Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 188 Bilag 3
Offentligt
2999599_0001.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 24. oktober stillet følgende spørgsmål nr. 8 (Alm. del), som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren i forlængelse af Fredsinitiativet.dk's foretræde for udvalget
24/10-24 kommentere henvendelsen af 30/9-24 vedrørende amerikan-
ske baseanlæg i Danmark, jf. FOU alm. del - bilag 4?
Svar:
Birgit Sørensen, Rosa Mørch Jørgensen og Tove Jensen fra Fredsinitiati-
vet.dk har stillet en række spørgsmål vedrørende den bilaterale forsvars-
samarbejdsaftale mellem Danmark og USA. Spørgsmålene besvares ne-
denfor.
1. I hvilket omfang er spørgsmålet om, hvorvidt der vil være tale om
suverænitetsafgivelse fra Danmark til USA - undersøgt og afklaret.
Ved hvilke juridiske instanser er sagen vurderet. Hvad er vurderin-
gen?
Forsvarssamarbejdsaftalen er en mellemstatslig aftale mellem Danmark
og USA. Aftalen indebærer ikke, at Danmark overlader suverænitet til
USA efter grundlovens § 20.
Det bemærkes, at alle
USA’s aktiviteter i henhold til forsvarssamarbejds-
aftalen skal udføres med fuld respekt for Danmarks suverænitet, grund-
lov og forfatningsmæssige sædvane, lovgivning samt folkeretlige forplig-
telser, jf. aftalens artikel 1, stk. 2.
Gennemførelse af forsvarssamarbejdsaftalen medfører behov for æn-
dringer i dansk lovgivning, og dansk ratificering af aftalen forudsætter
derfor, at Folketingets samtykke indhentes i medfør af grundlovens § 19,
stk. 1, 2. pkt.
Forsvarsministeriet har forhandlet aftalen med USA under inddragelse af
relevante ressortministerier, herunder Justitsministeriet og Udenrigsmi-
nisteriet.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
10. december 2024
Internationale Forhold
2024/010920
935464
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 4
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2. Jurisdiktion: Hvordan vil Danmark sikre, at mulige retssager mod
amerikanske soldater, som føres i Danmark, kan være færdigbe-
handlet inden for et år?
Det følger af aftalens artikel 13, stk. 2, at de amerikanske militære myn-
digheder skal sikre, at amerikanske soldater er til stede under en straf-
fesags behandling. Det følger også af bestemmelsen, at denne forplig-
telse bortfalder ét år efter retssagens indledning, medmindre fristen for-
længes efter aftale mellem danske og amerikanske myndigheder.
Forsvarsministeriet har tillid til, at danske myndigheder vil gøre deres
bedste for at sikre, at eventuelle retssager mod amerikanske soldater
færdigbehandles hurtigst muligt.
3. USA opererer fra forskellige typer af baser. Hvor store anlæg og
hvilke typer er der givet tilladelse til. Kan ministeren oplyse om,
hvilken slags base vi får i Danmark? Vil der fast være stationeret
soldater på basen. I hvilket omfang, i hvilke tidsrum og med hvilke
beføjelser.
Aftalen indebærer ikke, at USA kan oprette selvstændige baser i Dan-
mark. Aftalen giver amerikanske styrker tilladelse til at få uhindret ad-
gang til og brug af de danske flyvestationer i Karup, Skrydstrup og Aal-
borg. På disse områder vil USA blandt andet kunne stationere soldater
og opbevare militært materiel og udstyr.
Samarbejdet med USA om konkrete projekter og aktiviteter i rammen af
aftalen forudsætter, at aftalen træder i kraft. Herefter vil de konkrete
aktiviteter og projekter løbende skulle aftales mellem Danmark og USA.
Derfor kan Forsvarsministeriet for nuværende ikke oplyse noget nær-
mere om et forventet antal amerikanske soldater og varigheden af deres
ophold i Danmark.
4. Kan borgerne i Karup og Aalborg være trygge ved, at der ikke letter
eller lander F35-fly fra Karup og Aalborg flyvebaser? Hvilken slags
garanti har Danmark fået for dette?
Der er intet i aftalens ordlyd, der undtager F-35-kampfly fra samarbejdet
under aftalen. Der henvises i øvrigt til min samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 3.
5. Vil den danske regering blive inddraget, hvis USA sender bevæbnede
droner eller andre våbentyper afsted for at angribe i et andet land
fra en af de tre danske baser? Skal Danmark give accept hvis USA vil
angribe et mål fra en dansk base. Skal USA følge den danske rege-
rings forsvarsledelse og deres beslutninger?
