Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 168 Bilag 1
Offentligt
2989104_0001.png
HØRINGSNOTAT (del 1)
Center
Center for Grøn Strøm
Kontor
Havvind
Dato
07/01 2025
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi,
lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov
om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
Udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi vedr. gebyrordning
for erstatningsnatur blev sendt i supplerende offentlig høring d. 10. januar 2025 med frist for
høringssvar den 3. februar 2025. Høringsnotat herfor findes nederst i dokumentet (del 2).
Link til høring: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/69571
Udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige
veje m.v. og jernbaneloven blev sendt i ekstern høring den 30. oktober 2024 med frist for
afgivelse af høringssvar den 27. november 2024.
Link til høring: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/69270
Der er modtaget i alt 26 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 18 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
BL
Danmarks Almene Boliger
Bornholms Energi og Forsyning
Brintbranchen
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Solcelleforening
Danske Havne
Dialoggruppen
Energiprojekt 7840
European Energy
EjendomDanmark
Finans Danmark
Finans og Leasing
Green Power Denmark
KL
Klimabevægelsen
Landdistrikternes fællesråd
Miljøorganisation VedvarendeEnergi
Caroline Anna Salling, postdoc ved Institut for Antropologi, Københavns
Universitet
J nr.
2024-4503
/ isvs, chrsan, mnlv, swpo
Følgende 8 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
Side 1/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0002.png
-
-
-
-
-
-
-
-
Arbejdstilsynet
Dataetisk Råd
Datatilsynet
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Københavns Kommune
Metroselskabet
Rigsrevisionen
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået
efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med
kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1. Ændring af tilladelsesprocessen for elproducerende anlæg på havet
Green Power Denmark
finder det positivt, at kravet om godkendelse af
forundersøgelsesrapporten, herunder miljøkonsekvensrapporten, ophæves.
Klimabevægelsen
finder det positivt, at der med forskellige tiltag tilstræbes en hurtigere
offentlig sagsbehandling af ansøgninger om VE-anlæg. Klimabevægelsen ser det som et
generelt opmærksomhedspunkt, at danske klima-, miljø- og naturbeskyttelsesregler ofte er
så komplekst sammensatte, at det er svært at forstå og gennemskue reglerne. Det gælder
både dem, der skal administrere reglerne, dem der har interesse i administrationen af dem
og for den bredere befolkning, der vægter klima og miljø højt. Dette gælder også for det
aktuelle lovudkast. Hvis der reelt skal opnås en hurtigere behandling af ansøgninger om VE-
anlæg er det således afgørende, at myndighederne har de nødvendige ressourcer og
kompetencer til at sikre den korrekte og hurtigere administration af lovene.
Dansk Erhverv
er meget positive overfor forslaget og støtter de overordnede formål om at
bidrage til at optimere processer for tilladelser til opsætning af vedvarende energi. Fx bakker
Dansk Energi op om, at godkendelseskravet af forundersøgelsesrapporten og dermed
adgangen til at klage over afgørelsen afskaffes.
Brintbranchen
opfordrer til en bredere revidering af regulering for at forkorte godkendelses-
og tilladelsesprocesser yderligere til produktion af både grøn el og grønne brændsler. Dette
naturligvis med fortsat fokus på at sikre folkelig opbakning til opstilling af VE.
Københavns Universitet, Department of Anthropology,
har oplyst, at empiri fra Danmark
viser, at de gængse argumenter for, hvorfor lokale ikke vil have VE-anlæg i deres
nærområde kun er et fragment af årsagerne til, at lokale ikke vil acceptere VE. I forskningen
ses derimod, at lokale ønsker at sætte krav til en bedre fordeling af goderne ved udbygning
af VE.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der løbende tages stilling til, at der er
de nødvendige ressourcer til rådighed til løsning af opgaverne i forbindelse med
udbygningen af VE-energi. Lovforslaget vedrører imidlertid alene de lovgivningsmæssige
rammer for udbygningen af VE-anlæg.
Side 2/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0003.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet anerkender branchens ønske om udbygning af grøn
el og grønne brændsler. Klimaaftalen om grøn strøm og varme 2022, som overordnet er den
politiske aftale bag revisionen af VE-lovens kapitel 3, vedrører imidlertid kun elproducerende
anlæg, og det er fundet mest hensigtsmæssigt at afvente udviklingen, inden der tages
initiativ til lovgivning indenfor grøn el og brændsler.
For så vidt angår spørgsmålet om lokal accept af VE-energi bemærkes, at dette spørgsmål
ikke er omfattet af lovforslaget.
2. Ændring af VVM-kompetencen for elproducerende anlæg på havet
Danske Havne
påpeger, at udformning og design af flydende solcelleanlæg på havet
betyder meget for, hvor meget et sådant anlæg fylder, skygger og påvirker omgivelserne.
Derfor kan det fremadrettet være gavnligt at udarbejde en vejledende retningslinje for små
anlæg, som kun behøver en screeningsgodkendelse. Små anlæg kan være relevante som
supplement for erhvervshavnenes energiforbrug.
Green Power Denmark
anfører, at der er gode argumenter for, at klima-, energi- og
forsyningsministeren både er tilladelses- og VVM-myndighed for alle projekter vedrørende
VE på havet. Dog bør der være skærpet opmærksomhed på, at Energistyrelsen sikres de
faglige kompetencer til at foretage sagsbehandling for additionelle former for
elproduktionsanlæg på havet, herunder solcelleanlæg.
Brintbranchen
bemærker, at bestemmelsen stadig kun gælder for projekter om etablering
af elproduktionsanlæg. Hvis ikke alle typer af VE-anlæg dækkes af bestemmelsen, kan det
blive besværligt at opføre hybride produkter, som fx producerer både el og brint på
havområdet. Brintbranchen anbefaler derfor, at bestemmelsen udvides til at gælde for
projekter om etablering af elproduktionsanlæg og hybride anlæg, der bl.a. producerer el.
Ministeriets bemærkninger:
For så vidt angår retningslinjer for små anlæg bemærkes, at Miljøstyrelsen har udsendt
vejledninger til miljøvurderingsloven og bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om
udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af
visse arter. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil løbende, eventuelt i samråd med
Ministeriet for Grøn Trepart, vurdere behovet for specifikke vejledninger vedrørende mindre
VE-anlæg på havet.
