Retsudvalget 2024-25
L 184 Bilag 1
Offentligt
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2025
Strafferetskontoret
Mie Hedengran Helander
2024-13409
3627659
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af straffeloven, rets-
plejeloven og lov om Offerfonden (Styrket indsats mod seksuelt
krænkende materiale m.v.)
1. Høringen ...................................................................................................2
1.1. Høringsperiode ..................................................................................2
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v............................................2
2. Høringssvarene .........................................................................................4
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ...........................................5
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ..........................7
2.2.1. Om poseringsbilleder og -videoer af personer under 18 år ............7
2.2.2. Om computergenereret seksuelt materiale af personer under 18 år
..................................................................................................................7
2.2.3. Hverdagsbilleder m.v. af personer under 18 år ..............................9
2.2.2. Om manipuleret seksuelt materiale (deepfake-pornografisk materi-
ale) ............................................................................................................9
2.2.3. Om politiets adgang til at fremstille og dele uægte seksuelt materi-
ale med personer under 18 år .................................................................10
2.2.3. Om ændring af lov om Offerfonden.............................................15
2.2.4. Om lovforslagets økonomiske konsekvenser ...............................16
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet .....................................................17
Side 1/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov
om Offerfonden (Styrket indsats mod seksuelt krænkende materiale m.v.)
har i perioden fra den 10. februar 2025 til den 10. marts 2025 (28 dage)
været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 11. februar 2025 endvidere sendt til Folke-
tingets Retsudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den
10. februar 2025.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, organisatio-
ner m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt
bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i
oversigten markeret med *.
Høringspart
Østre Landsret
Vestre Landsret
Samtlige byretter
Domstolsstyrelsen
Aalborg
Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Universitet (Juri-
disk Institut)
Aarhus retshjælp
X
X
Høringssvar
modtaget
X
X
Bemærkninger
X
X
Ingen bemærk-
ninger
Side 2/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Advokatsamfundet (Ad-
vokatrådet)
Amnesty International
Barnets Tarv Nu
Bryd tavsheden
Bevismiddelstilsynet
Børne- og Kulturcheffor-
eningen
Børne- og Ungdomspsy-
kiatrisk selskab
Børnerådet
Børnessagens fællesråd
Børns vilkår
Copenhagen
Business
School (Juridisk Institut)
Danner
Dansk Kvindesamfund
Dansk Psykolog Fore-
ning
Dansk Socialrådgiverfor-
ening
Dansk Stalking Center
Danske Familieadvokater
Danske Advokater
Danske Regioner
Dansk IT
Dataetisk Råd*
Den Danske Dommerfor-
ening
Det Kriminalpræventive
Råd
Dialog mod vold
Digitalt Ansvar
Dommerfuldmægtigfore-
ningen
Everyday Sexism Project
Danmark
Exitcirklen
Punktum dk A/S
Foreningen af Offentlige
Anklagere
Fundamentet
Gadejuristen
Hjælp Voldsofre
HK Handel
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Institut for Menneskeret-
tigheder
IT-Branchen
IT-Politisk Forening
Justitia
KL
Københavns Retshjælp
Københavns Universitet
(Juridisk Fakultet)
Landsforeningen af For-
svarsadvokater
Landsforeningen
for
Børn og Forældre
Landsforeningen KRIM
Landsforeningen Spor
Manderådet, Udvalg for
Familieret
Mødrehjælpen
Odense Retshjælp
Offerrådgivningen i Dan-
mark
Politiforbundet
Red Barnet
Retspolitisk Forening
RettighedsAlliancen
Rådet for Digital Sikker-
hed
Seksualpolitisk Forum
Sex & Samfund
Sidsel Harder, Adjunkt
Sociolog, Københavns
Universitet*
SSP-Samrådet
StopChikane
Syddansk
Universitet
(Juridisk Institut)
Voldtægtsofres Vilkår
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er fo-
retaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med
kursiv.
Side 4/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Bevismiddeltilsynet, Danske Regioner
og
KL
har ingen bemærkninger til
udkastet til lovforslag.
Danner, Dansk Kvindesamfund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Stal-
king Center, Hjælp Voldsofre
og
StopChikane
støtter udkastet til lovfor-
slag.
Børne- og Kulturchefforeningen
og
Børnerådet
støtter de tre elementer i
udkastet til lovforslaget, der har til formål at styrke beskyttelsen af børn mod
seksuelt krænkende materiale.
Børns Vilkår, Offerrådgivningen i Danmark, Landsorganisationen for
Kvindekrisecentre, Kvinderådet, Sex & Samfund
og
Søstre mod Vold
og Kontrol
er medunderskrivere på høringssvaret fra
Digitalt Ansvar.
