Retsudvalget 2024-25
L 186 Bilag 1
Offentligt
2996633_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2025
Strafferetskontoret
Mikkel
August
Buchwald
2024-07873
3655386
von
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om euforiserende
stoffer (Skærpet indsats mod narkotikakriminalitet, herunder
opioider)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ...................................................................................................2
1.1. Høringsperiode ..................................................................................2
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v........................................2
2. Høringssvarene .........................................................................................6
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ...........................................6
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ..........................6
2.2.1. Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse og
videreoverdragelse af opioider og lovfæstelse af strafniveauerne for
øvrige hyppigt forekommende euforiserende stoffer ...........................6
2.2.2. Skærpelse af straffen for salg af euforiserende stoffer fra
detailbutikker eller via sociale medier ...............................................11
2.2.3. Konfiskation af køretøjer, der anvendes til grove overtrædelser
af lovgivningen om euforiserende stoffer ..........................................13
2.2.4. Styrkede muligheder for at rettighedsfrakende ved salg af
euforiserende stoffer fra en butik .......................................................16
2.2.5. Opholdsforbud til personer, der rettighedsfrakendes ved salg af
euforiserende stoffer fra butik ............................................................18
2.2.6. Lovforslagets økonomiske konsekvenser ................................19
Side 1/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0002.png
2.2.7. Om andre elementer i regeringens udspil ”Ungdom uden
opioider” .............................................................................................20
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .....................................................20
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Skærpet indsats mod narkotikakriminalitet, herunder opioider) har i
perioden fra den 10. februar 2025 til den 10. marts 2025 (28 dage) været
sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 10. februar 2025 endvidere sendt til Folke-
tingets Retsudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
10. februar 2025.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder,
organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt
bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i
oversigten markeret med *.
Høringspart
Høringssv
ar
modtaget
Bemærknin
ger
Ingen
bemærkning
er
Ønsker
ikke at
afgive
høringssv
ar
Østre Landsret
Vestre Landsret
X
X
X
X
Side 2/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0003.png
Samtlige byretter
Domsstolsstyrelsen
Datatilsynet
Aalborg Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Universitet
(Juridisk og
Retsmedicinsk Institut)
Aarhus Kommune
Aarhus Retshjælp
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Amnesty International
Antidote Danmark
Bevismiddeltilsynet
Blå Kors Danmark
Bopam – Børn og
Pårørende af Misbrugere
Brugerforeningen
Brugernes Akademi
Børne- og
Ungdomspsykiatrisk
Selskab
Center for
Rusmiddelforskning
Centerlederforeningen
Coop Danmark A/S
Copenhagen Buisness
School (Juridisk Institut)
Dansk
Socialrådgiverforening
Dansk Bilbrancheråd
Danske Biludlejere
Dansk Detail
Dansk Erhverv
Dansk Mobilitet*
Dansk Industri
Dansk Psykolog Forening
Danske Advokater
Danske Handelsbyer
Danske Regioner
Dansk Selskab for
Addiktiv Medicin
Dansk Sygeplejeråd
De Anbragtes Vilkår
Den Danske
Dommerforening
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0004.png
Den Danske Helsinki-
Komité for
Menneskerettigheder
Den Sociale Retshjælps
Fond
De Samvirkende
Købmænd
Det Kriminalpræventive
Råd
Dommerfuldmægtigforeni
ngen
Embedslægeforeningen
Forenede Danske
Motorejere (FDM)
Finans og Leasing
Fagligt Selskab for
Addiktiv Sygepleje
FAKL – Foreningen af
Kommunalt Ansatte
Læger
Foreningen af
Kommunale Social-,
Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i
Danmark
Foreningen af Offentlige
Anklagere
Færøernes Landsstyre
Gadejuristen
HK-Handel
Institut for
Menneskerettigheder
Justitia
Kirkens Korshær
KFUM’s Sociale Arbejde
Kommunernes
Landsforening
Københavns Kommune
Københavns Retshjælp
Københavns Universitet
(Juridisk Fakultet og
Retsmedicinsk Institut)
Landsforeningen af
Forsvarsadvokater
Landsforeningen af
Socialpædagoger
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 4/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0005.png
Landsklubben af
socialrådgivere ansat i
Kriminalforsorgen
Landsforeningen KRIM
Landsforeningen af
Væresteder (LVS)
LOS –
Landsorganisationen for
sociale tilbud
Mellemfolkeligt Samvirke
Manderådet, Udvalg for
Familieret
Mobility Danmark*
Mændenes Hjem
Nærbutikkernes
Landsforening
Odense Kommune
Politiforbundet
PårørendeNetværket
Antistigma
Retspolitisk Forening
Rådet for Sikker Trafik
Rådet for Socialt Udsatte
Sammenslutningen af
Boformer for Hjemløse i
Danmark (SBH)
SFI – Det Nationale
Forskningscenter for
Velfærd
Socialpædagogernes
Landsforbund
SSP-samrådet
Stenbroens Jurister
Syddansk Universitet
(Juridisk Institut og
Retsmedicinsk Institut)
TUBA Danmark
Vesterbro Retshjælp
X
X
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag.
Side 5/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0006.png
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er
foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold
til det udkast til lovforslag, som har været i offentlig høring. Her omtales
også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er
foretaget på Justitsministeriets egen foranledning.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Bevismiddeltilsynet, Datatilsynet
og
bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Politiforbundet
har
ingen
Aarhus Kommune
og
Foreningen af Kommunalt Ansatte Læger
(FAKL)
bakker op om lovforslaget.
Danske Advokater
støtter indsatsen mod opioider.