Det følger af aftalens artikel 4, stk. 1, at de amerikanske styrker efter
konsultation mellem Parterne, og under hensyntagen til begge Parters
Sagsnr.: 2024/010920
Dok.nr.: 935464
Side 2 af 4
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
synspunkter, kan transportere, præpositionere og opbevare forsvarsma-
teriel, forsyninger og udstyr på de aftalte anlæg og områder samt andre
steder, som Parterne måtte aftale i fællesskab. De amerikanske styrker
skal på forhånd underrette de danske væbnede styrker om typer, mæng-
der og leveringsplaner for sådant præpositioneret materiel, som de ame-
rikanske styrker planlægger at transportere eller præpositionere på
dansk territorium, samt hvilke amerikanske leverandører og danske le-
verandører, der står for leverancerne.
Det fremgår desuden af aftalens artikel 4, stk. 4, at parterne eller deres
administrative repræsentanter skal konsultere hinanden i nødvendigt
omfang.
Der henvises i øvrigt til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 og
10.
6. Har Danmark fået garanti for at baserne ikke bruges til opbevaring/
transport af ikke-amerikanske fanger? (Rendition)
De aktiviteter, som USA kan udføre under forsvarssamarbejdsaftalen,
omfatter blandt andet udstationering af personel, opbevaring af militært
materiel og udstyr, vedligeholdelse, træning og udførelse af øvelsesak-
tiviteter. Opbevaring eller transport af fanger er ikke nævnt blandt de
oplistede aktiviteter i aftalens artikel 3 og 4.
Der henvises i øvrigt til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1.
7. Hvilken slags infrastruktur får USA adgang til i Danmark mens de
anvender de danske baser?
Der henvises til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 3.
8. Hvilke tanker har I politikere gjort jer tanker om, hvordan Ruslands
ledere vil opfatte ankomsten af amerikanske baser i Danmark? Hvis
ja, hvad tænker I om det?
USA har indgået bilaterale forsvarssamarbejdsaftaler med en række eu-
ropæiske allierede, herunder flere af de øvrige nordiske lande de seneste
år. Det har længe været offentligt kendt, at Danmark og USA har for-
handlet en lignende aftale. Den 10. februar 2022 oplyste den daværende
regering, at Danmark ville indlede forhandlinger med USA, og aftalen
blev efterfølgende undertegnet den 21. december 2023.
Der henvises i øvrigt til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 3.
9.
Vil baserne kunne indgå i en overskridelse af Ruslands ”røde linjer”
Der henvises til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 8.
Sagsnr.: 2024/010920
Dok.nr.: 935464
Side 3 af 4
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
10. Er der en forventning om, at Rusland deler den danske regerings op-
fattelse af, at der ikke vil være atomvåben på de amerikanske baser
i Danmark?
Det følger af aftalens artikel 1, stk. 2, at alle aktiviteter i henhold til
aftalen skal udføres med fuld respekt for Danmarks suverænitet, grund-
lov og forfatningsmæssige sædvane, lovgivning samt folkeretlige forplig-
telser, herunder i forhold til oplagring af visse våbentyper på dansk ter-
ritorium, og at aftalen ikke ændrer dansk politik i forhold til oplagring
eller deployering af atomvåben på dansk territorium.
Regeringen understregede også Danmarks atomvåbenpolitik på presse-
mødet om forsvarssamarbejdsaftalen den 19. december 2023.
11. Tænker regeringen at de amerikanske baser i Danmark i en konflikt-
situation kan risikere at gøre Danmark til bombemål?
Der henvises til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 8.
12. Vedr. Aftalens uopsigelighed i 10 år. Kan Danmark ensidigt opsige
baseaftalen efter 10 år og hvilken garanti vil vi kunne opnå for dette?
Det følger af aftalens artikel 30, stk. 4, at aftalen gælder for en indle-
dende periode på 10 år. Herefter fortsætter aftalen med at være i kraft,
men den kan opsiges skriftligt af en af parterne med et års varsel.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2024/010920
Dok.nr.: 935464
Side 4 af 4
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0005.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 84
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 2. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 84 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carsten Bach
(LA).
Spørgsmål nr. 84:
”I
og med, Danmark har tiltrådt Oslo-konventionen og Ottawa-konven-
tionen, vil det da være muligt for det danske forsvar at være vært på
dansk jord for amerikanske styrker, der medbringer klyngebomber og
antipersonelminer som en del af deres arsenal?”
Svar:
Danmark har tiltrådt Ottawa-konventionen og Oslo-konventionen. Ot-
tawa-konventionen forbyder bl.a. at anvende, fremstille, oplagre og
overføre personelminer. Oslo-konventionen forbyder bl.a. brug og pro-
duktion af klyngeammunition eller at hjælpe, tilskynde eller foranledige
andre til brugen af klyngeammunition.