Når
der efterfølgende henvises til ”Digitalt Ansvar m.fl.”, sigtes der således til
denne kreds af høringsparter.
Danner
anser udkastet til lovforslag som et kærkomment tiltag i forbindelse
med forebyggelse af vold og overgreb på børn og unge i Danmark.
Dansk Psykolog Forening
ønsker at udtrykke opbakning til udkastet til lov-
forslag og anfører, at det er afgørende at have opdateret lovgivning, der tager
højde for den teknologiske udvikling, og hvilke nye problematikker og for-
mer for misbrug, det kan medføre. Med udbredelsen af kunstig intelligens
og børns online-tilstedeværelse ses en bekymrende udvikling i den måde,
seksuelt krænkende materiale anskaffes, manipuleres og distribueres på. Det
er derfor vigtigt, at gældende lovgivning kan beskytte børn mod potentielt
traumatiske billed- og videodelinger.
Dansk Stalking Center
hilser samtlige foreslåede ændringer i udkastet til
lovforslag velkommen og bemærker, at betegnelsen ”gerningsmand” i straf-
feloven overordnet bør ændres til ”gerningsperson”, ligesom det kan over-
vejes, hvorvidt ”seksuelt” med fordel kan erstattes med ”seksualiseret”.
Dansk Stalking Center bemærker desuden, at straffelovens § 264 d bør re-
videres, så det konkretiseres, at bestemmelsen også indbefatter videregi-
velse af manipulerede og kunstigt fremstillede meddelelser eller billeder
vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågæl-
Side 5/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
dende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget en bre-
dere offentlighed.
Hjælp Voldsofre
anser udkastet til lovforslag for at være et meget vigtigt
tiltag i kampen mod seksuelle krænkelser i en hverdag præget af en tekno-
logisk udvikling, der muliggør krænkelser af en helt anden karakter, end vi
hidtil har set.
Offerrådgivningen i Danmark
støtter de dele af lovforslaget, der vedrører
en styrket indsats mod seksuelt krænkende materiale, men har ikke bemærk-
ninger til den del af lovforslaget, der vedrører ændring af lov om Offerfon-
den, da forslaget vedrører Offerrådgivningen i Danmark.
Red Barnet
ser overordnet meget positivt på udkastet til lovforslag og støt-
ter op om de tre elementer i forslaget, som har baggrund i forslag fra Red
Barnet, samt forslaget om skærpelse af reglerne om identitetsmisbrug. Red
Barnet bemærker, at med udkastet til lovforslag lægger regeringen op til at
skærpe lovgivningen inden for alle tre typer af seksuelt krænkende materiale
med børn helt i tråd med Red Barnets anbefalinger. Den manglende krimi-
nalisering af de tre typer af materiale kan have store konsekvenser. Hvis
børn bliver seksuelt udnyttet digitalt, kan konsekvenserne være alvorlige og
livslange. Børn, som føler sig ufrivilligt seksualiseret, kan opleve stor frygt
for, hvem der vil komme til at se det seksualiserede materiale, og de kan
opleve store udfordringer med at få det fjernet. Med den hastigt udviklende
AI-teknologi bliver det desuden dag for dag lettere at producere vellignende
computergenereret krænkende materiale med børn. Børn bliver seksualise-
ret og gjort til genstand for voksnes seksuelle tilfredsstillelse, og det er en
krænkelse af børnene, som vi skal have stoppet. Red Barnet bemærker, at
børn har ret til at være børn uden at blive udnyttet eller udstillet seksuelt, og
at lovforslaget vil give et langt bedre juridisk grundlag for at kunne stoppe
krænkelserne og få materialet fjernet. Samtidig kan efterforskningen startes
med henblik på at finde frem til ofrene, så de kan få hjælp. Endelig kan der
placeres et ansvar hos de personer, som medvirker til, at børn seksualiseres.
SSP-Samrådet
anerkender intentionen med lovforslaget.
Der er ikke foretaget ændringer af lovforslaget som følge af de ovennævnte
høringssvar.
Side 6/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Om poseringsbilleder og -videoer af personer under 18 år
Børnerådet
bakker op om skærpelse af bestemmelserne om seksuelt mate-
riale med personer 18 år, så de også omfatter fremstilling og udbredelse af
poseringsbilleder og -videoer, hvor børn fremstilles på en seksualiserende
måde.
Hjælp Voldsofre
bemærker, at der utvivlsomt vil opstå grænsetilfælde i
kommende sager, og at der til enhver tid bør fortolkes udvidende i forhold
til, hvad der er krænkende for barnet – og teoretisk også for modtagere eller
iagttagere af de konkrete fremstillinger.