SSP-Samrådet
anerkender intentionen med lovforslaget.
Gadejuristen
og
Dansk Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab
bifalder,
at der kommer øget politisk fokus på børn og unges forbrug af opioider.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse og videreoverdragelse af
opioider og lovfæstelse af strafniveauerne for øvrige hyppigt forekommende
euforiserende stoffer
Brugernes Akademi
efterspørger, at regeringen forholder sig til, om øget
straf og fængsling er en evidens- og forskningsbaseret metode, som har en
præventiv effekt og reelt nedbringer mængden af stoffer, som sælges og
indtages illegalt. Det anbefales endvidere, at udsatte stofbrugere tilbydes
behandling og støtte som alternativ til dom og afsoning i fængsel.
Gadejuristen
anfører, at en skærpelse af sanktionerne for besiddelse og
videreoverdragelse af opioider vil medføre mange negative følgevirkninger
– og ikke et mindre forbrug af opioider.
Side 6/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
SSP-Samrådet
anfører, at der ikke er entydig evidens for, at højere straffe
har en kriminalpræventiv effekt, og gør opmærksom på, at øget straf for
distribution og salg af opioider ikke nødvendigvis vil have den ønskede
effekt på antallet af unge, der bruger opioider. Fokusset på proportionalitet
i forhold til stoffers farlighed og straffens omfang anerkendes.
Det fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
strafskærpelsen for opioider er begrundet i, at opioiders høje farlighed ikke
i tilstrækkelig grad vurderes at være afspejlet i de nuværende strafniveauer
for ulovlig besiddelse og videreoverdragelse af euforiserende stoffer. Andre
hensyn end farligheden er dog også indgået ved fastsættelsen af
strafniveauerne, herunder hensynet til at skabe forudsigelighed og at gøre
strafniveauerne nemmere at anvende i praksis. Derudover er der taget
hensyn til bl.a. den påvirkning, som strafskærpelsen vil have på kapaciteten
i kriminalforsorgens institutioner
Det fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at for
at tage hensyn til værdigheden for de mest udsatte i samfundet finder
Justitsministeriet ikke anledning til, at straffen for ulovlig besiddelse af
heroin til eget forbrug skal skærpes fra det i dag allerede høje niveau.
Justitsministeriet har på baggrund af de ovennævnte høringssvar fundet
anledning til at præcisere, at formålet med stafskærpelserne for opioider er
at skabe en balance i straffene for videresalg af euforiserende stoffer, så de
farligste stoffer straffes hårdest med dog behørig hensyntagen til etableret
tilstand af svær heroinafhængighed.
Stenbroens Jurister
kritiserer, at der foretages sproglige ændringer af
lovteksten, der alene har til formål at give mulighed for i bemærkningerne
at angive nærmere retningslinjer om strafniveauerne. Derudover er der
behov for adskillelse af straffehjemlen for besiddelse mv. til eget forbrug fra
besiddelse mv. med henblik på salg eller anden videreoverdragelse i
selvstændige bestemmelser med hver deres strafferamme.
Danske Advokater
anfører, at når man med sproglige justeringer i
lovteksten ændrer retstilstanden og strafniveauet i bemærkningerne, kan det
være svært at gennemskue konsekvensen af en handling, og ændringerne får
ikke den præventive effekt, som er tiltænkt.
Side 7/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Vestre Landsret
og
Østre Landsret
noterer sig, at det er anført i
lovforslagets bemærkninger, at fastsættelsen af straffen fortsat vil bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og at det angivne strafniveau således vil kunne
fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Byretterne
og
Dommerforeningen
har tilsluttet sig landsretternes høringssvar.
Der er i Danmark fast tradition for, at lovgivningsmagten i lovforarbejder
tilkendegiver strafniveauer for forskellige typer af strafbare handlinger.
Justitsministeriet kan i den forbindelse bl.a. henvise til Straffelovrådets
betænkning nr. 1531/2012 om strafudmåling – samspillet mellem lovgiver
og domstole.
Den foreslåede lovfæstelse af strafniveauerne, så der kan opereres med et
samlet og praktisk anvendeligt skema over strafniveauerne for stofferne, har
netop til hensigt at øge forudsigeligheden i forbindelse med straf for
overtrædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer.
Det fremgår – i overensstemmelse med den ovennævnte betænkning fra
Straffelovrådet (side 134) og pkt. 7.6.3 i lovkvalitetsvejledningen – af
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, at fastsættelsen af straffen
fortsat vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne
fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Der er ikke foretaget ændringer af lovforslaget på baggrund af de
ovennævnte høringssvar.
Stenbroens Jurister
anfører, at Folketinget ikke i nyere tid har haft
anledning til at drøfte og tage stilling til, om man mere generelt ønsker, at
besiddelse af stoffer skal straffes med fængsel, når der udelukkende er tale
om besiddelse til eget forbrug.
Strafpositionerne, som med lovforslaget foreslås lovfæstet, følger – udover
i de tilfælde, hvor lovgiver har taget stilling til dem – af en
praksisgennemgang foretaget af statsadvokaterne. Med lovforslaget
Side 8/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
foreslås det, at disse strafniveauer lovfæstes med de tilpasninger, som
strafskærpelserne ved lovforslaget medfører. Det følger af
statsadvokaternes praksisgennemgang, at visse stofmængder i dag som
udgangspunkt kan medføre fængselsstraf – også selv om besiddelsen sker til
eget forbrug.
