Skatteudvalget 2024-25
L 171 Bilag 6
Offentligt
3005071_0001.png
11. april 2025
J.nr. 2024 - 8802
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af ligningsloven, afskrivningsloven, opkrævningsloven og
skatteindberetningsloven (Lempelse af beskatningen af aktionærlån og ændring af reg-
lerne om beskatning af løbende ydelser) (L 171).
Høringsskema og høringssvar vedrører alene den del af lovforslaget, der blev sendt i hø-
ring samtidig med fremsættelsen af L 171, og som vedrører opfølgning på en såkaldt
”early warning” fra Skatteforvaltningen om fradrag for yderen af en løbende ydelse.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 171 - 2024-25 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3005071_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet bemærker, at lov-
forslaget i § 1, nr. 3 og 4, indehol-
der to forskellige formuleringer af
§ 12 B, stk. 4.
Advokatrådet anfører, at den fore-
slåede affattelse af stk. 4 i lov-
forslagets § 1, nr. 3, ikke ser ud til
at være helt præcis. I sidste punk-
tum i stk. 4 henvises til afskriv-
ningslovens § 40, stk. 7, der om-
handler henstandsbeløb.
Efter lovforslagets § 2, nr. 1, op-
hæves afskrivningslovens § 40, stk.
7. Det nuværende stk. 8, der bliver
stk. 7, har ordlyden: ”Stk. 8. Godt-
gørelser og vederlag omfattet af
stk. 3 medregnes ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst.”
Advokatrådet anfører, at henvis-
ningen fra ligningslovens § 12 B,
stk. 4, i lovforslagets § 1, nr. 3, til
afskrivningslovens § 40, (nye) stk.
7, ikke ses at give mening.
Advokatrådet bemærker, at det fo-
reslåede stk. 4 til § 12 B i lovforsla-
gets § 1, nr. 4, umiddelbart ses at
give bedre mening, idet der her
henvises til det nye stk. 10 i § 12 B.
Baggrunden for de foreslåede pa-
rallelle affattelser i lovforslagets §
1, nr. 3 og 4, er, at de ændringer,
der foreslås som opfølgning på en
early warning (§ 1, nr. 3) skal have
virkning for aftaler indgået den 19.
marts 2025, mens den nye hen-
standsordning, og derfor også æn-
dringen af henvisningen i stk. 4 (§
1, nr. 4), først skal have virkning
for aftaler indgået den 1. januar
2026.
Affattelsen af stk. 4 i lovforslagets
§ 1, nr. 3, skal således have virk-
ning for aftaler, der indgås i perio-
den fra den 19. marts 2025 til den
1. januar 2026. For sådanne aftaler,
vil bestemmelsen i afskrivningslo-
vens § 40, stk. 7, ikke være ophæ-
vet.
Aktive Ejere
Aktive Ejere har afgivet hørings-
svar til det samlede lovforslag om
aktionærlån og løbende ydelser
den 23. januar 2025. Lovforslaget
udmønter en del af den brede af-
tale om iværksætterpakken, som
Aktive Ejere støtter.
Side 2 af 6
L 171 - 2024-25 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3005071_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Vedrørende det samlede lovforslag
vil Aktive Ejere gerne benytte lej-
ligheden til at kvittere for forbed-
ring af de skattemæssige incita-
menter og retssikkerheden ved, at
der nu skabes overensstemmelse
mellem selskabsloven og skattelov-
givningen på det punkt, der vedrø-
rer, at en aktionær ikke beskattes
af nye lånebeløb, i det omfang ak-
tionæren har tilbagebetalt tidligere
lån. Herved vil aktionæren alene
blive beskattet af nye lånebeløb, i
det omfang de overstiger tidligere
beskattede lånebeløb, som er tilba-
gebetalt.
Aktive Ejere bemærker, at i den
foreslåede ændring til ligningslo-
vens § 12 B, stk. 4, 4. pkt., er det
en forudsætning for skattefrihed,
at løbende ydelser afgrænses som
”vederlag for et aktiv, hvor avan-
cen efter den i stk. 1 foretagne
overdragelse af aktivet ikke er skat-
tepligtig”.
Aktive Ejere beder Skatteministe-
riet bekræfte, at bestemmelsen fin-
der anvendelse uanset, om over-
dragelsen medfører, at overdrage-
ren realiserer en skattefri avance,
når blot det pågældende aktiv ville
kunne sælges skattefrit, hvis der
var gevinst på aktivet. Situationen
kan fx opstå ved afståelse af dat-
terselskabsaktier, hvor handelsvær-
dien på overdragelsestidspunktet
er lavere end den oprindelige an-
skaffelsessum.
Det foreslåede § 12 B, stk. 4, 4.
pkt., skal ses i sammenhæng med
det gældende stk. 4, 5. pkt., hvoraf
det bl.a. følger, at modtageren ikke
ved endeligt ophør, inden saldoen
bliver nul eller negativ, kan fore-
tage fradrag for den del af saldoen,
som svarer til et beløb, der er fast-
sat som vederlag for et aktiv, hvor
avancen ved den efter stk. 1 fore-
tagne overdragelse af et sådant ak-
tiv ikke er skattepligtig.
