Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 17 Bilag 1
Offentligt
2917416_0001.png
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
Energistyrelsen
[email protected]
[email protected]
Journalnr. 2023-14682
22-08-2024
Høringssvar ang. lov om supplerende bestemmelser til CBAM-loven
Green Power Denmark takker for muligheden for at afgive høringssvar ang. lovforslaget om supplerende
bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM-loven).
Green Power Denmark bifalder det overordnede formål med CBAM-lovgivningen.
Administrative byrder
Samtidig vil vi gerne lægge vægt på og opfordre til, at den danske administration og supplerende lovgivning
vedr. CBAM indrettes på en måde, så implementeringen pålægger virksomhederne mindst muligt
administrative byrder.
Herunder bør regeringen sikre mulighed for, at virksomhederne kan kontakte myndighederne vedr.
rådgivning og support ifm. tvivlsspørgsmål i relation til CBAM-indrapporteringen, der omfatter mere end
700 forskellige varekoder. F.eks. ved at oprette et kontaktpunkt samt at al indrapportering og
dokumentation kan klares digitalt.
En anden mulighed for at afhjælpe virksomhedernes administrative arbejde, og understøtte at alle CBAM-
omfattede varer indrapporteres, vil være, at de danske toldmyndigheder, der er i besiddelse af
dokumentation for alle importerede varer til Danmark, fremsender importlister med de CBAM-omfattede
varer til de importerende virksomheder, som grundlag for indrapporteringen.
Det er i denne sammenhæng vigtigt, at sikre rimelige indrapporteringsfrister for virksomhederne, ligesom
det bør overvejes, om der kan gives mulighed halvårlig indrapportering i stedet for kvartalsvis.
Regeringen bør endvidere arbejde for, at de administrative regler og dokumentationsprocedurer
harmoniseres mest muligt på tværs af EU’s medlemslande.
F.eks. oplever bl.a. multinationale virksomheder
i dag udfordringer med nationale log-in krav i stedet for en fælles europæisk løsning, hvilket bør gøres
lettere for virksomhederne at håndtere for at undgå fejl og komplikationer i indrapporteringen.
1
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0002.png
Anvendelse af forudbestemte emissionsværdier
Det bliver en stor udfordring for virksomhederne at skulle indhente og rapportere den faktiske CO2-
emission i stedet for estimerede værdier som hidtil. Mange virksomheders (under)leverandører i
tredjelande vil ikke være i stand til at levere disse informationer på nuværende tidspunkt, hvilket vil
pålægge importørerne store administrative byrder og/eller umuliggøre korrekt dokumentation. Det bør
derfor være muligt, som hidtil, at anvende forudbestemte emissionsværdier i indrapporteringen udover
transitionsperioden, mens virksomhederne og deres underleverandører i de forskellige værdikæder
arbejder på, at grundlaget for at kunne indrapportere faktiske udledningsværdier opbygges.
Konsekvensanalyse af CBAM
Regeringen bør bede EU-Kommissionen om at udføre en konsekvensanalyse af CBAM og effekten på
europæiske virksomheders konkurrenceevne. Herunder for europæiske virksomheder der producerer i 3.
lande og importerer varer omfattet af CBAM tilbage til EU.
Viking Link
Mellem Danmark og Storbritannien blev der sidste år idriftsat en udlandsforbindelse, Viking Link, til
udveksling af strøm. Da CBAM-forordningens anvendelsesområde også gælder import af strøm, har
forordningen stor indflydelse på omkostningen ved import af strøm fra Storbritannien. I den forbindelse har
Green Power Denmark tre kommentarer til den fremtidige forvaltning af CBAM i Danmark.
For det første er Green Power Denmark generelt positive overfor CBAM-forordningens hensigt om at
europæiske, og herunder danske aktører, ikke udsættes for unfair konkurrence fra strømproducenter i
tredjelande,
fordi de f.eks. ikke er underlagt EU’s CO2 kvotehandelssystem,
og dermed potentielt kan
underminere rentabiliteten ved produktion af grøn strøm i EU. I sin hensigt vil strømproducenter inden for
eller uden for EU være sidestillet ift. den endelige kulstofpris, der måtte være forbundet med produktionen
af strøm.
For det andet er der dog fra Green Power Denmarks synspunkt en betydelig udfordring forbundet med
strømudveksling med Storbritannien via Viking Link ved implementeringen af CBAM. Det skyldes at
Storbritanniens ETS-system ikke er anerkendt eller harmoniseret med EU ETS. Dermed vil strøm produceret
i Storbritannien og importeret til Danmark blive pålagt en CO2-told svarende til det gennemsnitlige CO2-
indhold i strøm produceret i Storbritannien. Konsekvensen heraf vil være, at Viking Link stort set
udelukkende vil blive brugt til eksport af strøm fra Danmark til England, se rapporten fra
AFRY (2024) EU
CBAM impact study: summary report. Marts 2024.
Dvs. at selvom strømmens kilde er f.eks. en vindmølle
eller en solcellepark, så pålægges strømmen herfra en CO2-told svarende til det gennemsnitlige CO2-
indhold i strøm produceret i Storbritannien. Det betyder, at i tilfælde hvor Danmark mangler grøn strøm
pga. vejrforholdene, og der er tilgængelig grøn strøm at importere fra Storbritannien, så vil den manglende
harmonisering betyde en de-facto toldmur, der modarbejder ambitionerne i den grønne omstilling.
Green Power Denmark vil derfor opfordre til, at regeringen arbejder for et link mellem Storbritanniens ETS
og EU ETS i de løbende EU-forhandlinger med Storbritannien om handelsbetingelser efter Brexit. Uden en
aftale om link mellem de to systemer kan hensigten i CBAM ikke opfyldes på Viking Link, og vil sætte
tempoet ned i den grønne omstilling og mindske den økonomiske gevinst, der findes ved et sammenkoblet
europæisk el-system.
Det er tidligere lykkes at linke to ETS systemer. Ved indførelsen af EU ETS i 2005/2006 opstod behov for link
med Schweiz. Man forslog i 2008 at etablere en aftale, forhandlingerne startede i 2011, aftalen blev
underskrevet i 2017 og trådte i kraft i 2020. Det er selvsagt ikke hensigtsmæssigt med en så lang
2
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
tidshorisont, når CBAM træder i fuld effekt d. 1. januar 2026, men det understreger vigtigheden af, at man
kommer i gang snarest muligt.
