Beskæftigelsesudvalget 2024-25, Beskæftigelsesudvalget 2024-25, Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 16 Bilag 4, L 16 A Bilag 4, L 16 B Bilag 4
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 16
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. november 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling
Danmark og barselsudligningsloven
(Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og bidragssatsen til barselsudligningsordningen)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF og ALT)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (LA, KF og RV) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre
Det Konservative Folkepartis medlemmer og Radikale
Venstres medlem af udvalget bemærker, at KF og RV stem-
mer imod lovforslaget, der indeholder to meget forskellige
dele.
Den ene del handler om forhøjelse af den supplerende
pensionsydelse og udmønter en del af den politiske aftale
»Grøn luftfart i Danmark« af 15. december 2023, som KF
og RV ikke er en del af. Konkret handler det om, at man
pålægger en passagerafgift på fly og anvender en meget stor
del af pengene til at forhøje ældrechecken i stedet for at
føre pengene tilbage til branchen og den helt nødvendige
grønne omstilling af luftfarten. Dette er KF og RV imod,
da partierne ønsker, at provenuet fra passagerafgiften går til
omstilling af luftfarten.
Den anden del af lovforslaget handler om en forhøjel-
se af bidragssatsen til barselsudligningsordningen. Forhøjel-
sen sker på baggrund af en indstilling fra ATP’s bestyrel-
se. Denne del af lovforslaget kan KF og RV godt bakke
op om. Reelt er der tale om to lovforslag, og derfor har
vi i lovprocessen bedt om at få lovforslaget delt op i to
lovforslag. Ministeren har afvist denne anmodning med den
begrundelse, at lovforslagets to dele er fremsat sammen af
hensyn til at reducere antallet af lovforslag på lovprogram-
met, jf. L 16 – svar på spørgsmål 2. KF og RV opfordrer til,
at ministeren fremadrettet ændrer denne praksis, så separate
lovforslag kan blive behandlet hver for sig af hensyn til
den demokratiske proces og de mennesker, som lovforslaget
berører.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at det er uhensigtsmæssigt, at regeringens finansiering af
ældrechecken afhænger af indførelsen af en passagerafgift
på dansk luftfart. Forhøjelsen af ældrechecken er en kær-
kommen håndsrækning til de pensionister i Danmark, der
har allermest brug for den. Tiltag, der skal forbedre forhol-
dene for landets pensionister, bør ikke blandes sammen med
debatten om CO₂-afgifter i Danmark.
DD er ikke en del af aftalen »Grøn luftfart i Danmark«
af 15. december 2023, da DD ikke støtter indførelsen af
passagerafgiften på dansk luftfart. Afgiften øger priserne og
rammer de små lufthavne i landets yderområder hårdt, hvor
passagertallene i forvejen er lave, og de risikerer dermed at
måtte lukke.
Når DD alligevel støtter lovforslaget, er det, fordi DD
med sit kommende finanslovsudspil vil finde finansiering til
at fjerne passagerafgiften, samtidig med at DD opretholder
finansieringen til den forhøjede ældrecheck.
På baggrund af ovenstående kan DD støtte lovforslaget.
DD kan endvidere tilslutte sig den del af KF’s og RV’s
politiske bemærkninger, som handler om kritik af ministe-
rens afvisning af at opdele lovforslaget i to dele, og opfor-
AX030494