Det er ikke og vil ikke efter lov-
forslaget være et krav, at der fak-
tisk er en avance ved overdragelse
af fx skattefrie datterselskabsaktier.
Side 3 af 6
L 171 - 2024-25 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3005071_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen bemærk-
ninger.
DI
DI bemærker, at det er positivt, at
reglerne ændres, således at den
skattemæssige behandling ved køb
og salg af eksempelvis dattersel-
skabsaktier bliver ens, uanset om
salgssummen består af en løbende
ydelse eller ej.
DI bemærker, at parterne fortsat
er forpligtet til at vurdere, om der
er tale om en løbende ydelse i skat-
teretlig forstand, og, hvis det er til-
fældet, at følge reglerne i lignings-
lovens § 12 B, stk. 2 og 3
uanset
at der er tale om køb og salg af ek-
sempelvis datterselskabsaktier.
På den baggrund ønsker DI at
stille spørgsmål ved, om der er et
formål med, at parterne skal føre
en saldo, når det ikke medfører
nogen ændring i den skattepligtige
indkomst uanset udfaldet.
Hvis ikke, ønsker DI reglerne æn-
dret således, at parterne ikke er
omfattet af reglerne i ligningslo-
vens § 12 B, når der sker overdra-
gelse af et aktiv, der ikke er skatte-
pligtigt. Det, bemærker DI, pålæg-
ger parterne en unødig administra-
tive byrde at skulle føre og opgøre
saldoen.
DI bemærker, at hovedsigtet med
bestemmelsen i ligningslovens § 12
B er at undgå dobbeltbeskatning af
de løbende ydelser, og at en
Skatteministeriet er enig i, at der
vil være tilfælde, hvor der ikke vil
være behov for, at der foretages en
kapitalisering af den løbende
ydelse og føres en saldo.
Der vil derfor blive stillet æn-
dringsforslag til lovforslaget.
Overdragelserne vil dog i overens-
stemmelse med formålet med lig-
ningslovens § 12 B fortsat være
omfattet af bestemmelsen.
Side 4 af 6
L 171 - 2024-25 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3005071_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fritagelse for reglerne i § 12 B for
aktiver, der ikke er skattepligtige,
ikke vil være i strid med lovens
formål.
Erhvervsstyrelsen
Område for Bedre Regu-
lering (OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
FSR
danske revisorer
(FSR)
For at reducere usikkerheden om
rækkevidden af lovforslaget anmo-
der FSR om præcisering af føl-
gende forhold:
Om ydelser ikke beskattes, afgræn-
ses i den foreslåede ændring til lig-
ningslovens § 12 B, stk. 4, 4. pkt.,
ud fra, om den løbende ydelse
”udgør vederlag for et aktiv, hvor
avancen efter den stk. 1 foretagne
overdragelse af aktivet ikke er skat-
tepligtig”. FSR beder Skattemini-
steriet bekræfte, at bestemmelsen
finder anvendelse, uanset om over-
dragelsen de facto medfører, at
overdrageren realiserer en skattefri
avance, når blot det pågældende
aktiv ville kunne sælges skattefrit,
hvis der var gevinst på aktivet. Si-
tuationen kan fx opstå ved afstå-
else af datterselskabsaktier, hvor
handelsværdien på overdragelses-
tidspunktet er lavere end den op-
rindelige skattemæssige anskaffel-
sessum.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Aktive Ejere.
FSR bemærker, at det i lovforsla-
gets bemærkninger til § 1, nr. 3, ift.
ligningslovens § 12 B, stk. 5, 4.
pkt., anføres: ”Er der overdraget
Der er ikke foreslået ændringer
vedrørende fordelingen af de be-
talte ydelser på de enkelte aktiver.
Side 5 af 6
L 171 - 2024-25 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3005071_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
såvel skattepligtige/afskrivningsbe-
rettigede som ikke skatteplig-
tige/ikke afskrivningsberettigede
aktiver, vil der skulle foretages en
forholdsmæssig fordeling af det
negative beløb/den betalte ydelse
på de overdragne aktiver.
”FSR
spørger, om den forholdsmæssige
fordeling skal ske på baggrund af
handelsværdien af de overdragne
aktiver på overdragelsestidspunk-
tet.
Det sker forholdsmæssigt på bag-
grund af den fordeling, der i for-
bindelse med overdragelsen er fo-
retaget efter ligningslovens § 12 B,
stk. 2, 4. pkt., og de i aftalen fast-
satte værdier af de enkelte aktiver.
Efter stk. 2, 4. pkt., skal det fremgå
af parternes aftale, hvilke aktiver
der vederlægges med en løbende
ydelse.
Side 6 af 6