
2035.
Overskudsvarme repræsenterer en betydelig ressource i bestræbelserne på at reducere
CO₂-udledningen og øge andelen af vedvarende energi i varmeforsyningen. Ved at fjerne
prisloftet skabes der bedre rammer for at integrere denne ressource i fjernvarmesyste-
met, hvilket vil bidrage til at nå nationale og internationale klimamål.
Endvidere vil en øget udnyttelse af overskudsvarme reducere behovet for fossile brænds-
ler i varmeproduktionen, hvilket både styrker forsyningssikkerheden og understøtter kli-
mamålsætningen både nationalt og i et større perspektiv.
Side 2/3
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0011.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar - Ophævelse af prisloft på overskudsvarme - Dansk Fjernvarme ] --
Afsluttende bemærkninger
Vi anerkender og bifalder den beslutning, der er truffet om at ophæve prisloftet på over-
skudsvarme. Denne ændring vil skabe bedre forudsætninger for investeringer i over-
skudsvarmeprojekter og fremme en mere bæredygtig og effektiv udnyttelse af de natio-
nale energiressourcer.
Vi ser frem til at samarbejde med relevante aktører om implementeringen af denne lov-
ændring og er overbeviste om, at den vil have en positiv indvirkning på både fjernvarme-
sektoren, industrien og varmekunderne.
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at kommentere på forslaget.
Med venlig hilsen
Dansk Fjernvarme
Jens Christian Nielsen - Chefkonsulent
[email protected]
Tlf: +45 2054 5473
Side 3/3
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0012.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 7 -- [ H013-25_Lov om ændring af lov om varmeforsyning_ophævelse af prisloft_190225 ] --
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Att.: Nicoline Ahmt og Line Skou Hauschildt
Pr. e-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]; [email protected]
19. februar 2025
Høring vedrørende lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse
af prisloft på overskudsvarme)
journalnummer 2025 - 663
Tak for muligheden for at kommentere denne høring.
Vi har blot en enkelt kommentar til § 21, hvor det fremgår, at
”Forsyningstilsynet kan
fastsætte regler om, at anmeldelse skal ledsages af erklæring afgivet af en registreret
revisor, statsautoriseret revisor eller kommunens revisor.”
I
stedet for: ”en
registreret revisor, statsautoriseret revisor eller kommunens revisor”
foreslår vi følgende formulering:
”…
ledsages af erklæring afgivet af en revisor, der er godkendt efter revisorloven.”
Vi står naturligvis gerne til rådighed, hvis vores bemærkning giver anledning til
spørgsmål.
På vegne af FSR
danske revisorers Forsyningsarbejdsgruppe
FSR
danske revisorer
Børsgade 4, 4. sal
DK - 1215 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Kasper Frølich Kristensen
Chef for revision og regnskab, statsaut. revisor
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0013.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 8 -- [ 20250219 - Høringssvar - Høring over Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophæve
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 19. februar 2025
Høringssvar – Høring over Lov om ændring af lov om
varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme)
BL – Danmarks Almene Boliger har den 23. januar 2025 modtaget høring over forslag til lov om
ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme).
BL har følgende bemærkninger til høringen:
Det er positivt, at det med lovforslaget gøres lettere at udnytte overskudsvarme i
fjernvarmenettet. Dette kan bidrage til en grønnere energiforsyning og bedre udnyttelse af
ressourcer.
Det er dog afgørende, at varmeværkernes investeringer i mulighederne for at udnytte
overskudsvarme ikke medfører øgede økonomiske byrder for borgerne. Det bør derfor følges
tæt og sikres, at der ikke foretages investeringer, som ikke står mål med gevinsterne ved
udnyttelse af overskudsvarmen og dermed resulterer i højere varmepriser for forbrugerne.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0014.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar - prisloft på overskudsvarme - Forbrugerrådet Tænk ] --
Energistyrelsen ([email protected])
Nicoline Ahmt ([email protected]) og Line Skou Hauschildt ([email protected])
Dok. 319353
19. februar 2025
Høringssvar – Høring over Lov om ændring af lov
om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på
overskudsvarme) – journalnummer 2025 – 663
Forbrugerrådet Tænk har modtaget Høring over Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af
prisloft på overskudsvarme). Vores bemærkninger er sammenfattet i det følgende:
Forbrugerrådet Tænk er stærkt bekymrede over, at der nu lægges op til, at prisloft på
overskudsvarme fjernes, og vi opfordrer til, at prisloftet bevares.
Fjernvarmeselskaberne agerer på et marked med naturligt monopol, hvorfor
forbrugerbeskyttende elementer, som det nuværende prisloft, er særligt vigtige.
Med en fjernelse af prisloftet vil der hvile et langt større ansvar på det enkelte fjernvarmeselskab
og forbrugerne vil bære den økonomiske risiko. Vi anmoder i den forbindelse Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet om bl.a. at tydeliggøre, hvilke forbrugerrettede konsekvenser en fjernelse af
prisloftet vil medføre, da vi ikke mener, at det fremgår tydeligt af høringsmaterialet.