Der er ikke foretaget ændringer af lovforslaget som følge af de ovennævnte
høringssvar.
2.2.2. Om computergenereret seksuelt materiale af personer under 18 år
Adjunkt Sociolog, Sidsel Harder (Københavns Universitet)
anfører, at
det er uklart, hvad der skal forstås ved, at et computergenereret billede ”ef-
terlader et indtryk af at være en egentlig afbildning af en person under 18
år”. Det bemærkes, at det allerede med virkelige billeder kan være meget
svært at afgøre, om et billede forestiller et barn eller en voksen, og at kom-
pleksiteten øges med computergenereret materiale, fordi virkeligheden ikke
sætter grænser for mulighederne. Det anføres desuden, at det bør uddybes,
hvad der skal forstås ved, at et computergenereret billede ”i sin helhed frem-
står realistisk”. Det bemærkes, at det på trods af eksemplerne i udkastet til
lovforslaget fremstår uklart, hvad der tæller som ”enkelte ikke-virkeligheds-
tro træk”, og om disse skal kvantificeres og stilles i forhold til billedets andre
dele. Det er i denne henseende væsentligt at forholde sig til, hvordan detal-
jegraden skal være, for at billedet klassificeres som en tegning, når det ikke
længere er et krav, at billederne skal kunne forveksles med fotos. Det anfø-
res endvidere, at det er uklart, hvordan den samtidige udvidelse af anven-
delsesområdet i henhold til seksualiserede billeder vil spille sammen med
udvidelsen, som indbefatter computergenererede billeder.
Børnerådet
bemærker, at kriminalisering af området er nødvendigt for at
sikre, at børn ikke udsættes for digitale overgreb.
Side 7/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Hjælp Voldsofre
anfører, at selv om der ikke nødvendigvis krænkes et kon-
kret barn ved det computergenererede materiale, vil det fastholde interessen
for seksuelt materiale med børn. Det bemærkes, at den foreslåede skærpelse
og yderligere kriminalisering afskærer muligheden for, at sager ikke vil
blive fremmet til domstolene under henvisning til, at ingen konkret er kræn-
ket – det bør stadig være strafbart.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1 og 3, skal
henvisningen til personer under 18 år i straffelovens § 226 og § 235 forstås
på den måde, at dette element i gerningsindholdet er opfyldt, hvis den afbil-
dede person fremtræder som yngre end 18 år.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1 og 3,
at det vil bero på en konkret vurdering, om materialet i sin helhed fremstår
så realistisk, at det er omfattet af bestemmelserne. Ved vurderingen kan der
bl.a. lægges vægt på, om detaljegraden af karakteristika som f.eks. hud, hår,
øjne eller fingre er så høj, at materialet i sin helhed fremstår realistisk, selv
om det kan ses, at materialet er computergenereret. Materialet vil fremstå
realistisk, hvis materialet efterlader et indtryk af at være en egentlig afbild-
ning af en person under 18 år. Materiale, hvor der ved redigering f.eks. er
påsat et animationsfilter, der forvrider ansigtets proportioner, eller hvor
der er indsat enkelte ikke-virkelighedstro elementer som f.eks. alfevinger,
enhjørningehorn, mangaøjne m.v., vil efter omstændighederne også kunne
være omfattet af bestemmelserne.
Det fremgår desuden, at uden for kriminaliseringen vil fortsat falde materi-
ale, der ikke har et realistisk præg, herunder f.eks. tegninger og animerede
tegnefilmsfigurer.
Herudover fremgår det af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, at det
foreslåede anvendelsesområde for straffelovens § 226 skal forstås i over-
ensstemmelse med det foreslåede anvendelsesområde for straffelovens §
235. Fremstilling af computergenererede poseringsbilleder og -videoer vil
således efter omstændighederne kunne være omfattet af den foreslåede kri-
minalisering i straffelovens § 226, hvis materialet i sin helhed fremstår re-
alistisk, selv om det kan ses, at materialet er computergenereret.
Det bemærkes herudover, at det efter Justitsministeriets opfattelse ikke er
muligt at foretage en mere detaljeret afgrænsning af bestemmelsernes an-
vendelsesområde. Den præcise grænse mellem lovligt og ulovligt materiale
Side 8/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
bør efter ministeriets opfattelse foretages i forbindelse med bestemmelser-
nes anvendelse i praksis.
Der er ikke foretaget ændringer af lovforslaget som følge af de ovennævnte
høringssvar.