Brugernes Akademi
finder det yderst problematisk, at lovgivningen og
politiets praksis i forhold til mængden af stof ikke afspejler stofbrugeres
reelle stofindtagsbehov. Det findes også problematisk, at stofbrugere i
udsatte positioner skal i fængsel på baggrund af et stofindtag til eget forbrug,
og det anføres, at når man lever et liv med stærk afhængighed, er besiddelse
af 50 opioidpiller eller 5 gram heroin sjældent et udtryk for besiddelse med
henblik på videreoverdragelse. Det er i stedet et udtryk for et dagligt behov
for det pågældende stof, som dels bunder i et ønske om at holde sig
abstinensfri, dels er udtryk for en måde at håndtere kaotiske
livsomstændigheder, traumer, fysiske smerter, ubehandlet psykisk sygdom
m.m. Ved at kriminalisere stoffer til eget forbrug, kriminaliseres et liv i
stærk udsathed, hvilket er i modstrid med lovens intention. Det anbefales, at
grænsen for mængden af stof til eget forbrug hæves, så det stemmer overens
med stofbrugeres reelle behov for stofindtag.
Gadejuristen
sætter pris på, at det i forarbejderne flere gange er præciseret,
at der skal tages hensyn til socialt udsatte borgere, der grundet stærk
afhængighed har en højere tolerance over for euforiserende stoffer til eget
forbrug, men dette skal også afspejle sig i praksis. Det opleves desværre
ofte, at politiet ikke tager forbehold for, at Rigsadvokatmeddelelsens
retningslinjer for ”eget forbrug” er vejledende. Der savnes eksplicitte tiltag,
der sikrer, at der løbende er kontrol med, at politiet foretager en konkret
vurdering af, om mængderne af opioider kan være til eget forbrug i det
enkelte tilfælde, og om reglerne om tiltalefrafald er gældende.
Stenbroens Jurister
anfører, at udgangspunkterne for, hvornår en mængde
stoffer som udgangspunkt kan anses for besiddet med henblik på videresalg,
forekommer fuldkommen arbitrære, og anbefaler, at der i forbindelse med
lovarbejdet foretages en saglig vurdering af de stofmængder, der i
Rigsadvokatens meddelelse om narkotika angives som udgangspunkter i
sondringen mellem besiddelse til eget forbrug og besiddelse med henblik på
videreoverdragelse.
Side 9/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Vestre Landsret
og
Østre Landsret
anfører, at retterne går ud fra, at det
fortsat afgøres af domstolene efter en konkret bevisvurdering af den enkelte
sags omstændigheder, om der er tale om besiddelse til eget forbrug eller med
henblik på videreoverdragelse, jf. retsplejelovens § 880 om domstolenes frie
bevisbedømmelse.
Byretterne
og
Dommerforeningen
har tilsluttet sig
landsretternes høringssvar.
Det fremgår flere steder i lovforslaget, at de angivne grænser for besiddelse
af stoffer til eget forbrug eller videreoverdragelse er udgangspunkter. Det
vil fortsat skulle afgøres efter en konkret vurdering af den enkelte sags
omstændigheder, om der er tale om besiddelse til eget forbrug eller med
henblik på videreoverdragelse.
Det fremgår endvidere af pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, at visse stofbrugere vil have oparbejdet en større tolerance
over for de pågældende stoffer, og at det således må antages, at også større
mængder, end hvad der sædvanligvis vil kunne betragtes som bestemt til
eget forbrug, af den årsag efter en konkret vurdering vil kunne anses som
værende til eget forbrug for denne målgruppe.
De gældende bestemmelser i § 3, stk. 4, og § 3 b, stk. 2, i lov om
euforiserende stoffer har til formål at tage særligt hensyn til udsatte
personer med stærk afhængighed af hårde euforiserende stoffer. Det følger
således af § 3, stk. 4, i lov om euforiserende stoffer, at tiltalefrafald skal
meddeles for besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug, når sociale
forhold taler herfor og besiddelsen af stoffet skyldes en stærk afhængighed
af hårde euforiserende stoffer som følge af et længere og vedvarende
misbrug heraf. Det gælder også i gentagelsestilfælde. Efter § 3 b, stk. 2, i
lov om euforiserende stoffer strafforfølges besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug ikke, hvis den pågældende er fyldt 18 år, besiddelsen
af stoffet skyldes en stærk afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer og den pågældende 1)
befinder sig i eller i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, jf. stk. 3,
hvis besiddelsen sker med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet,
eller 2) er på vej til et stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af
stoffet.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke foretaget ændringer af
lovforslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
Side 10/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0011.png
Stenbroens jurister
anbefaler, at det tilføjes til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, at strafundtagelserne vedrørende stofbrugere med stærk
afhængighed i § 3, stk. 4, og § 3 b, stk. 2, i lov om euforiserende stoffer også
finder anvendelse fremfor fængsel, når undtagelsesbestemmelsernes
betingelser er opfyldt. Det anbefales desuden, at der tilføjes bemærkninger
til lovforslaget om, hvorvidt det er lovgivers intention at straffe en stærkt
afhængig stofbruger, der videreroverdrager euforiserende stoffer til en
anden stærkt afhængig stofbruger med henblik på lindring af modtagerens
akutte abstinenser.