Forbrugerrådet Tænk kan samtidig konstatere, at en fjernelse af prisloftet på overskudsvarme
ikke nødvendigvis medfører en positiv effekt på den grønne omstilling.
Forbrugernes tillid er afgørende for udrulningen af fjernvarmen. Som forbrugernes eneste
interesseorganisation er vi i Forbrugerrådet Tænk derfor stærkt bekymrede over, at der nu lægges op til, at
prisloft på overskudsvarme fjernes, og vi opfordrer til, at prisloftet bevares. Vi forudser, at fjernelsen af
prisloftet vil resultere i ringere forbrugerbeskyttelse samt potentielt højere forbrugerpriser på fjernvarme, og
det beror på en stor usikkerhed om, hvorvidt udnyttelse af overskudsvarme reelt bidrager til den grønne
omstilling.
Forbrugerbeskyttelse er vitalt i en sektor med naturlige monopoler
I Forbrugerrådet Tænk støtter vi udfasningen af gas som opvarmningskilde, og i den forbindelse opfordrer
vi direkte forbrugerne til at vælge fjernvarme, hvor det er muligt, idet fjernvarme i mange tilfælde er det
billigste, mest stabile og miljørigtige alternativ til gas. Men fjernvarmeselskaberne er såkaldte ”naturlige
monopoler” uden egentlig konkurrence, hvilket betyder, at man som forbruger ikke frit kan vælge, hvilket
fjernvarmeselskab man vil have sin varme fra. Vores opfordring til at omstille til fjernvarme forudsætter
derfor, at selskaberne bliver drevet så effektivt som muligt og at prisen holdes så lav som muligt, så
forbrugerne føler sig trygge ved, at de ikke kommer til at betale urimelige overpriser for omstillingen.
I Forbrugerrådet Tænk har vi bakket op om det nuværende prisloft på overskudsvarme, idet det først og
fremmest blev indført for at beskytte fjernvarmekunderne mod høje varmepriser og for at bidrage til, at
fjernvarmeselskaberne foretager de nødvendige risikoafdækninger og grundige økonomiske beregninger,
så de kun indgår fornuftige og rentable aftaler med datacentrene eller andre overskudsvarmeleverandører.
Og selv hvis selskaberne ikke har kunnet holde sig under det generelle prisloft, har det været muligt at
Ryesgade 3A, 2. th, DK-2200 København N, T +45 7741 7741, www.taenk.dk
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0015.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar - prisloft på overskudsvarme - Forbrugerrådet Tænk ] --
søge om et individuelt prisloft. På den måde har prisloftet sikret, at selskaberne ikke har kunnet overføre
unødige ekstraomkostninger på forbrugerne. Det står nu til at ændre sig.
Langt større ansvar på det enkelte fjernvarmeselskab
I det fremsatte forslag lægges der op til at forbrugerbeskyttelsen fremover alene skal hvile på princip om
”nødvendige omkostninger”, at prisen ikke må være ”urimelig” samt kommunernes projektgodkendelse,
som Forsyningstilsynet ikke fører tilsyn med. Som følge heraf tydeliggøres det i forslaget, at der, i hvert
fald på kort sigt, er risiko for højere fjernvarmepriser lokalt. Samtidig er det blevet gjort klart, at det
fremadrettet i højere grad vil påhvile fjernvarmeselskaberne at løfte ansvaret for, at udnyttelse af
overskudsvarme sker økonomisk ansvarligt og til gavn for forbrugeren.
Som forbrugernes eneste interesseorganisation har vi forbrugerbeskyttelsen som vores hovedinteresse og
gennem de senere år gang på gang har kunnet konstatere, at fjernvarmeselskaber har truffet beslutninger,
der har været til skade for selskabets økonomi og dermed også for forbrugernes privatøkonomi. Vi er
derfor også meget bekymret for, at fjernvarmeselskaber vil være fristet af, eller føle sig presset til, at indgå
ikke-rentable samarbejder om overskudsvarme med store selskaber i lokalområdet, hvis der ikke
eksisterer et prisloft.
Forbrugerne bærer hele den økonomiske risiko både i investeringsøjeblikket og i den efterfølgende
driftsfase, og vi mener derfor, at det er yderst problematisk, at man ved at afskaffe prisloftet nu forøger
denne risiko betragteligt. Vi mener, at med den foreslåede fjernelse af prisloftet er der kun én til at betale
de stigende regninger, og det er forbrugeren. Vi anmoder derfor om, at Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet besvarer følgende spørgsmål:
Hvordan vil forbrugerne være stillet i forhold til økonomi og forsyningssikkerhed, hvis
overskudsvarmeleverandørerne (fx datacentre eller industrivirksomheder) lukker med betydelige
strandede omkostninger til følge, som eksempelvis anlagte rør, varmepumpe til opvarmning af
overskudsvarme mv.
Hvad vil der ske med fjernvarmepriserne, hvis de overskudsleverende virksomheder skruer op for
prisen på deres overskudsvarme efter rørene er lagt, og hvori består forbrugerbeskyttelsen i så
fald?