Revisionen af VE-lovens kapitel 3 vedrører kun de lovgivningsmæssige rammer for VE-
anlæg på havet. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer løbende behovet for
faglige kompetencer til implementering af lovgivningen på området.
Klimaaftalen om grøn strøm og varme 2022, som overordnet er den politiske aftale bag
revisionen af VE-lovens kapitel 3, vedrører kun elproducerende anlæg, og det er fundet mest
hensigtsmæssigt at afvente udviklingen, inden der tages stilling til lovgivning for så vidt
angår fordelingen af kompetencen til at miljøvurdere hybridanlæg.
3. Ændring af minimumsfrister for høring over miljøkonsekvensrapporter
Side 3/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0004.png
Danske Havne
er enig i, at det er tilfælde, hvor det er fornuftigt at ændre minimumsfristen
for høring over miljøkonsekvensrapporter. Danske Havne anser det for vigtigt, at ændringen
af minimumsfristen også gælder ved genbehandling af projekter.
KL
finder det overordnet positivt, at staten arbejder på at skabe fleksibilitet i lovgivningen og
har fokus på kortere sagsbehandlingstider. KL bemærker samtidigt, at netop
borgerinddragelse ofte har væsentlig betydning for nye VE-projekter. Ofte vil det derfor ikke
være hensigtsmæssigt at reducere høringsperioden. KL bifalder dog, at kommunerne får
mulighed for at foretage vurderingen i forhold til de enkelte projekter. For så vidt angår
konsekvensændringen af VE-lovens § 9, stk. 2, nr. 1, om fristen for afholdelse af offentligt
møde bemærker KL, at forslaget giver en øget fleksibilitet.
Green Power Denmark
bifalder de reducerede minimumsfrister for høring af offentligheden
om miljøkonsekvensrapporter. Green Power Denmark vil dog påpege, at lokalplaner
stadigvæk har 8 ugers høring, og at lokalplaner og miljøkonsekvensrapporter typisk
udsendes samtidig, hvorfor ændringen af høringsfristen over miljøkonsekvensrapporten ikke
vil have nogen markant ændring i praksis, hvis ikke de to processer aktivt frakobles.
European Energy A/S
bakker op om lovforslagets generelle formål om at bidrage til at
optimere og præcisere processen for tilladelser til opsætning af vedvarende energi. I den
forbindelse er det særligt glædeligt, at der nu ændres på høringsfristerne for høring af
miljøkonsekvensrapporter i forbindelse med nye vedvarende energiprojekter, og at fristen
fastsættes til mindst 30 dage modsat de 8 uger, som er gældende i dag. I den forbindelse
minder European Energy A/S om, at det ikke kun er i forbindelse med høring over
miljøkonsekvensrapporten, at høringsfristen bør begrænses til 4 uger, men også når det
kommer til høring i regi af planloven. Behovet for at understøtte smidige processer i
forbindelse med etablering af vedvarende energi bør også føre til, at der kigges nærmere på
den byggetilladelse, som tildeles grønne energiprojekter.
Dansk Erhverv
støtter overordnet set lovforslagets mulighed for at forkorte fristen for høring
af offentligheden over miljøkonsekvensrapporten. Ved etablering af VE-anlæg på havet
gennemføres der ofte detaljerede og tekniske vurderinger, som har behov for en længere
høringsperiode end 30 dage. Som følge heraf foreslår Dansk Erhverv, at der med fordel kan
indsættes en maksimal høringsfrist på fx 40 dage ved etablering af VE-projekter på havet.
Danske Erhverv foreslår endvidere, at den nuværende praksis med to høringer af 8 uger
over den strategiske miljøvurdering (SMV) fraviges. Dansk Erhverv ser endvidere et behov
for et vejledningsmateriale om samspillet mellem VE-anlæg på havet i forhold til
naturbeskyttelsesdirektiver, vandrammedirektiv og havstrategidirektivet, herunder vejledning
om fravigelsesbestemmelserne og et standardkatalog for kompensationsforanstaltninger.
Brintbranchen
hilser enhver indsats for at sikre hurtigere opsætning af VE velkomment og
er derfor glade for at se, at der lægges op til en kortere høringsperiode i VE-loven,
miljøvurderingsloven, vejloven og jernbaneloven.
Dialoggruppen
Energiprojekt 7840
er bekymrede for den foreslåede ændring af
minimumsfristen for offentlig høring over miljøkonsekvensrapporter, da det er en meget
dokumenttung opgave at udarbejde høringssvar på disse komplekse rapporter.
Klimabevægelsen
mener, at en ændring af minimumsfristen ikke bør gælde for vejloven og
jernbaneloven, da høringer i forbindelse med vejloven ikke er relateret til sager i forbindelse
med fremme af VE-anlæg.
Side 4/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0005.png
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
mener, at minimumsfristen ikke bør ændres. Dog
kan Miljøorganisationen VedvarendeEnergi acceptere, at høringsfristen reduceres til 30
dage ved genbehandling ved revideret VVM.
DI
anerkender hensigten i forslaget, der sigter til at optimere processer, fjerne barrierer og
smidiggøre sagsbehandling. DI fremfører dog en stor bekymring om generelt at ændre
minimumsfristen for høring over miljøkonsekvensrapporter fra 8 uger til 30 dage, ikke mindst
for vej- og baneprojekter, da disse grundlæggende er komplicerede, har mange
interessenter og processer og kræver grundigt forarbejde af års varighed. DI anbefaler
derfor, at lovforslaget ændres på dette punkt optimalt således, at høringsfristen fastholdes
på 8 uger som minimum, alternativt at det klart bliver undtagelsen, at høringsfristen kan
fastsætte til kortere end 8 uger, og at dette kun sker ved særligt ukomplicerede projekter.
Der bør som minimum udarbejdes et sæt kriterier til fristfastsættelsen. DI opfordrer
endvidere til, at myndighederne ser på andre dele at myndighedernes processer, som i
stedet kunne ændres, forløbe parallelt eller kortes ned.
Landdistrikternes Fællesråd
bakker op om ambitionen om at øge tempoet i den grønne
omstilling, men mener grundlæggende, at den største begrænsning på den grønne omstilling
er den voksende lokale modstand mod nye VE-anlæg. Der behov for langt større
borgerinddragelse og lokal forankring af vindmølle- og solcelleanlæg. Derfor er
Landdistrikternes Fællesråd stærkt kritiske overfor begrænsning af høringsfrister over
miljøkonsekvensrapporter.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet for Grøn Trepart og Transportministeriet noterer sig, at nogle høringsparter er
positive og andre kritiske i forhold til at ændre minimumshøringsperioden for høring af
offentligheden over miljøkonsekvensrapporten fra 8 uger til 30 dage.
