Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 167 Bilag 1
Offentligt
2989135_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center
Center for el, vand og VE på
land
Kontor
Kontor for sol, landvind og
vand
Dato
19-02-2025
Høringsnotat vedr. forslag til lov om forsyning med teknisk vand
Et udkast til forslag til Lov om teknisk vand blev sendt i ekstern høring den 12. november 2024
med frist for afgivelse af høringssvar den 10. december 2024. Der er modtaget i alt 26 hø-
ringssvar i høringsperioden.
Følgende 22 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
Aalborg Forsyning
-
Brintbranchen
-
Dansk Brøndejerforening
-
Dansk Erhverv
-
Dansk Metal
-
Dansk Miljøteknologi (DMT)
-
Danske Regioner
-
Danske Vandværker (DVV)
-
Dansk Industri (DI)
-
DANVA
-
DIN Forsyning
-
European Energy
-
Fors
-
Forsyningstilsynet
-
Green Power Denmark
-
Kalundborg Forsyning
-
Kalundborg Symbiosis
-
KL
-
Landbrug & Fødevarer
-
Ringkøbing-Skjern Forsyning
-
TREFOR Vand
-
Vestforsyning
Følgende 4 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
Byggeskadefonden
-
Forbrugerombudsmanden
-
Rigsrevisionen
-
Veltek
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises til de fremsendte høringssvar, som
kan ses på Høringsportalen.
J nr.
2024 - 2736
Akt-id
543218
/ STSKE
Side 1/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0002.png
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1) Generelle bemærkninger
2) Overgangsordning for eksisterende selskaber
3) Teknisk vand som ny forsyningsart
4) Bagatelgrænse for teknisk vand-selskabers forsyning med teknisk vand
5) Vandselskabernes rolle i forhold til teknisk vand-selskaber
6) Kommunal deltagelse i teknisk vand-selskaber
7) Tilsyn
8) Ændringer i øvrig regulering
Bemærkninger, der falder uden for lovforslagets rammer og ikke berører emnerne i lovforsla-
get, fx om kommunal forsyningspligt og planlægningsværktøjer, indgår ikke i høringsnotat.
1 Generelle bemærkninger
Aalborg Forsyning, Brintbranchen, Green Power Denmark, Kalundborg Forsyning
og
TREFOR Vand
roser processen, der har ledt op til den offentlige høring, hvor branchen
løbende er blevet orienteret og har indgået i konstruktiv dialog.
Aalborg Forsyning, Brintbranchen, Dansk Brøndejerforening, Dansk Erhverv, Dansk Metal,
Danske Vandværker, DANVA, Dansk Industri, DIN Forsyning, Fors, Kalundborg Forsyning,
Kalundborg Symbiosis, KL, Green Power Denmark, European Energy, Landbrug & Fødevarer,
TREFOR Vand
og
Vestforsyning
udtrykker generelt tilfredshed med lovforslaget og de
overordnede intentioner, ligesom flere udtrykker, at lovforslaget understøtter øget brug af
teknisk vand, til gavn for hensigtsmæssig og bæredygtig udnyttelse af de danske
vandressourcer.
Kalundborg Symbiosis
uddyber, at forsyning med vand ikke bør gå på
kompromis med natur og biodiversitet.
KL
vurderer, at lovforslaget grundlæggende giver kommunale selskaber de nødvendige
muligheder for at organisere de uafhængige teknisk vand-selskaber i deres eksisterende
struktur.
DANVA
opfordrer til, at der laves en vejledning, der kan supplere lovbemærkningerne. Dette
giver samtidig mulighed for opdatering efter behov.
Dansk Industri
forventer, at de nye regler om teknisk vand også vil blive anvendt mere bredt i
områder, hvor der er begrænsninger i mængden af tilgængeligt grundvand, særligt i flere
sjællandske områder med høj industriel aktivitet. Derved aflastes drikkevandsressourcerne,
som kan bruges til formål som fx produktion, der forudsætter drikkevand.
Dansk Miljøteknologi
anser lovforslaget om forsyning med teknisk vand som en mulighed for
oprensning af forurenede vandkilder.
Brintbranchen, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Industri, DIN Forsyning
og
Green Power
Denmark
påpeger, at vand er essentiel for produktionen af grøn brint, og påpeger vigtigheden
af de rigtige rammevilkår fra start, så der passes bedst muligt på grundvandsressourcen. De
udtrykker tilfredshed med, at PtX-industrien og andre industrier får bedre sikkerhed for at
kunne blive forsynet med teknisk vand.
DIN Forsyning
fremhæver det som afgørende, at
denne lovgivning bliver vedtaget og implementeret.
Side 2/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0003.png
DANVA
er positive over, at lovforslaget fjerner den barriere, som vandsektorloven og den
økonomiske regulering udgør for leveringen af vand til PtX-industrien og anden industri (hvor
drikkevandskvalitet ikke er nødvendig).
DANVA
bemærker, at lovforslaget forener en lang
række behov og hensyn uden at slække på den økonomiske beskyttelse af forbrugerne ved
levering af drikkevand.
Landbrug & Fødevarer
støtter op om, at teknisk vand-selskaber skal være selskabsmæssigt
adskilt fra øvrig vand- og spildevandsforsyning.
Landbrug & Fødevarer
støtter også op om, at
vandselskaber ikke må udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand, og at udgifter hertil
derfor ikke må indregnes i vandtaksterne.
Brintbranchen, European Energy, DANVA, Green Power Denmark, KL
og
Landbrug &
Fødevarer
bakker op om, at forsyning med teknisk vand og prissætningen heraf skal ske på
markedsvilkår.