Står fjernvarmeselskabets bestyrelse og ledelse til ansvar for fejlslagne overskudsvarmeprojekter,
og i så fald, hvordan? I vores øjne bærer forbrugerne her hele risikoen.
Det fremgår af høringsmaterialet, at
en ophævelse af prisloftet vil kunne medvirke til at skabe en
højere grad af fleksibilitet og færre barrierer for varmeforsyningsvirksomheder til at investere i
udnyttelse af overskudsvarme.
Hvilke barrierer, som ikke har kunnet løses med et individuelt
prisloft, har prisloftet på overskudsvarme skabt for varmeforsyningsvirksomhederne, så det
hindrede dem i at investere i udnyttelse af overskudsvarme?
Vi mener, at forbrugerne, offentligheden og Folketingets partier har krav på klare svar på disse spørgsmål,
så det er kendt for alle, hvad en afskaffelse af prisloftet på overskudsvarme indebærer.
Prisloftet har ikke bremset for den grønne omstilling
På vegne af forbrugerne er vi i Forbrugerrådet Tænk også optagede af den grønne omstilling, men hæfter
os ved, at prisloftet på overskudsvarme ikke har bremset herfor. Prisloftet netop har afspejlet en alternativ
investering i vedvarende energi (VE). Vi har således bakket op om hensigten med, at kun rentable
Side 2 / 3
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0016.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar - prisloft på overskudsvarme - Forbrugerrådet Tænk ] --
overskudsvarmeprojekter kunne blive ført ud i livet, hvor VE-alternativer ville have været dyrere eller have
samme pris.
Ifølge den politiske aftale fra 2019 har prisloftet samtidig fungeret som værn mod såkaldt ”falsk
overskudsvarme”, hvor virksomhederne spekulerer i at producere for meget (overskydende) varme, som
kan afsættes til fjernvarmeselskaberne. Uden et prisloft er der ingen incitamenter for virksomhederne i at
spare på energien – snarere tvært imod, hvis de kan sælge overskudsvarmen til en god pris til
fjernvarmeselskaberne. Dette er da også afspejlet i Klima-, Energi og Forsyningsministeriets
høringsmateriale, hvor man skønner, at afskaffelsen af prisloftet vil medføre en merudledning på ca. 0,1
mio. tons CO2 i 2030. På baggrund heraf anmoder vi om, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
besvarer følgende spørgsmål:
Er formålet med at fjerne prisloftet på overskudsvarme først og fremmest at sikre, at
overskudsvarmeproducerende virksomheder kan afsætte mest mulig overskudsvarme til
fjernvarmesektoren og tjene penge herpå, imens forbrugerbeskyttelsen, forbrugerpriserne på
fjernvarme samt energieffektivisering må vige?
Endelig kan vi konstatere, at størstedelen af de nuværende overskudsvarmeprojekter er fossilt baseret
(ca. 70 pct. er fra cementindustrien og raffinaderier), mens ca. 30 pct. er VE-baseret (fx fra datacentre og
transformerstationer). Vi hæfter os dermed også ved, at en betydelig del af den overskudsvarme, som pt
udnyttes, ikke er grøn. En fjernelse af prisloftet på overskudsvarme kan dermed også resultere i aftaler,
der potentielt kan skabe en teknologisk lock-in situation med forsyning af varme, der hverken er grøn, billig
eller sikker i forhold til forsyning. På baggrund heraf anmoder vi Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
om at besvare følgende spørgsmål:
Hvordan vil man sikre, at den overskudsvarme, som skal udnyttes i fremtidige projekter, ikke er
baseret på fossile energikilder og at der er et reelt incitament til at
overskudsvarmeleverandørerne skifter til VE-baserede energikilder?
Forbrugerrådet Tænk fraråder, at prisloftet på overskudsvarme fjernes
Af hensyn til de danske forbrugere, og deres fremtidige opbakning til fjernvarmesektoren, vil vi på det
kraftigste advare imod at fjerne prisloftet på overskudsvarme. Vi forstår ambitionen om, at
overskudsvarmeproducerende virksomheder kan tjene penge på at afsætte mest mulig overskudsvarme til
fjernvarmesektoren, men det duer ikke, at forbrugerbeskyttelsen og rimelige forbrugerpriser bliver ofret på
den baggrund. Vi er som udgangspunkt ikke imod, at man udnytter overskudsvarme, men prisloftet blev
indført som dét forbrugerbeskyttende element, der sikrede, at det kun var de gode og rentable projekter,
der blev gennemført. Med fjernelsen af prisloftet er der ikke længere nogen mekanismer, der beskytter
mod usunde projekter, og der er kun forbrugeren til at betale den endelige regning.
