Socialudvalget 2024-25
L 187 Bilag 1
Offentligt
2997493_0001.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 2 -- [ AdoptionspolitiskForumsHøringssvar24032025 ] --
Vesterfælledvej 4, 2
1750 Kbh. V
Socialudvalget 2024-25
L 187 - Bilag 1
Offentligt
Telefon: 26744969
E-mail:
info@adoptionspolitik.org
København den 24-03-2025
Adoptionspolitisk Forums svar på høring til Udkast til lovforslag til
International Adoption fremsendt den 12-3 2025
Adoptionspolitisk Forum kan ikke støtte den foreslåede forlængelse af Ankestyrelsens midlertidige
tilladelse til formidling af transnationale adoptioner – denne bør bortfalde 1.7 2025 som
oprindeligt anført
Dette skyldes:
1. Der er ingen sikring eller undersøgelser af adoptionsprocesser og således ingen garanti for
at de foregår lovligt og etisk
2. At folk står på venteliste bør ikke overskygge behovet for at sikre adopteredes rettigheder.
3. Social og Boligministeriets rolle som tilsynsførende på adoptionsområdet kan ikke ske
forsvarligt og er ikke beskrevet, så området står reelt uden tilsyn, og der er ikke beskrevet
en løsning for dette
4. Ankestyrelsen har overtaget de samme medarbejdere der ikke kunne håndtere eller har
ignoreret tidligere ulovligheder og at disse fortsat skal håndtere adoptionsprocessen uden
ændring eller kontrol er stærkt bekymrende – og således ikke nu eller tidligere en
overbevisende myndighed til at være et ”sikkerhedsnet for adopterede”.
5. Ankestyrelsens PAS ordning har ikke løftet behovet for PAS – hvilket en særdeles
begrænset undersøgelse allerede viser ligesom Ankestyrelsen ikke kan agere videncenter
eller lign. på de adopterdes vegne – hvilket håndtering af adopteredes papirer og
undersøgelse af klager har vist indtil nu jf. tre tidligere beskikkede medarbejdere påpegede
i 2022.
Adoptionspolitisk Forum finder det problematisk, at man fortsat insisterer på at formidle børn til
folk på venteliste uden at vide om det er lovligt, uden ændret praksis og uden at håndtere de
problemer, der strukturelt er indbygget i transnationale adoptioner.
Vi er uenig i vurderingen af, at det ingen administrative konsekvenser har for borgeren. Som
transnationalt adopteret har det den konsekvens, at vi pt. har to års ventetid på aktindsigt i egne
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0002.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 2 -- [ AdoptionspolitiskForumsHøringssvar24032025 ] --
sager. At vi ingen garanti har for at vores private arkiver ikke tilføres rigsarkivet, som privatarkiv,
og dermed fortsat ikke får fuld indsigt i egne sager. Ligeledes er det uklart, hvordan man vil
håndtere at en offentlig instans fortsætter en ulovlig praksis.
Det er at ignorere den ganske begrænsede undersøgelse der har været fra Ankestyrelses side og
det synes absurd at den institution, der skal føre tilsyn nu skal agere som formidlende bureau og
arbejdsgiver for tidligere privatansatte sagsbehandlere, der har ageret ulovligt.
Vi henstiller til at Social og Boligministeriet begynder at agere som en forsvarlig myndighed på
området og standser al formidling af børn indtil en tilbundsgående undersøgelse er gennemført
for at standse en entydigt tilgang, der alene handler om at sikre barnløse danskere udenlandske
børn og ikke forholder sig adopteredes rettigheder.
Med venlig hilsen
Yong Sun Gullach
Forperson
Adoptionspolitisk Forum
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0003.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 3 -- [ FRH bidrag ] --
familieretshuset.dk
Til Social- og Boligministeriet
Skriv til os via borger.dk
Telefon: 72 56 70 00
Dato: 20.03.25
2024 - 60475
Sagsnummer: 2025-108
Høring over til Lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Ud-
skudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish
International Adoption)
Familieretshusets bidrag
Familieretshuset har ingen bemærkninger
Med venlig hilsen
Sagsbehandler:
Søren Aakjær
Gam
Søren Aakjær Gam
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0004.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 4 -- [ Høringssvar over udkast til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven.docx - G
København, 20. marts 2025
Høringssvar fra Danish Korean Rights Group (DKRG) over udkast til lov om ændring
af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af konsekvenserne ved
afvikling af Danish International Adoption)
DKRG har modtaget udkast til ændring af loven om ændring af adoptionsloven.