For det tredje pålægges importøren af strøm administrative byrder, da der sættes krav til dokumentation af
den CO2-udledning den handlede mængde strøm medfører. Green Power Denmark anbefaler, at de
administrative byrder reduceres så meget som muligt, og at der tages højde for at strøm ofte handles flere
gange, og at denne handel med strøm sker anonymt.
Green Power Denmark står naturligvis til rådighed for spørgsmål eller bemærkninger til ovenstående.
Med venlig hilsen
Rune Rathsach Andersen
[email protected]
Dir. tlf. +45 25 29 19 86
3
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0004.png
Klima og Byudvikling
Teknik- og Miljøforvaltningen
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
25-07-2024
Høring af forslag til lov om supplerende bestemmelser
til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpas-
ningsmekanisme (CBAM)
Sagsnummer I F2
2024 - 14136
Dokumentnummer i F2
148973
Sagsnummer eDoc
2024-0242046
Sagsbehandler
Teknik- og Miljøforvaltningen har gennemgået høringsmaterialet, og
har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Charlotte Korsgaard
Enhedschef
Klima og Byudvikling
Njalsgade 13
2300 København S
EAN-nummer
5798009809452
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0005.png
ENS CO2-KvoteService ([email protected])
Bettina Helene Borg ([email protected])
'[email protected]' ([email protected])
SV: Høring af forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM)
E-mailtitel:
SV: Høring af forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM) (ENS Id nr.: 3636503)
21-08-2024 08:57
Sendt:
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende
ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
ENS CO2-KvoteService <[email protected]>
Sendt:
1. juli 2024 15:24
Emne:
Høring af forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM) (ENS Id nr.: 3636503)
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Energistyrelsen sender hermed vedlagte forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om
indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM) i offentlig høring, herunder
høringsportalen.
Høringssvar bedes sendt til mailadressen
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Med venlig hilsen / Best regards
CO2-KvoteService
Center for Energiadministration / Centre For Energy Administration
E-mail
[email protected]
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0006.png
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0007.png
2
Sendt pr. mail til [email protected] med kopi
til [email protected]
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 22. august 2024
Side 1/2
Journalnummer 2023-14682
Høring over forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forord-
ning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme
(CBAM-loven)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har den 11. juni 2024 fremsendt forslag til
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgræn-
setilpasningsmekanisme (CBAM-loven) og anmodet om at modtage høringssvar
senest mandag d. 22. august 2024.
Lovforslaget har bl.a. konsekvenser for mange af TEKNIQ Arbejdsgivernes med-
lemsvirksomheder der arbejder i metalindustrien. Vi indgår gerne i det fortsatte
samarbejde på området. Særligt bliver en gruppe af virksomheder, som fremstiller
specialløsninger berørt, da de selv importerer stål, der opfylder deres specifikke
behov.
Forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM-loven),
herefter kaldet ”forslaget”,
gi-
ver TEKNIQ Arbejdsgiverne anledning til følgende bemærkninger.
Forslaget er en konsekvens af CBAM-forordningen, og derfor er en del af ram-
merne for forslaget givet på forhånd. TEKNIQ Arbejdsgiverne forholder sig i dette
høringssvar ikke til selve forordningen, men alene til forslaget og dets konsekven-
ser for danske virksomheder.
Administrative byrder
Metalindustrien har mange små og mellemstore medlemsvirksomheder, og en del
af disse er afhængige af selv at kunne importere fx stålkomponenter, som ikke er i
sortimentet hos stålgrossisterne. Derfor kan mange blive påvirket af de nye krav
som følge af CBAM-forordningen og -loven.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til forslaget, at erhvervsministeren
vil være ansvarlig for at vejlede importørerne om deres ansøgning om autorisa-
tion og deres brug af CBAM-registeret. Dette må indebære, at erhvervsministeren
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0008.png
2
skal hjælpe de berørte virksomheder med at forstå og opfylde deres forpligtelser
under CBAM, herunder ansøgning om godkendelse, håndtering af konti, returne-
ring af certifikater og håndhævelse ved manglende kvartalsvis beholdning.
TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder oplever, at regler og krav er me-
get uklare og det betyder, at det er utroligt byrdefuldt for dem at leve op til kra-
vene.
Det er nødvendigt med et gennemskueligt og brugervenligt digitalt registre-
ringssystem for at minimere de administrative byrder for danske virksomhe-
der. Derfor er det også positivt at fastsætte regler vedrørende automatiseret
sagsbehandling, dels for at imødekomme den digitale udvikling som gør det
muligt at automatisere og dels for at sikre en omkostningseffektiv administra-
tion af CBAM.
Vi finder det derimod ikke positivt at fastsætte regler om gebyrer som § 5 giver
mulighed for, da vi mener at registreringskravene i forvejen pålægger vores
medlemmer store omkostninger til administration.
TEKNIQ Arbejdsgiverne mener at det er helt afgørende for en effektiv implemen-
tering af kravene, at der afsættes ressourcer til en væsentlig indsats for at hjælpe
de berørte virksomheder med at leve op til deres forpligtelser. Derfor bør såvel
konkret rådgivning af de berørte virksomheder som udarbejdelse af vejlednings-
materiale prioriteres. TEKNIQ Arbejdsgiverne bidrager gerne til at kvalificere
denne indsats.
TEKNIQ Arbejdsgiverne står naturligvis til rådighed for en uddybning af vores hø-
ringssvar.
Med venlig hilsen
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 22. august 2024
Side 2/2
Edward Lorentzen
Konsulent
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0009.png
Bryghuspladsen 8
Indgang C, 3. sal
1473 København K
København den 20. august 2024
Høringssvar vedr. forslag af lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse
af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM) - journalnummer 2023-14682
I Branchehuset anerkender vi behovet for incitamenter til at omlægge produktion af produkter med høj
CO2 udledning i en mere bæredygtig retning, og vi har forståelse for, at der som led i den generelle
klimaomstilling er behov for sikre sig, at øgede CO2 afgifter ikke blot rykker produktionen og de
europæiske CO2-udledninger ud af EU.