Venlig hilsen
Karin Breck
Politisk chef
Nikola Kiørboe
Seniorrådgiver
Side 3 / 3
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0017.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 10 -- [ Høringssvar vedr. ophævelse af prisloftet på overskudsvarme 18-02-2025 ] --
Klima-, Energi- og forsyningsministeriet
Att.:
[email protected]
Kopi:
[email protected]; [email protected]
Viborg Varmes hørings vedrørende ophævelse af prisloftet på
overskudsvarme
Viborg Varme a.m.b.a. ønsker at udtrykke vores fulde opbakning til forslaget om at ophæve prisloftet
på overskudsvarme, som det fremgår af det fremsatte lovforslag om ændring af lov om
varmeforsyning.
Fjernelse af prisloftet er helt afgørende for, at vi nu kan igangsætte projektarbejdet for udnyttelse af
overskudsvarmen fra Apple’s datacenter og Energinets transformerstation i Foulum ca. 4,5 km fra
Viborg Varmes eksisterende ledningsnet.
Prisloftet har umuliggjort igangsætning, da der med prisloftet var skabt usikkerhed omkring
indregning af de faktiske omkostninger i varmeprisen. Prisloftet har derfor også udsat og dermed
forsinket udnyttelsen, så det er godt vi nu med beslutningen om at ophæve prisloftet kan komme
videre.
Overskudsvarmeprojektet medfører, at vi kan udfase naturgasbaseret kedeldrift, hvilket giver en
samlet CO2 reduktion på hele 89.792 ton over projektets levetid eller en reduktion på 69,5 %.
Vi ser frem til at udnytte overskudsvarmen til gavn for miljøet samtidig med at
fjernvarmeforbrugerne får glæde af billigere fjernvarme.
Med venlig hilsen
Viborg den 18. februar 2025
Viborg Varme a.m.b.a.
Kristian Brøns Nielsen
Formand Viborg Varme a.m.b.a.
Morten Abildgaard
Direktør Viborg Varme a.m.b.a.
1
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0018.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 11 -- [ Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prislo
NOTAT
KLs høringssvar til lovforslag om ændring af lov om
varmeforsyning (ophævelse af prisloft på
overskudsvarme)
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar på lovforslag om ændring
af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme). KL er
positiv overfor forslaget og noterer med glæde, at der er fundet en god
løsning på et problem, der generelt har været enighed om at få løst.
Generelle bemærkninger
Med lovforslaget vil Danmarks styrkeposition indenfor fjernvarme kunne
medvirke til at styrke erhvervsudviklingen i kommunerne. Det kan forventes,
at implementeringen af lovforslaget vil medføre, at PtX-anlæg og datacentre
i højere grad vil blive placeret i Danmark. Dette kræver dog, at de øvrige
rammebetingelser kommer på plads, herunder tilstrækkelig med billig og
grøn elforsyning, som der arbejdes med i andet regi.
KL noterer sig, at Forsyningstilsynets gebyropkrævning hos
varmeforsyningsvirksomhederne forventes at falde med 0,5-1 mio. kr. årligt
fra 2026. Det er godt for forbrugerne.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der kan forventes
merudledning på i størrelsesordenen 0,1 mio. ton CO
2
i 2030. KL vil i den
forbindelse fremhæve, at anvendelsen af overskudsvarme i en årrække vil
mindske CO2-udledningen fra de kommunale forsyningsselskaber, da
overskudsvarmen alt andet lige, vil reducere anvendelsen af fossil energi til
produktion af fjernvarme. Ligeledes vil øget anvendelse af overskudsvarme
også øge forsyningssikkerheden for de danske forbrugere.
Med ophævelsen af prisloftet på overskudsvarme, aktualiseres debatten om
udfasning af olie og gas til opvarmning af private boliger. KL vil gerne
opfordre til, at der snarligt træffes beslutning om en slutdato for anvendelse
af olie og gas til rumopvarmning. Det vil styrke den kommunale
varmeplanlægning, øge klimaeffekten af, at prisloftet på overskudsvarme
ophæves samt understøtte aftalen om, at der fra 2035 ikke længere skal
være boliger i Danmark, der opvarmes af gasfyr.
KL indgår gerne i yderligere dialog om lovforslaget og høringssvaret,
herunder om etablering af en slutdato for anvendelse af olie og gas til privat
rumopvarmning.
Dato: 20. februar 2025
Sags ID: SAG-2025-00552
Dok. ID: 3541814
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3101
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0019.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 11 -- [ Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prislo
NOTAT
Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af
høringssvaret inden for høringsfristen. Derfor tages derfor forbehold for den
efterfølgende politiske behandling af høringssvaret.
Dato: 20. februar 2025
Sags ID: SAG-2025-00552
Dok. ID: 3541814
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3101
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Mikkel Krogsgaard Niss
Chefkonsulent
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0020.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 12 -- [ FSTS' høringssvar ] --
Til Energistyrelsen
(J.nr. 2025 - 663)
Sendt til
[email protected]
Med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar - Udkast til lov om ændring af lov om varmeforsy-
ningsloven (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme)
Energistyrelsen har den 23. januar 2025 anmodet om eventuelle høringsbemærknin-
ger til udkast til lov om ændring af lov om varmeforsyningsloven (Ophævelse af prisloft
på overskudsvarme).
