Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 169 Bilag 1
Offentligt
2989119_0001.png
2
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs gade 43
1577 København V
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Mobil: +45 25291932
Email: [email protected]
TEKNIQs høringssvar til forslag til lov om varmeforsyning (opgavebortfald på
varmeforsyningsområdet).
Energistyrelsen har med høringsbrev dateret 9. december 2024 fremsendt for-
slag til lov om varmeforsyning (opgavebortfald på varmeforsyningsområdet) i
høring og anmodet om at modtage høringssvar senest d. 14. januar 2025.
Lovforslaget berører vigtige arbejdsområder for TEKNIQs medlemsvirksomhe-
der, og vi indgår derfor gerne i det fortsatte samarbejde på området.
Lovforslaget giver TEKNIQ anledning til følgende bemærkninger.
Generelle bemærkninger
Af indledningen i høringsudkastet fremgår det at forslaget indeholder forslag
om en tidsbegrænsning for undersøgelser og afgørelse i tilsynssager, der vedrø-
rer en periode på mere end 5 år.
Det fremgår ikke af forslaget hvilke opgaver der bortfalder samt hvilken betyd-
ning.
Forsyningstilsynet spiller en central rolle i samfundet ved at føre tilsyn med, at
priser og andre forhold i energisektoren følger den til enhver tid gældende lov-
givning. TEKNIQ vurderer derfor, at det kan være problematisk, kun at se fem år
tilbage, og vi opfatter det som en delvis deregulering af forbrugerbeskyttelsen,
da en del af tilsynets opgave er at sikre, at den økonomiske regulering af varme-
forsyningen, herunder varmeprisloftet overholdes.
Specifikke bemærkninger
Af indledningen i høringsudkastet afsnit 3, fremgår det at formålet er at gen-
nemfører dele af politisk prioriteret opgavebortfald på forsyningtilsynets om-
råde bla. ift. tilsyn med varmeforsyningsvirksomhederne. En ændring og reduk-
tion af tilsynets opgaver i forhold til varmeforsyningsområdet, kræver en præci-
sering af, hvilke oplysninger der skal være tilvejebragt, før tilsynet behandler en
klage. Det er derfor ikke nok blot at have en elektronisk klageformular. Der bør
desuden være en vejledning.
Set i lyset af at af at lovforslaget bidrager til en reduktion af 12 årsværk, mener,
TEKNIQ at tilsynet bør fokusere på de tilslutningsbetingelser og prisstigninger,
Dato: 14. januar 2025
Side 1/2
Att.
[email protected] med kopi til [email protected]
Journalnummer 2024-14457.
TEKNIQ er drivkraften bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark.
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0002.png
2
og om varmeprisloftet overholdes. Der bør ligeledes fokuseres på om den op-
lysninger, borgerne modtager er tilstrækkelige transparente ift. bindingsperio-
der, udtrædelse, finansiering m.m. er tilstrækkelig transparente. Der bør være
klarhed i varmepriserne, begrundelser for prisstigninger,
Af punkt 2.1.1 fremgår det at hverken lov om varmeforsyning eller lov om Forsy-
ningstilsynet indeholder nærmere regler for, hvornår Forsyningstilsynet vil have
pligt til at realitetsbehandle en anmeldelse eller en klage. TEKNIQ opfordrer til, at
reglerne for hvornår, Forsyningstilsynet vil have pligt til at realitetsbehandle en
anmeldelse eller en klage, bliver præciseret af hensyn til effektivitet i klagepro-
cessen og af hensyn til den der klager,
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Mobil: +45 25291932
Email: [email protected]
Dato: 14. januar 2025
Side 2/2
Richard Schalburg
Specialkonsulent
TEKNIQ
TEKNIQ er drivkraften bag den bæredygtige og digitale vækst i Danmark.
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0003.png
Til Energistyrelsen
(J.nr. 2024-14457)
Sendes pr. e-mail til:
[email protected]
og c.c. til
[email protected]
Høringssvar - Udkast til lov om ændring af lov om varmeforsy-
ningsloven (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet)
14. januar 2025
Energistyrelsen har den 9. december 2024 sendt Udkast til lov om ændring af lov om
varmeforsyningsloven (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet) i høring.
Forsyningstilsynet har gennemgået udkastet til lovforslag. Forsyningstilsynet har føl-
gende bemærkninger til lovforslaget:
J.nr.: 25/00072
HECH
Forslag om Forsyningstilsynets prioriteringsadgang for tilsynssager
Med § 23, stk. 2, i udkastet til lovforslag indføres der en lovbestemt adgang for Forsy-
ningstilsynet til at prioritere hvilke tilsynssager på varmeområdet, som Forsyningstilsy-
net vil behandle og afgøre.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne foretage en
friere prioritering af tilsynets ressourcer i forhold til, hvilke tilsynssager Forsyningstilsy-
net vil undersøge og eventuelt træffe afgørelse i. Det er hensigten, at Forsyningstilsy-
net vil anvende sine ressourcer der, hvor der forventes at være en vis tilsynsmæssig
effekt.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3, om de økonomiske
konsekvenser for Forsyningstilsynet, at indførelsen af muligheden for at prioritere og
bortprioritere tilsynssager vurderes at bidrage til en besparelse på 0,5 årsværk.
Det fremgår af de særlige bemærkninger til bestemmelsen bl.a.:
”Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsyningstilsynet får beføjelse til at kunne afvise at
behandle en sag, selvom det fremgår af bestemmelserne, at Forsyningstilsynet skal føre et tilsyn.