European Energy
anbefaler, at man lader sig inspirere af formålet i vandsektorloven, hvor
forbrugerne ikke betaler unødigt høje vandpriser, hvorfor der bl.a. stilles krav til effektiv drift
og investeringer.
European Energy
påpeger desuden, at der skal være mulighed for, at private aktører, som
også selv forbruger teknisk vand, skal kunne eje og drive et teknisk vand-selskab, og dermed
kan udøve eller har til formål at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Danske Regioner
ønsker at medvirke til en bæredygtig vandressourceforvaltning og
bemærker at muligheden for dette alene placeres hos teknisk vand-selskaber, som regionerne
ikke kan oprette.
Dansker Regioner
opfordrer derfor til, at en løsning for nyttiggørelse af
regionernes afværgevand indarbejdes i lovforslaget. Det er
Danske Regioners
opfattelse, at
der ikke er nogen juridisk hindring for, at regionerne kan forsyne fremtidige teknisk vand-
selskaber med teknisk vand fra deres afværgeanlæg ved den økonomisk set mest optimale
løsning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet takker for bidrag og bemærkningerne til lovforslaget samt for det gode og konstruk-
tive samarbejde med de involverede interessenter. Ministeriet noterer sig, at der generelt er
opbakning til, at forsyning med teknisk vand til industrien skal foregå på markedsvilkår.
Ministeriet bemærker, at det er muligt for private aktører, der selv skal anvende teknisk vand
at oprette et teknisk vand-selskab. Ministeriet forventer at udgive en vejledning, som bl.a. ud-
dyber reglerne for forsyningsaktiviteter med teknisk vand samt regler for kommunal deltagelse
i teknisk vand-selskaber.
Ministeriet finder det positivt, at regionerne ønsker at bidrage til at afsætte andet vand end
drikkevand. Lovforslaget ændrer ikke ved regionernes eksisterende muligheder for at sælge
afværgevand til hvilken som helst aftager, herunder fremadrettet et teknisk vand-selskab, in-
den for de begrænsninger, der måtte følge af øvrig regulering af regionernes aktiviteter. Det
vurderes ikke nødvendigt med yderligere hjemmel eller regler i lovforslaget for at understøtte
denne fortsatte mulighed for udnyttelse af afværgevand.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer i lovforslaget.
Side 3/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0004.png
2 Overgangsordning for eksisterende selskaber
Kalundborg Forsyning
påpeger, at det kan medføre store omkostninger for eksisterende
kunder, at eksisterende lån hos KommuneKredit skal opsiges og refinansieres inden for en
overgangsperiode på seks måneder.
DANVA
mener, at der bør gives en længere periode end
seks måneder til udskillelsen af eksisterende aktiviteter fra vandselskaberne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet har noteret sig, at der er et behov for, at overgangsperioden forlænges, så
selskaberne har længere tid til at foretage de nødvendige aktiviteter for selskabsudskillelse.
Overgangsperioden forlænges derfor med et år til samlet 1�½ år fra lovens ikrafttræden.
Overgangsordningen er derudover justeret, så eksisterende teknisk vand-selskaber omfattes
af de nye regler ved lovens ikrafttræden og derfor ikke længere vil være underlagt den
økonomiske regulering. Selskaberne vil kunne bruge overgangsperioden til at opsige og
refinansiere eventuelle kommunale lånegarantier.
I forlængelse af høringen er lovforslaget justeret jf. ovenfor.
3 Teknisk vand som ny forsyningsart
3.1 Definitionen af drikkevand
Landbrug & Fødevarer
bemærker, at definitionen af ”drikkevand”, som den fremgår af
lovforslaget, ikke bør påvirke eksisterende levering af vand til husdyrbrug.
Kalundborg Symbiosis
er positiv over, at ”teknisk vand” ikke defineres
i forslaget, men ønsker
præcisering af forslagets indledning, som tydeliggør, at teknisk vand ikke kan anvendes som
substitut for drikkevand til fx lægemiddelindustrien eller fødevareindustrien.
Dansk Erhverv
bemærker, at Danmarks drikkevand i vid udstrækning udgøres af grundvand,
herunder også det drikkevand, som anvendes til lægemiddelproduktion. Det påpeges som en
konkurrencemæssig udfordring for Danmark, da drikkevand i andre EU-lande ikke er defineret
som grundvand. Dansk Erhverv opfordrer til, at det muliggøres at anvende teknisk vand til
lægemiddelproduktion.
DANVA
efterspørger mere tydelige lovbemærkninger om, at der kan leveres teknisk vand til
virksomheder, der har en dispensation efter drikkevandsbekendtgørelsens § 6. Da levering af
vand til life-science industrien er et område, hvor teknisk vand kan anvendes, jf. høringsbrevet,
bør dette formentlig tilføjes til fødevarevirksomhederne i drikkevandsbekendtgørelsens § 6.
KL
anfører, at det
er uklart om lovforslagets udtryk ”andre husholdningsformål” dækker fx
wc-
skyl og tøjvask. Hvis det gør, vil paragraffen betyde, at der skal bruges drikkevand til disse
formål, hvormed sekundavand/regnvand ikke kan anvendes her. Det anbefales at inkludere
en definition af ikke-almene vandforsyninger i § 3, stk. 1, nr. 4, da disse omtales flere steder i
loven. KL påpeger desuden, at levering bør reguleres på samme måde som vand og
spildevand, hvis der forsynes til almindelige borgere.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Definitionen af drikkevand ligger under Miljø- og Ligestillingsministeriets ressort og tager
udgangspunkt i EU’s drikkevandsdirektiv. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet bemærker,
at definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand i lovforslaget i udgangspunktet vil
følge den til enhver tid gældende definition af drikkevand. Det betyder, at definitionen i de
Side 4/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0005.png
foreslåede regler evt. vil kunne ændre sig i tilfælde af fremtidige ændringer i definitionen af
drikkevand.
