Socialudvalget 2024-25
L 187 Bilag 1
Offentligt
2997492_0001.png
Enhed
Center for Jura og
Internationale
Opgaver
Sagsnr.
2024 - 9442
Doknr.
1185902
Dato
31-03-2025
Høringsnotat
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om ændring af
adoptionsloven (Udskydelse af solnedgangsklausul).
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. marts 2025 til den 25. marts
2025 været sendt i høring hos nedenstående myndigheder og organisationer
m.v. Høringsperioden er forkortet på grund af lovforslagets væsentlige og
hastende karakter.
Adoption og Samfund, Adoption og Samfund Ungdom, Adoptionsnævnet,
Adoptionspolitisk Forum, , Advokatsamfundet, Against Child Trafficking,
Amnesty International, Ankestyrelsen, Børnerådet, Danish Korean Rights
Group (DKRG), Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Departementet
for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender
(Grønland), Familieretshuset, Familier for Evigt
Bevar international adoption,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Institut for
Menneskerettigheder, Justitsministeriet (Færøerne), Koreaklubben,
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Retspolitisk Forening,
Rigsombudsmanden i Grønland, Syddansk Universitet (Juridisk Institut),
Tænketanken Adoption, Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus
Universitet (Juridisk Institut) og Åbenhed i Adoption og Adoptionstrekanten.
Herudover har udkastet været tilgængeligt på Høringsportalen.
2. Modtagne høringssvar
Der er modtaget høringssvar fra følgende høringsparter:
Adoptionspolitisk Forum, Danish Korean Rights Group (DKRG), Familier for
Evigt
Bevar international adoption, Åbenhed i Adoption og
Adoptionstrekanten, Adoption & Samfund, Departementet for Sociale
Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender (Grønland),
Ankestyrelsen og Familieretshuset.
I det følgende gengives og kommenteres de væsentligste punkter i de
modtagne høringssvar.
3. Bemærkninger til lovudkastet
3.1. Generelle bemærkninger
Departementet for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og
Indenrigsanliggender (Grønland), Ankestyrelsen og Familieretshuset
har
afgivet høringssvar om, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Høringssvaret fra
Familier for Evigt
Bevar international adoption
indeholder
navnlig forslag til stillingtagen til det fremtidige adoptionssystem og til de lande,
som Danmark skal samarbejde med om international adoption.
Adoption & Samfund
støtter forslaget om udskydelse af solnedgangsklausulen.
1
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997492_0002.png
Åbenhed i Adoption og Adoptionstrekanten, DKRG og Adoptionspolitisk Forum
støtter ikke forslaget om udskydelse af solnedgangsklausulen.
Social- og Boligministeriets bemærkninger
Forslagene til indretningen af det fremtidige adoptionssystem og til lande, som
Danmark skal samarbejde med om international adoption, falder uden for
rammerne for nærværende lovforslag, og forslagene kommenteres derfor ikke i
dette høringsnotat.
3.2. Udskydelse af ophævelsen af Ankestyrelsens hjemmel til at varetage
international adoptionsformidling
Åbenhed i Adoption og Adoptionstrekanten
ønsker muligheden for international
adoptionsformidling afskaffet og støtter ikke forslaget.
DKRG
finder, at ordningen er i strid med Haageradoptionskonventionen, idet
Ankestyrelsen er centralmyndighed for international adoption til Danmark, og
ikke er en autoriseret adoptionsformidlende organisation. Herudover finder
DKRG,
at ordningen er i strid med konventionen, idet der ikke føres tilsyn med
adoptionsformidlingen i henhold til konventionen. Social- og Boligministeriets
departementale tilsyn er ifølge DKRG ikke er tilstrækkeligt.
Adoptionspolitisk Forum
finder, at der ikke er sikring eller undersøgelser af
adoptionsprocesserne, og at Social- og Boligministeriets rolle som
tilsynsførende på adoptionsområdet ikke er forsvarlig, hvorfor området ifølge
organisationen reelt står uden tilsyn. Herudover finder
Adoptionspolitisk Forum
ikke, at Ankestyrelsen har løftet behovet for PAS tilstrækkeligt.
Familier for Evigt
Bevar international adoption
ønsker bl.a., at det indskrives i
lovforslaget, at Ankestyrelsens hjemmel bortfalder, såfremt der tidligere end 1.
januar 2027 er etableret en løsning for international adoption til Danmark.
Social- og Boligministeriets bemærkninger
Ministeriet skal indledningsvist bemærke, at formålet med lovforslaget alene er
en forlængelse af den lovændring, der blev vedtaget i juni 2024, og som
bemyndiger Ankestyrelsen til at varetage opgaven som adoptionsformidlende
organisation. Formålet er derved at sikre, at Ankestyrelsen fortsat har mulighed
for at varetage opgaven som adoptionsformidlende organisation, mens der
arbejdes på at tilrettelægge et nyt robust system for international
adoptionsformidling til Danmark.
For så vidt angår
DKRG’s
bemærkninger om manglende overholdelse af
Haageradoptionskonventionen, og
Adoptionspolitisk Forums
bemærkninger om
manglende sikring eller undersøgelser af adoptionsprocesserne, bemærker
ministeriet, at Ankestyrelsen er Danmarks centralmyndighed på
adoptionsområdet i henhold til Haageradoptionskonventionens artikel 6.
Centralmyndigheden er i henhold til konventionen ansvarlig for at sikre, at
gældende lov og regler bliver overholdt i adoptionsformidlingen. Ministeriet
bemærker videre, at det i henhold til Haageradoptionskonventionen som
udgangspunkt er centralmyndigheden der forpligtes til at varetage opgaverne
efter konventionen, herunder adoptionsformidlingen, men at medlemsstaterne
kan vælge at uddelegere opgaven til et autoriseret organ.
For så vidt angår
DKRG’s og Adoptionspolitiske Forums
bemærkninger om
manglende tilsyn med Ankestyrelsen bemærker ministeriet, at
Haageradoptionskonventionen ikke stiller krav om tilsyn med
centralmyndigheden, og det er op til den enkelte medlemsstat af bestemme,
om der skal være et tilsyn, hvis centralmyndigheden står for
formidlingsopgaven. Ministeriet bemærker hertil, at i forbindelse med
Ankestyrelsens overtagelse af formidlingsopgave iværksatte Social- og
Boligministeriet et intensiveret tilsyn med hermed, og at det fremgår af
lovforslagets punkt 2.3, at Social- og Boligministeriet fortsat vil føre tilsyn med
2
L 187 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og boligministeren
2997492_0003.png
Ankestyrelsens varetagelse af formidlingsopgaven. Herudover bemærkes, at
Ankestyrelsen som offentlige myndighed er bundet af anden lovgivning end
private organisationer. Det gælder bl.a. forvaltningsloven og offentlighedsloven.
For så vidt angår
Adoptionspolitisk Forums
bemærkninger om Ankestyrelsens
varetagelse af PAS-opgaven bemærkes det for god ordens skyld, at det er en
forudsætning for Ankestyrelsens varetagelse af opgaven med indsigt i egen
adoptionssag,
at DIA’s arkiver
er overleveret til Rigsarkivet. Arkiverne er pr. 28.
februar 2025 overleveret til Rigsarkivet.
For så vidt angår
Familier for Evigt
Bevar international adoptions
ønske om
en tilføjelse i lovforslaget, bemærker ministeriet, at det under punkt 2.3 i
lovforslaget er tilføjet, at Ankestyrelsens hjemmel bortfalder, hvis et nyt system
til formidling af international adoption i Danmark er kommet på plads inden den
1. januar 2027.
3