Det vil for eksempel kunne være tilfældet, hvor en klage findes uegnet til at danne grundlag for
sagens behandling uden at foretage en realitetsprøvelse af klagen. Forsyningstilsynet vil på et
hvilket som helst tidspunkt i sagsbehandlingen kunne afvise at behandle alle eller dele af de ele-
menter, som er rejst i sagen. Den foreslåede bestemmelse vil tilsvarende finde anvendelse på en
tilsynssag, som Forsyningstilsynet har rejst af egen drift.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne beslutte, at Forsynings-
tilsynet ikke vil træffe afgørelse i en sag. Det vil for eksempelvis kunne være tilfældet, hvor Forsy-
ningstilsynet modtager en klage, og hvor det viser sig, at Forsyningstilsynet først vil kunne træffe
FORSYNINGSTILSYNET
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Telefon 4171 5400
Digital Post til os:
Send via
virk.dk
Send via
borger.dk
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 2/4
afgørelse efter at have iværksat yderligere og uforholdsmæssigt ressourcekrævende undersøgel-
ser, der ikke forventes at ville stå mål med enten afgørelsens forventede resultat eller tilsyns-
mæssig betydning.
Forsyningstilsynet vil dermed blive berettiget til at prioritere de anmeldelser eller klager, som tilsy-
net modtager, og forhold som tilsynet af egen drift i øvrigt bliver bekendt med, forskelligt, og vil i
den forbindelse råde over en skønsbeføjelse, som ikke afhænger af, om sagens behandling be-
finder sig på et mere eller mindre fremskredent stadium.
Den foreslåede bestemmelse vil således stille Forsyningstilsynet friere i forhold til vurderingen af,
hvorvidt der er anledning til at behandle en tilsynssag, herunder prioritere at rejse sager, hvor der
er størst behov for, at Forsyningstilsynet sætter ind i forhold til formålet med tilsynet.”
Forsyningstilsynet forstår forslaget til § 23, stk. 2, og bemærkningerne hertil således, at
der ved indførelse af bestemmelsen herefter ikke længere vil være pligt efter alminde-
lige forvaltningsretlige regler og den hidtidige administrative praksis ved Energiklage-
nævnet for Forsyningstilsynet til at rejse og behandle en tilsynssag på baggrund af en
anmeldelse, klage eller af egen drift, selvom der er en konkret begrundet mistanke om,
at der enten foreligger en lovovertrædelse af nogen betydning, eller at der er udvist en
ulovlig adfærd. Forsyningstilsynet stilles med bestemmelsen således friere i forhold til
vurderingen af, hvorvidt der er anledning til at rejse en tilsynssag, der herefter beror på
en bredere skønsmæssig vurdering af den enkelte sag efter bestemmelsen i § 23, stk.
2.
Denne forståelse af den foreslåede bestemmelse ses også at stemme overens med
lignende bestemmelser i anden lovgivning om andre myndigheders lovbestemte priori-
teringsadgang til at rejse tilsynssager. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugersty-
relsens lovbestemte prioriteringsadgang i § 15, stk. 1, i konkurrenceloven samt til An-
kestyrelsens lovbestemte prioriteringsadgang i § 48 a i lov om kommunernes styrelse.
Denne forståelse af den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 2, foreslår Forsyningstil-
synet tydeliggøres i bemærkningerne til lovforslaget.
Forsyningstilsynets beslutning om, at der ikke er tilstrækkelig anledning til at rejse en
tilsynssag og undersøge nærmere samt til ikke at træffe afgørelse i en tilsynssag, vil
som nævnt ovenfor bero på en bredere skønsmæssig vurdering af den enkelte sag ef-
ter den foreslåede bestemmelse i § 23, stk. 2.
Det medfører efter Forsyningstilsynets vurdering, at der i almindelighed ikke kan stilles
større krav til begrundelsen for beslutningen i det omfang, at Forsyningstilsynet er for-
pligtet til at begrunde en sådan beslutning.
Forsyningstilsynet vurderer, at det umiddelbart må forventes, at Forsyningstilsynet i
langt de fleste sager, hvor en begrundelse er påkrævet efter lovgivningen, vil kunne
opfylde de krav til begrundelse, der gælder efter § 24 i forvaltningsloven og § 23 i lov
om varmeforsyning, ved en kortfattet henvisning til, at Forsyningstilsynet vurderer, at
en sag opfylder det overordnede kriterium i § 23, stk. 2, for at kunne bortprioriteres. En
sådan summarisk begrundelse for Forsyningstilsynets beslutning, hvor en begrundelse
er påkrævet efter lovgivningen, understøtter formålet med reguleringen med at kunne
bortprioritere visse tilsynssager for at opnå besparelser, og at Forsyningstilsynet kan
fokusere på det væsentlige, hvor tilsynsindsatsen skønnes at give størst effekt. Formå-
let hermed ville kunne forspildes, hvis Forsyningstilsynet skulle bruge ressourcer på
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 3/4
udtrykkelige begrundelser for bortprioritering af den enkelte sag, ligesom dette ville
kunne give anledning til ressourcekrævende klagesager ved Energiklagenævnet om,
hvorvidt bortprioriteringen er nu også er begrundet fyldestgørende eller ej.
Forsyningstilsynet foreslår derfor, at det i bemærkningerne til den foreslåede § 23, stk.