Ministerierne bemærker, at der med lovforslaget er tale om at nedsætte den
minimumsperiode, hvor miljøkonsekvensrapporten skal være i høring i offentligheden.
Forslaget vil derfor ikke i sig selv indebære, at høringsperioden for
miljøkonsekvensrapporten generelt og i alle tilfælde afkortes til 30 dage.
Den relevante myndighed skal fortsat fastsætte en passende frist, som fastsættes under
hensyntagen til projektets art, kompleksitet, placering og dimensioner samt formålet med
miljøvurderingen. Der kan således fortsat i nogle tilfælde være behov for at fastsætte en frist
for høring af offentligheden, som er længere end minimumsfristen.
Ud over hensyntagen til projektets art, kompleksitet, placering og dimensioner samt formålet
med miljøvurderingen, som fremgår af miljøvurderingsloven, vejloven og jernbaneloven, vil
det være op til den relevante myndigheds konkrete vurdering for det konkrete projekt, hvor
lang høringsfristen over miljøkonsekvensrapporten skal være.
Transportministeriet skal særligt bemærke, at ændringen af minimumshøringsperioden fra 8
uger til 30 dage ikke forventes at få nogen betydning i praksis, for så vidt angår projekter der
miljøvurderes efter vejloven eller jernbaneloven. Transportministeriet er opmærksom på, at
projekter inden på ministeriets område ofte har en sådan karakter, at en frist på mindre end
de gældende 8 uger vil være uacceptabelt kort. Det er Transportministeriets opfattelse, at
Side 5/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0006.png
nedsættelsen af minimumshøringsperioden til 30 dage alene vil kunne blive relevant for små
projekter vedrørende veje eller jernbaner, hvor en høring på mindre end de gældende 8 uger
konkret findes betryggende og acceptabel.
Til det af Dansk Erhverv foreslåede med en maksimal høringsfrist på 40 dage for etablering
af VE-projekter på havet bemærker ministerierne, at et sådant forslag falder uden for
rammerne af lovforslaget.
Til det af European Energy anførte om, at høringsfristen efter planloven bør nedsættes til 4
uger, bemærker ministerierne, at et sådant forslag falder uden for rammerne af lovforslaget.
4. Ændring af tilsyns- og gebyrbestemmelser i VE-loven
Green Power Denmark
finder det uhensigtsmæssigt, at der foreslås gebyrfinansiering af
tilsyns- og screeningsopgaver i forbindelse med projekter i fremskyndelsesområder til net-
og lagringsinfrastruktur. Omkostninger i forbindelse med denne form for administration og
tilsyn bør kunne dækkes af de allerede allokerede midler hos Ministeriet for Grøn Trepart og
ikke udgøre en ekstra udgiftsbyrde, som i sidste ende rammer erhvervslivet.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet og Ministeriet for Grøn Trepart bemærker til det
anførte om hjemmel til at opkræve gebyr til dækning af ministeren for grøn treparts
omkostninger ved administration og tilsyn i forbindelse med screening af projekter i et
fremskyndelsesområde til net- og lagringsinfrastruktur, at screeningen af projekter i et sådant
fremskyndelsesområde træder i stedet for en vurdering efter miljøvurderingsloven af det
konkrete projekt. I lighed med den foreslåede hjemmel, er det allerede i dag sådan, at
omkostninger ved administration og tilsyn forbundet med en miljøvurdering
(”VVM”)
efter
miljøvurderingsloven af projekter
udenfor
fremskyndelsesområder kan dækkes af gebyrer, jf.
miljøvurderingslovens § 42. Den foreslåede bestemmelse vil således supplere
miljøvurderingslovens § 42.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere, at Energinets udgifter til
screening af netprojekter til fremskyndelsesområder forventes at være mindre end udgifterne
til en VVM-tilladelse. Derfor forventes der ikke en øget udgiftsbyrde for erhvervslivet.
5. Mulighed for forbehold af særskilt ret over solcelleanlæg på tagarealer på
erhvervsbygninger mv.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har valgt at inddele bemærkninger til denne del af
lovforslaget i fire underemner: overordnede bemærkninger, anvendelsesområde for
muligheden, kriterier for forbehold af særskilt ret, øvrigt om ordningen.
Overordnede bemærkninger
Side 6/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0007.png
Dansk Erhverv, Green Power Denmark, Dansk Solcelleforening, Danske Havne, Finans
Danmark, Finans og Leasing, Dialoggruppen
Energiprojekt 7840
støtter overordnet
forslag om mulighed for forbehold af særskilt ret.
Finans Danmark
ser gerne at ændringerne foretages i tinglysningsloven, fremfor i VE-loven,
af hensyn til gennemskuelighed.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opbakningen til denne del af
lovforslaget. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker at ændringen foretages i
VE-loven, da der er tale om særregler, der alene gælder for solcelleanlæg, hvilke allerede
findes i VE-loven, og da regler til fremme af vedvarende energi placeres mest
hensigtsmæssigt i VE-loven.
Anvendelsesområde for muligheden
Green Power Denmark, Finans og Leasing, Bornholms Energi og Forsyning
og
Dansk
Solcelleforening,
ønsker flere teknogier omfattet af ordningen herunder batterier.
Finans og Leasing
ønsker tilføjet en revisionsklausul med henblik på eventuelt at udvide
ordningen til andre teknologier.
Finans og Leasing
ønsker præciseret at stativer, batterier og invertere er omfattet af
solcelleanlæg, uanset om de er placeret på tagarealet.
Green Power Denmark, Bornholms Energi og Forsyning
bemærker at det er uklart om
kommunalt ejede bygninger er omfattet af ordningen og ønsker det præciseret at de er
omfattet.
Danske Havne
spørger til om ordningen også gælder solceller på erhvervshavnenes
tagarealer.
Danske Havne
ønsker det tilføjet at ordningen også gælder samlede projekter der opsættes
på bygninger, som ligger relativt tæt i et erhvervsområde eller erhvervshavneområde, uanset
om disse har forskellige ejere eller ligger på forskellige matrikler.
Green Power Denmark, Finans og Leasing
og
Dansk Solcelleforening
og
BL
ønsker
flere ejendomstyper omfattet, herunder beboelsesejendomme. Finans og Leasing mener at
boligudlejningsejendomme bør betragtes som erhvervsejendomme.