Det bemærkes, at forslaget ikke giver anledning til at foretage ændringer i definitionen af
drikkevand, da det ligger uden for lovforslagets afgrænsning. Lovforslaget indebærer alene,
at den gældende definition af drikkevand uændret flyttes fra drikkevandsbekendtgørelsen til
vandforsyningsloven af regeltekniske årsager. Der ændres ligeledes med lovforslaget ikke på
reguleringen om krav til drikkevandskvaliteten og kontrolmålinger, samt undtagelserne hertil,
som fremgår af drikkevandsbekendtgørelsen.
Det følger af lovforslagets definition af forsyningsaktiviteter med teknisk vand, at det ikke vil
være at betragte som forsyningsaktivitet med teknisk vand, når der forsynes med drikkevand,
hvilket det jf. definitionen af drikkevand vil være, når der forsynes med vand til
husholdningsbrug, fødevareproduktion og lægemiddelproduktion. Dette gælder også i tilfælde,
hvor drikkevandet, jf. drikkevandsbekendtgørelsens §§ 5 og 6, er undtaget fra krav til
drikkevandskvaliteten
og
kontrolmålinger.
Husholdninger,
fødevare-,
og
lægemiddelproducenter vil derfor som udgangspunkt ikke kunne forsynes af teknisk vand-
selskaber. Disse vandforbrugere forventes i praksis ikke at opleve nogen forskel med
lovforslaget, idet hverken mulighederne for at få drikkevand eller adgangen til
”rent
vand” jf.
drikkevandsbekendtgørelsens § 5 ændres med dette lovforslag.
Teknisk vand-selskaber vil i øvrigt kunne levere den kvalitet af vand, som selskabets kunder
ønsker at aftage til diverse anvendelser, som ikke er omfattet definitionen af drikkevand eller
er underlagt krav om brug af drikkevand. Teknisk vand-selskaber vil altså kunne levere vand
til fx de dele af life-science industrien, som ikke indgår i lægemiddelproduktion, herunder
procesvand til køling.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker i forhold til ønsket om at kunne anvende andet end
grundvand til produktion af drikkevand til lægemiddelindustrien, at der i efteråret 2024 er
foretaget en ændring i drikkevandsbekendtgørelsen vedr. definitionen af vand, der må bruges
til produktionen af drikkevand. Dvs. at det ud over grundvand er muligt undtagelsesvist at
anvende renset, afsaltet havvand og overfladevand til drikkevandsproduktion i dag.
Miljø- og Ligestillingsministeriet bemærker yderligere, at vandforsyninger, der leverer
drikkevand til bl.a. fødevare- og lægemiddelproduktion, samt til andet erhverv, fortsat vil være
reguleret af reglerne i drikkevandsbekendtgørelsen. Det samme gør sig gældende for erhverv,
der har egen vandindvinding, der anvendes til drikkevandsformål.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer fsva. anvendelse af andet end drikkevand til toiletskyl
og tøjvask, at det falder ind under drikkevandsdefinitionens punkt vedr. vand til
husholdningsformål. Der vil således definitionsmæssigt være tale om drikkevand, men med
mulighed for at undtage fra kravene til kvalitet, analyser etc. jf. drikkevandsbekendtgørelsens
§ 7. Jf. lovforslagets definition af forsyningsaktiviteter med teknisk vand vil denne type aktivitet
derfor fortsat høre under forsyning af drikkevand, som ikke må varetages af teknisk vand-
selskaber.
Det bemærkes, at det ikke har været inden for lovforslagets afgrænsning at foretage
ændringer eller lave nye definitioner af almene vandforsyninger i vandforsyningsloven.
I forlængelse af høringen er lovforslaget justeret jf. ovenfor.
Side 5/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0006.png
3.2 Definition af forsyningsaktiviteter med teknisk vand
DANVA
er af flere medlemmer blevet gjort opmærksom på, at vandselskaberne har flere
aktiviteter, hvor der kan opstå tvivl om, hvorvidt der er tale om levering af teknisk vand efter
lovforslaget.
Danske Vandværker
påpeger, at det bør fremgå tydeligt af lovteksten, at det stadig vil være
tilladt at forsyne enheder med vand af drikkevandskvalitet, selv om de ikke benytter vandet til
drikkevand, så længe der blot er én aftager på forsyningsledningen, som benytter vandet til
drikkevand.
Kalundborg Forsyning
anfører, at det ikke er klart beskrevet, hvad et teknisk vand-selskab kan
omfatte med den nuværende definition. Kalundborg Forsyning ønsker, at det præciseres i
loven, at samproduktion og sameje kan ske ved levering af forskellige vandtyper, fx
drikkevand, vand af drikkevandskvalitet og renset spildevand, så længe anvendelsen af
vandet opdeles i teknisk vand hhv. vand til drikkevandsformål.
Kalundborg Symbiosis
foreslår, at det præciseres i lovforslaget, at en almen vandforsyning
fortsat kan varetage blandede aktiviteter, der ikke falder ind under definitionen af
forsyningsaktivitet med teknisk vand.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Ministeriet noterer sig bemærkninger og forslag til præcisering af definitionen af
forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Det præciseres i bemærkningerne, at der vil skulle ses
på hele forsyningskæden/-nettet, ift. om der er tale om forsyningsaktiviteter med teknisk vand.