2, anføres udtrykkeligt, at Forsyningstilsynets beslutning om bortprioritering af en til-
synssag kan begrundes med en summarisk, kortfattet henvisning alene til det overord-
nede kriterium i § 23, stk. 2 (ej tilstrækkelig anledning til at undersøge eller træffe afgø-
relse) i de situationer, hvor der efter lovgivningen er pligt for Forsyningstilsynet til at be-
grunde beslutningen. Dette vil også være bedst stemmende med formålet med at ind-
føre opgavebortfaldet for at opnå en ressourcereduktion for Forsyningstilsynet.
Bortprioritering af opgaver - afgrænsning til opgaver efter lov om CO
2
-
fangstaktiviteter i forsyningssektoren
Forsyningstilsynet bemærker, at udkastet til lovforslag ikke angår en adgang til bortpri-
oritering af opgaver efter lov om CO
2
-fangstaktiviteter i forsyningssektoren (lov nr.
1647 af 30. december 2024).
Det kan ikke udelukkes, at der kan opstå tilsvarende behov for bortprioritering af opga-
ver efter denne lov som opgaver efter lov om varmeforsyning. Dertil kommer, at der
eventuelt kan opstå uhensigtsmæssige situationer, hvor Forsyningstilsynet i samme
tilsynssag på den ene side vil være forpligtet til at behandle delelementer lov om CO
2
-
fangstaktiviteter i forsyningssektoren, men hvor Forsyningstilsynet på den anden side
vil have muligheder for at bortprioritere andre delelementer i samme sag efter lov om
varmeforsyning, som foreslået i udkastet til lovforslag.
Forsyningstilsynets opgaver efter § 23 l og § 23 m
Forsyningstilsynet bemærker, at der med de foreslåede ændringer i lov om varmefor-
syning ikke sker en justering af opgaveporteføljen eller den økonomiske ramme til tilsy-
nets opgaverne vedrørende kommunale indberetninger efter varmeforsyningslovens §
23 l og 23 m.
Forsyningstilsynet varetager opgaver vedrørende kommunale indberetninger efter el-
forsyningsloven, gasforsyningsloven og varmeforsyningsloven. Forsyningstilsynets nu-
værende årlige ramme (lovfikseret gebyr) er 0,2 mio. kr. til opgavevaretagelsen vedrø-
rende kommunal modregning per forsyningsart. Rammen efter varmeforsyningsloven
ses i den nugældende varmeforsyningslovs § 23 c, stk. 2. (Tilsvarende ramme fremgår
af § 78, stk. 2, i lov om elforsyning og § 44, stk. 2, i lov om gasforsyning.)
Efter Forsyningstilsynets vurdering vanskeliggør og i visse tilfælde umuliggør den øko-
nomiske ramme, der er afsat i bestemmelser i el-, gas- og varmeforsyningslovene, i
visse tilfælde, at Forsyningstilsynet følger op over for, hvad der ud fra en umiddelbar
vurdering er overtrædelser af lovgivningen på området blandt kommuner. Forsynings-
tilsynet har bragt denne problemstilling op over for Energistyrelsen tidligere og har lige-
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 4/4
ledes foreslået tiltag til en reduktion af opgaveporteføljen på området, hvad der forven-
teligt vil kunne medføre en reduktion i ressourcebehovet for bl.a. Forsyningstilsynets
opgavevaretagelse.
Med venlig hilsen
Henrik Chieu
Chefjurist
Tlf.: 41715365
[email protected]
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0007.png
Høringssvar vedr. lov om ændring af lov om
varmeforsyning
(Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet)
Green Power Denmark har modtaget lov om ændring af lov om varmeforsyning i
høring og takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Green Power Denmark ser det som helt centralt, at der er et velfungerende og
kompetent tilsyn på alle områder. Green Power Denmark har nedenstående
konkrete bemærkninger til lovforslaget.
Forslag til § 23, stk. 3
Det fremgår af lovforslaget, at Forsyningstilsynet beslutter, om der er tilstrækkelig
anledning til at undersøge eller træffe afgørelse i en sag, jf. § 21, stk. 4 og 5, og § 21 b,
stk. 4 og 5, herunder om Forsyningstilsynets sagsbehandling midlertidigt eller
endeligt skal indstilles.
Med bestemmelsen gives Forsyningstilsynet en prioriteringsadgang, så mindre
vigtige sager kan ned- eller bortprioriteres på udvalgte områder. Det finder Green
Power Denmark er en fornuftig anvendelse af ressourcerne, og tilslutter sig at en
sådan bestemmelse indsættes i varmeforsyningsloven, men er uforstående overfor,
at, dette ikke udbredes til anden lovgivning, f.eks. elforsyningsloven. Dette uddybes
senere i høringssvaret.
Forslag til § 23, stk. 3
Af høringsudkastets forslag til varmeforsyningslovens § 23, stk. 3, fremgår:
”Forsyningstilsynets undersøgelser og afgørelser, jf. § 21, stk. 4 og 5, og § 21 b, stk. 4 og
5, kan alene vedrøre forhold for en periode på op til fem år forud for det tidspunkt,
hvor sagen er indbragt for eller rejst af Forsyningstilsynet. Forsyningstilsynet kan
dog i særlige tilfælde udvide perioden, der er nævnt i 1. pkt. Andre kan ikke anmode
Forsyningstilsynet om at udvide perioden, jf. 2. pkt.”