Danmark og USA har den 21. december 2023 indgået en aftale om for-
svarssamarbejde. Aftalen træder i kraft, når begge parter har implemen-
teret aftalen. Det fremgår specifikt af artikel 1, stk. 2, i aftalen, at alle
aktiviteter i henhold til aftalen skal udføres med fuld respekt for Dan-
marks suverænitet, grundlov og forfatningsmæssige sædvane, lovgiv-
ning samt folkeretlige forpligtelser, herunder i forhold til oplagring af
visse våbentyper på dansk territorium. Det gælder også i forhold til over-
holdelsen af Ottawa- og Oslo-konventionerne.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
28. januar 2025
International Jura
2025/000122
970222
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Side 1 af 1
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0006.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 151
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 26. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 151 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 151:
”Kan ministeren redegøre detaljeret for, hvordan regeringen konkret vil
sikre, at amerikanske militære aktiviteter på dansk territorium overhol-
der danske miljø- og sikkerhedsstandarder, herunder hvilke mekanismer
der træder i kraft, såfremt amerikanske aktiviteter fører til miljøskader?”
Svar:
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 1, stk. 2, at alle aktivi-
teter i henhold til aftalen skal ske med fuld respekt for Danmarks suve-
rænitet, grundlov og forfatningsmæssig praksis, dansk lovgivning og
Danmarks internationale forpligtelser.
Særligt i forhold til miljølovgivningen følger det af forsvarssamarbejds-
aftalens artikel 27, stk. 1, at Danmark og USA forpligter sig til at gen-
nemføre aftalen på en måde, der er forenelig med hensynet til naturbe-
skyttelse i Danmark og menneskers sundhed og sikkerhed. Det følger
endvidere af samme artikel, at USA bekræfter, at USA vil respektere
relevant dansk lovgivning på miljø-, sundheds- og sikkerhedsområdet i
forbindelse med gennemførelsen af amerikansk politik.
Det er således en del af forsvarssamarbejdsaftalen, at regler og proces-
ser på natur- og miljøområdet som det klare udgangspunkt vil blive ef-
terlevet i forbindelse med amerikanske styrkers opgavevaretagelse i
Danmark, herunder at der i overensstemmelse med de gældende regler
indhentes tilladelser m.v. hos de kompetente myndigheder.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
26. marts 2025
Lovgivning
2025/002207
1006405
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
Det følger endvidere af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 27, stk. 2, 1.
pkt., at med henblik på at bidrage til en miljømæssig forsvarlig håndte-
ring af farligt affald udpeger Danmark en instans, der skal fungere som
ansvarlig myndighed i forhold til underretninger i henhold til Basel-kon-
ventionen om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt af-
fald og bortskaffelse heraf, vedtaget i Basel den 22. marts 1989, samt
eventuel gennemførelseslovgivning.
De amerikanske styrker er desuden forpligtet til at afgive de oplysninger,
som er nødvendige for, at Danmark kan opfylde disse forpligtelser, jf.
forsvarssamarbejdsaftalens artikel 27, stk. 2, 2. pkt.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002207
Dok.nr.: 1006405
Side 2 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0008.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 152
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 26. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 152 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 152:
”Vil ministeren præcisere, hvilke kriterier regeringen vil benytte til at
vurdere, hvornår Danmark eventuelt bør tilbagekalde frafaldelsen af ju-
risdiktion over amerikansk militærpersonel, og hvordan disse kriterier
sikrer, at Danmarks suverænitet opretholdes i praksis?”
Svar:
De gældende NATO-regler på området fremgår af artikel VII, stk. 3, litra
a, nr. i-ii, i overenskomst af 19. juni 1951 mellem deltagerne i Den nord-
atlantiske Traktat vedrørende status for deres styrker, jf. bekendtgørelse
nr. 44 af 11. august 1955 i Lovtidende C (NATO SOFA).
Det følger heraf, at hvis medlemmer af amerikanske styrker begår lov-
overtrædelser i Danmark, der er strafbare efter både dansk og ameri-
kansk ret, så har USA fortrinsret til at udøve straffemyndighed, når lov-
overtrædelsen er begået i Danmark som led i tjenesten eller mod med-
lemmer af de amerikanske styrker, deres pårørende, amerikansk ejen-
dom eller sikkerhed. Danmark har som udgangspunkt fortrinsret til at
udøve straffemyndighed i alle andre tilfælde, jf. bestemmelsens litra b.
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Det følger af NATO SOFA artikel VII, stk. 3, litra c, at det land, der har
fortrinsret til at udøve straffemyndighed, kan frafalde sin fortrinsret. Det
følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 12, stk. 1, 2. pkt., at Dan-
mark gør brug af sin suveræne ret til at frafalde sin fortrinsret til at udøve
straffemyndighed over medlemmer af de amerikanske styrker for ikke-
tjenstlige lovovertrædelser på dansk territorium i overensstemmelse
med NATO SOFA artikel VII, stk. 3, litra c.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
26. marts 2025
Lovgivning
2025/002207
1006408
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
Det følger herudover af artikel 12, stk. 1, 3. pkt., i forsvarssamarbejds-
aftalen, at danske myndigheder i konkrete tilfælde af særlig vigtighed
for Danmark kan vælge at tilbagekalde frafaldelsen. Det bemærkes her-
til, at de relevante danske myndigheder i overensstemmelse hermed fra
sag til sag vil foretage en vurdering af, om der er tale om tilfælde af
særlig vigtighed for Danmark, som tilsiger en tilbagekaldelse.