2.2.3. Hverdagsbilleder m.v. af personer under 18 år
Børnerådet
bemærker, at det er væsentligt at kriminalisere deling af ellers
uskyldige billeder, hvis de anvendes i en seksualiseret kontekst.
Justitsministeriet har noteret sig synspunktet.
2.2.2. Om manipuleret seksuelt materiale (deepfake-pornografisk materi-
ale)
Dansk Kvindesamfund
anfører, at de anser det for nødvendigt at styrke
beskyttelsen af de mange – særligt kvinder – der oplever, at deres billeder
bliver manipuleret ind i seksuelt og voldeligt indhold uden deres samtykke.
I et samfund med stadigt flere teknologiske muligheder er det afgørende, at
lovgivningen og retssikkerheden følger med.
Digitalt Ansvar m.fl.
bemærker, at Digitalt Ansvar i april 2024 sammen
med Børns Vilkår, Søstre mod Vold og Kontrol, Offerrådgivningen, Kvin-
derådet, Sex & Samfund og Landsorganisationen for Kvindekrisecentre an-
befalede, at det blev indført en bestemmelse i straffeloven, der kriminalise-
rer fremstilling af manipuleret seksuelt materiale uden samtykke fra den af-
bildede. De er derfor glade for, at regeringen og ministeren har lyttet, og at
Justitsministeriet har undersøgt problemstillingen vedrørende manipuleret
seksuelt materiale og nu foreslår en udvidelse af straffelovens bestemmelse
om identitetsmisbrug, så den også omfatter fremstilling af manipuleret
seksuelt materiale med virkelige personer. Der henvises til, at det fremgår
af udkastet til lovforslaget, at overtrædelser vil være undergivet privat på-
tale, men at der efter anmodning fra forurettede vil kunne ske offentlig på-
tale (betinget offentlig påtale), jf. straffelovens § 275. Det bemærkes, at an-
svaret for at føre en sag om identitetsmisbrug, herunder fremstilling af ma-
nipuleret seksuelt indhold, ikke bør hvile på den forurettede. Det anbefales
derfor, at forslaget ændres, således at udgangspunktet bliver, at der er of-
fentlig påtale i sådanne sager.
Side 9/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Hjælp Voldsofre
bemærker, at de finder det helt oplagt, at bestemmelsens
anvendelsesområde udvides til også at omfatte seksuelt materiale.
StopChikane
bemærker, at de ser lovændringen som et afgørende skridt i
retssikkerheden for de ofre, som de rådgiver på ugentlig basis – en gruppe,
hvor et stigende antal oplever, at deres billeder manipuleres til billeder eller
videoer, der fremstår seksuelle og grænseoverskridende (deepfake).
Justitsministeriet finder det rigtigst, at påtalekompetencen for overtrædelse
af det foreslåede nye stykke i straffelovens § 264 e om identitetsmisbrug føl-
ger påtalekompetencen for øvrige tilfælde af identitetsmisbrug. Overtrædel-
ser af bestemmelsen vil således være undergivet privat påtale, men efter an-
modning fra forurettede vil der kunne ske offentlig påtale (betinget offentlig
påtale), jf. straffelovens § 275.
2.2.3. Om politiets adgang til at fremstille og dele uægte seksuelt materiale
med personer under 18 år
Advokatsamfundet (Advokatrådet)
finder det betænkeligt at udvide agen-
treglerne, så politiet får adgang til at fremstille og dele uægte seksuelt ma-
teriale af personer under 18 år. For det første er der tale om, at politiet som
en myndighed vil kunne fremstille og dele uægte seksuelt materiale, og der-
næst at politiet ikke vil kunne forhindre eventuel videredistribuering. Advo-
katrådet anfører, at politiet efter deres opfattelse forventeligt vil skulle frem-
stille og dele betydelige mængder af seksuelt materiale for også at skabe den
tillid, der skal til for at blive accepteret i disse fora, hvor der deles seksuelt
materiale af personer under 18 år. Politiet vil i den forbindelse ikke kunne
kontrollere og sikre, at materialet ikke udbredes på internettet. Det bemær-
kes, at Advokatrådet finder det stærkt betænkeligt, at dansk politi på den
måde bliver bidragsyder til, at den samlede mængde af ulovligt seksuelt ma-
teriale på nettet forøges – uagtet formålet. Dansk politi vil kunne komme til
at være årsagen til, at der f.eks. i andre lande florerer ulovligt seksuelt ma-
teriale. Efterforskningsværktøjer, som kan finde frem til gerningsmænd bag
udbredelsen af seksuelt materiale af personer under 18 år uden, at politiet
selv fremstiller ulovligt materiale, vil efter Advokatrådets opfattelse være at
foretrække.