Green Power Denmark finder, at det er et godt og retssikkerhedsmæssigt
betryggende princip, at der fastsættes en grænse for hvor gammel en sag kan være,
for at være genstand for Forsyningstilsynet tilsyn. I forslaget er der fastsat en
tidsgrænse for tilsynssager vedr. tariffer, jf. § 21, stk. 4 og 5 og tilsyn på
markedsmæssighedsområdet, jf. § 21b, stk. 4 og 5. Green Power Denmark har dog
følgende konkrete bemærkninger til bestemmelsen:
Ingen klageadgang
Af høringsudkastets bemærkninger til bestemmelsen, jf. forslagets § 1, nr.3, fremgår,
at
”Forsyningstilsynets overvejelser om at rejse eller afvise en tilsynssag er underlagt
de bindinger, der følger af de almindelige forvaltningsretlige regler, herunder krav
om saglig forvaltning og lighedsgrundsætning om at, hvor væsentlige forhold i en
sag er ens, skal sagerne behandles lige i retlig henseende. Der må således ikke
foretages usaglig forskelsbehandling. Den foreslåede bestemmelse vil ikke have til
hensigt
at ændre herpå.”
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0008.png
Samtidig fremgår imidlertid det af lovbemærkningerne, at
”Forsyningstilsynets
beslutning om at udvide perioden for undersøgelse og eventuelt afgørelse vil være
en procesbeslutning. Forsyningstilsynets procesbeslutninger er ikke selvstændige
afgørelser i henhold til forvaltningsloven.”
Dette har retligt den konsekvens, at den for én af parterne meget bebyrdende
beslutning om, at perioden for undersøgelse og evt. afgørelse udvides, ikke kan
påklages, da det
som det fremgår af lovforarbejderne
ikke er en selvstændig
forvaltningsretlig afgørelse. Det forekommer ikke i overensstemmelse med alm.
principper om retssikkerhed, at en part ikke har mulighed for administrativt at få
prøvet, om de forvaltningsretlige rammer, som Forsyningstilsynet jf.
lovforarbejderne er forpligtet til at iagttage, faktisk også er overholdt. Det bemærkes
herved, at denne ”lovgivning” om, at der er tale om en procesbeslutning og ikke en
forvaltningsmæssig afgørelse påtænkes indført via i lovforarbejderne og ikke vis
loven. Betænkelighederne forstærkes af, at Forsyningstilsynet er tillagt et meget
vidtgående skøn i forhold til Forsyningstilsynets
procesbeslutning,
i forhold til
hvornår sådanne særlige tilfælde, der giver Forsyningstilsynet ret til at udvide
perioden, anses at foreligge.
Hertil kommer, at Forsyningstilsynets beslutning om, hvor langt perioden for
undersøgelse og evt. afgørelse kan udvides, kan have en væsentlig betydning for
den materielle afgørelse af sagen. Det kan således udgøre en yderligere bebyrdende
afgørelse i forhold til adressaten, hvis perioden udvides med de to år, hvorved
varmeprisen over perioden på 5 + 2 år har været i strid med varmeprisreguleringen,
mens det ikke ville være tilfældet, hvis perioden var blevet udvidet med fx 5 år i
stedet for to år. Dette hænger sammen med Forsyningstilsynets praksis, hvorefter
det er det samlede ”§ 20, stk.1-regnskab”, der genåbnes i perioden for den periode,
som Forsyningstilsynet vælger at indlede undersøgelse for. Også på det grundlag
skal der være en klageadgang knyttet til Forsyningstilsynets beslutning om at
udvide perioden.
I den situation, hvor Forsyningstilsynet udvider perioden med 2 år, men hvor det vil
være langt mere retvisende for en vurdering af varmeprisens rimelighed iht.
varmeprisreguleringen at inddrage yderligere år, bør den part, der er adressaten for
en mulig bebyrdende afgørelse have ret til at begære perioden yderligere udvidet,
og forslaget til varmeforsyningslovens § 23, stk. 3, 3. punktum bør ændres i
overensstemmelse hermed. Alternativt skal dette forhold kunne prøves
administrativt.
Med henvisning til ovenstående bør udkastet ændres, så Forsyningstilsynets
udvidelse af perioden, iht. forslag til varmeforsyningslovens § 23, stk. 3, 2. punktum,
udgør en forvaltningsretlig afgørelse, der kan påklages særskilt.
Det bør som minimum sikres, at adressaten for en bebyrdende afgørelse - i den
situation, hvor Forsyningstilsynet træffer en materiel afgørelse i sagen, der kan
påklages til Energiklagenævnet
kan påklage procesbeslutningen om at udvide
perioden, såfremt dette sker sammen med en påklage af Forsyningstilsynets
materielle afgørelse i sagen, således at Energiklagenævnet i den situation også skal
træffe afgørelse om, hvorvidt procesbeslutningen er gyldig forvaltningsretligt.
Såfremt dette ikke er tilfældet, vil der yderligere under en domstolsprøvelse kunne
2
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
opstå tvivl i forhold til kravet, jf. varmeforsyningslovens § 26 om, at mulighederne for
administrativ rekurs skal være udtømt, før sagen kan indbringes for domstolene.
Green Power Denmark finder, at bestemmelserne, der fremgår af den foreslåede §
23, stk. 2 og stk. 3, til varmeforsyningsloven, dog under hensyntagen til ovenstående
bemærkninger om klageadgang, bør udvides til også at omfatte andre retsområder
som el- og gasforsyningslovene.
Green Power Denmark ser ikke nogen saglig grund til at der skulle være forskel
mellem retsområder således, at der f.eks. gælder en tidsmæssig grænse for en
markedsmæssighedssag på varmeforsyningslovens område, mens dette ikke
gælder for andre retsområder f.eks. en markedsmæssighedssag efter
elforsyningslovens § 46 og bestemmelser fastsat i medfør heraf.