Forsyningstilsynet har alene bemærkninger til lovudkastets § 1, nr. 2, hvorefter det fo-
reslås at affatte varmeforsyningslovens § 20, stk. 1, 3. pkt., således; »1. pkt. finder ikke
anvendelse på virksomheder, der leverer overskudsvarme«.
Den foreslåede ordlyd lægger sig op af den nuværende ordlyd af varmeforsyningslo-
vens § 20, stk. 1, 3. pkt., idet undtagelsen fra prisreguleringen, jf. det 1. pkt. i varmefor-
syningslovens § 20, i begge tilfælde er rettet mod virksomheder. Som beskrevet i bl.a.
lovudkastets almindelige bemærkninger pkt. 2.1 er det, som afgør, hvorvidt en virk-
somhed er omfattet af prisreguleringen, at der leveres opvarmet vand m.v. til rumvar-
meformål. Det følger heraf, at prisreguleringens primære omdrejningspunkt ikke er
virksomhederne, men leveringen af varme og formålet hermed. På samme vis er det
leveringen af overskudsvarme, og ikke virksomhederne som sådanne, som er gen-
standen for undtagelsen fra prisreguleringen.
Forsyningstilsynet er klar over, at det anførte er både intentionen med og forståelsen
af såvel det foreslåede som det nuværende § 20, stk. 1, 3. pkt., i varmeforsyningslo-
ven. Da det som følge af hensigten med lovudkastet under alle omstændigheder vil
være nødvendigt at ændre bestemmelsen, finder Forsyningstilsynet, at det kan overve-
jes at benytte lejligheden til at introducere den skitserede præcisering.
Bestemmelsen kunne formuleres enten således; »1. pkt. finder ikke anvendelse på le-
vering af overskudsvarme«, eller – hvis det virksomhedsrelaterede aspekt ønskes fast-
holdt – således; »1. pkt. finder ikke anvendelse på de omfattede virksomheders leve-
ring af overskudsvarme«.
De her foreslåede versioner af varmeforsyningslovens § 20, stk. 1, 3. pkt., vil i øvrigt
indebære, at bestemmelsen kommer til at svare til varmeforsyningslovens § 20, stk. 1,
2. pkt., hvor ordlyden er; »1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på levering af opvarmet
vand til andre formål fra et centralt kraft-varme-anlæg, jf. § 10, stk. 6, i lov om elforsy-
ning«, og hvor genstanden for den indeholdte udvidelse af prisreguleringens anvendel-
sesområde således er varmeleveringen.
FORSYNINGSTILSYNET
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Telefon 4171 5400
Digital Post til os:
Send via
virk.dk
Send via
borger.dk
11. februar 2025
J.nr.: 25/00441
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0021.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 12 -- [ FSTS' høringssvar ] --
Side 2/2
I det omfang Forsyningstilsynets forslag følges, vil der være behov for at justere be-
mærkningerne lovudkastet i overensstemmelse hermed.
Med venlig hilsen
Henriette Bytoft Flügge
Kontorchef
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0022.png
== AKT 3857259 == BILAG 13 == [ Samleakt ] ==
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
17-02-2025
[email protected] Sendt af Jesper Skov - Middelfart
Fjernvarme: [email protected]
ENS Varme ([email protected])
Journalnummer 2025 - 663 - Middelfart Fjernvarmes
høringssvar vedr. ophævelse af prisloftet på overskudsvarme
3853323
1
Nicoline Ahmt
Journalnummer 2025 - 663 - Middelfart Fjernvarmes
høringssvar vedr. ophævelse af prisloftet på overskudsvarme
20. feb 2025
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0023.png
== AKT 3857259
BILAG 1
13 == [ Samleakt ] ==
-- AKT 3853323 --
== BILAG
-- [ Journalnummer 2025 - 663 - Middelfart Fjernvarmes høringssvar vedr. ophævelse af prislo
ENS Varme ([email protected])
Nicoline Ahmt ([email protected]), Line Skou Hauschildt ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Journalnummer 2025 - 663 - Middelfart Fjernvarmes høringssvar vedr. ophævelse af prisloftet på
overskudsvarme
Sendt:
17-02-2025 11:30
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Klima-, Energi- og forsyningsministeriet
Middelfart Fjernvarmes høringssvar vedrørende ophævelse af prisloftet på overskudsvarme
På vegne af Middelfart Fjernvarme, ønsker vi hermed at udtrykke vores fulde opbakning til forslaget om at ophæve
prisloftet på overskudsvarme, som det fremgår af det fremsatte lovforslag om ændring af lov om varmeforsyning.
Denne beslutning er et væsentligt skridt fremad for både den grønne omstilling og for udnyttelsen af
overskudsvarme i fjernvarmesystemet.
Betydning for Middelfart Fjernvarme
For Middelfart Fjernvarme betyder en fjernelse af prisloftet på overskudsvarme, at et skrinlagt
overskudsvarmeprojekt med fordel kan genoptages.