Vi er imidlertid bekymrede over, at EU’s CBAM-forordning er endt som et bureaukratisk monster, der
udgør en uforholdsmæssig stor administrativ byrde for virksomhederne, som langt overstiger
forordningens overordnede formål om reduktion af CO2 emissioner. Således er der nu en lang række
virksomheder, der er omfattet af indberetningspligt til trods for, at deres importmængde i sidste ende
er så lille, at der ikke er et reelt behov for køb af CO2 kvoter. Vi er samtidig bekymrede for den lange
række af udestående retsakter, som efterlader virksomhederne i retsmæssigt limbo, hvor de på den
ene side skal leve op til en række nye regler, men ikke kan få et reelt overblik over, hvordan de forventes
at leve op til de nye krav.
Med CBAM-loven vil der nu blive vedtaget nationale regler, der fastlægger mulighederne for at kunne
indhente, håndtere og videregive relevante oplysninger for at sikre en effektiv administration og
håndhævelse af CBAM i Danmark.
I Branchehuset har vi som sådan ingen indvendinger mod lovens bestemmelser og formuleringer, men
vi vil gerne henstille til, at man fra dansk side anerkender de vanskelige vilkår virksomhederne står
overfor og anvender de nationale beføjelser til at se på, hvordan man bedst muligt kan lempe de
administrative byrder for de danske virksomheder gennem tekniske løsninger og en dialogbaseret
håndhævelse af reglerne.
Vi har desuden noteret os, at loven giver de relevante ressortministerier mulighed for at indføre et
omkostningsdækkende gebyr. Vi vil i den forlængelse gerne understrege at overholdelse af CBAM-
forordningen allerede udgør en betragtelig udgift for virksomhederne og vil derfor henstille til, at man
gør sig meget nøje overvejelser vedr. proportionalitet og udgiftsniveau forud for indførelsen af en
eventuel gebyrordning.
Vi vil samtidig gerne påpege behovet for, at man sideløbende sikrer sig, at den danske håndhævelse af
reglerne inklusiv en eventuel gebyrordning ikke skaber konkurrenceforvridende mekanismer, som
stiller danske virksomheder dårligere end de øvrige europæiske virksomheder.
1
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0010.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Journalnummer 2023-5819
Den 22. august 2024
Høringssvar til forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning
om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM-loven)
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar til Energistyrelsens høring om lov-
forslag om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpas-
ningsmekanisme.
Generelt er det vigtigt, at myndighederne har fokus på at smidiggøre CBAM-indrapporteringspro-
cessen for virksomhederne, så det bliver så enkelt som muligt for dem at indberette. Derudover er
en høj grad af orientering og vejledning fra myndighederne til de berørte virksomheder helt es-
sentiel, så virksomhederne har indsigt i, hvilken proces de møder.
Mere specifikt fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget på side 33, at en bøde for ikke at
returnere CBAM-certifikater lyder på 100 EUR for hvert CBAM-certifikat. I øjeblikket er EUA-
prisen på 72 EUR/t, men prognoserne og den generelle holdning indikerer, at prisen sagtens kan
stige til over 100 EUR inden for de næste par år. Dansk Erhverv bemærker, at der i sådant et sce-
narie kan opstå et incitament til ikke at returnere et CBAM-certifikat, men blot at acceptere bø-
den. Det kan medføre, at ikke-EU-lande/-industrier får en lavere CO2-afgift relativt til EU’s.
Dansk Erhverv står til rådighed i tilfælde af opfølgende spørgsmål.
Med venlig hilsen
Nanna Skovgaard Mortensen
Politisk konsulent
Side 1/1
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0011.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 21. august 2024
Energistyrelsen
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Sendt elektronisk til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Høring over forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om
indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme
Dataetisk Råd takker for den fremsendte høring. Rådet rådgiver regeringen og Folketinget
om dataetiske problemstillinger knyttet til spørgsmålet om, hvordan anvendelse af ny
teknologi kan ske med udgangspunkt i borgernes rettigheder, retssikkerhed og
grundlæggende samfundsmæssige værdier. Spørgsmålet om, hvordan myndigheder
anvender digitale og automatiske redskaber i sagsbehandling, er derfor af stor interesse
for rådet.
Dataetisk Råd har i dette tilfælde valgt at afgive et høringssvar, fordi rådet har
bemærkninger til lovforslagets påtænkte § 10 om digital kommunikation og
automatisering. Rådet hæfter sig især ved den brede hjemmel, som Klima-, energi- og
forsyningsministeren gives til at fastsætte nærmere regler om automatiseret
sagsbehandling inden for sit område.
Rådet bemærker generelt, at rammerne for automatisk sagsbehandling er et emne af
principiel relevans, der kan forventes at danne præcedens for eftertiden, hvorfor det er
afgørende at etablere robuste dataetiske rammer selvom dette lovforslags substans
ikke direkte vedrører borgernære emner.
Rådets specifikke bemærkninger til hjemlen kan opsummeres som følgende:
1.
Manglende dataetiske garantier:
Lovforslaget adresserer ikke tilstrækkeligt de
kendte udfordringer ved automatisering af sagsbehandling. Følgelig udgør
lovforslaget ikke en tilstrækkelig præcis ramme for at sikre dataetikken i
automatiseret sagsbehandling. Rådet anbefaler en mere præcis og afgrænset
hjemmel, der tager højde for specifikke dataetiske krav.
1
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0012.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 21. august 2024
2.
Delegation og demokratisk forankring:
Den brede bemyndigelse til ministeren
reducerer
den
parlamentariske
omkring
kontrol
og
offentlighedens
indsigt
i
beslutningsprocesserne
automatiseret
sagsbehandling.
Rådet
anbefaler, at rammerne for automatisk sagsbehandling i højere grad forankres i
konkret lovgivning, der behandles i åbenhed af Folketinget.
3.