Green Power Denmark vil derfor opfordre til, at der som det mindste fastsætte
fastsættes tilsvarende regler i elforsyningsloven og evt. gasforsyningsloven, dog
under hensyn til Green Power Denmarks bemærkninger om klageadgang som
anført ovenfor. Begge bestemmelser udgør ikke alene en ressourcebesparelse i
Forsyningstilsynet, men kan også give ressourcebesparelser hos selskaberne
underlagt tilsyn ligesom det kan øget skabe forudsigelighed, hvis der sættes en
tidsgrænse for tilsynssager.
Hvis dette ikke kan imødekommes, bør Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet i
høringsnotatet redegøre for, hvorfor dette ikke kan efterkommes. Green Power
Denmark konstaterer, at det fremgår af lovens bemærkninger, at
”Klima-,
Energi-,
og Forsyningsministeriet vurderer, at en tidsmæssig begrænsning for
Forsyningstilsynets behandling af sager tilbage i tid alene skal finde anvendelse på
de sager, hvor Forsyningstilsynet fører efter tilsyn efter reglerne i lov om
varmeforsyning eller regler fastsat i medfør
heraf….”
Dette kan efter Green Power Denmarks opfattelse ikke anses for en fyldestgørende
begrundelse.
Green Power Denmark står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående giver
anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Akseli Stech Carlander
[email protected]
Dir. tlf. +45 35 30 04 46
3
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0010.png
14. januar 20255
Journalnr.: DAT-11.1.84
Energistyrelsen,
[email protected]
vedr. journalnummer: 2024 - 14457
kopi til Marie Louise Dahl,
[email protected]
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om
varmeforsyning (opgavebortfald på
varmeforsyningsområdet)
Tak for muligheden for at kommentere på ovenstående forslag til lovændring.
Vi har fuld forståelse for at besparelser fører til opgavetilpasning. Det eneste vi har en
kommentar til er punkt 3 i høringsbrevet vedr. ophævelse af Forsyningstilsynets
pligt til at forhandle med fjernvarmeselskaber.
Affaldsenergi-branchen står midt i en stor omvæltning og store økonomiske usik-
kerheder med b.la. selskabsgørelse, konkurrenceudsættelse og udbud af affald.
Netop i en sådan situation vil et eventuelt pålæg uden mulighed for at forhandle
om, hvordan et forhold Forsyningstilsynet har vurderet urimeligt skal bringes til op-
hør, potentielt kunne have stor betydning for de pågældende selskaber.
Vi foreslår derfor, at man grundet den situation branchen står i lige nu, fastholder
forhandlingspligten for affaldsenergi-branchen i en overgangsperiode på f.eks. 3-5 år
Vi står naturligvis til rådighed til at uddybe vores høringssvar eller besvare eventuelle
spørgsmål.
Venlig hilsen
Danny Taal
Specialkonsulent
+45 3045 4241
[email protected]
Brancheforeningen Cirkulær
Vester Farimagsgade 1, 5.
DK-1606 København V
www.cirkulaer.dk
Brancheforeningen Cirkulær
Vester Farimagsgade 1, 5. sal
DK-1606 København V
+ 45 72 31 20 70
[email protected]
cirkulaer.dk
1
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0011.png
Energistyrelsen (J nr. 2024 - 14457)
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar til:
Forslag til lov om ændring af varmeforsyning (Opgavebortfald
på varmeforsyningsområdet)
1
Indledning
14. januar 2025
Side 1/3
Dansk Fjernvarme afgiver hermed et høringssvar til ovennævnte forslag til ændring af lov
om varmeforsyning, der vedrører opgavebortfald på varmeområdet for Forsyningstilsynet.
Med henvisning til bemærkningerne til lovforslaget byder Dansk Fjernvarme som udgangs-
punkt ændringerne velkomne. Dette særligt i lyset af formålet med at opnå en mere effektiv
og prioriteret sagsbehandling, hvor prioriteringen skal være båret af hensynet til at under-
søge og eventuelt træffe afgørelse i sager, hvor der er størst behov for at, Forsyningstilsy-
net sætter ind i forhold til formålet med tilsynet.
Nedenfor anføres Dansk Fjernvarmes bemærkninger, herunder opfordringer, til de enkelte
elementer i lovforslaget.
2
2.1
De enkelte elementer i lovforslaget
Ophævelse af forhandlingspligten (nr. 1 og 2)
Dansk Fjernvarme kan tiltræde, at forhandlingspligten ikke i sin nuværende udformning
fungerer optimalt, idet der efter Dansk Fjernvarmes opfattelse ikke finder nogen egentlig
forhandling sted (heller ikke i forhold til, hvordan det pågældende forhold bringes til ophør),
hvorfor ordvalget i lovteksten er misvisende.
Henset til de forventede effekter ved at fjerne forhandlingspligten – en forhåbentlig hurti-
gere og mere effektiv sagsbehandling – er Dansk Fjernvarme positive overfor ændrings-
forslaget.
