Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
L 172 Bilag 1
Offentligt
2994680_0001.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
[email protected]
17-02-2025
EMN-2025-00212
1754187
Høringssvar vedr. revideret lovforslag om universitetsreform
m.v.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den februar 2025 anmodet Danske
Regioner om bemærkninger til revideret udkast til lovforslag om
gennemførelse af elementer fra aftale om reform af
universitetsuddannelserne i Danmark m.v.
Danske Regioner kvitterer for muligheden for at afgive høringssvar.
Høringssvaret sendes med forbehold for godkendelse i Danske Regioners
bestyrelse den 13. marts 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Indledningsvist vil vi kvittere for, at man med universitetsreformen
understøtter, at uddannelserne i større grad indrettes med henblik på at sikre
den nødvendige arbejdskraft for vores samfund i fremtiden.
Små ungdomsårgange mindsker det samlede rekrutteringsgrundlag, hvilket
nødvendiggør et vedvarende fokus på, hvordan uddannelsessystemet kan
indrettes, så man i størst muligt omfang kan tilvejebringe de kompetencer,
som arbejdsmarkedet efterspørger.
Vi vil opfordre til at man ved tilrettelæggelsen af de nye typer
kandidatuddannelser tager hensyn til sammenhængen til
professionsuddannelserne, så der ikke bliver tale om konkurrerende tilbud.
Det er i udgangspunktet positivt, at man med det reviderede lovforslag skaber
mere fleksible rammer for, at man kan gennemføre en
erhvervskandidatuddannelse. Vi bemærker i den forbindelse, at det fremgik
af kandidatudvalgets afrapportering, at udvalget vurderer, at
kandidatuddannelsen i psykologi ligger uden for omlægningen til nye
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 172 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2994680_0002.png
uddannelsestyper, idet uddannelsen forventes omfattet af autorisation med
en kommende lovændring. Det er Danske Regioners opfattelse, at der kan
være et potentiale i at styrke psykologuddannelsens målretning til
arbejdsmarkedet, bl.a. ved at gøre uddannelsen mere rettet mod
patientbehandling. Vi vil derfor opfordre til, at det undersøges, om
psykologuddannelsen ligeledes kunne være relevant i forhold til en mere
erhvervsrettet del.
Venlig hilsen