Børnerådet
anerkender behovet for at styrke politiets muligheder for at ef-
terforske og afsløre gerningsmænd, der deler seksuelt krænkende materiale
med børn. Det er afgørende, at myndighederne kan operere effektivt i de
Side 10/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
online-fora, hvor denne type kriminalitet finder sted, og Børnerådet har der-
for forståelse for ønsket om at muliggøre brugen af computergenereret ma-
teriale i tilfælde, hvor andre efterforskningsmetoder ikke er tilstrækkelige.
Det bemærkes, at forslaget indeholder etiske og retssikkerhedsmæssige di-
lemmaer, da der kan være bekymring for utilsigtet spredning af materialet
samt en manglende transparens og kontrol over, hvordan det anvendes og
opbevares, til trods for, at forslaget forudsætter, at der i politiet fastsættes
nærmere retningslinjer for registrering af det uægte seksuelle materiale, der
forestiller personer under 18 år. Børnerådet anbefaler på den baggrund, at
det sikres, at alternative efterforskningsmetoder altid overvejes, før compu-
tergenereret materiale fremstilles og anvendes. Børnerådet anbefaler desu-
den, at der fastsættes strenge retningslinjer for, hvordan materialet opbeva-
res, anvendes og deles, samt hvordan risikoen for utilsigtet spredning kan
minimeres, med henblik på at sikre, at agentvirksomhed ikke bidrager til at
normalisere eksistensen af seksuelt materiale med børn. Endelig anbefaler
Børnerådet, at lovgivningen evalueres løbende i samarbejde med eksperter
for at sikre, at den ikke får utilsigtede konsekvenser for børns digitale sik-
kerhed.
Dansk Stalking Center
opfordrer til, at det sikres, at der gøres brug af de
nødvendige tekniske foranstaltninger, der kan sikre, at det uægte seksuali-
serede materiale ikke er skabt på baggrund af reelt overgrebsmateriale, her-
under ved træning af kunstig intelligens til produktion af materialet.
Dataetisk Råd
anfører, at politiets adgang til at fremstille og udbrede AI-
genereret seksuelt materiale med personer under 18 år kan rejse flere datae-
tiske bekymringer. For det første kan man være bekymret for, at ofre vil
opleve det som krænkende, hvis en AI-model trænes på misbrugsmateriale,
hvori de optræder, eller at personer i AI-genereret materiale ved et tilfælde
kommer til at ligne virkelige børn. Det bemærkes dog hertil, at det vurderes,
at risikoen for at virkelige børn bliver krænket ved politiets fremstilling og
anvendelse af kunstigt misbrugsmateriale er beskeden og derfor ikke bør
tillægges vægt. For det andet kan man være bekymret for, at politiets pro-
duktion og deling af AI-genereret misbrugsmateriale vil have afledte nega-
tive følger for samfundet, f.eks. ved at øget spredning af misbrugsmateriale
stimulerer til flere kontaktovergreb imod børn. For det tredje kan politiets
produktion og distribution af AI-genereret misbrugsmateriale bidrage til de
skadevirkninger, der generelt er forbundet med deling af seksuelt materiale
med personer under 18 år. Det bemærkes dog, at uanset om politiets frem-
stilling af AI-genereret seksuelt materiale, der gengiver personer under 18
Side 11/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
år, skulle indebære en risiko for flere fysiske kontaktovergreb eller omvendt
reducere sådanne, er det rådets vurdering, at omfanget af politiets bidrag til
den samlede mængde materiale i omløb, er så lille relativt set, at det efter
rådets vurdering ikke vejer tungt i den samlede afvejning, dog med forbe-
hold for forskningens begrænsninger på området.
Dataetisk Råd finder samlet, at politiet bør have mulighed for at fremstille
og dele AI-genereret seksuelt materiale med personer under 18 år som led i
efterforskningen af seksuelt materiale med personer under 18 år, og at de
dataetiske betænkeligheder kan overvindes ved tekniske løsninger, åbenhed
og evaluering.