Der ændres med lovforslaget ikke ved § 3, stk. 4, og § 3 b, stk. 2, i lov om
euforiserende stoffer. Justitsministeriet har dog på baggrund af
høringssvaret fra Stenbroens Jurister fundet anledning til at henvise til de
pågældende regler i bemærkningerne til lovforslagets § 1 og fremhæve, at
reglerne medfører, at målgruppen får tiltalefrafald eller straffritagelse i
stedet for bøde eller fængsel, når de besidder euforiserende stoffer til eget
forbrug, og betingelserne i øvrigt er opfyldt. Det bemærkes også, at der
henvises til § 3, stk. 4, og § 3 b, stk. 2, under pkt. 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
2.2.2. Skærpelse af straffen for salg af euforiserende stoffer fra
detailbutikker eller via sociale medier
HK-Handel
støtter den del af forslaget, der skærper straffen for ulovlig
besiddelse og videreoverdragelse, herunder salg, af opioider med en
tredjedel, når salget foregår via sociale medier eller fra detailbutikker,
herunder kiosker.
Gadejuristen
ser særdeles positivt på, at der kommer fokus på salg gennem
detailbutikker, herunder særligt kiosker, men savner et strafferetligt
fokus på ejeren af detailbutikken, herunder særligt kiosker. Ejeren af
virksomheden skal stilles til ansvar, hvis der systematisk sælges
euforiserende stoffer.
Det fremgår af bemærkningerne til det foreslåede § 3, stk. 2, nr. 4, i lov om
euforiserende stoffer, at den foreslåede ændring vil medføre, at salg eller
anden videreoverdragelse af euforiserende stoffer i detailbutikker, herunder
kiosker, skal straffes på samme måde som salg eller vederlagsfri
overdragelse med henblik på senere salg på restaurationer, herunder
diskoteker, eller ved koncerter eller musikfestivaler, samt øvrige
Side 11/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
arrangementer, hvor det typisk hovedsagelig er børn eller unge mennesker,
der deltager, jf. § 3, stk. 2, nr. 2, i lov om euforiserende stoffer. I forhold til
de tilfælde, der allerede efter gældende ret ville medføre en fængselsstraf,
tilsigtes en strafskærpelse med en tredjedel i forhold til den straf, der ellers
ville være blevet udmålt, hvis salget sker fra detailbutikker, herunder
kiosker. Hvis der er tale om opioider, herunder heroin, vil den foreslåede
strafskærpelse på en tredjedel skulle lægges oven i de foreslåede
strafskærpelser for opioider.
Efter det foreslåede § 3 d, stk. 1, kan den, der udøver detailsalg fra en butik
eller er ansat i en sådan butik og som led heri overtræder lov om
euforiserende stoffer eller regler udstedt i medfør heraf ved salg eller anden
videreoverdragelse af euforiserende stoffer, ved dom frakendes retten til at
udøve detailsalg fra butikker og arbejde med detailsalg fra butikker.
Ejeren af en detailbutik, der overtræder lovgivningen om euforiserende
stoffer ved at sælge eller medvirke til at sælge euforiserende stoffer fra
butikken, vil således både kunne idømmes en streng straf og frakendes retten
til at udøve detailvirksomhed med den konsekvens, at butikken skal
afhændes.
Der er derfor ikke foretaget ændringer af lovforslaget på baggrund af de
ovennævnte høringssvar.
Gadejuristen
ser særdeles positivt på, at der i lovforslaget er fokus på salg
gennem sociale medier, og bakker i det store hele op om skærpelserne. Der
opfordres i denne forbindelse til, at også straffen for salg af euforiserende
stoffer gennem f.eks. e-mailplatforme, SMS eller telefonopkald tilsvarende
skærpes, da disse kanaler også ofte anvendes til salg til unge mennesker.
Danske Advokater
anfører, at den brede definition af ”sociale medier” i
lovforslaget vækker undren, da al korrespondance via ”sociale medier” er
omfattet, også direkte 1-til-1 kommunikation, og sætter spørgsmålstegn ved
proportionaliteten i strafniveauet afhængigt af, om to personer handler med
narkotika via SMS eller Snapchat.
Hensigten med strafskærpelsen for salg af euforiserende stoffer via sociale
medier er at ramme videreoverdragelse, der finder sted på sociale medier,
hvor unge har en stor del af deres sociale liv.
Side 12/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0013.png
Det fremgår af bemærkningerne til det foreslåede § 3, stk. 2, nr. 3, i lov om
euforiserende stoffer, at det forudsættes omfattet af bestemmelsen, hvis det
sociale medie bruges som indgang til en yderligere kontakt om salg eller
anden videreoverdragelse af euforiserende stoffer, der skal finde sted på
anden vis end på sociale medier. Hvis en efterfølgende fysisk
kommunikation eller en kontakt på f.eks. e-mail, SMS eller telefonisk om
salg af euforiserede stoffer er blevet indledt eller aftalt på de pågældende
sociale medier – f.eks. ved deling af adresser, telefonnumre,
brugeroplysninger eller e-mailadresser på sociale medier med henblik på
yderligere kontakt om det pågældende salg – vil det være omfattet af
bestemmelsen.
Justitsministeriet har af den grund ikke fundet anledning til at inkludere
kontakt, der finder sted udenom de pågældende sociale medier, f.eks. via e-
mailplatforme, SMS eller telefonopkald, i strafskærpelsen.
2.2.3. Konfiskation af køretøjer, der anvendes til grove overtrædelser af
lovgivningen om euforiserende stoffer
Dansk Erhverv
og
Dansk Mobilitet
finder Justitsministeriets overvejelser
rimelige og opfordrer i den forbindelse til, at reglerne i færdselsloven om
konfiskation tilrettes, så de bringes i overensstemmelse med reglerne i det
foreliggende lovforslag, idet man dermed i langt højere grad vil kunne
straffe den faktiske lovovertræder og ikke personer eller virksomheder, der
uden egen skyld er blevet inddraget i forholdet.