Dansk Fjernvarmes holdning er i høj grad baseret på, at det fortsat vil påhvile Forsynings-
tilsynet at sende udkast til afgørelse i høring hos det berørte fjernvarmeselskab. Det er et
enormt vigtigt element, som i øvrigt giver anledning til følgende bemærkninger:
2.2
Prioriteringsadgang (nr. 3)
Dansk Fjernvarme er meget positive overfor den foreslåede prioriteringsadgang – særligt i
lyset af bemærkningerne om hensigten med indførelsen af prioriteringsadgangen, at;
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0012.png
”[…] Forsyningstilsynet vil anvende sine ressourcer der, hvor der forventes at være
en vis tilsynsmæssig effekt.
[…] herunder prioritere at rejse sager, hvor der er størst behov for, at Forsyningstil-
synet sætter ind i forhold til formålet med tilsynet.”
Dansk Fjernvarme bemærker, at bemærkningerne i lovforslaget særligt – udover ovenstå-
ende citater – er centreret om, at prioriteringsadgangen skal anvendes i de tilfælde, hvor
Forsyningstilsynet skal iværksætte ressourcekrævende foranstaltninger eller lignende.
Prioriteringsadgangen må ikke blive en sovepude, der giver Forsyningstilsynet mulighed
for at prioritere de ”nemme” sager, som oftest ikke har den store samfundsmæssige betyd-
ning eller betydning for varmeforbrugerne – men til gengæld påfører fjernvarmeselska-
berne uforholdsmæssige byrder. Eksempelvis varslingssagerne, som i sidste ende har mi-
nimal betydning for varmeforbrugerne – men tilfører varmeselskaberne en lang række ad-
ministrative opgaver, som egentlig blot resulterer i højere varmepriser hos forbrugerne.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at:
”Forsyningstilsynets overvejelser om at rejse eller afvise en tilsynssag er underlagt
de bindinger, der følger af de almindelige forvaltningsretlige regler, herunder krav
om saglig forvaltning og lighedsgrundsætning om at, hvor væsentlige forhold i en
sag er ens, skal sagerne behandles lige i retlig henseende.”
Dansk Fjernvarme kan tilslutte sig ovenstående, men ønsker også at fremhæve, at der i
oplistningen af relevante forvaltningsretlige regler burde nævnes; proportionalitetsprincip-
pet.
I Forsyningstilsynets prioritering bør det således ske under hensyn til myndighedernes pligt
til også at iagttage proportionalitetsprincippet.
Det indebærer ikke at anvende mere indgribende foranstaltninger, hvis mindre indgribende
foranstaltninger er tilstrækkelige. Heri ligger også, at foranstaltningen skal være egnet til at
opnå det tilstræbte formål.
Forsyningstilsynet bør have dette for øje, når tilsynet skal prioritere, hvilke sager der opta-
ges til undersøgelse og eventuel afgørelse.
2.3
Tidsmæssig grænse (nr. 3)
Side 2/3
Dansk Fjernvarme er meget positive overfor, at der indføres en tidsmæssig grænse i for-
hold til Forsyningstilsynets undersøgelsesadgang.
Forældelsesloven finder ikke anvendelse i forhold til Forsyningstilsynets adgang til at be-
handle tilsynssager, hvorfor der hidtil har været en nærmest ubegrænset adgang tilbage i
tid.
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0013.png
En sådan ubegrænset adgang er utrolig uhensigtsmæssig af hensyn til fjernvarmeselska-
bernes mulighed for at indrette sig i tillid til det passerede. Dertil kommer, at det er utrolig
ressourcekrævende for alle parter at skulle undersøge sager, der ligger langt tilbage i tiden.
Ovenstående hensyn er også i overensstemmelse med nogle af hensynene bag de almin-
delige forældelsesfrister i forældelsesloven, jf. uddrag fra kommissionsbetænkningen til
den nugældende forældelseslov (KBET 2005 nr. 1460):
Det generelle formål med forældelsesreglerne er at skabe en vis sikkerhed
og klarhed. Reglerne bygger således bl.a. på hensynet til så vidt muligt at
undgå procesførelse om meget gamle forhold, dels af procesøkonomiske
grunde, dels fordi bevisførelsen ofte ville blive mangelfuld med deraf føl-
gende risiko for forkerte afgørelser. Endvidere tilsigter reglerne at give en
rimelig beskyttelse til den, der har indrettet sig på, at krav ikke vil blive gjort
gældende, og som måske slet ikke har haft kendskab til kravet.
Af samme grunde er Dansk Fjernvarme meget positive overfor en tidsmæssig begræns-
ning af Forsyningstilsynets adgang til at undersøge og eventuelt træffe afgørelse i en sag.
Og i øvrigt med samme begrundelse opfordrer Dansk Fjernvarme til, at den tidsmæssige
begrænsning indskrænkes til 3 år.
------
Dansk Fjernvarme står til rådighed for
spørgsmål eller
uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Line Kudsk Enevoldsen
Chefkonsulent
Side 3/3
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0014.png
Energistyrelsen
Marie Louise Dahl ([email protected])
Dok. 318254
14. januar 2025
Høringssvar - Opgavebortfald på
varmeforsyningsområdet, journalnummer 2024-
14457
Forbrugerrådet Tænk har modtaget høring vedrørende opgavebortfald på varmeforsyningsområdet. Vi har
noteret os, at Lovforslaget som en opfølgning på Aftale om finansloven for 2025, har til formål at
gennemføre dele af politisk prioriteret opgavebortfald på Forsyningstilsynets område, herunder at sikre en
så effektiv anvendelse og hensigtsmæssig prioritering af Forsyningstilsynets ressourcer som muligt.