Finans Danmark
finder det hensigtsmæssigt at ordningen er begrænset til tage på
erhvervsbygninger mv., og at det er afgørende med krav om, at bygningen er tilsluttet det
offentlige elnet.
Green Power Denmark, Dansk Solcelleforening
og
Finans og Leasing
ønsker også
facademonteret solceller omfattet. Finans og Leasing ønsker også solceller opsat på grund
omfattet.
Side 7/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0008.png
Green Power Denmark
ønsker uddybet hvorfor der opereres med et bygningsbegreb,
fremfor det bredere fast ejendomsbegreb.
Finans Danmark
finder det uhensigtsmæssigt at ordningen også omfatter salg med
ejendomsforbehold, og betragter dette som forskelligt fra leasing.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig ønsket om at inkludere solceller, der
påmonteres en bygnings facade i ordningen, og har på baggrund af høringen indarbejdet en
ændring, således at også facademonterede solcelleanlæg omfattes. Det bemærkes hertil, at
påmontering af solceller på en bygnings facade kan påvirke bygningens værdiansættelse,
herunder som følge af ændringer i bygningens udseende. Endvidere kan der være andre
hensyn forbundet med afmontering af solcelleanlæg, som skal vurderes i forhold til kravet
om ikke at påføre væsentlig skade. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet understreger, at
pant- og udlægshaver i alle tilfælde vil skulle foretage en konkret vurdering af om, der kan
gives samtykke.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig ønsket om at inkludere andre
teknologier end solceller. Det bemærkes først, at eventuelle batterier, der indgår som en del
af et solcelleanlæg er omfattet af ordningen i henhold til lovforslagets specielle
bemærkninger til den foreslåede § 15. Solcelleanlæg opsættes både uden batterier og med
batterier som en almindelig teknisk del af anlægget, og der ønskes ikke med ordningen at
skabe forvridning i markedet for solceller hhv. med og uden batterier. Batterier, der ikke
installeres som en del af et solcelleanlæg, er ikke omfattet, da ordningens formål er at
fremme alternative finansieringsmuligheder for solcelleanlæg og ikke øvrige teknologier. Det
bemærkes endvidere, at også kabler, invertere og andre almindelige bestanddele af
solcelleanlæg er omfattet af betegnelsen solcelleanlæg.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker herudover, at denne ordning er et vigtigt
skridt på vejen til at fremme udbredelsen af bygningsbaserede solceller. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet vil derfor fortsætte dette arbejde sideløbende med, at der gøres
erfaringer med den foreslåede ordning, og se på vil se på en hensigtsmæssig måde for
eventuelle yderligere lovændringer, der fjerner barrierer for udbredelsen af
bygningsbaserede solcelleanlæg, fx i den almene sektor, der udgør en betydelig del af
boligmassen.
Dertil bemærkes det, at der med lovforslaget ikke lægges op til at ændre på de eksisterende
regler og rammer for etablering elproduktionsanlæg i egen forbrugsinstallation, herunder de
regler, der følger af bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelser eller fsva.
afgiftsforhold for forbrug af elektricitet som følger af lov om elafgift, der ligeledes kan påvirke
muligheden for og rentabiliteten i eksempelvis leasing af solcelleanlæg til dækning af en
bygnings elforbrug.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det i lovforslaget ikke er ejeren af
bygningen, der er central for, hvorvidt bygningen er omfattet af ordningen. Der er i
Side 8/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0009.png
lovforslagets specielle bemærkninger til den foreslåede § 15 lagt vægt på bygningens
anvendelse. Det indebærer blandt andet, at også kommunalt ejede bygninger med de
relevante anvendelser er omfattet er omfattet af erhvervsbygninger mv. Det gælder
eksempelvis kommunalt ejede kontorbygninger, kommunalt ejede bygninger brugt til
institutioner som eks. børnehaver og skoler, eller kommunalt ejede bygninger der bruges til
fritidsformål, eks. idrætshaller. Modsat gælder kommunalt ejede beboelsesejendomme,
eksempelvis plejeboliger. Det bemærkes herudover, at bygninger til transport, eksempelvis
havnebygninger, er foreslået omfattet af ordningen. Det samme vil gælde øvrige bygninger
med øvrige erhvervsformål, eksempelvis lager, handel eller kontor, placeret i havneområder.
Det bemærkes endvidere, at der foreslås et krav om, at anlæg og erhvervsbygninger er
tilsluttet det kollektive elnet. Således vil ejendomme, for hvilke et solcelleanlæg måtte
udgøre den eneste elforsyning, ikke være omfattet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer ønsket fra Danske Havne, om at ordningen
gælder anlæg på tværs af ejerskab og matrikelgrænser. I den forbindelse bemærkes det, at
der ikke med lovforslaget lægges op til at ændre på de eksisterende regler og rammer for
etablering elproduktionsanlæg i egen forbrugsinstallation, herunder de regler der følger af
bekendtgørelse om interne elektricitetsforbindelser eller fsva. afgiftsforhold for forbrug af
elektricitet som følger af lov om elafgift.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at ordningen omfatter bygningsbaseret
solenergi, idet Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har vurderet, at der med ordningen
vil være potentiale til udbygning heraf, jf. pkt. 3.1.2 i lovforslaget, og som foreslået i
regeringens solcellestrategi.
Det bemærkes, at en række interessenter løbende har peget på, at regler i
tinglysningslovens § 38 har været til hinder for at udbygge bygningsbaseret solenergi, fordi
anvendelsen af alternative finansieringsformer til realkredit i praksis ikke var attraktive pga.
denne regel. Forslaget imødekommer disse synspunkter.
Efter tinglysningslovens § 38 bliver ledninger, anlæg m.v., der indlægges i bygningen til brug
for bygningen af bygningens ejer og på dennes bekostning, er en del af den faste ejendom,
som bygningen indgår i, og gribes derfor af eventuelt eksisterende pant deri. Ordningen er
en undtagelse hertil og således rettet mod anlæg, der indlægges i bygningen af dennes ejer.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at sigtet med ordningen
med det
formål at udbrede bygningsbaserede solceller
er at gøre alternative finansieringsformer til
realkredit generelt mere attraktive. Sådanne former kan fx være leasing og salg med
ejendomsforbehold.