Finans og Leasing
bemærker, at der lægges op til, at politiet først
underretter leasinggiver, når der foreligger ”fældende afgørelse”, hvilket vil
sige domstolsafgørelse. Problemet er, at det kan tage flere år, før der fældes
dom. Hvis loven indrettes således, at køretøjet ved politiets første
beslaglæggelse ved narkohandel ikke umiddelbart gives tilbage til
leasinggiver, men at dette skal afvente endelig dom om
konfiskationsspørgsmålet, vil det være et stort problem for leasinggiver. Det
skyldes, at endelig dom om konfiskation kan tage meget lang tid – op til
flere år – hvorfor køretøjet vil blive udsat for et stort værditab. Det er et
samfundsmæssigt spild, som bør undgås. Der bør i så tilfælde opnås en mere
smidig ordning, f.eks. umiddelbar udlevering fra politiet til leasinggiver
inden endelig dom mod sikkerhedsstillelse, i stedet for at bilen skal stå
længe på politiets lager og miste værdi. Alternativt bør det fremgå, at
leasingselskabet er berettiget til erstatning for værditab, hvis ikke domstolen
Side 13/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
når frem til konfiskation. Det virker også noget kunstigt i situationen, at
politiet først lang tid efter beslaglæggelsen af køretøjet kan oplyse
leasinggiver om beslaglæggelsen. Højst sandsynligt vil leasinggiver i tiden
efter beslaglæggelsen opleve, at der ikke bliver betalt leasingydelse på
køretøjet længere, og leasinggiver vil så kontakte leasingtager og formentlig
ad den vej blive opmærksom på beslaglæggelsen. Den viden, som
leasinggiver (typisk juridiske personer/selskaber) får fra politiet om
bestemte personer, som har kørt narkokørsel, bør øjeblikkeligt kunne
udbredes til alle leasingselskaber, f.eks. via Finans og Leasings
medlemsnetværk, således at det undgås, at ”narkokureren” ikke blot leaser
en bil hos et andet uvidende leasingselskab. Det bør præciseres, hvad der
menes med teksten i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 6,
om, at retspraksis om tredjemandskonfiskation efter færdselslovens § 133 a,
stk. 2, herunder tredjemands rettigheder i den forbindelse, forudsættes at
finde anvendelse på den foreslåede ordning.
Gadejuristen
støtter op omkring en særskilt hjemmel til konfiskation af
motordrevne køretøjer, der anvendes i forbindelse med overtrædelser af
lovgivningen om euforiserende stoffer, og ser positivt på, at der i
lovforslaget er taget højde for køretøjer, som bruges som hjælpemidler ved
handicap.
Mobility Danmark
støtter op om lovforslaget, der er en hårdere linje overfor
narkotikahandel og brodne kar i leasingbranchen. Det støttes også, at
narkohandleres biler kan konfiskeres, hvis leasinggiveren vidste eller burde
kende til anvendelse af bilen i forbindelse med narkotikahandel. Der er et
stort ønske om at få disse oplysninger fra politiet så hurtigt som muligt og
om adgang til et register, så samme personkreds ikke bare kan gå til et nyt,
intetanende leasingselskab og dermed fortsætte deres ulovligheder.
Køretøjer, der ejes af tredjemand og er blevet anvendt til grov
narkotikakriminalitet, men som ikke udgør et bevis i sig selv, må i praksis
efter den foreslåede ordning formodes kun at blive beslaglagt efter
retsplejelovens kapitel 74 i tilfælde, hvor der er grund til at antage, at ejeren
vidste eller burde vide, at køretøjet ville blive anvendt til grov
narkotikakriminalitet. Der vil i en sådan situation efter Justitsministeriets
opfattelse ikke – udover tilfælde, hvor konfiskation ville være
uforholdsmæssigt indgribende – være noget særligt hensyn at tage til ejeren,
der således vidste eller burde vide, at køretøjet ville blive anvendt til grov
narkotikakriminalitet. Justitsministeriet finder på den baggrund ikke
Side 14/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
anledning til at indføre regler om, at det beslaglagte køretøj skal gives
tilbage til ejeren.
Justitsministeriet er enig med Finans og Leasing og Mobility Danmark i, at
det er hensigtsmæssigt at give politiet mulighed for at give ejeren af et
motordrevet køretøj underretning på et tidligere tidspunkt om, at en person
har anvendt køretøjet ved en grov overtrædelse af lovgivningen om
euforiserende stoffer. Ministeriet har på den baggrund i forhold til det
udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, ændret det foreslåede
§ 3 c, stk. 4, og bemærkningerne hertil, så det fremgår, at der kan gives
underretning på sigtelsestidspunktet.
For så vidt angår spørgsmålet om ejerens videre behandling af
oplysningerne fremgår det af pkt. 4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, at i det omfang ejerens behandling af oplysningerne falder
inden
for
rammerne
af
databeskyttelsesforordningen
og
databeskyttelsesloven, vil ejeren være dataansvarlig for behandlingen. Hvis
ejeren er en juridisk person, f.eks. et leasingselskab, vil behandlingen være
omfattet af databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens
anvendelsesområde, og behandlingen vil derfor skulle foregå i
overensstemmelse med disse regler.
For så vidt angår teksten i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6, om,
at retspraksis om tredjemandskonfiskation efter færdselslovens § 133 a, stk.