Projektet indeholder etablering af en varmecentral, bestående af bl.a. 3 MW vand/vand varmepumpe med tekniske
installationer, til udnyttelse af overskudsvarmen i forsyningsområde øst, bestående af byerne Ejby og Nr. Aaby.
De 3 MW overskudsvarme kommer fra to lokale industrivirksomheder - der levere hhv. 1 MW og 2 MW - hvor en
kortlægning af overskudsvarmepotentialet hos de to industrivirksomheder, viser at der gennemsnitligt – og
kontinuerligt - kan leveres i alt ca. 3,0 MW overskudsvarme, svarende til ca. 26.000 MWh varme pr. år, hvilket svarer
til ca. 45% af det samlede årlige varmebehov i de to byer, Ejby og Nr. Aaby.
Ved udnyttelse af overskudsvarmen fra de to lokale industrivirksomheder, vil det desuden bidrage til at
forsyningsområde øst, bliver 100% CO2 neutral.
Overskudsvarmen kommer til at fortrænge brugen af ca. 1,2 mio. m3 naturgas og ca. 6.500 tons biomasse i
forsyningsområdet, hvilket vil fortrænge en nuværende CO2 belastning, på ca. 9.800 tons pr. år.
Herudover fortrænger projektet ca. 90.000 m3 naturgas, der bruges internt hos de to lokale industrivirksomheder,
hvilket vil betyde yderligere en CO2 reduktion på ca. 200 tons pr. år, når de i stedet bliver tilsluttet
fjernvarmeforsyningen.
Fordele ved ophævelse af prisloftet
Ophævelsen af prisloftet eliminerer den tidligere økonomiske usikkerhed der var forbundet med
overskudsvarmeprojektet, og skaber et mere stabilt grundlag for investeringen.
Uden et fastsat prisloft, kan der indgås aftaler baseret på reelle omkostninger og markedsvilkår, ligesom fjernelsen vil
bidrage til en mere effektiv udnyttelse af overskudsvarme, hvilket er afgørende for at reducere energispild og
fremme den grønne omstilling.
Med venlig hilsen
Jesper Skov
Direktør
Mobil: 2136 2137
[email protected]
Middelfart Fjernvarme a.m.b.a.
Skærgårdsvej 2
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0024.png
== AKT 3857259
BILAG 1
13 == [ Samleakt ] ==
-- AKT 3853323 --
== BILAG
-- [ Journalnummer 2025 - 663 - Middelfart Fjernvarmes høringssvar vedr. ophævelse af prislo
5500 Middelfart
Telefon: 6441 0342
www.middelfartfjernvarme.dk
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0025.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 14 -- [ Høringssvar vedr. ophævelse af prisloft for overskudsvarme ] --
20. feb. 2025
Journalnr.: DAT-11.1.87
Energistyrelsen,
[email protected]
vedr. journalnummer: 2025 - 663
kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om
varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på
overskudsvarme)
Tak for muligheden for at kommentere på ovenstående forslag til lovændring.
Vi er positive over for den foreslåede ændring, som vi mener vil fremme investerin-
ger i CO2-fangst.
Vi anerkender også, at regeringen og aftalepartierne
i ”Aftale
om afskaffelse af pris-
loft på overskudsvarme”
af
17.jan. 2025 påpeger, at varmekunderne også uden pris-
loftet fortsat har flere mekanismer, der sikrer forbrugerbeskyttelse. Herunder varme-
forsyningslovens krav om, at forbrugerens varmepriser ikke overstiger, hvad de nød-
vendige omkostninger kan begrunde, samt det nye forbrugerprisloft, der blev ind-
ført 1.1.2025.
Vi står naturligvis til rådighed til at uddybe vores høringssvar eller besvare eventuelle
spørgsmål.
Venlig hilsen
Danny Taal
Specialkonsulent
+45 3045 4241
[email protected]
Brancheforeningen Cirkulær
Vester Farimagsgade 1, 5.
DK-1606 København V
www.cirkulaer.dk
Brancheforeningen Cirkulær
Vester Farimagsgade 1, 5. sal
DK-1606 København V
+ 45 72 31 20 70
[email protected]
cirkulaer.dk
1
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0026.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 15 -- [ Svar på høring af Forslag til Lov om ændring af lov om varmeforsyning final ] --
2
Til
[email protected] med kopi til [email protected] og
[email protected]
Journalnummer 2025 - 663.
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Høringssvar på varmeforsyningslovens ophævelse af pris-
Svar på høring af Forslag til Lov om ændring af lov om varmeforsyning
loft på overskudsvarme
Mobil: 25291932
Email: [email protected]
Dato: 20. februar
2025
Side 1/2
(Ophævelse af prisloft på overskudsvarme)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har sendt lovforslag om Lov om
ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskuds-
varme) i høring. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har anmodet om
at modtage eventuelle høringssvar senest d. 20. februar 2025.
Forslag til Lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af pris-
loft på overskudsvarme), herefter benævnt udkastet, giver anledning til føl-
gende bemærkninger.