Kriterier for forbehold af særskilt ret
Finans Danmark
finder at de foreslåede kriterier på passende vis balancerer hensynet til
panthavere og dermed realkreditsystemet.
Side 9/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0010.png
Green Power Denmark, Dansk Solcelleforening
og
Finans og Leasing
ønsker at kriteriet
om indhentelse af samtykke fra eksisterende pant- og udlægshavere som er omfattet af lov
om finansiel virksomhed eller lov om forsikringsvirksomhed udgår. De finder kravet
unødvendigt og ikke tilstrækkeligt begrundet.
Dansk Solcelleforening
og
Finans og Leasing
påpeger en række mulige administrative og
økonomiske barriere i forbindelse med kravet om indhentelse af samtykke.
Green Power Denmark
bemærker at eksisterende panthavere vil have et incitament til at
nægte samtykke med argument om væsentlige kreditmæssige risici.
Finans og Leasing
ønsker det afspejlet i lovforslag at solcelleanlæg må formodes at forøge
en ejendomsværdi og at kriterierne for panthavers mulighed for at nægte samtykke er for
generelle og ukonkrete.
Finans og Leasing
ønsker ”fyldestgørende anmodning” i forbindelse med fristen på 30 dage
for eksisterende panthavere præciseret, samt at der indføres stiltiende samtykke ved
manglende iagttagelse af fristen.
Finans og Leasing
ønsker kravet om samtykke begrænset til 1. prioritetspantehaveren. De
ønsker det endvidere beskrevet, at det vil være i strid med god skik-reglerne på området,
hvis panthaver benytter en anmodning om tilladelse til opsætning af solceller til at kontakte
evt. eget koncernforbundet leasingselskab for at give et konkurrerende tilbud.
Dansk Solcelleforening
ønsker, at der i forbindelse med kravet om tinglysning af
deklaration udfærdiges en standarddeklaration, som omkostningsfrit stilles til rådighed.
Finans og Leasing
bemærker, at det er vigtigt at reglerne om tinglysning ændres inden
lovforslaget foreslåede ikrafttræden den 1. juli 2025.
Finans og Leasing
ønsker præciseret, at der i forbindelse med kravet om tinglysning inden
påbegyndelse af etablering af solcelleanlægget, henvises til den fysiske opsætning og ikke
allerede eksempelvis projektering eller indgåelse af leasingsaftale.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at en fyldestgørende ansøgning skal
indeholde de nødvendige oplysninger for, at pant- og udlægshavere kan vurdere, om
forbehold af særskilt ret vil medføre væsentlige kreditmæssige risici for pant- eller
udlægshaver eller manglende overholdelse af den finansielle lovgivning. Det forventes, at
der af de pant- og udlægshavere, der skal behandle anmodninger om samtykke, vil blive
udarbejdet en standardblanket, der vil facilitere afgivelse og behandling af de nødvendige
oplysninger].
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere, at der med påbegyndelse af
etablering af anlægget menes påbegyndelse af den fysiske installation af anlægget og ikke
tidligere indledende skridt. Formålet med kravet er, at rettighedshavere ikke bliver fanget i en
situation, hvor et installeret anlæg utilsigtet gribes af pant i ejendommen.
Side 10/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0011.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet understreger, at ordningen udgør en svækkelse af
vilkårene for udbydere af pantbaseret lånefinansiering. Kravet om indhentning af samtykke
skal derfor ses i dette lys og skal balancere mulige negative konsekvenser for panthaveres
eksisterende interesser, herunder beskadigelse af bygninger eller uhensigtsmæssige
kreditrisici. Dette omfatter alle potentielle pant- og udlægshavere. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet understreger, at ønsket om at fremme alternative finansieringsformer,
herunder leasing, ikke skal ske på unødig bekostning af eksisterende finansieringsformer,
herunder pantesikret lånefinansiering.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der ikke er grundlag for at antage, at
en bygning vil kunne værdiansættes højere, hvis der påmonteres solcelleanlæg, hvor der
kan forbeholdes særskilt ret over disse, idet anlægget ikke vil indgå som en del af bygningen
og derfor heller ikke i værdiansættelsen. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker
endvidere, at en vurdering af kreditmæssige risici altid forudsætter en konkret vurdering fra
pant- og udlægshaver, hvorfor det ikke er muligt at opliste fyldestgørende, hvornår en pant-
og udlægshaver må nægte samtykke. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at
formålet med ordningen bl.a. er at styrke konkurrencen på markedet for finansiering af
bygningsbaserede solceller ved at fremme alternative finansieringskilder, herunder leasing.
Derfor er det positivt, hvis flere udbydere af leasingfinansiering tilbyder finansiering således,
at leasingtagere opnår de bedste priser og vilkår. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
understreger samtidig, at pant- og udlægshaver skal anvende saglige og relevante kriterier,
når der skal tages stilling til, om der kan gives samtykke ved forespørgsler om opstilling af
leasede solcelleanlæg.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det er hensigten, at der forud for
ordningens forventede ikrafttræden vil blive udarbejdet en formular til brug for ordningens
krav om tinglysning af deklarationen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere, at fornødne
systemtilpasninger samt justering af relevante administrative forskrifter vil blive foretaget
forud for lovforslagets forventede ikrafttræden.
Øvrigt om ordningen
Green Power Denmark
ønsker præciseret, hvorfor der kun skal indhentes samtykke fra
visse kreditorer, og finder at der er ubegrundede begrænsninger i forhold til udenlandsk
finansiering.
Finans Danmark
foreslår enkelte redaktionelle tilpasninger.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at kravet om samtykke alene gælder i
situationer, hvor pant- og udlægshavere er omfattet af lov om finansiel virksomhed eller lov
om forsikringsvirksomhed. Pant- og udlægshavere, uanset nationalitet, der ikke er omfattet
lov om finansiel virksomhed eller lov om forsikringsvirksomhed, kan derfor ikke påberåbe sig
retten til at nægte samtykke. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker endvidere,
at lovændringen ikke stiller særskilte krav til forskellige typer af udbydere af
leasingfinansiering, herunder udenlandske udbydere af leasingfinansiering.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de foreslåede redaktionelle rettelser og
har indarbejdet dem i lovforslaget.
Side 11/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0012.png
6. Øvrige bemærkninger
Bornholms Energi og Forsyning
og
Green Power Denmark
bemærker at der i anden
lovgivning, bekendtgørelsen om interne elektricitetsforbindelser og Energistyrelsen
vejledninger er uoverensstemmelser der giver udfordringer for etablering af solceller af
kommunalt ejede selskaber hvor bygningsejer og solcelleejer ikke er samme virksomhed.