Forsvarssamarbejdsaftalens artikel 12 medfører ikke, at USA tildeles
kompetence til at udøve straffemyndighed, som de ikke allerede har
hjemmel til i NATO SOFA artikel VII, stk. 3, litra c. Danske myndigheder
har således bl.a. fortsat udelukkende (eksklusiv) straffemyndighed over
lovovertrædelser, som alene er strafbare efter dansk lovgivning, men
ikke amerikansk, selv med hensyn til medlemmer af de amerikanske
styrker. Danske myndigheder har yderligere som udgangspunkt fortsat
straffemyndighed over pårørende til medlemmer af de amerikanske styr-
ker samt personer, der er statsborgere i eller har fast bopæl i Danmark,
medmindre de er medlemmer af de amerikanske styrker.
Hvis der måtte vise sig behov for at fastsætte nærmere regler om den
praktiske gennemførelse af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 12, vil der
med forslag til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas
Forenede Stater m.v. blive tilvejebragt hjemmel hertil.
Det bemærkes afslutningsvist, at forsvarssamarbejdsaftalen er en mel-
lemstatslig aftale mellem Danmark og USA. Forsvarssamarbejdsaftalen
medfører ikke, at der overlades suverænitet til USA i medfør af grundlo-
vens § 20.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002207
Dok.nr.: 1006408
Side 2 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0010.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 154
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 26. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 154 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 154:
”Vil ministeren udarbejde og offentliggøre en detaljeret økonomisk kon-
sekvensanalyse, der belyser de samlede kort- og langsigtede økonomi-
ske konsekvenser af den dansk-amerikanske forsvarssamarbejdsaftale
for Danmark, herunder omkostninger til vedligeholdelse og drift af faci-
liteter, samt give en vurdering af, hvordan aftalen påvirkes af USA’s ny-
lige kritik af Danmark som værende "en dårlig allieret"?”
Svar:
Det er regeringens holdning, at Danmarks deltagelse i internationale
samarbejdsaftaler og -programmer på forsvarsområdet er afgørende for
Danmarks, Nordens og Europas sikkerhed og tryghed. USA er vores vig-
tigste allierede og en bærende del af NATO-alliancen, som er afgørende
for dansk sikkerhed, og derfor er et tæt samarbejde med USA i NATO
samt et stærkt bilateralt forhold helt centralt.
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Det kommende forslag til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark
og Amerikas Forenede Stater m.v., der bl.a. vil skabe det retlige grund-
lag for gennemførelsen af forsvarssamarbejdsaftalen, forventes at have
mindre økonomiske konsekvenser for staten. De økonomiske konse-
kvenser kan imidlertid vanskeligt kvantificeres på nuværende tidspunkt,
idet omkostningerne vil afhænge af de amerikanske styrkers aktiviteter
i Danmark som led i forsvarssamarbejdsaftalen.
At der alene vil være tale om mindre økonomiske konsekvenser for sta-
ten skal ses i lyset af, at det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel
3, stk. 7, at de amerikanske styrker som udgangspunkt er ansvarlige for
bygge- og udviklingsomkostninger for de aftalte anlæg og områder, som
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
26. marts 2025
Lovgivning
2025/002207
1006421
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
de får stillet til rådighed til deres eksklusive brug, og for hermed for-
bundne drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 3, stk. 8, skal Danmark og USA
som udgangspunkt hver især afholde deres forholdsmæssige andel af
bygge- og udviklingsomkostninger og drifts- og vedligeholdelsesomkost-
ninger for de aftalte anlæg og områder, der stilles til rådighed til fælles
brug, eller på anden måde benyttes af de amerikanske styrker og de
danske væbnede styrker i fællesskab.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002207
Dok.nr.: 1006421
Side 2 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0012.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 155
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 26. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 155 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 155:
”I et høringssvar problematiserer Institut for Menneskerettigheder Dan-
marks forsvarsaftale med USA for at afvige fra lignende aftaler i Norge,
Sverige og Finland, jf. artiklen ”Institut for Menneskerettigheder: Dan-
mark giver USA større magtbeføjelser end resten af Norden” på Infor-
mation.dk den 23. februar 2025. Vil ministeren derfor redegøre for de
relevante afvigelser, som nævnes i høringssvaret og motivere årsagen
bag beslutningen om at give amerikanerne flere beføjelser i Danmark,
end de andre nordiske lande har gjort i deres aftaler.”
Svar:
En række europæiske allierede har i de senere år indgået bilaterale for-
svarssamarbejdsaftaler med USA. Det gælder bl.a. Tjekkiet, Norge, Sve-
rige, Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen og Finland.
Da forsvarssamarbejdsaftalerne er bilaterale, vil der i sagens natur være
visse indholdsmæssige forskelle, hvor den endelige aftaletekst afspejler
de enkelte landes konkrete forhandlinger med USA.