2, forudsættes at finde anvendelse, har Justitsministeriet på baggrund af
høringssvaret fra Finans og Leasing i forhold til det udkast til lovforslag,
der har været i offentlig høring, præciseret, at retspraksis om
tredjemandskonfiskation efter § 133 a, stk. 2, forudsættes at finde
anvendelse på den foreslåede ordning, i det omfang ordningen i øvrigt
svarer til ordningen efter § 133 a, stk. 2.
Vestre Landsret
og
Østre Landsret
bemærker, at en ejer af køretøjet, som
vidste eller burde vide, at køretøjet vil blive anvendt til
narkotikakriminalitet, normalt må antages at kunne blive straffet for
medvirken til den begåede kriminalitet, jf. straffelovens § 23 om medvirken.
Den foreslåede ordning – som kræver, at ejeren af køretøjet vidste eller
burde vide, at køretøjet ville blive anvendt ved en grov overtrædelse af
narkotikalovgivningen – kan derfor ikke uden videre sammenlignes med
ordningen om tredjemandskonfiskation efter færdselsloven. Det
forekommer herved usædvanligt med en ordning, hvorefter en ejer – der
Side 15/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0016.png
vidste eller burde vide, at vedkommendes køretøj ville blive anvendt ved
grov narkotikakriminalitet – får en lovbestemt mulighed for som led i
straffesagen at rejse et erstatningskrav mod den person, som har anvendt
køretøjet. Det anses således normalt ikke for en opgave for domstolene at
behandle et eventuelt mellemværende mellem de involverede i kriminelle
aktiviteter.
Byretterne
og
Dommerforeningen
har tilsluttet sig
landsretternes høringssvar.
Justitsministeriet er enig med Vestre Landsret og Østre Landsret i, at der i
tilfælde, hvor der efter den foreslåede ordning kan ske
tredjemandskonfiskation – fordi ejeren vidste eller burde vide, at
vedkommendes køretøj ville blive anvendt ved grov narkotikakriminalitet –
ikke er samme hensyn til at sikre en let proces for behandling af ejerens
erstatningskrav. Det vurderes derfor tilstrækkeligt, at tredjemanden i en
sådan situation må forfølge et eventuelt krav civilretligt.
Justitsministeriet har på den baggrund i forhold til det udkast til lovforslag,
der har været i offentlig høring, fjernet § 3 d, stk. 6, og de dele af § 3 d, stk.
5, der handlede om en særlig ordning for domstolsbehandling af
erstatningskrav i sager om tredjemandskonfiskation.
2.2.4. Styrkede muligheder for at rettighedsfrakende ved salg af
euforiserende stoffer fra en butik
Gadejuristen
bifalder i det store hele de styrkede muligheder for at
rettighedsfrakende ved salg af euforiserende stoffer, men stiller sig
undrende overfor, hvordan politiet vil løse de store udfordringer med salg
fra detailbutikker i praksis. Det opleves generelt, at politiet har et indgående
kendskab til, hvilke detailbutikker der sælges euforiserende stoffer fra, men
at der ikke er ressourcer til at efterforske og løfte sagerne. Der opfordres på
det kraftigste til, at der afsættes midler og ressourcer til at løfte denne opgave
af stor samfundsmæssig betydning
HK-handel
anfører, at rettighedsfrakendelse for ansatte, der sælger eller på
anden måde videreoverdrager euforiserende stoffer fra en detailbutik, er ude
af proportioner. Det bør være op til den enkelte arbejdsgiver at vurdere,
hvem de ønsker at ansætte. Ledelsesretten ligger uforbeholdent hos
arbejdsgiveren. En arbejdsgiver har allerede mulighed for at kræve en
straffeattest fra en ansøger og kan på den baggrund selv tage stilling til en
eventuel ansættelse.
Side 16/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Som det fremgår af pkt. 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
gennemfører de styrkede muligheder for at rettighedsfrakende ved salg af
euforiserende stoffer fra en butik regeringens udspil ”Ungdom uden
opioider”.
Der blev ikke med regeringens udspil afsat flere ressourcer til politiets
efterforskning af ulovlig handel med og besiddelse af opioider eller
anklagemyndighedens efterfølgende arbejde med strafforfølgning af
sagerne, som følger af de forskellige initiativer. Men det skal ses i
sammenhæng med, at der med udspillet er afsat penge på flere andre
områder, der samlet set vil styrke indsatsen mod ulovlig handel med og
besiddelse af opioider. For regeringen er det afgørende, at vi har et stærkt
og effektivt politi. Prioriteringen af ressourcer til politiet fastlægges som
udgangspunkt i flerårsaftalerne om politiets og anklagemyndighedens
økonomi, som forhandles politisk. Den nuværende flerårsaftale for
myndighederne udløber ved udgangen af 2025. Regeringen sigter efter, at
der kan indgås en ny aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi
gældende fra 2026. Folketingets partier vil blive indkaldt til forhandlinger
herom i 2025.
Institut for Menneskerettigheder
anser det for problematisk, når det
fremgår af lovteksten, at der skal foretages en vurdering af, om der er en
fare for fremtidige forseelser, samtidig med, at der i lovbemærkningerne
lægges op til, at der i udgangspunktet ikke skal foretages en sådan vurdering.
De betingelser for rettighedsfrakendelse, der fremgår af lovteksten, bør af
hensyn til lovtekstens klarhed og forudsigelighed i retstilstand være i
overensstemmelse med de betingelser, der er beskrevet i lovforarbejderne.
Vestre Landsret
og
Østre Landsret
går ud fra, at det vil bero på
domstolenes konkrete bevisvurdering, om der foreligger en sådan fare, som
kan begrunde rettighedsfrakendelse efter den foreslåede nye bestemmelse,
jf. princippet om domstolenes frie bevisbedømmelse.