Utilstrækkelige processuelle garantier:
Lovforslaget sikrer ikke i tilstrækkelig grad
borgeres
og
virksomheders
retssikkerhed
ved
brug
af
automatisk
sagsbehandling. Der mangler klarhed om håndtering af klager og indsigt i
afgørelsesgrundlaget. Rådet anbefaler, at der fastsættes klare rammer for
åbenhed om algoritmerne samt om prøvelse af afgørelser truffet ved
automatiseret sagsbehandling.
4.
Manglende dataetisk konsekvensvurdering:
Rådet påpeger, at der ikke er
foretaget en dataetisk konsekvensvurdering i forbindelse med lovforslaget. En
sådan analyse ville hjælpe med at identificere fordele, ulemper og utilsigtede
konsekvenser ved lovforslaget. Rådet anbefaler, at der udarbejdes en dataetisk
konsekvensanalyse inden lovforslagets fremsættelse i Folketinget.
Disse pointer uddybes nedenfor.
Generelle bemærkninger til brug af automatisk sagsbehandling
Dataetisk Råd anser rammerne for anvendelse af automatisering i sagsbehandling som
en væsentlig og generel problemstilling af stor samfundsmæssig betydning. Dette
område har rådets særlige bevågenhed, da der synes at være er et stigende ønske om
at implementere automatiserede værktøjer for at opnå en mere effektiv og hurtigere
sagsbehandling på tværs af den offentlige administration.
Danmark befinder sig i et tidligt stadie af denne teknologiske udvikling. Det er derfor
kritisk, at vi nu identificerer og adresserer potentielle udfordringer for at forme en
ansvarlig fremtidig praksis. Selvom det aktuelle lovforslag primært omhandler et
reguleringssystem for kulstofomkostninger på importerede produkter
et område, der
umiddelbart kan synes fjernt fra mere borgernære anliggender
mener Dataetisk Råd,
at de dataetiske principper, der etableres her, kan danne præcedens for fremtidig
automatiseret sagsbehandling i bredere forstand. Etableringen af robuste dataetiske
rammer for automatiseret sagsbehandling er særligt relevant i Danmark, som i kraft af
en høj grad af digitalisering potentielt også bliver normsættende inden for dette felt.
2
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0013.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 21. august 2024
Dataetisk
Råd
anerkender
potentialet
i
anvendelsen
af
ny
teknologi
i
sagsbehandlingsprocesser og ønsket om at effektivisere offentlige ydelser. Vi er
opmærksomme på, at automatisering allerede benyttes til at generere afgørelser inden
for visse sagsområder. Rådet lægger dog samtidig vægt på, at implementeringen af
avancerede værktøjer på yderligere områder sker inden for ansvarlige og dataetiske
rammer, der sikrer og styrker befolkningens tillid til den fortsatte digitalisering af
samfundet.
Det indebærer, at rammerne for f.eks. automatisk sagsbehandling tager højde for de
generelle dataetiske udfordringer, som er forbundet med de statistiske modeller der
anvendes. Sådanne modeller, der bygger på avanceret statistik, maskinel beregning
eller kunstig intelligens, medfører ofte en række udfordringer, herunder automation-bias
(risiko for overdreven tillid til automatiserede systemer), black box-problematikken
(manglende gennemsigtighed i
beslutningsprocesser)
og databias (risiko
for
diskrimination og uretfærdige afgørelser). Da disse teknologier opererer automatisk og i
stor skala, kan selv mindre fejl i modellerne få betydelige negative konsekvenser for
borgere
og
virksomheder.
Der
er
derfor
et
presserende
behov
for
robust
samfundsmæssig styring af disse teknologier, særligt kunstig intelligens, for at
maksimere fordelene og minimere ulemperne.
Det er derfor positivt, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet tager stilling til
rammerne for automatiseret sagsbehandling ved at formulere en konkret hjemmel.
Dette er i tråd med Dataetisk Råd og andre aktørers generelle anbefalinger gennem de
seneste år, der anser en sådan hjemmel som et væsentligt redskab til at styre rammerne
for automatisk sagsbehandling.
Men efter rådets opfattelse er den foreslåede hjemmel utilstrækkelig som redskab til
sikre robust og dataetisk styring af automatisk sagsbehandling.
Specifikke bemærkninger til den foreslåede hjemmel for automatisk sagsbehandling
Dataetisk Råd finder, at lovforslagets § 10 om digital kommunikation og automatisering
er for bredt formuleret. Selvom rådet anerkender intentionen om at skabe
teknologineutral lovgivning, som jf. lovens bemærkninger er årsagen til den brede
formulering, finder rådet ikke, at en vag og bred bemyndigelse er den mest
3
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0014.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 21. august 2024
hensigtsmæssige løsning. I stedet bør lovgivningen udformes, så teknologiens potentiale
både nu og i fremtiden udnyttes ansvarligt.
Dette er især relevant, da den automatiske sagsbehandling jf. lovbemærkningerne
”forstås i overensstemmelse med stk. 2 bredt og omfatter således databehandling
såvel med som uden faste og entydige kriterier.”
Denne ramme inkluderer potentielt
mange forskellige former for maskinel databehandling, herunder ved brug af kunstig
intelligens. Det er uklart, om der påtænkes brug af kunstig intelligens eller blot mere
simple algoritmer i den aktuelle situation. De følgende kommentarer er relevante i
begge tilfælde, men rådet bemærker dog generelt at anvendelse af kunstig
intelligens og andre typer avanceret databehandling, ofte vil indebære øgede
dataetiske risici og derfor bør understøttes af stærkere dataetiske garantier.
I forlængelse heraf finder Dataetisk Råd, at den nærværende formulering af lovforslaget
på dette punkt på række afgørende områder har væsentlig dataetiske implikationer:
1. Manglende dataetiske garantier
For det første påpeger Dataetisk Råd, at lovforslaget og dets bemærkninger ikke i
tilstrækkelig grad adresserer de velkendte udfordringer, der er forbundet med
automatisering af sagsbehandling såsom de tidligere nævnte automation-bias, black
box-problematikken og databias. Dette er problematisk af flere grunde. Eksempelvis
savner rådet refleksioner over krav til modellernes robusthed og præcision, tests efter
databias
eller
risikovurderinger
forbundet
med
anvendelse
af
automatiseret
sagsbehandling på det specifikke sagsområde.