Dataetisk Råd bemærker, at træning på ægte børnemisbrugsmateriale er én
teknisk mulighed blandt flere, da det vurderes, at man kan træne generative
billede-modeller, der kan lave AI-genereret seksuelt materiale med personer
under 18 år, på træningsdata, der ikke indeholder ægte materiale. Dataetisk
Råd anbefaler derfor, at det sikres, at politiet alene anvender AI-værktøjer,
der ikke er trænet på ægte misbrugsmateriale, således at fremstillingen af
AI-genereret børnemisbrugsmateriale ikke anvender virkeligt børnemis-
brugsmateriale som træningsgrundlag. Det anbefales desuden, at politiet of-
fentliggør en teknisk beskrivelse af anvendte metoder samt årligt rapporterer
om politiets brug af AI-genereret seksuelt materiale med personer under 18
år, i det omfang det er muligt uden at kompromittere efterforskningsarbej-
det. Det anbefales endelig, at politiets brug af AI-genereret seksuelt materi-
ale med personer under 18 år evalueres efter f.eks. to år med fokus på effek-
ten af politiets efterforskningsarbejde, eventuelle tegn på negative følge-
virkninger og behovet for justeringer i regelsættet.
Hjælp Voldsofre
anfører, at den foreslåede udvidelse af agentreglerne er
forbundet med vigtige principielle overvejelser. Såfremt den foreslåede ud-
videlse er en nødvendighed for at efterforske sager om seksuelle krænkelser
af børn, kan Hjælp Voldsofre tilslutte sig forslaget, da hensynet til ofrene
vejer tungt. Hjælp Voldsofre bemærker desuden, at de er betrygget af, at der
ikke må manipuleres med billedmateriale med ægte børn og af de øvrige
regler i retsplejelovens §§ 754 a-754 e, som regulerer området for politiets
agentvirksomhed.
Red Barnet
anerkender behovet for i højere grad at kunne foretage efter-
forskning i de online-fora, hvor der deles overgrebsmateriale med børn, og
har forståelse for ønsket om en mulighed for, at politiet i tilfælde, hvor ingen
Side 12/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
andre efterforskningsskridt er mulige, selv fremstiller og anvender ikke-vir-
keligt materiale med børn. Det bemærkes i den forbindelse, at Red Barnet
ikke støtter, at myndighederne får mulighed for at producere og dele com-
putergenereret overgrebsmateriale, som bygger på materiale med overgreb
mod virkelige børn eller i øvrigt seksualisering af virkelige børn. Red Barnet
anbefaler, at lovgivningen evalueres løbende med inddragelse af eksperter
på området.
Som det fremgår af pkt. 2.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er
Justitsministeriet enig i, at forslaget om at give politiet adgang til at frem-
stille og dele uægte seksuelt materiale, der forestiller personer under 18 år,
er forbundet med en række principielle og etiske overvejelser. Det drejer sig
navnlig om de etiske problemstillinger, der generelt er forbundet med, at en
offentlig myndighed fremstiller og deler sådant materiale, herunder at poli-
tiet ikke vil kunne forhindre eventuel videredistribuering af det ulovlige ma-
teriale.
Rigspolitiet har oplyst, at deling af seksuelt materiale med personer under
18 år, herunder overgrebsmateriale, ofte vil være påkrævet for at få adgang
til fora med seksuelt materiale med børn på internettet, ligesom løbende de-
ling af nyt materiale vil være påkrævet for at forblive en del af de nævnte
fora. Det er Rigspolitiets vurdering, at adgang til at dele uægte seksuelt ma-
teriale med personer under 18 år vil give politiet mulighed for i bl.a. inter-
netfora med seksuelt materiale med børn at kommunikere med personer, der
mistænkes for udbredelse og besiddelse af sådant materiale eller for seksu-
elt misbrug af børn, med det formål at få tilstrækkeligt detaljerede oplysnin-
ger til at identificere gerningspersonen og indsamle beviser til brug for en
straffesag. Deling af materialet kan således være en forudsætning for, at
politiet effektivt kan efterforske og identificere gerningspersoner i sager om
bl.a. seksuelt misbrug af virkelige børn, herunder hvor de seksuelle over-
greb bliver begået af den mistænkte selv.
Det er på den baggrund samlet set Justitsministeriets vurdering, at det er
forsvarligt at udvide agentreglerne, så politiet får mulighed for at dele
uægte seksuelt materiale, der forestiller personer under 18 år.
Som det fremgår af pkt. 2.5.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, for-
udsættes det, at politiet med den foreslåede bestemmelse har mulighed for
at fremstille uægte seksuelt materiale, der forestiller personer under 18 år,
samt at være i besiddelse af det pågældende materiale med henblik på deling
Side 13/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
af materialet som led i agentvirksomhed, når dette konkret vurderes at være
nødvendigt. Det fremgår i den forbindelse desuden, at politiet i videst muligt
omfang bør dele allerede fremstillet uægte seksuelt materiale, herunder ma-
teriale, som f.eks. tidligere er blevet fremstillet og delt af politiet som led i
efterforskningen af en anden sag, eller materiale, som er blevet konfiskeret,
hvis politiet med sikkerhed kan afgøre, at materialet ikke er ægte, fremfor
at fremstille og dele nyt materiale, hvis dette konkret vurderes at være til-
strækkeligt for, at politiet effektivt kan efterforske den konkrete forbrydelse.