DKRG kan ikke tilslutte sig ændringen på følgende baggrund:
1. Ankestyrelsen kan ikke være en adoptionsformidlende organisation
Ifølge §73 i bekendtgørelsen om adoption er Ankestyrelsen centralmyndighed for
international
adoption
til
Danmark
efter Haagerkonventionen, jvf. Kap.
11.
Ankestyrelsen er således ikke en autoriseret adoptionsformidlende organisation,
jvf. Haagerkonventionen, artikel 10 og 11.
Danmark følger således ikke Haagerkonventionen på trods af påstande om det
modsatte. Det er problematisk, fordi Haagerkonventionen netop bliver fremhævet
som værnet mod illegale og ulovlige adoptioner. DKRG advarer på det kraftigste
imod at tilsidesætte Haagerkonventionen.
2. Tilsynet med international adoption er i strid med Haagerkonventionen
I følge §73 i bekendtgørelsen om adoption er Ankestyrelsen centralmyndighed for
international adoption til Danmark efter Haagerkonventionen, jvf. Kap. 11 med
ansvar for at udføre de opgaver, som ifølge Haagerkonventionen påhviler
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0005.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 4 -- [ Høringssvar over udkast til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven.docx - G
centralmyndigheden,
jvf.
Kap.
11,
§74,
stk.
2,
herunder
tilsyn,
jvf Haagerkonventionen, artikel 6 og 8.
Det er i strid med Haagerkonventionen, at andre instanser end centralmyndigheden
udfører tilsyn. Der er således lige nu intet tilsyn med adoptionsformidlingen i
henhold til Haagerkonventionen, da Social- og Boligministeriets departementale
tilsyn med de underliggende myndigheders opgavevaretagelse og interne
administration ikke kan sidestilles med en centralmyndigheds tilsyn i henhold til
Haagerkonventionen. DKRG advarer på det kraftigste imod at tilsidesætte
Haagerkonventionen.
3. Solnedgangsklausulen bliver tilsidesat
Ved lov nr. 679 af 11. juni 2024 fik Ankestyrelsen hjemmel til at varetage formidling
af internationale adoptioner, såfremt DIA ikke kunne eller ville varetage
formidlingen. Med virksomhedsoverdragelsen af DIA til Ankestyrelsen den 1.
november 2024 overtog Ankestyrelsen DIAs opgaver med adoptionsformidling.
Loven bortfalder pr. 1. juli 2025.
Netop lovens solnedgangsklausul blev i behandlingerne af lovforslaget anvendt
som argument og sikkerhed for, at loven kunne gennemføres, fordi den havde en
udløbstid. DKRG opfordrer de partier, der stemte for loven, at overveje, hvorvidt der
skal ses bort fra solnedgangsklausulen og i så fald hvor mange gange loven skal
forlænges? Især set i lyset af, at loven i praksis faciliterer overtrædelse af
Haagerkonventionen.
4. Ankestyrelsen advarer selv imod at hjemtage børn fra aktivt formidlende
lande
Den 13. december 2024 udgav DR en artikel, der beskriver, hvorledes
Ankestyrelsen i et notat fra 2024 advarer om hjemtagelse af børn fra navngivne
lande. Disse lande formidles der fortsat børn fra, stik imod Ankestyrelsens egne
anbefalinger.
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0006.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 4 -- [ Høringssvar over udkast til lov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven.docx - G
DKRG tager på det kraftigste afstand fra og finder det i øvrigt absurd, at
Ankestyrelsen hjemtager børn fra lande, som Ankestyrelsen ikke engang selv kan
garantere etiske, lovlige adoptioner fra.
Med venlig hilsen
På vegne af Danish Korean Rights Group
Anja Kær Kold
Cand.jur.
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0007.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 5 -- [ Høring over ændring af adoptionsloven (udskudt ophævelse af håndtering af konsekvens
Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høring over ændring af adoptionsloven (udskudt ophævelse af
håndtering af konsekvenserne ved afvikling af DIA) (SM Id nr.:
2546159)
Social- og Boligministeriet har den 12. marts 2025 bedt Ankestyrelsen om
bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af adoptionsloven
(udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af
Danish International Adoption).
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til lovforslaget.
20. marts 2025
J.nr. 25-26085
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
ast@ast.dk
sikkermail@ast.dk
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
Venlig hilsen
Carina Fogt-Nielsen
man-fre kl. 9.00-15.00
Åbningstid - telefon:
man-tir kl. 9.00-15.00
ons lukket
tor-fre kl. 9.00-15.00
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0008.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar Familier for evigt 12.03.25 ] --
FAMILIER FOR EVIGT
12-03-25
HØRINGSSVAR
Høringssvar fra Familier for Evigt
Familier for Evigt ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende det fremsatte lovforslag om
forlængelse af Ankestyrelsens midlertidige ansvar for international adoptionsformidling frem til
1. januar 2027.