Dataetisk Råd finder, at den i forslaget inkluderede "pligt
til at påse tværgående
lovgivning
og
retsprincipper,
herunder
forvaltningsloven
og
databeskyttelses-
forordningen (databeskyttelsesloven), samt de til enhver tid værende regler og
standarder inden for det forvaltnings- og dataretlige område"
ikke udgør en tilstrækkelig
præcis og udtømmende ramme for at sikre dataetikken i den automatiserede
sagsbehandling. Netop skæringspunktet mellem forvaltningsloven og det dataretlige,
som snart også inkluderer forordningen om kunstig intelligens, er et komplekst men
underbelyst område. Databeskyttelsesforordning (GDPR) og den kommende forordning
om anvendelse af kunstig intelligens kan betragtes som brede rammebetingelser, som
udvikler sig i takt med ny retspraksis, hvorfor en generel henvisning hertil efterlader
4
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0015.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 21. august 2024
lovgiver med uklarhed og derfor en vanskelig vurdering. Det kan føre til, at vigtige
dataetiske afvejninger og overvejelser nedprioriteres eller overses.
Rådet anbefaler derfor, at der formuleres en mere præcis og afgrænset hjemmel, der
tager højde for dataetiske opmærksomhedspunkter.
2. Problematisk delegation og manglende demokratisk forankring
For det andet finder Dataetisk Råd, at lovforslagets bemyndigelse til ministeren er for
bred på bekostning af den parlamentariske beslutningskompetence og kontrol samt
offentlighedens
indsigt
i
beslutningsprocesserne
omkring
automatiseret
sagsbehandling. Den foreslåede § 10 stk. 3 angiver, at Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om automatiseret sagsbehandling
inden for sit ansvarsområde. Der lægges op til, at ministeren gives en uindskrænket
bemyndigelse
til
at
delegere
beslutninger
om
rammerne
for
automatiseret
sagsbehandling. Det forventes, at Energistyrelsen bemyndiges til at fastlægge de
nærmere rammer i de tilfælde, hvor det bliver relevant. I lyset af, at hjemlen netop er det
primære styringsredskab er det en uhensigtsmæssig delegation, som fjerner de
konkrete rammer for automatiseret sagsbehandling fra direkte parlamentarisk
indflydelse og kontrol. Dermed svækkes den demokratiske indflydelse og kontrol med et
område, der har potentielt stor indflydelse på borgernes retssikkerhed. Delegationen kan
også gøre det vanskeligere for offentligheden og andre interessenter at følge med i og
påvirke beslutningsprocesserne, ligesom det kan resultere i mindre åbenhed omkring de
præcise kriterier og metoder, der anvendes i automatiseret sagsbehandling, hvilket kan
påvirke dataetikken og borgernes retssikkerhed negativt.
Rådet opfordrer ministeriet til at overveje, hvorledes den nærmere udmøntning af
rammerne og reglerne for automatisk sagsbehandling i højere grad kan forankres i
konkret lovgivning, der skal behandles og godkendes af Folketinget. På den måde sikres
klar demokratisk legitimitet, ligesom det sikres, at der er politisk opbakning til de konkrete
løsninger.
3. Manglende processuelle garantier for borgere og virksomheder
Dataetisk Råd påpeger for det tredje, at lovforslaget i sin nuværende form ikke i
tilstrækkelig grad sikrer borgere og virksomheders retssikkerhed ved brug af automatisk
sagsbehandling, herunder automatiske afgørelser. Uden en nærmere beskrivelse af de
5
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0016.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 21. august 2024
præcise rammer for automatisk sagsbehandling, ser Dataetisk Råd en risiko for, at
borgeres og virksomheders retsstilling svækkes. Eksempelvis er det uklart hvordan klager
over automatiserede afgørelser ville blive håndteret. Dette er særligt problematisk i dette
tilfælde, fordi automatiske systemer kan være behæftede med fejl, som ikke umiddelbart
er synlige. Uden tilstrækkelige kontrolmekanismer kan fejl eller bias i systemet påvirke
mange afgørelser, før de opdages. Ligeledes er det uklart hvordan det sikres, at borgere
og virksomheder gives indsigt i det fulde grundlag for afgørelsen, som er en nødvendig
betingelse for, at de kan udøve deres ret til at komme med relevante indsigelser.
Dataetisk Råd anbefaler på den baggrund, at der i de nærmere anbefalinger for
rammerne
for
automatiseret
sagsbehandling
gøres
klart,
hvilken
måde
klageinstansens prøvelse af en afgørelse truffet ved automatiseret sagsbehandling skal
udformes. Rådet anbefaler en fuld prøvelse af afgørelsens formalitet og realitet.
4. Manglende dataetisk konsekvensvurdering
Dataetisk Råd påpeger for det fjerde, at der ikke i forbindelse med lovforslaget er
foretaget en dataetisk konsekvensvurdering. Dataetisk Råd anbefaler generelt, at der
redegøres for de dataetiske konsekvenser af ændringer i bekendtgørelser og lovforslag.
Dataetiske konsekvensanalyser sætter fokus på værdier og principper, som blandt andet
velfærd og
demokrati,
værdighed,
selvbestemmelse,
lighed,
gennemsigtighed,
sikkerhed og privatliv. Dataetiske konsekvensanalyser kan således hjælpe med at bringe
fordele, ulemper og utilsigtede konsekvenser ved lovforslag frem i lyset, og dermed
bidrage til, at beslutninger tages på et mere kvalificeret grundlag. Dataetisk Råd kan i
den forbindelse henvise til rådets værktøj
’Dataetik – Sådan gør du’,
der operationaliserer
identificeringen og stillingtagen til dataetiske dilemmaer.
Automatisk sagsbehandling er et emne af principiel dataetisk betydning.
Af den grund anbefaler Dataetisk Råd, at der udarbejdes en dataetisk konsekvens-
analyse om den påtænkte hjemmel til automatisk sagsbehandling i forbindelse med
fremsættelse af lovforslaget i Folketinget.
Afsluttende kommentarer
I Digitaliseringsstrategien 2024-2027 er Klima- og Forsyningsministeriet udpeget som en
af spydspidserne for den danske digitaliseringsindsats. Dataetisk Råd opfordrer derfor
6
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0017.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
[email protected]
Dato: 21. august 2024
ministeriet til at have særligt fokus på at integrere dataetiske overvejelser i sit arbejde.