Forsyningstilsynets grundlæggende opgave er at sikre et stærkt og effektivt tilsyn med en række vigtige
forsyningsområder, herunder bl.a. varmeforsyningen. Forsyningstilsynet skal især varetage forbrugernes
interesser, hvilket bl.a. indebærer at sikre, at forsyningsselskaberne kontinuerligt arbejder for at opnå en
høj effektivitet og at de tilbyder de lavest mulige forbrugerpriser.
Forbrugerrådet Tænk har gennem de senere år konstateret en række uheldige sager i forsyningssektoren
om bl.a. mislykket spekulation i elpriser, karteldannelse og generelt dårlige beslutninger i
bestyrelseslokalerne. Beslutninger som har kostet forbrugerne millioner og som samtidig viser, at der
stadig, hvis ikke mere end nogensinde før, er et væsentligt behov for at holde øje med fjernvarmesektoren.
Forsyningstilsynets rolle er dermed central i forhold til at sikre forbrugerne overfor et naturligt monopol.
Uden et stærkt tilsyn risikerer forbrugerne at betale urimeligt høje forbrugerpriser for fjernvarmen, hvilket i
værste fald kan underminere tilliden til sektoren og potentielt også modarbejde regeringens ambition om at
få flere husstande over på fjernvarme.
Vi mener, at de konkret foreslåede ændringsforslag er rimelige, idet de vil give Forsyningstilsynet mulighed
for en mere hensigtsmæssig prioritering af egne ressourcer. Men med udgangspunkt i Forsyningstilsynets
afgørende rolle med at sikre forbrugerne og skabe tillid til sektoren, mener vi også, at de ressourcer der
spares som følge af ændringsforslagene, bør forblive internt i Forsyningstilsynet med henblik på at
opprioritere tilsynets arbejde.
Venlig hilsen
Karin Breck
Politisk chef
Nikola Kiørboe
Seniorrådgiver
Ryesgade 3A, 2. th, DK-2200 København N, T +45 7741 7741, www.taenk.dk
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0015.png
Energistyrelsen
ATT:
[email protected]; [email protected]
Journalnummer: 2024-14457
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København K
TREFOR
Kokbjerg 30
6000 Kolding
Danmark
Tlf. 79 33 34 35
trefor.dk
13. januar 2025
Treforks høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om
varmeforsyning (opgavebortfald)
J.nr. 2024-14457
TREFOR takker for muligheden for at afgive høringssvar til Energistyrelsens udkast til
ændring af varmeforsyningsloven, der omhandler bortfald af opgaver ved Forsyningstilsynet.
Bortfald af forhandlingspligt inden pålæg
Jf. varmeforsyningslovens § 21, stk. 5 har Forsyningstilsynet pligt til at foretage en
forhandling med et fjernvarmeselskab i det tilfælde, hvor Forsyningstilsynet opdager
urimelige eller ulovlige forhold, inden der udstedes et pålæg eller en afgørelse.
Lovforslaget lægger op til at denne pligt til forhandling bortfalder. TREFOR støtter, at denne
pligt til forhandling bortfalder, men indstiller til at fjernvarmeselskaberne stadig kan få
vejledning i at tilrette et urimeligt eller ulovligt forhold, så det bliver lovligt eller ikke er
urimeligt.
Varmeforsyningsloven og dens praksis er ganske kompliceret. Derfor er det ofte pga. af fejl
eller manglende viden om loven og godkendt praksis, at et fjernvarmeselskab har et forhold
der dømmes til at være ulovligt eller urimeligt. I sådanne tilfælde er det nødvendigt at
fjernvarmeselskabet kan få vejledning til at bringe et sådant forhold i orden.
Dialog mellem selskabet og Forsyningstilsynet kan bruges af fjernvarmeselskabet til at ændre
forholdet, så det er lovligt eller ikke er urimeligt på baggrund af Forsyningstilsynets
vejledning.
Der må ikke opstå en situation, hvor Forsyningstilsynet blot udstikker en ny afgørelse, fordi
selskabet ikke har kunne få vejledning til at bringe forholdet i orden efter første afgørelse.
TREFOR foreslår derfor, at det i §21 bliver tilføjet, at efter en afgørelse i Forsyningstilsynet
kan selskabet søge vejledningen ved Forsyningstilsynet til at få bragt forholdet i orden.
TREFOR har ikke yderligere kommentarer til udkastet.
Med venlig hilsen
TREFOR Varme
Side 1/1
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0016.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
J.nr.: 2024-14457
Den 13. januar 2025
Dansk Erhverv høringssvar vedrørende forslag om lov om ændring af lov om var-
meforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet)
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende forslaget om ændring
af lov om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet). Lovforslaget har til for-
mål at gennemføre dele af det politisk prioriterede opgavebortfald på Forsyningstilsynets område,
som blev besluttet i forbindelse med aftalen om finansloven for 2025.
Dansk Erhverv støtter det overordnede mål om at reducere antallet af offentligt administrativt an-
satte, der siden før coronakrisen er steget med næsten 13.000. Dansk Erhverv har derfor rost re-
geringens ambition om at reducere den statslige administration med 1.000 årsværk det første år
og flere i de efterfølgende år. Det er et vigtigt skridt i retningen mod at frigøre kvalificeret arbejds-
kraft til de danske virksomheder, der fortsat oplever mangel på medarbejdere.