Rigspolitiet har til brug for Justitsministeriets besvarelse af 24. februar
2025 af spørgsmål nr. 474 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg oplyst, at
der er flere måder, hvorpå politiet vil kunne fremstille uægte materiale ved-
rørende seksuelt misbrug af børn, hvis der tilvejebringes et lovgrundlag her-
for. Det vil eksempelvis kunne ske ved hjælp af dukker kombineret med an-
vendelse af billedredigeringssoftware eller ved brug af kunstig intelligens.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af 24. februar 2025 af spørgsmål
nr. 474 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg endvidere oplyst, at det ved
brug af kunstig intelligens formentlig ikke vil være nødvendigt at anvende
ægte misbrugsmateriale for at fremstille uægte materiale. Politiet vil som
udgangspunkt anvende værktøjer og algoritmer, der er offentligt tilgænge-
lige, eller som er udviklet af private virksomheder eller politimyndigheder i
andre lande. Politiet vil ikke være bekendt med, hvilket konkret materiale
disse værktøjer og algoritmer er trænet på, herunder om der indgår ægte
personer i materialet. Forud for anvendelse af værktøjer og algoritmer, som
er offentlig tilgængelige eller udviklet af private virksomheder, vil politiet
imidlertid så vidt muligt sikre, at disse ikke er trænet på ægte misbrugsma-
teriale.
Justitsministeriet bemærker, at hvis der senere måtte vise sig behov for, at
politiet anvender ægte misbrugsmateriale til at fremstille det uægte materi-
ale, vil politiet sikre sig, at fremstilling af materialet, herunder træning af
algoritmerne, sker i et lukket miljø, som ikke kan tilgås af andre end rele-
vante medarbejdere i politiet.
Som det fremgår af pkt. 2.5.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, for-
udsættes det, at der i politiet fastsættes nærmere retningslinjer for registre-
ring af det uægte seksuelle materiale, der forestiller personer under 18 år,
som politiet selv har fremstillet og delt, f.eks. registrering i en database eller
lignende, som kan tilgås både lokalt og internationalt.
Side 14/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
I de tilfælde, hvor politiets deling af uægte seksuelt materiale, der forestiller
personer under 18 år, sker som led i agentvirksomhed, vil betingelserne i
retsplejelovens §§ 754 a-754 e om agentvirksomhed skulle være opfyldt.
Som det fremgår af pkt. 2.5.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, for-
udsættes det imidlertid, at politiet også kan dele uægte seksuelt materiale,
der forestiller personer under 18 år, i tilfælde, hvor den pågældende situa-
tion falder uden for agentbegrebet.
For så vidt angår anbefalingen fra Børnerådet, Dataetisk Råd og Red Bar-
net om, at lovgivningen løbende evalueres, bemærker Justitsministeriet, at
hvis lovforslaget vedtages, vil ministeriet i overensstemmelse med sædvan-
lig praksis løbende være opmærksom på, om reglerne virker efter hensigten.
Justitsministeriet har på denne baggrund ikke foretaget ændringer af lov-
forslaget i anledning af ovennævnte høringssvar.
2.2.3. Om ændring af lov om Offerfonden
Danner
bemærker, at midler til mere stabil finansiering i forhold til admi-
nistration og drift ikke bør komme fra offerfondens uddelingsmidler, som er
tiltænkt udviklingsaktiviteter, uddannelsesindsatser og forskning m.v., som
skal gavne ofre.
Hjælp Voldsofre
anfører, at de på flere punkter samarbejder med landets
offerrådgivninger, og at de støtter op om, at der tilføres midler til drift af
disse. De er bekendte med, at der anvendes en stor del frivillig arbejdskraft,
men at det kræver fastansat personale at drifte et stort antal frivillige. Hertil
kommer, at det kan være vanskeligt at fastholde dygtige og engagerede me-
darbejdere, hvis deres ansættelse er knyttet op på et kortere projekt. Hjælp
Voldsofre bemærker, at det med flere penge til drift må formodes, at Offe-
rådgivningen i Danmark kan bevare kontinuitet i såvel drift som varetagelse
af konkrete projekter – alt sammen til fordel for Offerrådgivningens brugere,
nemlig ofre for kriminalitet. Hjælp Voldsofre bemærker desuden, at de hå-
ber, at der kan åbnes op for at se på øget finansiel støtte til de aktiviteter, der
i dag varetages af Hjælp Voldsofres sekretariat, og som adskiller sig fra og
supplerer opgaverne hos Offerrådgivningen i Danmark.