Byretterne
og
Dommerforeningen
har tilsluttet sig landsretternes høringssvar.
Justitsministeriet deler de bemærkninger, som Institut for
Menneskerettigheder har fremført vedrørende det foreslåede § 3 d, stk. 1, i
lov om euforiserende stoffer sammenholdt med bemærkningerne til
bestemmelsen.
Side 17/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet har på den baggrund i forhold til det udkast til lovforslag,
der har været i offentlig høring, ændret ordlyden af bestemmelsen, således
at det nu klarere fremgår direkte af bestemmelsen i hvilke tilfælde, der kan
ske rettighedsfrakendelse efter den foreslåede ordning.
Danske Advokater
anfører, at straffelovens § 79, stk. 4, skal anvendes
restriktivt, og at der skal være nærliggende fare for misbrug af stillingen, før
der kan ske midlertidig frakendelse. Det er bekymrende, at man forsøger at
indføre en lempeligere praksis for midlertidig frakendelse af retten til at
drive detailvirksomhed, end hvad der følger af straffelovens § 79, stk. 4, der
kræver, at forholdet er groft og åbenbart, med nærliggende fare for misbrug.
Det er også bekymrende, at lovforslaget ikke forholder sig til de
grundlæggende retssikkerhedsmæssige spørgsmål som proportionalitet,
uskyldsformodning og den frie adgang til at udøve erhverv.
Det fremgår af pkt. 2.4.1 om gældende ret i forhold til rettighedsfrakendelse
i lovforslagets almindelige bemærkninger, at rettighedsfrakendelse efter
straffelovens § 79, stk. 4, 2. pkt., anvendes meget restriktivt og således sigter
til grovere og mere åbenbare forhold.
Det fremgår af pkt. 2.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at der
med lovforslaget foreslås styrkede muligheder for rettighedsfrakendelse end
efter straffelovens § 79. Det foreslåede § 3 d, stk. 3, 1. pkt., i lov om
euforiserende stoffer henviser dog til, at straffelovens § 79, stk. 3 og 4, finder
tilsvarende anvendelse på rettighedsfrakendelse efter stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at det forudsættes, at der
som udgangspunkt gives midlertidig rettighedsfrakendelse, hvis der er
begrundet mistanke om, at den pågældende som led i detailvirksomhed har
solgt eller i øvrigt videreoverdraget euforiserende stoffer, eller at der
besiddes euforiserende stoffer i detailbutikken med henblik på
videreoverdragelse.
Der er således tale om, at lovgiver i lovbemærkningerne giver udtryk for,
hvordan straffelovens bestemmelse om midlertidig rettighedsfrakendelse
forudsættes anvendt i relation til den foreslåede skærpede adgang til
rettighedsfrakendelse i lov om euforiserende stoffer.
Ministeriet har derfor ikke foretaget ændringer i lovforslaget i anledning af
høringssvaret fra Danske Advokater.
Side 18/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0019.png
2.2.5. Opholdsforbud til personer, der rettighedsfrakendes ved salg af
euforiserende stoffer fra butik
Gadejuristen
anfører, at der med den foreslåede ordning lægges op til, at
der også kan gives opholdsforbud i en anden detailbutik end den, hvor
overtrædelsen af lovgivningen har fundet sted. Muligheden for at give
opholdsforbud i andre detailbutikker bør afgrænses og specificeres
yderligere, da dette kan fortolkes meget bredt og få vidtgående
konsekvenser.
Det fremgår af pkt. 2.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
opholdsforbuddet
skal
sikre
en
effektiv
håndhævelse
af
rettighedsfrakendelsen, og at det i højere grad sikres, at der ikke
efterfølgende kan indsættes en stråmand i virksomheden, mens den
rettighedsfrakendte i praksis fortsat driver eller er ansat i detailbutikken.
Det fremgår af pkt. 2.5.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at der
navnlig vil kunne gives opholdsforbud i tilfælde, hvor den pågældende er
tidligere straffet for overtrædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer
som led i salg eller anden videreoverdragelse fra detailbutik, eller hvor den
pågældende straffes efter straffelovens § 131 for at vedblive med at udøve
en virksomhed, til hvilken retten er ham frakendt efter det foreslåede § 3 d,
stk. 1.
Det fremgår også af bemærkningerne til det forslåede § 3 d, stk. 2, at
muligheden for at give opholdsforbud til en anden detailbutik, end den
detailbutik, hvor overtrædelsen af lovgivningen om euforiserende stoffer,
som gav anledning til rettighedsfrakendelsen, fandt sted, f.eks. ville kunne
være relevant, hvis den rettighedsfrakendte overtræder straffelovens § 131
ved at vedblive med at udøve den frakendte virksomhed i en anden
detailbutik.
Justitsministeriet har på baggrund af Gadejuristens bemærkninger
præciseret i ordlyden af bestemmelsen, at opholdsforbuddet kan vedrøre en
bestemt butik eller flere bestemte butikker, hvorfra der foregår detailsalg.
2.2.6. Lovforslagets økonomiske konsekvenser
Side 19/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2996633_0020.png
Den Danske Dommerforening, Vestre Landsret
og
Østre Landsret
har
anført, at de anførte skønnede forventede merudgifter af lovforslaget for
domstolenes vedkommende på ca. 0,1 mio. kr. i 2025 og ca. 0,1-0,2 mio. kr.