Dette er i overensstemmelse med strategiens målsætning om, at "udvikling og
anvendelse af kunstig intelligens skal ske balanceret og på en etisk ansvarlig måde med
mennesket i centrum og med respekt for vores samfundsmæssige værdier og
demokrati."
Dataetisk Råd står i den forbindelse til rådighed for uddybning og yderligere rådgivning.
På vegne af Dataetisk Råd og med venlig hilsen
Johan Busse
Formand for Dataetisk Råd
7
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0018.png
28. august 2024
Journalnummer 2023-14682
Energistyrelsen:
[email protected]
Energistyrelsen: Bettina Helene Borg
[email protected]
DI's høringssvar til forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM-loven)
Dansk Industri takker for muligheden for at kunne give bemærkninger til ovenstående høring.
Lovforslaget har til formål at sikre, at EU’s CBAM-forordningen kan administreres i Danmark, ved
at fastsætte en række supplerende regler, og indbefatter blandt andet forslag til myndighedernes
rolle, sanktionering, gebyrer og bøder, samt digitalisering.
DI anerkender nødvendigheden af CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) som et middel til
at beskytte EU's indre marked mod carbon lækage og sikre lige konkurrencevilkår. CBAM er en vigtig
del af EU's klimapolitik, men det er afgørende, at implementeringen sker på en måde, der er
økonomiske bæredygtig og ikke pålægger virksomhederne unødige administrative byrder og rent
faktisk sikrer europæiske og danske virksomheders konkurrencekraft. Dette er særligt vigtigt for
små og mellemstore virksomheder (SMV'er), der ofte har begrænsede ressourcer til at håndtere
kompleks lovgivning og rapporteringskrav.
Om myndighedernes ansvar og vejledning
Det er essentielt, at de danske ansvarlige myndigheder vejleder importørerne effektivt i at
overholde den nye lovgivning og udfyldelsen af CBAM-rapporter. Til dette formål er det nødvendigt
at tildele flere ressourcer til den kompetente myndighed, da der hidtil har været lange ventetider
på henvendelser til myndighederne. I nogle tilfælde har der været længere svartid på henvendelser
end rapporteringsfristen strakte sig. Det er utilfredsstillende fra erhvervslivets side og bør
prioriteres at få taget hånd om.
Det foreslåede tredelte myndighedsansvar fordelt mellem Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen og
Toldstyrelsen kræver nøje koordinering for at sikre klar ansvarsfordeling og undgå overlap i
myndighedernes vejledningsarbejde. DI vil derfor anbefale, at der etableres en samlet indgang for
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
virksomhedernes spørgsmål omkring CBAM, hvilket vil lette kommunikationen og sikre en mere
effektiv sagsbehandling og vejledning. En centraliseret tilgang vil også gøre det lettere for
virksomhederne at navigere i de meget komplekse regler.
Det anbefales ydermere, at CBAM-registret og vejledningsmaterialer gøres mere brugervenlige og
at der er danske oversættelser til rådighed. Vejledningen bør indeholde mere konkret information
for udfyldelse af indrapporteringen, herunder inkludere mere præcise beskrivelser af fejlkoder, for
at forenkle rapporteringsprocessen. Det foreslås tilmed, at der et udfyldt eksempel i en Excel-
skabelonen for CBAM-dataindsamling ved brug af prøvedata gøres tilgængeligt.
Om data og automatiseret sagsbehandling
Der lægges op til, at myndighederne skal kunne indhente og videregive fortrolige oplysninger til EU-
Kommissionen for at sikre overholdelse af CBAM-reglerne. Det er dog afgørende, at følsomme data
opbevares sikkert og kun opbevares i en afgrænset periode.
DI bifalder, at ministeriet har fokus på at reducere byrden på virksomhederne ved at indhente og
anvende data, som allerede er blevet indrapporteret i andet regi. Som udgangspunkt er vi også
meget positive overfor forslaget om at implementere automatiseret sagsbehandling ved CBAM-
rapportering, da det letter sagsgangene og sikrer en ensartet og hurtig behandling. Der er dog på
nuværende tidspunkt elementer af CBAM-rapporteringen, hvor det kan være nødvendigt med en
afgørelse baseret på skøn, f.eks. i tilfælde hvor virksomheders leverandører ikke har været i stand
til at levere det nødvendige data og virksomheden derfor skal løfte en på nuværende tidspunkt
udefineret bevisbyrde for at underbygge, at det ikke har været muligt at indhente det opkrævede
data. Såfremt denne proces ikke kan automatiseres og systematiseres, vil der være behov for en
vurdering baseret på skøn. En veludført automatiseret sagsbehandling kan dog medvirke til at
reducere omkostningerne for både virksomheder og myndigheder og sikre en mere gnidningsfri
implementering af CBAM.
Om bøder og sanktioner
Der lægges op til, at virksomheder pålægges bøder i tilfælde hvor de lever op til kravene til CBAM-
rapportering. Siden implementeringen af CBAM rapporteringsforpligtelsen, har mange
virksomheder anvendt standardværdier til deres CBAM-rapportering, da de oplever store
udfordringer med at indsamle de faktiske emissionsdata fra deres leverandører i tredjelande. I de
tilfælde har myndighedernes vejledning indtil nu været, at såfremt virksomheder kan bevise, at det
er blevet forsøgt at indhente det påkrævede data, vil virksomheden ikke blive ramt af
håndhævelsesforanstaltninger efter standardværdiernes udløb 31. juli 2024. Vi ser dog fra DI’s side
et stort behov for klare og offentligt tilgængelige retningslinjer omkring, hvilken bevisbyrde det er
nødvendigt for virksomhederne at løfte, i de tilfælde hvor leverandører ikke er i stand til eller nægter
at levere de påkrævede data.
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
Bøder, sanktioner, og straffebestemmelser bør altså tage hensyn til virksomheder, der har gjort en
reel indsats for at indhente de nødvendige data fra deres leverandører, men som ikke har haft held
med det. Dette vil sikre, at virksomheder ikke straffes urimeligt for forhold uden for deres kontrol.