Hvis én aftager på forsyningsledningen anvender vandet som drikkevand, vil formålet falde
uden for definitionen af forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Dette vil blive uddybet
yderligere i en kommende vejledning, sammen med flere konkrete eksempler på aktiviteter,
der stadig vil være forsyning med drikkevand.
Hensigten bag at adskille forsyningsaktiviteter med teknisk vand og drikkevandsforsyning er
at beskytte drikkevandskunder mod unødige økonomiske risici. De nuværende regler på
vandområdet indebærer bl.a., at almene vandforsyninger ikke må foretage og finansiere
aktiviteter som del af deres hovedvirksomhed, som ikke kan anses for nødvendige for at
forsyne vandforbrugere. Det er primært ud fra et hensyn om at beskytte vandkunderne mod
en unødig økonomisk risiko og sikre en høj grad af forsyningssikkerhed. Lovforslaget
indebærer, at teknisk vand-selskaber ikke må levere drikkevand, da levering af drikkevand
anses for et naturligt monopol omfattet af tilsvarende regulering, men forsyningsaktiviteter med
teknisk vand bliver markedsbaseret og rummer derfor bl.a. en betydeligt højere grad af
økonomisk usikkerhed og risiko.
I forlængelse af høringen er lovforslaget justeret jf. ovenfor.
4 Bagatelgrænse for vandselskabers forsyningsaktivi-
teter med teknisk vand
DANVA
opfordrer til, at der indsættes en dispensationsmulighed i loven for monopol
vandselskaber, der leverer en så ubetydelig mængde vand til ikke-drikkevandsformål, at det
ikke kan bære en selskabsudskillelse. Ellers kan det risikeres, at aktiviteterne stopper.
Ringkøbing-Skjern Forsyning
anfører ligeledes ønske om en minimumsgrænse for at kunne
forsyne med teknisk vand uden at skulle selskabsudskille.
Side 6/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0007.png
Fors
påpeger om lovforslagets § 4, at forbuddet mod, at vandselskaber som omfattet af
vandsektorlovens § 2, stk. 1 og 5, udøver forsyningsaktiviteter med teknisk vand, afskærer
vandselskaberne fra at deltage i udviklingen og nytænkning af vandforsyningen i Danmark, og
at dette kan have uhensigtsmæssige konsekvenser.
Fors
opfordrer til, at der indføres en
undtagelse for vandselskabers deltagelse i projekter, hvor leverancen af teknisk vand kan
erstatte forsyning med drikkevand, og hvor projektet udgør en begrænset økonomisk risiko for
vandselskaberne, fx ved at indføre en minimumsgrænse for at blive omfattet af lovforslaget.
Danske Vandværker
påpeger, at forslaget i den nuværende udformning ikke varetager
interesserne for de mange private, erhvervsdrivende og vandforsyninger med deres
forbrugere, der lige nu har etableret sig med forsyning af sekundavand. Det anføres, at
forslaget undlader, at flere forbrugerejede vandværker har løsninger, der forsyner dem med
vand, der ikke er af drikkevandskvalitet til fx sprinkleranlæg, vanding af afgrøder, dyr,
fjernvarme, byggevand osv. Modtagerne vil stå uden forsyning ved lovens ikrafttræden, og de
må herefter betale en ny leverandør for etablering af nye forsyningsledninger.
Danske Vandværker
bemærker, at forslaget vil regulere kommunernes indflydelse på de
virksomheder, der har til formål at forsyne med teknisk vand, men lovforslaget er ikke tydeligt
nok beskrevet, når det kommer til konsekvenserne for de forbrugerejede vandværker. Danske
Vandværker påpeger, at lovforslaget i sin nuværende form vil hindre nogle af de praktiske
løsninger, som forbrugerejede vandværker i dag arbejder med. Danske Vandværker opfordrer
til, at den endelige lov tager højde for de forbrugerejede vandværkers situation og tilpasses,
så loven ikke får uhensigtsmæssige konsekvenser.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Ministeriet noterer sig forslaget om at indføre en bagatelgrænse for, hvornår en vandforsyning
omfattes af afgrænsningen for forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Ministeriet bemærker,
at formålet med loven er at sikre bl.a. industrikunders adgang til vand, uden at
vandselskaberne løber en økonomisk risiko på vegne af almindelige vandkunder. Det er
dermed ikke hensigten med lovforslaget, at det skal hindre hensigtsmæssige aktiviteter med
begrænset økonomisk risiko for vandselskaberne, fx hvor vandselskaber udnytter andre
vandressourcer end drikkevand.
Derfor indføres to undtagelser til forbuddet mod, at vandforsyninger må udøve
forsyningsaktiviteter med teknisk vand: Der ændres i lovforslaget, så ikke-kommunalt ejede
vandforsyninger under 200.000 m3 årlig debiteret vandmængde (dvs. uden for
vandsektorloven) ikke vil være omfattet af forbuddet. For vandselskaber omfattet af
vandsektorloven indføres muligheden for at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand efter
eksisterende regler for tilknyttet virksomhed. I bekendtgørelse om vandselskabers tilknyttet
virksomhed tilføjes dermed forsyningsaktivitet med teknisk vand til positivlisten for aktiviteter.