årligt i 2026 og frem forekommer endog meget lavt. Det bemærkes, at det
er væsentligt, at domstolene fremover tilføres de fornødne midler i
forbindelse med lovændringer, som medfører merudgifter for domstolene. I
modsat fald vil flerårsaftalen fra november 2023 om domstolenes økonomi
for 2024-2027 løbende kunne blive udhulet af nye ressourcekrævende
lovgivningsinitiativer.
Byretterne
har tilsluttet sig landsretternes
høringssvar.
Domstolsstyrelsen
har på baggrund af landsretternes bemærkninger
vurderet, at de forventede økonomiske konsekvenser for domstolene af
lovforslaget skal opjusteres til 0,4 mio. kr. årlig i 2025 og 0,8 mio. kr. årligt
i 2026 og frem.
Justitsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at Domstolsstyrelsens
vurdering af en årlig merudgift på 0,8 mio. kr., der kan afholdes inden for
domstolenes eksisterende økonomiske rammer, er behæftet med usikkerhed.
Justitsministeriet tilslutter sig styrelsens vurdering, hvorfor der ikke er
tilført midler tilsvarende den årlige merudgift. På baggrund af
Domstolsstyrelsens høringssvar er skønnet i lovforslaget over forventede
merudgifter for domstolene blevet opdateret til 0,4 mio. kr. årlig i 2025 og
0,8 mio. kr. årligt i 2026 og frem.
2.2.7. Om andre elementer i regeringens udspil ”Ungdom uden opioider”
Brugernes Akademi
har henvist til, at det fremgår af regeringens udspil
”Ungdom uden opioider”, at regeringen vil afsætte midler til driften af et
nationalt kompetencecenter for substitutionsbehandling, men at man er
blevet gjort bekendt med, at Sundhedsstyrelsen, grundet manglende
ressourcer, har henlagt det igangværende arbejde med at revidere gældende
vejledning til læger, der behandler opioidafhængige patienter med
substitutionsmedicin.
Justitsministeriet har orienteret Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
hvorunder spørgsmål om det kommende kompetencecenter og om
Sundhedsstyrelsens vejledning henhører, om høringssvaret fra Brugernes
Akademi.
Side 20/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det lovudkast, der har været i offentlig høring, indeholder det
fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
-
På baggrund af høringssvaret fra Vestre Landsret og Østre Landsret, som
Dommerforeningen og byretterne har tilsluttet sig, har Justitsministeriet
fjernet § 3 d, stk. 6, og de dele af § 3 d, stk. 5, der handlede om en særlig
ordning for domstolsbehandling af erstatningskrav i sager om
tredjemandskonfiskation.
På baggrund af høringssvaret fra Finans og Leasing og Mobility
Danmark har Justitsministeriet ændret det foreslåede § 3 c, stk. 4, så det
fremgår, at politiet kan videregive oplysninger til ejeren af et
motordrevet køretøj om, at en anden person er blevet sigtet for en grov
overtrædelse af lov om euforiserende stoffer eller regler udstedt i medfør
heraf, hvor køretøjet er blevet anvendt.
Det foreslåede § 3 d, stk. 1, er ændret på baggrund af høringssvaret fra
Institut for Menneskerettigheder, så bestemmelsen i højere grad
afspejler bemærkningerne til bestemmelsen. Det fremgår således nu af
ordlyden, at den, der udøver detailsalg fra en butik eller er ansat i en
sådan butik og som led heri overtræder lov om euforiserende stoffer eller
regler udstedt i medfør heraf ved salg eller anden videreoverdragelse af
euforiserende stoffer, ved dom kan frakendes retten til at udøve
detailsalg fra butikker og arbejde med detailsalg fra butikker.
Det foreslåede § 3 d, stk. 2, er ændret på baggrund af bemærkningerne
fra Gadejuristen, så bestemmelsen afspejler forudsætningerne i
bemærkningerne til bestemmelsen om, at opholdsforbuddet kan vedrøre
en bestemt butik eller flere bestemte butikker.
På baggrund af høringssvaret fra Stenbroens Jurister er der i
bemærkningerne til lovforslagets § 1 tilføjet henvisninger til reglerne i
§ 3, stk. 4, og § 3 b, stk. 2, i lov om euforiserende stoffer.
På baggrund af høringssvaret fra Brugernes Akademi, Gadejuristen og
SSP-samrådet er det i lovforslagets almindelige bemærkninger
præciseret, at formålet med stafskærpelserne for opioider er at skabe en
balance i straffene for videresalg af euforiserende stoffer, så de farligste
-
-
-
-
-
Side 21/22
L 186 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
stoffer straffes hårdest med dog behørig hensyntagen til etableret tilstand
af svær heroinafhængighed.
-
På baggrund af høringssvaret fra Finans og Leasing er det i
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6, præciseret, at retspraksis om
tredjemandskonfiskation efter færdselslovens § 133 a, stk. 2,
forudsættes at finde anvendelse på den foreslåede ordning, i det omfang
ordningen i øvrigt svarer til ordningen i § 133 a, stk. 2.
På baggrund af Domstolsstyrelsens høringssvar er skønnet i lovforslaget
over forventede merudgifter for domstolene blevet opdateret til 0,4 mio.
kr. årlig i 2025 og 0,8 mio. kr. årligt i 2026 og frem.
De forudsatte strafpositioner for 100 gram heroin og 5000 opioidpiller
er på Justitsministeriets egen foranledning tilpasset fra 1 år og 3 måneder
til 1 år og 4 måneder, hvilket bedre afspejler en strafskærpelse på en
tredjedel for videreoverdragelse af heroin.
-
-
Herudover er der foretaget visse mindre ændringer af sproglig, redaktionel
og lovteknisk karakter.
Side 22/22