Bornholms Energi og Forsyning
ønsker præciseret, hvorvidt kommunale
forsyningsselskaber med begrænset ansvar kan opstille solcelleanlæg på private
erhvervsbygninger.
Danske Havne
ønsker at der muliggøres flere finansieringsformer til solcelleanlæg, bl.a. på
tagflader, herunder offentlig-private samarbejder, fx mellem en erhvervshavn og en
energivirksomhed.
EjendomDanmark
ønsker klare lovgivningsmæssige rammer for bygningsintegrerede
solceller, herunder i forbindelse med regler om brandsikkerhed.
Landdistrikternes Fællesråd
finder en række regler uden for dette lovforslag
uhensigtsmæssige og foreslår en række tiltag for at øge lokal og kommunal opbakning til
udbygningen med VE.
Caroline Anna Salling, postdoc ved Institut for Antropologi, Københavns Universitet
bemærker at lokalt ejerskab bidrager til lokal opbakning til VE-anlæg og deler en række
studier, der underbygger dette.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker at reguleringen af kommunale
forsyningsselskaber, reglerne for brug af interne elektricitetsforbindelser, de
lovgivningsmæssige rammer for bygningsintegrerede solceller, mulighederne for offentlig-
private samarbejder, regler i forbindelse med lokalt ejerskab af VE-anlæg og ordningerne til
fremme af kommunal og lokal opbakning til VE, ikke foreslås ændret ved dette lovforslag.
Side 12/17
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989104_0013.png
Landbrug, udtagning og natur
J.nr. 2024 - 814
Ref. ANLMS
Den 24. februar 2025
HØRINGSNOTAT (del 2)
Udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi vedr. gebyrordning for erstatningsnatur
blev sendt i supplerende offentlig høring d. 10. januar 2025 med frist for høringssvar den 3. februar 2025.
Lovudkastet blev sendt i høring som supplement til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets høring af 30.
oktober
27. november 2024 over: Forslag til ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige veje m.v. og
jernbaneloven. Lovudkastet skal fremsættes for Folketinget i marts 2025 som del af dette lovforslag.
Ministeriet for Grøn Trepart har modtaget 16 høringssvar fra organisationer og virksomheder.
Høringssvar med indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget kommer fra:
-
Dansk Skovforening
-
HOFOR
-
Green Power Denmark
-
Energinet
-
KL
-
Nationalpark Vadehavet
-
Dansk Erhverv
-
WWF (Verdensnaturfonden)
Følgende eksterne høringsparter har oplyst, at de ikke har havde nogle bemærkninger til høringen:
-
Arbejdstilsynet
-
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen
-
Banedanmark
-
Erhvervsstyrelsen
-
Dataetisk Råd
-
Erhvervsflytningens Sammenslutning
-
Københavns Kommune
-
Forsvarsministeriet
Ministeriet for Grøn Trepart takker alle høringsparter for deres afgivne høringssvar.
I det følgende gennemgås høringssvarene. Ministeriet for Grøn Treparts kommentarer hertil er anført i kursiv.
Høringssvarene er gengivet i hovedtræk. For høringssvarene i deres helhed henvises til Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
13
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
1.
2.
3.
4.
5.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Gebyrordningen
Kompenserende og afbødende foranstaltninger
Erstatningsnatur
Øvrige bemærkninger
Gennemgang og kommentering af høringssvarene:
1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
HOFOR, Green Power Denmark, Energinet, Dansk Erhverv, Dansk Skovforening
og
WWF
(Verdensnaturfonden)
bakker generelt op om lovforslaget.
HOFOR
og
Dansk Erhverv
anfører, at lovforslaget
vil øge muligheden for at etablere en samlet og koordineret indsats for natur og miljø med en stor positiv effekt.
Dansk Skovforening mener, at en mere fleksibel tilgang til artsbeskyttelse er hensigtsmæssig for udbygningen af
vedvarende energi.
2. Gebyrordningen
KL anfører,
at kravene til artsbeskyttelsesprogrammerne bør præciseres, herunder hvem der udarbejder dem,
og om de skal være defineret forud for betalingen, eller om de kan etableres efterfølgende.
Dansk Erhverv
anfører, at reglerne for, hvordan gebyrerne fastsættes, bør være transparente, så udviklere har mulighed for at
vurdere eventuelle konsekvenser for projekter.
HOFOR
anfører, at betalingen bør være proportionel med den
indvirkning, som det pågældende VE-projekt har på natur og miljø, så der sikres sammenhæng mellem den natur,
der bliver beskadiget, og den erstatningsnatur, der skal etableres.
Green Power Denmark
foreslår, at
usikkerhedsmomenter i forhold til prissætningen af drift og forvaltning af ordningen varetages af staten, indtil der
kan fastsættes et gebyr for de faktiske udgifter.
Nationalpark Vadehavet
foreslår, at projektejeren af VE-anlæg og el infrastruktur ikke skal pålægges et krav om
betaling for erstatningsnatur.
Green Power Denmark, HOFOR
og
Dansk Erhverv
og foreslår, at
kompensationen skal bestå af et engangsbeløb i forbindelse med etablering af projektet, så udvikler ikke skal
betale for vedligehold af erstatningsnatur og artspleje i en længere årrække.
Green Power Denmark
og
Dansk
Erhverv
foreslår, at operatøren ikke skal betale et gebyr til dækning myndighedernes administrative
omkostninger ved den nye ordning.
Green Power Denmark
foreslår, at gebyrordningen for erstatningsnatur også bør kunne anvendes uden for
fremskyndelsesområder.
Nationalpark Vadehavet
foreslår, at gebyrordningen for erstatningsnatur ikke skal finde
anvendelse i fx særlige naturområder som Vadehavet.
Ministeriet for Grøn Trepart:
Lovforslaget implementerer VEIII-direktivets bestemmelser om indførelse af en ny national betalingsordning, hvor
projektejer, når der ikke findes andre forholdsmæssige tiltag, kan gennemføre et projekt i et
fremskyndelsesområde - mod betaling for erstatningsnatur - selvom projektet med stor sandsynlighed vil påvirke
beskyttede dyre- og plantearter. Den nationale betalingsordning har til formål at sikre eller forbedre de berørte
arters bevaringsstatus. Det fremgår af VEIII-direktivet, at denne ordning for erstatningsnatur kan finde anvendelse
for projekter i fremskyndelsesområder for net- og lagringsinfrastruktur og fremskyndelsesområder for vedvarende
energi.