De vil således skulle følge eksisterende regler for tilknyttet virksomhed, som bl.a. er omfattet
af et årligt omsætningsloft
for langt de fleste selskaber på 2,5 mio. kr. for alle tilknyttede
aktiviteter tilsammen med enkelte undtagelser, hvor det samlede loft ligger på 3 pct. af
omsætningen. Forbrugerbeskyttelseshensynet er fortsat vigtigt, og ministeriet vurderer, at det
tilgodeses tilstrækkeligt i den valgte model.
I forlængelse af høringen er lovforslaget justeret jf. ovenfor.
Side 7/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0008.png
5 Vandselskabernes rolle
Aalborg Forsyning, DANVA, Fors, Forsyningstilsynet, Kalundborg Forsyning, Kalundborg
Symbiosis
og
Vestforsyning
påpeger, at skellet mellem teknisk vand-selskaber og de eksiste-
rende drikkevands- og spildevandsselskaber bør præciseres, herunder at det stadig skal være
muligt for vandselskaber at udnytte egne ressourcer til fx varmepumper, samt at sælge vand,
som ikke skal anvendes som drikkevand, som rest- bi- eller overskudsprodukt, så længe det
sker ved selskabets skelgrænse.
DANVA
opfordrer til, at det eksplicit kommer til at fremgå af lovbemærkningerne, at prissæt-
ningen i aftaler mellem kommunale serviceselskaber under vandsektorloven og teknisk vand-
selskaber ikke er begrænset til kostpris.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Det præciseres i bemærkningerne, at vandselskaber fortsat må udnytte og sælge egne res-
sourcer efter de nuværende regler.
Det præciseres ligeledes i bemærkningerne, at handel mellem et vandselskab og et teknisk
vand-selskab vil skulle ske til markedspris, der i konkrete tilfælde kan svare til kostpris.
I forlængelse af høringen er lovforslaget justeret jf. ovenfor.
6 Kommunal deltagelse i teknisk vand-selskaber
6.1 Teknisk vand-selskaber og forsyningsaktiviteter
KL
anfører, at det er uklart, hvilke forsyningsaktiviteter et teknisk vand-selskab må udøve, fx
om et kommunalt teknisk vand-selskab må foretage kortlægning, overvågning og
grundvandsbeskyttelse af egne indvindingsinteresser, eller indgå i et samarbejde med almene
vandforsyningsselskaber, som fx vandforsyningslovens § 52 b, eller vandsektorlovens § 21,
hvis det er relevant for deres forsyning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Et kommunalt ejet teknisk vand-selskab må alene udøve forsyningsaktiviteter med teknisk
vand. Det uddybes i bemærkningerne, at denne begrænsning ligeledes rummer aktiviteter,
der har en tæt og naturlig sammenhæng med forsyningsaktiviteter med teknisk vand, således
som det kendes fra begrebet hovedvirksomhed for vandselskaber. Kommunalt ejede teknisk
vand-selskaber vil således kunne fx udnytte og sælge egne ressourcer svarende til
vandselskabernes muligheder, også jf. afsnit 3 om vandselskabernes rolle. Dette vil ligeledes
blive uddybet i den kommende vejledning.
I forlængelse af høringen er lovforslaget justeret jf. ovenfor.
6.2 Finansiering af teknisk vand-selskaber
Fors
anfører, at lovforslagets § 7 gør det vanskeligt for kommunalt ejede forsyninger at deltage
i teknisk vand-selskaber og risikerer at udelukke dem helt. Der eksisterer ikke et marked for
teknisk vand ved lovens ikrafttræden, hvilket medfører stor investeringsusikkerhed for
kommunalbestyrelsen, som skal træffe beslutning om at oprette selskaber og stille betydelig
kapital til rådighed for at drive dem, før der er indtægter. Derudover vil kommunale tekniske
vandselskaber have svært ved at opnå lån på attraktive vilkår, da de kun kan stille
selskabskapital som garanti.
Side 8/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0009.png
DIN Forsyning
og
Vestforsyning
finder det fornuftigt, at kommunalbestyrelsen træffer
beslutning om kapitalindskud. Begge foreslår, at kommuner bør kunne indskyde
selskabskapital i rater frem mod dato for officiel idriftsættelse for bedre risikostyring, fleksibilitet
og økonomisk planlægning, især da markedet for teknisk vand stadig er umodent og
uforudsigeligt. Begrænsninger i indskud kan føre til underfinansiering, forsinkelser og øget
risiko for konkurser.
Aalborg Forsyning
anfører, at et eventuelt overskud i teknisk vand-selskabet må udloddes til
selskabets moderselskab eller et andet kommercielt selskab i samme koncern, uden at dette
fører til modregning i kommunens bloktilskud.
Aalborg Forsyning
påpeger, at det, fordi
markedet for PtX-anlæg stadig er i opstarten, kan være svært at fastsætte det nødvendige
omkostningsniveau for oprettelsen af et teknisk vand-selskab. Derfor er det relevant at få
tydeliggjort, at der kan ske indskud løbende fra koncernforbundne selskaber, såfremt disse er
omfattet af elforsyningsloven eller operer på kommercielle vilkår.
Aalborg Forsyning
forstår
lovudkastets § 7 således, at det ikke er muligt for monopoliserede kommunale virksomheder
at yde løbende tilskud til et teknisk vand-selskab, mens det er muligt at lave løbende indskud
fra andre kommercielle koncernforbundne selskaber eller moderselskabet. Hvis dette ikke er
tilfældet, bør teksten i § 7 præciseres, således der ikke er tvivl om, hvordan bestemmelsen
skal forstås.