Samtidig er der en række fællestræk på tværs af aftalerne, idet de alle
bygger på en overordnet ramme for amerikansk militærs tilstedeværelse
i allierede lande. Dette inkluderer typisk bestemmelser om amerikanske
styrkers adgang til militære faciliteter, jurisdiktionsspørgsmål, beskat-
ningsforhold samt logistisk og operationel støtte.
I det omfang, der er afvigelser mellem aftalerne, kan det bl.a. afspejle
de enkelte landes forfatningsretlige begrænsninger, nationale sikker-
hedspolitikker og eksisterende samarbejdsstrukturer med USA.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
26. marts 2025
Lovgivning
2025/002174
1005784
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002174
Dok.nr.: 1005784
Side 2 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0014.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 165
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 10. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 165 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 165:
”Ministeren
bedes præcisere, hvorvidt USA har tilladelse til at iværk-
sætte angreb mod andre lande fra baser i Danmark, jf. den bilateral
forsvarssamarbejdsaftale med USA? Desuden ønskes der redegjort for,
hvorvidt ministeren vurderer, at evt. angrebne lande i sådanne tilfælde
i praksis vil skelne mellem USA og Danmark som ophav til et sådant
angreb, samt om evt. angrebne lande i følge international lov er for-
pligtet på at skelne mellem USA og Danmark som ophav til angrebet,
hvis angrebet er udført med våben placeret på dansk territorium?”
Svar:
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen), der regulerer de
amerikanske styrkers aktiviteter i Danmark.
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 1, stk. 1, at aftalen fast-
lægger rammerne for et styrket samarbejde mellem Danmark og USA
på forsvars- og sikkerhedsområdet og supplerer de vilkår og betingelser,
der er fastsat i overenskomst af 19. juni 1951 mellem deltagerne i Den
nordatlantiske Traktat vedrørende status for deres styrker, jf. bekendt-
gørelse nr. 44 af 11. august 1955 i Lovtidende C (NATO SOFA). NATO
SOFA regulerer den retlige status for et NATO-lands styrker, når de be-
finder sig på et andet NATO-lands territorium.
De amerikanske styrker m.v. vil i medfør af forsvarssamarbejdsaftalens
artikel 3, stk. 1, få tilladelse til uhindret adgang til og brug af de aftalte
anlæg og områder med henblik på besøg, træning, øvelser, manøvrer,
gennemrejse, støtte og hermed forbundne aktiviteter, optankning af luft-
fartøjer, bunkring af skibe, landing og hjemføring af luftfartøjer, midler-
tidig vedligeholdelse af køretøjer, skibe og luftfartøjer, indkvartering af
personel, kommunikation, samling og deployering af styrker og materiel,
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
28. marts 2025
Lovgivning
2025/002698
1014394
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
præpositionering af materiel, forsyninger og udstyr, bistand og samar-
bejdsaktiviteter i forbindelse med sikkerhed, fælles og kombinerede træ-
ningsaktiviteter, aktiviteter i forbindelse med humanitær bistand og nød-
hjælp, beredskabsoperationer, byggerier til understøttelse af fælles af-
talte aktiviteter samt eventuelle øvrige formål, som måtte blive aftalt
mellem parterne, herunder formål, som ligger inden for rammerne af
Den Nordatlantiske Traktat. Både Danmark og USA har adgang til og kan
gøre fælles brug af de aftalte anlæg og områder, bortset fra eventuelle
dele af disse, der udtrykkeligt er reserveret til de amerikanske styrkers
eksklusive adgang og brug.
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 1, stk. 2, at
alle USA’s
aktiviteter i henhold til aftalen skal udføres med fuld respekt for Dan-
marks suverænitet, grundlov og forfatningsmæssige sædvane, lovgiv-
ning samt folkeretlige forpligtelser. Det bemærkes hertil, at forsvars-
samarbejdsaftalen ikke ændrer på Danmarks øvrige internationale for-
pligtelser.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002698
Dok.nr.: 1014394
Side 2 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0016.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 166
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 10. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 166 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 166:
”Danmark
har ansvaret for at sikre, at menneskerettigheder overhol-
des på dansk territorium, derfor bedes ministeren redegøre for, hvor-
dan man i Danmark vil føre kontrol med amerikanske baser i Danmark
for at sikre, at de amerikanske styrker ikke krænker menneskeret-
tigheder, og andre folkeretslige forpligtelser, Danmark har, som vi tid-
ligere har set, f.eks. med transport af fanger og tortur i Polen?”
Svar:
Overholdelse af menneskerettighederne er naturligvis af afgørende vig-
tighed for regeringen.
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 1, stk. 2, at alle aktivi-
teter i henhold til aftalen skal udføres med fuld respekt for Danmarks
suverænitet, grundlov og forfatningsmæssige sædvane, lovgivning samt
folkeretlige forpligtelser. Alle aktiviteter i henhold til forsvarssamar-
bejdsaftalen skal således respektere danske internationale forpligtelser,
herunder danske forpligtelser på menneskerettighedsområdet.