Med udskydelsen giver man en kattelem til at holde adoptionsområdet lukket frem til 2027. Vi
mener, at denne forlængelse ikke må blive en sovepude, men tværtimod skal være en periode,
hvor der aktivt arbejdes for en holdbar og langsigtet løsning.
Vi ser med bekymring på den lange periode med usikkerhed omkring international adoptions
fremtidige organisering. Det er et udtryk for negligering af området og situationens alvor.
International adoption har været en afgørende mulighed for familiedannelse, især for par, der
oplever fertilitetsproblemer eller par af samme køn. Behandlingstiden har afgørende
konsekvenser for de berørte familier, og derfor er der siden januar 2024 givet politisk lovning
på at arbejde på højtryk. En fortsat udskydelse af en politisk beslutning vil være en reel
udsultning af området og skabe unødig usikkerhed for både børn, kommende adoptivforældre
og samarbejdslande. Vi ønsker særligt fokus på følgende punkter, som vi anbefaler indarbejdet
i lovforslaget:
1.
Politisk stillingtagen bør ske hurtigere
Det er utilfredsstillende, at der fortsat ikke tages en konkret politisk beslutning om
international adoptions fremtid før 2027. Denne periode er for lang, og vi anbefaler
derfor en snarlig politisk afklaring af adoptionsområdet. På baggrund af den indgribende
sanktion, som har store personlige konsekvenser, ønsker vi, at beslutningen ikke
yderligere trækkes i langdrag. Jf. god retspraksis og på baggrund af situationens alvor
bør behandlingstiden være så kort som mulig. Vi opfordrer til, at man behandler det
som en hastesag.
2. Ankestyrelsen skal forpligtes til at genoptage samarbejdet med Sydafrika
Vi anbefaler, at Ankestyrelsen får en klar forpligtelse til aktivt at undersøge
mulighederne for og genoptage samarbejdet med Sydafrika, dette set i lyset af
at Ankestyrelsen siden 2016 ikke har afvist nogen matchninger fra Sydafrika, og at man
i perioden under DIA’s kontrollerede nedlukning har fortsat med at adoptere i de sager,
hvor der var sket matchninger. Sydafrika var det eneste land, der adopterede
homoseksuelle ansøgere, ligesom hovedparten af DIA’s ansøgere stod på venteliste til
Sydafrika. Derfor mener vi, at Ankestyrelsen skal forpligtes til at finde konkrete
løsninger, der gør det muligt at genetablere samarbejdet med Sydafrika.
så de familier, der allerede er godkendt og står på ventelisten til adoption fra Sydafrika,
kan fuldføre deres adoptioner.
3. Undersøgelse af nye samarbejdslande
Det bør sikres, at Ankestyrelsen får mulighed for aktivt at undersøge muligheden for
nye samarbejdslande, så international adoption kan fortsætte i en stabil og reguleret
form. En forlængelse af den midlertidige løsning bør resultere i flere beføjelser til
Ankestyrelsen, så området ikke går i stå, men forsætter med at være dynamisk.
4. Tidligere ophør af midlertidig ordning ved permanent løsning
Det bør indskrives i ændringsforslag 2.3, at Ankestyrelsens hjemmel bortfalder, så
fremt der tidligere end 1. januar 2027 er etableret en ny organisation eller løsning for
international adoption.
1
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0009.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar Familier for evigt 12.03.25 ] --
FAMILIER FOR EVIGT
12-03-25
HØRINGSSVAR
5. Forlængelse af godkendelser
Det bør sikres, at den tid, som godkendte adoptanter har ventet i nedlukningsperioden,
automatisk tillægges deres eksisterende godkendelser. Dette er nødvendigt, da flere
familier oplever, at deres godkendelser nærmer sig udløbsdato, hvilket vil være
urimeligt, da ventetiden skyldes politiske og administrative forhold uden for familiernes
kontrol, er tænkes især på de familier som ikke kan søge om forlængelse grundet alder.
6. Optag af nye ansøgere
Det er problematisk, at der fortsat ikke kan optages nye ansøgere på ventelisterne.
Denne situation medfører en reel afvikling af international adoption i Danmark, hvilket
potentielt hindrer mange familier i at adoptere, herunder søskende til allerede
adopterede børn. Vi anbefaler derfor, at Ankestyrelsen snarest får til opgave at finde
løsninger, der sikrer genåbning af ventelisterne.