DIN Forsyning
og
Vestforsyning
opfordrer til større fleksibilitet i samarbejdet mellem
kommunalt ejede selskaber. Samtidig foreslår de, at kommunalt ejede selskaber bør kunne
dele ressourcer og medfinansiere teknisk vand-selskaber på tværs af kommunegrænser.
Dette vil sikre bedre kapitalisering, øge erfaringsudveksling og styrke ledelsen, hvilket samlet
set vil understøtte bæredygtige og samfundsøkonomisk positive løsninger.
DIN Forsyning
foreslår, at drikkevandsselskaberne får tilladelse til at medvirke til at dække de
indledende omkostninger til konceptarbejde. Dette indebærer en undersøgelse af, hvilke kilder
der kan anvendes, og om det overhovedet er relevant at bruge teknisk vand.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget begrænser den kommunale udøvelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand
ud fra et hensyn om, at kommunen ikke påtager sig en unødig stor økonomisk risiko på
skatteborgeres vegne, da en evt. konkurs kan betyde, at regningen overvæltes på en
kommunes borgere. Ud fra det hensyn foreslås kommunens finansieringsmuligheder at blive
begrænset til alene at være indskud i forbindelse med etablering eller overtagelse af et teknisk
vand-selskab. Kommunen og kommunale selskaber vil således ikke efterfølgende kunne yde
tilskud til forsyningsaktiviteter med teknisk vand eller lave kapitalforhøjelse af kommunale
teknisk vand-selskaber. Dette forbud omfatter derimod ikke øvrige aktører såsom private
virksomheder.
Ministeriet anerkender, at der er usikkerhed forbundet med investeringsbeslutninger ved
etableringen af nye teknisk vand-selskaber. Derfor indeholder lovforslagets regler om
modregning mulighed for, at et indskud ikke vil skulle modregnes, hvis det senere tages ud
igen, fx hvis indskuddet har været større end nødvendigt for selskabet.
Fsva. vandselskabernes mulighed for at medvirke til at dække indledende omkostninger ved
etableringen af teknisk vand-selskaber, bemærker ministeriet, at vandselskaber under
monopolregulering må afholde udgifter, der kan anses for nødvendige for selskabets
forsyningsaktiviteter, fx drikkevandsforsyning, af hensyn til beskyttelsen af selskabets
vandkunder. Udgifter ud over dette må afholdes af andre aktører, såsom kommunen, private
eller et teknisk vand-selskab.
Side 9/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0010.png
Overskud fra andre kommunale selskaber, herunder teknisk vand-selskaber, vil kunne
anvendes som indskud ved etablering af nye teknisk vand-selskaber. Dette omfatter selskaber
inden for andre forsyningsarter, såfremt reglerne for det pågældende forsyningsområde
tillader at udtrække midler. Desuden vil et evt. udtræk af overskud fra et kommunalt ejet teknisk
vand-selskab ikke føre til modregning, hvis det forbliver eller anvendes koncerninternt, i
modsætning til modregningsreglerne for vandselskaber efter stoploven.
Ministeriet vurderer samlet set, at lovforslaget inden for ovennævnte hensyn vil give kommu-
nerne tilstrækkelige muligheder for hensigtsmæssigt samarbejde på tværs af forsyningssel-
skaber samt finansiering af etablering og drift af kommunale teknisk vand-selskaber.
Der er ikke foretaget justeringer som følge af høringen.
6.3 Modregning af kommunalt ejede teknisk vand-selskaber
Forsyningstilsynet
bemærker, at lovforslaget kan skabe afgrænsningsproblemer om
modregning mellem
Vandsektortilsynet
og
Forsyningstilsynet,
især i forhold til fradrag og
forholdet om koncernforbundne selskaber. Forsyningstilsynet vurderer, at bestemmelserne i
§§ 4 og 8 i udkastet til lov om forsyning med teknisk vand øger kompleksiteten af reglerne for
modregning.
DANVA
påpeger, at uddeling fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i vandselskaber er
omfattet af stoploven. Undtagelsen for registrering ved selskabsmæssige omstruktureringer i
stoploven finder kun anvendelse, hvis vederlaget alene består i ejerandele i virksomheder
omfattet af stoplovens § 2 stk. 1-3.
DANVA
opfordrer til, at det eksplicit hjemles, at udskillelsen
af aktiviteter fra vandselskaberne som følge af loven ikke er registreringspligtig efter stoploven.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Ministeriet er enig i, at rollerne for hhv. Vandsektortilsynet og Forsyningstilsynet kan uddybes
i lovforslaget. Det tydeliggøres i bemærkningerne, bl.a. hvordan ansvarsområderne afgræn-
ses, særligt ift. fradrag og i forholdet om koncernforbundne selskaber.
Udskillelse af forsyningsaktiviteter med teknisk fra et vandselskab vil ikke være omfattet af
undtagelsen fra modregning i reglerne om selskabsmæssige omstruktureringer jf. hhv. stop-
lovens § 2, stk. 4 og lovforslagets § 8, stk. 2, da disse undtagelser omhandler fx et vandsel-
skab, der deles i to, men hvor der både før og efter omstrukturering er tale om vandselskaber,
eller et teknisk vand-selskab, der deles i to teknisk vand-selskaber. Der vil derfor skulle ske
modregning ved udskillelse af aktiviteter i et vandselskab til et teknisk vand-selskab, hvis takst-
midler forlader vandselskabet, fx hvis aktiverne har en værdi, som vandselskabet ikke kom-
penseres for. Dette præciseres i bemærkningerne.
I forlængelse af høringen er lovforslaget justeret jf. ovenfor.