Forsvarssamarbejdsaftalen ændrer ikke på Danmarks øvrige internatio-
nale forpligtelser, herunder danske myndigheders pligt til at reagere på
brud på menneskerettighederne.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
28. marts 2025
Lovgivning
2025/002698
1014395
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002698
Dok.nr.: 1014395
Side 2 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0018.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 167
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 10. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 167 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 167:
”Kan
Danmark holdes ansvarlig for evt. menneskerettighedskrænkel-
ser på de amerikanske baser i Danmark, som det f.eks. er set med
domme i Polen?”
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 166 (Alm.
del) fra Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsud-
valg.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
28. marts 2025
Lovgivning
2025/002698
1014400
1
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Side 1 af 1
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0019.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 168
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 10. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 168 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 168:
”Kan
ministeren bekræfte, at Folketingets Ombudsmand får adgang til
de amerikanske baser i Danmark, jf. den bilaterale forsvarssamarbejds-
aftale mellem USA og Danmark?”
Svar:
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Forsvarssamarbejdsaftalen regulerer de amerikanske styrkers aktivite-
ter i Danmark. Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 3, stk. 1,
at de amerikanske styrker m.v. bl.a. får tilladelse til uhindret adgang til
og brug af de aftalte anlæg og områder med henblik på en række akti-
viteter og formål, herunder besøg, træning, øvelser og manøvrer. Både
Danmark og USA har adgang til og kan gøre fælles brug af de aftalte
anlæg og områder, bortset fra eventuelle dele af disse, der udtrykkeligt
er reserveret til de amerikanske styrkers eksklusive adgang og brug.
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 1, stk. 2, at alle aktivi-
teter i henhold til aftalen skal udføres med fuld respekt for Danmarks
suverænitet, grundlov og forfatningsmæssige sædvane, lovgivning samt
folkeretlige forpligtelser.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
28. marts 2025
Lovgivning
2025/002698
1014401
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Side 1 af 1
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0020.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 181
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 13. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 181 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 181:
”Ifølge
artikel 12 i forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark,
så frafalder Danmark fortrinsretten til at udøve strafferetlig jurisdiktion
over medlemmer af de amerikanske styrker, herunder af pårørende og
civilt ansatte amerikanske statsborgere. Det er dog uklart, om dette
frafald af strafferetlig jurisdiktion udelukkende indbefatter tjenstlige
handlinger, hvorfor ministeren bedes redegøre for rækkevidden.”
Svar:
Der henvises til besvarelsen af 26. marts 2025 af spørgsmål nr. 152
(Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Bered-
skabsudvalg.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
31. marts 2025
Lovgivning
2025/002885
1019722
1
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Side 1 af 1
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0021.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 182
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 13. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 182 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 182:
”Ifølge
artikel 12 i forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark,
så frafalder Danmark fortrinsretten til at udøve strafferetlig jurisdiktion
over medlemmer af de amerikanske styrker, men Danmark forbeholder
sig retten til at tilbagekalde dette frafald i sager af “særlig vigtighed for
Danmark”. Ministeren bedes redegøre detaljeret for, hvilke sager der
anses
for at være af “særlig vigtighed for Danmark” samt supplere med
et konkret eksempel.”
Svar:
Der henvises til besvarelsen af 26. marts 2025 af spørgsmål nr. 152
(Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Bered-
skabsudvalg.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
31. marts 2025
Lovgivning
2025/002885
1019731
1
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Side 1 af 1
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0022.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 183
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 13. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 183 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 183:
”Det
amerikanske militær har et andet forhold til diskrimination på bag-
grund af køn, seksualitet mm, end vi har i Danmark, så hvordan vil
ministeren sikre overholdelse af konkret lovgivning og internationale
aftaler ift. diskrimination på de amerikanske baser i Danmark, jf. den
bilaterale forsvarssamarbejdsaftale mellem USA og Danmark?”
Svar:
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Det følger af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 1, stk. 2, at alle aktivi-
teter i henhold til aftalen skal udføres med fuld respekt for Danmarks
suverænitet, grundlov og forfatningsmæssige sædvane, lovgivning samt
folkeretlige forpligtelser.
Forsvarssamarbejdsaftalen ændrer ikke på Danmarks øvrige internatio-
nale forpligtelser, herunder danske myndigheders pligt til at reagere på
brud på menneskerettighederne.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
31. marts 2025
Lovgivning
2025/002885
1019734
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Side 1 af 1
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0023.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 184
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 13. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 184 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 184:
”Vil
ministeren redegøre for de overvejelser, der er gjort med hensyn
til overdragelse og afgrænsning af suverænitet i forhold til grundlo-
vens §§ 1 og 20?”
Svar:
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Forsvarssamarbejdsaftalen er en mellemstatslig aftale mellem Danmark
og USA. Forsvarssamarbejdsaftalen medfører ikke, at der overlades su-
verænitet til USA i medfør af grundlovens § 20.