Vores anbefalinger baseres på hensynet til barnets tarv, gældende love og regler,
subsidiaritetsprincippet samt hensynet til godkendte og kommende adoptanter.
Vi mener, det er afgørende, at Danmark fortsat sikrer børn uden familie mulighed for en tryg
opvækst gennem adoption.
Samtidig finder vi, at den lange usikkerhedstid skaber unødvendig belastning for familier, der
ønsker at adoptere, og for de børn, som står i svære situationer og venter på en familie.
Vi opfordrer til en hurtigst mulig løsning for de familier, der allerede er godkendte til adoption
– særligt dem, der står på venteliste til adoption fra Sydafrika. Samtidig bør der findes en
langsigtet løsning for den fremtidige organisering af international adoption.
Vi foreslår desuden, at Ankestyrelsen midlertidigt tildeles flere beføjelser, så styrelsen ikke blot
opretholder området, men også får et konkret ansvar og en forpligtelse til at udvikle det. Dette
bør blandt andet omfatte genetablering af samarbejdet med Sydafrika samt en undersøgelse af
mulighederne for at indgå aftaler med nye lande.
Vi ønsker at sikre, at adopterede børn i fremtiden kan få en tryg og kærlig opvækst i Danmark
og at allerede adopterede børn har mulighed for at få en søskende, de kan spejle sig i og møde
fremtiden med ud fra deres fælles adoptionsståsted.
At vokse op i det danske samfund som adopteret indebærer unikke udfordringer, og det at
have en søskende med samme baggrund kan give en værdifuld støtte og fælles forståelse.
Med venlig hilsen, Familier for Evigt
2
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0010.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 7 -- [ 02-Orientering250319 ] --
Isumaginninnermut, Ilaqutariinnut, Suliffeqarnermut Nunamullu Namminermut Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og
Indenrigsanliggender
Social- og boligministeriet
Att.: Lars Thøgersen
lth@sm.dk
jurint@sm.dk
19/03/2025
Sags nr. 2025 - 6198
Akt. id. 25161410
Høringssvar vedrørende ”udkast til lov om ændring af lov om ændring af
adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved
afvikling af Danish International Adoption)”, Deres j.nr.: 2024-9442
Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked har den 12. ds.
modtaget en høring over ovennævnte med den 25. ds. som høringsfrist.
Departementet har for nuværende ingen bemærkninger til udkastet, da ændringen
blot har til hensigt at hjemle fortsættelse af et allerede igangværende forløb efter
1. juli 2025.
Postboks 970
3900 Nuuk
Tlf. (+299) 34 50 00
Fax (+299) 34 63 64
E-mail: isn@nanoq.gl
www.naalakkersuisut.gl
Venlig hilsen
Mehdi Shams
Konst. afdelingschef
Afdeling for Jura
1/1
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0011.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 8 -- [ ÅIA & AT høringssvar Socialministeriet marts 2025 ] --
Att
Aalborg 18.03.2025
Lars Thøgersen
Chefkonsulent / Legal adviser
Center for Jura og Internationale Opgaver / Center for Legal og International Affairs
Social- og Boligministeriet/Ministry of Social Affairs and Housing
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark/Denmark
Åbenhed i Adoption & Adoptionstrekanten takker for invitationen til høring over udkast til
for
slag til l
ov om ændring af lov om ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af
håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish International Adoption).
Den 20. april og den 19. oktober 2024 sendte Åbenhed i Adoption nedenstående
høringssvar til udkast til lovforslag
om ændring af adoptionsloven (Håndtering af konsekvenserne af afvikling af Danish
International Adoption):
“Åbenhed i Adoption (ÅIA) fastholder kravet om et fuldt og endeligt stop af transnational
adoption nu.
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0012.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 8 -- [ ÅIA & AT høringssvar Socialministeriet marts 2025 ] --
ÅIA fraråder myndigheder og private organisationer at genoptage transnational
adoptionsformidling, herunder også matchede ventelistesager.
ÅIA henviser til blandt andet FN's Børnekonventions subsidiaritetsprincip, samt Holland, der
på trods af Joustrarapporten valgte at fortsætte transnational adoption, men nu har besluttet
at stoppe det.
ÅIA fraråder, at Ankestyrelsen fortsætter transnational adoption og i stedet gør
suspenderingen permanent. Det betyder, at en afviklingsperiode betragtes som allerede
gennemført.