StopChikane
anfører, at de støtter intentionen om, at midlerne fra offerbi-
drag skal komme ofrene til gode ved at finansiere rådgivning på området,
og at de håber, at StopChikane – som modtager statsstøtte til at dække mål-
Side 15/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
gruppen af ofre over 18 år og officielt samarbejder med Red Barnets råd-
givning SletDet om at dække alle aldersgrupper – tænkes ind i fordelingen
af midlerne. De bemærker i den forbindelse, at StopChikane er en central
aktør, som gennem de sidste otte år har ydet specialiseret rådgivning til ofre
for digitale krænkelser, deltager i faglige netværk med bl.a. politiet og har
etablerede aftaler med tech-platforme om fjernelse af ulovligt indhold.
Offerrådgivningerne har en vigtig funktion og yder en væsentlig indsats for
ofre for kriminalitet, herunder ved vejledning om mulighederne for psyko-
loghjælp, advokatbistand og eventuelt vejledning om mulighederne for at
søge erstatning.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at der bør være mu-
lighed for, at en del af midlerne indkommet på det opkrævede offerbidrag
forlods via finansloven anvendes til tilskud til bl.a. drift og administration
af offerrådgivningerne forud for, at Offerfonden modtager midler til udde-
ling efter § 1, stk. 2, i lov om Offerfonden.
2.2.4. Om lovforslagets økonomiske konsekvenser
Domstolsstyrelsen
har anført, at idet der ikke foreligger et skøn over antal-
let af ekstra sager, der vil tilgå domstolene som følge af lovforslaget, er det
ikke muligt at foretage en opgørelse af de økonomiske konsekvenser for
domstolene. Det oplyses til baggrund, at hvis det lægges til grund, at lovfor-
slaget (med ikrafttræden den 1. juli 2025) medfører ti ekstra domsmandssa-
ger ved byretterne årligt, vil merudgiften for domstolene udgøre ca. 0,2 mio.
kr. årligt fra 2026. Ved fem ekstra domsmandssager årligt vil merudgiften
udgøre 0,1 mio. kr. årligt. Domstolsstyrelsen foreslår på den baggrund, at
teksten om økonomiske konsekvenser i lovforslaget justeres til følgende:
”Lovforslaget vurderes at medføre begrænsede merudgifter på Justitsmini-
steriets område, herunder navnlig for politi og anklagemyndigheden, samt i
et mere begrænset omfang for domstolene, der kan henføres til forventnin-
gen om et øget antal sager, som imidlertid ikke kan opgøres nærmere. Ud-
gifterne afholdes inden for de relevante myndigheders eksisterende økono-
miske rammer.” Dette for at tydeliggøre, at der også må forventes begræn-
sede økonomiske konsekvenser for domstolene.
Vestre Landsret
og
Østre Landsret
har henvist til, at det fremgår af pkt. 3
i lovforslagets almindelige bemærkninger, at lovudkastet vurderes at med-
føre merudgifter navnlig for politi og anklagemyndighed, og at merudgif-
Side 16/17
L 184 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
terne ikke kan opgøres nærmere. Det bemærkes, at lovudkastet også må for-
ventes at medføre merudgifter for domstolene som følge af et forventet øget
antal straffesager. Landsretten finder det i den forbindelse væsentligt, at
domstolene fremover tilføres de fornødne midler i forbindelse med lovæn-
dringer, som medfører merudgifter for domstolene. I modsat fald vil flerår-
saftalen fra november 2023 om domstolenes økonomi for 2024-2027 lø-
bende kunne blive udhulet af nye ressourcekrævende lovgivningsinitiativer.
Justitsministeriet er enig i vurderingen af, at implementering af lovforslaget
må forventes også at medføre begrænsede merudgifter for domstolene som
følge af et forventet øget antal straffesager.
Justitsministeriet har på den baggrund i forhold til det udkast til lovforslag,
der har været sendt i offentlig høring, ændret teksten i pkt. 3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger om økonomiske konsekvenser og implemente-
ringskonsekvenser for det offentlige, så det fremgår tydeligt, at forslaget
også forventes at medføre begrænsede merudgifter for domstolene.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det lovudkast, der har været i offentlig høring, indeholder det
fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
-
Det er i pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger om økono-
miske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige tilføjet, at lovforslaget også forventes at medføre begræn-
sede merudgifter for domstolene.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
Side 17/17