7 Tilsyn
KL
foreslår, at det bør fremgå af bestemmelsen, hvem der har tilsynsforpligtelsen med lovens
overholdelse, i stedet for hvem der ikke har, fx ift. tilsyn med anvendelsen af teknisk vand i
enkelte husstande.
Forsyningstilsynet
foreslår det præciseret, hvilken myndighed der har ansvar for at føre tilsyn
med, at kravet om selskabsmæssig adskillelse til andre forsyningssektorer, fx varmeforsyning,
Side 10/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0011.png
overholdes. Det bemærkes desuden hertil, at dette ikke er et tilsyn, der i dag føres efter
varmeforsyningsloven. Formuleringen foreslås ændret, så det i stedet fremgår, at der kan
være anden lovgivning, der vil skulle overholdes.
DIN Forsyning
udtrykker bekymring over de potentielle økonomiske konsekvenser af
Vandsektortilsynets rolle i forhold til teknisk vand-selskaber. Det påpeges, at de gebyrer, som
tilsynet vil opkræve, kan blive en betydelig økonomisk byrde for selskaberne og i sidste ende
for forbrugerne.
DIN Forsyning
foreslår, at der indføres en øvre grænse for gebyrerne og en
årlig gennemgang af gebyrstrukturen for at sikre rimelige omkostninger.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at det er en forudsætning for at afskære det
kommunale tilsyn, at det fremgår udtrykkeligt af loven og bemærkningerne, at de kommunale
tilsynsmyndigheder ikke fører tilsyn med overholdelsen af den omhandlede regulering. Klima-
, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke lægger op til at indføre nye
tilsyn med forsyningsaktiviteter med teknisk vand. Vandsektortilsynet vil fortsat have enkelte
myndighedsopgaver i forhold til modregningsreglerne. Dette præciseres i bemærkningerne.
Der tilføjes et krav om skriftlig aftale mellem teknisk vand-selskab og aftagere, som skal
indeholde vilkår om, at det leverede vand udelukkende må anvendes til andre formål end
drikkevand.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enig i, at rollerne for hhv. Vandsektortilsynet og
Forsyningstilsynet kan præciseres yderligere i lovforslaget, idet lovforslagets bemærkninger
tidligere kunne forstås, så der blev oprettet en ny tilsynsopgave hos Forsyningstilsynet ift.
teknisk vand-selskaber. Dette er ikke tilfældet og præciseres efter Forsyningstilsynets
kommentarer.
Angående finansiering af Vandsektortilsynets rolle vurderer ministeriet, at gebyret og den
tilsvarende opgave skal følges ad. Normalt finansieres Vandsektortilsynets rolle ved, at
vandselskaberne omfattet af den økonomiske regulering, årligt betaler en afgift til dækning af
udgifter forbundet med Vandsektortilsynets drift og opgavevaretagelse. Denne afgift dækker
ikke myndighedsopgaver med modregningsreglerne efter lov om forsyning med teknisk vand.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at der vil skulle opkræves et gebyr fra teknisk vand-
selskaberne for den opgave, som Vandsektortilsynet nu får ifm. modregning ved uddeling af
overskud fra teknisk vand-selskaber til kommunen. Det vil kun være kommunale teknisk vand-
selskaber, som er underlagt loven, som pålægges gebyret. Det er ministeriets vurdering, at
opgavens omfang, og dermed omkostninger, vil være begrænsede, selvom de vil kunne
variere alt efter kompleksiteten af den enkelte sag. Det er desuden præciseret i lovforslagets
§ 8, stk. 5, at der som udgangspunkt, ud over en registrering til Vandsektorstilsynet, når et
teknisk vand-selskab oprettes, kun vil skulle indsendes dokumentation til Vandsektortilsynet i
de tilfælde, hvor der konkret sker udlodning til kommunen.
I forlængelse af høringen er lovforslaget justeret jf. ovenfor.
8 Ændringer i øvrig regulering
8.1 Vandforsyningsloven
KL
opfordrer til, at det skal fremgå eksplicit i lovforslaget, at kommunerne ikke kan foretage
ekspropriation og indhentning af oplysninger til fordel for teknisk vand-selskaber, modsat
deres muligheder for almene vandforsyninger.
Side 11/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0012.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Idet lovforslaget ikke rummer en specifik hjemmel til disse aktiviteter, følger det, at kommu-
nerne ikke har disse muligheder, i tråd med at forsyningsaktiviteter med teknisk vand vil blive
markedsbaseret. Ministeriet finder ikke, at det er nødvendigt at uddybe yderligere i lovforsla-
get.
Der er ikke foretaget justeringer som følge af høringen
8.2 Vandafledningsbidrag og afgift på ledningsført vand
DANVA
og
DIN Forsyning
bemærker, at når teknisk vand-selskaber bruger vandet fra et ren-
seanlægs udløbsledning og returnerer det rensede rejektvand, pålægges de fuldt aflednings-
bidrag. Det anbefales, at spildevandsbetalingsloven justeres, så tekniske vandselskaber kun
skal betale for de faktiske omkostninger, de påfører spildevandsselskabet, hvilket ville redu-
cere de økonomiske byrder. Begge organisationer foreslår derudover, at afgiften på lednings-
ført vand revurderes.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Ministeriet anerkender, at det vil være relevant at undersøge en løsning på at reducere
vandafledningsbidraget i visse konkrete situationer jf. spildevandsbetalingsloven. Dog
bemærker ministeriet, at det ikke er muligt at afdække mulige konsekvenser ved indføre en
brancheneutral undtagelsesmulighed for de nuværende regler for afledningsbidrag inden for
tidsrammen for lovforslagets fremsættelse.