Generelt mener TEKNIQ, at det giver god mening at anvende overskuds-
varme, som ellers ville være gået til spilde. Men vi vil samtidig også hen-
lede opmærksomheden på, at man i nogle tilfælde kan risikere, at over-
skudsvarmen er baseret på fossilt brændsel, hvilket ikke gavner den grønne
omstilling og kan være med til at fastholde brugen af fossile brændsler.
Lovændringen lægger op til at ophæve prisloftet på overskudsvarme, og at
varmeforsyningsvirksomhedernes samlede omkostninger til køb og udnyt-
telse af overskudsvarme ikke vil være omfattet af et prisloft. Det fremgår
også, at det i højere grad vil være varmeforsyningsvirksomhederne, der skal
løfte ansvaret for, at udnyttelsen af overskudsvarme sker økonomisk ansvar-
ligt og til gavn for forbrugeren.
TEKNIQ opfordrer til, at der udformes retningslinjer for, hvordan det over-
for forbrugerne eftervises, at udnyttelsen af overskudsvarme er økonomisk
ansvarligt og til gavn for forbrugerne.
Det er ikke helt klart, at hvis overskudsvarme kun er en del af en fjernvar-
meforsyning, om overskudsvarmen er uden for prisloftet, og den resterende
del er inden for varmeprisloftet, og om overskudsvarmedelen holdes ude af
varmeprisloftet. Vi mener, det bør fremgå klart af loven, hvordan leverancen
af overskudsvarme adskilles fra varmeforsyning, der ikke er overskuds-
varme.
TEKNIQ er
drivkraften
bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark.
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0027.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 15 -- [ Svar på høring af Forslag til Lov om ændring af lov om varmeforsyning final ] --
2
TEKNIQ mener, at der bør være virkemidler, der imødegår, at der spekule-
res i falsk overskudsvarme, og at prissætningen af overskudsvarme ikke gi-
ver anledning til produktion af falsk overskudsvarme.
TEKNIQ opfordrer derfor også til, at der gives incitamenter til, at virksom-
heder med overskudsvarme får en statslig håndsrækning til at nedbringe
energiforbruget i virksomheder med overskudsvarme.
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Mobil: 25291932
Email: [email protected]
Dato: 20. februar
2025
Med Venlig Hilsen
Richard Schalburg
Side 2/2
TEKNIQ er
drivkraften
bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark.
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0028.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 16 -- [ Høringssvar Green Power Denmark 3.0 ] --
Høring over Lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Ophævelse af prisloft på overskudsvarme)
Green Power Denmark takker for muligheden for at afgive høringssvar til Høring over Lov om
ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på overskudsvarme).
Green Power Denmark noterer sig indgåelsen af Aftale om afskaffelse af prisloft på
overskudsvarme indgået den 17. januar 2025 mellem Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Med aftalen ophæves det tidligere fastsatte prisloft på overskudsvarme, hvorved der ikke
længere vil være et prisloft over de omkostninger varmeforsyningsvirksomheder kan opkræve
hos forbrugerne for udnyttelse af overskudsvarme.
Green Power Denmark anerkender, at der har været meget debat om prisloftet og er enig i, at
det nu afskaffede prisloft har en række uhensigtsmæssigheder. Derimod har der i mindre grad
været fokus på hvad, der træder i stedet for og hvordan forbrugerne i sidst ende er beskyttet.
Det er der nu klarhed over.
Green Power Denmark forstår samtidig myndighedernes vurdering således, at overskudsvarme
ikke er underlagt substitutionsprincippet. På den baggrund kan det efterlade en risiko for, at
der ikke er fyldestgørende beskyttelse af forbrugerne mod investeringer i
overskudsvarmeprojekter, som kan risikere at være dyrere end alternativet.
Green Power Denmark vil opfordre til, at afskaffelsen af prisloftet betyder, at der følges op på
indholdet i Klimaaftale om grøn strøm og varme fra 2022, hvori det fremgår, at
fjernvarmeproducenter kan underlægges en lempeligere regulering. Green Power Denmark ser
derfor frem til at indgå i dialog med myndighederne om en bredere gennemgang og åbning af
vilkårene og prisreguleringen for fjernvarmen samt en ligestilling mellem varmekilderne og
større mulighed for aftalefrihed i varmeaftalerne.
Med venlig hilsen
Akseli Stech Carlander
[email protected]
Dir. tlf. +45 35 30 04 46
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0029.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 17 -- [ 250220 ja Høringssvar på lov om fjernelse af prisloft på overskudsvarme ] --
Dato
Side
20. februar 2025
1 af 1
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Høringssvaret er sendt til:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høring over lovforslag om ændring af lov om ændring af lov om varmeforsyning. Ophævelse
af prisloft på overskudsvarme
Landbrug & Fødevarer bakker op om fjernelse af prisloftet på overskudsvarme. Vi har set prisloftet
som en betydelig barriere for anvendelse af overskudsvarme fra industrivirksomheder, datacentre
og Power-to-X anlæg. Nyttiggørelse af overskudsvarme til fx fjernvarmeproduktion må alt andet lige
betyde mindre anvendelse af andre energikilder, herunder fossile energikilder. Det er både en grøn
og klimavenlig politik og godt for energieffektiviteten.