Gennemførsel af forsvarssamarbejdsaftalen medfører behov for lovæn-
dringer i dansk ret, og regeringens indgåelse af aftalen på Danmarks
vegne forudsætter derfor, at Folketingets samtykke indhentes i medfør
af grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
31. marts 2025
Lovgivning
2025/002885
1019746
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Side 1 af 1
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0024.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 185
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 13. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 185 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 185:
”Den
danske forsvarssamarbejdsaftale med USA giver de amerikanske
styrker omfattende beføjelser til at udøve myndighed, herunder magt-
anvendelse, også uden for de amerikansk kontrollerede områder på
dansk territorium. Vil ministeren derfor detaljeret redegøre for, hvorfor
denne bilaterale aftale ikke anses for at være i strid med det såkaldte
uskrevne Grundlovsforbud, der er et fundamentalt princip i dansk stats-
ret om, at danske myndigheder er enekompetente til at udøve myndig-
hedsbeføjelser inden for dansk territorium?”
Svar:
Det uskrevne grundlovsforbud er udtryk for, at danske myndigheder som
udgangspunkt anses for at være enekompetente til at udøve myndig-
hedsbeføjelser inden for dansk territorium. Det antages dog, at det
uskrevne grundlovsforbud ikke er til hinder for, at et fremmed lands
myndigheder efter folkeretlig aftale om afgrænsning af de indbyrdes ju-
risdiktionsforhold opnår adgang på dansk territorium til at udøve visse
beføjelser i forhold til personer m.v., som også har en særlig tilknytning
til det pågældende andet land. Vurderingen af sådanne såkaldte juris-
diktionsaftalers forhold til grundloven beror på den enkelte aftales formål
og nærmere indhold, herunder karakteren og omfanget af de udenland-
ske myndigheders beføjelser på dansk område.
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen), der regulerer de
amerikanske styrkers aktiviteter i Danmark.
De danske myndigheder vil i medfør af forsvarssamarbejdsaftalens arti-
kel 6 have det primære sikkerhedsmæssige ansvar både på og uden for
de anlæg, der er omfattet af aftalen.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
31. marts 2025
Lovgivning
2025/002885
1019751
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
Forsvarsministeriet har ved vurderingen af det uskrevne grundlovsfor-
bud bl.a. lagt vægt på, at de amerikanske styrker efter forsvarssamar-
bejdsaftalens artikel 6, stk. 2, skal koordinere sikkerhedsplaner, herun-
der etablere samarbejdsprocedurer vedrørende sikkerhedsforanstaltnin-
ger, med de relevante myndigheder i Danmark. Det forudsættes, at
myndighedsbeføjelser udøves i overensstemmelse hermed. Danske
myndigheder har således en kontrol med, hvordan og under hvilke ram-
mer sikkerhedsplanerne udmøntes i praksis, ligesom det amerikanske
militær i almindelighed vil skulle samarbejde med danske myndigheder
om konkrete sikkerhedsforanstaltninger. Forsvarsministeriet finder på
den baggrund, at de myndighedsbeføjelser, der overlades de amerikan-
ske styrker efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 6, kan rummes in-
den for det uskrevne grundlovsforbud.
Det bemærkes, at amerikansk udøvelse af myndighedsbeføjelser på
dansk territorium vil have en særlig tilknytning til USA, da bemyndigel-
sen alene vedrører rettigheder og beføjelser, der er nødvendige for de
amerikanske styrkers brug, drift og forsvar af samt kontrol over de af-
talte anlæg og områder.
Det bemærkes desuden, at en magtudøvelse ikke vil rejse spørgsmål i
forhold til det uskrevne grundlovsforbud, hvis det sker inden for ram-
merne af nødret og nødværge, jf. straffelovens §§ 13 og 14.
Det er på denne baggrund Forsvarsministeriets vurdering, at forsvars-
samarbejdsaftalens artikel 6 kan gennemføres inden for rammerne af
det uskrevne grundlovsforbud.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002885
Dok.nr.: 1019751
Side 2 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0026.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 153
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 26. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 153 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 153:
”Kan ministeren klart redegøre for, hvilke typer materiel og våben USA
konkret får tilladelse til at præpositionere på dansk jord i henhold til
aftalen, samt hvordan regeringen konkret vil sikre, at præpositionering
af materiel, herunder atomvåben, ikke kommer i konflikt med dansk po-
litik og folkeretlige forpligtelser?”
Svar:
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen).
Det fremgår af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 1, stk. 2, at alle akti-
viteter i henhold til aftalen skal udføres med fuld respekt for Danmarks
suverænitet, grundlov og forfatningsmæssige sædvane, lovgivning samt
folkeretlige forpligtelser, herunder i forhold til oplagring af visse våben-
typer på dansk territorium, og at intet i aftalen ændrer dansk politik i
forhold til oplagring eller deployering af atomvåben på dansk territorium.