Den nye ordning benævnes i VEIII-direktivet
som en ordning for ”økonomisk kompensation for
artsbeskyttelsesprogrammer”.
Der lægges med lovforslaget op til, at det implementeres i dansk ret som en ny
”gebyrordning for erstatningsnatur”, der giver nye muligheder for at afbøde projekters mulige konsekvenser for
beskyttede arter ved at betale for erstatningsnatur. Det er præciseret i lovforslaget som opfølgning på
høringsbemærkningerne.
14
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Den nye gebyrordning for erstatningsnatur skal sikre, at der kan findes løsninger for opstilling af anlæg til
vedvarende energi og netinfrastruktur i fremskyndelsesområder, hvor der ellers ville være barrierer for projektet.
Det er hensigten med lovforslaget, at operatøren
dvs. projektejeren for et projekt i et fremskyndelsesområde
alene skal betale gebyr, der modsvarer myndighedernes omkostninger til etablering og vedligehold af
erstatningsnatur og administration af gebyrordningen.
Det er kun projektejere, der ønsker at gennemføre konkrete projekter, der med stor sandsynlighed vil påvirke
beskyttede dyre- og plantearter, der skal betale for erstatningsnatur som led i ordningen. Projektejerens pligt til at
betale til ordningen er desuden betinget af, at det ikke er muligt for projektejeren at anvende passende og
forholdsmæssige afbødende foranstaltninger, at forholdsmæssige kompensationsforanstaltninger ikke findes/er
tilgængelige. Det er præciseret i lovforslaget som opfølgning på høringsbemærkningerne.
Det er hensigten, at Naturstyrelsen under Ministeriet for Grøn Trepart skal være ansvarlig for etableringen af
erstatningsnatur som led i gebyrordningen for erstatningsnatur. Naturstyrelsen har erfaring med lignende opgaver
vedrørende bl.a. erstatningsskov. Det er hensigten, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø skal stå
for administration af gebyrordningen for erstatningsnatur. Denne ansvarsfordeling svarer som udgangspunkt til
den gældende ordning for erstatningsskov efter bekendtgørelse nr. 60 af 21. januar 2019 om erstatningsskov og
særlige regler vedrørende kystbeskyttelse på fredskovspligtige arealer m.v. Efter ordningen for erstatningsskov,
stilles der som hovedregel vilkår om erstatningsskov, når der gives tilladelse til ophævelse af fredskovspligt på
arealer eller der gives dispensation til byggeri m.v. på fredskovspligtigt areal.
Det er hensigten, at en projektejers gebyrbetaling skal opgøres på baggrund af størrelsen (antal ha.) af den del af
projektarealet, hvor screeningen viser, at projektejerens projekt med stor sandsynlighed vil påvirke beskyttede
plante- og dyrearter (den berørte del af projektområdet). Projektejer skal betale for myndighedernes etablering og
vedligeholdelse af erstatningsnatur på et areal, der størrelsesmæssigt (antal ha.) svarer til 150 procent af den
berørte del af projektområdet (hvis den berørte del af projektområdet fx er på 1 ha, skal der betales for 1,5 ha.
erstatningsnatur). Det et dette antal ha. erstatningsnatur, der er grundlaget for fastsættelsen af projektejers gebyr
for erstatningsnatur, således at projektejer skal betale et gebyr, der dækker myndighedernes omkostninger til
etablering og vedligehold af dette eksakte antal ha. erstatningsnatur, der størrelsesmæssigt svarer til 150 pct. af
den berørte del af projektområdet. Gebyrets størrelse opgøres på baggrund af myndighedernes gennemsnitlige
omkostninger pr. ha. erstatningsnatur.
Det er dermed hensigten, at gebyrbetalingen skal opgøres som et arealbasseret fast gebyr pr. ha.
erstatningsnatur, bestående af:
1) Et opstartsgebyr til dækning af myndighedernes omkostninger til etablering af fundamentet for det antal ha.
erstatningsnatur, som projektejeren skal betale for. Det skal dække myndighedernes omkostninger til erhvervelse
af erstatningsjord til markedspris, anlægsomkostninger til etablering af erstatningsnatur og administration mv.
forbundet hermed.
2) Et årligt gebyr til dækning af myndighedernes udgifter til opbygning og vedligehold af det antal ha.
erstatningsnatur, som projektejeren skal betale for, og administrative udgifter mv. forbundet hermed. Gebyret
finansierer således myndighedernes årlige omkostninger til opbygning, vedligehold og administration af det antal
ha. erstatningsnatur, som projektejer skal betale for. Gebyrerne fastsættes i opstartsperioden ud fra aktuelle
priser og Naturstyrelsens omkostninger ved gennemførelse og vedligehold af tilsvarende
naturgenopretningsprojekter. Det forudsættes, at det ved fastlæggelse og eventuelle fremtidige justeringer af
gebyret vil blive sikret, at der er balance mellem indtægter og udgifter forbundet med gebyrordningen for
erstatningsnatur.
Gebyrerne fastsættes og reguleres efter reglerne i Finansministeriets budgetvejledning.
Det er som opfølgning på høringsbemærkningerne præciseret og uddybet i lovforslaget, hvordan gebyrerne vil
blive opgjort.
Det bemærkes desuden, at de nærmere regler om gebyrordningen vil blive fastlagt i den kommende
bekendtgørelse om gebyrordningen.
15
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
De nærmere regler om fremskyndelsesområder vil blive fastsat af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i en
særskilt bekendtgørelse.
3. Kompenserende og afbødende foranstaltninger
Energinet
og
KL
anfører, at det bør præciseres, hvornår mulighederne for kompenserende og afbødende
foranstaltninger er udtømte, og hvilke kriterier der skal være herfor.
Green Power Denmark
anfører, at det bør
præciseres, at gebyrordningen for erstatningsnatur kun gælder, hvis det ikke er muligt at kompensere for
påvirkningen på anden vis efter habitatdirektivets fravigelsesbetingelser.
Green Power Denmark
og
HOFOR
anfører, at det bør præciseres, at VE-udvikler skal kompensere for de
faktiske skader og ikke for risiko for skader eller mulige skadelig virkning
dvs. i overensstemmelse med VE-III
direktivets formulering ”for at imødegå de væsentlige uforudsete
skadelige virkninger, der er konstateret under
screeningprocessen”.