Vi håber, at fjernelse af prisloftet vil medføre en mere markedsdrevet og fleksibel udnyttelse af
overskudsvarmen, jævnfør aftalen om, at prisen på overskudsvarme skal fastsættes ved fri
forhandling mellem, den virksomhed, som leverer overskudsvarmen, og den
varmeforsyningsvirksomhed, der modtager overskudsvarmen.
I de indledende bemærkninger til forslaget står, at ”det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
vurdering, at en virksomhed, der leverer overskudsvarme, med ophævelse af prisloftet ikke stilles
dårligere, end da prisloftet var gældende. Det vurderes derfor ikke nødvendig at indføre en
overgangsordning…”Fra Landbrug & Fødevarers side håber vi også, at ingen stilles ringere. Vi har
dog svært ved at vurdere, om det faktisk forholder sig sådan. Derfor anbefaler vi, at dette afsnit
uddybes med yderligere argumentation og begrundelse for denne vurdering.
For Landbrug & Fødevarer er det vigtigt, at anvendelse af overskudsvarme sker på en
omkostningseffektiv måde til gavn for forbrugerpriserne. Vi bakker derfor også op om, at
virksomheder, der modtager overskudsvarme fortsat er omfattet af kravene i lov om varmeforsyning
om, at forbrugerens varmepriser ikke overstiger, hvad de nødvendige omkostninger kan begrunde,
samt at overskudsvarmeprojekter fortsat skal godkendes af kommunen.
Med venlig hilsen
Jens Astrup Madsen
Seniorrådgiver
Klima & Energi
M +45 2724 5722
E [email protected]
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0030.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 18 -- [ SV_ Høringssvar vedrørende supplerende høring over forslag til lov om ændring af lov o
[email protected] (Nicoline Ahmt)
Nicoline Ahmt ([email protected])
SV: Høringssvar vedrørende supplerende høring over forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Ophævelse af prisloft på overskudsvarme og ændring af CO₂-kvotebemyndigelse)
Sendt:
12-03-2025 10:12
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Lasse Jesper Pedersen <[email protected]>
Sendt:
10. marts 2025 16:21
Til:
[email protected]
Cc:
Anja Junker Palsgreen <[email protected]>; Nicoline Ahmt <[email protected]>
Emne:
Høringssvar vedrørende supplerende høring over forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Ophævelse af prisloft på overskudsvarme og ændring af CO₂-kvotebemyndigelse)
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til: Energistyrelsen
Kopi:
[email protected], [email protected]
Journalnummer: 2025-663
Dato: 10/3  
Danmarks Naturfredningsforening (DN) støtter initiativer, der fremmer effektiv udnyttelse af overskudsvarme. Vi ser
dog også nødvendigheden af at sikre, at ophævelsen af prisloftet ikke fører til utilsigtede konsekvenser såsom øget
spild af energi, øgede udledninger eller øget brug af biomasse.
Der er en vis risiko for, at ophævelsen af prisloftet uden supplerende regulering kan skabe incitamenter til at udnytte
overskudsvarme fra ineffektive eller klimabelastende energikilder, herunder især biomasse. Biomasseafbrænding er
allerede i dag et område med betydelige klimaudfordringer. Derfor er det essentielt, at fjernelsen af prisloftet ledsages
af klare krav om energieffektiviseringer samt konkrete retningslinjer for, hvordan overskudsvarme må genereres.
DN anbefaler derfor:
*
At der i forbindelse med ophævelsen af prisloftet indføres klare krav og incitamenter til energieffektivisering,
således at ineffektive produktionsmetoder ikke tilskyndes.
*
At der gennemføres regelmæssige evalueringer af effekterne af fjernelse af prisloftet, med særligt fokus på
eventuelle negative konsekvenser for klimaet, herunder stigning i biomasseforbruget.
*
At lovgivningen aktivt understøtter, at udnyttelsen af overskudsvarme sker fra reelt bæredygtige kilder, og at
denne ændring ikke øger presset på biomasseressourcer, der bedre kunne anvendes til andre formål.
Bedste hilsner,
Lasse Jesper Bering Pedersen
Klima- og Energipolitisk Seniorrådgiver,
Danmarks Naturfredningsforening
Fra:
DN Hovedpostkasse <[email protected]>
Sendt:
6. marts 2025 11:43
L 189 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3000728_0031.png
-- AKT 3857259 -- BILAG 18 -- [ SV_ Høringssvar vedrørende supplerende høring over forslag til lov om ændring af lov o
Til:
Lasse Jesper Pedersen <[email protected]>
Emne:
VS: Supplerende høring over forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning (Ophævelse af prisloft på
overskudsvarme og ændring af CO2-kvotebemyndigelse) (ENS Id nr.: 3870903)