Derudover anbefaler ÅIA, at myndighederne tilføres ekstra uvildige ressourcer til
udelukkende at opfylde statens forpligtelse til at yde adopterede, adoptanter og oprindelig
familie bistand i forbindelse med anmodning om aktindsigt, tilbagerejser, kontakt til relevante
aktører i udlandet, kontakt til oprindelig slægt, søgen efter yderligere oplysninger om
konkrete adoptionssager
samt generel vejledning og rådgivning i forbindelse med søgen efter oplysninger, så de
berørte parter så vidt muligt kan få genoprettet deres grundlæggende menneskerettigheder
via juridisk, praktisk og økonomisk kompensation, og på en måde, så Ankestyrelsens øvrige
områder ikke belastes yderligere henset, at der f.eks. på klager på handicapområdet pt. i
forvejen er en meget lang sagsbehandlingstid på 12 måneder. Derudover anbefaler ÅIA
fortsat opbygning af et uvildigt organ til formålet fremover.”
Åbenhed i Adoption har gennem 11 år anbefalet et velbegrundet fuldt stop af
adoptionsformidling. Dette fastholder vi. Vi ser ikke, at den midlertidige løsning med
Ankestyrelsens overtagelse af DIA's opgaver med adoptionsformidling og en forlængelse af
denne som en acceptabel form i og med, at vi ikke ser international adoptionsformidling som
en fremadrettet løsning, og vi fordømmer dermed på det skarpeste opretholdelsen af en
venteliste af adoptionsansøgere.
I henhold til Haagerkonventionens forpligtelse til at understøtte mennesker som har været
udsat for adoption og deres ret til kendskab til egen historie opfordrer vi fortsat den danske
stat til at yde den nødvendige bistand i forbindelse med anmodning om aktindsigt,
tilbagerejser, kontakt til relevante aktører i udlandet, kontakt til biologisk slægt m.v., samt
minder i henhold til FN's Børnekonvention Artikel 8 om den danske stats forpligtelse til at
sikre adoptionsgjorte retten til at kende deres oprindelige identitet samt yde passende
bistand og beskyttelse med henblik på hurtigt at genoprette denne, hvor dele af eller hele
identiteten er ulovligt frarøvet med
oprettelsen af et permanent uvildigt organ
- og altså
ikke som en fortsat gældende midlertidig ordning.
I tillæg til dette fastholder vi fortsat kravet om at gennemføre en uvildig juridisk undersøgelse
af alle adoptioner som Danmark har gennemført fra 1950'erne og til dags dato samt en
formel og oprigtig undskyldning til alle berørte af adoption.
Venlig hilsen
Jin Vilsgaard, transnationalt adopteret
jinvilsgaard@hotmail.com
Iben Krarup Høgsberg Brown, adoptant (transnationalt/nationalt)
ibenbrownhogsberg@gmail.com
Åbenhed i Adoption & Adoptionstrekanten 2025 (sammenlagt pr. 1. marts 2025)
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997493_0013.png
-- AKT 4111832 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar 2546159_AdoptionOgSamfund_240325 ] --
Social- og Boligministeriet
Lars Thøgersen
lth@sm.dk
med kopi til
jurint@sm.dk
Ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af
DIA) (SM Id nr.: 2546159) (Fwd: Høring: Ændring af adoptionsloven (Udskudt ophævelse af
håndtering af konsekvenserne ved afvikling af DIA) (SM Id nr.: 2546159))
Adoption & Samfund takker for muligheden for at bidrage med høringssvar til forslag om ændring af
adoptionsloven (Udskudt ophævelse af håndtering af konsekvenserne ved afvikling af Danish
International Adoption) (SM Id nr.: 2546159).
Vi sætter i Adoption & Samfund stor pris på, at man fastholder at Ankestyrelsen i en midlertidig
periode kan fortsætte arbejdet med at formidle børn til international adoption og vi har derfor ingen
yderligere kommentarer til en udsættelse af ordningen til 1. januar 2027.
Der er ca. 23.000 internationalt adopterede i Denmark, og de har konventionssikrede rettigheder til at
få viden om deres baggrund og dermed få genskabt en eventuelt brudt identitet. Det er en forpligtelse,
vi skal have politikerne og ikke mindst ministeren til at tage alvorligt. Vi håber derfor, at man vil sætte
flere penge af til den nuværende PAS ordning.
Samtalegrupperne for adopterede over 18 år er især vigtige i en tid, hvor de adopterede har brug for et
frirum, hvor de kan vende de tanker, der rør sig om f.eks. identitet og biologisk ophav.
Lige netop dette oplever mange som en hjælp, for det kan være svært at tale med andre om, hvad det
er der sker, når der sættes spørgsmålstegn ved, hvem du er.
Mange hilsener
Næstforperson
Sanne Vindahl Nyvang