Der bliver ydermere lagt op til, at bødeniveauet for overtrædelser af påbudsbestemmelsen,
oplysningspligten og bestemte regler fastsat i medfør af EU-retsakter m.fl. som udgangspunkt skal
være på ca. 75.000 kr. svarende til ca. 10.000 Euro. Den foreslåede bødesats på ca. 75.000 kr.
fremstår arbitrær og uproportionel. DI anbefaler derfor, at bøder tager afsæt i den konkrete
overtrædelse og tager højde for virksomhedens importvolumen, med et øvre beløbsloft på ca.
75.000 kr. for bødeudstedelse. Det er derudover nødvendigt, at sanktionerne er transparente og
ensartede på tværs af EU-medlemslandene, samt at der er klare retningslinjer for, hvornår en
CBAM-rapport vurderes som ufuldstændig eller ukorrekt.
Om autorisation som CBAM-klarer
Det skal tydeligt kommunikeres via myndighedernes kanaler, hvilke krav og deadlines de danske
virksomheder skal leve op til og overholde for at blive godkendt som autoriseret CBAM-klarer. Der
skal ydermere være tilgængelige ressourcer og vejledninger tilgængelige på dansk, der kan hjælpe
virksomhederne med at forstå og opfylde kravene.
I tilfælde af afslag på ansøgning om autorisation som CBAM-klarer, bør myndighederne klart
kommunikere årsagerne til afslag direkte til virksomheden, sådan at virksomheden kan udbedre
eventuelle fejl og genansøge om autorisation inden for samme periode. Manglende autorisation
kan have forretningskritiske konsekvenser for virksomheder, der bliver afskåret fra at kunne
importere CBAM-pålagte varer. Derfor er det afgørende, at autorisationsprocessen inkluderer en
mulighed for virksomhederne for at udbedre fejl og ansøge om godkendelse igen.
Om minimumsgrænsen på 150 EUR
Det fremgår af forslaget og den eksisterende CBAM-lovgivning, at bagatelgrænsen for at være
omfattet af CBAM, er fastlagt til 150 EUR. Denne bagatelgrænse er enormt uproportionel i forhold
til den omfattende rapporteringsbyrde som CBAM indbefatter, særligt for SMV’er. DI anbefaler
derfor, at minimumsgrænsen hæves, eller alternativt fastsættes i antal ton importeret fremfor den
nuværende monetære værdi af importen. Dette for at sikre at det administrative arbejde også står
mål med den klimamæssige effekt.
For at sikre en mere gnidningsfri og effektiv rapportering, anbefaler DI ydermere at det for
virksomheder med lavværdiimporter fortsat er muligt at anvende standardværdier til CBAM-
rapporteringen under hele transitionsperioden. Dette vil lette byrden på mindre virksomheder og
sikre en mere effektiv rapporteringsproces. Hvis bagatelgrænsen hæves, vil det også medføre en
reduktion de administrative belastninger som lige pt. er blevet lagt på både de danske virksomheder
og myndigheder.
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0021.png
Om administrative omkostninger
DI er uenig med ministeriet i, at implementeringen af CBAM medfører
begrænsede administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Tværtimod er det vores klare indtryk gennem tæt kontakt med en
lang række omfattede virksomheder, at implementeringen medfører betydelige administrative
omkostninger, særligt for SMV’er. Disse virksomheder vil skulle afsætte betydelige ressourcer til
rapportering og kontakt med leverandører, hvoraf mange er tilbageholdende eller uvillige til at
levere de nødvendige data. Dette problem forstærkes af, at virksomheder ofte ikke kan skifte til
alternative leverandører inden for EU eller et skift er forbundet med forhøjede omkostninger,
hvilket tvinger virksomheder til at omlægge arbejdsgange, værdikæder og produktsortiment.
Derudover lægges der op til, at virksomheder pålægges yderligere gebyrer til dækning af de
administrative omkostninger hos Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet samt Erhvervsministeriet.
Disse gebyrer vil øge den økonomiske byrde for virksomhederne.
Derfor anbefaler DI, at der laves en fyldestgørende analyse af forslagets administrative og
økonomiske konsekvenser for det danske erhvervsliv.
Om konkurrencekraft
Der er allerede nu registreret en række uhensigtsmæssige konsekvenser ved implementeringen af
CBAM, som påvirker virksomheders globale konkurrenceevne. Virksomheder der producerer varer
på europæiske jord og importerer CBAM-pålagte råvarer, eksempelvis aluminium, til at indgå i
produktionen af deres varer, står nu med en stigende omkostningspris som væltes over på varen.
Producenter af den samme eller lignende varer udenfor EU, kan til gengæld eksporterer deres varer
til EU med det samme indhold af aluminium
uden
at blive omfattet af CBAM, da det alene er
aluminium der er omfattet af CBAM, ikke den endelige vare. Visse danske og europæiske
virksomheder bliver dermed direkte ramt på konkurrenceevnen ved implementeringen af CBAM. DI
vil derfor opfordre til, at dele af CBAM-lovgivningen bliver genovervejet på EU-plan for at
imødekomme disse konsekvenser for danske og europæiske virksomheders globale
konkurrencekraft. DI indgår meget gerne i dialog herom og ser frem til at fortsætte samarbejdet om
implementeringen af CBAM.
DI anerkender generelt behovet for at sikre en retvisende og effektiv rapportering under CBAM. Vi
står til rådighed for yderligere dialog og samarbejde om implementeringen af CBAM-forordningen.
Med venlig hilsen,
Anna Ipsen Nielsen
Konsulent
Global Handel og Investeringer
(+45) 3377 3132
(+45) 3016 6508 (Mobil)
[email protected]
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0022.png
ENS CO2-KvoteService ([email protected]), Bettina Helene Borg ([email protected])
Michael Mücke Jensen ([email protected])
Alexander Plougmann ([email protected])
journalnummer 2023-14682 - Drivkraft Danmarks høringssvar om supplerende bestemmelser til forordning om
CBAM
Sendt:
22-08-2024 16:43
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Til Energistyrelsen
Tak for muligheden for at komme med bemærkninger i forbindelse med udvidelsen af CBAM.