Dansk Erhverv mener, at det politisk prioriterede opgavebortfald bør målrettes administrative
opgaver under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets ressort, herunder drift, vedligehold og
andre opgaver, der ikke udgør konkret myndighedsudøvelse. Tilsynsopgaver, der indebærer over-
vågning, kontrol og sikring af, at virksomheder eller sektorer overholder gældende lovgivning, bør
kun begrænses, hvis der er et klart grundlag for, at tilsynet kan effektiviseres eller det ikke læn-
gere er nødvendigt for at beskytte samfundsinteresser og opretholde tilliden til, at markedet fun-
gerer effektivt og fair.
Dansk Erhverv bemærker, at varmeforsyningsområdet i den seneste tid har været præget af flere
sager om bl.a. prisspekulation og karteldannelse, hvilket har ført til stigende forbrugeromkostnin-
ger og sat en række fjernvarmeselskaber under rekonstruktion. Disse sager understreger behovet
for et effektivt tilsyn, der kan beskytte forbrugerne. På den baggrund er Dansk Erhverv bekymret
for, at et egentligt opgavebortfald i form af bortprioritering og tidsmæssig begrænsning af tilsyns-
sager kan få negative konsekvenser for forbrugerne og svække tilliden til varmeforsyningssekto-
ren. Dansk Erhverv mener dog, at der kan være administrative praksisser i Forsyningstilsynet,
som kan effektiviseres for at sikre en bedre ressourceudnyttelse, og støtter derfor ophævelsen af
forhandlingspligten, som forventes at forbedre sagsbehandlingstiderne.
Mulighed for bortprioritering af tilsynssager samt tidsmæssig begrænsning
Lovforslaget giver Forsyningstilsynet hjemmel til at prioritere og bortprioritere i tilsynssager samt
indfører en tidsmæssig grænse for hvor langt tilbage i tid Forsyningstilsynet kan undersøge og
træffe afgørelse i sager. Baseret på tidligere og aktuelle sager i varmeforsyningssektoren vurderer
Dansk Erhverv, at varmeforsyningsområdet under dets nuværende regulering ikke bør være gen-
stand for et nedprioriteret tilsyn, da der fortsat er stort behov for at opretholde tilliden til marke-
det og beskytte forbrugerne.
Deres ref.:
[email protected]
Side 1/2
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv har længe advokeret for en professionalisering af fjernvarmeselskabernes besty-
relser, hvilket vil sikre bedre governance og styrket forbrugerbeskyttelse. Dansk Erhverv mener,
at et krav om professionelle bestyrelser kan reducere behovet for tilsyn på sigt og dermed bane
vejen for en mere effektiv regulering.
Ophævelse af forhandlingspligten
Lovforslaget ophæver Forsyningstilsynets forhandlingspligt på varmeforsyningsområdet. Bestem-
melsen indebærer, at Forsyningstilsynet ikke længere er forpligtet til at forsøge at bringe et for-
hold til ophør gennem forhandling før Forsyningstilsynet kan pålægge varmeforsyningsselskabet
en ændring af forholdet, f.eks. urimelige priser. Dansk Erhverv roser ophævelsen af forhandlings-
pligten, som forventes at sikre en hurtigere og mere effektiv sagsbehandling af tilsynssager på var-
meforsyningsområdet, hvilket vil komme både forbrugerne og virksomhederne til gavn.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed, hvis høringssvaret giver anledning til spørgsmål eller
behov for yderligere afklaring.
Med venlig hilsen
Thøger Lautrup Knøss
Politisk konsulent
Side 2/2
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0018.png
København, den 9. januar 2025
Høringssvar – Høring over forslag til lov om ændring af lov
om varmeforsyning (Opgavebortfald på
varmeforsyningsområdet)
BL har den 9. december 2024 modtaget høring over forslag til lov om ændring af lov om
varmeforsyning.
Forslaget indeholder en række indskrænkninger i Forsyningstilsynets forpligtelser til at undersøge
og behandle tilsynssager på fjernvarmeområdet.
Dette kan potentielt udgøre en ikke ubetydelig forringelse af fjernvarmekundernes retsstilling, og BL
opfordrer derfor til, at antallet og typen af de afviste sager følges nøje.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 169 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989119_0019.png
Energistyrelsen
Att: Marie Louise Dahl
[email protected], [email protected]
Høringssvar vedr forslag til lov om ændring af lov om
varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet)
KL har den 9. december 2024 modtaget forslag til lov om ændring af lov
om varmeforsyning (Opgavebortfald på varmeforsyningsområdet) i høring
fra Energistyrelsen.
KL takker for muligheden for at afgive bemærkninger til lovforslaget.
KL ser i udgangspunktet positivt på lovforslagets indhold. Herunder
særligt, at der med den foreslåede ændring af varmeforsyningslovens §
23, stk. 3, påtænkes indført en generel tidsgrænse for tilsynets optagelse
af sager på 5 år. Dette ikke mindst med tanke på, at Forsyningstilsynets
hidtidige praksis ift. optagelse af ældre sager – efter KL’s opfattelse – har
været stærkt uheldig og i mindst én konkret sag har påført de berørte
kommuner betydelige udgifter i deres egenskab af selskabsejere.
KL er samtidig skeptiske overfor den mulige rækkevidde af den
undtagelsesbestemmelse, der foreslås indsat som 2. pkt. i § 23, stk. 3,
og som jf. lovbemærkningerne giver Forsyningstilsynet en ”betydelig”
skønsmulighed. Det er dog KL’s forventning, at denne udtagelse
udelukkende kan finde anvendelse i helt særlige tilfælde.
Med venlig hilsen
Anders Windinge
Dato: 8. januar 2025
Sags ID: SAG-2025-00144
Dok. ID: 3531275
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3544
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1