Dansk Erhverv
anfører, at det er uklart, hvad der menes med, at gebyrordningen kun vil
være relevant, hvis et projekt ”med stor sandsynlighed” vil få ”betydelige uforudsete skadevirkninger”.
Dansk Erhverv
foreslår, at det i vurderingen af, om der for eksempel kan findes alternative placeringer for et
projekt, bør gælde, at alternativer skal kunne gennemføres inden for samme tidshorisont som det foreslåede, og
uden uforholdsmæssigt store meromkostninger.
HOFOR
efterspørger, at gebyrordningen for erstatningsnatur
også skal kunne anvendes i tilfælde, hvor det ikke er økonomisk muligt at anvende afbødende foranstaltninger.
Energinet
efterspørger, at der i vurderingen af, hvorvidt der foreligger forholdsmæssige alternativer kan tages
hensyn til projektets økonomiske levedygtighed, gennemførligheden og særligt den effektive og fremskyndede
gennemførelse af projektet.
Energinet
foreslår, at der i vurderingen af om en kompensationsforanstaltning er
forholdsmæssig, kan indgå skønsmæssig vurdering af, om en arts bevaringsstatus i højere grad vil kunne sikres
eller forbedres igennem erstatningsnatur.
Ministeriet for Grøn Trepart:
Den nye gebyrordning for erstatningsnatur følger VEIII-direktivets afgrænsning af, hvornår ordningen vil finde
anvendelse. Det følger af VEIII-direktivet, at benyttelse af gebyrordningen for erstatningsnatur skal anses som en
sidste mulighed, der kun bliver relevant, såfremt det ikke er muligt at gennemføre øvrige forholdsmæssige
afbødende/kompenserende foranstaltninger for at undgå skade på, reparere eller erstatte artsbeskyttelsen i
forbindelse med selve projektet.
Det følger heraf, at det kun er projektejere, der ønsker at gennemføre konkrete projekter, der med stor
sandsynlighed vil påvirke beskyttede dyre- og plantearter, der skal betale for erstatningsnatur som led i
ordningen.
Gebyrordningen er knyttet til tilladelsesprocessen i fremskyndelsesområderne, således at hvis screeningen af
området viser, at der er stor sandsynlighed for, at projektet medfører ”væsentlige uforudsete skadelige virkninger”
på beskyttede arter, så skal myndigheden fastsætte vilkår i godkendelsen af projektet om, at der anvendes
passende forholdsmæssige afbødende foranstaltninger. Hvis det ikke er muligt/tilstrækkeligt at anvende
afbødende foranstaltninger, skal der anvendes kompenserende foranstaltninger for at imødegå disse potentielle
virkninger. Hvis dette ikke er muligt, fastsætter myndigheden vilkår om, at projektejer i sidste ende indbetaler et
gebyr for erstatningsnatur.
Det er præciseret i lovforslaget som opfølgning på høringsbemærkningerne.
De nærmere regler om fremskyndelsesområder, herunder tilladelsesprocessen i fremskyndelsesområder, vil blive
fastsat af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i en særskilt bekendtgørelse.
4. Erstatningsnatur
WWF (Verdensnaturfonden)
anfører, at erstatningsnatur som udgangspunkt bør laves så tæt på projektområdet
som muligt for at imødekomme sårbare delpopulationer af sårbare arter, der ofte er genetisk unikke som følge af
deres langvarige tilstedeværelse i et bestemt område.
WWF (Verdensnaturfonden)
foreslår, at der fokuseres på,
at erstatningsnaturen skal forbedre naturområders bevaringsstatus og berørte arters bevaringsstatus, og at der i
16
L 168 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
de tilfælde, hvor der oprettes ny natur væk fra det berørte område, bør sikres, at arealet kan udlægges som urørt
natur.
Ministeriet for Grøn Trepart:
Det er hensigten, at en projektejer skal betale for erstatningsnatur i forholdet 1:1,5 for at sikre og forbedre
levesteder for beskyttede arter. Det betyder, at størrelsen af området med erstatningsnatur, som projektejer skal
betale for at etablere og vedligeholde, skal svare til 150 procent af størrelsen af
den del af projektarealet, hvor screeningen viser, at projektejerens projekt med stor sandsynlighed vil påvirke
beskyttede plante- og dyrearter. Det er præciseret i lovforslaget som opfølgning på høringsbemærkningerne.
Det er forventningen, at erstatningsnaturen skal etableres så tæt på projektområdet som muligt, og som
udgangspunkt i samme biogeografiske region, og så vidt muligt i tilknytning til eksisterende bestande af de
pågældende arter, som erstatningsnaturen skal kompensere for. Det må imidlertid bero på en konkret vurdering,
hvor det naturfagligt giver mening at etablere erstatningsnatur i medfør af ordningen, herunder muligheden for
erhvervelse af evt. erstatningsjord til etablering af erstatningsnaturen.
Det er hensigten, at Naturstyrelsen under Ministeriet for Grøn Trepart skal være ansvarlig for etableringen af
erstatningsnatur som led i ordningen, jf. de nærmere oplysninger herom under pkt. 2 ovenfor.
5. Øvrige bemærkninger
Dansk Erhverv, Nationalpark Vadehavet
og
KL
har anført en række bemærkninger vedr. fastlæggelse af
fremskyndelsesområder.
Ministeriet for Grøn Trepart:
Bemyndigelsesbestemmelsen for en gebyrordning for erstatningsnatur
og reglerne der skal fastsættes ved
bekendtgørelse herom
regulerer ikke fastlæggelsen fremskyndelsesområder. De nærmere regler om
fremskyndelsesområder vil blive fastsat af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i en særskilt bekendtgørelse.
HOFOR, Green Power Denmark
og
Energinet
bemærker, at de ønsker at blive inddraget i udformning af de
nærmere regler for en gebyrordning for erstatningsnatur i fremskyndelsesområder.
HOFOR
opfordrer desuden til
en tæt dialog med energibranchen i det videre arbejde med ordningen.
Ministeriet for Grøn Trepart:
Et udkast til bekendtgørelse med de nærmere regler om gebyrordningen for erstatningsnatur vil blive sendt i
offentlig høring med mulighed for at komme med høringssvar, før indholdet heraf fastlægges endeligt.
17