For så vidt angår præpositionering af forsvarsmateriel, forsyninger og
udrustning, følger det af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 4, stk. 1, 1.
pkt., at de amerikanske styrker efter konsultation mellem aftalens par-
ter, og under hensyntagen til begge parters synspunkter, kan transpor-
tere, præpositionere og opbevare forsvarsmateriel, forsyninger og ud-
styr (”præpositioneret materiel”) på de aftalte anlæg og områder samt
andre steder, som parterne i forsvarssamarbejdsaftalen måtte aftale i
fællesskab.
Det følger desuden af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 4, stk. 1, 2.
pkt., at de amerikanske styrker på forhånd skal underrette de danske
væbnede styrker om typer, mængder og leveringsplaner for præpositio-
neret materiel, som de amerikanske styrker planlægger at transportere
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
26. marts 2025
Lovgivning
2025/002207
1006419
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
eller præpositionere på dansk territorium, samt hvilke amerikanske le-
verandører og danske leverandører, der står for leverancen.
Som nævnt ændrer Danmarks indgåelse af forsvarssamarbejdsaftalen
ikke ved den danske atomvåbenpolitik.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002207
Dok.nr.: 1006419
Side 2 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0028.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 136
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Sikkerhedssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Sikkerhedssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 28. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 136 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Pertou
Mach (EL).
Spørgsmål nr. 136:
”Af FOU alm. del bilag 47 fremgår, at en præcisering af våbenloven i
relation til eksport af F-35-reservedele fra lageret i Skrydstrup vil blive
fremsat som en del af lovforslaget om at overlade baseområder i Dan-
mark til USA. Vil ministeren redegøre nærmere for denne sammenkæd-
ning og for sammenhængen mellem F-35-reservedelslageret og de base-
områder, som regeringen ønsker at stille til rådighed for USA.”
Svar:
Som det fremgår af orienteringen af 23. december 2024 til Folketingets
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg om vurderingen
af de juridiske rammer for håndtering af F-35-reservedele på lageret i
Skrydstrup, jf. FOU bilag 47 (Alm. del), er USA som leder af driftsorga-
nisationen bag F-35-samarbejdet ansvarlig for at sikre fordeling af F-35-
reservedele til F-35-landene. Som led i F-35-samarbejdet er det aftalt,
at USA kan forhåndsplacere reservedele på lageret i Skrydstrup, der en-
ten kan anvendes i danske F-35-kampfly eller efter amerikansk beslut-
ning videresendes til et andet lager i et F-35-land med et prioriteret be-
hov.
F-35-reservedelslagerets konkrete placering på Flyvestation Skrydstrup
sker af hensyn til den optimale operative håndtering af reservedelene.
Forsvarssamarbejdsaftalen mellem Danmark og USA fastlægger ram-
merne for et styrket samarbejde på forsvars- og sikkerhedsområdet og
regulerer amerikansk militær tilstedeværelse i Danmark. Aftalen giver
som led heri bl.a. amerikanske styrker adgang til at benytte nærmere
aftalte militære anlæg og områder i Danmark. USA vil på nuværende
tidspunkt få adgang til at benytte flyvestationerne i Karup, Skrydstrup
og Aalborg. Aftalen indebærer ikke, at USA kan oprette selvstændige
baser i Danmark. Inden for de udvalgte militære områder kan det afta-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
25. marts 2025
International Jura
2025/002389
1018539
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
les, at USA får eksklusiv ret til visse anlæg eller områder. Forsvarssam-
arbejdsaftalen vil således gælde for og regulere USA’s stationering af
soldater samt transport, præpositionering og opbevaring af forsvarsma-
teriel, og forsyninger og udstyr i Danmark. Aftalen vil således også gælde
for det eksisterende samarbejde med USA om forsvarsmateriel i F-35-
programmet.
Udkast til lovforslag om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Ame-
rikas Forenede Stater m.v., blev sendt i høring den 23. december 2024,
jf. FOU bilag 48 (Alm. del).
Henset til, at der ikke tidligere er taget udtrykkelig stilling til et interna-
tionalt samarbejde af den type, som der er tale om i F-35-programmet,
i den gældende lovgivning på området, vurderer Forsvarsministeriet, at
det er nødvendigt at præcisere den gældende undtagelse i våbenloven
til kravet om tilladelse til udførsel, så der skabes den fornødne klarhed
om, at undtagelsen finder anvendelse for såvel danske som udenlandske
militære styrker og personel.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002389
Dok.nr.: 1018539
Side 2 af 2
L 188 - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i udvalget vedrørende forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark, inden lovforslagets fremsættelse
2999599_0030.png
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 137
Offentligt
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 28. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 137 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Pertou
Mach (EL).
Spørgsmål nr. 137:
”Er det planen, at F-35-reservedelslageret
for fremtiden skal ligge på
den del af Flyvestation Skrydstrup, der efter en vedtagelse af lovgivnin-
gen om overdragelse af danske baseområder til USA vil være utilgæn-
gelig for danske myndigheder?”
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 136 (Alm.
del) fra Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsud-
valg.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
25. marts 2025
International Jura
2025/002389
1009035
1
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Side 1 af 1