I vores optik bør CBAM udvides til at dække raffinerede produkter. Vi støtter intentionen bag
CBAM om at forhindre CO2-lækage. Men, til trods for udvidelsen af forordningen, er den i sin
nuværende form endnu ikke tilstrækkelig til at opfylde formålet...
Formålet med CBAM-forordningen er at forhindre kulstoflækage og bidrage til, at europæiske
virksomheder opretholder deres konkurrencedygtighed, når EU's kvotehandelssystem
implementeres fuldt i flere sektorer.”
Det er en enorm udfordring, at raffinerede produkter ikke er omfattet af CBAM. Det stiller EU-
raffinaderierne dårligere i forhold til deres konkurrenter uden for EU, der ikke er underlagt samme
CO2-regulering. Endnu hårdere rammes de danske raffinaderier, der også er pålagt nationale
regulering, der begrænser konkurrencen yderligere på globale produkter.
Derfor er det vigtigt at alle produkter/produktioner, der er omfattet af ETS, ligeledes bør omfattetes
af CBAM.
Giver vores svar anledning til spørgsmål, står vi til rådighed for en uddybning.
Med venlig hilsen
Alexander Plougmann
Energi- og teknikkonsulent
T: +45 3345 6517
M:+45 4412 2424
www.drivkraftdanmark.dk
Følg os på:
Twitter
og
LinkedIn
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0023.png
ENS CO2-KvoteService ([email protected])
Bettina Helene Borg ([email protected]), ES ([email protected])
ES ([email protected])
Høring af forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme J.nr. 2023-14682: ES 219-24.
Sendt:
19-08-2024 13:45
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
ES 219-24
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM).
ES har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice-President ECOGAS & Member of GA.CSTG, AG.004 & CA.CSTG
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
P
Only print this e-mail if necessary.
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0024.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
DK 1060 - København K
Sendt digitalt til:
[email protected]
og
[email protected]
Den 22. august 2024
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Høringssvar til forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning
om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM-loven),
jf. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet j. nr. 2023 - 14682
FSR
danske revisorer
(”FSR”)
takker for modtagelse af nærværende udkast til Lov om
supplerende
bestemmelser
til
forordning
om
indførelse
af
en
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM-loven), som Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet har sendt i høring den 11. juni 2024 med høringsfrist den 22.
august 2024.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelt savner vi, at flere af områderne uddybes med henblik på at undgå
fortolkningsmisforståelser.
Administrative konsekvenser
Af høringsbrevet fremgår:
“Erhvervsstyrelsen har vurderet, at de samlede administrative konsekvenser for
lovforslaget
ikke overstiger bagatelgrænsen på 4 mio. kr.”.
Som bekendt foreskriver Erhvervsministeriets vejledning om erhvervsøkonomiske
konsekvensvurderinger, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser kun skal kvantificeres
yderligere, hvis de administrative omstillingsomkostninger eller løbende konsekvenser
overstiger 4 mio. kr. Erhvervsstyrelsens vurdering er således vigtig for arbejdet med de
administrative konsekvenser.
I FSR er vi overrasket over, at Erhvervsstyrelsen ikke mener, at de samlede administrative
konsekvenser overstiger 4 mio. kr.
Kompetente myndighed
Følgende fremgår af lovforslaget (vores understregning):
“Det foreslås, at klima-,
energi- og forsyningsministeren udpeger den kompetente
myndighed, der vil skulle varetage funktioner og opgaver i henhold til CBAM-
forordningen. Det forventes, at ministeren vil udpege Energistyrelsen som kompetent
myndighed.”
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0025.png
Da Energistyrelsen allerede er udpeget, undrer vi os over formuleringen i lovforslaget.
Kompetent myndighed til at hjælpe med data
FSR opfordrer til, at det i lovforslaget også tilføjes, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan udpege en kompetent myndighed, der på anmodning kan
assistere virksomhederne med at få tilsendt dataudtræk fra importsystemet. Dette med
henblik på, at virksomhederne kan sikre kontrol med hvilke af deres importerede
produkter, som er omfattet af CBAM, og at de mængder, der er anført på
importangivelserne, også er de mængder, de anvender i deres CBAM-indberetning med
henblik på korrekt indberetning. FSR anbefaler, at Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren udpeger Toldstyrelsen.
Ansøgning om at blive godkendt som CBAM-klarerer
I forbindelse med procedurerne for ansøgning om godkendelse som CBAM-klarerer
henvises der til artikel 5 i CBAM-forordningen. FSR opfordrer til, at procedurerne samt en
forklaring af begreberne for de enheder, der kan registreres, medtages i den nye
lovgivning.
For at kunne importere CBAM-omfattede varer, skal importørerne ansøge om at blive
godkendt som CBAM-klarerere hos den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor
de er etableret. FSR opfordrer til at speditører og rådgivere også kan få adgang og hjælpe
virksomhederne med at opnå registreringen. En sådan adgang vil betyde meget for
håndteringen i erhvervslivet generelt.
Klagefrister
Det fremgår af forslaget, at klager over afgørelser truffet af Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet om autorisation i henhold til CBAM skal indgives skriftligt inden 4
uger efter, at afgørelsen er meddelt. FSR opfordrer til at fristen forlænges, da der er tale
om et helt nyt område.
Bøder
Overtrædelse af CBAM-forordningen eller de supplerende nationale regler kan medføre
straf i form af bøde.
Da de anvendte toldtariffer er afgørende for, om produkter er omfattet af CBAM, ønsker
FSR, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet konkretiserer lovforslaget således, at der
ikke udstedes bøder såfremt manglende returnering af CBAM-certifikatet skyldes, at der
fejlagtigt er anvendt en forkert toldtarifkode ved import.
Samtidig ønsker FSR, at der ikke kan udstedes bøder, såfremt der har været tvist med
Toldstyrelsen omkring den anvendte toldtarif. Virksomhederne bør i den henseende have
den fornødne tid til at korrigere deres indberetninger for CBAM og returnering af CBAM-
certifikatet.
Side 2
L 17 - 2024-25 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2917416_0026.png
Hvis nærværende giver anledning til spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte os.
Med venlig hilsen
Maria Eun Elkjær
Skattepolitisk chef
Side 3