Det er ministeriets vurdering, at der er behov for at se tværgående på betalingsreglerne for
spildevand, inden der kan foretages hensigtsmæssige ændringer i betalingsreglerne, der bl.a.
tager højde for fordelingen af udgifter på tværs af selskabernes opgaver og på tværs af de
tilsluttede forbrugergrupper. Samtidig er det vurderingen, at det igangværende arbejde i det af
regeringen nedsatte vandreguleringsudvalg bør være afsluttet, inden der kan træffes
beslutning om evt. ændringer ift. betalingsreglerne for at sikre sammenhæng mellem de to
dele af den økonomiske regulering af området.
Skatteministeriet bemærker, at man vil afdække en eventuel ændring af afgiften på
ledningsført vand.
Der er ikke foretaget justeringer som følge af høringen.
8.3 Miljøregulering, udlederkrav etc.
Dansk Miljøteknologi
anbefaler, at man i det følgende arbejde med implementeringen af den
nye lov, stiller tydelige krav til avanceret rensning eller destruktion af de opkoncentrerede
miljøfarlige stoffer i rejektvandet fra produktionen af teknisk vand.
DANVA
bemærker, at lovforslaget ikke indeholder en løsning på de udfordringer, som
regelsættet omkring udledningstilladelser giver for levering af teknisk vand. Det er en
forudsætning for levering af teknisk vand, at udfordringerne omkring udledningstilladelser
også håndteres.
KL
påpeger, at der er en række miljø- og naturmæssige forhold, der bør indgå i vurdering af
konsekvenserne af lovforslaget. Konsekvensafsnittet bør også dække fx, at der fjernes vand
ved nedsivning af regnvand, indpumpning af terrænnært grundvand og forurenet grundvand.
m.m. Indvindingen giver mulighed for at anvende vandet, men dette skaber spildevand, der er
mere salt end det oprindelige vand. Der skal derfor etableres mulighed for enten rensning eller
evt. udledning i salte miljøer, og det skal også miljøvurderes i lovforslaget.
Side 12/13
L 167 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2989135_0013.png
KL
påpeger, at det af side 55 i høringsversionen af lovforslaget, fremgår, at
forsyningsaktiviteter med teknisk vand i visse tilfælde kan indebære håndtering af affald egnet
til materialenyttiggørelse, da renset spildevand falder ind under definitionen af affald. Dertil
fremgår det på side 58i høringsversionen af lovforslaget, at lovforslaget ikke ændrer på
kravene til, at teknisk vand-selskaber vil skulle indhente miljøgodkendelser osv., hvorfor det
ikke vurderes, at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet. I forlængelse heraf
spørger
KL,
om krav om miljøgodkendelse for anlæg til fremstilling af teknisk vand er forskelligt
afhængig af, om kilden er renset spildevand, havvand eller drænvand.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Alle udledninger af spildevand fra teknisk vand-selskaber, herunder afledning til kloak, vil være
omfattet af eksisterende miljøregulering. Det ligger uden for lovforslagets afgrænsning at fast-
sætte yderligere krav til fx rensning eller udledning ud over miljøreglerne.
Teknisk vand-selskaber vil ligeledes være omfattet af øvrig eksisterende miljøregulering, her-
under regler for miljøgodkendelser. Det vil bero på en konkret vurdering, om et anlæg til hånd-
tering eller produktion af teknisk vand vil være omfattet af krav om miljøgodkendelse. Miljø-
og Ligestillingsministeriet vil kunne vejlede om reglerne på området.
Miljø- og Ligestillingsministeriet meddeler, om regelsættet omkring udledningstilladelse, at alle
udledere af spildevand uanset oprindelig vandkilde, herunder også opkoncentreret spilde-
vand, forurenet grundvand mv. skal anvende de gældende regler om udledning, som de frem-
går af spildevandsbekendtgørelsen og bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forure-
nende stoffer og de sædvanlige regler om miljøvurdering af spildevandsudledninger. Miljøsty-
relsen forventer senere i 2025 at offentliggøre en vejledning, der kan understøtte myndighe-
dernes arbejde med udledningstilladelser.
Der er ikke foretaget justeringer som følge af høringen.
8.4 Elforsyningsloven
Aalborg Forsyning
opfordrer til, at elforsyningslovens § 37a, stk. 2 tilrettes, således at lov om
forsyning med teknisk vand ligeledes fremgår af opremsningen af hvilke love, som § 37a, stk.
1 i elforsyningsloven ikke finder anvendelse på. Det vil være med til at skabe klarhed, hvis der
skal ske yderligere indskud fra koncernforbundne selskaber til et teknisk vand-selskab.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at elforsyningslovens § 37 a, stk. 1, omhandler påbegyndelse af væ-
sentlige nye aktiviteter i kommunalt ejede elselskaber. Lovforslaget fastlægger, at kommunal
udøvelse af forsyningsaktiviteter med teknisk vand kun må ske i selskaber, der alene udøver
forsyningsaktiviteter med teknisk vand, herunder evt. udnytte egne ressourcer til produktion af
el i begrænset omfang. En sådan evt. elproduktion ud fra egne ressourcer vil ikke udgøre en
væsentlige ny aktivitet og vil således ikke være omfattet af kravet om ministeriel godkendelse,
jf. elforsyningslovens § 37, stk. 1.
Der er ikke foretaget justeringer som følge af høringen.
Side 13/13